• No results found

Wat moet de volkskunde met cultuur en kunst? Een rechtstreekse reactie er rakelings langs

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Wat moet de volkskunde met cultuur en kunst? Een rechtstreekse reactie er rakelings langs"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

o

'Wat

moet

de

volkskunde

met

cultuur

en

kunstP

llen

recntstreel$e

reâctre

er

rakelings

langs

Theo Meder

Het

discussiestuk-op-metâ-niyeau yan

Bert De

Munck centreert rond de begrip-pen (volks) cultuur, kunst, volkskunde en

(cultuur)politiek. Het

is duidelijk dat

in

Vlaan-deren vanuit de

politiek

de eis van

maatschap-pelijke relevantie

wordt

gesteld, en de suggestie

wordt

op z'n minst gewekt dat er zonder maat-schappelijke relevaiitie

niet

op overheidssubsi-die gerekend

hoeft

te worden.

De

politiek

stelt wel yaker eisen aan de

kunst- en cultuursector:

in

Nederlând

wilde

Rick van der Ploeg, staatssecretaris voor

Cul-tuur, meer iongeren en allochtonen

in

de musea, de klassieke concertz¿len en de theaters zien.

Ik krijg niet

de

indruk

dat de beoogde groepen inmiddels massaa.l de bioscoopfilm

hebben

verruild

voor de schilderiiententoon-stelling, alle goede bedoelingen en subsidies

ten spiit.

Het

staat de kunst- en cultuurwereld wat

mij betreft

vrij

om zich op welke manier d¿n

ook (al dan

niet)

te engâgeren, maar er zal veel

moeten gebeuren vooraleer er allerhande

nieuw

publiek op afkomt. Dat gold overigens ook voor het symposium

llledaags

is

niet

gewoon' te Gent.

In

het debat over de plattelandscultuur

was geen boer te bekennen.

In

de discussie

kw¿m pregnant naar voren dat het heel aardig is om een the¿terstuk te mâken voor en over

boeren, maar dat het biizonder

moeiliik

is om boeren er naar te laten komen kiiken.

Maat-schappeliik relevant was het allemaal wel... en

dat zeg

ik

zonder cynisme.

.4.1s etnoloog valt het evenwel buiren

mijn

competentie om een (wetenschappelijk

gefun-deerde) mening te hebben over kunst(beleid)

en

(cultuur)politiek.

Dat behoort

tot

het stiel

yan de kunstenaar, de beleidsmaker, de

cultu-reel we¡ker en de politicus. Een ¿antal theses van De Munck laat ik

hier

derhalve oewus¡ onaangeroerd.

Ik

wil

op deze plaats ingaan op

twee centrale yragen, die

-

als

ik

het goed zie

-

ook

in

het discussiestuk van

Bert

De

Munck

naar yoren komen:

1. Op welke manier zou de volkskunde maatschappelijk relevant moeten

zijnl

2.

Welke

rol

moet de volkskunde spelen als de

kunst zich met (volks)cultuur gaat bezighoudenl

Bij

de eerste vraag moet dan inderdaad eerst helder worden wat men onder 'volkskunde'

kan verstaan. Voor het gemak maak

ik hier

een onderscheid tussen

l

blic folÞlore

(of:

toege-paste volkskunde) en de 'wetenschappeliike

etnologie'. De praktijkgerichte tak van de paúlic

fo lÞlore w or dt

in

Nederland vertegenwoordigd

door het Nederlands Centrum voor

Volkscul-tuur

(NCV)

te

Utrecht. Zii

heeft een publieke

informerende en stimulerende funcue ren

aan-zien van allerhande vormen van volkscultuur.

In

samenwerking met professionele vertellers

organiseert het

NCV

bijvoorbeeld een

Natio-nale Verteldag, en binnen het

UNESCO-plan

ter bescherming en stimulering van het imma-teriêle erfgoed zou het

NCV

graag de

volks-dans

in

Nederland weer op de kaart zetten.

