• No results found

Groepsidentificatie en waardecreatie op de organische werkplaats : een kwalitatief onderzoek naar De Ceuvel : organisatie-identiteit, de identificatie en de betekenis van werk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Groepsidentificatie en waardecreatie op de organische werkplaats : een kwalitatief onderzoek naar De Ceuvel : organisatie-identiteit, de identificatie en de betekenis van werk"

Copied!
39
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

 

 

Bachelorscriptie  Sociologie   Universiteit  van  Amsterdam   Marit  Christel  Roomer,  10453628   Begeleidster:  Marguerite  van  den  Berg   Tweede  begeleidster:  Anna  Aalten   Aantal  woorden:  13.393     Amsterdam,  15  juni  2015  

Groepsidentificatie en

waardecreatie op de

organische werkplaats

 

Een  kwalitatief  onderzoek  naar  De  Ceuvel:  organisatie-­‐identiteit,  de  

identificatie  en  de  betekenis  van  werk

 

(2)

Inhoudsopgave  

 

Synopsis  ...  2  

Inleiding  ...  3  

Identificatie  met  de  organisatie  in  theorie  ...  4  

1.  Culturele  industrieën  ...  4  

1.2  Duurzaam  ondernemen:  een  nieuwe  vorm  van  waarde  ...  4  

2.  De  organische  organisatie  ...  5  

3.  Organisatie-­‐identiteit  ...  6  

4.  Identificatie  met  de  organisatie:  Social  Identity  Theory  ...  6  

4.1  Vervaging  van  de  grenzen  tussen  werk  en  privé  ...  7  

4.2  De  werkplaats  ...  8  

4.3  Lifestyle  ...  8  

5.  Vervreemding  ...  9  

5.1  Betrokkenheid  ...  10  

5.2  Motivatie  ...  10  

5.3  Leermogelijkheden  en  verantwoordelijkheid  ...  11  

Methodologie  ...  12  

1.  Operationalisering  ...  12  

2.  Casus:  De  Ceuvel  ...  13  

3.  Kwalitatief  onderzoek:  casestudy  ...  13  

4.  Dataverzameling  ...  14  

5.  Semigestructureerde  interviews  ...  14  

6.  Reflectie  ...  15  

Resultaten  en  Analyse  ...  16  

1.  Duurzaamheid  als  doel  ...  16  

1.1  Missie  uitdragen  ...  16  

2.  Ceuvelaars  ...  18  

2.  1  Betrokkenheid  ...  22  

3.  De  werkplaats:  Sennett  ...  22  

3.1  Lifestyle  ...  26   3.2  Motivatie  ...  28   4.  Democratie  ...  29   4.1  Leermogelijkheden  ...  31   Conclusie  ...  32   Bibliografie  ...  36   Bijlage  ...  38  

 

(3)

Synopsis  

 

In  dit  onderzoek  wordt  de  identificatie  van  medewerkers  met  de  organisatie  onder  de  loep  genomen   aan  de  hand  van  een  casestudy  naar  de  organisatie  De  Ceuvel.  Het  onderzoek  zal  geleid  worden  door   de   vraag   hoe   medewerkers   zich   identificeren   in   relatie   tot   de   organisatie-­‐identiteit   en   hoe   zij   betekenis  geven  aan  het  werk.  De  verwachting  in  deze  studie  is  dat  een  ‘positieve’  identificatie  met   de  organisatie-­‐identiteit  vervreemding  van  werk  tegengaat.  

Culturele   industrieën   kenmerken   zich   door   de   productie   en   marketing   van   goederen   en   diensten   die   op   een   bepaalde   manier   worden   doordrongen   met   brede   esthetische   of   symbolische   eigenschappen.  De  Ceuvel  dient  als  geschikte  case  omdat  deze  organisatie  gericht  is  op  de  productie   en  innovatie  van  ecologische  duurzaamheid.    

De   omstandigheden   doen   dienst   aan   het   ideaalbeeld   van   de   organische   organisatie.   De   culturele  en  creatieve  industrie  beweegt  zich  veelal  door  een  dynamisch  landschap  en  kent  weinig   hiërarchie.   Het   nieuwe   werken   –   niet   gebonden   zijn   aan   plaats   en   tijd   –   samenwerken   en   tegelijkertijd  het  behouden  van  autonomie  van  het  werk  spelen  hierin  een  belangrijke  rol.  

De   organisatie-­‐identiteit   richt   zich   op   wat   leden   van   de   organisatie   ervaren   als   centraal   staand  en  wat  zij  zien  als  onderscheidend  van  andere  organisaties.  Het  gaat  hierbij  om  de  vraag  ‘Wie   zijn  wij  als  organisatie?’.  De  organisatie-­‐identiteit  wordt  gevormd  door  het  netwerk  van  individuen   binnen  de  organisatie.  Het  is  een  constructie  van  de  leden  onderling.    

De  identificatie  met  de  organisatie  komt  tot  stand  wanneer  individuen  identiek  zijn  geworden   aan  de  ‘gewenste  situatie’  van  de  organisatie.  In  dit  onderzoek  wordt  gebruik  gemaakt  van  de  Social   Identity   Theory   van   Tajfel   (1979).   Deze   theorie   stelt   dat   groepen   betekenis   geven   aan   een   sociale   identiteit   van   het   individu,   het   gevoel   dat   zij   behoren   tot   de   sociale   wereld.   De   groepen   zijn   een   belangrijke   bron   van   trots   en   zelfvertrouwen.   Door   deze   wisselwerking   tussen   het   individu   en   de   organisatie-­‐identiteit,  die  zich  manifesteert  op  de  werkplaats,  lijken  de  grenzen  tussen  werk  en  privé   te  vervagen.  De  clustering  van  individuen  op  basis  van  gedeelde  symbolische  waarden  leidt  tot  een   sociale  groep  die  een  lifestyle  met  zich  mee  draagt.  

Vervolgens  richt  dit  onderzoek  zich  op  hoe  de  leden  van  de  organisatie  betekenis  geven  aan   het   werk.   Betrokkenheid,   motivatie   en   leermogelijkheden   zijn   de   leidende   indicatoren   voor   het   meten   van   werkvervreemding   in   de   vorm   van   zingeving.   Mensen   raken   vervreemd   van   het   werk   wanneer   zij   zich   niet   meer   verbonden   voelen   met   het   product   of   de   dienst   die   tot   stand   komt   gedurende  de  arbeid.    Betekenisgeving  en  zingeving  zijn  in  dit  onderzoek  verwant  aan  elkaar.  

(4)

Inleiding  

 

De   betekenis   van   werk   is   met   de   industriële   economie   drastisch   veranderd.   Was   in   vroeger   tijden   arbeid  verbonden  met  ambachtelijkheid  en  het  produceren  van  iets,  in  de  industriële  tijd  is  het  door   de  verregaande  specialisaties,  lange  productielijnen  en  mondialisering  vaak  moeilijk  te  duiden  wat  de   werkende  mens  nu  eigenlijk  doet  (Botton,  2009).  Toch  zien  we  in  de  moderne  tijd  –  met  de  culturele   en   creatieve   industrie   –   een   tendens   terug   naar   ambachtelijkheid.   Een   ambachtsman   of   vakman   wordt  gekenmerkt  als  iemand  die  goed  werk  wil  leveren  omwille  van  het  werk  zelf.  De  arbeid  is  niet   domweg  een  middel  tot  een  ander  doel  (Sennet,  2015:  p.  28).  De  groeiende  nadruk  op  efficiëntie  en   effectiviteit  op  de  werkvloer  vergroot  inderdaad  vaak  de  winstmarge  van  bedrijven,  maar  de  vakman   vertegenwoordigt   de   bijzondere   menselijke   toestand   van   betrokkenheid   (Idem.:   p.   28).   Steeds   centraler  in  de  baankeuze  komt  te  staan  dat  men  moet  doen  wat  hij  of  zij  leuk  vindt.  De  drijfveer  is   bijna  om  van  je  passie  je  werk  te  maken.  Hoewel  dit  bij  een  steeds  groter  deel  van  de  samenleving   lijkt  te  lukken,  bestaan  er  ook  nog  grote  groepen  die  hier  geen  aansluiting  in  vinden.    

