• No results found

Van Mnemosyne tot Metadata : Over de technologische conditionering van het geheugen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Van Mnemosyne tot Metadata : Over de technologische conditionering van het geheugen"

Copied!
123
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Masterscriptie  Arts  &  Culture   Begeleider:  Frank  van  Vree   Student:  Hugo  de  Gier  

 

 

 

 

 

V

AN  

M

NEMOSYNE  TOT  

M

ETADATA

 

–  

OVER  DE  TECHNOLOGISCHE  CONDITIONERING  VAN  HET  GEHEUGEN  

   

(2)

VOORWOORD  -­‐  Wie  begint  bij  zichzelf,  bevindt  zich  binnen  de  wetenschap  op  glad  

ijs.  Toch  wil  ik  voorafgaand  aan  dit  scriptieonderzoek  enkele  zaken  van   persoonlijke  aard  benoemen  die  van  belang  zijn  voor  dit  onderzoek  en  het   hiervoor  gehanteerde  theoretische  kader.  Postmoderne  kritiek  ten  spijt  heb  ik   tijdens  mijn  studie  steeds  meer  een  hang  gekregen  naar  grote  verhalen.  Waar   academici  meestal  neigen  zich  te  specialiseren,  lijkt  mijn  studieloopbaan  een   omgekeerde  trechter.  Mijn  interesse  in  beeldende  kunst  heeft  zich  verbreed  tot   cultuurgeschiedenis  en  geschiedfilosofie  en  nu  concludeer  ik  mijn  studie  met  een   obsessie  met  het  geheugen  in  de  breedste  zin  van  het  woord.  Adviezen  om  mij  in   het  onderwerp  of  de  historische  periode  te  beperken  heb  ik  naast  me  neer   gelegd.  Hierdoor  heb  ik  veel  moeite  gehad  met  het  loslaten  van  bepaalde  ideeën,   het  knippen  in  teksten  –  het  uitwissen  van  de  waslei  of  het  opschonen  van  de   harde  schijf,  om  in  geheugenmetaforen  te  spreken.  Toch  vind  ik  dit  onderzoek   een  passend  besluit  van  een  studie  waarin  ik  steeds  meer  ben  gaan  geloven  in   het  belang  van  de  geesteswetenschappen.  Terwijl  ook  binnen  deze  faculteit   traditie  ingeruild  wordt  voor  innovatie,1  is  het  me  duidelijk  geworden  dat  juist  

hier  innovatie  vanuit  de  traditie  moet  komen,  zoals  het  geheugen  zich  richt  op  de   toekomst  met  de  kennis  van  het  verleden.  

  Een  ander  struikelblok  tijdens  het  werken  aan  dit  onderzoek  heeft  te   maken  gehad  met  mijn  eigen  standpunt  tussen  traditie  en  innovatie.  Vanaf  het   moment  dat  ik  tijdens  mijn  eerste  lessen  kunstgeschiedenis  leerde  hoe  de   schilderkunst  in  nieuwe  richtingen  werd  gestuwd  door  de  komst  van  de   fotografie,  ben  ik  gefascineerd  geweest  door  de  verhouding  tussen  mens  en   techniek.  Even  gefascineerd  door,  als  kritisch  op,  hoe  ze  mij  en  mijn  omgeving   veranderen  heb  ik  mezelf  soms  een  beperkte  toegang  geboden  tot  de  nieuwste   vruchten  van  de  technische  ontwikkeling.  Enerzijds  heeft  deze  positie  als   buitenstaander  mij  een  frisse  kijk  op  deze  ontwikkelingen  geboden,  anderzijds   heb  ik  moeite  gehad  met  het  afhouden  van  een  hardnekkige  vorm  van  

cultuurpessimisme.  Elke  keer  heb  ik  mezelf  eraan  herinnerd  dat  de  Adorno's   onder  ons  die  door  enkel  naar  Hayden  en  Schönberg  te  luisteren  in  hun  

behoudendheid  de  oren  sluiten  voor  andere,  minstens  zo  interessante  muzikale   ontwikkelingen.  Wat  dit  onderzoek  mij  in  de  eerste  plaats  heeft  bijgebracht  is  dat                                                                                                                  

1

(3)

de  mens  zich  onmogelijk  los  kan  zien  van  de  techniek  om  zich  heen.2  Op  het  

persoonlijke  vlak  is  het  mij  duidelijk  geworden  dat  mijn  omgeving  –  en  daarmee   ikzelf  –  door  technologische  innovaties  zoals  digitale  media  en  mobiele  

connectiviteit  aan  sterke  verandering  onderhevig  is;  ongeacht  of  ik  mezelf  al  dan   niet  bedien  van  deze  innovaties.  Dit  standpunt  vraagt  dus  niet  alleen  een  

grondige  kennis  van,  en  gedegen  kritiek  op  zowel  de  traditie  als  de  innovatie,  het   vereist  van  de  criticus  ook  om  de  eigen  standpunten  over  de  cultuur  en  de  

daarbinnen  functionerende  technologie  constant  te  heroverwegen  en  te   bekritiseren.  

                                                                                                               

2

M. McLuhan, B. Powers. Global Village : transformations in world life and media in the 21st century. Oxford University Press, New York, 1989, 131, 132.

(4)

I

NLEIDING    

 

EXTERNE  GEHEUGENS  EN  GEHEUGENARBEID  –  Wie  het  woord  geheugen  opzoekt  in  een  

recent  naslagwerk  zal  een  dubbelzijdige  definitie  aantreffen.  Enerzijds  is  het   geheugen  een  psychologische  functie  voor  het  bewaren  en  reproduceren  van   gewaarwordingen  uit  het  verleden;  anderzijds  bedoelen  we  met  een  geheugen   ook  vaak  een  computergeheugen  of  een  andere  informatiedrager.  Aan  de  ene   kant  is  een  geheugen  dus  een  subjectieve  functie  en  een  actief  proces,  aan  de   andere  kant  een  tastbaar  object  met  objectief  waarneembare  informatie.  In  dit   onderzoek  gaat  het  over  de  historische  dynamiek  tussen  deze  twee  verschillende   vormen  van  geheugen,  over  hoe  ons  interne  geheugenproces  geconditioneerd  is   door  ontwikkelingen  in  de  communicatietechniek  die  steeds  accuratere  externe   geheugens  voortbrengen.  Nu  boekenkasten  plaats  moeten  maken  voor  servers   en  databases  en  we  onze  harde  schijven  inruilen  voor  de  cloud,  is  het  tijd  om  het   geheugen  te  heroverwegen.    

  Zowel  in  academische  kringen  als  in  de  populair  wetenschappelijke  hoek   is  er  veel  te  doen  rondom  het  geheugen  in  relatie  tot  de  digitale  techniek.  Er  is   überhaupt  veel  discussie  rondom  onze  digitale  cultuur.  Het  leeuwendeel  van  dit   debat  valt  uiteen  in  twee  soorten  bijdragen.  Aan  de  ene  kant  staan  de  sceptici  die   deze  nieuwe  ontwikkelingen  in  de  communicatietechnologie  zien  als  een  

vervlakking  of  verdoeming  van  onze  cultuur.  Aan  de  andere  kant  staan  de   optimisten,  die  deze  ontwikkelingen  zien  als  een  verlichting  van  het  menselijke   bestaan.  Het  afwijzen  van  hedendaagse  technische  ontwikkelingen  vanuit  een   elitair  cultureel  perspectief  lijkt  soms  net  zo  gemakzuchtig  en  kortzichtig  als  het   klakkeloos  accepteren  van  het  vooruitgangsperspectief  waarmee  deze  

technische  ontwikkelingen  dikwijls  worden  gepromoot.  Het  gaat  in  de  discussie   rondom  technische  vooruitgang  vaak  en  voornamelijk  om  standpunten;  men  is   er  tegen  of  men  is  er  voor;  vroeger  was  alles  beter  of  onze  glorietijd  is  nabij.  Nu   we  in  een  tijd  leven  waarin  veel  science-­‐fiction  literatuur  zowel  in  jaartallen  als   in  technische  voorstelling  is  voorbijgestreefd,  is  duidelijk  geworden  dat  de  

techniek  ons  de  utopie  noch  de  dystopie  heeft  gebracht.  Science-­‐fiction  schrijvers   zetten  met  hun  toekomstprojecties  vaker  een  eigentijds  beeld  neer  dan  een   bruikbare  toekomstvisie.  Op  een  soortgelijke  manier  gaat  het  debat  over  digitale  