Het

gevaar dat schuilt

in

de promotie van

yolkscul-tuur

is dat men voor¿l kiest voor de moore en leuke culturele uitingsvormen. Esthetisering en musealisering liggen op de loer.

Het

sprookje

wordt

gekoesterd, rnaar een racistische mop is not done.

En

toch is een racistische mop óók volkscultuur,

zij

het een exponent vân wat men de 'donkere zijde' noemt. En als de

sinterklaas-viering

gestimuleerd moet worden, geldt dat

dan

niet

evengoed voor het Suikerfeestl

Ook

in-

en

uitsluiting

liggen onvermijdelijk op de loer. Elke selectie kan een ideologische keuze

in

zich dragen,

of

tenminste door derden als

zodanig worden uitgelegd. Daarmee

wil

geens-zins gezegd

z4n

dat het

NCV

niet

op

ziin

taak

berekend zou zijn

-

integendeel zelfs.

De tak van de 'wetenschappeliike

etnolo-gie'in

Nederland staa¡ de documentarie en

bestudering voor van zowel de 'mooie' als de

'leÌijke' kanten van de (volks)cultuur: er

wor-den bii voorkeur geen ethische

of

esthetische keuzes gemaakt, want cultuur is immers alles

wat zich aanbiedt. Aan het Meertens

Instituut

.9

I

'c

,;l

te Amsterdam

wordt bii

uitstek deze vorm van

etnologie beoefend. De maatschappelijke

rele-vantie is gelegen

in

de bestudering en analyse van cultuurverschijnselen

-

alsmede het ver-dwijnen daarvan zodra mensen het belang er niet meer van inzien.

Het

Meertens

Instituut

distantieert zich nadrukkeliik van de stimu-lering van bepaalde vormen van

volkscultuu¡

omdat

zij

dit

niet tot

haar taak rekent. De

rele-vantie schuilt iuist

in

de (voorzover mogelijk)

onbevooroordeelde diagnose van dynamische

culturele processen.

Het

Meertens

Instiruut

wil

zelf

geen

partij zijn in

deze processenr ze

lvil

niet

sturend optreden.

Al

zouden onderzoekers

bijvoorbeeld wel weer zo ver kunnen gaan door

er

-

binnen de

multiculturele

discussie

-

frjn-tjes op te

wiizen

dat onze eigen Nederlandse

grootmoeders vroeger ook hoofddoekies heb-ben gedragen (zij het veelal

niet uit

religieuze overwegingen). AIs daartoe reden is, mogen

(ol- moeten.¡ wetenschappers vanuit een posirie

van distantie ontmythologiseren, relatiyeren en zaken

in

een breder perspectief plaatsen.

In

Vlaanderen liggen de zaken delicater.

Niet

alleen omdat alles zo ongeveer

'verpoli-tiekt'

is

in

Vlaanderen, maar ook omdat bijvoor-beeld de positie van het Vlaams Centrum yoor Volkscultuur yeel meer ambigu is.

Zij

is immers

NCY

en Meertens

Instituut in

één, en zal dus

zowel wetenschappelijk onderzoek doen als aan

cultuurpolitieke processen deelnemen .

Ze moet

tegelijkerLijd afst¿nd houden en participeren: allicht dat er in Vlaanderen meer behoefte is aan een debat, zoals dat door

Bert

De Munck is

aangezwengeld.

Komen we bii de tweede vraag: welke

rol

moet de volkskunde spelen als de (hoge) kunst zich met volkscultuur gaat bezighoudenl

Voor

Nederland volgt het antwoord al

uit

het

vooraf-gaande. Her

NCV

is

bii

uitstek het

instituur

om

voor een breed publiek een brug te slaan tussen

volkscultuur en kunst, en kan

hier

een

belang-rijke

coördinerende en stimulerende

rol

spelen,

De onderzoekers yan het Meertens

Instituut

zullen

dit

proces met belan¡jstelling volgen, en trachten te komen met een cultuuranalyse:

welke kunstyormen worden gebruikt en vanuit welke ideologie, wat voor publiek komt er op af, en welke aspecten yan de volkscultuur worden

met welke achterliggende motieven naar voren

geschoveni \Mat zeggen deze processen over

globalisering

lokalisering

inuention of trødìtion,

identiteit, etriiciteit,

betekenisgeving, esthetise-ring, musealisering en

festivaliseringl

Daarmee zijn we aanbeland bii het Vlaamse missie-rtøtsmentvan

Bert

De Munck over

het

'uiteindeliike doel'.

