• No results found

Immersion design

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Immersion design"

Copied!
48
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

immersion

design

 

 

 

 

 

Immersive  Theatre  Performance  

‘Verboden  Vruchten’  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

D.A.M.  van  Doremalen  

Juni  2015  |  Breda  |  studentnummer:  2044550  

Begeleiders:  Marcel  van  Brakel  &  Wander  Eikelboom  |  Ann  van  der  Auwerart   Communication  &  Multimedia  Design  (CMD)  

Academie  voor  Communicatie  en  User  Experience   Avans  Hogeschool  Breda  

     

(2)

                                                                                                     

(3)

VOORWOORD  

 

“Ik  moet  je  iets  vertellen.  Ik  vind  het  echt  heel  erg  moeilijk,  omdat  ik  weet  dat  het  verkeerd  is.   Maar  waarschijnlijk  weet  je  het  al.  Dat  ik  op  mannen  val…  Ik  ben  homo.”  

 

Dit  onderzoek  gaat  niet  over  homoseksualiteit.  Het  gaat  over  een  jongen  die  ‘toevallig’  van   musicals  houdt  en  daardoor  in  aanraking  is  gekomen  met  een  bijzonder  theaterstuk:  Spring   Awakening,   een   tragedie   die   ingaat   op   herkenbare   universele   gevoelens   omtrent   het   innerlijke  conflict  ten  gevolge  van  de  ontwaking  van  seksuele  verlangens.  Het  is  een  tragedie,   omdat  deze  verlangens  niet  kunnen.  Het  mag  niet.  Maar  hebben  we  het  allemaal  al  niet  eens   meegemaakt?   Het   verlangen   naar   iets   of   iemand,   terwijl   dat   eigenlijk   ‘verkeerd’   is,   en   de   lichamelijke   onmacht   die   daar   gevolge   van   is:   Hoe   kan   iets   wat   je   voelt,   iets   waar   je   geen   controle  over  hebt,  hoe  kan  zoiets  nou  ‘verkeerd’  zijn?1  

 

In  deze  rapportage  wordt  beschreven  hoe  ik  vanuit  een  bestaand  verhaal  een  persoonlijke,   immersieve   theaterbelevenis   ga   ontwerpen   en   zo   de   innerlijke   conflict   zoals   in   Spring   Awakening  voelbaar  ga  maken  bij  het  publiek:  Verboden  verlangens  leiden  tot  radeloosheid.   Hoe  kan  ik  het  publiek  verplaatsen  in  de  beleving  van  deze  verboden  verlangens?    

 

Hierbij  wil  ik  graag  iedereen  bedanken  die,  op  wat  voor  manier  dan  ook,  een  bijdrage  heeft   geleverd  aan  het  tot  stand  komen  van  dit  project.  

 

Veel  leesplezier,    

Daan  van  Doremalen  

                                                   

(4)

                                                                                                     

(5)

    INHOUDSOPGAVE             VOORWOORD                  2         KERNBEGRIPPEN                5           SAMENVATTING/                  6       SUMMARY         INLEIDING                  7         METHODOLOGIE                9         SPRING  AWAKENING                   1.1     inhoud                   11  

1.2     vorm,  context  &  tijd               11  

1.3     visie                   13   1.3     propositie                   14         IMMERSION  DESIGN                 2.1     theater                   15   2.2     immersieve  toepassingen             16   2.3     ontwerpstrategie               19         HET  CONCEPT                   3.1     visie                   21   3.2     immersie                 22   3.3     opzet                   23         REALISATIE                   4.1     script                   27   4.2     sounddesign                 29   4.3     theatercode                 30   4.4     regieplan                 32   4.5     uitvoering                 38    

    CONCLUSIES  &  AANBEVELINGEN           43  

      BRONNENLIJST                                           45                        

(6)

KERNBEGRIPPEN  

Zie  bijlage  I  voor  overige  begrippen.  

 

-­‐ Immersion  Design  

Deze  term  is  vakjargon  als  het  gaat  om  ‘een  onderdompeling  in’.  De  termen;  

immersion,  immersie,  immersieve,  immersive,  immersiveness  betreffen  allen  deze  

onderdompelende  factor  in  verhouding  tot  het  beschreven  woord.  Binnen  dit   project  doel  ik  hiermee  op  de  maximale  vorm  van  theaterbelevenis.  Men  waant  zich   volledig  in  de  gecreëerde  werkelijkheid.  Tijdens  de  minor  ‘Immersive  Stories’  (CMD,   Avans  Hogeschool  2013/2014)  ben  ik  in  aanraking  gekomen  met  het  construct,  dat   leidraad  is  geworden  in  de  betekenis  van  het  ontwerp.  

 

-­‐ Propositie  

De  propositie  is  de  essentie  van  Spring  Awakening  gevormd  vanuit  een  persoonlijke   visie  op  het  stuk,  deze  zal  leidraad  zijn  in  de  belevenis  van  het  eindproduct.  

  -­‐ Publiek  

Het  publiek  is  de  gebruiker  van  het  eindproduct.  Hierbij  zal  ik  mij  richten  op  een   algemeen  en  volwassen  publiek,  ervan  uitgaande  dat  het  eindproduct  toepasbaar  is   als  belevenis  die  geschikt  is  voor  theater(festivals).  De  specifieke  doelgroepen   worden  uiteengezet  in  het  concept.  

 

-­‐ Spring  Awakening  

Dit  is  titel  van  de  musical  die  mij  inspireerde  dit  project  uit  te  voeren.  De  musical,   geschreven  door  Steven  Sater  (scriptschrijver)  &  Duncan  Sheik  (componist),  is   gebaseerd  op  het  toneelstuk  ‘Frühlings  Erwachen’  geschreven  door  Frank  Wedekind   eind  negentiende  eeuw.    

 

-­‐ Theater  

Theater  is  bij  dit  project  context  en  doel.  Dit  houdt  in  dat  het  ontwerp  in  moet   spelen  op  de  condities  van  theater.  Randvoorwaarde  voor  de  betekenis  van  theater   is  dat  dit  een  levende  voorstelling  is  middels  publiek,  performer  en  podium.  De   betekenis  van  deze  drie  begrippen  zijn  diffuus  en  daardoor  altijd  subjectief.  

                                   

(7)

SUMMARY    

 

In   this   paper   I   will   expose   my   designprocess   to   create   an   immersive   theatre   experience   concerning  a  personal  view  on  the  musical  ‘Spring  Awakening’.  Realizing  this  mission  will  be   done   by   inspiring   and   experimenting   from   an   avant-­‐garde   perspective   on   theatre   and   the   story,   with   the   aim   to   make   the   essence   perceptible   at   the   audience.   The   input   for   this   research   was   found   in   literature   studies,   desk   research,   many   in-­‐depth   interviews   and   experiments.    

 

Spring  Awakening  is  about  a  group  of  adolescent  youngsters  in  a  world  of  repression.  The   tragedy   concerns   a   clear   conflict   between   the   ‘system’   these   youngsters   live   in   and   the   development   of   their   (sexual)   identity.   While   studying   the   play   I   have   come   to   understanding  why  the  form  of  story  and  presentation,  in  relation  to  context  and  time,  has   been  experienced  as  contentious.  This  is  because  of  the  play’s  controversy,  the  perceptible   inner  monologue  and  the  unavoidability  of  these  yearnings.  Out  of  my  personal  view  on  the   play  I  have  come  to  a  proposition,  which  I’ll  make  perceptible  in  the  immersion  design.  This   proposition  is:  Forbidden  desires  lead  to  desperation.  

 

By   knowing   this,   I   have   been   searching   for   usable   immersive   techniques   to   create   the   perceptible  proposition.  In  this  research  I  will  present  a  fair  view  on  theatre  as  context  and   objective,   the   relevance   of   immersion   and   uses   to   make   all   this   possible.   Resulting   in   a   unique  immersion  design,  which  will  be  the  foundation  of  the  concept  and  the  development   of  the  immersive  theatre  experience.  

   

SAMENVATTING    

In   deze   rapportage   doe   ik   verslag   van   mijn   ontwerpproces   waarin   ik   een   immersieve   theaterbelevenis  maak  rondom  een  persoonlijke  visie  op  de  musical  ‘Spring  Awakening’.  De   realisatie  van  deze  missie  gebeurt  door  te  inspireren  en  te  experimenteren  vanuit  een  avant-­‐ garde  perspectief  op  theater  en  het  verhaal,  met  als  doel  de  essentie  voelbaar  te  maken  bij   een   volwassen   publiek.   Literatuuronderzoek,   deskresearch,   vele   diepte-­‐   interviews   en   experimenten  hebben  input  voor  dit  onderzoek  geleverd.  

 

Spring  Awakening  gaat  over  een  groep  puberende  jongeren  in  een  wereld  van  repressie.  In   de  tragedie  is  een  duidelijk  conflict  tussen  het  ‘systeem’  waarin  zij  leven  en  de  ontwikkeling   van  hun  (seksuele)  identiteit.  In  het  onderzoek  naar  het  stuk  ben  ik  tot  het  inzicht  gekomen   waarom   de   vorm   van   verhaal   en   voorstelling   in   verhouding   tot   de   context   en   tijd   als   spraakmakend  wordt  ervaren.  Dit  komt  door  de  controversie  van  het  stuk,  de  voelbaarheid   van   de   innerlijke   monoloog   en   de   onontkoombaarheid   van   deze   verlangens.   Vanuit   mijn   persoonlijke   visie   op   het   stuk   ben   ik   tot   een   propositie   gekomen.   Deze   werk   ik   uit   in   een   voelbare  belevenis.  De  propositie  luidt:  Verboden  verlangens  leiden  tot  radeloosheid.    

Met  deze  kennis  ben  ik  naar  toepasbare  immersieve  vormen  gaan  zoeken  om  de  propositie   voelbaar  te  maken.  In  het  onderzoek  geef  ik  een  beeld  van  theater  als  context  en  doel,  de   relevantie   van   immersie   en   toepassingen   om   dit   mogelijk   te   maken.   Resulterend   in   een   uniek  immersion  design,  welke  ten  grondslag  ligt  aan  het  concept  en  de  uitwerking  van  de   immersieve  theaterbelevenis.    

     

(8)

INLEIDING            

In   Londen   is   ‘Immersive   theatre’   een   big   deal   op   het   moment;   vertelt   Annemiek   van   Elst   (regisseuse,  schrijfster  en  performer)  wanneer  ik  haar  benader  om  theaterteksten  voor  mij   te  schrijven.  “Dus  je  zit  in  ieder  geval  op  het  juiste  pad”.2  Bij  immersive  theatre  is  het  publiek  

geen  passieve  toeschouwer,  het  is  onderdeel  van  het  verhaal.3  Iets  wat  in  Londen  en  New  

York  al  jaren  gaande  is,  lijkt  in  Nederland  nog  niet  aangeslagen  te  zijn.4  Sterker  nog;  niemand  

lijkt  het  begrip  te  kennen.    

Ik   ben   geen   regisseur,   dramaturg   of   tekstschrijver.   Ik   heb   geen   verstand   van   decorbouw,   licht-­‐  en  geluidstechniek.  Ik  ben  niet  opgeleid  voor  de  ambacht  om  theater  te  maken.  Maar   ik   ben   wel   interactiestrateeg5,   toegespitst   op   immersion   design.   Ik   ben   nieuwsgierig   naar  

ieders  individuele  belevenis  en  toepassingen  om  deze  machtig  te  zijn.  In  dit  project  benader   ik   het   medium   theater   als   een   toegepast   communicatiemiddel6   en   stel   ik   mijn   doelgroep  

(het   publiek)   centraal   in   mijn   interactief   ontwerp.   Vanuit   dit   gedachtegoed   speelt   het   publiek  de  hoofdrol;  letterlijk  en  figuurlijk.  

 

“Het  publiek  is  surrogaat  lichaam  binnen  de  geregisseerde  belevenis.”  

 

Met  dit  gezegde  wil  ik  mijzelf  onderscheiden.  Door  geen  gebruik  te  maken  van  acteurs,  maar   van   het   publiek.   Het   publiek   is   niet   alleen   middelpunt   van   de   belevenis,   maar   het   is   de   belevenis  zelf.  Ik  laat  het  publiek  binnen  een  collectieve  setting  een  individuele  belevenis  als   surrogaat   lichaam   ervaren.   Op   deze   manier   wil   ik   hen   samen   krijgen,   inzicht   bieden   en   inlevingsvermogen   schenken.   Iets   waar   we   tegenwoordig   nog   steeds   aan   tekortschieten.   Een  belevenis  die  meer  immersive  is  dan  gebruikelijk,  om  zo  het  publiek  op  confronterende   wijze  naar  zichzelf  te  laten  reflecteren.  

 

In  de  huidige  maatschappij  hebben  we,  aldus  regisseur  Geert  Niland7,  steeds  meer  nodig  om  

meegenomen  te  worden  in  een  verhaal  of  belevenis.  We  zijn  getemd  door  gewenning.  We   leven  in  een  digitaal  tijdperk  waarin  digitale  media  de  overhand  hebben  genomen.8  Door  de  

individualisering   spelen   we   allemaal   de   hoofdrol   in   het   leven,   we   zoeken   zo   veel   mogelijk   sensatie   op   en   willen   dit   met   iedereen   delen.   Hierdoor   worden   we   overspoeld   door   verhalen,  maar  beleven  we  ze  nog  echt?  Theater  wordt  niet  meer  gezien  als  de  meest  voor   de  hand  liggende  belevenisvorm,  toch  heeft  deze  als  fysiek  hypermedium9  de  potentie  om  

zo  écht  en  zo  dichtbij  mogelijk  een  verhaal  voelbaar  te  maken.      

Dit   project   is   een   verbinding   tussen   theater,   de   musical   Spring   Awakening10   en   een  

immersieve   benadering   vanuit   mijn   CMD-­‐optiek.   Ik   heb   mij   verdiept   in   de   musical   en   toepassingen  om  de  essentie  zo  voelbaar  mogelijk  te  maken  in  de  individuele  belevenis  van   het  publiek.  De  uitwerking  zal  een  persoonlijk  perspectief  zijn  op,  wat  naar  mijn  mening,  de   essentie  is  van  het  stuk.  Waar  het  origineel11  (Wedekind  F.  1891)  verbannen  werd  vanwege  

de   opname   van   onderwerpen   als   homoseksualiteit,   leven   we   nu   in   een   samenleving   waar   deze   geaardheid   (gelukkig)   geaccepteerd   wordt.   Op   het   gebied   van   tolerantie   zijn   we   ingehaald  door  IJsland,  maar  Nederland  staat  nog  altijd  op  nummer  twee.12  Mijn  doel  is  om  

hier   juist   de   grenzen   op   te   zoeken,   zoals   het   origineel   deed   in   zijn   tijd.   Door   vanuit   een   avant-­‐garde   perfectief   te   kijken   naar   theater   en   het   stuk   en   deze   te   remediëren   tot   een   nieuwe  vorm.  

 

“I’m  calling,  to  know  the  worlds  true  yearning!    I’m  calling,  and  one  day  all  we’ll  know…13”    

(9)

Dit  is  een  fragment  uit  een  van  de  liedteksten  uit  de  musical,  die  tevens  de  maatschappelijke   relevantie   weerlegt   van   Spring   Awakening   en   daarmee   mijn   project.   Waar   het   stuk   de   nadruk  legt  op  de  verlangens  van  een  puber,  wil  ik  een  vergelijkbare  belevenis  laten  ervaren   bij   het   publiek.   Mijn   product   is   een   immersive   theatre   performance:   Een   live   belevenis   waarin  ik  het  innerlijke  conflict  rondom  verboden  verlangens  voelbaar  maak.  In  dit  project   maak  ik  geen  gebruik  van  acteurs,  maar  kruip  ik  into  the  mind  van  het  publiek  om  het  zelf   het   verhaal   te   laten   doorleven.   Een   mentaal   spel   over   lichamelijke   controversie.   Mijn   uitdaging   als   ‘regisseur’   is   om   de   context   dusdanig   vorm   te   geven   dat   deze   belevenis   onontkoombaar  zal  zijn.    

 

Het   bovenstaande   leidt   tot   de   volgende   ontwerpformulering:   Ontwerp   een   immersieve   theaterbelevenis,   vanuit   persoonlijk   gedachtegoed   op   ‘Spring   Awakening’   en   immersion   design,   met   als   doel   de   essentie   in   hogere   mate   van   immersie   voelbaar   te   maken   bij   het   publiek.                                                                            

(10)

METHODOLOGIE  

 

Hoe   ga   ik   te   werk?   Tijdens   het   vooronderzoek   wordt   naast   deskresearch   de   meeste   input   geleverd   door   de   vele   dialogen   met   het   publiek,   theatermakers   en   mensen   uit   eigen   vakgebied.  Daarbij  worden  veel  bestaande  concepten  geanalyseerd  die  een  oplossing  bieden   voor   verbeelding   naar   ontwerp.   Hiervoor   zal   ik   meerdere   vormen   van   performance   bezoeken  die  zich  op  de  grensgebieden  manifesteren  van  theater.  Vanuit  de  voorkennis  die   ik   hieruit   opdoe   zullen   heldere   ontwerpcriteria   ontstaan   die   ten   grondslag   liggen   aan   het   concept  en  de  uitwerking  van  de  immersieve  theaterbelevenis.    

