• No results found

Waarom confessionele partijvorming (toch nog) kan

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Waarom confessionele partijvorming (toch nog) kan"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

CHRISTEN-DEMOCRATIE 362 door prof. dr. N.H. Douben

Prof. dr. N. H. Douben is hoogleraar aan de Katho-lieke Universiteit te Nijmegen. Hij is lid van de We-tenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

Waarom

vormtng

confessionele

partij-( toch no g) kan

Er is al heel veel geschreven en gesproken over de (on)mogelijkheid van politieke partijvorming op confessionele grondslag. Mede door de secularisering die zich ge-leidelijk aan heeft voltrokken, en de daarmee gepaard gaande ontzuiling, heeft bij zeer velen de mening post gevat, dat het einde van de confessionele partijen in zicht was.

Politiek zou na de jaren zestig op andere

begin~elen worden gevoerd. Met name de grote stromingen die door socialisme en liberalisme worden aangeduid, zouden de basis voor partijvorming bieden. Daar-naast zou er aileen nog plaats zijn voor pragmatisme en nai:viteit.

Ik denk dat dit terugbrengen van de po-litieke basis tot enkele maatschappijvisies die niet op enige religieuze stam geent zijn, tot een te grote reductie van de wer-kelijkheid leidt. Bovendien zijn de uit-gangspunten van bijvoorbeeld liberalisme en socialisme ook niet voldoende om con-crete politiek te kunnen voeren. Er zal altijd vertaald moeten worden naar de maatschappelijke omstandigheden. Pan-klare oplossingen bieden socialisme en liberalisme niet, evenmin als bet christen-dom daartoe in staat is. Daarom is er op

CHRISTEN DEMOCRATISCHE VERKENNJNGEN 7-8/82

dit niveau ( dus van de vertaling en con-cretisering) geen principieel verschil tus-sen de verschillende stromingen. Enig voordeel hebben socialisme en liberalisme in dit verband wei, want ze zijn veel jonger dan het christendom. Derhalve spreekt de ideologische bron van deze 'ismen' een taal die dichter bij de heden-daagse concrete situatie staat dan de taal van de bijbel.

Voor christenen is bet echter niet eenvou-dig om hun politieke basis zo te definieren dat socialisten en liberalen er geen kant mee op kunnen. Want bet evangelie sluit deze stromingen niet uit. Maar daarom lijkt bet mij ook mogelijk te zijn, dat chris-tenen deel uitmaken van partijen die het socialisme of liberalisme tot basis van hun politiek handelen kiezen. Voor christenen is er dan ook steeds een moeilijke keuze

CH als nu wa zel ge; Pe rijl tie da nit va ga scl do de da let scl scl va de ha ho H( lie da bi( ee In I sc

lUi

na he br Ik te1 he kc ga de ge Vt hi I ge let tw vo

c'"

(2)

CHRISTEN-DEMOCRATIE

als het gaat om de politieke partij. Zeker nu de dogmatische kanten van aile ismen wat afgeslepen zijn, is het niet meer van-zelfsprekend dat deze keuze zonder nauw-gezette afweging wordt gemaakt.

Persoonlijk zie ik echter nog een belang-rijk element in het christendom als poli-tieke inspiratiebron naar voren komen, dat door bijv. liberalisme en socialisme niet belichaamd wordt. Dat is het element van heel de mens. Vooral het socialisme gaat terug op een scheiding van de maat-schappij in klassen die bevolkt worden door mensen die of 'verheven' of 'verne-derd' moeten worden. De broederschap is dan ook betrekkelijk, en houdt volgens de leer vaak op waar de klassegrenzen over-schreden worden. Deze relatieve broeder-schap schept de mogelijkheid tot het laten vallen van mensen, omdat ze tot een an-dere klasse behoren. Klassenstrijd hardt niet aileen maatschappelijke ver-houdingen, maar verkettert ook mensen. Het christendom leert je naaste als je zelf lief te hebben en dat betekent veel meer dan beperkte broederschap. Daarnaast biedt dit element van het christendom ook een rem op een liberalisme dat vooral het individu scherp stelt tegenover de maat-schappij en daarbij tot een vrijwel abso-lute individualisering komt. En dit kan natuurlijk in een gebroken samenleving - die niet heel is - gauw tot een over-heersing van de sterke over de zwakke broeder leiden.

