• No results found

De ontwikkeling van typografie in de openbare ruimte gedurende de 20e eeuw

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De ontwikkeling van typografie in de openbare ruimte gedurende de 20e eeuw"

Copied!
40
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De ontwikkeling van typografi e in de

openbare ruimte gedurende de 20e eeuw

Joep van Gassel 2008

Scriptie Grafi sch ontwerp

AKV St. Joost, Breda

(2)
(3)

De ontwikkeling van typografi e in de openbare ruimte

gedurende de 20e eeuw

(4)
(5)

Inhoudsopgave

Inleiding

Introductie onderwerp Vraagstelling

Beschrijving structuur

1 Typografi e in de openbare ruimte in het begin van de 20e eeuw 1.10 Defi nitie openbare ruimte en typografi e

1.11 Defi nitie openbare ruimte 1.12 Defi nitie typografi e

1.20 Typografi e in de openbare ruimte in het begin van de 20e eeuw

2 Belangrijke ontwikkelingen in de toename van typografi e in de openbare ruimte in de 20e eeuw

2.10 Demografi sche ontwikkeling 2.11 Toename bevolking 2.12 Huisvesting

2.13 Het diverser worden van de bevolking 2.20 Technologische ontwikkeling

2.21 Film en televisie 2.22 Computers 2.23 Internet 2.30 Commerciële typografi e

2.31 Fysieke commerciële typografi e 2.32 Digitale commerciële typografi e 2.40 Kunst en aanverwante stromingen

2.41 Kunst in de openbare ruimte 2.42 Graffi ti 2.43 Street art 2.50 Verkeersgerelateerde typografi e 2.51 Geleidende typografi e Horizontale Verticale 2.60 Ruimtelijke typografi e

2.60 Defi nitie ruimtelijke typografi e 2.61 Typografi e en architectuur

Amsterdamse school ZEDZBETON 3.0 2.62 Ruimtelijke typografen

René Knip

3 Typografi e in de openbare ruimte aan het begin van de 21e eeuw 3.10 Typografi e in de openbare ruimte aan het begin van de 21e eeuw Conclusie Bronvermelding

07 09 09 10 13 13 16 19 22 26 28 33 35 37

(6)
(7)

Inleiding

Introductie onderwerp

Typografi e is voor mij een van de interessantste aspecten van grafi sch ontwerpen. Vooral de combinatie typografi e en openbare ruimte vind ik erg boeiend. De wisselwer-king met andere dingen, de diverse verschijningsvormen en locaties. De afgelopen eeuw is er veel veranderd in onze openbare ruimte, zo ook de typografi e hierin. Wat er nu eigenlijk precies is veranderd is nergens exact beschreven. Natuurlijk zijn er over duizend en een dingen foto’s en andere zaken bijgehouden, maar nergens gaat het specifi ek over de typografi e in de openbare ruimte. Het zijn altijd deelgebieden die onderzocht zijn, nergens is er een overzicht te vinden. Ik hoop met mijn onderzoek meer inzicht te krijgen in het gebruik en de ontwikkeling van typografi e in de openbare ruimte. Daarnaast vind ik het erg inspirerend om op een andere manier met typo-grafi e bezig te zijn dan de klassieke, zoals bijvoorbeeld regulier drukwerk.

Vraagstelling

De volgende vragen staan centraal in deze scriptie. Hoe is de typografi e in de openbare ruimte de afgelopen eeuw veranderd en uitgebreid? Valt er nog te spreken van de openbare ruimte van honderd jaar geleden, of is er iets veranderd? Als er sprake is van een verandering, is dit dan een positieve of een negatieve? En op welke manier is er dan iets veranderd? Welke factoren hebben hier invloed op gehad? In welke mate is dit het geval? Is alles overzichtelijker geworden, of juist niet? De diversiteit, wat is daar mee gebeurd? Heeft de typografi e in de openbare ruimte invloed gehad op de reguliere typografi e? Als hier sprake van is, in hoeverre dan en op welke wijze?

Beschrijving structuur

Ik begin met de typografi e aan het begin van de 20e eeuw. Vervolgens ga ik kijken wat er de afgelopen alle-maal veranderd is, en ik sluit af met de typografi e in de openbare ruimte aan het begin van deze eeuw.

(8)
(9)

1.10 De defenitie van openbare ruimte en typografi e

1.11 Defi nitie openbare ruimte

Het begrip openbare ruimte is de afgelopen jaren fl ink aan verandering onderhevig geweest. Betrof het vroe-ger puur de ruimte die voor iedereen toegankelijk was, zoals de straat en openbare gebouwen, vandaag de dag is deze omschrijving echter niet meer volledig. De afge-lopen decennia is er veel veranderd met betrekking tot de openbare ruimte. Door de verbetering van bestaande en ontwikkeling van nieuwe technologie zijn er nieuwe gebieden bijgekomen.

Deze gebieden behoren niet tot de fysieke ruimte, maar tot de digitale. Zo valt televisie, fi lm en internet tegen-woordig ook onder de noemer openbare ruimte. De reden dat zo is komt door het feit dat bijna iedereen (in de westerse wereld wel te verstaan) op dit moment toegang heeft tot al deze middelen. Een simpele internetverbin-ding geeft al toegang tot al deze internetverbin-dingen, daarom reken ik ook televisie, fi lm en internet tot de hedendaagse open-bare ruimte.

1

Typografi e in de openbare ruimte in het begin van de 20e eeuw

1.12 Defi nitie typografi e

Typografi e is volgens de Van Dale: ty·po·gra·fi e (dev; typografi eën) 1 boekdrukkunst, 2 de vormgeving in druk. Dit dekt de lading echter bij lange na niet. Er zijn meer manieren om typografi e weer te geven dan alleen door middel van druk. Zo kunnen letters ook geschilderd zijn of ruimtelijk. Naast fysieke typografi e zien we tegenwoor-dig ook tegenwoor-digitale typografi e. Digitale typografi e is door de komst van beeldschermen niet meer weg te denken uit de wereld van vandaag.

Wat ik onder typografi e versta dat zijn alle letters, cijfers, leestekens, lijnen, stippen en verder alle denkbare veel-voorkomende eenvoudige grafi sche elementen. Dit zowel fysiek zoals drukwerk en geschilderde letters als digitaal zoals op een beeldscherm. Voor het overgrote deel dat ik het woord typografi e gebruik in de komende tekst, heb ik het over letters, woorden, zinnen, cijfers en leestekens.

(10)

1.20 Typografi e in de openbare ruimte aan het begin van de 20e eeuw

De openbare ruimte aan het begin van de 20e eeuw bestond voornamelijk uit de ruimte buiten op straat en de openbare gebouwen. De volgende typografi e was er te vinden:

Commerciële typografi e

Commerciële typografi e was aan het begin de vorige eeuw al goed vertegenwoordigd in de openbare ruinte. Iedere ondernemer had de naam van zijn zaak op de voorruit geschilderd, en niet zelden was er ook een uit-hangbord aan de gevel bevestigd. Gezien het feit dat dit allemaal met de hand werd gedaan waren ze allemaal uniek. Deze letters waren vaak in een andere stijl geschil-derd. Naast geschilderde typografi e werd er veel gebruik gemaakt van posters. Posters of affi ches waren het aan-gewezen medium om ergens reclame voor te maken of om iets aan te kondigen. Dit kon van alles zijn, van pro-ductpresentatie, een nieuwe fi lm of een protestposter.

Verkeersgerelateerde typografi e

Verkeersborden waren er bijna nog niet nog niet, hooguit bewegwijzering. De auto was pas net uitgevonden en in Nederland reden er in 1902 nog maar 257 auto’s rond. Het overgrote deel van het verkeer bestond uit voetgangers, paarden en hondenkarren en enkele fi etsers. Dit betreft allemaal ‘langzaam’ verkeer in kleine aantallen dus de noodzaak voor verkeersborden was er nog niet. Dit gaat eveneens op voor belijningen e.d. Het openbaar vervoer in die tijd was beter ontwikkeld dan het personenvervoer, zo reed er de paardetram (die langzamerhand verdron-gen werd door de stoomtram), de trein en zelfs de metro bestond al. Dit alles maakte op diverse manieren gebruik van typografi e, voor de vertrekstaten, de bewegwijzering en dergelijke.