(5)

techniek  voornamelijk  in  op  actuele  problematiek  zonder  diep  in  te  gaan  op  de   vraag  hoe  deze  techniek  onze  cultuur  aan  het  veranderen  is  en  waar  deze  ons   mogelijkerwijs  kan  brengen.  De  vraag  of  een  technologische  ontwikkeling  goed   dan  wel  slecht  voor  ons  is,  is  er  een  die  vaak  slechts  om  een  standpunt  vraagt.  De   vraag  hoe  een  technologische  ontwikkeling  onze  samenleving  gaat  veranderen,  is   hiermee  waardevoller  en  interessanter.  Een  dergelijke  vraagstelling  weerhoudt   lezer  noch  schrijver  tot  het  vormen  van  een  bepaald  standpunt  en  staat  

bovendien  open  voor  een  meer  uitvoerig  onderzoek  en  nieuwe  inzichten.  

  Nieuwe  inzichten  kunnen  vaak  verkregen  worden  uit  heroverweging  van   oude.  De  kwestie  van  het  geheugen  en  de  techniek  brengt  de  onderzoeker  al  snel   bij  Plato,  die  zich  afvroeg  wat  voor  effect  het  schrift  op  het  geheugen  had.3  

Ondanks  het  feit  dat  hij  er  dankbaar  gebruik  van  maakte,  had  hij  zijn  

bedenkingen  over  deze  relatief  nieuwe  communicatietechniek.  Historisch  bezien   lijkt  het  erop  dat  iedere  nieuwe  techniek  met  een  bepaalde  mix  van  scepsis  en   optimisme  wordt  ontvangen.  Als  het  gaat  om  het  geheugen,  lijkt  de  meest   recente  communicatietechniek  dikwijls  modellen  en  metaforen  te  bieden  voor   hoe  ons  geheugen  werkt.  Het  geheugen  werkte  bij  Plato  en  Aristoteles  als  een   waslei  terwijl  het  geheugen  tegenwoordig  vaak  beschreven  word  met  computer-­‐   of  netwerkmetaforen.  Enerzijds  biedt  de  communicatietechniek  ons  dus  steun  bij   het  herinneren,  in  de  vorm  van  externe  geheugens  die  tevens  dienen  als  

modellen  en  beeldspraak  voor  de  beschrijving  van  onze  geheugenarbeid.   Anderzijds  zien  we  de  communicatietechniek  als  een  bedreiging  voor  ons  pure,   innerlijke  geheugenproces.4  Het  is  deze  antagonistische  relatie  tussen  mens  en  

techniek;  tussen  geheugenarbeid  en  communicatietechniek;  tussen  ons   belichaamde  geheugen  en  onze  externe  geheugens,  die  in  dit  onderzoek   historisch  uitgediept  zal  worden.    

Onze  tijd  wordt  sterk  gekenmerkt  door  technologische  verschuiving;   meters  archief  worden  opgedoekt  voor  gigabytes  op  de  server.  Plato  leefde  ook   in  een  tijd  van  technologische  verschuiving,  een  tijd  waarin  het  lied  van  de   dichter  kracht  inboette  tegenover  het  geschrift  van  de  wetenschapper  en  de                                                                                                                  

3

In het eerste hoofdstuk zal een uitgebreide lezing volgen van het denken van Plato alsmede zijn schriftkritiek in de Phaedrus.

4

J. van Dijck. Mediated Memories in the Digital Age. Stanford University Press, Stanford, 2007, 16.

(6)

filosoof.  We  kunnen  veel  van  zijn  werk  leren  omdat  hij  schreef  over  de   geestelijke  en  sociale  veranderingen  die  nauw  samenhingen  met  deze   verschuiving.  Voor  een  beter  te  begrip  van  wat  de  huidige  technologische   veranderingen  voor  ons  kunnen  betekenen,  is  het  waardevol  om  deze  in   historisch  perspectief  te  zetten  en  te  spiegelen  aan  eerdere  technologische   veranderingen.  

   

DE  MENS  EN  TECHNIEK  OF  DE  TECHNISCHE  MENS  –  Dat  onze  samenleving  in  een  

digitaliseringsproces  is  verwikkeld,  behoeft  weinig  uitleg.  Een  steeds  groter   aandeel  van  ons  persoonlijke  contact,  ons  financiële  verkeer  en  onze  zakelijke   relaties  geschiedt  via  het  digitale  netwerk,  waar  het  tien  a  twintig  jaar  terug   schriftelijk  of  verbaal  geregeld  werd.  Dat  ontwikkelingen  in  de  

communicatietechniek  repercussies  hebben  op  ons  sociale  verkeer  is  wat  velen   van  ons  aan  de  levende  lijve  ervaren.  Dat  dezelfde  ontwikkelingen  ook  onze   zintuiglijke  waarneming  beïnvloeden  en  hiermee  ons  bewustzijn  conditioneren   en  ons  wereldbeeld  vervormen,  zal  er  bij  sommige  mensen  minder  gemakkelijk   in  gaan.  Het  onderzoek  van  Marshall  McLuhan  –  en  wat  sommigen  na  hem  media  

ecology  zijn  gaan  noemen  –  gaat  uit  van  een  dynamische  verhouding  tussen  mens  

en  techniek.  Ook  dit  onderzoek  gaat  uit  van  een  bepaalde  techniekfilosofie  die  de   mens  niet  los  ziet  van  diens  voortbrengsels.5  Groepen  mensen  zijn  verwikkeld  in  

een  complex  geheel  van  culturele  uitingen  en  technische  toepassingen  die  zich  in   dynamische  relaties  ten  opzichte  van  elkaar  ontwikkelen.  We  zijn  dus  zowel   meester  van,  als  onderworpen  aan  de  technische  toepassingen  die  we  gebruiken   om  onze  realiteit  te  aanschouwen  en  vorm  te  geven.6  In  dit  vraagstuk  wordt  de  

techniek  dus  niet  gezien  als  neutraal  gereedschap,  noch  als  repressief  of   deterministisch  apparaat.  Zowel  de  techniek  als  de  mens  bezit  een  bepaalde   mate  van  autonomie  in  dit  perspectief.  Vanaf  de  eerste  simpele  

handgereedschappen  waar  onze  prehistorische  voorouders  zich  van  bediende,                                                                                                                  

5

M. McLuhan. Understanding Media : The Extentions of Man. McGraw-Hill Book Company, New York, 1964, 21. ʻMan is not seperate from his techno-cultural surroundings.ʼ;

B. Stiegler. Technics and Time 2 : Desorientation. Vertaald door S. Barker. Stanford University Press, Stanford, 2008, 2. ʻ(H)umanity and technics are indissociable.ʼ; M. Donald. A Mind so Rare : The Evolution of Human Consiousness. Norton, New York, 2001, xiii, ʻThe human mind is a “hybrid” product of biology and culture.ʼ

6

(7)

zijn  mens  en  technologie  verwikkeld  in  een  constante  wisselwerking;  ons  

geheugen  staat  op  dezelfde  manier  in  een  dubbelzijdige,  complementaire  relatie   tot  de  communicatietechniek.  De  mens  is  eigenlijk  altijd  een  cyborg  geweest  en   het  geheugen  was  altijd  al  in  een  bepaalde  mate  artificieel.  

