• No results found

Een te weinig impopulair Program : nieuwe beginselen gewogen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een te weinig impopulair Program : nieuwe beginselen gewogen"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

.passe ~. na-t Den elling w ver-, (TP) aking culti-I chrij-lraden id na-' lstra-emo - rwijs-le te-andse le re-Fe de 1gram , ijging mac-!ft TP ~tsing miste n jaar 1oude 1 On-leling jtocht ~ding s&..o 2 2oo1

N!EUWE BEG!NSELEN GEWOGEN

Wanneer ik het nu voorge-tclde nieuwe beginselpro-gram voor de PvdA verge-lijk met het cerdere

docu-Een te weinig

impopulair

program

stalte krijgt. Ook wordt

ge-pleit voor een cultuur waarin machtsuitoefening ook gebonden is aan het af-ment 'De rode draden' van

de commissie Witteveen, moet allereerst worden

ge-BOB GOUDZWAARD leggen lijkheid, terwijl de samen-van

verantwoorde-z gd dat op diverse pun ten een weverantwoorde-zenlijke vooruit-gang is geboekt. Mijn oorspronkelijke bezwaar dat het program ram melt en zelfs hier en daar inconsis-tent is, is nu verdwenen. Er is ook meer oog voor de

amenhang van beleidsproblemen gekomen, en de zorg voor het milieu is zeker niet Ianger een onder-bedceld element. Maar in welk raamwerk staan a! die wijzigingen? Mijns inziens zijn het niet aileen v rb terdc formuleringen die tot deze veranderin-gcn hebben geleid; ook heeft naar mijn indruk een zckere koerswijziging plaats gevonden in het achter-• liggcnde wercldbeeld.

Het is natuurlijk een kwestie van gradaties, maar in hct algemeen kan worden gezegd dat bepaalde ac-centen in het concept van de commissie-Witteveen nog vrij duidelijk herinnerden aan de klassiek demo-cratisch- socialistische visie op de samenleving als cen min of meer mechanisch te besturen en te orde-nen geheel. Zodat wanneer je in de economic in-grijpt, jc dat doet door gebruikmaking van een com-binatie van markt- en planmechanismen, en die b ide dan nog ondersteund door de noodzakelijke democratische 'mechanismen'. ln de huidige

voor-tcllcn hebben echter al die 'mechanische' compo-ncntcn althans gedeeltelijk moeten terugwijken voor het a cent op de meer organische trekken van d men elijkc samenlcving: op wat mensen en hun instituties persoonlijk en in over leg met elkaar kun-n n vcrrichten en ook hebben te verrichten. Met na-druk wordt nu immers gesproken van de noodzaak van cen 'vcrantwoordelijke' economic', waarin be-drijvcn door zelfregulering - een toch wei verras-nd term maatschappelijke verantwoordelijkhe-d n op zich gaan ncmen, en waarin maatschappe-lijkc organi aties zo bij het beleid worden 'betrok-k n' dat een gezamenlij'betrok-ke verantwoordelij'betrok-kheid

ge-leving als geheel zoveel mo-gelijk handelt in overeenstemming met het voor-zorgsbeginsel, De klemtoon valt nu immers op de 'maakbaarheid van binnenuit , die letterlijk wordt omschreven ' als gevolg van een verantwoordelijk-heid die mensen op zich nemen'.

Het zijn elementen, die op het eerste gezicht een zekere verwantschap vertonen met het christelijk-sociaal denken in protestantse en katholieke kring. Maar het lijkt juister en ook zuiverder hun oorsprong vooral in de hoek van de oecumene te zoeken. In de door de Wereldraad van Kerken sinds de tweede we-reldoorlog ontwikkelde maatschappijvisie vinden we immers niet aileen de bakermat van het concept van een verantwoordelijke maatschappij (the responsible society), maar ook dat van beginselen als participatie en voorzorg binnen een duurzame economic (partici-patory and sustainable society). Daar ligt ook de oor-sprong van de inmiddels klassiek geworden stelregel dat 'degenen die macht hebben verantwoording ver-schuldigd zijn aan al degenen die van hun macht af-hankelijkzijn' (Amsterdam 1948). Hetconcept-pro-gram citeert dan ook terecht Tawney, een vooraan-staand oecumenisch christen-socialist uit het midden van de vorige eeuw, en tegelijkertijd een groot criti-cus van de The acquisitive society, de gretige, Iauter op verkrijging gerichte samenleving.

