• No results found

Muzikale identiteit

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Muzikale identiteit"

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

Stelling:

Ik ben muzikaal

(3)

Stelling:

Alle leerkrachten van

een basisschool zijn

muzikaal

(4)

Identiteit: “Dit is wie ik ben”. Altijd in ontwikkeling, ‘vloeibaar’.

Muzikale identiteit: “Dit is wie ik muzikaal ben” (‘muzikaal in-de-wereld-zijn’). Krachtig en diep verbonden aan betekenis, waarde, zingeving.

Een deel is heel persoonlijk en individueel – het individu als ‘idiosyncrasie’.

Een deel daarvan is gedeeld (of betwist) met anderen – het individu als ‘cultureel’. Muzikale identiteit als jouw ‘idiocultuur’ – als een beweeglijke versmelting van het eigene en het gedeelde.

Identiteit en idiocultuur

(5)

Onderwijs kwalificeert, socialiseert en subjectiveert.

Gert Biesta: subjectivering (‘in-de-wereld-zijn’) is in ons onderwijs een onderbelicht doelstellingendomein, we besteden er te weinig aandacht aan.

Stelling: muziekonderwijs dat de vorming van een muzikale identiteit ondersteunt levert een grote bijdrage aan subjectivering

De vraag die subjectiverend muziekonderwijs de leerling stelt: wie kan en wil jij later zijn als muzikale persoon?

(6)

- Het erkent dat leerlingen al een muzikale identiteit hebben;

- Het zorgt er voor dat leerlingen anderen met een heel andere muzikale identiteit kunnen ontmoeten zonder te veroordelen;

- Het zorgt er voor dat leerlingen hun muzikale identiteit verder kunnen

ontwikkelen – door alternatieven aan te reiken, weerstand te bieden, uit te

dagen, en zo ‘talent’ te ontwikkelen in een richting die betekenisvol is voor de leerling, nu en in zijn latere leven.

Erkennen – ontmoeten – ontwikkelen

Erkennen en ontmoeten zijn voorwaarden voor ontwikkelen

Wat doet subjectiverend

‘idiocultureel

muziekonderwijs’?

(7)

Muziekonderwijs is identiteitsontwikkelend

Muziekonderwijs begint bij het zien van wat er al is – bij de leerling én bij de leerkracht

Muziekonderwijs is ontwikkelingsgericht, persoonsgericht, contextueel,

talentkrachtig, ipsatief, prospectief, open, en een kwestie van vertrouwen in jezelf en de ander

Muzikale identiteit als de sleutel tot

muziekonderwijs

(8)

Muziekonderwijs als systeem

(9)

• Leerlijn muzikaal zelfbeeld

• Vergroting vaardigheden

• Vakoverstijgend muziekonderwijs

• Uitbreiding minor

• Samenwerking conservatorium

(10)

Jaar 1: jezelf muzikaal presenteren

Jaar

2: de ‘muzikale ander’

Muzikaal portfolio

Leerlijn muzikaal zelfbeeld

(11)

Studenten:

-

… hebben meer zelfvertrouwen;

-

… hebben behoefte om muzikale vaardigheden te ontwikkelen;

(12)
(13)

Stap 1: Muzikale speeddate

(1 of 2 min. per persoon)

• Wat is jouw ervaring met muziek? • Wat wil je leren m.b.t. muziek? • Wanneer luister je naar muziek?

• Waar let je op bij het luisteren naar muziek? • Wanneer spreekt muziek jou aan of niet

aan?

• Naar welke muziek luister je graag?

• Welk concert/ optreden waar je ooit geweest bent, is je het meeste bij gebleven en

waarom?

hebben. Hoe kun je dit in elkaar laten grijpen?

• Hoe vormen jullie het systeem om het kind heen?

Stap 3: Muziek in de klas

(10 min.)

• Bedenk een muzikale activiteit die uitgevoerd kan worden in de klas, rekening houdend met je eigen muzikale identiteit of de muzikale identiteit van de kinderen.

(14)

m.brouwer@pl.hanze.nl

e.h.bisschop.boele@pl.hanze.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Autonomy and Chirality in Molecular Motors Kistemaker, Jozef Cornelis Maria.. IMPORTANT NOTE: You are advised to consult the publisher's version (publisher's PDF) if you wish to

Yentl Flavour brengt op indrukwekkende wijze een muzikale voorstelling rond teksten van Etty Hillesum. Etty Hillesums leven eindigt met haar dood in de gaskamers van

Bij de beoordeling zou een beschrijving van het te spelen stuk horen, waarin niet alleen de technische moeilijkheid van de partijen wordt benoemd, zoals in ons proefinstru- ment,

De wandelingen die ik maak, wat zegt mijn smaak over mijn identiteit, word mijn identiteit bepaald door mijn Rooms - katholieke opvoeding, geloof, bijgeloof, mijn ouders, vader,

Ik wilde me immers niet meteen voor de rest van mijn dagen vastpinnen op een zending.. – Uw  zending  werd  uiteindelijk  de 

De muzikale metafoor reikt mijns inziens een aantal onderscheidende en waardetoevoegende elementen aan (ritme, melodie, harmonie, timbre en vorm), die niet aanwezig zijn of

producties binnen de overmacht van de in de VS gebaseerde culturele industrie signaleren zij pogingen van krachten van ‘onderaf’ die proberen om mediabeleid te

Constant van Wessem, De muzikale reis.. genoeg, ook aan niemand opgedragen, zooals anders steeds zijn gewoonte was 1). De vier satzen worden inderdaad onder den titel