  De  verandering  van  een  fordistische  industriële  economie,  naar  een  post-­‐fordistische  service-­‐ economie  brengt  een  opmerkelijke  verschuiving  van  de  soorten  banen  met  zich  mee,  maar  ook  een   transformatie  in  het  type  mensen  die  de  banen  zullen  vervullen  (McDowell,  2011:  p.  2).  De  meest   opmerkelijke   verandering   is   de   immense   groei   van   de   dienstensector.   Daarnaast   deed   zich   na   de   Tweede  Wereldoorlog  een  feminisatie  van  de  arbeidsmarkt  voor.  Doordat  steeds  meer  vrouwen  tot   de   arbeidsmarkt   toetraden,   ontstonden   er   nieuwe   soorten   werkplekken,   evenals   verschillende   werkomstandigheden.   Hiermee   groeide   de   diversiteit   aan   sociale   karakters   op   de   arbeidsmarkt,   alsmede  de  toenemende  vraag  naar  emotionele  en  persoonsgerichte  arbeid.  

  Werk  wordt  nu  meer  en  meer  onderdeel  van  het  alledaagse  leven  (McDowell,  2011:  p.  3).  De   groeiende  arbeidsparticipatie  wekt  vragen  op  over  de  betekenis  van  werk  en  het  algehele  doel  ervan   in  het  leven.  De  ontwikkeling  van  het  begrijpen  hoe  arbeidsmarkten  werken,  hoe  mensen  verdeeld   zijn   en   gesegmenteerd   in   bepaalde   beroepen   en   wat   het   werk   betekent   voor   hun   identiteit   en   de   standaard   van   hun   leven   zijn   belangrijke   onderwerpen   in   de   sociale   wetenschappen   (McDowell,   2011:  p.  4).    

Ook  dit  onderzoek  sluit  zich  ook  bij  de  gedachte  dat  de  vervaging  van  de  grenzen  tussen  werk   en  privé  de  betekenis  die  mensen  aan  werk  geven  transformeert.  Het  onderzoek  zal  geleid  worden   door  de  vraag  hoe  medewerkers  zich  identificeren  in  relatie  tot  de  organisatie-­‐identiteit  en  hoe  zij   betekenis  geven  aan  het  werk.  De  verwachting  van  het  onderzoek  is  dat  een  ‘positieve’  identificatie   met  de  organisatie-­‐identiteit  vervreemding  van  werk  tegengaat.  

(5)

Identificatie  met  de  organisatie  in  theorie  

 

1.  Culturele  industrieën  

Culturele   industrieën   worden   doorgaans   omschreven   als   de   activiteiten   die   de   productie   van   symbolische   goederen   en   diensten   behelzen,   waarvan   de   principiële   waarde   is   afgeleid   van   de   functie  als  dragers  van  waarde  –  door  afbeeldingen,  symbolen,  signalen  en  geluiden  (Banks,  2012:  p.   338).  Deze  industrieën  worden  gezien  als  cruciale  onderdelen  van  geavanceerde  economieën  (Scott,   2000).   Om   de   groeiende   globale   competitie   te   overleven,   moeten   organisaties   ofwel   efficiënter   worden  in  het  produceren  van  producten  en  diensten  of  meer  innovatie  betrekken  tot  de  producten   op  continue  basis  (Porter,  2001).  Dit  laatste  omvat  het  creëren  van  ‘unieke’  producten  in  termen  van   kwaliteit,  complexiteit  of  imago  (Kloosterman,  2004).  Deze  creatie  ontstaat  door  het  bevorderen  van   technologische   vaardigheden,   maar   kan   ook   worden   gebaseerd   op   conceptuele   innovatie:   het   creëren   van   nieuwe   imago’s   en   innovatieve   symbolische   kwaliteiten   voor   een   breed   scala   aan   producten.  De  kern  van  culturele  industrieën  wordt  in  de  eerste  plaats  gevormd  door  conceptuele,   en  niet  technologische,  innovaties  (Idem.).    

 

1.2  Duurzaam  ondernemen:  een  nieuwe  vorm  van  waarde  

Met   de   roep   naar   een   groter   bewustzijn   voor   het   milieu   is   een   vorm   van   het   creëren   van   nieuwe   imago’s   en   innovatieve   kwaliteiten   tegenwoordig   in   veel   branches   gericht   op   groen   of   duurzaam   ondernemen.   De   maatschappij   vindt   dit   steeds   belangrijker   en   bedrijven   worden   op   deze   inspanningen  beoordeeld.  

De   huidige   discussie   over   duurzaam   en   verantwoord   ondernemen   laat   zien   dat   naast   economische   waarde,   ook   maatschappelijke   waarde   moet   worden   nagestreefd   (Jonker   &   Van   der   Linden,   2013:   p.   40).   Duurzaamheid   in   organisaties   gaat   over   het   erkennen   en   verbinden   van   alle   relevante   menselijke   en   collectieve   waarden.   Duurzaamheid   wordt   door   Jonker   &   Van   der   Linden   (2013:   p.   39)   gezien   als   een   maatschappelijke   opgave   die   vraagt   om   andere   vormen   van   waardecreatie.   Ondernemingen   moeten   op   zoek   naar   de   ‘sweet   spot’   waar   winst   en   maatschappelijke  waarde  samenvallen,  ook  wel  ‘shared  value  creation’  (Idem.:  p.  39).  Oftewel,  om   vooruitgang  te  boeken  met  duurzaam  ondernemen  is  corporatief  organiseren  een  vereiste.    

Het  samen  organiseren  van  verschillende  aspecten  van  duurzaamheid  vraagt  onvermijdelijk   om   nieuwe   vormen   van   transactie.   De   maatschappelijke   waarde   van   een   onderneming   bestaat   tegenwoordig   niet   alleen   uit   de   waarde   van   de   producten,   maar   ook   uit   zinvol   werk,   veilige   werkomstandigheden,   een   beperkte   belasting   van   natuur   en   milieu,   respect   voor   mensenrechten,  

(6)

continuïteit,   enzovoort   (Idem.:   p.   40).   Winst   wordt   dus   niet   alleen   uitgedrukt   in   geld,   maar   ook   in   rust,   stilte,   eten   of   energie.   Een   terugkerend   begrip   in   deze   ontwikkelingen   is   het   ‘enabling   local   cluster  development’.  Dit  is  de  gezamenlijke  of  collectieve  waardecreatie.  Collectieve  waardecreatie   betekent  enerzijds  het  afwegen  van  verschillende  waarden  en  deze  collectief  organiseren  door  het   ontwikkelen   van   nieuwe   vormen   van   samenwerking,   en   anderzijds   dat   bedrijf,   burger   en   maatschappij  samen  tot  nieuwe  opvattingen  komen  over  wat  waardevol  is  (Jonker  &  Van  der  Linden,   2013:  p.  41).  Hiermee  is  de  eerste  aanzet  tot  het  ontwikkelen  van  een  identiteit  gedaan.  

 

2.  De  organische  organisatie  

Organisaties   kunnen   zich   in   verschillende   institutionele   landschappen   bevinden,   met   de   daarbij   behorende   structuren   of   systemen.   Burns   en   Stalker   (2012)   duiden   twee   soorten   systemen   in   het   management,  namelijk  de  mechanische  organisatie  en  de  organische  organisatie.  Een  mechanische   organisatie   is   toepasbaar   onder   stabiele   condities,   terwijl   een   organische   organisatie   zich   beter   manifesteert  in  een  dynamische  omgeving  (Burns  &  Stalker,  2012:  pp.  14-­‐15).    

Een  aantal  belangrijke  kenmerken  van  een  mechanische  organisatie  zijn  een  gespecialiseerde   differentiatie   van   functionele   taken,   een   hiërarchische   structuur   van   controle,   autoriteit   en   communicatie   en     daarmee   een   verticale   interactie   tussen   de   leden   van   de   organisatie.   Ook   is   er   sprake   van   een   precieze   definitie   van   de   rechten   en   plichten   per   functie,   een   verplichte   loyaliteit   naar  de  organisatie  en  onderdanigheid  ten  opzichte  van  de  supervisors.    