Architectuur en typografi e

Architectuur en typografi e hadden al zeker raakvlakken met elkaar. Dit was alleen nog niet zo ontwikkeld. Vanaf 1900 begint er echter onder andere door de stroming van de Amsterdamse School veel te veranderen. Typografi e en architectuur beginnen naar elkaar toe te groeien. (01) (02)

(11)
(12)
(13)

2.10 Demografi sche ontwikkeling

2.11 Toename bevolking

Het inwonersaantal van Nederland aan het begin van de 20e eeuw was maar 6 miljoen, dat scheelt meer dan 10 miljoen met het huidige aantal. Deze meer dan verdub-beling van het inwoner aantal, uit zich in verschillende vormen die allemaal hun eigen invloed op typografi e heb-ben gehad.

2.12 Huisvesting

Door deze grote bevolkingsgroei was er behoefte aan veel extra woningen, en met meer woningen meer naam-bordjes en straatnaamborden. Hier zijn verschillende ont-wikkelingen in te zien. Naast het toenemen van de kwan-titeit, is er ook een verschuiving bij de diversiteit te zien. Bij de straatnaamborden bijvoorbeeld was er een eeuw geleden relatief veel diversiteit te zien in de verschijnings-vorm. In de loop der jaren, speciaal in de periode na de Tweede Wereldoorlog nam deze echter weer af. Veel vooral nieuwere wijken hebben bijna allemaal dezelfde soort letter die gebruikt wordt op straatnaamborden. In de oude is er echter meer diversiteit te zien. Nu is het niet zo dat ze overal het zelfde zijn, het gebruikte font verschild vaak per gemeente aangezien die hier zelf zeg-genschap over hebben. Amsterdam was hier vroeg mee en had in de jaren 50/60 al een norm vastgesteld en zelfs hier een letter voor laten ontwerpen. Deze is terug te zien op het bovendste bord op afb..01. Vanaf het moment dat de norm werd vastgesteld zijn alle straatnamborden uit-gevoerd in dit font. Het afgelopen decennia is er gelukkig echter weer een kleine toename in diversiteit te zien. Naast het gebruik van de Van de standaardletter die op het grootste gedeelte van de borden gebruikt wordt zijn er gelukkig ook mooie uitzonderingen. Een goed voor-beeld hiervan is de ‘IJBURG’ letter die Rene Knip in 2002 ontwierp in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (afb.02). Ijburg, wat een nieuw eiland is in Amster-dam, een nieuwe wijk en een nieuwe letter voor de straat-naamborden. Een goed en mooi uitgewerkt idee. Duide-lijk is het verschil te zien met de ‘norm-letter’, tabsere vormen, ietwat dikker en meer identiteit. Een opmerke-lijke en mooie ontwikkeling om te zien is het plaatsen van straartnaamborden in verschillende talen (afb.01). In Amsterdam en Den Haag zijn er bijvoorbeeld al straat-naamborden in de chinese wijken die in het Nederlands en in het Chinees zijn, wat een mooie typografi sche

2

Belangrijke ontwikkelingen in de toename van typografi e

in de openbare ruimte in de 20e eeuw

tweetalige straatnaamborden, in het Nederlands en in het Chinees in Amsterdam (01)

IJBURG letter, door Rene Knip (02)

IJBURG letter, door Rene Knip (02)

(14)

combinatie opleverd door middel van letters en karak-ters/symbolen. De namen van de straten en pleinen zijn niet allemaal exact vertaald. De Geldersekade is als volgt vertaald: [kiu tak si kai] {qiáo dé shì jiê}

Kiu zijn Chinezen die buiten China wonen.

Tak zijn de goede eigenschappen van de mensheid. Si is een meervoudsvorm van mensen.

Kai is straat. Een straat waar Chinezen samen met vele anderen de goede eigenschappen van de mensen nastre-ven (integratie). Fonetische vertaling.

In Maastricht zien we ook dubbele straatnaamborden terug, te zien op afb.03. De betreffende straatnaam is hier vertaald in het dialect. Naast meertalige straatnaam-borden zijn er ook meertalige plaatsnaamstraatnaam-borden, terug te vinden in de provincie Friesland. Talen welteverstaan en geen dialect aangezien het Fries erkend is als offi ciële landstaal. Bovenaan staat de Nederlands naam en hier-onder de Friese (afb.04).

2.13 Diverser worden van de bevolkingssamenstelling

Nederland heeft altijd relatief veel immigranten gehad, en met de toegenomen globalisatie van de afgelopen eeuw, is de diversiteit hierin alleen nog maar toegeno-men. Naast de taal van het land van herkomst namen zij ook bepaalde elementen van de typografi e mee. Onder bepaalde groepen allochtonen zijn naar verhouding veel zelfstandig ondernemers, met name de typografi e gebruikt op de gevels is er een om bij stil te staan. Als de naam in een buitenlandse taal geschreven is, valt hij eigenlijk nog niet eens zo op, pas wanneer er combi-naties met westerse letters gebruikt worden zie je iets gebeuren. De gebruikte westerse letters zijn zonder meer te lezen, alleen de vorm wijkt vaak net iets af van de bij ons geldende typografi sche conventies. Een bepaalde krul aan het einde van een stok, een sierlijke schreef. Dit komt vaak goed naar voren als het met de hand geschilderde letters betreft, wat nog redelijk vaak voor-komt bij dit type winkels. Regelmatig zijn er ook opschrif-ten in meerdere talen te zien, veelal de taal van het land van herkomst en de taal van het betreffende land waar ze nu in wonen. Een mooi voorbeeld hiervan is afb.05. De bewuste turkse bakker uit Utrecht heeft naast turkse en nederlandse vlaggen, teksten en geschriften ook de marokkaanse vlag en het woord bakker in het arabisch er bij staan. Met de hand geschilderd en inclusief spelfout. (linksonder op de ruit staat ‘elke dag warme brood’ wat natuurlijk ‘elke dag warm brood’ moet zijn. Het gebruik van handgeschilderde letters op de gevel is absoluut niet nieuw, begin vorige eeuw hadden we niks anders. Het is mooi om te zien dat deze manier van beletteren een soort van kleine ‘comeback’ aan het maken is door mid-del van ondernemers van allochtone komaf. Het diverser worden van straatbeeld vind ik echt een verreiking. Niet alleen de diversiteit van de gebruikte letters maar ook het feit dat er meerdere talen en geschriften langs en door elkaar gebruikt worden, maakt dat iedere gevel die op

straatnaamborden in het Nederlands en

straatnaamborden in het Nederlands en

in het dialect in Maastricht (03)

tweetalige plaatsnaamborden in Friesland, in het Fries en in

tweetalige plaatsnaamborden in Friesland, in het Fries en in

het Nederlands (04)

drietalig opschrift, in het Turks, Nederlands en in het Arabisch bij een Turkse bakker in Utrecht (05)

(15)

deze manier beletterd is, uniek is. Dit in tegenstelling tot veel andere winkels, vooral als ze onderdeel zijn van een keten, die veelal het zelfde uiterlijk hebben.

Niet alleen winkels maar ook instellingen en andere bedrijven maken meer en meer gebruik van meerdere talen in communicatie uitingen. Op afb.06 staat het woord ‘gediscrimineerd’ in 7 talen, het betreft hier een gedeelte van een etalage van een antidiscriminatiebureau. (03) (04) opschrift in 7 talen (06) opschrift in 7 talen (06) opschrift in 7 talen (06 15

(16)

2.20 Technologische ontwikkeling

2.21 Film en televisie

De ontwikkeling van de televisie en de fi lm heeft een gro-te invloed gehad op de ontwikkeling en de aanwezigheid van typografi e in de openbare ruimte. Nu is het zo dat fi lm en televisie pas de afgelopen tientallen jaren tot de openbare ruimte zijn gaan behoren. Met de komst van het internet waar alles overal en altijd te zien is, is deze ontwikkeling versneld. Bij fi lm werd al typografi e gebruikt voor de titels en de diversiteit is sindsdien alleen maar toegenomen.

