• No results found

Strijden we voor de kunst of voor ons geld?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Strijden we voor de kunst of voor ons geld?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1de en De en ver en 'en ) van tse er -tie! >ek :>e-djn 1er ra-zo til- ra-en e h-x. Jor p s &..o to 1999

HOOFDEN

&

Z

IN

NEN

Strijden we voor

de kunst of voor

ons geld?

'Cultuur als confrontatie' is de titel van een nota die onder ver-antwoordelijkheid van Riek van der Ploeg, staatssecretaris van oc&w, vlakvoor dezomernaarde Tweede Kamer is gestuurd. Hierin formuleert Van der Ploeg zijn uit-gangspunten voor het cultuurbe-leid voor de jaren 2oo 1 -2oo4. Aan de stroom papier die volgde op Van der Pleeg's reeks helemaal niet onaardige luchtballonnen heb ik weinig toe te voegen. Al die no-ta's om te bewijzen dat het alle-maal niet kan, in ieder geval zo niet kan. Of dat we het allemaal al zo lang deden of binnenkort gaan doen of allang gedaan zouden heb-ben als niet ... Of dat dit het einde der tijden - de vertrossing, de veronicaïsering, de 'voormalige' joopvandenending, het einde der tijden, in ieder geval het einde van de kwaliteit, wat dat dan ook moge zijn-over ons zal afroepen.

De Federatie van Kunstenaars-verenigingen - waarvan ik de eer heb voorzitter te zijn - heeft op het rapport geantwoord met 45 pagina's. Ik heb die gelezen en goedgekeurd. Paul Kuypers heeft een boek geschreven. Ik heb dat gelezen en bewonderd. Ruud Lubbers enArthur Sonnen hebben gesproken. Ze zeiden wat er ge-zegd moest worden en ik heb ge-glimlacht in herkenning.

Belangenbehartigende ergani-saties zullen onze belangen behar

-tigen, strategische allianties zullen gesloten worden, visies ontwor-pen, beleid ontwikkeld, lobbies in het geweer komen; groepen

zul-len zich aaneensluiten, individuen tot leiders opstaan, vertrouwde gezichten de baricades bestijgen.

De gesubsidieerde kunstenwe-reld zal zich op haar machtige ach-terpoten zetten en zich verdedi-gen. Ze zullen elkaars ruggen dek-ken in plaats van er messen in te steken. De belastingbetaler zal via veel kanalen en met behulp van oc&w hun organisaties betalen, hun rapporten, hun vele papier en op den duur hun messen. Ter ver-dediging van de onafhankelijke kunsten. Daaraan toe te voegen heb ik niets.

Ik zal dit bloeiende leven van actie en reactie beschouwen en mij verheugen. Ik weet alleen niet of dit leven bloeit vanwege Van der Pleeg's uitgangspunten of van-wege het naderende kunstenplan. Strijden we voor de kunst of voor ons geld?

Er zal eens zijn, zo beginnen de sprookjes van vandaag. Worden wij allemaal cultureel onderne-mer- wat dat dan ook moge zijn

-omdat Van der Ploeg dat leuk vindt of omdat het nieuwe belastingplan ons daartoe zal dwingen, en wat doet Sociale Zaken dan met ons? Zullen wij de belangen van onze culturele minderheden eindelijk verdedigen omdat er anders bin-nenkort in geen zaal meer publiek zal zitten, of omdat we strafkor-ting dreigen te krijgen. Dit laatste schijnt te moeten worden gezien als een soort 'stimulerende sug-gestie'; een soort positieve straf.

Zullen we de popmuziek die jaren kort gehouden is geld en een opleiding .. durven geven, terwijl minstens drie orkesten dan hun dreigend sterven aankondigen? Zullen de belangrijke

ondersteu-nende maatregelen voor een echte filminfrastructuur door Van der Ploeg of door Economische Zaken of Financiën verdedigd worden? Zal de televisie een nieuw beleid ontwikkelen waar het publiek en de kunsten wat aan hebben en zal dat Het Rapport worden toege-schreven? Zal Van der Ploeg de buitenlandse kunststudenten en dansers als gewenste vreemdelin-gen in het land kunnen houden op basis van zijn Rapport of zal daar een goed gesprek met de immi-gratiedienst bij moeten?

Het Rapport van Van der Ploeg heeft beweging veroorzaakt. Iedere door oc&w betaalde orga-nisatie zal moeten nadenken. In het uiterste noodgeval ook over het Rapport. Als er naar mijn me-ning iets dringend nodig was in de wereld van de gesubsidieerde kun-sten was het beweging en naden

-ken.

Meneer Van der Ploeg: er stond nogal wat onzin in uw rapport en de woorden 'kunst' en 'cultuur' zou u misschien eens kunnen op-zoeken in de nieuwe Van Dale. Meyer's lexicon uit 18 3 o mag ook. Maar veel van wat u zegt had al tien jaar geleden door onszelf moeten gebeuren. Sommigen van ons hebben dat ook geprobeerd. Alleen wilde uw ministerie toen

niet luisteren.

Trekt u rustig alles terug wat u gezegd hebt en laat straf een sti-mulerende vreugde zijn, een soort s M zal ik maar zeggen.

Het vreugdevolle kwaad is al geschied: wij denken na.

COX HABBEMA

Voorzitter van de Federatie van

Kunstenaarsverenigingen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bij hantering van het werkelijk N-overschot als maatstaf voldoen, wanneer geen mest wordt gebruikt, bedrijven met een hoog aandeel sluitkool (bedrijven 5 en 6) en bloemkool (bedrijven

StoWa 2011-31 Standaard werkwijze voor de toetSing van waterSyStemen aan de normen voor regionale wateroverlaSt.. Uitgave Stichting toegepast onderzoek waterbeheer

Het realiseren van waterdoelen in projecten van stedelijke vernieuwing kan worden ingeschat als zeer complex, vooral als de waterinbreng moet komen van het waterschap en er bij

- het bouwjaar van de RWZI; het bouwjaar moet opgevat worden als het jaar waarin de RWZI is opgeleverd of waarin de laatste grote aanpassingen hebben plaatsgevonden; de

Op initiatief van het Instituut voor Natuurbehoud en de Afdeling Natuur werd een voorstel van overloopgebied uitgewerkt waarbij de volledige vallei van de Molenbeek

Gijsbertus van Sandwijk, Gezangen voor de jeugd, ten dienste der

gen er luttel op aankomt hoe de noten genoemd worden, en het bestaande verschil of men elken grondtoon, (uit de groote terts,) hij wijze van transpositie, ut zal noemen, dan of

Voorgesteld voor alle inwoonders der aarde, beschryvende over het beloop der wereld; toepasselyk voor alle menschen, die naa de vreede wenschen.1. Voorgesteld voor alle Inwoonders