• No results found

Pas op voor Dietrich Bonhoeffer Friday Church News Notes, 19-8-2011, http://wayoflife.org/

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Pas op voor Dietrich Bonhoeffer Friday Church News Notes, 19-8-2011, http://wayoflife.org/"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Pas op voor Dietrich Bonhoeffer

Friday Church News Notes, 19-8-2011, http://wayoflife.org/

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling door M.V. Update 5-12-2013 (punt 3)

Zoals C.S. Lewis, is Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) een held van het Nieuw Evangelisme (New Evangelicalism) en de Emerging Church. Je kan de geschriften van deze twee ketters vinden in boekhandels van bv. de Southern Baptist.

New Evangelicals pretenderen eenheid na te streven in “essentiële leringen”, maar in realiteit zien zij wat graag de “essentiële” leringen van het geloof over het hoofd ter wille van een bredere ge- meenschap. Zij pretenderen diep zorg te dragen voor de “kernwaarheden van het geloof” maar zij veroordelen niet, en scheiden zich niet af van hen die deze doctrines verloochenen.

Zoals andere neo-orthodoxe theologen zijn de geschriften van Bonhoeffer onduidelijk en vaak con- tradictorisch. Hij sprak niet met de heldere stem van de waarheid. Om deze reden kan hij soms geci- teerd worden aan beide kanten van theologische kwesties, maar ieder mens die over de fundamente- le kwesties van het geloof spreekt met zo’n gebrek aan helderheid, zou moeten gemeden worden als een gevaarlijke geestelijke gids.

De volgende lijst met enkele van Bonhoeffer’s ketterijen werden betrokken van Don Jasmin’s Fun- damentalist Digest:

1. Hij ontkende de verbale en volledige inspiratie van de Schrift. Hij geloofde dat de Bijbel slechts een “getuigenis” is van het Woord van God, en dat dit slechts het Woord van God wordt indien het “spreekt” tot een individu; anders is het enkel het woord van een mens. (Testimony to Freedom, pp. 9, 104; Sanctorum Communio, p. 161).

2. Hij ontkende de bijbelse God. Hij geloofde dat het concept van God als een “Opperwezen, ab- soluut in macht en goedheid” een “vals concept van transcendentie” is, en dat “God als een werk- zame hypothese in moraliteit, politiek en wetenschap … zou moeten gedropt worden, of zover als mogelijk geëlimineerd worden”. (Letters and Papers from Prison, S.C.M. Press edition, Great Bri- tain: Fontana Books, 1953, pp. 122, 164, 360).

3. Hij betwijfelde de maagdelijke geboorte. Bron: Christ the Center, waar op pagina 105 staat:

“Here is what Bonhoeffer said about the virgin birth of Christ: ‘The question, How?, for example, underlies the hypothesis of the virgin birth. Both historically and dogmatically it can be questioned.

The biblical witness is ambiguous … does not it [the virgin birth] fail at the decisive point of the incarnation, namely that in it Jesus has not become a man just like us?’. In other words, if Christ was born of a virgin, then he was not really a man like us”.

4. Hij ontkende de goddelijkheid van Christus. Hij verdedigde dat “Jezus Christus vandaag”

geen reëel persoon en wezen is, maar een “corporate presence” of “gezamenlijke aanwezigheid”.

(Testimony to Freedom, pp. 75-76; Christ the Center, p. 58).

5. Hij ontkende de zondeloosheid van Christus’ menselijke natuur. Ook betwijfelde hij de zon- deloosheid van Zijn aardse gedrag. (Christ the Center, pp. 108-109).

6. Hij ontkende de lichamelijke opstanding van Christus. Hij geloofde dat de lichamelijke op- standing “in het rijk van de dubbelzinnigheid” ligt, en dat het een van de “mythologische” elemen- ten was van het Christendom. Hij geloofde ook dat zulke dingen als mirakels en de opstanding van Christus “mythologische concepties” zijn. (Christ the Center, p. 112; Letters and Papers from Prison, S.C.M. Press edition, Great Britain: Fontana Books, 1953, pp. 93-94, 110).

7. Hij geloofde dat Christus niet de enige weg tot God is. (Testimony to Freedom, pp. 55-56).

(2)

2

8. Hij was een evolutionist (No Rusty Swords, p. 143) en geloofde dat het boek Genesis weten- schappelijk naïef is en vol staat met mythen (Creation and Fall: A Theological Interpretation of Genesis 1-3).

9. Hij hing de neo-orthodoxe theologie en terminologie aan met betrekking tot redding (Testi- mony to Freedom, p. 130), was een sacramentalist (Life Together, p. 122; The Way to Freedom, pp.

115, 153), geloofde in wedergeboorte door kinderdoop (Letters and Papers from Prison, Macmil- lan, pp. 142-143) zowel als wedergeboorte door volwassenendoop (The Way to Freedom, p. 151), stelde kerklidmaatschap gelijk met redding (The Way to Freedom, p. 93), en ontkende persoonlij- ke/individuele redding (Letters and Papers from Prison, Macmillan, p. 156). Dr. G. Archer Weni- ger verklaarde: “Als er gezond voedsel zit in een vuilbak, dan kan men goede dingen vinden in Bonhoeffer, maar als het gevaarlijk is voedsel te halen uit een vuilbak, dan moet Bonhoeffer totaal afgewezen en verworpen worden als godslasterlijk. Het is erger dan vuilnis” (FBF Information Bul- letin, May 1977, p. 12).

Zie verder over Bonhoeffer:

http://www.rapidnet.com/~jbeard/bdm/exposes/bonhoeffer/general.htm http://withchrist.org/MJS/bonhoeffer.htm

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - Nieuwste Artikelen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Die komst zal beginnen met de Opname van de heiligen van het kerktijdperk (1 Thessalonicenzen 4:3-18), en van dan af, tot de zichtbare wederkomst van Christus op aarde om

Sceptici hebben getracht Paley’s argument tot zwijgen te brengen met de bewering dat er geen di- recte correlatie is tussen een uurwerk en een levend organisme, maar de wetenschap

Planten reageren op bugsaanvallen door het produceren van giftige chemicaliën, door het reduceren van de voedzame kwaliteit van zijn bladeren, en door het aantrekken van

Billy, van de andere kant, zei in een interview met McCall’s magazine in januari 1978 dat hij niet langer gelooft dat “heidenen in verafgelegen landen verloren zijn en naar de

Voor Bonhoeffer: “de christen wordt niet geïdentificeerd door zijn geloofspunten maar door acties, door zijn participatie aan het lijden van God in het leven van de wereld”

Door het ontvangen van ongelovige mannen, die valse goden aanbidden, en valse christussen, en valse evangeliën, en hen een forum te geven om hun opinies te vertolken, verandert

Warrens conservatieve christelijke critici begrijpen maar al te goed hoezeer Jezus de verlorenen liefheeft, maar zij begrijpen ook dat verloren mensen niet zullen gered worden door

“fundamentalistische” prediker zou deze leugens luid en regelmatig aan de kaak moeten stellen, en het feit dat er zoveel stilzwijgen bestaat in deze zaak is een bewijs van het