• No results found

De wortels van Floralia

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De wortels van Floralia"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

De bloemententoonstelling die van vrijdag 17 tot en met donderdag 23 juni 2005 in de Wieringer Kapel te zien is, heeft een lange vQorgeschiedenis. Het is een uitloper van wat historici en sociologen een 'beschav-ingsoffensief' noemen. Daaronder verstaat men het streven om lager geplaatsten in de samenleving door dwang of overreding tot een 'beschaafde' levensstijl te brengen. De eeuwen door hebben wereldlijke en kerkelijke autoriteiten, ondernemers en het 'maatschappelijk middenveld' zich druk gemaakt over het in hun ogen onbetamelijk gedrag van het eenvoudige volk.

Een terugkerende bran van conflicten waren vooral feesten en vermakelijkheden. Juist op dit vlak kwa-men immers openlijk de tegenstellingen aan het licht tussen 'ruw'- gedrag en __ 'beschaafde' waarden zoals ordelijkheid, soberheid en arbeidzaamheid. Daarom werd getracht feesten zoals de kermissen af te schaf-fen of tenminste in ordelijke banen te leiden. Tegelijkertijd werden bij wijze van compensatie voor het 'volk' vaak alternatieve, wei gepast geachte feestelijkheden georganiseerd. In de 19de eeuw noemde men dit in Nederland de 'veredeling van het volksvermaak'. Verenigingen van verontruste maar geengageerde burgers speelden daarbij een belang-rijke rol.

Een van de wapens die men in de tweede he 1ft van de 19de eeuw in dit beschavingsoffensief hanteerde, waren merkwaardigerwijs bloemen en planten. De verenigingen die zich daarop toelegden noemden zich Floraliaverenigingen. Zij organiseerden bloementen-toonstellingen met een opvoedkundig karakter.

Ontstaan en doelstelling

Floralia ontstond in Nederland in 1871 in Zwolle. Daar kreeg een bloemist "degedaehte:' zoals hij later zelf schreet "om aan minvermogenden in de onaanzien-lijke wijken der stad" alwaar de mensch ten eenen-male van de natuur verstoken is, wat bloemen te ver-schaffen, om zoodoende het leven en de bezigheid van deze minbedeelden wat op te wekken". Een com-missie, 'Flora' geheten, dee Ide in het voorjaar pakjes met bloemzaad uit. Daaruit moesten in patten plant-jes worden gekweekt, die men aan het eind van de zomer mocht inzenden op een speciale tentoon-stelling. Voor de mooiste planten'stelqe de commissie geldprijzen besehikbaar.

Kort daarna werd in Amsterdam met steun van de 'Vereeniging tot veredeling van het volksvermaak' een soortgelijke tentoonstelling gehouden. Hier moesten de 'werklieden' de bloemstekjes kopen tegen geringe prijs. In 1873 werd een afzonderlijke vereniging opgerieht die zieh geheel ging toeleggen op de organisatie- van dit type

bloemententoon-stellingen. Met een verwijzing naar de antie,ke Romeinse bloemenfeesten kreeg de vereniging de naam 'Floralia. Vereeniging tot volksontwikkeling door het kweeken van planten'. De Amsterdamse tentoonstelling was met veel meer publiciteit omgeven dan die in Zwolle. Daardoor was het vooral het Amsterdamse voorbeeld dat elders in het land navolging yond. Eind 19de eeuw, waren er tientallen Floralia-veremgmgen, merendeels in de provineies Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland, Friesland en Zeeland.

Het uitgangspunt van de Floraliavereni-gingen was dat als men leden van de 'arbeidende klasse' (ambaehtslieden en gesehoolde arbeiders) ertoe zou kun-nen brengen om zelf plantjes op te kweken, dit indirect zou leiden tot een verandering van hun mentaliteit. Door de dagelijkse zorg voor.een plantje zou ruw 'gedrag wei verdwijnen en plaatsmaken voor eigensehappen als toewijding, netheid en gevoel voor regelmaat. Wanneer man, vrouw en kinderen samen keken hoe het

(3)

plant-omstandigheden, lonen

en ook

het

kiesrecht.

Dat.

le¡dde in de boezem van de verenigingen

tot

twijfels.., over de zin van een enigszins idyllische onderneming

.

als Floralia. Tegelijkertijd kregen betuttelende ver-r.. enigi¡gen-¡ls Fìoralìa ook b¡j de arbeiders zelf;,zeker,-¡n grcitere steden. steeds m¡nder weerklank, Maar.:.: .

.op het platteland en voor kinderen behield

Floral¡ai

.

vaak zijn

aantrekkelijkhêid.

'

,

,

Floral¡a ¡n de 20ste eeuw

Al werden verscheidene Floraliaverenigingen aan het e¡nd van

de

19de eeuw opgeheven, ândere zetten hun

belaan

voort

tot

ver in de 20e eeuw of werden ¡

na enige t¡jd.opn¡euw opgericht. Bovend¡en ontston-. i

. ,

,

den er veßcheidenê nieuwe veren¡gingen. lk heb

de

.'..