De eerste fi lms waar animatie werd toegepast, waren uit 1905. Edwin Porter maakte How Jones Lost His Roll, en

The Whole Dam Family and the Dam Dog. Beide fi lms

hadden tussenkoppen die gevormd werden door letters die willekeurig verspreid lagen, en vervolgens verscho-ven om uiteindelijk de woorden van de koppen te vor-men. De eerste animatie ooit was dus een typografi sche. Naast het feit dat typografi e onderwerp kan zijn van een fi lm wordt het ook gebruikt voor de titel en de aftiteling, en ook ondertiteling komt regelmatig voor. Ook buiten de fysieke fi lm om wordt er veel gebruikt maakt van typo-grafi e, zoals bij de promotie van de fi lm. Bijna iedere fi lm heeft zijn fi lmposters, en dat deze het niet slecht doen, blijkt uit het grote aanbod dat vooral op internet te vinden is. Naast de posters zijn er een hoop fi lms en series die gebruik maken van speciaal voor hun ontworpen fonts en logo’s, deze zijn vaak even bekend als de fi lm of serie zelf. Denk aan bijvoorbeeld het Starwars logo of de S van Superman. Deze symbolen ontstijgen de status van ‘onderdeel van, of reclame voor de fi lm’ en gaan een eigen leven leiden in de vorm van bedrukte t-shirts en aanverwante producten.

Bij televisie wordt er ook veel gebruikt gemaakt van typo-grafi e. In Nederland worden bijvoorbeeld alle buitenlandse programma’s al ondertiteld. Maar ook bij teletekst is er sprake van typografi e in relatie tot televisie, erg simpel maar wel uiterst effectief. Ook hebben alle programma’s die uitgezonden worden bijna allemaal wel typografi e in de aan-en afkondiging. Dat het beeldscherm anders leest dan drukwerk moge duidelijk zijn. Doordat een beeldscherm opgebouwd is uit vierkante pixels zullen er details van letters verloren gaan. Hoeveel dit precies is dat is afhankelijk van de grootte van het beeldscherm, hoe groter het scherm, hoe minder vertekening. Om dit tegen te gaan zijn er speciale fonts ontworpen die bepaalde kenmerken van letters accentueren waardoor de vertekening deels tegengegaan wordt. Een voorbeeld hiervan is het font ‘CBS News 36’ afb.07. Dit font wat speciaal ontworpen is voor beeldschermgebruik, heeft op de plaatsen waar de stokken van de letters bij elkaar komen een cirkelvormige inkeping. Deze inkeping bevor-dert de herkenning en dus het lezen van de letter. Iets wat de afgelopen jaren explosief is toegenomen

‘CBS News 36’ een font speciaal ontworpen om de vertekening

‘CBS News 36’ een font speciaal ontworpen om de vertekening

door het televisiescherm tegen te gaan (07)

(17)

is het gebruik van balken met bewegende tekst op het scherm. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de koersen van de beurs of de teksten van smsjes die aan een muziekpro-gramma gestuurd worden. Vaak zijn het meerdere balken boven elkaar.

2.22 Computers

De computer is van zeer grote invloed geweest op de ontwikkeling van de typografi e in de openbare ruimte. De computer maakte alle lettercombinaties en vormen mogelijk, dingen die eerst bijna niet te maken waren, waren met de computer binnen handbereik. Veel letters over elkaar heen en deze dan weer willekeurig uitsparen-heen plaatsen of het oprekken of indrukken van letters, was opeens mogelijk. Was het eerst nog een speeltje voor de technologiefreaks, vandaag de dag is de compu-ter niet meer weg te denken uit elk ontwerpproces. Bijna alle typografi e die er tegenwoordig is heeft ergens een computer gezien. Naast de typografi e die er met de com-puter gemaakt wordt, hebben we ook nog de typografi e die specifi ek voor beeldschermen gemaakt is. Dit zien we onder andere terug bij de vele automaten die onze openbare ruimte rijk is. Pin, parkeer en openbaarvervoer betaalautomaten en telefooncellen. In eerste instantie werd er vooral gebruik gemaakt van hele simpele pixel-achtige letters en cijfers, maar met de voortgaande tech-niek is de vorm ook meegegroeid.

Een beeldscherm bestaat uit pixels, en deze zijn vier-kant, en laat dat nu net bij letters weinig voorkomen. Het gevolg is vervorming van letters, hoe kleiner de letter op het scherm, hoe minder pixels er in zitten en hoe meer vervorming er optreed. Op een beeldscherm zul je dus nooit letters 100% kunnen zien zoals ze eigenlijk zijn. Er zal altijd een (minimale) afwijking blijven. Dit geldt vooral voor de diagonalen en rondingen van de letters. Dit is terug te zien op afb. 08. Het onderste woord tekst geeft deze weer zoals het hoort. Het woord erboven is exact het zelfde font, maar dan gezet in een erg klein corps en op ingezoomd. De horizontale en verticale delen van de letters vertonen bijna geen vertekening terwijl de dia-gonalen en rondingen een opvallend vertekenende blok-structuur vertonen. Dit komt door de weergave in pixels, deze zijn vierkant en vormen horizontale en verticale rijen op het scherm. Alles wat deze vormen volgt wordt beter weer gegeven dan de rest die dat niet doet.

2.23 Internet

Feitelijk gezien bestaat bijna het hele internet uit typo-grafi e. Beginnend met de html code waaruit elke website (deels) bestaat, elke afbeelding die je ziet is gelinkt met een uit tekst bestaande site. Verder bestaat een groot gedeelte van de inhoud van de pagina’s op het internet uit typografi e, en het zoeken in zoekmachines verloopt ook via woorden. Adressen van site’s zijn typografi sch en zo kan ik nog wel even doorgaan, kortom een groot

digitaal gezette tekst (08)

tekst

tekst

(18)

gedeelte van het internet bestaat uit typografi e. Dus naast het feit dat het internet technisch voor een groot gedeelte uit typografi e bestaat, verloopt de communica-tie ook voor een groot gedeelte via tekst (=typografi e). Met zo’n grote database bestaande uit typografi e, zou je denken dat de kwaliteit en diversiteit op een hoog niveau zouden staan. Zouden staan inderdaad, want dit is zeker niet het geval. Internet heeft zeker technische voordelen, maar ook zeker nadelen. Letters kunnen alleen goed weergegeven worden als het lettertype van de site ook daadwerkelijk op de computer geïnstalleerd is. Wat in de praktijk neerkomt op ongeveer 9 lettertypes die te gebruiken zijn omdat die op bijna elk systeem of in elke browser zitten. Dit zijn de volgende lettertypes: Arial, Arial Black, Comic sans MS, Courier New, Geor-gia, Impact, Times New Roman, Trebuchet MS en de Verdana. Miljoenen computers, duizenden lettertypes, en dan de keuze hebben uit 9, dat is niet veel. Nu kun je wel tekst als een afbeelding maken, maar dit is omslachtig en dit kan een zoekmachine ook niet lezen, dus wordt het in de praktijk weinig toegepast. Een ander nadeel is dat het ook nog zo is dat er meerdere computerbesturingssyste-men zijn, meerdere browsers en een grote diversiteit aan beeldschermen en dito instellingen. Wat inhoud dat je fi jn getypografeerde en ontworpen website er plotseling heel anders uit kan zien als iemand zijn beeldscherm instel-lingen niet helemaal goed heeft staan. Veel mensen die websites bouwen hebben weinig inhoudelijke typogra-fi sche kennis en dit in combinatie met de verminderde precisie van de ontwerpinstrumenten van de meeste programma’s om websites te bouwen, heeft een typografi -sche wildgroei teweeg gebracht. Sites die meer dan drie verschillende lettertypes gebruiken, en vaak ook nog in een esthetisch niet verantwoorde combinatie. Nu is het ook wel zo dat er genoeg goed ontworpen en uitziende sites zijn, dus het is niet helemaal schering en inslag. (05) (06) (07)

(19)

2.30 Commerciële typografi e

Commerciële typografi e of met een ander woord reclame heeft zich de afgelopen eeuw fl ink ontwikkeld. Naast de traditionele fysieke typografi e zoals posters, schilderin-gen, neonverlichting en lichtbakken is ook de digitale typografi e sterk aan het opkomen. Onder digitale typo-grafi e versta ik beeldscherm typotypo-grafi e zoals bij compu-terschermen. Met de komst van het internet is digitale commerciele typografi e tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze wereld.