   Het  menselijk  geheugen  onderscheidt  zich  van  dat  van  de  dieren  in  de   actuele  mogelijkheid  dat  het  een  uitdrukking  vindt  op  externe  en  collectieve   niveaus.  De  vroegste  grotschilderingen  worden  door  velen  gezien  worden  als  het   bewijs  van  de  eerste  menselijke  beschaving.  Deze  schilderingen  zijn  een  vroeg   voorbeeld  van  een  veruitwendiging  van  het  geheugen  te  noemen;  het  zijn   uitdrukkingen  geweest  van  een  collectief  menselijk  bewustzijn  die  zijn   vastgelegd  in  symbolen7  en  zo  bewaard  zijn  gebleven  als  herinnering  aan  de  

cultuur  die  ze  heeft  voortgebracht.  Deze  symbolen  hebben  zich  door  de  eeuwen   heen  verder  ontwikkeld  tot  schriftsystemen  die  langzamerhand  redelijk  accuraat   de  gesproken  taal  konden  representeren.  Zowel  de  gesproken  taal  als  de  

verduurzaming  ervan  zijn  communicatietechnieken.  In  Plato’s  mythe  van  Theuth   worden  we  gewaarschuwd  voor  pseudowijsheid  in  het  geschreven  woord  

tegenover  de  ware  wijsheid  van  het  gesprek  of  het  gesproken  woord.  

Tegenwoordig  wordt  wat  geschreven  staat  vaak  aangenomen  als  waarheid  of   wijsheid  en  bekritiseren  we  onze  virtuele  ruimtes  binnen  het  digitale  netwerk.   Dit  onderzoek  stelt  dat  de  mens  zich  altijd  heeft  bediend  met  een  bepaalde   virtuele  ruimte.  In  de  prehistorie  was  deze  virtuele  ruimte  beperkt  tot  het  orale   narratief.  Vervolgens  werd  deze  virtuele  ruimte  bijgestaan  door  duurzame   symbolen  die  zich  binnen  onze  westerse  traditie  tot  het  alfabet  ontwikkelde.   Hierna  werd  dit  alfabet  gemechaniseerd  en  ontwikkelde  men  technische  houders   die  beelden  en  geluiden  konden  vastleggen.  Nu  lijkt  de  komst  van  de  digitale   netwerktechnologie  alle  voorgaande  virtuele  ruimtes  in  zich  op  te  nemen  en  iets   te  manifesteren  dat  niet  zonder  reden  door  sommigen  een  mondiaal  brein  of  

global  consiousness  genoemd  wordt.    

Hieruit  volgt  in  de  eerste  plaats  dat  er  in  de  westerse  traditie  vier   verschillende  samenlevingsvormen  onderscheiden  kunnen  worden:  de  orale                                                                                                                  

7

Donald noemt dit een External Symbolic Storage System.

M. Donald. Origins of the Modern Mind : Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition. Harvard University Press, Cambridge, 1991, 358.

(8)

cultuur,  de  manuscriptcultuur,  de  typografische  cultuur  en  de  digitale  cultuur.8  

Bovendien  maakt  het  bovenstaande  duidelijk  dat  een  nieuwe  

communicatietechniek  een  oudere  omvat;9  zo  is  het  schrift  een  visuele  

representatie  van  het  gesproken  woord  en  drukwerk  is  een  mechanisering  van   het  schrift.  Het  schrift  heeft  de  oraliteit  niet  zozeer  verzwolgen  alswel  

getransformeerd,  zo  ook  is  de  digitale  cultuur  te  zien  als  een  transformatie  van   de  analoge  reproductietechnieken.  De  bovengenoemde  respectievelijke  

samenlevingsvormen  verhouden  zich  dus  niet  tot  elkaar  als  discoursen  of   epistemologiën;  verschillende  communicatietechnieken  overlappen  elkaar  en   verhouden  zich  in  een  dynamische  relatie  tot  hun  gebruikers  en  tot  elkaar.   Iedere  nieuwe  technologische  ontwikkeling  beïnvloedt  zo  de  mens,  de  

maatschappij  en  de  bestaande  techniek,  zoals  soorten  in  een  ecosysteem.  Het   schrift  maakte  een  einde  aan  de  orale  mythe  en  bracht  de  dichtkunst  de  tragedie.   De  boekdrukkunst  verlichtte  het  handschrift  van  de  reproductionele  taak  en   maakte  het  een  object  van  persoonlijke  reflectie.    

Al  met  al  gaat  de  aandacht  hier  in  het  bijzonder  naar  de  overgang  de   technologie  teweeg  brengt.  Het  gaat  in  dit  onderzoek  om  een  uiteenzetting  van   de  conditionering  van  de  geheugenarbeid  door  drie  verschillende  technologische   revoluties.  In  het  eerste  hoofdstuk  zal  het  gaan  over  de  verbreiding  van  het   schrift  en  hoe  deze  technologische  ontwikkeling  een  mythische  orale  

geheugenarbeid  omvormde  tot  een  geletterde  geheugenarbeid.  In  het  tweede   hoofdstuk  zal  het  gaan  over  de  komst  van  de  boekdrukkunst  en  hoe  deze  

techniek  het  geletterde  geheugen  fixeerde  tot  een  typografisch  geconditioneerde   geheugenarbeid.  In  het  laatste  hoofdstuk  zal  het  gaan  over  de  conditionering  van   de  moderne  geheugenarbeid  door  de  massamedia,  de  technische  

reproduceerbaarheid  van  beeld  en  geluid  en  de  digitale  netwerktechnologie.   Omdat  de  ontwikkelingen  rondom  het  digitale  domein  in  volle  gang  zijn  en  nog  

                                                                                                               

8

Het belangrijkste werk voor dit theoretische kader komt van Marshall McLuhan en Walter Ong, die zich voornamelijk bedienden van historische, sociologische en antropologische bronnen. Het eigenzinnige onderzoek van Merlin Donald biedt een cultuurhistorisch perspectief op een psycho-biologisch onderwerp en laat zich het beste laat beschrijven als een culturele evolutie theorie van het menselijk bewustzijn. Verder biedt het werk van Bernard Stiegler en zijn Pharmacologie een techniek-filosofisch perspectief op deze complexe relatie tussen de mens en zijn techno-culturele omgeving.

9

(9)

lang  niet  tot  een  einde  lijken  te  komen,  zal  in  het  nawoord  de  historische  lijn   worden  doorgetrokken  tot  in  de  nabije  toekomst.    

 

HET  GEHEUGEN  EN  GEHEUGENARBEID  –  Wanneer  het  geheugen  binnen  de  

geesteswetenschappen  wordt  beschreven,  gaat  het  dikwijls  gaat  over  de  sociale   dimensie  van  het  geheugen;  ofwel  dat  wat  leeft  onder  groepen  mensen  in  de   vorm  van  verhalen,  collecties  en  tradities.  Het  innerlijke  proces  wordt  tenslotte   geduid  in  het  laboratorium  van  de  psycholoog  of  de  neuroloog.  Boven  is  al   aangestipt  dat  het  in  dit  onderzoek  gaat  om  de  ideeën  en  theorieën  over  de   dynamiek  tussen  interne  geheugenprocessen  en  externe,  technische  geheugens.   Onder  dit  interne  geheugenproces  wordt  hier  verstaan  hoe  we  het  geheugen   ervaren  en  ermee  te  werk  gaan:  de  geheugenarbeid.  De  meeste  

geheugenprocessen  zijn  onbewust.  Wie  ’s  ochtends  een  kop  koffie  voor  zichzelf   maakt  of  aan  het  eind  van  de  middag  de  fiets  uit  de  stalling  pakt  en  terug  naar   huis  fietst,  gebruikt  het  gewoontegeheugen  maar  verricht  met  deze  handelingen   geen  geheugenarbeid.  Wie  tijdens  de  koffie  de  gebeurtenissen  van  de  vorige  dag   op  een  rijtje  zet  of  zich  op  de  fiets  afvraagt  wat  er  in  huis  is  voor  de  

avondmaaltijd,  verricht  wel  geheugenarbeid.  Voor  dit  onderzoek  betreft  de   geheugenarbeid  de  bewuste  herinneringen  die  geactualiseerd  worden  uit  het   individuele  verleden.10  Het  zijn  de  verhalen11  die  we  onszelf  vertellen  en  die  we  

sociaal  inzetten  voor  de  constructie  van  het  zelf,  onze  relatie  tot  anderen  en  de   buitenwereld.  Deze  narratieve  structuren  zijn  noodzakelijkerwijs  onderhevig   aan  de  ontwikkelingen  die  zich  historisch  hebben  voorgedaan  in  het  kader  van   de  communicatietechniek.    

Geheugenarbeid  heeft  tegenwoordig  alles  te  maken  met  onze   gemedieerde  omgeving;  vaak  fungeren  gemedialiseerde  herinneringen  als   geheugensteuntjes  door  ons  in  staat  te  stellen  iets  te  vergeten  om  ons  er  later   aan  te  herinneren.  Anderzijds  vormen  ze  ook  onze  herinneringen.  We  

herinneren  ons  eigen  leven  in  de  mediale  vormen  waarmee  we  ons  bedienen.   Het  media-­‐ecologische  kader  wordt  heel  evident  indien  toegepast  op  de                                                                                                                  

10

S. Schmidt. “Memory and Remembrance: A Constructivist Approach” in A. Erl (red.) Memory and Culture : An International and interdisciplinairy Handbook. Walter de Gruyter, Berlijn, 2008, 194.

11

(10)

geheugenarbeid;  onze  herinneringen  kunnen  niet  zonder  de  technologische   veruitwendigingen,  die  op  hun  beurt  weer  weinig  betekenis  hebben  zonder  onze   herinneringen.  Wij  bespiegelen  onze  persoonlijke  verleden  in  een  soort  film  in   het  geheugen,  terwijl  een  middeleeuwse  geestelijke  de  persoonlijke  

herinneringen  in  een  meer  eigentijdse  aaneenschakeling  van  beelden  voorstelde.   De  communicatietechniek  of  media-­‐uitingen  en  het  geheugen  verhouden  zich  in   een  complexe  onderling  afhankelijke  relatie  tot  elkaar.12  In  de  eerste  plaats  gaat  

het  bij  dit  onderzoek  om  de  geheugenarbeid,  dus  de  interne,  bewuste   geheugenprocessen  en  hoe  die  geconditioneerd  zijn  door  de  techniek.  Deze   empirische  opvatting  van  het  geheugen  zal  historisch  gereconstrueerd  worden   vanuit  de  beschikbare  opvattingen  en  theorieën  over  het  geheugen.    

In  de  tweede  plaats  gaat  het  in  dit  onderzoek  om  het  geheugen  als   concept.  Op  de  voorgrond  in  dit  verhaal  staat  de  historische  morfologie  van  de   geheugenarbeid  in  relatie  tot  de  communicatietechniek.  Hierachter  zit  een  meer   metaforisch  en  geschiedfilosofisch  verhaal  verscholen.  Het  geheugen  is  een  zeer   diffuus  en  moeilijk  af  te  bakenen  concept.  Het  is  voor  de  psycholoog  niet  los  te   zien  van  emotie  en  individualiteit;  voor  de  cultuurwetenschapper  is  het   geheugen  de  motor  van  de  cultuuruitingen;  voor  de  geschiedfilosoof  raakt  het   geheugen  de  historische  conditie  en  de  tijd-­‐ervaring.  Veel  van  deze  concepten   worden  hier  niet  grondig  uitgediept,  maar  zullen  wel  en  passant  aan  bod  komen   in  hun  relatie  tot  deze  geschiedenis  van  het  geheugen.  Dat  men  in  verschillende   historische  periodes  verschillende  vormen  van  geheugenarbeid  verrichte,  vertelt   ons  iets  over  de  tijd-­‐ervaring  of  emotionele  huishouding  van  de  desbetreffende   tijd.  Deze  geschiedenis  volgt  de  veruitwendiging  van  ons  geheugen.  De  

historische  ontwikkelingen  in  de  communicatietechnologie  hebben  de  vorm   waarin  ons  geheugen  is  veruitwendigd,  veranderd  en  geïntensiveerd.  Deze   ontwikkelingen  hebben  fundamentele  veranderingen  aangebracht  in  het   innerlijke  gevoelsleven,  de  sociale  ruimte  en  de  tijd  zelf.  

Dit  onderzoek  wil  dus  niet  zozeer  het  geheugen  in  kaart  brengen  of  een   uitputtende  opsomming  geven  van  het  denken  over  het  geheugen.  Het  gaat  in  dit   verhaal  over  het  geheugen  om  een  serie  denkoefeningen  die  inzichtelijk  maken   hoe  het  geheugen  in  een  samenspel  met  technologische  veranderingen  gevormd                                                                                                                  

12

(11)

is.  Deze  denkoefeningen  –  die  in  bepaalde  gevallen  vanuit  een  wetenschappelijk   oogpunt  wellicht  speculatief  kunnen  overkomen  –  willen  er  aan  herinneren  dat   het  vooral  gaat  om  verhalen,  of  we  het  nu  hebben  over  het  gedeelde  verleden  en   de  geschiedenis  of  het  geheugen  en  de  persoonlijke  herinnering.  

 

GEHEUGENARBEID  EN  GESCHIEDSCHRIJVING  –  Een  historisch  perspectief  in  dit  

onderzoek  is  waardevol  om  verschillende  redenen.  Het  lijkt  soms  alsof  het   individuele  geheugen,  zoals  benaderd  door  de  exacte  wetenschappen,  behoort   tot  een  soort  ahistorische  natuur.13  De  wetenschap  falsificeert  keer  op  keer  

oudere  theorieën  en  doet  dit  dikwijls  dankzij  technische  ontwikkelingen.  

Hiermee  gaat  veel  van  het  wetenschappelijk  onderzoek  voorbij  aan  het  gegeven   dat  ons  geheugen  als  sociaal  proces  onderworpen  is  aan  dezelfde  technische   ontwikkelingen.  Een  historische  benadering  van  het  geheugen  is  van  belang   omdat  de  exacte  wetenschap  dit  onderwerp  doorgaans  benadert  in  een  staat  van   chronisch  geheugenverlies;  om  ons  eraan  te  herinneren  wat  we  zijn  vergeten  als   het  gaat  om  het  geheugen.    

Ook  binnen  de  geesteswetenschappen  is  er  soms  een  soort  hardnekkige   amnesie  als  het  gaat  om  de  techniek.  Zoals  boven  al  aangehaald  heeft  de  techniek   historisch  gezien  telkens  een  polariserend  effect  op  samenlevingen.  We  vrezen   om  ons  geheugen  te  verliezen  aan  Google  zoals  ook  Socrates  het  schrift  verwierp   als  vals  geheugenserum.  Dit  specifieke  perspectief  –  waarin  de  aandacht  in  het   bijzonder  uitgaat  naar  de  ontwikkeling  in  de  communicatietechniek  –  laat  ruimte   voor  het  zoeken  naar  een  bepaalde  continuïteit  zonder  de  breuken  met  het   verleden  helemaal  te  ontkennen.  Laat  dit  een  compromis  zijn  tussen  het  

vooruitgangsgeloof  en  de  ewige  Wiederkehr.  In  het  verleden  behaalde  resultaten   bieden  geen  garantie  voor  de  toekomst;  wel  kunnen  het  geheugen  en  de  

geschiedschrijving  in  donkere  tijden  van  crisis  een  licht  laten  schijnen  door  te   herinneren  aan  crises  in  het  verleden.  Juist  in  een  tijd  waarin  technologisch   determinisme,  wetenschappelijke  rationaliteit  en  marktwerking  ons  denken  en   ons  wereldbeeld  sterk  lijken  te  vormen,  is  het  belangrijk  een  beroep  te  doen  op   de  geschiedschrijving  en  de  filosofie  als  geheugen  van  de  wetenschap.    

                                                                                                               

13

(12)

Het  geheugen  gaat  evenzeer  over  het  heden  als  over  het  verleden;  men   geeft  zin  aan  het  heden  door  het  verleden  te  actualiseren.  Dit  doen  we  sinds   mensenheugenis  via  de  techniek.  Al  met  al  geeft  dit  onderzoek  een  kijk  op  het   geheugen  via  de  techniek,  maar  zal  daardoor  niet  minder  menselijk  zijn.  Ons   geheugen  is  in  de  eerste  plaats  een  product  van  ons  sociale  gedrag  en  dus  

noodzakelijkerwijs  onderworpen  aan  het  culturele  en  technologische  pakket  dat   er  in  dat  sociale  gedrag  gehanteerd  wordt.  

(13)

H

OOFDSTUK  

1  

 

INLEIDING  -­‐  Het  geheugen  duiden  we  in  het  hoofd.  We  krabben  op  ons  hoofd  of  

drukken  een  potlood  tegen  onze  slaap  bij  intensieve  geheugenarbeid.  De  

Romeinse  retoricus  legde  zijn  hand  op  het  hart  bij  het  herinneren  van  zijn  oratie   want  dat  was  de  plek  waar  zijn  ziel,  en  dus  zijn  geheugen  zich  bevond.  De  

archaïsche  bard  richtte  zich  in  zijn  geheugenarbeid  tot  de  muzen  van  Olympus,   want  daar  vond  hij  zijn  geheugen.  Deze  historische  uiteenzetting  begint  in  een   tijd  waarin  er  nog  geen  notie  was  van  wetenschap,  de  communicatietechniek   zich  hoofdzakelijk  beperkte  tot  het  gesproken  woord  en  het  geheugen  een   godheid  was:  het  Griekenland  van  Homerus  en  Hesiodos.  Het  werk  van  deze   twee  dichters  wordt  traditioneel  gezien  als  de  oorsprong  van  de  Westerse   literaire  traditie.  De  kosmologie  die  te  vinden  is  in  deze  gedichten  is  de  basis   waarop  de  vroegste  wetenschap  zich  baseert,  bovendien  kennen  de  karakters  en   narratieven  uit  deze  werken  een  doorwerking  in  culturele  uitingen  tot  op  de  dag   van  vandaag.  Werken  zoals  Theogonia  of  Odysseus  hadden  in  de  eigen  tijd  al  een   canonische  status.14  Dit  gold  later  ook  voor  de  filosofen  die  het  als  eerste  

aandurfden  om  het  mythische  wereldbeeld  van  de  dichters  publiekelijk  in  twijfel   te  trekken.    

In  dit  hoofdstuk  gaat  het  over  de  relatie  tussen  geheugenarbeid  en  

communicatietechniek  in  het  prille  begin  van  de  Europese  beschaving.  Er  zal  een   overgang  beschreven  worden  van  een  mythische  oudheid  waarin  dichters  

zongen  over  een  betoverde  wereld,  naar  een  klassieke  oudheid  waarin  filosofen   door  logisch  redeneren  de  wereld  om  zich  heen  poogden  te  begrijpen.  Ze  leefden   werkelijk  in  verschillende  werelden.15  Het  is  een  strijd  die  door  de  

voorsocratische  filosofen  als  mythos  versus  logos  werd  betiteld.  Deze  ‘vete’  heeft   te  maken  met  ontwikkelingen  in  de  communicatietechniek  omdat  de  dichters   zich  bevonden  in  een  traditie  waarin  er  primair  mondelinge  communicatie   bestond  en  de  filosofen  de  grondleggers  waren  van  een  geletterde  traditie.   Hieronder  zal  duidelijk  worden  dat  de  archaïsche  dichter  een  fundamenteel                                                                                                                  

14

H. Koning. “The Other Poet : The Ancient Reception of Hesiod.” Proefschrift Universiteit Leiden, 2010, 7.

15

K. Morgan. Myth and Philosophy from the Presocratics to Plato. Cambridge University Press, Cambridge, 2000, 3.

(14)

andere  vorm  van  geheugenarbeid  beoefende  dan  de  filosoof  van  de  Acropolis  en   dat  deze  verandering  in  de  eerste  plaats  te  maken  had  met  de  introductie  van  het   alfabetische  schift.  

 

ORALE  DICHTKUNST  –  Als  het  gaat  om  de  Griekse  wortels  van  de  Westerse  

beschaving  worden  de  archaïsche  dichtkunst  en  de  klassieke  filosofie  vaak  in  een   adem  genoemd,  ze  behoren  echter  allerminst  toe  tot  dezelfde  traditie.  Beiden   worden  tot  op  de  dag  van  vandaag  graag  geciteerd  en  vertaald.  De  vertaling  van   het  werk  van  de  dichter  is  er  een  van  een  geheel  andere  aard  dan  de  vertaling   van  dat  van  de  filosoof.  Dit  heeft  te  maken  met  het  feit  dat  de  eerste  zijn  teksten   enkel  voordroeg  en  de  tweede  zijn  teksten  opschreef.  Dit  lijkt  op  het  eerste   gezicht  een  kleinigheid,  maar  het  zijn  twee  fundamenteel  verschillende  tradities   met  een  geheel  eigen  wereldbeeld.  De  verlettering  van  taal  heeft  niet  alleen  de   aard  van  de  taal  en  daarmee  kennis  veranderd,  zij  heeft  de  sociale  ruimte  en  het   menselijk  bewustzijn  geconditioneerd  en  veel  van  wat  wij  beschaving  noemen   zou  zonder  de  technische  toepassing  van  het  schrift  ondenkbaar  zijn.  Het  is   daarmee  moeilijker  het  werk  van  de  dichter  in  de  eigen  context  te  begrijpen  dan   het  werk  van  de  filosoof,  wat  niet  alleen  in  jaren  maar  ook  epistemologisch   dichter  bij  ons  ligt.    

Historici  gingen  er  lange  tijd  van  uit  dat  de  vroegste  geschriften  die  we   bezitten  logischerwijs  de  eerste  overleveringen  waren  in  een  geletterde  traditie.   Homerus  was  het  poëtisch  genie  dat  eigenhandig  de  Illias  en  de  Oddysee  zou   hebben  opgetekend.  Deze  aanname,  die  sterk  beïnvloed  is  door  de  moderne  idee   van  het  romantisch  genie,  begon  langzaam  te  zwichten  door  comparatief  

antropologisch  onderzoek  naar  orale  tradities  in  het  vooroorlogse  Joegoslavië.16  

Er  werd  een  externe  analogie  tussen  deze  traditionele  orale  Slavische  dichtkunst   en  de  Homerische  gedichten  ontdekt  in  het  ritmische  metrum;  er  was  een  

welbepaalde  standaardisatie  in  lettergrepen  en  rusten  terug  te  vinden  in   verschillende  oraal  gecomponeerde  werken  uit  verschillende  tijden.  In  het  kort   gesteld,  had  men  een  formule  ontdekt  die  aangaf  dat  de  werken  van  Homerus   niet  als  literaire  werken  zijn  opgesteld,  maar  het  beste  vallen  te  omschrijven  als                                                                                                                  

16

I. Worthington. Voice into Text : orality and literacy in ancient Greece. Brill, Leiden. 1996, 21.

(15)

in  schrift  opgestelde  bloemlezingen  van  strikt  oraal  doorgegeven  tradities.17  Of  

er  een  Homerus  of  een  Hesiodos  is  geweest  die  verantwoordelijk  was  voor   mythisch  dichtwerk  kan  bevestigd  noch  ontkend  worden;  bovendien  is  deze   kwestie  voor  dit  onderzoek  niet  interessant.  Dat  de  aan  hun  toegeschreven   werken  levende  tradities  waren  die  zonder  hulp  van  schrift  gecomposeerd  en   zodanig  zijn  doorgegeven,  is  des  te  meer  interessant.  Deze  nieuwe  ontdekking   liet  zien  hoe  gestandaardiseerde  formules  in  ritme  en  rijm,  melodieën  en  dans   het  medium  waren  waarin  kennis  werd  bewaard.  Met  deze  ontdekking  kreeg  een   eeuwenlange  literaire  traditie  een  waardevolle  invalshoek  op  haar  orale  

oorsprong.  Het  archetype  van  Homerus  als  blinde  dichter  was  iets  wat  lange  tijd   veel  vragen  opriep  bij  classici  en  historici.  In  het  kader  van  een  volledig  orale   archaïsche  cultuur18  betekent  het  dat  deze  gedichten  zijn  ontsproten  uit  een  

collectief  bewustzijn  waarin  men  geen  kennis  had  van  schriftvormen  en  dus  niet   het  zicht,  maar  het  gehoor  het  voornaamste  zintuig  was.  

