• No results found

Zeur-tweets

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Zeur-tweets"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

© Copyright 2013 Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad. Het auteursrecht, ook ten aanzien van artikel 15 AW, wordt uitdrukkelijk voorbehouden. Zaterdag, 25 januari 2014

Zeur-tweets

taalcultuur

Leonie Cornips (1960, Heerlen), bijzonder hoogleraar

Taalcultuur in Limburg aan de Universiteit Maastricht, doet

onderzoek naar de relatie tussen de gesproken talen en

dialecten in Limburg en de identiteit die eraan ontleend wordt.

Hier doet ze tweewekelijks persoonlijk verslag van haar

zoektocht.

‘N

ederlanders opgewekt Twittervolk’, kopte de

Volkskrant afgelopen

maandag. ‘Meeste zeur-tweets uit Simpelveld en Vaals’, kopte L1 op dinsdag. Beide rappor-teerden over onderzoek van mijn col-lega Erik Tjong Kim Sang van het Amsterdamse Meertens Instituut en eScience Center. Erik analyseerde meer dan twee miljard Nederlandsta-lige en dialecttweets sinds begin 2011. Hij onderzocht met speciale software alle woorden per tweet. Een tweet bevat maximaal 140 te-kens. Hij stelde op basis van de ge-vonden woorden twee lijsten samen: een lijst met positieve en een lijst met negatieve

een lijst met positieve met negatieve woorden. Positie-ve woorden zijn volgens Erik hoe-ra, gelukkig, blij, dank en emoti-cons als xd, :) en ;) (deze tekens stel-len een lachend ge-zichtje voor). Homo, ranzig, schurk, jezus, :( ;( en :< of :-( vallen volgens hem on-der negatieve woorden en emoti-cons.

Volgens de

Volkskrant is,

ge-zien de spreiding van ‘positieve’ en ‘negatieve’ tweets over Nederland, ‘het humeur op over Nederland, ‘het humeur op

het platteland beter dan in de grote steden: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag scoren onder het landelijk gemiddelde. Ook op provincieniveau is dit effect waarneembaar: de weste-lijke provincies scoren lager’. De pro-vincie Limburg komt er niet zo best van af: samen met Zuid-Holland heeft Limburg de laagste score van het land. Simpelveld en Vaals blijken ‘de minst blije gemeenten te zijn’. Vlaamse twitteraars zijn in de woor-den van L1 ‘nog iets naargeestiger’.

Gelukkig geeft Erik in het inter-view in de Volkskrant aan dat we heel voorzichtig moeten zijn met de uitkomsten van dit onderzoek. Want, zo zegt hij: „Je kunt de uit-komsten niet zomaar veralgemenise-ren naar de hele bevolking. De gege-vens zijn gebaseerd op een beperkte groep (twitteraars) en van hen nog alleen degenen die hun locatie be-kendmaken, slechts zo’n 2 procent. Deze groep is geen goede afspiege-ling van de hele samenleving.” Ik voeg eraan toe dat 2 procent zelfs geen goede afspiegeling is van alle twitteraars in Nederland.

Als taalkundige, en vooral als so-ciolinguïst, die taal als sociaal gedrag bestudeert, ken ik nog meer redenen

om voorzichtig te zijn met dit type onderzoek. De betekenissen van een woord staan nooit van tevoren vast, maar zijn grotendeels afhankelijk van wie het woord in welke situatie gebruikt en wie het interpreteert. Een woord heeft dus nooit te allen tijde een negatieve of altijd een posi-tieve betekenis. Een goed voorbeeld is ranzig. Volgens de tweet-woorden-lijst van Erik is dit een negatief woord. Maar uit opnames van twee jonge vrouwen uit Utrecht eind ja-ren negentig blijkt dat zij ranzig vaak en graag gebruiken: ‘ja het is

masterlijk ranzig’, ‘vind ik het echt een ranzige gast’, ‘mijn ranzige aars’, ‘ik ben ranzig’ en ‘heb je ranzig haar’. Ze

vinden ranzig een

heb je ranzig haar’. Ze

vinden ranzig een leuk woord, zeg-gen ze. „Ja daar lig ik dan helemaal in een deuk om, weet je wel, ik bedoel dat is ge-woon onze humor, weet je, van die lompe woorden gewoon overal tussen plak-ken.”

Vooral woor-den die shockeren zijn zeer geliefd in het taalspel. En juist woorden die makkelijk shock-eren en veel inter-pretaties kennen, zijn in de ‘negatie-ve’ woordenlijst terechtgekomen. ve’ woordenlijst terechtgekomen.

Liegbeest of schurk kunnen

nega-tief zijn voor veel mensen, maar ook kooswoorden tussen twee mensen die van elkaar houden. Mijn erva-ring in de Randstad is dat mensen daar ‘negatieve’ woorden op de lijst van Erik normaler vinden en veel makkelijker en dagelijkser gebruiken dan in Limburg. Het is waarschijn-lijk daardoor dat de Randstad onder het landelijk gemiddelde scoort. Dat heeft echt niets met het humeur van de Randstedelingen te maken. Anders gezegd, woordgebruik omrekenen naar een opgewekt of naargeestig sentiment is nogal verge-zocht.

Bovendien is, om iets zinnigs over woordbetekenissen door heel Nederland te zeggen, meer nodig dan calculerende terabytes. Limburg en Vlaanderen gebruiken andere woorden dan in het Nederlands ge-bruikelijk is. Frou voor vrolijk en blij zal door het systeem niet herkend worden; fière en gruuts voor trots ook niet. Een woord als sjpass’ of

sj-passetig in Vaals al helemáal niet.

Een betere kop voor L1 had dan ook kunnen zijn: Twitter-onderzoek her-kent regionale ‘vrolijke’ woorden niet.

positieve en een lijst ben ranzig’ en ‘heb

TAALCULTUUR

LEONIE CORNIPS

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vanzelfsprekend kunnen de leerlingen ook op school zelfstandig werken met Sam de politieman zonder dat dit de leerkracht veel voorbereidingstijd of extra lestijd kost.. Sam

zouden komen leven in de brouwerij op de middag komt een vader met zijn twee groeiers van zonen aan hij had een jonge buurvrouw bij die voor drie jaar haar man verloren had ze was

De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: “Hosanna voor de Zoon van David.. Gezegend hij die komt in de naam van

(...) In de Schrift staat immers: “In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.” Kostbaar is hij voor u,

applaus voor oudejaarsavond heel de zaal klapte weer in de handen terwijl hij fier zijn plaats innam?. wie is in

‘ “16Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om de riem van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de

behoedzaam want veelbetekenend aan het vuur toevertrouwde na de twaalfde plank vormden we met ons vieren een kring rond het vuur dan ging ze in het midden staan met haar gezicht

(Pr. 7,28) De Statenvertaling (1637) vertaalt: ‘De welke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevon- den: één man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder