7. Afbeeldingen
afb. 1: Max Ernst, De onbevlekte ontvangenis mislukt, collage 2 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 2: 19e-eeuwse gravure van Albert Londe’s fotografisch laboratorium in Hôpital Salpêtrière in Parijs.
afb. 3: Max Ernst, De bewusteloosheid van het landschap wordt compleet, collage 17 in La femme
afb. 4: Max Ernst, Germinal, mijn zus, de femme 100 têtes. (Op de achtergrond, in de kooi,
afb. 5: Max Ernst, de femme 100 têtes opent haar verheven mouw, collage 32 in La femme 100
afb. 6: “Le cinquantenaire de l’hysterie, 1878-1928”, La Révolution Surréaliste, nr. 11, 1928.
afb. 8: Max Ernst, In het hart van Parijs, brengt Loplop, superieur onder de vogels,
nachtelijk voedsel aan de straatlantaarns, collage 11 in La femme 100 têtes (Parijs,
afb. 9: Max Ernst, Zijn arm zal dronkenschap zijn, vuur zijn beet, collage 70 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 10: Max Ernst, Zijn blik zal de brokstukken van opgedroogde steden doordringen, collage 71 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 11: Max Ernst, Ieder bloedig oproer zal haar helpen in charme en
afb. 12: Max Ernst, Haar lach van vuur zal op de bergflanken neerdalen in de
vorm van zwarte gelei en witte roest, collage 74 in La femme 100 têtes (Parijs,
afb. 13: Max Ernst, Geur van opgedroogde bloemen, of: Ik wil de koningin van Seba zijn, collage 22 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 15: Max Ernst, Lichter dan lucht, sterk en geïsoleerd: Verwarring, mijn zus, de
afb. 16: Max Ernst, Sterker dan vulkanen, luchtig en geïsoleerd: Verwarring, mijn zus, de
afb. 17: Max Ernst, Verwarring, verheffing, vermindering, collage 87 in La
afb. 18: Max Ernst, De rust van klassieke moorden…, collage 90 in La
afb. 20: Max Ernst, Meer geïsoleerd dan de zee, nog steeds luchtig en krachtig: Verwarring, mijn
afb. 21: Max Ernst, Zee van sereniteit, collage 98 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 22: Max Ernst, Zee van vervoering, collage 101 in La
afb. 23: Max Ernst, Loplop, dronken van angst en woede, vindt
zijn vogelhoofd weer en blijft twaalf dagen lang roerloos aan beide zeiden van de deur, collage 107 in La femme 100 têtes
afb. 24: Max Ernst, Het woud wijkt dan voor een volmaakt
paar, gevolgd door een blind lichaam, collage 108 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 25: Max Ernst, Het oog zonder ogen, de femme 100 têtes bewaart haar geheim, collage 133 in
afb. 26: Max Ernst, Het oog zonder ogen, de femme 100 têtes bewaart haar geheim, collage 134 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 27: Max Ernst, Het oog zonder ogen, de femme 100 têtes bewaart haar geheim, collage 135 in
afb. 28: Max Ernst, Het oog zonder ogen, de femme 100 têtes en
Loplop keren terug naar de primitieve toestand en bedekken
[recouvrent] de ogen van hun trouwe vogels met verse bladeren, collage 136 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 29: Max Ernst, En zij verzamelen op goed geluk enige koekjes in de holtes van Chaussée des
afb. 31: Max Ernst, Het oog zonder ogen, de femme 100 têtes bewaart haar geheim, collage 138 in
afb. 32: Max Ernst, Vraag aan deze aap: wie is de femme 100 têtes? In de stijl van de kerkvaders
zal hij u antwoorden: ik hoef haar slechts te aanschouwen, en ik weet het. U hoeft mij slechts om een verklaring te vragen, en ik weet het niet meer, collage 145 in La femme 100 têtes (Parijs,
afb. 33: Max Ernst, Loplop, de sympathieke sloper en voormalig superieur onder de vogels, vuurt
een aantal vlierbessen af naar enige wrakstukken van het universum, collage 146 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 34: Max Ernst, Misdaad of mirakel: een volledig mens, collage 1 in
afb. 35: Max Ernst, Hetzelfde, voor de tweede keer…, collage 3 in La femme 100
afb. 36: Max Ernst, …en de derde keer mislukt, collage 4 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 37: Max Ernst, De onbevlekte ontvangenis, collage 12 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 38: “Quelle sorte d’ espoir mettez-vous dans l’amour?”, La
afb. 39: “Le grand orgue de Crystal Palace, à Londres”, La
afb. 40: Max Ernst, Op de prilste leeftijd, het heilige oliesel, collage 13 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 41: Max Ernst, De grote Sint-Nicolaas wordt begeleid door onberispelijke parasieten en van
verre bestuurd door zijn twee zijdelingse aanhangsels, collage 14 in La femme 100 têtes (Parijs,
afb. 42: Max Ernst, Sint-Lazarus, glorieus opgewekt uit de drek van dromedarissen, collage 129 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 43: Max Ernst, Het half vruchtbare lam verwijdt naar believen zijn buik en wordt een
afb. 44: Max Ernst, Onze-Lieve-Heer, zijn baard doorsneden met onophoudelijke
afb. 45: Max Ernst, Onze-Lieve-Heer tracht tevergeefs het licht van de duisternis te
afb. 46: Max Ernst, Laat ons allemaal Satan bedanken en verheugd zijn over de sympathie die hij
afb. 47: Max Ernst, De sfinx en het dagelijks brood brengen een bezoek aan het klooster, collage 59 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 48: Max Ernst, …herkennen wij…, collage 122 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 50: Max Ernst, Rome, collage 143 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 51: Max Ernst, Loplop, superieur onder de vogels, verjaagt de
laatste sporen van collectieve vroomheid, collage 58 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).
afb. 52: Max Ernst, Deze aap, zou hij mogelijk katholiek zijn?, collage 33 in La femme 100
afb. 53: Max Ernst, De aap, die een politieagent, een katholiek of een beursmakelaar zal zijn, collage 125 in La femme 100 têtes (Parijs, 1929).