• No results found

Op zoek naar de morele gemeenschap

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Op zoek naar de morele gemeenschap"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

f1§tE

STATEMENTS

Op

zoel~

naar de Dlorele geDleenschap

door

Wouter-Jan Oosten

De

samenleving verandert, dus moet de overheid

meeveranderen.

Wouter-Jan

Oosten

is

ertegen

om

een postmoderne overheid in te richten als wiUekeurige partij in de

net-werksamenleving. De samenleving moet als morele gemeenschap juist zelf

voedingsbo-dem zijn voor het openbaar bestuur, dat aUeen dan op toegemeten wijze zijn

verant-tvoordelijkheden kan onderkennen, en kan nemen.

O

p het moment dat de Rooms-Katholieke Kerk zich schikte

naar de rechtsorde van de staat, eindigde ook haar bemoei-enis met structuur en beleid van de overheid. De officiële kerkleer brak volledig met haar eigen en de Europese geschiedenis, waar-op zij eeuwenlang het stempel had gedrukt in de strijd om het pri-maat van de macht. De keerzijde voor de staat was dat de Kerk vanaf dat moment ook geen theologische legitimering meer

ver-chafte aan wereldlijke machtsuitoefening. Als één van de vele vrijwillige, maatschappelijke structuren bleef zij wel onverkort aanspraak maken op bescherming door de overheid.

De staat is echter nog altijd afhankelijk van de levensbeschouwing van haar burgers. Machtsuitoefening is niet aanvaardbaar als een

fh \1: Oo.IUn iJ bestuurskundige bij het Gent rum voor Publiek Management v(Ln de ErI •• mu.1 l/liteniteit ROllerdam en lid van het landelijk bestuur van de Jonge V,moeraten.

21

fundamentele waardenconsensus ontbreekt onder degenen over wie zij haar macht uitoefent. Het gemeenschappelijke geloof van de burgers bood een dergelijke waardenconsensus, in die mate zelfs dat Alexis de Tocqueville (1805-1859) religie bij uitstek van belang vond voor de democratie. Overigens kon het monotheïsti-sche godsbegrip uitstekend een legitimering bieden voor absolute wereldlijke macht. De absolute vorst die Thomas Hobbes

(1588-1679), naar analogie met de ene god, bepleitte, is ook niet terzijde geschoven: hij is doorgegroeid in de democratische, sociale

rechts-staat. Aan een democratische en sociale rechtsstaat kan een bur-ger zich immers evenmin onttrekken als aan een absolute vorst. De toenemende multiculturaliteit in Noordwest-Europa is een rem voor de vereiste waardenconsensus. Nederland is niet opeens een immigratieland geworden, maar vroegere migratiestromen hadden niet een dermate sterke invloed op de kansen voor waar-denconsensus als de huidige etnische vervlechting. Ik zeg met

(2)

THEMA

nadruk multiculturaliteit, want interculturaliteit zou wel degelijk een basis zijn voor waardenconsensus. Maar de grote (sociale) wel-vaartsverschillen tussen autochtonen en gewortelde immigranten enerzijds en de nieuwe immigranten anderzijds staan de

intercul-turele samenleving in Nederland helaas alleen maar in de weg.

Morele gemeenschap

Macht over beschaafde burgers kan alleen worden uitgeoefend over en door een morele gemeenschap, wat Jean-Jacques Rous-seau (1712-1778) bedoelde met zijn religion civile. Funderend voor een gemeenschap is dat haar leden het grote verhaal onderschrij-ven. Een dergelijke religion civile ontstaat niet langs de klassieke lijnen van liberalisme of socialisme (het confessioneel gedachte-goed was met de afkalving van de religie al kansloos). Liberalisme bevordert integendeel de versplintering van de gemeenschap door zelfversterkend individualisme. En het socialisme is ondanks een communitaristisch karakter evenmin geschikt, omdat het geen intern pacificerend karakter heeft. Sociale tegenstellingen en klassenstrijd zijn immers eigen aan het socialistisch ideeëngoed. De ontwikkelingen in de technologie en de bevolking gaan hand in hand met ontwikkelingen in het denken. Men beweert daarom dat postmoderne noties de versleten ideeën van de moderniteit opvol-gen. Het openbaar bestuur, vanouds bovenin de hiërarchische samenleving, is dan nog slechts één onder gelijke partijen in de netwerksamenleving. Maar ook al kent de beschaafde samenle-ving een hoog opleidingsniveau, hangt zij aaneen van wederzijdse afhankelijkheden en is zij complex, dat wil nog niet zeggen dat zij