2.31 Fysieke commerciële typografi e

Gedurende de afgelopen eeuw is er een vormverschui-ving binnen de typografi e te zien. De sierlijke handge-schilderde letters met ornamenten veranderen langzaam in strakke letters, en in plaats van ornamenten een logo. Dit is goed terug te zien op afb.09 t/m 13. De winkels van Albert Heyn hebben de afgelopen eeuw aan de gevel een ware gedaanteverwisseling ondergaan. Dit is goed terug te zien in de nevenstande serie. De gebruikte typografi e wordt steeds eenvoudiger en moderner. Mooi om te zien is de verschuiving in het gebruik van kapitaal en onder-kast. De eerste foto heeft letters beginnend met kapitaal en de rest in onderkast, de tweede en derde foto bestaan alleen uit kapitalen. Bij de vierde foto komt de onderkast weer terug en bij de vijfde zijn de kapitalen volledig ver-dwenen. Bij de laatste foto is het logo ook voor het eerst te zien, het logo wat een ligatuur is van de onderkast a en h. De fysieke openbare ruimte raakt steeds voller met reclame. Je kunt het object zo gek niet bedenken of er is een of andere manier voor bedacht om er reclame op toe te passen. Als je er op gaat letten dan kom je con-tinu reclame tegen in de openbare ruimte, posters op straat, opzichtige gevelreclame’s, volledig beplakte trei-nen, trams en bussen. Gevelreclame van winkels zijn de afgelopen eeuw steeds dominanter geworden. Van kleine letters op de etalage gaat het richting van steeds gro-tere losstaande letters. Bij de foto’s van Albert Heijn is dit goed terug te zien, de eerste twee foto’s hebben nog letters op de ramen, bij de rest zijn ze al volledig losge-komen van de gevel en vormen ze op zich zelf staande elementen. Dit lijkt op zich een ontschuldige ontwikke-ling, was het niet zo dat dit practisch over de volledige breedte van de winkels en bedrijven van vandaag de dag te zien is. Het spreekwoordelijke schaap wat over de dam gaat heeft zeker navolging gevonden. Als er één winkelier een opvallend reclamebord heeft, dan wil de buurman veelal niet onderdoen hiervoor. Gevolg is een wildgroei aan verschijningsvormen. Gelukkig worden in steeds meer steden de gevels (verplicht) terug in de oude staat hersteld in de oude stadskernen. Reclame aan de gevel wordt dan verboden of toegestaan onder stren-ge voorwaarden. Elk jaar komen er weer meer winkels bij, je zou daarom verwachten dat de diversiteit van de gebruikte typografi e er groot is. Niets is echter minder waar. Onder de winkels die er elk jaar bijkomen zitten

gevels van de Albert Heijn uit de afgelopen eeuw (09 t/m 13)

gevels van de Albert Heijn uit de afgelopen eeuw (09 t/m 13)

(20)

vaak veel grote winkelketens, en daar wringt nu net de schoen. Deze grote winkelketens streven over het alge-meen naar een grote mate van uniformiteit. Dit zorgt voor en betere bekendheid en uitstraling en waarschijnlijk dus meer omzet. Nadeel is echter dat deze bedrijven rela-tief allemaal evenwichtig over het land verdeeld zijn. Dit zorgt ervoor dat tegenwoordig veel stadscentra op elkaar gaan lijken omdat er bijna overal dezelfde winkels zitten die er hetzelfde uitzien. En met de komst van deze grote winkelketens zijn er ook een hoop zelfstandig onderne-mers weggeconcureerd die in verhouding een veel diver-sere typografi e hadden. Door deze ontwikkelingen is de kwantiteit toegenomen, maar de diversiteit echter niet. Op de voertuigen die aan het verkeer deelnemen is er een toename van typografi e te zien. Van de merknamen en tekens op auto’s tot en met de meer dan 10 meter brede namen op grote vrachtwagens. Naast de typogra-fi e is ook de afmeting van de gemiddelde vrachtwagen fl ink toegenomen waardoor het en stuk makkelijker wordt om de bedrijfsnaam er op kwijt te kunnen. De vrachtwa-gen op afb.13 komt ervrachtwa-gens uit de eerste helft van deze eeuw, en zoals veel vrachtwagens uit die tijd heeft deze een open bak. De enige belettering die er mogelijk is, en in dit geval ook zit, is op de deur en op de rand van de laadbak. De totale oppervlakte aan typografi e is hoog-uit 1m2. De gebruikte letters zullen hooghoog-uit 15cm hoog zijn. Afb.14 daarintegen heeft letters van 1 meter hoog en een totale oppervlakte van typografi e van ongeveer 9m2. Het verschil zit hem niet alleen in de oppervlakte en de afmetingen van de letters. Afb.14 heeft nog ietwat sier-lijke handgeschilderde letters terwijl er bij afb.15 gebruik wordt gemaakt van robuuste schreefl oze letters.

Ook in het openbaar vervoer is er een toename van reclame te zien. Volledig beplakte bussen en treinen, met kleine gaatjes erin zodat de reiziger toch nog een beetje naar buiten kan kijken. Maar ook aan de binnenzijde kom je reclame tegen. Vooral in bussen is de ‘lichtkrant’ lange tijd populair geweest. De bewegende letters, opgebouwd uit rode of groene stipjes die een bijna hypnotiserende werking op de reiziger hadden. Maar ook posters zijn een veelgebruikt medium, zowel binnen als buiten de bus of trein. Haltes en stations zijn bij uitstek geschikt voor plaatsing hiervan. Van de relatief kleine posters op trein en busstations, tot de metershoge op de metrostations. Het verschilt wel per land. In Engeland is het een stuk erger dan bijvoorbeeld in Spanje. In de metro van Londen lijkt het wel bijna of ze elke vrije vierkante centimeter aan de binnenzijde van de metro’s en op de stations commer-cieel gebruikt hebben. Het fenomeen gratis krant draagt mede bij aan de toename aan reclame. Doordat de krant gratis is en het uiteindelijk toch kostendekkend moet zijn, komen alle opbrengsten voort uit reclame. Dit resulteert in een aandeel van reclame in ongeveer de helft van de inhoud van de krant, regelmatig wordt hier ook de vol-ledige omslag voor gebruikt.

vrachtwagem met belettering (15)

vrachtwagem met belettering (15)

oude vrachtwagen met belettering (14)

oude vrachtwagen met belettering (14)

(21)

2.31 Digitale commerciële typografi e

Het internet bijvoorbeeld, is vergeven van de reclame. Je komt het echt bijna overal tegen. Van de pop up vensters op een hoop websites tot en met de spam in je mail-box. Veel dingen zijn gratis op het internet. Zoals email en bepaalde websites. Nadeel hiervan is wel dat er dan vaak wel enkele prominente reclame balken rond je site dan wel je mailbox zitten. Zelfs een zoekmachine zoals Google draait grotendeels op reclame inkomsten. Elke keer als je iets zoekt verschijnt aan de rechterzijde een kolom met advertenties die een raakvlak hebben met de zoekopdracht. De reden dat niet niet opvalt komt door dat de layout van de reclame gelijk is aan die van de nor-male zoekresultaten. Het enige verschil is dat er boven aan de kolom ‘Gesponsorde koppelingen’ staat (afb.16). Maar wel op een manier waarop het in ieder geval er niet uitspringt. Elke keer als er op een van deze links geklikt wordt en de bezoeker automatisch naar de desbetreffen-de site gestuurd wordt, krijgt Google hier een paar cent voor. Daarbij optellend dat Google op dit moment een van de meest zoekmachine is, levert dat een heel leuk bedrag op.

zoekopdracht in zoekmachine ‘Google’, aan de linkerzijde zijn de

zoekopdracht in zoekmachine ‘Google’, aan de linkerzijde zijn de

uitkomsten van de zoekopdracht, aan de rechterzijde reclame (16)

(16) (16

(22)

2.40 Kunst en aanverwante stromingen

Onder kunst en aanverwante stromingen versta ik alle kunst, graffi ti en street art die er in de openbare ruimte is te vinden. Dat ik graffi ti en streetart in één naam met kunst noem en het er ook onder reken zal niet iedereen begrijpen. De reden dat ik dat doe is dat deze twee stro-mingen gebaseerd zijn op iets maken en niet op iets ver-nielen. In de ogen van een groot gedeelte van de mensen valt graffi ti onder vandalisme. Nu zal ik niet ontkennen dat hier nooit sprake van is, maar de eerste intentie van de daad is er in ieder geval zeker geen geweest van van-dalisme, maar van iets te maken. Als het deze mensen puur om het vandalisme te doen was geweest, dan had-den ze waarschijnlijk wel andere middelen gekozen. Een honkbalknuppel of een breekijzer richten toch aanzienlijk meer schade aan dan verf op een muur. Daarnaast gaan ze ook nog een stuk langer mee. Dus als je een echte vandaal wil zijn dan ga je geen honderden euro’s aan verf uitgeven om dit vervolgens goed te documenteren door middel van een foto die vaak als het werk klaar is gemaakt wordt. Er zijn graffi tikunstenaars die in bekende musea hangen en diens werk een hoop geld oplevert. Om deze redenen reken ik graffi ti en street art onder kunst een aanverwante stromingen.