Daartegenover  staat  de  organische  organisatie.  Dit  systeem  wordt  gekenmerkt  door  kennis   en  vaardigheden  van  de  gedeelde  taak  van  de  organisatie,  aanpassing  en  continue  re-­‐definiëring  van   de  individuele  taken  door  interactie  met  anderen  en  daarmee  een  horizontale  interactie  tussen  de   leden  van  de  organisatie.  Dit  betekent  onder  andere  een  horizontaal  verloop  van  communicatie,  dat   informatie  en  adviezen  bevat  in  plaats  van  instructies  en  beslissingen.  Leden  zijn  betrokken  ondanks   de   technische   definitie   hiervan,   zij   vormen   gezamenlijk   een   netwerk   van   controle,   autoriteit   en   communicatie.    

Deze   systemen   zijn   ideaaltypen   en   komen   in   de   realiteit   nooit   in   de   pure   vorm   voor.   De   relatie  tussen  de  twee  vormen  is  elastisch.  Ten  eerste  zijn  organische  organisaties  niet  hiërarchisch  in   dezelfde  zin  als  een  mechanische  organisatie,  toch  blijft  een  bepaalde  mate  van  gelaagdheid  bestaan.   Ten   tweede   blijkt   de   betrokkenheid   bij   de   organisatie   –   de   mate   waarin   een   individu   zichzelf   opbrengt  als  bruikbare  bron  voor  de  organisatie  –  bij  de  organische  organisatie  veel  uitgebreider  te   zijn   dan   bij   de   mechanische   organisatie.   Ten   derde   wordt   als   tegenhanger   van   het   hiërarchische   systeem  in  de  mechanische  organisatie  –  dat  samenwerking  verzekert  en  het  werk  monitort  –  een  

(7)

ontwikkeling  gesteld  van  gedeelde  waarden  en  doelen  van  de  organisatie,  gedeeld  in  het  organische   systeem  (Idem.:  p.  15).  

 

3.  Organisatie-­‐identiteit  

De  gelaagdheid,  betrokkenheid  en  de  gedeelde  normen  en  waarden  –  die  een  prominente  rol  spelen   in   de   organische   organisatie   –   worden   in   dit   onderzoek   aangehaald   als   uitgangspunten   van   de   organisatie-­‐identiteit.  Iedere  organisatie  heeft  een  andere  doelstelling  en  draagt  hiermee  een  eigen   identiteit   met   zich   mee.   De   bedrijfsidentiteit   staat   voor   hoe   de   organisatie   wordt   gezien   door   de   medewerkers  van  de  organisatie  zelf,  “Wie  zijn  wij?”.  De  theorie  van  organisatie-­‐identiteit  richt  zich   op  wat  leden  van  de  organisatie  ervaren  als  centraal  staand  en  wat  zij  zien  als  onderscheidend  van   andere   organisaties   (Schoemaker,   2004).   De   organisatie-­‐identiteit   kan   worden   opgesplitst   in   drie   dimensies  (Albert  &  Whetten,  1985).  De  eerste  dimensie  impliceert  wat  de  leden  van  de  organisatie   zien  als  centraal  voor  de  organisatie.  De  tweede  dimensie  houdt  in  wat  de  organisatie  onderscheidt   van   andere   organisaties.   De   derde   dimensie   concentreert   zich   op   wat   voor   de   leden   van   de   organisatie  als  een  duurzaam  fenomeen  wordt  gezien  dat  in  verleden,  heden  en  toekomst  in  stand  is   gehouden  (Idem.).    

De  organisatie-­‐identiteit  is  geen  objectieve  entiteit,  maar  wordt  gevormd  door  het  netwerk   van   actoren   hierbinnen.   Volgens   Schoemaker   (2004)   ligt   de   nadruk   in   de   huidige   informatiesamenleving  steeds  meer  op  organisaties  als  werkgemeenschap.  “Een  werkgemeenschap   is   een   netwerk   van   individuen,   waarin   deze   individuen   zich   gedragen   op   basis   van   gemeenschappelijke   waarden,   normen   en   gedragscodes.   Hierdoor   vormen   individuen   een   groep   waarin  hun  talenten  tot  ontwikkeling  kunnen  komen,  sociaal  kapitaal  kan  floreren,  lidmaatschap  van   de   groep   is   geregeld   en   een   specifieke   organisatie-­‐identiteit   ontstaat”.   Organisatie-­‐identiteit   is   op   deze  manier  een  constructieproces  tussen  de  leden  van  de  organisatie  (Idem.).  

Ondanks  dat  hier  sprake  is  van  een  construct,  heeft  deze  identiteit  invloed  op  de  actoren  in   de   organisatie.   “Organisatie-­‐identiteit   is   voor   de   leden   van   een   organisatie   een   ankerpunt,   een   bakermat   waarmee   zij   betekenis   kunnen   geven   aan   werk   en   een   ‘sense   of   belonging’   krijgen.   Het   geeft   een   band   met   (de   overige   leden   van)   de   organisatie.   Organisatie-­‐identiteit   is   daarmee   het   fundament   van   de   werkgemeenschap.   Daarmee   is   iedere   werkgemeenschap   uniek   en   onderscheidend  van  haar  omgeving”  (Schoemaker,  2004  pagina).    

 

4.  Identificatie  met  de  organisatie:  Social  Identity  Theory  

Waar   de   theorie   van   organisatie-­‐identiteit   het   niveau   van   de   organisatie   belicht,   focust   de   Social   Identity  Theory  (SIT)  zich  op  het  individu.  De  Social  Identity  is  de  betekenis  die  een  individu  geeft  aan  

(8)

zichzelf,   gebaseerd   op   zijn   groepslidmaatschap   (McLeod,   2008).   Tajfel   (1979)   stelt   dat   groepen   waartoe  individuen  behoren  een  belangrijke  bron  van  trots  en  zelfvertrouwen  zijn;  groepen  geven   mensen   betekenis   van   sociale   identiteit,   het   gevoel   dat   zij   behoren   tot   de   sociale   wereld.   Lidmaatschap  van  een  organisatie  wordt  hierom  gezien  als  een  manier  om  de  persoonlijke  identiteit   te  ontwikkelen  (Schoemaker,  2004).    

Hierop  aansluitend  wordt  werken  in  een  organisatie  gezien  als  een  middel  tot  persoonlijke   ontplooiing  en  zelfexpressie.  De  Keere  (2013)  stelt  dat  het  werk  dat  iemand  doet  een  deel  is  van  zijn   of   haar   identiteit   en   het   is   daarmee   een   manier   om   zichzelf   uit   te   drukken.   Werk   wordt   hiermee   steeds  een  belangrijker  onderdeel  van  jou  als  persoon,  en  hoe  jij  jezelf  presenteert  in  sociale  kringen.     De   sterkte   van   de   identiteit   hangt   af   van   de   mate   waarin   het   individu   de   groepsidentiteit   vindt   aansluiten  bij  de  eigen  identiteit  (Van  Wijk,  2006).    

Deze  identiteiten  zijn  contextgebonden;  het  individu  maakt  voortdurend  een  afweging  welke   identiteit   het   best   past   in   de   context   (de   Keere,   2013).   Shields   (2003)   kijkt   naar   de   oppervlakkige   tastbare  logica  van  identificatie,  hij  noemt  dit  de  “persona”.  Volgens  deze  theorie  zijn  lichamen  lege   entiteiten   die   fictieve   individualiteiten   op   zich   “tatoeëren”,   oftewel   het   dragen   van   verschillende   maskers.  De  persona  wordt  vaak  niet  vrij  gecreëerd,  maar  opgelegd  door  een  groep.  Elke  tijdelijke   identificatie  correspondeert  met  een  rol  in  een  gegeven  sociale  scene,  gedomineerd  door  een  groep   met  een  groepsethos.  

