• No results found

Genezende Jezus

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Genezende Jezus"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 15

K E R K + L E V E N - 1 6 J U L I 2 0 0 8

N

AAST een seksshop, hart- je Antwerpse stations- buurt, nodigt een kleurrij- ke Christus de voorbij- gangers uit. Hier huist een van de tientallen pinksterker- ken van Afrikaanse en Latijns- Amerikaanse origine die de voor- bije jaren een stek vonden in gara- ges en leegstaande winkelpan- den. Genezingen, mirakels, teke- nen en wonderen, staat er in grote letters te lezen op de muur.

Verderop staat een vrolijk Afri- kaans meisje flyers uit te delen voor de Universele Kerk van Gods Rijk. Woensdag kun je daar te- recht voor relationele problemen, op donderdag als het niet lukt met papieren. Zondag blijkt de ‘sterk- ste dag’. Iedereen is dan welkom.

Volgens het Informatie- en Ad- viescentrum inzake Schadelijke Sektarische Organisaties (Iacsso) richten deze kerkjes als sekten de meeste schade aan. Sommige ge- lovigen zouden een medische be- handeling, zoals in het geval van aids, stopzetten en louter soelaas zoeken in gebedsgenezing.

Op uitnodiging van een van de- ze ‘Kerkjes’ zakte in mei laatst Benny Hinn, één van ’s werelds be- kendste tv-predikanten, af naar het Antwerpse Sportpaleis voor twee ‘mirakelkruisvaarten’. Het (overwegend Afrikaanse) publiek bood hij wonderbaarlijke ‘gebeds- genezingen’ aan. De man schept er onmiskenbaar poen mee.

Opleving

Deze allochtone pinksterker- ken zijn echter slechts één aspect van de wereldwijde en succesvol- le pinksterbeweging. Dominee Guy Liagre, synodevoorzitter van de Verenigde Protestantse Kerk in België (VPKB), wijst er ons op dat de eerste afgevaardigden van het evangelische christendom en het pentecostalisme (naar het En- gelse woord voor Pinksteren) in 1920 in ons land neerstreken. Hun zogeheten pinksterkerken beho- ren dus al generaties tot ons ker- kelijke landschap en zijn verenigd in het Verbond van Vlaamse Pink- stergemeenten (VVP). Het zijn ge- meenschappen die wortelen in een ‘oplevingsbeweging’ van be- gin 1900 in het westen van de Ver- enigde Staten. Verscheidene deelorganisaties tellen inmiddels miljoenen gelovigen.

Zendelingen van grote organi- saties stichtten bijkerken in ons land, de meeste aangesloten bij de synode van evangelische en pink- sterkerken. Allen onderschreven een deontologische code. In het pinkstergeloof staat de doop met de Geest centraal, maar ook de persoonlijke bekering – het begin- punt van een nieuw christelijk le- ven. Anders dan in de protestant- se traditie speelt hier ook het bo- vennatuurlijke een rol. Jezus redt en geneest, ook vandaag.

De pinksterkerken waar het Iacsso zich tegen kantte, behoren tot de nieuwste golf van het pente- costalisme, met wortels in het Zui- den. Het blijkt vooral getekend door een ondernemersmentali- teit. Liagre: „De meerderheid van bewuste allochtone kerkgemeen- schappen ontstonden zelfstandig rond een charismatische predi- kant. Sommigen van deze leiders

zijn behoorlijk geschoold, ande- ren zijn dat duidelijk veel minder.

Kenmerkend is hun snelle groei.

Zo telt Nouvelle Jérusalem in Brus- sel al meer dan drieduizend zon- dagse kerkgangers, maar slechts een procent van de leden is Belg.”

Volgens religiewetenschappers heeft het succes van deze bewe- ging te maken met een geloofsver- kondiging die ontdaan is van ele- menten die in Europa als belang- rijk gelden, maar elders als ballast worden ervaren. Te denken valt aan een koele liturgische traditie en een schriftelijke cultuur, die niet spoort met de zuiderse, mon- delinge tradities. Of een theologie die gekenmerkt is door de rede, terwijl in het zuiden het spontane godsgeloof de toon aangeeft. Ook genezing en bescherming spelen in ‘heidense’ culturen een eerste- rangsrol, terwijl de klassieke Ker-

ken daar veel minder de nadruk op leggen.