pet

bestaan kan inrichten zonder hiërarchische structurering. Wat

dat betreft had Hobbes beslist gelijk. De bestuurskundige idee van beleidsnetwerken is niet zaligmakend. Onze samenleving heeft een openbaar bestuur nodig en 'netwerksturing' verschaft niet de vereiste legitimering van de macht door en over een morele gemeenschap. Religie, liberalisme en socialisme dragen geen abso-lute toetssteen aan voor overheidshandelen. Ideologieën kunnen het zogenaamde algemeen belang niet meer vestigen. Voor de for-mulering van een gemeenschappelijk belang van samenhandelen-de burgers en instituties, dat aansluit bij samenhandelen-de kortstondige, speci-fieke (beleids)situatie, kunnen we nog altijd niet zonder de woor-denschat van de grote verhalen, of wat daarvan over is.

Want uit het residu van de ideologieën laat zich wel degelijk een morele gemeenschap vormen. Hoe dat residu dan aangeduid wordt, vrijzinnig-democratisch of sociaal-liberaal, is minder be-langrijk dan de erkenning dat machtsuitoefening door het open-baar bestuur gelegitimeerd dient te worden met een modernisti-sche verfijning en dat de postmodernistimodernisti-sche ideeën delegitimeren en destructief zijn voor de samenleving .•

Literatuur

B.J. de Clercq, Macht en principe, Over rechtvaardiging van de

politieke macht, Tiel, 1994

PH.A. Frissen, De lege staat, Amsterdam, 1999 T. Hobbes, Leviathan, Meppel, 1985

J.-J. Rousseau, On the Social Contract, Indianapolis, 1987

A. de Tocqueville, Democracy in America, Londen, 1994

R. van der Wouden, 'De ruimte van de burger', in: R. van der Wouden (red.), De stad op straat, De openbare ruimte in

perspec-tief, Den Haag, 1999, 105-126

Lijsttrekkersdebat in Zeist VOOl' gemeentel'aadsvel'kiezingell

22

IDEE - MAART 2000

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

wel kunnen is aangeven door welk moreel kompas iemand zich laat leiden, wat is bepalend voor iemands handelen wan- neer deze met morele dilemma’s geconfronteerd wordt.. Een

Om er een paar te noemen: de gunstige vergelijking (“wat wij doen is niet helemaal netjes, maar anderen zijn erger”), het verleggen van verantwoordelijkheid (“ik doe ook maar wat

In het boek wordt de (toekomstige) docent vanuit theore- tische achtergrond gestimuleerd om een manier van denken aan te leren die als basis dient voor vormende gesprekken

Uit bovenstaande volgen een aantal logische aanbevelingen voor beleid, gericht op het verminderen van onzekerheden en versterken van de weerbaarheid van de middenklasse. 1)

De nuances van het beginselprogram, waaruit aan de ene kant een bijzondere band met de hervormde kerk sprak maar aan de andere kant de partij er voor heel het volk was, zal aan

Voor de individuele mens betekent dit dat hij zich in toenemende mate voor moeilijke keuzen, voor dilemma’s, gesteld ziet, terwijl hij zich minder dan voorheen kan

3) Mede-erfgenamen verhuren een tot de nalatenschap behorende zaak. 5 Ook hier weer geldt: de vordering is niet gemeenschappe- lijk als gevolg van de

Niet toevallig wordt in de sociale geschiedenis van religie voor de periode van de partijen- democratie dezelfde analogie tussen partij en kerk gehanteerd: in deze tijd