2.41 Kunst in de openbare ruimte

Kunst in de openbare ruimte is vanaf de 19e eeuw onder-deel van het straatbeeld geworden. De laatste 30 jaar is het aantal kunstenaars dat zich in de openbare ruimte begeeft, enorm gegroeid. En met deze groei ook het aan-deel van de typografi e hierin. Waren het vroeger voorna-melijk beeldend kunstenaars die in de openbare ruimte werkten, tegenwoordig zijn er meerdere diciplines te zien. Dit heeft deels te maken met de techologische ont-wikkelingen die er hebben plaatsgevonden. Voor fi lmma-kers was het bijvoorbeeld lange tijd onmogelijk om echt in de openbare ruimte hun werk te laten zien. Maar door onder andere techologische ontwikkelingen is dat nu wel mogelijk door middel van grotere schermen en beamers. Met deze toenemende diversiteit is er ook een toename van het aandeel van typografi e te zien. Bestond vroeger de typografi e voornamelijk uit de beschrijving van het kunstwerk als dat al aanwezig was, tegenwoordig zie je zeer diverse toepassingen. Een regelmatig voorkomende toepassing is bijvoorbeeld een gedicht op de muur, zoals te zien is op afb.17. Mooi is te zien hoe bijna de volledige gevel gebruikt wordt om het gedicht weer te geven, was dit niet gedaan, dan was het gedicht weggevallen op de grote gevel. Qua typografi e zou er nog wel wat aan ver-beterd kunnen worden, de gezette regels laten zich niet helemaal lekker lezen.

gedicht van Nick J. Swart op een muur in Tilburg (17)

gedicht van Nick J. Swart op een muur in Tilburg (17)

(23)

2.42 Graffi ti

Graffi ti is het aanbrengen van tekst en afbeeldingen met verf en inkt en komt van het Latijnse werkwoord graf-fi are. Deze stroming is absoluut niet nieuw, duizenden jaren geleden lieten mensen al namen en teksten achter. Hetgeen waar ik het nu over heb is de moderne graf-fi ti. Grafgraf-fi ti in zijn huidige vorm is ontstaan eind jaren 60 in de Verenigde Staten. Jongeren uit in eerste instantie Philadelphia en wat later New York, lieten door middel van viltstift en later ook de spuitbus hun naam achter op muren, treinen en metro’s.

Er zijn verschillende vormen van graffi ti letters, zo is er de tag wat een soort handtekening is (afb.18). De gebruikte letters zijn handschrift letters of een variant hierop, vaak uitgevoerd met aanhalingstekens, sterretjes, cirkeltjes en andere elementen om het gebruikte woord of woorden te accentueren. Tags worden door het grote publiek vaak gezien als de grootste ergernis wat graffi ti betreft. Snel en makkelijk in een paar seconden achter te laten, dat is de reden dat ze overal staan. Het ziet er niet overal even mooi uit maar om zoals in afb.18 te zien is, een hoop tags van verschillende personen naast, over en door elkaar te zien staan, heeft toch wel iets. Juist het rauwe en onge-organiseerde kan wel zo zijn charme hebben.

Naast de tag heb je nog de throw-up, die bestaat uit gro-te letgro-ters die meestal aan elkaar zitgro-ten.

Verder hebben we de piece, van het woord masterpiece, die bestaat uit grote letters, ingekleurd en vaak met meer-dere kleuren. De letters gebruikt bij de piece zijn ruwweg in te delen in enkele hoofdtypen. Zo heb je de blockbus-ter, opgebouwd uit uit dikke rechte lijnen, de wildstyle, met letters die wild alle kanten op kunnen gaan (afb.19). Goed te zien is dat de letters niet uit een geheel bestaan, ze zijn geconstrueerd uit losse elementen die aan elkaar zijn gemaakt. Doordat alles met de hand wordt gemaakt zijn alle individuele uitingen uniek van vorm. Daarnaast is er ook nog de de logostijl, die bestaat uit strakke, logoachtige letters. Waren de tags nog redelijk beperkt qua oppervlakte, bij de piece is dit een ander verhaal. Vaak metersgrote letters, in meerdere kleuren en bestaande uit lijnen en vlakken.

Graffi ti vond in eerste instantie alleen navolging in de rest van de V.S. maar later verspreidde graffi ti zich ook naar andere landen en werelddelen. En vandaag de dag is er bijna geen plaats zonder graffi ti. Elk land heeft zo zijn eigen stijlen en verschijningsvormen. Een ding wat alle graffi ti gemeen heeft is het feit dat je het overal tegen kunt komen. Op treinen, vrachtwagens, rolluiken, daken, muren, prullenbakken enz enz. Je kunt zo gek niet bedenken of je kunt er graffi ti op aantreffen. In de loop der jaren is graffi ti vanuit het illegale circuit als deels geaccepteerd verschijnsel in de maatschappij terechtge-komen. Zo worden er vaak bouwschuttingen in opdracht voorzien van graffi ti, maar ook rolluiken, winkel interieurs, auto’s enz enz. Naast deze voornamelijk in opdracht gemaakt dingen, zijn er tegenwoordig in bijna elke stad zogenaamde ‘Hall of Fame’s’, dit zijn plekken waar legaal

graffi ti piece (19)

graffi ti piece (19)

graffi ti tags op een muur (18)

graffi ti tags op een muur (18)

(24)

graffi ti aangebracht mag worden. Niet iedere stad heeft hetzelfde beleid t.a.v. het ‘gedogen’ van graffi ti. Ook het schoonmaakbeleid verschilt per keer. Door deze dingen verschilt de hoeveelheid graffi ti per stad, wat niet weg-neemt dat er overal nog steeds wel iets aanwezig is. Ten tijde van het begin van de graffi ti werd het gezien als een jongerenhype, een tijdelijk subcultuurtje wat wel over zou waaien als het maar hard genoeg bestreden werd en er geen aandacht aan geschonken zou worden. De geschie-denis heeft echter anders uitgewezen, en het ziet er op dit moment niet naar uit dat aan deze opmars snel een einde komt.

2.42 Street art

Street art is verwant aan graffi ti, Het is ontstaan in de jaren ‘70 en werd toen voornamelijk gebruikt om poli-tieke standpunten duidelijk te maken. Dit deed men door teksten en/of afbeeldingen op de muur te schilderen met kwast of met spuitbus en stencil. Later verdween het fenomeen weer en het dook pas weer op in de late jaren ‘90. Dit keer overwegend als een zuivere kunst-vorm, waarbij de straat als tentoonstellingsruimte dient. Naast typografi e wordt er bij street art ook veel gebruik gemaakt van afbeeldingen. Dit kan van alles zijn, van zelf ontworpen characters tot foto’s uit de media. De meeste street art komt voor in de vorm van stickers, sjablonen en posters, maar ook beelden, schilderingen en bijvoorbeeld tegels vallen hieronder. Een mooi voorbeeld van een paal die volledig is voorzien met stickers is afb.20. Het grote verschil in techniek is dat graffi ti volledig op de plek zelf gemaakt moet worden, maar bij stickers, tegels, beelden en posters is dit veel minder of niet het geval. Deze kun-nen van te voren rustig gemaakt worden, en hoeven dan alleen nog maar geplaatst/plakt te worden. Hierdoor kun je dit bijna overal en op elk tijdstip doen, daarbij optellend dat bijna elk formaat gemaakt kan worden, is praktisch elk object geschikt hiervoor. Doordat bijvoorbeeld stic-kers zowel als met de hand als met de computer gemaakt kunnen worden is de diversiteit van de gebruikte typo-grafi e erg groot, groter dan bij graffi ti. Dit komt doordat graffi ti volledig uit de hand wordt gemaakt en bij street art wordt vaak gebruik gemaakt van een computer waardoor er regelmatig drukletters opduiken. Afb.20, het overgrote gedeelte van de typografi e is met de hand gemaakt maar er zijn duidelijk enkele drukletters te herkennen. Iedereen die de beschikking heeft over een stickervel kan met of zonder de behulp van de computer in een handomdraai zijn of haar stickers maken. Nu bestaat niet alle street art uit typografi sche elementen, maar het aandeel is wel erg hoog, vandaar dat ik het wel onder de noemer typogra-fi e schaar. Nu is het doel van hetgeen wat achtergelaten wordt om gezien te worden, dus gebieden met veel ver-keer (lees voetgangers) zijn daarom ook erg populair. Enkele grote namen in de street art scène zijn: l’Atlas en Banksy . L’atlas, een street-artist uit Parijs maakt gebruik van verschillende materialen en media. Op afb.21 en 22 moment niet naar uit dat aan deze opmars snel een einde

street art stickers (20)

street art stickers (20)

muurschildering van L’atlas (21)

muurschildering van L’atlas (21)