Wonderen

Heeft het ‘klassieke’ pinkster- geloof een duidelijke theologische grond, bij de nieuwste stroming spelen vooral wonderen een grote rol. Predikanten lezen in de evan- geliën hoe mensen tot Jezus wer- den aangetrokken door de teke- nen die Hij verrichtte. Zij trekken dus allereerst de mensen aan door hen genezing of mirakelen aan te bieden. Vooral arme en kwetsbare mensen durven dan op hen hun hoop te stellen (en dwaze dingen te doen, zoals een behan- deling stopzetten). Dat is het pro- bleem dat het Iacsso aankaart.

De pinksterbeweging ver- spreidde zich overigens ook in ka-

tholieke middens. Ze kreeg vorm in de Katholieke Charismatische Vernieuwing (KCV). Ook hier neemt gebed om genezing een be- langrijke plaats in. Toch is er een groot verschil met het boven- staande. Nationaal verantwoor- delijke Marc Meirsman: „Wij ne- men duidelijk afstand van toe- standen zoals in het Sportpaleis.

Onze dienst van genezing staat binnen de Kerk en is altijd verbon- den met de sacramenten van eu- charistie en biecht.”

Hoe dat dan gebeurt? Meirs- man: „Genezingsdiensten worden plaatselijk door een groep geor- ganiseerd, bijgestaan door een goed opgeleid team. Steeds is er eucharistie en gelegenheid tot biechten. Ieder kan ook zijn pro- blemen tegenover iemand uit- spraken en vragen om te bidden voor een oplossing. Met twee of

drie mensen zullen we dan kort over deze intentie een gebed uit- spreken. Ik spreek daarom liever van zegening.”

Maar naast innerlijke genezing is er toch de medische? „Wij zijn geen medici”, luidt het antwoord.

„Wat betreft lichamelijke gene- zing kunnen we niet anders dan mensen door te verwijzen. Onze droom is tot een samenwerking te komen met christelijke artsen en psychiaters. Maar dat waarvoor mensen komen bidden is niet noodzakelijk medisch van aard, veeleer relationeel of familiaal.”

En Meirsman besluit: „De KCV huldigt een volstrekt andere visie dan de pinksterkerken. Het grote verschil is dat wij integraal deel uitmaken van de katholieke Kerk.

Ikzelf ben er heel gelukkig mee.

Je hoeft niet buiten de Kerk te zoe- ken, wat er binnen ook kan.”

Op emotionele wijze bidden Ghanese pinksterchristenen voor elkaar met handoplegging. © Hollandse Hoogte

Genezende Jezus

E r i k D e S m e t

Pinksterchristenen onder vuur wegens genezingsriten

Onlangs waarschuwde het Informatie- en Adviescentrum inzake Schadelijke

Sektarische Organisaties in strenge bewoordingen voor de invloed van pinksterkerken,

vooral onder Afrikaanse migranten. Sommige gelovigen zouden hun heil zoeken in een

genezingsdienst en een medische behandeling stopzetten. Wat is daarvan aan? En

hebben genezingsdiensten dan geen volwaardige evangelische betekenis?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ik ken ook een gemeente die altijd twee plaatsen bij zwemles reserveert voor kinderen zonder verblijfsvergunning.” Maar er zijn ook gemeenten die hulp aan families – een klein

corporatie omdat mensen vaak zelf niet genoeg middelen hebben om op een andere manier in een woning te wonen, en daar hangen wel heel veel problemen rondom heen.. Ze hebben moeite

Ouderen met dementie kunnen een groep mensen zijn die niet in de zorg komen die zij nodig hebben.. Dit gaat spelen op het moment dat zij meer zorg nodig hebben en niet meer

Denk aan muziek, een brandende kaars, een open haard, instrumentale muziek (zonder tekst), Kortom zorg ervoor dat je je kan ontspannen. Als je deze oefening in een groep doet, dan

In punt 8 van de bijlage aan het ministerieel besluit van 5 september 2017 tot bepaling van de aard van de investeringen die in aanmerking komen voor een lening door een

Als voorzitter van het toenmalige “Steunpunt Begeleiders Uitgeprocedeerden” (sinds april 1998 “Steunpunt Mensen zonder Papieren”) staat Didier Vanderslycke, samen met een sterke

Simon heeft zijn bijzondere gast (de Here Jezus) niet begroet met een aantal bijzondere uitingen van gastvrijheid maar de vrouw wel.. Het waren tekenen van eerbetoon en

Mijn nachtverpleegster is weer daar Er liggen kersen voor haar klaar Ze wil ze nooit als ik het vraag. Maar misschien lukt het