: indruk:ik.hebhiernãa¡geen.onderzoekgedaan-dat'':

.

in

deze vereniginçien hèt.opvôedende elemerit ùàri

--het plantjes kweken wel¡swaar niet geheel heeft

ont-

: broken, maar

dan toch een ander

karakter heeft gekregen. Wanneer volwassenen nu nog deelnemen

aan

Floralia, zoals

in

sommige plaatsen

¡n

Noord-Hoìland en Gelderland, zal vooral

het

wedstr¡jdele- .

ment

een stimulans

zijn voor de

leden. Daarnaast

kreeg de bevorder¡ng van de liefde en zorg voor de

natuur

waarschijnlijk een belangrijker plaats ¡n de .doelstellìng,

vooiaIwanneer'de.

ver:èôigingen:.àiihr'r,'

r¡chtien

op

schoolkiridèrerr.: onlang!..sçh¡gsf ,

1¿¡

.-1

Siebelink daarover in zijn roman'Knielen op;een

bed:

r v¡olen' (p. 239, 256-258). Vermoedelijk hebben

de.cul-

.

turele

veranderingen vanaf de

jaren

1960

ook

he-t

plantjes kweken

voor de

schoolfloral¡a een zachte dood doen sterven. Maar niet overal, zoals blijkt op de zestiende tentoonstelling van planten gekweekt door. Enkhuizer schoolkinderen

in

het

zuiderzee',: l

museum. Die staat, zoals de2e. bijdrage. heeft willen; ,

.. .

, schétsèn, in.ãen

langetraditie.

.,.:..'

:,.

.,,

1

.:

,...w,.::,

..

..

:.4

... .,

L. .1.

t:, ..

i, I

. ..i:.ì'r.':.

Deze bijdrage is gebaseeid op mijn boekje Flor¿liã in Nederlànd in

het laatste kwãrt van de negentiende eeuw (amÍerdãm: Pl. Meertenelnstiluut, 1990).en mijn artikel over hetzellde onderwerp in Spìegel Historiael 27 (1992) 57-62.

F[Onün,

zlEnl[zEE,

TEIìIT0ONBTEIJLING

zordr¡

ó

Ëcpg,

t¡D

l0

tot 5

urü

6n

[.¡õdr¡

O

Ëcp!,

rr¡

12

tot

{

uqr..

Prflrultdeollng

Zondbg

¡5

¡rur.

Toor¡¡¡g

tui¡

rr¡

ile¡

heer

YERÏVEB'

(eobtariteur):

voot

ð.

¡acs

oct

óónc

D¡mehui¡feooot; uroriler¡

d¡Dc

fO

cc¡t;

¡ict-l¡dæ

iO

cc¡L

I r$o

toeSanS

roor

n¡i!'

cu

oawrmogondea.

IN2ENDII{û YÀN

PLÀNTEN:

lrlcrdr¡

rru

l3

tot 2

¡u¡.

TEBIIOHAj¡EN

:

[uadr¡

tu¡¡chon

5

b¡lf-7

¡vo¡ib.

t

EII lid

ùt

ilc

Te¡toongtôlling

beroelt

I¡äst

oô¡

lot

ito.

Tornl¡ola.

Dcle

loton

r[n

ool

verlriigbarr

roor

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wel verschill. De helft van de schoolopvangvoorzieningen uit onze steekproef doet dit ook, de andere helft niet. Slechts één speelplein en twee IBO’s werken niet met

Breaking with this tradition, the authors present a creative and constructive moral approach towards investment activity where focus is on how investments may contribute to

Tijdsduur Wanneer niet wordt gekozen voor reproductie, dan zijn 50 minuten voldoende (35 minuten voor de inleiding en het maken van de affiche en 15 minuten voor de

De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide allochtone jongeren is weliswaar nog steeds niet evenredig aan die van hoger opgeleide autochtonen, maar wel veel beter dan die

Hen is onder andere gevraagd wat zij verstaan onder een transitie, welke rol het IJsselmeer volgens hen speelt in de Nederlandse zoetwatervoorziening, welke maatregelen er

En toen zijn ze opnieuw de Schrans afgeloopen, hier en daar groetend naar een paar maats, of er niets aan de hand was, en toen buitenom, over den steiger waar het water babbelde

The first exhibition devoted solely to the subject of modern landscape design was the San Francisco Museum of Art’s 1937 ‘Contemporary Landscape Architecture and Its Sources’.. 2

- Betere omgang met eigen beperking - Meer structuur in dagelijks leven - Meer sociale vaardigheden - Meer eigenwaarde. - Sneller en beter geholpen worden bij hulpvragen -