 

Parallel  aan  dit  theoretische  onderzoek  worden  meerdere  experimenten  uitgevoerd  die  een   belangrijke   schakel   vormen   binnen   de   onderzoeksmethodiek.   Tijdens   de   experimenten   wordt  de  ontwerpstrategie  op  de  proef  gesteld.  Door  idee  en  theorie  uit  te  testen,  krijg  ik   een  beter  beeld  van  welke  vormen  van  storytelling  en  interactie  strategisch  passen  binnen   de   ideevorming,   wat   leidt   tot   een   conceptevolutie   naar   het   uiteindelijke   eindproduct.   De   rapportage  bestaat  uit  vier  delen  die  onderstaand  beschreven  worden:  

   

1. SPRING  AWAKENING  

Om  vorm  te  geven  aan  dit  ontwerp  zal  eerst  het  stuk  Spring  Awakening  worden   geanalyseerd.  Dit  betreft  zowel  de  musical  versie  als  het  origineel.  Wat  is  de   essentie  en  hoe  verhoudt  de  vorm  zich  tot  de  context  en  de  tijd?  Uit  dit  onderzoek   ontstaat  een  persoonlijke  visie  op  het  stuk  en  de  basis  voor  de  ontwerpcriteria.   Tenslotte  zal  vanuit  de  essentie  een  propositie  worden  gehaald  die  voelbaar  wordt   gemaakt  in  de  belevenis  van  het  eindproduct.  

 

2. IMMERSION  DESIGN  

Vanuit  het  onderzoek  naar  de  theaterteksten  zullen  ontwikkelingen  in  theater  en   interactieontwerp  worden  geanalyseerd  die  bruikbaar  zijn  voor  de  uitwerking  van  de   propositie.  Dit  zal  worden  gedaan  middels  deskresearch,  diepte-­‐interviews  en  de   vergelijking  van  immersieve  theaterbelevenissen.  De  inzichten  uit  de  analyse   worden  gebruikt  om  de  ontwerpstrategie  vorm  te  geven.    

 

3. HET  CONCEPT    

Tijdens  het  vooronderzoek  ligt  de  nadruk  op  hoe  ik  de  belevenis  op  immersieve   wijze  wil  presenteren.  In  het  concept  wordt  vanuit  de  ontwerpstrategie  invulling   gegeven  aan  de  vorm  die  dienend  is  aan  het  doel  van  het  stuk.  Hierbij  vormt  de   propositie  de  basis.  Aan  de  hand  van  de  ontwerpcriteria  wordt  een  opzet   gepresenteerd  voor  het  eindproduct.  

 

4. REALISATIE  

Vanuit  de  doelstellingen  en  randvoorwaarden  van  het  concept  wordt  een  prototype   uitgewerkt.  Hierbij  hoort  de  uitwerking  van  het  script  en  alle  keuzes  voor  de  

uitvoering  en  organisatie  van  de  prototype/  voorstelling:  Verboden  Vruchten.    

     

(11)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(12)

DEEL  1  |  SPRING  AWAKENING  

 

In  dit  deel  van  het  onderzoek  wordt  antwoord  gegeven  op  de  vraag  wat  is  de  essentie  is  van   het  stuk.  Wat  wil  ik  voelbaar  maken  en  hoe  komt  het  verhaal  het  meest  tot  zijn  recht?  Het   onderzoek  is  verdeeld  in  de  volgende  paragrafen:  

 

1.1     Inhoud  

1.2     Vorm,  context  &  tijd   1.3     Visie     1.4     Propositie         1.1  |  INHOUD    

De  inhoud  van  de  musical  is  het  startpunt  van  mijn  onderzoek,  hiervoor  heb  ik  het  boek  en   de   teksten   (Steven   Sater,   2007)   geanalyseerd.   Daarbij   ben   ik   in   gesprek   gegaan   met   o.a.   Belinda  van  Doorn  (regisseuse  ‘Lenteprikkels’,  2009),  Geert  Niland  (regisseur)  en  Wouter  van   der  Horst  (theaterproducent  Het  Nieuwe  Theater)14  om  tot  de  essentie  en  de  betekenis  van  

het  stuk  te  komen.  In  deze  paragraaf  geef  ik  vanuit  de  verworven  kennis  een  korte  weergave   van  de  inhoud  van  het  stuk.    