 

4.1  Vervaging  van  de  grenzen  tussen  werk  en  privé  

Dit  betekent  dat  het  individu  in  iedere  context  een  andere  rol  aanneemt.  Op  de  werkvloer  zal  deze   vaak  professioneler  van  aard  zijn  dan  wanneer  diegene  zich  in  familie-­‐  of  vriendenkringen  bevindt.   Dit   verhaal   wordt   complexer   zodra   deze   werelden   in   elkaar   verstrengeld   raken.   In   de   Westerse   samenleving  is  een  stijgende  serie  van  activiteiten,  zoals  seks,  voeding,  gezondheid,  advies,  training,   opvoeding  en  muziek,  die  bedoeld  zijn  voor  ‘liefde’  binnen  de  familie  of  lokale  gemeenschap,  steeds   meer  onderdeel  geworden  van  de  markt  (McDowell,  2011:  p.  7).  

Op   de   werkplaats   is   steeds   meer   ruimte   voor   vrijetijdsbesteding.   Daarnaast   geven   het   ‘flexibel   werken’   en   het   ‘nieuwe   werken’   veel   vrijheid   aan   tijd   en   plaats   voor   het   verrichten   van   arbeid.  De  relaties  op  de  werkvloer  zijn  niet  louter  een  rationele  uitwisseling  van  arbeidskracht  voor   lonen,   maar   verschaffen   een   uitlaatklep   voor   emoties   en   de   ontwikkeling   van   sociale   relaties   (McDowell,  2011:  p.  7).  Mensen  ervaren  woede  en  frustratie  op  het  werk,  alsmede  voldoening  bij  het   leveren  van  goed  werk.  Mensen  maken  vrienden  op  het  werk,  worden  soms  verliefd  en  het  vormt   een  basis  voor  emotionele  steun.  Zoals  Freud  stelt:  “Work  is  about  sociability”  (Idem.).  Door  de  tijd   heen  heeft  de  werkplaats  zich  gevormd  tot  een  arena  van  sociale  relaties.  

(9)

4.2  De  werkplaats  

De  fysieke  ruimte  van  de  werkplaats  wordt  gevormd  door  het  gebouw  of  meerdere  gebouwen  en  de   objecten  die  zich  hierbinnen  bevinden.  Volgens  Shields  (2003)  hebben  gebouwen  directe  invloeden   op  gedragingen  en  een  indirecte  invloed  op  gedachten  en  culturele  praktijken.  Doordat  op  het  niveau   van   individuele   gedragingen   en   groepssocialisatie   steeds   meer   ruimte   is   voor   vrije   tijd,   is   de   bebouwde  omgeving  zich  hiernaar  gaan  vormen.  De  sociale  logica  van  het  kapitalisme  gemengd  met   de  sociale  spanning  tussen  groepen  mensen  van  verschillende  achtergronden  en  klassen,  zorgt  voor   een   verbinding   tussen   gemeenschap   en   publieke   sfeer,   die   zich   vormen   tot   concrete   publieke   projecten  (Shields,  2003).  

  Sennett   (2015:   p.   65)   omschrijft   de   werkplaats   als   de   verblijfplaats   van   de   vakman.   De   vergelijking  wordt  getrokken  met  de  Middeleeuwen,  de  tijd  waarin  de  werkplaats  diende  als  ruimte   voor   arbeid,   slapen,   eten,   hun   kinderen   opvoeden.   Maar   ook   zagen   Karl   Marx,   Charles   Fourier   en   Claude  Saint-­‐Simon  de  werkplaats  als  een  ruimte  voor  humane  arbeid.  De  werkplaats  symboliseerde   een  goed  thuis,  een  verblijf  waar  arbeid  en  leven  rechtstreeks  samengingen.  Tegenwoordig  wordt  de   werkplaats   vaak   gedefinieerd   als   een   productieruimte   waarin   mensen   rechtstreeks   autoriteitskwesties   aanpakken   (Sennet,   2015:   p.   66).   Vaardigheden   als   verdelingsbron   van   gehoorzaamheid  en  gezag  nemen  een  evidente  rol  aan.  Hiërarchische  verdeeldheid  op  de  werkvloer   is  dan  ook  niet  weg  te  denken  in  de  Westerse  arbeidsmarkt.    

  Daartegenover   stelt   Sennett   dat   autoriteit   niet   meer   is   dan   een   ereplaats   bekleden   in   een   sociaal   netwerk.   Gezag   berust   voor   de   vakman   evenzeer   in   de   kwaliteit   van   zijn   vaardigheden   (Sennett,  2015:  p.  73).  Met  de  verschuiving  van  de  industriële  economie  naar  een  service-­‐economie   zijn  individuele  kwaliteiten  in  een  nieuwe  context  geplaatst.  Waar  tijdens  de  Verlichting  het  gros  van   de   mensheid   van   nature   voldoende   verstand   had   om   goed   werk   te   leveren,  worden   in   de   huidige   samenleving  voortdurend  de  verschillen  in  talent  benadrukt.  De  ‘vaardighedeneconomie’  heeft  een   continu   streven   naar   scheiding   van   slimme   en   domme   mensen.   Toch   biedt   het   idee   van   de   Verlichting   meer   houvast,   aldus   Sennett:   “Wij   hebben   allemaal   en   in   globaal   dezelfde   mate   ongepolijste  talenten  die  ons  in  staat  stellen  goede  vakmensen  te  worden;  net  als  de  motivatie  en   ambitie   om   goed   werk   te   leveren,   dat   mensen   langs   diverse   wegen   in   het   leven   voert.   Sociale   omstandigheden  bepalen  deze  motivatie.”  

 

4.3  Lifestyle  

Het  sociale  netwerk  en  de  inzet  van  persoonlijke  kwaliteiten  maken  deel  uit  van  de  lifestyle  van  het   individu.   Door   de   sociale   uitwisseling   in   het   netwerk   van   de   gemeenschap   kan   consumptie   een   symbolische   rol   aannemen.   Producten   krijgen   waarde   toegekend   op   basis   van   hun   symbolische   betekenis   en   worden   niet   meer   getaxeerd   op   basis   van   de   ruilwaarde,   oftewel   de   economische  

(10)

waarde.   Er   wordt   hier   gesproken   van   een   kwalitatieve   verandering   in   de   waardetoekenning   aan   producten  (Shields,  1992:  p.  99).    

  De   omgeving   neemt   de   vorm   aan   als   ‘key   sites’,   belangrijke   plaatsen   van   symbolische   consumptie.   Hierbij   lijken   nieuwe   sociale   bewegingen   en   groeperingen   de   samenstelling   van   de   geaccepteerde  logica  van  sociale  klasses,  gebaseerd  op  relaties  met  productiemiddelen,  te  trotseren   (Shields,   1992:   p.   101).   Individuen   clusteren   zich   binnen   deze   plaatsen   dus   op   basis   van   gedeelde   normen  en  overtuigingen,  gebaseerd  op  de  gecreëerde  symbolische  waarde.  

 

5.  Vervreemding  

Er   bestaan   verschillende   theorieën   over   vervreemding.   In   dit   onderzoek   gaat   het   om   de   werkvervreemding.   Grote   denkers   als   Karl   Marx   en   Georg   Hegel   hebben   zich   verdiept   in   vervreemding.   Hegel   omschrijft   het   concept   werkvervreemding   op   twee   manieren,   namelijk   entausserung  en  entfremdung.  Entausserung  betekent  overgave  en  entfremdung  impliceert  een  staat   van   afscheiding   (Pilipović,   2006:   p.   7).   Volgens   Marx   hebben   alle   vormen   van   vervreemding   hun   oorsprong   in   economische   zaken,   bijvoorbeeld   betaald   werk   en   de   verdeling   van   arbeid.   Andere   theorieën   betrekken   nog   veel   andere   zaken   bij   het   concept   vervreemding:   sociale   differentiatie,   afbraak   van   regulerende   normen   en   de   moeilijkheid   om   ‘jezelf’   tot   uiting   te   brengen   in   de   hedendaagse  massamaatschappij  (Pearlin,  1962:314,  in  Pilipović,  2006:  p.  8).  