In de lijn van deze herziening van beginselen past trouwens ook uitstekend een (weliswaar impliciet gehouden) pleidooi voor het poldermodel. Wat t,och wei opmerkelijk is: ondanks de prachtige beto-gen van Wim Kok in het buitenland kan immers dit model historisch gezien moeilijk tot de typische er-fenis van het klassieke democratisch-socialisme worden gerekend. Maar het lijkt in dit program nu toch in zekere zin achteraf een vorm van 'dekking' mee te krijgen.

(2)

s &_o 2 2oo•

Maar wie a zegt, moet ook

b

zeggen, althans voor wat de algemene beleidsprincipes betreft. Het is bij

-voorbeeld allerminst toevallig, dat de oecumenische beweging met haar accenten op gerechtigheid,

duurzaamheid, participatie en voorzorg inmiddels is uitgekomen bij een vrij scherpe kritiek op de heden-daagse stijl van globalisering, en daarbij ook op de

verzelfstandiging van het econornisch expansie- stre-ven van met name de rijke westerse Ianden. Er is im-mers een vervelende maar tegelijkertijd onloochen

-bare samenhang tc bespeuren tussen verrijking en verarming in de huidige wereldeconomie, en ze dra

-gen beide op hun beurt bij tot een overbelasting van

het natuurlijk milieu en daarmee tot een verminde

-ring van de overlevingsmogelijkheden van de ko

-mende generaties. Maar wat mij nu in dit nieuwe

concept-program treft, is dat op a! die pun ten de ri

-sico's wel worden genoemd of althans aangestipt, maar dater een grote- rnijns inziens te grate- te-rughoudendheid bestaat in het trekken van de

nood-zakelijke lijnen naar wat het toekomstige beleid zou moeten bepalen

of

althans initieren. Een paar

voorbeel-den ter illustratie:

Migratie op grote schaal, zo stelt het concept

-program, moet je niet allereerst beperken maar

voorkomen.Het is goed dat dit zo hardop wordt ge

-con tateerd, datis iets om blij mee te zijn. Maar is de beleidsconsequentie dan niet dat rijke Ianden, zoals Nederland, de kunst van het delen met de armste Ianden nu eens daadwerkelijk moeten gaan leren? Oat zou in toekomstige verkiezingsprogramma's

bij-voorbeeld de lijn kunnen openen naar het pleidooi

voor een zodanige wijziging van de internationale monetaire orde, dat daarin aan de armste Ianden een

rechtstreeks aandeel in de wereld-geldschepping wordt gegund - iets wat het probleem van hun nog

steeds groeiende schuldenlasten immers

aanmerke-lijk zou kunnen verlichten.

Voortreffelijk, en ik meen dat woord oprecht, wordt in het concept program positie gekozen tegen

een economisering van het wereldbeeld 'waardoor

het geld de maat van de dingen is'. Ook wordt fijn

-zinnig opgemerkt dat verdrukking van mensen ook

door commercialisering kan ontstaan. Maar het lijkt net, alsof deze ontwikkelingen door de opstellers van het concept-program ofwel als cen

onverrnijde-lijke gang van zaken wordt gezien- vanzelfsprekend in een 'wereldomvattende economic'- of aileen als een keuzemoment dat voor afzonderlijke mensen

geldt. Waar blijven in deze tijd, zo zou je je kunnen

afvragen, op dit punt de hoofdlijnen van een eigen

cultuurpolitiek van de PvdA? Moeten ook en juist

vanuit het beleid, nationaal maar zeker ook Euro

-pees, niet tegen-impulsen tegen deze tendensen

worden ontwikkeld? Het zou in het eerstvolgende verkiezingsprogramma bij voorbeeld kunnen leiden tot voorstellen ten aanzien van de wetgeving op re

-clame-uitingen en ten aanzien van oneigenlijke vor

-men van (bedrijfs)sponsoring.