  De  poëzie  kennen  we  vandaag  de  dag  nog  als  kunstvorm,  maar  zij  vormde   in  het  archaïsche  Griekenland  een  geheel  andere  culturele  institutie.19  Het  moet  

bij  veel  classici  hard  zijn  aangekomen  dat  hun  geliefde  gedichten  geen  unieke   voortbrengsels  waren  van  geniale  dichters  die  hun  tijd  ver  vooruit  waren,  maar   standaard  formules  die  in  letterlijke  zin  aan  elkaar  waren  geregen20  met  clichés.  

Toch  kunnen  deze  gedichten  in  hun  originele  context  gezien  worden  als  een   soort  cultureel  totaalpakket,  een  educatief  gesamtkuntwerk  dat  erg  dicht  in  de   buurt  komt  van  wat  we  tegenwoordig  een  gemedialiseerd  geheugen  of  een   culturele  canon  noemen.  Bij  een  gebrek  aan  duurzame  taal  en  informatie  in  de   vorm  van  een  schrift,  moest  kennis  in  de  vorm  van  het  gesprokene  in  een  

toegankelijke  vorm  gegoten  worden  en  herhaaldelijk  worden  opgevoerd  om  niet   af  te  zakken  in  de  vergetelheid.    

 

                                                                                                               

17

W. Ong. Orality and Literacy : The Technologizing of the Word. Routledge, New York, 1988, 23.

18

Idem, 1.

Waneer het hier gaat om een orale cultuur of orale traditie, wordt verwezen naar wat in het onderzoek van Ong geduid wordt als primary orality, oftewel samenlevingen die geheel geen notie hebben van schriftvormen. Deze primaire oraliteit betreft dus niet groepen ongeletterde mensen binnen een schriftcultuur.

19

Havelock, E. Preface to Plato. Basil Blackwell, Oxford, 1963, 6.

20

Ong. Orality and Literacy, 13.

(16)

ORALE  CONSERVERINGSTECHNIEKEN  –  Zonder  verduurzaamd  origineel  om  naar  terug  

te  keren  is  vergeten  een  nonreversibel  proces,  met  andere  woorden:  in  het  orale   geheugen  was  hetgeen  wat  vergeten  wordt  voor  eeuwig  verloren.  Een  van  de   manieren  om  kennis  toegankelijk  te  houden  in  een  puur  orale  context  was  het   constant  herhalen.21  Bij  een  geschreven  tekst  wordt  het  over  het  algemeen  niet  

op  prijs  gesteld  om  in  herhaling  te  vallen,  terwijl  men  dat  bij  een  voordracht   traditioneel  juist  vaak  doet.  Tegenwoordig  staat  de  oraliteit  van  de  mondelinge   voordrachten  onder  invloed  van  audiovisuele  technieken;  het  is  tegenwoordig   normaal  om  het  stemgeluid  te  versterken  en  het  gebruik  van  projecties  is  eerder   regel  dan  uitzondering.  Toch  zien  we  nog  vaak  dat  waar  een  schrijver  kiest  voor   een  synoniem,  men  in  een  mondelinge  voordracht  de  hoofdlijn  vaak  in  de  exacte   woorden  herhaalt  om  het  belang  ervan  te  benadrukken.  Net  als  geluid  zelf,  was   orale  kennis  vluchtig  en  moest  het  voor  behoud  van  essentiële  kennis  steeds   opnieuw  uitgesproken  worden.  Het  komt  een  volwassene  vaak  vreemd  over  hoe   kinderen  dikwijls  hetzelfde  stukje  film  meteen  opnieuw  willen  zien,  of  hetzelfde   verhaal  opnieuw  voorgelezen  willen  hebben.  Het  wordt  wellicht  begrijpelijker   als  stilgestaan  wordt  bij  de  oraliteit  van  het  kind.  Het  zonet  beleefde  plezier  kan   in  het  nog  ongeletterde  geheugen  van  het  kind  het  beste  resoneren  bij  herhaalde   blootstelling.    

Het  was  tevens  van  belang  dat  orale  kennis  gemakkelijk  in  het  gehoor   lag.22  Omdat  een  orale  tekst  door  de  luisteraar  niet  opnieuw  geraadpleegd  kon  

worden,  moest  de  tekst  in  een  keer  goed  aan  komen.  Ritme  en  melodie  speelden   hierbij  een  belangrijke  rol.  Als  we  de  Odysseus  lezen,  lezen  we  een  geletterde   reconstructie  van  een  iets  wat  in  de  originele  context  enkel  werd  aangehoord.  Dit   gebeurde  onder  begeleiding  van  muziek  en  dans,  in  een  voordracht  met  een   sterke  ritmische  consistentie  zoals  in  het  geschreven  werk  ook  duidelijk  naar   voren  komt.  Dat  deze  eigenschappen  van  de  klassieke  dichtkunst  hun  

mnemoriserende  functie  nog  steeds  kunnen  vervullen  is  gemakkelijk  te  merken   aan  de  popmuziek  die  misschien  wel  zijn  kennisbehoudende  functie,  maar  zeker   niet  zijn  memorabiliteit  heeft  verloren.  Ook  wie  de  voorkeur  geeft  aan  minder   voorspelbare  muzikale  structuren  kan  niet  ontkennen  geplaagd  te  worden  door                                                                                                                  

21

Ong. Orality and Literacy, 65.

22

(17)

simpele  reclame-­‐jingles  of  popsongs.  Deze  doen  hun  mnemonische  werk  goed   omdat  ze  met  hun  simpele  ritmische  structuur,  tekstuele  herhaling  en  

toegankelijkheid  ons  orale  geheugen  prikkelen,  ze  herinneren  eraan  dat  we   onder  onze  geletterdheid  nog  een  oraal  geheugen  hebben  dat  het  beste  werkt   met  een  simpele  formule.  De  klassieke  dichtkunst  was  een  formulaire  vorm  die   in  dienst  stond  om  de  lessen  over  helden  en  goden  te  waarborgen  over  de   generaties;  zij  was  hiermee  een  vorm  van  geheugenarbeid.  Het  is  de  

geletterdheid  die  deze  mnemoriserende  functie  van  de  dichtkunst  overbodig   heeft  gemaakt  en  de  dichtkunst  in  het  domein  van  de  kunsten  heeft  geduwd.23    

 

MNEMOSYNE  EN  DE  MUZEN  –  In  de  archaïsche  tijd  was  het  geheugen  een  godheid.  

Mnemosyne,  dochter  van  Hemel  en  Aarde,  was  de  belichaming  van  het  geheugen.   De  meest  uitgebreide  lofzang  op  de  goden  die  op  ons  is  overgedragen  is  de  

Theogonia  van  Hesiodos.  Het  is  aannemelijk  dat  de  kosmologie  die  uit  dit  werk  te  

halen  is,  een  verzamelde  versie  is  van  een  mythische  traditie  die  eeuwenlang   enkel  oraal  circuleerde.24  In  de  Theogonia  sliep  Zeus  negen  nachten  achtereen  

met  Mnemosyne,  ze  baarde  hem  negen  dochters:  Calliope  de  schoonsprekende,   Clio  de  verkondigende,  Euterpe  de  verblijdende,  Thalia  de  bloeiende,  Melpomene   de  zangspelende,  Terpsichore  de  danslustige,  Erato  de  beminlijke,  Polyhymna  de   hymnespelende  en  Urania  de  hemelbewonende.25  De  muzen  staan  voor  de  

kunsten;  althans,  dit  is  hoe  ze  de  historische,  geletterde  traditie  in  zijn  gegaan.  In   een  orale  context  waren  deze  niet  los  te  zien  van  hun  mnemoriserende  taak.  Het   woord  ‘muze’  is  in  het  moderne  taalgebruik  overgenomen  in  het  woord  museum,   dit  illustreert  de  hoedanigheid  van  de  culturele,  educatieve  en  

kennisbehoudende  functie  die  de  muzen  in  de  orale  context  hadden.  Ze   belichaamden  de  verschillende  vormen  van  poëzie,  muziek  en  dans,  die   onmisbare  elementen  zijn  in  de  orale  dichtkunst,  met  de  astrologie  als  enige   visuele  geheugensteun.  Mnemosyne  was  het  geheugen  en  haar  dochters  de   respectievelijke  vormen  van  geheugenarbeid.  Mnemosyne  was  dus  niet  een   drager  van  het  geheugen  in  de  metaforische  zin;  in  een  ongeletterd  milieu  was  er                                                                                                                  

23

Havelock. De muze leert schrijven, 34.

24

Clay, J. Hesiodʼs Cosmos, Cambridge University Press, Cambridge, 2003, 4,

25

E. Havelock. De muze leert schrijven, 92.

(18)

geen  beeldspraak.  In  de  mythische  beleving  vielen  Mnemosyne  en  het  geheugen   volledig  samen,  er  werd  enkel  in  haar  en  haar  dochters  bijzijn  herinnerd.  

Mnemosyne  was  geheugen  of,  beter  vertaald,  vanuit  de  oraliteit:  de  geheugende.   In  een  samenleving  waarin  kennis  niet  bevroren  kon  worden  in  een   visuele  houder,  maar  constant  moest  vloeien  in  akoestische  vorm,  was  het   museum  een  narratief  waarin  verschillende  vormen  van  kennis  als  personages   moesten  optreden.  In  de  oraliteit  bestond  weinig  conceptuele  of  abstracte  

kennis.26  De  verzamelde  kennis  die  men  had,  bestond  hoofdzakelijk  uit  interactie  

tussen  mensen  en  hun  directe  verband  met  de  belevingswereld.27  In  een  orale  

cultuur  was  er  weinig  plaats  voor  een  uitdrukkingsvorm  als  een  boom,  zoals  wij   die  gebruiken,  waarmee  een  boom  in  het  algemeen  wordt  bedoeld.  Een  oraal   volk  zou  eerder  een  specifieke  boom  benoemen  die  direct  deel  uitmaakte  van  de   belevingswereld,  omdat  er  bijvoorbeeld  voedsel  te  vinden  was,  en  deze  een  eigen   naam  geven.28    

Een  geheugen  zoals  Plato  of  Aristoteles  eeuwen  later  zou  beschrijven,  kon   erg  moeilijk  bestaan  in  een  orale  samenleving,  omdat  het  geen  onderdeel  

uitmaakte  van  de  directe,  tastbare  en  hoorbare  leefomgeving.  Het  geheugen  kon   pas  een  opzichzelfstaand  en  abstract  fenomeen  zijn  vanaf  het  moment  dat  de  taal   dat  ook  kon  zijn  met  behulp  van  het  schrift.  Men  had  in  de  Griekse  oraliteit  niet   een  eigen  geheugen  tot  de  beschikking,  men  had  Mnemosyne  en  haar  dochters   die  zongen  van  wat  was,  wat  is,  en  wat  zal  zijn,  zoals  de  eerste  regels  van   Hesiodos’  Theogonia  luiden.  De  herinnering  kon  dus  alleen  bestaan  in  de   specifieke  orale  uitingsvorm;  Calliope,  de  schoonsprekende  of  Melpomene  de   zangspelende.  Het  waren  bovendien  personages  die  handelend  optraden  in   narratieven  en  niet  in  beschrijvingen  werden  vastgelegd.  Zonder  het  schrift  is  er   geen  beschrijving,  geen  feitelijk  proces;  alle  kennis  bestaat  in  de  vorm  van  een   verhaal.29  

 

                                                                                                               

26

Ong. Orality and Literacy, 49.

“Oral cultures tend to use concepts in situational, operational frames of reference that are minimally abstract in a sense that they remain close to the living human lifeworld.”

27

M. McLuhan. The Gutenberg Galaxy : The Making of Typographic Man. New American Library, New York, 1969, 96.

28

Ong. Orality and Literacy, 49.

29

(19)

NARRATIEF  EN  ORALITEIT  –  Het  schrift  ligt  vast,  het  gesproken  woord  komt  en  gaat.  

Als  analytisch  denken  een  geletterde  constructie  is,  dan  is  het  verhaal  oraal  van   origine.30  In  een  orale  cultuur  is  er  weinig  plek  voor  abstracte  termen  en  logische  

redenatie  voor  het  behoud  en  de  overdracht  van  kennis,  maar  des  te  meer  voor   kennis  in  verhalende  vormen.  Een  jong  kind  dat  de  geschreven  taal  nog  niet   machtig  is,  zal  veel  moeite  hebben  met  ondergeschikt  logisch  redeneren.  Daarom   vertellen  we  jonge  kinderen  verhaaltjes  voor  het  slapen  gaan  waarin  deze  lessen   verborgen  liggen.  Kinderboeken  en  televisieseries  bedienen  zich  vaak  van  

simpele,  orale  narratieven.  Bij  gebrek  aan  een  geletterd  geheugensysteem  kan   een  simpel  verhaaltje  soms  dezelfde  kennis  vastleggen  in  een  oraal  

geheugensysteem.  Toch  moet  dit  orale  narratief  ook  geleerd  worden.  Een  kind  is   pas  in  staat  autobiografische  herinneringen  te  vormen  vanaf  het  moment  dat  het   zelf  verhalen  kan  begrijpen  en  vertellen.  Zoals  in  de  inleiding  al  duidelijk  werd,   was  dit  orale  narratief  onze  eerste  virtuele  ruimte.  Iedereen  die  een  

autobiografisch  geheugen  heeft  bedient  zich  dus  van  een  verhalende  

spiegelwerkelijkheid,  waarin  verhalen  van  anderen  dienen  als  ankerpunten  voor   een  constructie  van  de  eigen  identiteit.    

Narratieven  –  of  die  nu  de  vorm  hebben  van  raadsels,  volksverhalen  of   epische  mythes  –  waren  dus  essentiële  communicatietechnieken  in  

samenlevingen  waar  het  geschreven  woord  niet  gehanteerd  werd.  Hierbij  moet   benadrukt  worden  dat  een  oraal  overgeleverd  verhaal  niet  dezelfde  complexiteit   kan  hebben  als  een  gemiddeld  literair  verhaal.  De  karakters  in  een  oraal  verhaal   zullen  ook  eerder  in  aanmerking  komen  voor  het  literaire  concept  flat  

character.31  Zoals  boven  vermeld  waren  de  epische  dichtwerken  samenraapsels  

van  verschillende  oraal  gecomposeerde  korte  verhalen  of  episodes.  Hierin  was   het  niet  mogelijk  een  karakter  een  grote  psychologische  ommezwaai  te  laten   maken;  het  bleef  dicht  op  het  archetype.  Karakters  die  altijd  hetzelfde  optreden   worden  in  de  hedendaagse  literatare  cultuur  gezien  als  oninteressant  of  saai;  in   een  orale  compositie  waren  ze  essentieel  om  hun  plek  in  het  orale  register  te   garanderen.  De  complexe  narratieven  zoals  die  in  onze  tijd  verwacht  worden  van   hoger  gewaardeerde  literatuur  zijn  een  product  van  de  geletterde  en  

                                                                                                               

30

Ong. Orality and Literacy, 140.

31

(20)

typografische  cultuur.  De  metrische  gedichten  waren  uitwerkingen  van   standaardformules  en  clichés,32  die  laten  zien  dat  de  huidige  noties  van  

verhaallijn  en  originaliteit  hierop  niet  toe  te  passen  zijn.    

ORIGINALITEIT  EN  REPRODUCTIE  –  Een  oraal  doorgegeven  verhaal  bleef  niet  

hetzelfde,  maar  veranderde  bij  elke  vertelling,  zoals  het  fluisterspelletje  dat  in  de   kring  van  de  kleuterklas  gespeeld  wordt.  Een  orale  bard  paste  constant  zijn   verzen  aan  op  het  publiek.  Toch  zou  hij  hebben  beweerd  elke  keer  precies   hetzelfde  stuk  ten  gehore  te  hebben  gebracht.  Het  eerdergenoemde  

antropologische  onderzoek  in  voormalig  Joegoslavië  liet  zien  dat  geen  uitvoering   exact  hetzelfde  was,  maar  dat  de  metrische  lijn  wel  gehandhaafd  bleef.  De  

ongeletterde  dichters  lieten  hun  originaliteit  niet  zien  door  zelf  nieuw  materiaal   te  bedenken,  maar  om  in  iedere  situatie  het  traditionele  materiaal  toe  te  passen   op  de  specifieke  situatie.33  Het  geeft  inzicht  in  hoe  het  geheugen  werkt  in  de  

oraliteit.  Er  was  geen  notie  van  een  origineel,  zoals  dat  in  een  geletterde  en   vooral  in  een  typografische  context  ontstond.  Dit  betekent  dus  dat  iedere  

uitvoering  zich  opnieuw  aan  de  op  dat  moment  geldende  eisen  actualiseerde  en   dat  een  orale  dichter  geen  verschil  zag  tussen  compositie  en  reproductie  zoals   dat  geldt  in  de  moderniteit.    

In  de  hedendaagse  en  klassieke  muziek  onderscheiden  we  componisten,   arrangeurs  en  uitvoerders,  elk  met  hun  eigen  vorm  van  auteurschap  of  

scheppingskracht.  Wij  zullen  beweren  dat  de  componist  van  een  muziekstuk  in   de  eerste  plaats  de  maker  of  auteur  is,  de  arrangeur  en  uitvoerend  musicus   hebben  meer  een  interpretatief  soort  schappingskracht.  In  de  oraliteit  waren  er   geen  auteurs  of  componisten,  enkel  uitvoerders  en  arrangeurs.  Tegenwoordig  is   het  orale  karakter  nog  te  vinden  in  de  uitvoering  en  interpretatie  van  

bijvoorbeeld  een  klassieke  symfonie.  Een  uitvoering  verschilt  elke  keer  terwijl   het  notenschrift  hetzelfde  blijft.  Ondanks  de  partituren  en  de  begeleidende   literatuur,  kunnen  we  enkel  gissen  naar  hoe  de  symfonieën  van  Bach  precies   klonken  in  zijn  eigen  oren.  Zo  ook  is  de  origine  van  de  orale  mythe  nooit  terug  te                                                                                                                  

32

Het woord cliché kent zijn oorsprong in de mechanische reproductietechniek. Een cliché als standaard narratieve vorm is feitelijk een orale reproductietechniek.

33

(21)

vinden  en  is  ons  geletterde  idee  van  oorspronkelijkheid  incompatibel  met  de   oraliteit.  

De  archaïsche  dichter  of  Homerische  bard  was  zowel  componist,  

arrangeur  als  uitvoerder  van  zijn  werk;  door  het  stuk  te  reproduceren  blies  hij   het  telkens  nieuw  leven  in.  Hij  zou  gezegd  hebben  dat  het  de  eeuwige  woorden   van  de  goden  waren  en  dat  de  muzen  door  zijn  mond  spraken.  Vanuit  een  

geletterd  perspectief  was  het  zo  dat  in  een  orale  cultuur  het  overbodige  vergeten   werd  en  dat  het  relevante  materiaal  steeds  werd  herhaald  en  aangepast.34  Van  de  

mythische  gedichten  waren  er  in  de  orale  context  dus  even  veel  verschillende   versies  als  uitvoeringen,  wat  verklaart  waarom  er  zoveel  fragmenten  te  vinden   zijn  die  soms  tegenstrijdig  op  ons  overkomen.  Er  bestond  voor  een  oraal  volk   geen  exacte  reproductie:  onze  notie  hiervan  is  gecultiveerd  door  het  alfabet  en   de  boekdrukkunst.  Exacte  reproductie  door  geheugenarbeid,  zoals  wij  die   kennen  van  schoolexamens  bestond  niet  in  deze  tijd;  herinneren  was  het   herinterpreteren  en  parafraseren  van  hetzelfde  eeuwige  verhaal  van   Mnemosyne  en  haar  dochters.    

 

LETHE  EN  MNEMOSYNE  –  In  de  oraliteit  wordt  dus  bij  iedere  herinnering  inherent  

materiaal  vergeten.  Bij  iedere  nieuwe  tentoonstelling  in  het  orale  museum   worden  alle  ongebruikte  objecten  vernietigd,  want  het  orale  museum  heeft  geen   depot.  In  onze  huidige  (digitale)  archief-­‐cultuur  –  waarin  allerhande  vergeten   gegevens  vaak  moeiteloos  en  onmiddellijk  op  te  vragen  zijn  –  ontgaat  het  ons   vaak  dat  vergeten  en  herinneren  twee  kanten  van  dezelfde  medaille  zijn.    

Buiten  de  werken  van  de  twee  grote  archaïsche  dichters  zijn  er  ook   andere  mythische  fragmenten  waarin  Mnemosyne  een  rol  speelt  aan  ons   overgeleverd.35  Hier  gaat  het  om  Mnemosyne  en  haar  tegenpool  Lethe  in  de  

vorm  van  waterbronnen  in  Hades.  De  ziel  van  de  gestorvene  kon  in  de  

onderwereld  beloond  worden  met  het  drinken  van  de  bron  van  de  herinnering  of   bestraft  worden  met  die  van  de  vergetelheid;  het  eeuwige  leven  of  de  dood  in   oblivion.  Zonder  documenten  kan  niemand  na  de  dood  herinnerd  worden  tenzij   Mnemosyne  zich  over  de  gestorven  ziel  ontfermt.  Men  kon  zich  in  de  oraliteit                                                                                                                  

34

Ong. Orality and Literacy, 24.

35

G. Zuntz. Persephone : three essays on religion and thought in Magna Graecia. Clarendon Press, Oxford, 1971, 379.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zoals gezien beantwoordde de Hoge Raad deze vraag bevestigend, zij het voor het geval dat de nieuwe eigenaren bezitter te kwader trouw zijn, door een vordering uit onrechtmatige

persoon kan bepalen welke informatie be- nodigd is, effectief en effi ciënt benodigde informatie kan vinden en gebruiken, infor- matie en informatiebronnen kritisch kan beoorde

Door meer betrokken te zijn in het leerproces van hun kinderen verbeteren ouders hun eigen basisvaardigheden en ontwikkelen ze het vertrouwen en de kennis die ze nodig hebben

De buurt is niet alleen een belangrijke eenheid van sociale en ruimtelijke ongelijkheid, maar ook een platform voor gemeenschapsvorming en de dagelijkse sociale interactie

Gat in Zeylen, komende van benoorden soo myd de Noord-Wal, en Seylt by het Zuyd Eylant in en daar digt by langs, soo laat gy de Blinde aan Bak-Boort en hout soo u Koerts tot dight

Een deel van de afvoer die verzameld wordt in Salland stroomt in deze situatie dus niet meer door de Weteringen naar het Zwarte Water maar het achterliggende gebied in.. De hoogte van

Wanneer amal- gaam en metallisch kwik in het riool niet worden omgezet, komt het kwik voor circa 63% aan in de opgeloste of geadsorbeerde vorm.. 4.3 PROCESSEN TIJDENS

De geschiedenis leert ons verder dat ten gevolge van diverse gebruiksrechten, voorrechten en houtroof vrijwel alle dood hout - ook het klein dood hout - tot in de negentiende