(25)

posters van L’atlas (22)

posters van L’atlas (22)

zijn een muurschildering en enkele posters van zijn hand te zien. Een erg kenmerkende stijl met bijna alleen maar rechte hoeken en altijd uitgevoerd in zwart-wit met af en toe een beetje rood erin. L’atlas heeft enige tijd doorge-bracht in arabische landen om onder andere arabische kalligrafi e te leren. Dit is mooi terug te zien bij afb.21. Geen ronding te zien maar wel overduidelijk invloed van het arabisch schrift. Een mooie mix van westerse en ara-bische typografi e.

Banksy afb.23, die op dit moment een van de meest bekende street artist is, is op straat begonnen met din-gen maken. Maar tedin-genwoordig heeft hij ook werken in meerdere gallery’s hangen en een van zijn laatst ver-kochte werken, verwisselde van eigenaar voor meer dan 50.000 Pond. Daarnaast heeft hij al meerdere boeken uit-gebracht, en kopen musea ook zijn werk aan. Naast het daadwerkelijke werk wat een aantal musea heeft aange-schaft, heeft Banksy ook zelf enkele werken tijdelijk aan-gebracht. Dit deed hij door middel van schilderijen die hij gemaakt had, ongezien op te hangen met lijm of tape. Dit gebeurde echter wel in enkele grote musea zoals in het Museum of Modern Art, het Metropolitan Museum of Art, het Brooklyn Museum, en het American Museum of Natural History, allen in New York City. Dit deed hij ook in het British Museum in Londen. Na ontdekking voegt het museum het schilderij toe aan de permanente collec-tie. Dit zorgde allemaal voor een gigantische hoeveelheid publiciteit, waardoor de bekendheid van Banksy fl ink is toegenomen Groot succes is dus zeker mogelijk.

(08) (09) (10) (11) werk van Banksy (23) werk van Banksy (23)

(26)

2.50 Verkeersgerelateerde typografi e

Door technische en demografi sche ontwikkelingen is de hoeveelheid verkeer de afgelopen eeuw explosief geste-gen. Niet alleen de kwantiteit en de kwaliteit, maar ook de diversiteit van de verschillende vervoersvormen is toegenomen. Om dit allemaal in goede banen te leiden is een enorme hoeveelheid typografi e en tekens nodig. Wat alleen al te denken van het feit dat iedere auto in elk land een ander nummerbord heeft, dit geeft bijna onbeperk-te typografi sche combinaties verspreid over de gehele wereld. Voor bedrijven is tegenwoordig een zichtlocatie, het liefste pal langs de snelweg, een ‘must’. Dit zou je ook als een vorm van verkeersgerelateerde typografi e kunnen zien, want veelal wordt een locatie gezocht op basis van goed zicht en bereikbaarheid. Een uitgelezen mogelijkheid om de bedrijfsnaam weer groot en zicht-baar uit te drukken.

2.51 Geleidende typografi e

Typografi e die er voor zorgt dat het hedendaagse verkeer in goede banen geleid wordt. Dit is ruwweg onder te ver-delen in twee categorieën:

- horizontale - verticale

Horizontale typografi e betreft de lijnen, pijlen, cijfers, symbolen en teksten e.d. Dit zijn er vaak meer dan je denkt en in eerste instantie ziet (afb.24). Naast de pijlen en rijbaanmarkeringen zijn hier de verdrijvingvlakken die opvallen door de bijna ritmische plaatsing van de even-wijdig lopende lijnen binnen het vlak. Maar niet alleen op snelwegen tref je een hoop typografi sche elementen, dit komt overal op de openbare weg voor. Plaatsen zoals zebrapaden, fi etsstroken en parkeerplaatsen zijn meestal ook rijkelijk voorzien van typografi e.

Verticale typografi e gaat over de borden die we op de openbare weg aantreffen, verkeersborden en bewegwij-zering. Iedere gebruiker en elk onderdeel van de open-bare weg heeft zo zijn eigen typografi e, veel borden zijn echter voor meerdere gebruikers geschikt, zoals veel vormen van bewegwijzering.

De ANWB die in Nederland veel voor bewegwijzering zorgt kent meer dan 10 verschillende categorieën. Met het diverser worden van het verkeer, werden ook de bor-den diverser. Zo hebben we tegenwoordig borbor-den voor voetgangers, fi etsers, gemotoriseerd verkeer en we heb-ben tegenwoordig zelfs bewegwijzerde kanoroutes. Deze bewegwijzering is weer onder te verdelen in 3 delen: vas-te, tijdelijke en dynamische bewegwijzering.

Vaste bewegwijzering is de meest gangbare vorm en omvat alle borden die een vaste plaats hebben.

Voorbeelden hiervan zijn afb.25 en 26.

verkeersknooppunt (24) verkeersknooppunt (24)

vaste bewegwijzering in het

vaste bewegwijzering in het

cenrtum van een stad (25)

(27)

Tijdelijke bewegwijzering wordt ingezet bij omleidingen als gevolg van werkzaamheden aan de weg, bij calami-teiten of evenementen zoals beurzen en tentoonstellin-gen om de intensiteit op een wegvak/de weg te vermin-deren door (een deel van) het verkeer via een alternatieve route te leiden.

Dynamische bewegwijzering wordt gebruikt voor het optimale gebruik van het wegennet en geleiding van het verkeer. Hiervoor heeft ANWB Bewegwijzering twee systemen: het mechanische wisselsyteem met kantel-walsen of lamellen en het optisch (elektronisch) wisselsy-steem. Dit optisch wisselsysteem bestaat uit een vierkant dat onderverdeeld is in rijen lampjes. Deze lampjes kun-nen verschillende symbolen en cijfers weergeven zoals te zien is op afb.27. Door de onderlinge afstand en de hoe-veelheid van de lampjes zijn er maar beperkte vormen mogelijk. Alle cijfers en symbolen worden hier weerge-geven in twee rijen lampjes als lijndikte. Op afb.28 is een cominatie te zien van vaste en dynamische bewegwijze-ring. De vaste bewegwijzering dient als basis en zo nodig kan daar digitaal iets aan toegevoegd worden.

Naast de borden die richtingen aangeven hebben we ook object bewegwijzering. Object bewegwijzering is bedoeld om aan te geven waar objecten zoals musea en campings zich bevinden. Deze bewegwijzering wordt voornamelijk gebruikt om recreatief/toeristische bedrij-ven en instellingen te vermelden. (12)

vaste bewegwijzering langs de snelweg (26)

vaste bewegwijzering langs de snelweg (26)

cijfers en een afbeelding op matrix borden (27)

cijfers en een afbeelding op matrix borden (27)

vaste en dynamische bewegwijzering (28)

vaste en dynamische bewegwijzering (28)

(28)

2.60 Ruimtelijke typografi e

2.61 Defi nitie ruimtelijke typografi e

Ruimtelijke typografi e is een lastige defi nitie. Volgens de ‘van Dale’ is ruimtelijk ‘de ruimte betreffend => spa-tiaal, driedimensionaal’ en typografi e ‘boekdrukkunst, de vormgeving in druk’. Hierbij zou je kunnen gaan denken dat ik het over driedimensionale boeken wil gaan heb-ben, niets is echter minder waar. Wat ik bedoel dat zijn typografi sche tekens, de tekenvorm driedimensionaal. Woorden, zinnen, teksten e.d. zolang het maar deel uit-maakt van een ruimtelijk object of het zelf is. Ruimte-lijke typografi e is bijna even oud als het schrift zelf, de eerste ruimtelijke tekens die er werden gebruikt komen van het spijkerschrift wat in een kleitablet werd gekerfd. Dit schrift werd in 3200 v.Chr ontwikkeld uit het oudere pictografi sche schrift van Sumer in het huidige Irak, wat maar een eeuw eerder het levenslicht zag en wat het eer-ste schrift wat er was. Na duizenden jaren is ruimtelijke typografi e fl ink geëvolueerd, we komen het overal tegen, vaak in eenheid met de omgeving. Verwerkt in de stenen waar een gebouw uit opgebouwd is, of als onderdeel van een hek zoals te zien is op afb.29.