Melvin   Seeman   (1959)   identificeert   vijf   verschillende   uitingen   van   vervreemding:   machteloosheid,   zinloosheid,   normloosheid,   isolement   en   zelfvervreemding.   In   het   geval   van   zinloosheid  kunnen  werknemers  niet  bevatten  wat  hun  bijdrage  is  aan  het  grotere  geheel,  in  dit  geval   een  organisatie.  Wanneer  werknemers  zinloosheid  ervaren,  zijn  zij  minder  gemotiveerd  en  neemt  de   participatie  af.  Vervreemde  werknemers  kunnen  hun  belangrijkste  behoeften  en  verwachtingen  van   werk  niet  bevredigen  (Sulu  et  al.,  2010:29;  Banai,  Reisel  en  Probst,  2004:377,  in  Pilipović,  2006:  p.8).   Volgens   Ruysseveldt   (2006)   kan   zinloosheid   ook   leiden   tot   psychische   vermoeidheid   –   hoge   werkdruk,   emotionele   belasting   en   belastende   arbeidsomstandigheden   –   en   minder   plezier   in   het   werk.    

In  dit  onderzoek  vormen  betrokkenheid,  motivatie  en  leermogelijkheden  de  indicatoren  voor   werkvervreemding  in  de  vorm  van  zinloosheid.  De  betrokkenheid  verwijst  naar  de  participatie  van  de   leden  van  de  organisatie.  De  motivatie  verhoudt  zich  tot  het  gemotiveerde  lid.  De  leermogelijkheden   hebben   betrekking   op   de   psychische   vermoeidheid   en   de   mate   van   plezier   in   het   werk.   Er   wordt   vanuit  gegaan  dat  een  positieve  vorm  van  deze  elementen  werkvervreemding  in  de  hand  werkt.    

(11)

5.1  Betrokkenheid  

Ergens  bij  horen,  weten  waar  je  aan  bijdraagt,  is  een  van  de  bouwstenen  van  zingeving  (Smittenberg,   2012:  p.  19).  Een  van  de  oudste  definities  over  betrokkenheid  bij  werk  werd  gegeven  door  Porter  en   Smith  (1970,  in  Beck  &  Wilson,  2000:  p.  115).    

 

“The   strength   of   an   individual’s   identification   with   and   involvement   in   a   particular   organization,   [which   is]   characterized   by   three   factors:   a   strong   belief   in,   and   acceptance   of,   the   organization’s   goals   and   values;   a   readiness   to   exert   effort   on   behalf   of   the   organization;   and   a   strong   desire   to   remain   a   member   of   the   organization”1  

 

De  betrokkenheid  van  een  individu  bij  een  organisatie  is  de  relatieve  sterkte  van  de  identificatie  met   de  organisatie  en  de  mate  van  participatie  binnen  dezelfde  organisatie  (Pilipović,  2006:  p.  8).  Anders   gezegd   houdt   dit   in   dat   de   werknemer   zich   identificeert   met   de   doelen   en   waarden   van   een   organisatie.  Een  hoge  betrokkenheid  van  een  werknemer  kan  leiden  tot  positieve  uitkomsten  voor  de   werkgever.   Zo   zijn   betrokken   werknemers   minder   afwezig   of   te   laat,   is   er   minder   verloop   en   presteren   werknemers   beter   (Beck   &   Wilson,   2000:   p.   115).   In   specifiekere   zin   gaat   de   affectieve   betrokkenheid   om   de   identificatie   met,   participatie   in   en   emotionele   hechting   aan   de   organisatie   (Pilipović,   2006:   p.   10).   De   focus   ligt   hierbij   op   wat   de   werknemer   voelt   en   ervaart,   net   zoals   een   werknemer  werkvervreemding  voelt  en  ervaart.  Een  betrokken  werknemer  identificeert  zich  met  de   organisatie   en   weet   wat   zijn   of   haar   rol   is   binnen   het   grotere   geheel,   de   organisatie.   Positieve   ervaringen  op  het  werk  resulteren  door  de  tijd  heen  in  een  hogere  mate  van  betrokkenheid  onder  de   werknemers  (Idem.:  p.  116).  

 

5.2  Motivatie  

Motivatie  verwijst  naar  het  verlangen  van  een  individu  om  zo  goed  mogelijk  werk  te  leveren  of  om   het   maximale   uit   de   taken   te   halen   (Gomez-­‐Mejia,   Balkin   &   Cardy,   2014:   p.   30).   Motivatie   geeft   energie,  richting  en  ondersteunt  menselijk  gedrag  (Idem.).  Mensen  worden  het  meest  gemotiveerd   als  ze  een  bijdrage  kunnen  leveren  aan  een  ‘hoger  doel’,  ‘purpose  maximizers’  (Smittenberg,  2012:  p.   19).   Wanneer   vakmanschap   van   de   medewerker   meer   leidend   is,   staat   het   vakmanschap   van   de   medewerkers  centraler.  De  aanname  is  dat  ‘iets  goed  kunnen’  en  dat  effect  terugzien  bijdraagt  aan   een  sterke  motivatie  (Smittenberg,  2012:  p.  19).    

  Hierbij   komt   het   onderscheid   tussen   intrinsieke   en   extrinsieke   motivatie   kijken.   Bij   extrinsieke  motivatie  verricht  het  individu  de  taken  omdat  die  hem  of  haar  worden  opgedragen.  Je  

                                                                                                               

1  "De  kracht  van  de  identificatie  van  een  individu  met  en  betrokkenheid  bij  een  bepaalde  organisatie  wordt  gekenmerkt   door  drie  factoren:  een  sterk  geloof  in,  en  acceptatie  van,  doelen  en  waarden  van  de  organisatie;  een  bereidheid  om   inspanning  uit  te  oefenen  namens  de  organisatie;  en  een  sterk  verlangen  om  een  lid  van  de  organisatie  te  blijven."  

(12)

voelt   je   daardoor   niet   als   oorzaak   van   je   eigen   handelen,   het   behoort   niet   bij   je   eigen   ambitie   en   daarmee  niet  bij  je  eigen  identiteit.  Intrinsieke  motivatie  daarentegen  komt  vanuit  het  individu  zelf.   Er  wordt  hierbij  gehandeld  naar  waar  het  individu  naar  streeft,  er  zijn  alleen  verplichtingen  voor  het   individu   zelf   en   dit   leidt   tot   zelfrespect   en   zelfachting.   Daarbij   ben   je   de   oorzaak   van   je   eigen   handelen.   Dit   maakt   het   individu   autonoom   en   zelfregulerend   (Jansen,   Brink   &   Kole,   2009).   Het   honoreren   van   de   expertise   en   ervaring   van   de   professional   in   de   frontstage   van   de   organisatie   stimuleert   diens   gevoel   van   trots   en   motivatie   (Sennett,   1998,   2008;   Pink,   2011,   in   Smittenberg,   2012:  p.  19).  

 

5.3  Leermogelijkheden  en  verantwoordelijkheid  

Zinloosheid   op   het   werk   kan   worden   vertaald   in   psychische   vermoeidheid   en   daarmee   een   hoge   werkdruk,   emotionele   belasting   en   belastende   werkomstandigheden.   Het   gevolg   hiervan   is   dat   er   minder  plezier  op  het  werk  beleefd  wordt.  Functies  op  het  werk  kunnen  worden  onderverdeeld  in   ‘actieve’  functies  en  ‘slopende’  functies  (Kraan,  Dhondt  &  van  Sloten,  2003:  p.  7).  ‘Actieve’  functies   zijn   functies   met   leermogelijkheden   doordat   zij   een   combinatie   zijn   van   hoge   taakeisen   en   veel   autonomie.  ‘Slopende’  functies  hebben  juist  een  hoge  psychische  belasting  door  de  combinatie  van   hoge   taakeisen   en   weinig   autonomie.   Verantwoordelijkheid   en   leermogelijkheden   zijn   daarom   aan   elkaar  gekoppeld.  

   

(13)

Methodologie  

 

1.  Operationalisering  

De   hoofdvraag   ‘Hoe   identificeren   medewerkers   zich   met   de   organisatie-­‐identiteit   en   hoe   geven   zij   betekenis  aan  het  werk?’  wordt  in  het  onderzoek  opgesplitst  in  twee  delen:  de  identificatie  van  de   medewerkers  en  de  betekenisgeving  aan  het  werk.  