Een laatste voorbeeld: de ecologische opgave.

Ook deze opgave is beter onder woorden gebracht. Er staat nu te lezen, dat bij een gebleken

onmoge-lijkheid van de afstemming van economische en eco

-logische doelstellingen, sociaal-democraten 'het

langetermijnperspectief van duurzame

ontwikke-ling voorop stellen' (3. 3 8). Oat is helder. Zelfs wordt er op gezinspeeld, dat 'een vermindering van

de milieudruk nauwelijks voorstelbaar is... bij

voortzetting van de materiele groei'. Maar wanneer dat zo is, zo kun je je afvragen, is het dan niet een

kwestie van eerlijkheid, ook naar de eigen

partijgan-gers toe, tevens te zeggen (en hen er dus op voor te bereiden) dat dit consequenties kan gaan hebben

voor de ontwikkeling van hun materiele levenspeil?

En voor wat de beleidsprincipes betreft, openlijk

te verklaren dat het station simpelweg gepasseerd is, waarin door de overheid een volledige medewer-king kon worden toegezegd aan een verdere collec

-tieve uitloop van het besteedbaar inkom en? Ook de profilering van de PvdA naar zowel v v o als co A zou met zo' n uitspraak gediend zijn.

Al met al heb ik geruime tijd zitten zoeken naar

een echt impopulaire zin of uitspraak in dit program, maar ik heb ze totmijn spijtnietgevonden.lk zeg 'tot

rnijn spijt', niet omdat impopulariteit per se zou

moeten, maar omdat het behoud van een duurzame

samenleving in deze tijd tach ook een zekere kente-ring vergt in de instelling van mensen, en ook een system a tisch vergrote voorzorg in aile uithoeken van

het beleid - en dat is toch net weer een andere

in-valshoek dan die van bijvoorbeeld Kalma en Hajer. Het concept-program zit soms wei dicht tegen har

-dere uitspraken van dat soort aan, maar dan schrikt

men kennelijk toch net weer voor de consequenties

terug. Dit concept-program, zoals het er nu ligt, is rnijns inziens dan ook te begripsvol op die punten

waar het voor alles moedig had moeten zijn. BOB GOUDZWAARD

Emeritus hoogleraar economie aan de vu;

Oud-voorzitter van de programcommissie 'Niet bij brood alleen' van het CDA

Een van t client van

h

een h~ a! sin is het werd Amen progn diend, pen ol te hou hct z heeft maar stcld, h top maar; nict v fin an ideed1 sclvast begin en p( heeft) en J~ heus e and en nen WI van d PvdA; aan d aan de t vcen DAn hct Ev; is ge c k nd n de Pvc 0 bro wild nieuw<

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Bijbel zegt dat geen mens tot de Vader kan komen dan door Jezus Christus, en dat er geen enkele naam is gegeven waardoor de mensen moeten gered worden (Jh 14:6; Hd 4:12).. Het

475.. Deze vrijheid gold ook voor haar ver- tegenwoordigers in gemeenteraden, Sta- ten en Kamers, die geacht werden de christelijk-historische beginselen uit te dra- gen,

verdachte en raadsman hebben in beginsel recht op inzage van de processtukken, de verdachte moet in principe worden gehoord voordat er een ingrijpende beslissing in zijn nadeel

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

De overheid zal ook in haar ambt naar Gods wet geoordeeld worden en heeft als Zijn dienaresse voor de naleving van deze wet zorg te dragen.. Daarom is zij onder

Alleen zij kunnen door de gemeente in dienst worden genomen, die het wettige overheidsgozag in alle om- standigheden aanvaarden en het met alle kracht zullen helpen handhaven,

Elke kiesvereeniging (zoowel plaatselijke, als Kamer- en leden van het Hoofdbestuur gems Staten-) kiest haar eigen bestuur en regelt hare werkzaamheden

Het streven van den Bond is het bevorderen en aankweeken van naastenliefde, gegrond op de overtuiging, dat het ideaal van een altijcldurenden vrede nimmer zal kunnen bereikt