Share "Recensie: 'de Troon'"

1
0
0

(1)

Recensie ‘de troon’ Door Hugo Luijten

Nog tot zaterdag 10 april, 20.15, Avro Nederland 2.

Al weken verheugde ik mij op ‘de troon’. Eindelijk weer historisch drama op de Nederlandse tv. Zeker als dat drama is gebaseerd op ‘Voor de troon wordt men niet ongestraft geboren’, een fantastisch boek van Dorine Hermans en Daniela

Hooghiemstra. Ik heb nu de eerste twee uitzendingen van ‘de troon’ gezien, en ik ben niet enthousiast.

Allereerst vind ik het dramaturgisch mager. Waar de koningshuisserie ‘Wij

Alexander’ een monument was, is ‘De troon’ op zijn best een herinneringsplaquette. De acteurs zijn van een zekere naam en faam, maar het lijkt alsof ze niet echt grip op hun rol kunnen krijgen. Dat ligt voornamelijk aan de schrijvers want de karakters worden niet echt uitgediept. Het valt zeker te prijzen dat de makers een koningshuis van vlees en bloed hebben willen portretteren. Ik begrijp bijvoorbeeld dat de makers in de verbannen Willem (I) juist de ‘gekooide leeuw’ wilden benadrukken. Ze hebben er echter een ‘tandeloze leeuw’ van gemaakt. Of Willem echt ‘zum Tode betrübt’ achter de schapen sjokte, is niet bekend. Maar dat Willem zich de benen onder zijn kont uit heeft gekonkeld om een troon te bemachtigen, dat is wel bekend. En als ik die bruisende ambitie hier in één bijzinnetje kan samenvatten, moeten de makers van een tv-serie die ook in enkele penseelstreken kunnen neerzetten.

Deze manier van verfilmen speelt de serie overal parten. Willem I is een (halve) democraat, die spreekuur houdt voor het volk en arme mensen zelfs geld geeft. De goeierd. Het zijn misschien zelfs historische feitjes. Dat Willem zijn fortuin ver-twintigvoudigde en tezelfdertijd ruim een derde van de Amsterdammers onder de armoedegrens leefde, is dat echter ook. Het maken van een tv-serie over een historisch thema, bestaat logischerwijs uit het maken van keuzes. Hier zijn dus de verkeerde keuzes gemaakt.

De historische research van de serie is ook knudde. Met een rietje. Uit twee

afleveringen de volgende lijst: Willem gaat in 1803 bij ‘keizer Napoleon’ op bezoek, hoewel Bonaparte pas in december 1804 zichzelf tot keizer kroonde. De latere koning van België, Leopold van Saksen-Coburg wordt geïntroduceerd als ‘Vlaamse adel’, terwijl hij uit de Duitse landen kwam en werkelijk niets met ‘België’ (dat toen nog niet eens bestond) te maken had. De Oranjes schutteren in het Frans, in werkelijkheid was Frans de voertaal bij het huis van Oranje en werd het Nederlands er maar matig tot slecht gesproken. De bijnaam ‘Guillot’ voor Willem II wijst daar al op. Die fout met de taal wordt overigens nog eens herhaald met Anna Paulowna. Zelfs in de huwelijksnacht staat er een tolk naast het bed, hetgeen leidt tot de gênante scène: ‘ze zegt: neem mijn borst, sire’. In werkelijkheid sprak men bij de Romanovs vooral Duits en Frans en beide talen zal Guillot goed gesproken hebben. Als hij ze in zijn huwelijksnacht al nodig had. De rollen lopen bij momenten ‘jarenlang’ in dezelfde kleren en nog ergerlijker zijn de werkelijk talloze foutieve details. Een greep: het Voorlopig Bewind draagt ministersuniformen uit het einde van de 19e eeuw, Guillot

komt in een bos twee Franse cavaleristen tegen die een infanterie-uniform dragen, de Oranjes zitten in clubfauteuils uit het einde van de 19e eeuw, Wilhelmina van Pruisen

draagt een kanten ‘molensteen’ uit de vroege 17e eeuw, orthodoxe patriarchen dragen

katholieke bisschopsmijters, en ga zo maar door.