 

De   identificatie   van   de   medewerkers   wordt   gemeten   op   het   niveau   van   groepsvorming,   op   het   niveau  van  de  omgeving  en  op  het  niveau  van  de  organisatiestructuur.  De  volgende  concepten  zijn   hierbij  van  belang:  

 

v Waardecreatie  

Waarde   wordt   in   dit   onderzoek   gecreëerd   door   de   zogenoemde   ‘sweet   spot’.   Dit   is   de   transitie   van   de   economische   waarde   naar   de   maatschappelijke   waarde   van   productie   en   consumptie.   ‘Shared   value   creation’     betekent   het   samenvallen   van   winst   en   maatschappelijke   waarden.   ‘Enabling   local   cluster   development’   is   de   collectieve   of   gezamenlijke  creatie  van  nieuwe  waarden.  

v Groepsvorming  

Het  creëren  van  samenhang  en  harmonie  in  een  netwerk  van  actoren  binnen  de  organisatie.     v Lifestyle  

De  wisselwerking  tussen  werk  en  privé  beïnvloedt  de  persoonlijke  identiteit.   v Organische  organisatie  

Een  ‘bottom-­‐up’  systeem,  waarbij  beslissingen  van  onderaf  worden  genomen.  Een  beperkte   mate  van  hiërarchie  en  een  taakverdeling  op  basis  van  kwaliteiten  en  behoeften.  

 

De  betekenisgeving  aan  het  werk  gaat  in  dit  onderzoek  hand  in  hand  met  de  zingeving  aan  het  werk.   Zingeving   is   een   uiting   van   werkvervreemding.   De   indicatoren   die   worden   gebruikt   ter   meting   van   werkvervreemding  zijn  betrokkenheid,  motivatie  en  leermogelijkheden.  De  volgende  concepten  zijn   hierbij  van  belang:  

 

v Zinloosheid  

Wanneer  werknemers  niet  kunnen  bevatten  wat  hun  bijdrage  is  aan  het  grotere  geheel,  in   dit  geval  de  organisatie.  

(14)

v Betrokkenheid  

De   kracht   van   de   identificatie   van   een   individu   met   en   betrokkenheid   bij   een   bepaalde   organisatie   wordt   gekenmerkt   door   drie   factoren:   een   sterk   geloof   in,   en   acceptatie   van,   doelen  en  waarden  van  de  organisatie;  een  bereidheid  om  inspanning  uit  te  oefenen  namens   de  organisatie;  en  een  sterk  verlangen  om  een  lid  van  de  organisatie  te  blijven  

v Motivatie  

Het  verlangen  van  het  individu  om  zo  goed  mogelijk  werk  te  leveren  of  om  het  maximale  uit   de  taken  te  halen.  Motivatie  geeft  energie,  richting  en  ondersteunt  menselijk  gedrag.  

v Leermogelijkheden  

Leermogelijkheden  zijn  ingebed  in  ‘actieve’  functies.  ‘Actieve’  functies  verwijzen  naar  hoge   taakeisen  in  combinatie  met  veel  autonomie.  

 

2.  Casus:  De  Ceuvel  

Het  onderzoek  is  een  casestudy  van  de  organisatie  De  Ceuvel  in  Amsterdam  Noord.  De  Ceuvel  is  een   business-­‐park   dat   gericht   is   op   het   ontwikkelen   van   een   innovatief   concept   waarbij   mobiliteit   en   hergebruik   centraal   staan.   Het   ontwerp   van   het   stedenbouwkundig   plan   wordt   de   Cleantech   Playground  genoemd  en  de  community-­‐gedreven  aard  van  het  project  combineren  afval  van  land  en   materialen   tot   iets   moois   en   waardevols.   Het   gebied   van   De   Ceuvel,   dat   nu   nog   zwaar   vervuild   is,   bestaat   uit   een   oase   met   verschillende   woonboten   die   zijn   drooggelegd   en   opgeknapt   en   die   zijn   verbonden   door   kronkelende   steigers.   De   bodem   van   het   landschap   is   beplant   met   bodem-­‐ zuiverende  planten  en  bomen.  Alle  opgeknapte  boten  doen  dienst  als  kantoren,  ateliers,  workshops   of  huis  voor  creatieve  en  sociale  ondernemingen.  Hier  huisvesten  zich  17  zelfstandige  ondernemers,   waarvan  3  commercieel  van  aard,  en  het  café.  Het  hele  terrein  dient  als  publieke  ruimte  en  hiervoor   is  ook  een  speciale  faciliteit  ingericht,  namelijk  café  De  Ceuvel  (http://www.deceuvel.nl).  

 

3.  Kwalitatief  onderzoek:  casestudy  

Voor  dit  onderzoek  is  gebruik  gemaakt  van  de  kwalitatieve  methode,  alsmede  semigestructureerde   diepte-­‐interviews.   Een   diepte-­‐interview   geeft   de   onderzoeker   de   mogelijkheid   dieper   op   bepaalde   onderwerpen   in   te   gaan.   Op   deze   manier   kan   de   onderzoeker   pogen   door   de   ogen   van   de   respondent  te  kijken  (Bryman,  2012:  p.  399).  Daarnaast  zijn  de  verhalen  van  de  respondenten  vaak   zeer   gedetailleerd.   De   beschrijvingen   kunnen   hierdoor   makkelijker   in   context   geplaats   worden   (Idem.:  p.  401).  

  Het  onderzoek  focust  zich  op  een  specifieke  organisatie,  deze  vorm  van  onderzoek  wordt  een   ‘casestudy’   genoemd.   Het   doel   van   de   casus   is   om   een   connectie   tussen   de   verschillende  

(15)

conceptuele  ideeën  en  de  data  te  demonstreren  (Idem.:  p.  71).  Het  gaat  er  niet  om  hoe  de  resultaten   gegeneraliseerd   kunnen   worden   naar   een   breder   veld,   maar   om   hoe   goed   de   onderzoeker   de   theorieën  uit  de  bevindingen  kan  genereren.  

 

4.  Dataverzameling  

Er  zijn  verschillende  respondenten  geïnterviewd  door  middel  van  ‘sampling  of  participants’.  Hierbij   wordt  een  steekproef  gegenereerd  in  het  gebied  die  als  voorbeeld  dient  voor  de  populatie  in  kwestie   (Bryman,   2012:   p.   417).   Deze   steekproef   geeft   de   mogelijkheid   overeenkomsten   en   verschillen   te   analyseren   tussen   de   respondenten.   De   respondenten   random   geselecteerd.   Daarbij   is   gebruik   gemaakt  van  snowball  sampling,  de  onderzoeker  heeft  een  kleine  groep  respondenten  benaderd  die   relevant  is  voor  het  onderzoek  en  deze  respondenten  hebben  andere  respondenten  voorgesteld  die   relevant  zijn  voor  het  onderzoek  (Idem.:  p.  424).  Uiteindelijk  zijn  zes  zelfstandige  ondernemers,  twee   eigenaren  van  het  café  en  één  stagiaire  geïnterviewd.    

Ook   is   het   evenement   ‘Inspiratieshot’   bijgewoond   als   participerende   observatie   (Idem.:   p.   432).  Dit  evenement  bood  podium  aan  een  aantal  ondernemers  van  café  de  Ceuvel.  Hier  vertelden  zij   het  verhaal  achter  De  Ceuvel.  Het  publiek  kon  kennis  maken  met  de  concepten  en  experimenten  die   in  verband  staan  met  de  eigen  levensstijl,  de  omgeving  en  de  toekomst  van  de  planeet.  

 

5.  Semigestructureerde  interviews  

Er  zijn  negen  respondenten  geïnterviewd.  De  interviews  zijn  semigestructureerd  (Bryman,  2012:  pp.   472-­‐479).   Hierbij   is   gebruik   gemaakt   van   een   topiclist   zodat   alle   relevante   onderwerpen   per   interview  aan  bod  zouden  komen.  Daarnaast  geeft  een  semigestructureerd  interview  de  onderzoeker   de   mogelijkheid   om   door   te   vragen   en   meer   diepgang   uit   de   verschillende   antwoorden   van   de   respondent  te  krijgen.  De  topiclist  is  bijgevoegd  in  de  bijlage.  De  interviews  zijn  getranscribeerd  en   geanalyseerd  met  behulp  van  Atlas.ti.  