2.62 Architectuur en typografi e

Architectuur en typografi e zijn al sinds het begin van de jaartelling met elkaar verbonden. De Romeinen waren de eersten die letters ook echt op architectuur toepasten. Zij hechtten een enorm belang aan inscripties op gebouwen en waren de eersten die er de artistieke en functionele mogelijkheden van inzagen. De afgelopen eeuw zijn er meerdere stromingen geweest die raakvlakken en invloe-den met betrekking tot architectuur en typografi e, maar omdat de Amsterdamse school er met kop en schouders bovenuit steekt heb ik besloten om alleen deze te behan-delen.

Amsterdamse School

Aan het begin van de 20e eeuw hebben architecten een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de typografi e. In Nederland, specifi ek in Amsterdam waren het de jonge architecten van de Amsterdamse School die met hun interesse in ‘decoratieve architec-tuur’ die een vernieuwende wind door het Nederlandse ontwerpklimaat lieten waaien. De architect H.Th. Wij-develd (1885-1987) was de oprichter van het tijdschrift Wendingen, een uitgave van het genootschap ‘Architec-tura et amictia’. Van 1918 tot 1932 werden er in totaal 116 nummers uitgegeven. Niet alleen over architectuur,

gedeelte van gedicht van Roland Joris op een hek van een park in Breda, typografi sch vormgegeven door Steffen Maas (29)

gedeelte van gedicht van Roland Joris op een hek van een park in Breda, typografi sch vormgegeven door Steffen Maas (29)

(29)

maar ook over toegepaste kunsten. Voor iedere omslag werd een architect of kunstenaar gevraagd. Wijdeveld zelf maakte ook meerdere omslagen, allen in de geest van de Amsterdamse School (afb.30). Meerdere mensen namen de vormen van Wijdeveld over, maar aangezien de eerste uitingen in het blad Wendingen verschenen, werd deze vorm van typografi e later vaak als ‘Wendin-gen typografi e’ aangeduid. Naast Wijdeveld zijn er nog meer mensen geweest die zich bezighielden met zowel typografi e als architectuur, namen zoals : Berlage, Lau-weriks, Piet Zwart en Theo van Doesburg. Typografi e is heel erg simpel gezegd vlakverdeling. Net zoals de archi-tect alle bouwtechnische elementen op hun juiste plek zet en de juiste functie geeft, zo moet ook de typograaf als hij zijn werk goed wil doen, de plaatsing van de letters en woorden op een juiste en precieze wijze uitvoeren. Naast de invloed die de architecten gehad hebben op de ontwikkeling van de vorm van de typografi e, hebben zij mede het pad gebaand voor de schreefl oze letter. Deze letter werd eerder niet in relatie met kunst gebracht en werd beschouwd als een vulgaire bonkige advertentielet-ter. Dat Wijdeveld ook als architect goed wist waar hij

omslag van Wendingen 1925 nr.5 door H.Th.Wijdeveld (30)

omslag van Wendingen 1925 nr.5 door H.Th.Wijdeveld (30)

Nederlands paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1930 in Antwerpen, ontworpen door H.Th.Wijdeveld (31)

Nederlands paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1930 in Antwerpen, ontworpen door H.Th.Wijdeveld (31)

(30)

mee bezig was getuige het Nederlandse paviljoen op de wereld tentoonstelling in Antwerpen in 1930 (afb.31). De gebruikte typografi e is mooi in harmonie met de architec-tuur. In elk opzicht, kleur, vorm en positie. De invloed die de ‘Wendingen’ stroming gehad heeft is groot geweest, maar was relatief snel voorbij, eind jaren 20 was het gro-tendeels over. Zo nu en dan wordt de stroming heront-dekt en gebruikt.

ZEDZBETON 3.0

Een recent en mooi voorbeeld van het samengaan van twee in eerste instantie los van elkaar staande disciplines is het project ZEDZBETON 3.0. uit 2002. Architect Marc Maurer, afgestudeerd als bouwkundig ingenieur aan de TU Eindhoven, werkte voor dit project samen met de graffi ti artiest ZEDZ. Architectuur en graffi ti, niet meteen de meest logische combinatie, maar wel een hele inte-ressante. Het project bestond uit een 52 meter lange en 4 meter hoge betonnen passage/meubel in de vorm van de letters ZEDZ (afb.32). Dit gigantische object is ondanks dat het uit beton is opgebouwd en zo groot is, erg open en verfi jnd. Door de afmetingen en de details komen de ruimtelijke letters van ZEDZ op deze manier erg goed tot hun recht. Het is helaas bij een concept gebleven, want ik weet zeker dat het een goede aanwinst voor de openbare ruimte geweest zou zijn.

2.63 Ruimtelijke typografen

Onder een ruimtelijke typograaf versta ik typygraven die zich bezig houden met de ruimtelijkheid van letters en dit niet beperken tot de tekentafel maar ook daadwerkelijk ruimtelijke typografi e produceren. Ruimtelijke typografen zijn er hedentendage nog niet zoveel, er zijn meerdere men-sen die wel gebruik maken van ruimtelijke typografi e, maar er zijn er weinig die zich hier volledig op toeleggen.

René Knip

Een van de mensen die dit wel doet en op een vernieu-wenden manier is René Knip. Geschoold als klassieke typograaf was hij veel te ongeduldig om naar eigen zeg-gen jaren te zwoezeg-gen op een letter die zich voegt naar het leesgedrag dat we na eeuwen gewend zijn. Knip kijkt naar letters als objecten, plat of gevuld, maar altijd ruim-telijk. Of hij voor drukwerk ontwerpt, zoals in zijn affi ches voor het Concertgebouworkest of voor boekomslagen, of in de vuurkorf van lasergesneden staal (afb.33), zijn letters zijn een functie van hun ruimtelijke omgeving. De manier waarop ze in elkaar overlopen, elkaar dragen, of overeind blijven tegen de ruimte eromheen is voor Knip geen bijzaak, maar een essentie van het ontwerp: zon-der een goed dragende constructie valt het om. Dat is natuurlijk een fundamenteel principe van de typografi e, maar Knip neemt dat op een heel eigen manier letter-lijk. Een mooi voorbeeld is de fi re basket (afb.33), een

Firebasket van Gebroeders Knip (33)

Firebasket van Gebroeders Knip (33) ZEDZBETON 3.0 (32) ZEDZBETON 3.0 (32) 30

(31)

vuurkorf van laser-gesneden staal dat de vlammen bijeen houdt achter 24 woorden die als 1-woords gedichten een relatie met vuur leggen. De letters zijn hier een onderdeel van de constructie, zonder deze zou de vuurkorf geen vuurkorf zijn. De Firebasket is trouwens niet alleen door René Knip gemaakt. Dit heeft hij samen met zijn broer, industrieel ontwerper Edgar Knip, gemaakt. Samen onder de naam ‘Gebr. Knip’ maakt hij ook echt ruimtelijke objecten, vaak met letters of cijfers als dragers zoals bij de Firebasket. (13) (14) (15) (16) (17) (18) (19) (20)

(32)
(33)

3.10 Typografi e in de openbare ruimte aan het begin van de 21e eeuw

Vandaag de dag worden we overspoeld met typogra-fi e in de openbare ruimte, er is bijna geen plek waar je geen typografi e aantreft. Vooral in de centra van de grote steden heb je vaak het idee dat je in een typografi sch doolhof zit, omringd door gevelreclame, bewegwijzering en graffi ti. En dit beperkt zich niet alleen tot de fysieke openbare ruimte, ook de digitale heeft hier in grote mate last van. Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen te zien zoals meer typografi sche kunst, een toename van de diversiteit en verschijningsvormen van de gebruikte typografi e.