Ik heb wel eens de indruk dat het chris-tendom er is om zowel het socialisme als het liberalisme te relativeren. Juist nu komt een individualiseringsstroom op gang die door beide ismen op verschillen-de manieren wordt gevoed en waarvan verschillen-de gevolgen zich thans al beginnen te uiten. Vervreemding en verzakelijking behoren hiertoe, maar ook de aantasting van het gezin. De felle manier waarop vaak van leer wordt getrokken tegen bijv. het insti-tuut van het kostwinnerschap is daar een voorbeeld van. V oor mij is er dan ook

CHRISTEN DEMOCRATISCHE VERKENNINGEN 7-8/82

363

reden genoeg om zeker niet onsympathiek te staan tegenover een politieke partij die gebaseerd is op de christelijke inspiratie-bron.

Deze sympathie is niet vanzelfsprekend of traditioneel. Ruim twintig jaar geleden behoorde ik tot de politieke aanhang van de KVP, en tegen het einde van de jaren zestig werd het een actief lidmaatschap van de PPR. Ik dacht daar een boeiende en duidelijk christelijk gei:nspireerde poli-tieke partij te treffen waarin ik mij thuis zou voelen. Na enkele jaren vond ik deze gedachte er echter niet meer, zodat in het begin van de jaren zeventig mijn lidmaat-schap werd beeindigd. Radicalisering leidt immers gemakkelijk tot doordrammerij en het niet meer in verhouding zien van om-standigheden en gebeurtenissen. Dat gaf voor mij de doorslag.

Nog steeds ben ik partijpolitiek gesproken een 'heiden', ofschoon de sympathie voor het CDA er wel is. Voor deze afstande-lijkheid heb ik als belangrijkste reden, dat ik nu echt wel uitkijk om mij te identifi-ceren met een partij die nog in de groei is en zich in verschillende richtingen kan ontwikkelen. Sommigen vinden dit mis-schien een laffe houding, maar dat oor-deellaat ik hen graag. Bovendien ben ik geen politieke activist en daarom baseer ik mij vooral op datgene wat achter het dagelijkse politieke werk van het CDA gebeurt. In dit verband was de publikatie van 'Gespreide Verantwoordelijkheid' en-kele jaren geleden voor mij een duidelijke richtingwijzer. Wat in dit rapport over de maatschappelijk-economische orde naar voren wordt gebracht, heeft mij doen overtuigen van het feit dater z6 in Neder-land ruimte moet komen voor een poli-tieke partij die in haar beginselen de oren noch laat hangen naar 'links' noch naar 'rechts'. Wat mij enkele jaren na de verschijning van dit rapport echter nog doet twijfelen is, of de praktische politici binnen het CDA de inhoud van dit rap-port wel kunnen waarmaken. Als

(3)

rent-CHRISTEN-DEMOCRATIE

meesterschap en solidariteit de pijlers van onze maatschappij moeten zijn, dan zullen een aantal zaken anders moeten worden aangepakt. Spreiding van verant-woordelijkheid is daartoe een instrument; het zou echter meer en beter dan tot nu

CHRISTEN DEMOCRATISCHE VERKENNINGEN 7-8/82

364 toe gebeurd is, gehanteerd moeten wor-den. CH

(

Dt: 19 ill( ve di( zit 11 17 va Vl be m; lin op V1 r01

H(

gn de ill( po ste dir vo da al~ CH

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zoals hierboven beschreven, is de Grote Rekendag een dag die volledig in het teken staat van op een onderzoekende manier aan de slag gaan met open geformuleerde problemen,

Deze gelden zijn niet bedoeld voor en ook niet toereikend om een vergoeding voor coschappen te verlenen.. Universitair medische centra krijgen daarnaast extra financiering voor

De bestuurlijke advisering voor- afgaand aan het besluit tot ont- ruiming kon beter. De na de ont- ruiming werkelijk geconstateerde veiligheidsrisico’s bevestigen de noodzaak van

Oordeel nooit een flacon of doos naar zijn uiter- lijke verschijning - drink de pesticide, onkruidverdelger of het ratten- vergif in het vaste geloof dat het goed is voor uw

Er zijn politieke systemen, waarin de burger niet alleen geacht wordt zich aan bepaalde democratische spelregels te houden, maar waarin die burgers ook geacht worden

De eigen bijdrage is niet bedoeld als een extra straf, maar de betrokkene zal het wel zo ervaren 'De vervuiler betaalt.' Dat is het motto van twee wetsvoorstellen die beogen

zuchtige ,maar iemand, die de stroom des tijds in goede banen wil leiden, met zoveel mogelijk behoud van het goede van vroeger. Hij wil het bestaande niet coûte

De manier waarop de punten voor linkshandigheid zijn verzameld is ook één van de onderwerpen die meer genuanceerd dient te worden. Echter in sommige studies wordt