  Inleidend   op   de   interviews   vertelt   de   onderzoeker   kort   waar   het   onderzoek   over   gaat,   dat   het   een   diepte-­‐interview   betreft   en   dat   voornamelijk   de   respondent   aan   het   woord   gelaten   zal   worden.   Daarbij   legt   de   onderzoeker   uit   dat   de   respondenten   anoniem   zullen   blijven   en   aan   het   einde   van   de   interviews   wordt   gevraagd   of   de   respondenten   open   staan   voor   nader   contact   of   overige   vragen.   Vanwege   de   anonimiteit   worden   de   respondenten   in   de   analyse   bij   nummer   genoemd.

(16)

6.  Reflectie  

Voorafgaand   aan   de   interviews   is   een   topiclist   opgesteld.   De   eerste   interviews   bevatten   teveel   vragen   en   hebben   een   vrij   vaste   structuur.   Aan   de   hand   van   de   eerste   twee   interviews   is   de   uiteindelijke   topiclist   opgesteld.   Omdat   de   onderzoeker   in   kwalitatief   onderzoek   zelf   het   voornaamste  instrument  van  dataverzameling  belichaamt,  zijn  de  gegevens  die  worden  gehoord  en   geobserveerd   afhankelijk   van   de   focus   van   de   desbetreffende   onderzoeker.   Daarnaast   is   de   interpretatie   van   de   onderzoeker   tijdens   de   analyse   van   invloed   op   de   resultaten.   Een   belangrijk   gegeven  in  dit  onderzoek  is  dat  niet  alle  de  respondenten  De  Ceuvel  als  een  organisatie  omschrijven.   Zij   zien   De   Ceuvel   eerder   als   een   terrein   dat   ruimte   biedt   voor   verschillende   ondernemingen.   Ondanks   deze   informatie,   is   in   de   analyse   De   Ceuvel   gedefinieerd   als   organisatie,   mede   door   de   aanwezigheid  van  de  officiële  beslissingsorganen.  Het  kwalitatieve  onderzoek  is  dus  erg  subjectief  en   dit  maakt  herhaling  van  het  onderzoek  moeilijk  (Bryman,  2012:  p.  405).  Door  de  semigestructureerde   interviews  en  het  gebrek  aan  standaard  procedures  is  een  replicatie  vrijwel  onmogelijk.  

  Aangezien   het   onderzoek   een   casestudy   betreft   van   De   Ceuvel   is   de   reikwijdte   van   de   resultaten   van   het   onderzoek   erg   beperkt.   Wanneer   een   klein   aantal   respondenten   wordt   geïnterviewd  of  een  beperkt  aantal  observaties  wordt  verricht,  is  het  niet  mogelijk  te  weten  hoe  de   resultaten  gegeneraliseerd  kunnen  worden  naar  andere  situaties  (Idem.:  p.  406).  Oftewel,  De  Ceuvel   is  niet  representatief  voor  andere  situaties.  Een  casestudy  is  geen  steekproef  van  een  populatie.  De   resultaten  van  een  kwalitatief  onderzoek  kunnen  vaak  wel  gegeneraliseerd  worden  naar  de  theorie.   In   andere   woorden,   het   is   de   kwaliteit   van   de   theoretische   gevolgtrekkingen   die   worden   gemaakt   vanuit  de  kwalitatieve  data  die  cruciaal  is  voor  de  beoordeling  van  het  generaliseren.    

(17)

Resultaten  en  Analyse  

 

1.  Duurzaamheid  als  doel  

Het   project   van   de   Ceuvel   is   tot   stand   gekomen   door   een   prijsvraag   van   de   gemeente   om   iets   te   bedenken  voor  het  vervuild  stuk  land  net  boven  het  IJ.  Het  architectenbureau  Space&Matter  heeft   daar  een  plan  voor  geschreven  en  dit  hebben  ze  gewonnen,  waarna  ze  de  plannen  ook  daadwerkelijk   konden  gaan  uitvoeren;  het  bij  elkaar  zoeken  van  partijen,  boten  zoeken  en  naar  het  terrein  halen  en   ondernemers  enthousiasmeren  die  de  echte  invulling  zouden  gaan  geven  aan  De  Ceuvel.  De  boten   doen  dienst  als  kantoren  en  ateliers  voor  creatieve  en  duurzame  ondernemers:  in  totaal  huisvesten   zich  17  ondernemers  en  het  café  de  Ceuvel  op  het  terrein.  Tijdens  de  opzet  van  het  project  is  ook   Metabolic   aangesloten.   Door   middel   van   het   ontwikkelen   en   bevorderen   van   decentrale   technologieën   en   volledige   recycling,   ook   wel   ‘upcycling’2,   zet   Metabolic   zich   in   voor   de  

verwezenlijking   van   de   zelfvoorzienendheid   van   het   gebied.   Het   ontwikkelde   systeem   wordt   de   Cleantech   Playground   genoemd   en   zal   moeten   dienen   als   een   nieuwe   blauwdruk   voor   stedelijke   ontwikkeling  (http://www.deceuvel.nl).    

 

1.1  Missie  uitdragen  

Door   een   mix   van   high-­‐tech   en   low-­‐tech   systemen   wordt   de   productie   en   recycling   van   energie,   water   en   voedsel   toegankelijker.   Waar   high-­‐tech   systemen,   zoals   zonnepanelen,   monitoring   apparatuur   en   elektrische   boilers   bij   veel   mensen   vaak   weerstand   oproepen   vanwege   de   hoge   kosten,   bieden   low-­‐tech   systemen   een   alternatief,   bijvoorbeeld   biologische   afvalverwerking,   vegetatie   en   waterfiltratie.   Ook   het   café   voert   deze   gedachte   volledig   door.   Alle   producten   zijn   biologisch,   er   wordt   geen   vlees   geserveerd,   de   paddenstoelen   in   de   pasta   worden   op   de   NDSM   gekweekt  en  zelfs  de  frisdranken  bestaan  uit  een  mix  van  biologische  smaakstoffen  en  bruiswater  uit   de   tapkraan.   De   eigenaars   van   het   café   bekijken   de   horeca   dan   ook   vanuit   een   idealistische   invalshoek:  “Het  is  een  groot  sociaal  experiment,  horeca  is  geen  horeca,  maar  een  sociaal  systeem,   horeca  is  als  een  integraal  community.”  Zij  willen  niet  alleen  een  commercieel  belang  nastreven,  het   gaat  om  het  verhaal  achter  De  Ceuvel:  “De  Ceuvel  dient  als  een  platform  om  je  talenten  en  ideeën  te   ontwikkelen  en  tentoon  te  stellen.”  Dit  geldt  ook  voor  de  andere  ondernemers  op  het  terrein.  

 

Nu   is   het   nog   een   soort   van   hip,   het   is   een   nieuwe   plek,   en   ik   wil   ook   gewoon   dat   het   straks   meer   publiek   aantrekt   voor   het   verhaal   achter   het   restaurant.   En   daar   moeten   we   ook   meer   over   nadenken   van   “oké   hoe  

                                                                                                               

(18)

gaan  we  die  doelgroep  aantrekken”.  Of  nee  juist  dat  we  een  gevarieerde  doelgroep  aantrekken,  maar  wel  dat   ze   om   het   verhaal   gaan   geven.   Je   hebt   nu   juist   het   voordeel   dat   je   allemaal   mensen   aantrekt   die   anders   misschien   niet   met   duurzaamheid   bezig   zouden   zijn,   maar   gewoon   omdat   het   een   mooie   plek   is,   en   juist   die   mensen  willen  wij  ook  inspireren.  