3

Typografi e in de openbare ruimte aan het begin van de 21e eeuw

(34)
(35)

Conclusie

De typografi e in de openbare ruimte gedurende de 20e eeuw is ingrijpend veranderd. Demografi sche ontwik-kelingen zorgen voor een toename en het diverser wor-den van typografi e in het straatbeeld. Door technolo-gische ontwikkelingen is de defi nitie van openbare ruimte voorgoed veranderd. De komst van fi lm, televisie en vooral de computer en het internet heeft er voor gezorgd dat we op dit moment twee openbare ruimtes hebben. Enerzijds de fysieke, die er al was, en anderzijds de nieuwe digitale openbare ruimte. Naast een verbreding van van de openbare ruimte is er ook een verbreding van uitingen van typografi e te zien. Beeldschermen hebben nieuwe eisen gesteld aan letters, de computer maakte veel meer mogelijk dan voorheen. Andere diciplines gaan meer samenwerkingsverbanden met typografi e, zoals architectuur en kunst. De opkomst van graffi ti en street art hebben ook voor een fl inke toename van de typografi e en de diversiteit hierin gezorgd. De afgelopen eeuw is er veel veranderd, een fl inke ontwikkeling in toename en di-versiteit, een waar we niet altijd even tevreden mee zijn, maar daardoor des te boeiend. Door de ontwikkeling van nieuwe technieken zullen we in de toekomst meer en meer typografi sche kruisbestuivingen gaan zien. Een hele goede ontwikkeling wat mij betreft.

(36)
(37)

37

Bronvermelding

Teksten

01

http://en.wikipedia.org/wiki/Poster

02

‘Veranderd straatbeeld, de straat in de 20e eeuw’ Wouter van Riemsdijk 2006,

Uitgeverij Aprilis, Zaltbommel ISBN 9059940695

03

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=T&LA=nl&DM=SLNL&PA=37556&D1=0-44&D2=1,11,

21,31,41,51,61,71,81,91,101,l&HDR=G1

04

http://www.scp.nl/publicaties/persberichten/903770249.shtml

05

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_fi lm#Film_history_from_1895_to_1906

06

http://www.dafont.com

07

http://vision2form.nl/webontwerp/webontwerp-lettertype.html#beschikbaar

08

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graffi ti

09

http://www.artcrimes.com

10

http://nl.wikipedia.org/wiki/Street_art

11

http://www.woostercollective.com

12

http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/bewegwijzering/bewegwijzerig-soorten.

nl.html

13

Publieke kunst: nieuwe dimensies in ruimte en tijd, voor kunstenaar en publiek, Ina Boiten 2001

NAi Uitgevers, Rotterdam ISBN 9056622102

14

Architectonische belettering en grafi ek 2007 Joyce Pasmans, AKV St. Joost, Breda

15

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pictografi sch_schrift

16

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek

17

H.Th. Wijdeveld, Art Deco ontwerpen op papier, Hans Oldewarris, 2003,

Uitgeverij 010, isbn 9064505047w

18

http://maurer.nl

19

René Knip de Letterbouwer, Max Bruinsma, Addmagazine 03/2006

20

http://www.atelierreneknip.nl

(38)

Afbeeldingen

01

tweetalige straatnaamborden, in het Nederlands en in het Chinees in Amsterdam

http://www.centrum.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=21344

02

IJBURG letter, door Rene Knip

http://www.atelierreneknip.nl/portfolio/type-design/

03

straatnaamborden in het Nederlands en in het dialect in Maastricht

http://www.kennislink.nl/upload/152565_276_1148976168236-tweetaligheid_Maastricht.jpg

04

tweetalige plaatsnaamnborden in Friesland, in het Fries en in het Nederlands

http://www.nl.wikipedia.org/wiki/Friesland

05

drietalig opschrift, in het Turks, Nederlands en in het Arabisch bij een Turkse bakker in Utrecht

http://www.meertens.knaw.nl/medewerkers/theo.meder/tcult/kasbah.html

06

opschrift in zeven talen bij een antidiscriminatiebureau in Tilburg

eigen foto

07

‘CBS News 36’ een font speciaal ontworpen om de vertekening door het televisiescherm tegen te gaan

Herbert Spencer ‘The visible word’ 1968, Uitgeverij Lund Humphries, Londen

08

digitaal gezette tekst

eigen afbeelding

09-13 gevels van de Albert Heijn uit de afgelopen eeuw

Wouter van Riemsdijk ‘Veranderd straatbeeld, de straat in de 20e eeuw’ 2006, Uitgeverij Aprilis,

Zaltbommel ISBN 9059940695

14

oude vrachtwagen met belettering

http://www.truckpalace.com/Truckpictures2005C/Duitse%20oldtimer.jpg

15

vrachtwagen met belettering

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://lh3.google.com/_J3ukrbUt6mw/Ro6-zFx5n5I/

AAAAEI/oGE1cZ9X0ZQ/s800/FransMaas%2B%2BMAN.jpg&imgrefurl=http://picasaweb.google.

com/lh/photo/byb-B0a0RoUnN9pJPqqYqw&h=550&w=795&sz=75&hl=nl&start=63&um=1&tbnid=x2-umXhP_4jvIM:&tbnh=99&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dfrans%2Bmaas%26start%3D42%26ndsp%

3D21%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfi refox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:offi cial%26sa%3DN

16

zoekopdracht in zoekmachine ‘Google’

http://www.google.com

17

gedicht van Nick J. Swarth op muur in Tilburg

eigen foto

18

graffi ti tags op een muur in Berlijn

eigen foto

19

graffi ti piece op een muur in Tilburg

eigen foto

20

street art stickers

eigen foto

21

muurschildering van L’atlas

http:www.latlas.net

(39)

22

posters van L’atlas

http:www.latlas.net

23

werk van Banksy

http://www.banksy.co.uk/outdoors/horizontal_1.htm

24

verkeersknooppunt

http://www.telecomwereld.nl/pic/article/261/wegen1.jpg

25

vaste bewegwijzering

http://fl yingrhino.punt.nl/upload/logshit/anwbpurmerend.JPG

26

vaste bewegwijzering

http://www.fdbv.nl/18/260408/PvdBwsmgr.nsf/ec61c8e6175c1256d3c004d3ca6/

bf6ac1256ffd002754b9/ $FILE/RM142_Lv.jpg

27

matrixborden

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Nederlands_verkeersbord_A3.svg/

125px-Nederlands_verkeersbord_A3.svg.png

28

dynamische bewegwijzering

http://home.wxs.nl/~fl uks4/wegen/b014/n279reisinfo.jpg

29

gedicht van Roland Joris op hek van park in Breda en typografi sch vormgegeven door

Steffen Maas, 2001

eigen foto

30

omslag Wendingen 1925 nummer 5, gemaakt door H.Th.Wijdeveld,

http://www.andreswertz.com/wendingen3.jpg

31

Nederlands Paviljoen Wereldtentoonstelling, Antwerpen, H. Th. Wijdeveld, 1930.

Architectonische belettering en grafi ek 2007 Joyce Pasmans, AKV St. Joost, Breda

32

ZEDZBETON 3.0, bovenaanzicht

http://masterplan.ooo.nl/beton/beeld.htm

33

Firebasket van Rene Knip

http://www.maxbruinsma.nl

(40)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ruud Dubbeld wijst erop dat een goede groeiplaats een de basis vormt, maar dat deze investering zich alleen terugverdient op lange termijn en dus afhangt van goed onderhoud, al

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Uit het onderhavige onderzoek blijkt dat veel organisaties in de quartaire sector brieven registreren (van 51% in het onderwijs tot 100% of bijna 100% in iedere sector in het

Een nadere analyse waarin naast de in de vorige regressieanalyse genoemde controlevariabelen ook alle individuele campagne-elementen zijn meegenomen, laat zien dat

Omdat de bezoekers op elk willekeurig moment in een van deze groepen ingedeeld werden en baliemedewerkers niet op de hoogte waren van het type handvest (ambities, weinig ambitieus,

Een eerste volledige set Griekse letters werd in 1471 vervaardigd door de in Venetië werkzame Franse lettersnijder Nicolas Jenson, maar de standaard voor het Grieks werd gezet

Indien de arts het niet door de zorgverzekeraar aangewezen geneesmiddel voorschrijft (of een andere dosering van het aangewezen middel) omdat hij van oordeel is dat

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of