Het

uiteindeliike doel van

de etnologie is, bii mijn weten, nìet'een maat-schappij op basis van tolerantie en begrip voor het "andere"', hoe wenseliik een dergeliik

stre-ven

in

het algemeen ook mag zijn. H ier zijn allerlei andere culturele, levensbeschouwelijke,

maarschappeliike en politieke instanries voor,

die da¿rtoe veel beter geëquipeerd

zijn.

De

werenschap mag

-

om zo te zeggen

-

geen

integratie-

of

cohesie-instrument worden,

zeker zolang de vraag open

blijft

of

integratie

en cohesie wel ¿llerwegen moeten en Þunnen.

Als

de etnologie ergens goed voor is, dan is

het

in dit

geval om

uit

te leggen waarom consensus

niet altiid

þan. waarom het

in

de

multicultu¡ele

samenleving

in

de praktiik af en toe faliekant

misgaat, maar ook waarom het veelvuldig goed

g¿al.

Maar

ik

geef toe: Nederlandse etnologen

hebben soms wel erg makkeliik praten.

In

Vlaamse ogen kan het lijken alsof ze geen

vuile

handen

willen

maken,

rersonalra

Theo Mede¡

(19ó0) is sinds 1994 werkzaam op de afdeling Etnologie van het Meertens

Insti-tuut

te Amsterdam.

Als

senior onderzoeker bestudeert

hij

Nederlandse volksyerhalen

in

heden en yerleden en treedt

hij

op als

coördi-nator yan de Nederlandse Volksverhalenbank (www.verhalenbank.nl).

Hij

heeft

onder meer

onderzoek verricht naar de vertelcultuu¡

in

de

multiculturele

samenleving en publiceerde twee belangrijke volksverhaalcollecties

uit

1900

onder de titels

Vertelcultuur in

\À/aterland

(2001) en

Vertelcultuur in

Nederland (2005). dr.

Theo

Mede¡ Meertens

Instituut

Postbus 942ó4

NL-l090

GG

Amsterdam

T

+

31 (0)20 4ó2 85 58

F

+

31 (0)20 4ó2 85 55 Theo.Meder@Meerfens.knaw.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Alvorens deze aan de Algemene raadscommissie en vervolgens ter besluitvorming aan de Raad voor te leggen wordt de raad geïnformeerd en geraadpleegd over de koers die het

-naar haar opinie over de concept nota Kunst in ’t hart, beleidsnota kunst en cultuur 2016- 2019. -of de nota naar mening van de ARC op 5 juni voor een termijn van 4 weken ter

In samenwerking met het Muziek Uitleen- en Informatiecentrum Gelderland (MUI), het nieuwe landelijke sectorinstituut Kunstfactor en de muziekscholen van Bergh, Doetinchem en

Een huis bovendien waar jonge mensen met én zonder autisme zich samen kunnen inspannen en ontspannen op het gebied van kunst en cultuur, sport en spel.. Wonen, werken, kunst

De leden van de Raad van Toezicht danken de directeur-bestuurder Lineke Kortekaas, de leden van het MT en de OR, alsmede de medewerkers en vrijwillige medewerkers van Cool kunst

2014 college maakt begroting 2015 raad stelt begroting 2015 vast 2015 college maakt

Kunnen we Cultuurmenu’s uitbreiden met extra culturele activiteiten die kinderen nog enthousiaster maken voor kunst en cultuur!. Zijn leerkrachten en docenten genoeg getraind

Begin studie Programma Jazz en Pop, Arnhem Programma Muziektheater, Arnhem Programma MediaMusic, Enschede Programma Popacademie, Enschede Programma Jazz en Pop, Zwolle