Respondent  6    

Daarom  vind  ik  de  Ceuvel  heel  leuk,  omdat  ik  dacht,  ja  met  z’n  allen  kan  je  veel  meer  een  statement  maken  dan   ik  in  m’n  eentje  inderdaad…  Ik  heb  een  tijdje  vegetarisch  gegeten.  Dat  is  dan  maar  één  mens,  en  met  z’n  allen   kan  je  gewoon  veel  meer  doen.  En  zo  zijn  gewoon  allemaal  kleine  dingen  waarop  je  probeert  te  letten.  Maar   met  De  Ceuvel  kan  je  echt  een  groot  gebaar  maken.  

Respondent  1    

Weet  je,  op  die  manier  hebben  we  gewoon  een  soort  van  ceuvellichtje  dat  we  kunnen  laten  schijnen,  waar  we   mensen  mee  kunnen  besmetten.  want  het  is  juist  heel  leuk  om  niet  alleen  maar  te  zeggen  van  oh  weet  je  ze  zijn   hier   allemaal   helemaal   groen   en....   het   is   vooral   leuk   om   in   gesprek   te   komen   met   mensen   zodat   ze   kunnen   gaan  nadenken  over  dingen.  

Respondent  4    

De   Ceuvel   is   niet   enkel   een   bedrijvenpark   voor   creatieve   en   duurzame   ondernemers   en   ontmoetingsplek   bij   het   café,   maar   draagt   een   verhaal   met   zich   mee.   Wat   niet   mogelijk   is   om   als   enkel   individu   tot   stand   te   brengen,   krijgt   als   collectief   een   grotere   betekenis.   De   Ceuvel   dient   als   showcase  om  bezoekers  de  kans  te  geven  om  te  begrijpen  hoe  systemen  op  de  Ceuvel  werken,  hoe   technologieën  met  elkaar  verbonden  zijn  en  ter  inspiratie  om  deze  kennis  aan  de  bezoekers,  en  de   ondernemers  zelf,  over  te  dragen.  

  De   ondernemers   produceren   niet   enkel   uit   economisch   oogpunt,   maar   baseren   hun   motivatie  op  een  maatschappelijk  en  ecologische  grond,  hiermee  hebben  zij  de  zogenaamde  ‘sweet   spot’   gecreëerd.   Wanneer   winst   en   maatschappelijke   waarden   samenvallen   wordt   dit   ook   wel   ‘shared   value   creation’   genoemd   (Jonker   &   Van   der   Linden,   2013:   p.   39).   Een   transactie   van   de   waarden  van  een  maatschappelijke  onderneming  is  tot  stand  gekomen  (Idem.:  p.  40).  Niet  de  waarde   van  de  productie  uitgedrukt  in  geld  is  van  toegevoegde  waarde,  maar  de  waarde  uitgedrukt  in  zinvol   werk,   de   zuivering   en   beperkte   belasting   van   het   milieu   en   de   mogelijkheden   tot   schaalvergroting   doen  er  werkelijk  toe  op  het  terrein  van  De  Ceuvel.  

  Met   het   samenspel   van   17   ondernemers   en   het   café   kan   er   gesproken   worden   van   een   gezamenlijke   of   collectieve   waardecreatie.   Deze   ontwikkeling   wordt   de   ‘enabling   local   cluster   development’   genoemd   en   heeft   een   duidelijke   vertaling   in   De   Ceuvel.   Door   het   afwegen   van   verschillende  waarden,  zoals  biologisch  eten,  een  composttoilet,  ‘groene’  reinigingsmiddelen,  en  het  

(19)

collectief   organiseren   hiervan,   ontwikkelt   De   Ceuvel   nieuwe   vormen   van   samenwerking   (Idem.:   p.   41).   Daarnaast   komen   de   ondernemers   en   bezoekers   samen   tot   nieuwe   opvattingen   over   wat   waardevol  is,  namelijk  niet  het  creëren  van  meer  winst,  maar  het  testen  en  bieden  van  alternatieven   voor  een  ecologische  en  duurzame  samenleving.  De  ambitie  van  De  Ceuvel  is  om  deze  alternatieven   op  grotere  schaal  te  implementeren.  

 

2.  Ceuvelaars  

Het  oorspronkelijke  plan  van  de  gemeente  was  om  de  oude  scheepswerf  met  vervuilde  grond  door  te   ontwikkelingen  naar  een  moderne  boulevard,  maar  het  budget  was  niet  toereikend.  Dit  leidde  tot  de   prijsvraag  iets  te  bedenken  ter  invulling  van  de  grond,  met  als  vereisten  het  zuiveren  van  de  vervuilde   bodem,   een   zo   laag   mogelijke   kostenpost   en   een   maximale   bezetting   van   10   jaar.   Ook   zat   de   moeilijkheid   in   de   voorwaarde   dat   er   niet   gegraven   mocht   worden   in   de   grond.   Space&Matter   ontwikkelde   een   ludiek   concept   waarbij   mobiliteit   en   hergebruik   centraal   staat.   Met   een   zo   laag   mogelijk   budget   werden   afgedankte   woonboten,   soms   aangeschaft   voor   slechts   1   euro,   naar   het   terrein  gevaren.  Deze  werden  óp  het  land  geplaatst,  waardoor  graven  niet  nodig  was.  Met  hulp  van   alle  verenigde  ondernemers  is  De  Ceuvel  opgebouwd.  Zij  hebben  geholpen  met  de  boten  aan  land  te   halen,  klussen  en  meedenken  over  het  gehele  project.  

 

Vooropgesteld,  voordat  het  er  hier  zo  uitzag  was  het  een  braakliggend  terrein  en  was  het  allemaal  een  soort   van  fata  morgana  zeg  maar.  Van  tevoren  was  het  niet  afgebakend  dat  het  zo  mooi  en  goed  ging  worden,  dus…   Maar  ik  had  toen  wel  wat  meer  tijd  dan  nu,  dus  ik  had  wel  zin  in  een  avontuurtje.  En  ik  had  wel  gehoopt  dat  het   zoiets  zou  worden  zoals  nu.  

Respondent  3    

Aan  de  start  van  het  project  heerste  veel  onzekerheid.  De  opbouw  betekende  voor  de  ondernemers   dat  zij  gezamenlijk  het  project  uit  de  klei  moesten  trekken,  letterlijk.  De  gezamenlijke  opzet  ervaren   de   ondernemers   als   een   meerwaarde   voor   de  samenwerking.   Het   is   een   manier   om   met   elkaar   in   contact  te  komen  en  de  anderen  te  leren  kennen.  

 

Omdat   je   samen   klust   doe   je   ook   andere   soort   dingen   samen   en   leer   je   elkaar   ook   op   een   andere   manier   kennen.  Dat  was  in  het  begin  heel  duidelijk.  Toen  was  dit  er  allemaal  nog  niet  en  toen  waren  we  ook  al  samen   aan  het  klussen.  En  dan  doe  je  ook  heel  veel  contacten  op,  dus  ja,  dat  is  zeker  een  meerwaarde.  Het  is  eigenlijk   een   soort   relatie   die   je   met   mensen   onderhoudt.   En   in   een   relatie   is   het   zeg   maar   goed   om   af   en   toe   leuke   dingen  met  elkaar  te  doen  en  af  en  toe  doe  je  serieuze  dingen.    

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Zingeving doet zich weliswaar voor in de organisatie als leefwereld maar wordt ondersteund door deze aandacht systematisch te verankeren in de systeemkant van de organisatie.

The study concludes that leadership development is a critical process in the search for meaning and purpose within the workplace and organizations, therefore the concept of

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Wat mij in de verhalen van de respondenten is opgevallen, is dat waardering en ‘gezien worden’ niet uitsluitend te maken hebben met kijken naar wat goed gaat en dat

Commissie Onderzoek Cultuur en Integriteit Koninklijke Marechaussee (2005).

Leiderschap/zingeving als thema van aandacht 86 Ruimte voor leiderschap en zingeving:   richting geven aan leiderschap maar ruimte voor eigen invulling 73.. geven van

Dank ook aan de voormalige commandogroep van het Opleidings-, Trainings-, en Kenniscentrum van de Koninklijke Marechaussee; Hans Kleemans, Theo Betting,  Jaap van Duijvenbode,