 

Spring  Awakening  is  een  musical  gebaseerd  op  het  toneelstuk  ‘Frühlings  Erwachen’;  voor  die   tijd  een  controversieel  toneelstuk  vanwege  onderwerpen  zoals  abortus,  homoseksualiteit  en   kindermishandeling  die  erin  voorkomen.  De  muziek,  het  verhaal  en  zijn  rauwe  onderwerpen   maken  dat  dit  stuk  een  aura  met  zich  meedraagt  van  noodzaak  en  authenticiteit.  Het  gaat   hier  om  echte  mensen  die  echte  dingen  meemaken,  gebaseerd  op  waar  gebeurde  feiten.15  

 

In  het  verhaal  volgen  we  een  groep  jongeren  die,  ieder  op  hun  eigen  manier,  ‘slachtoffer’  is   van  de  context  waar  zij  in  leven.  Puberteit  is  moeilijk  wegens  het  lichaam,  overspoeld  door   hormonen,   dat   in   een   nieuwe   fase   terecht   komt   en   te   maken   krijgt   met   onbekende,   verboden  verlangens.  De  onwetendheid  resulteert  in  een  hulpeloze  situatie  waarin  alles  zich   tegen  de  pubers  keert.  Zij  worden  ‘dom’  gehouden  en  leven  in  een  wereld  vol  onbegrip,  dit   resulteert  in  een  tragedie  over  radeloosheid  en  zelfs  de  dood.    

 

De   gebeurtenissen   zijn   intens   en   heftig,   maar   zijn   allemaal   gevolg   van   herkenbare   en   universele  onderwerpen  aangaande  de  ontluikende  seksualiteit  van  tieners,  het  generatie-­‐ conflict   met   volwassen,   verlangens   en   de   radeloosheid   die   daar   gevolge   van   is.   Hoewel   in   het   verhaal   meerdere   onderwerpen   centraal   staan,   gaat   het   in   het   algemeen   over   het   vormen  van  je  identiteit  in  conflict  met  het  systeem:  Religie,  school  en  ouders  zijn  hier  allen   onderdeel  en  oorzaak  van  een  wereld  van  repressie.  

   

1.2  |  VORM,  CONTEXT  &  TIJD    

Als  aanvulling  op  mijn  onderzoek  heb  ik  het  origineel  vergeleken  met  de  musicalbewerking,   die   leidraad   is   in   mijn   onderzoek.   In   deze   paragraaf   beschouw   ik   beide   stukken   en   de   vormgeving  van  het  verhaal  van  Spring  Awakening  in  verhouding  tot  de  context  en  tijd.    

(13)

HET  ORIGINEEL  

‘Frühlings   Erwachen’   (Wedekind   F.   1891)   werd   toentertijd   als   extreem   controversieel   beschouwd.  Dit  door  de  open  wijze  waarop  het  thema  seksualiteit  werd  behandeld.  Een  van   de   meest   controversiële   seksuele   aspecten   in   die   tijd   was   het   opnemen   van   homo-­‐ seksualiteit  in  het  stuk.  De  homoseksuele  relatie  tussen  Hanschen  en  Ernst  is  maar  een  klein   fragment  en  lang  niet  zo  dramatisch  als  de  relatie  tussen  Melchior  en  Wendla.  Toch,  binnen   deze  tijd  en  context  werd  dat  heel  anders  ervaren.  Ondanks  alle  kritiek  werd  het  stuk  wel   een   succes.   Tot   er   in   1917   in   Amerika   een   Engelstalige   uitvoering   kwam,   welke   als   pornografisch  werd  beoordeeld  en  vervolgens  verboden.16  

   

DE  MUSICAL  

Het  interessante  over  het  ontwerpproces  van  deze  musical  is  dat  Sheik  (componist)  in  eerste   instantie   het   idee   van   een   musical   niet   zag   zitten.   Hij   was   nooit   fan   van   het   gegeven   dat   spraakconversaties  ineens  zingend  werden  voortgezet.  Sater  (scriptschrijver)  kwam  met  het   idee  om  de  nummers  te  gebruiken  om  de  interne  monologen  te  verwoorden.  Zo  besloten  ze   toch  het  stuk  te  bewerken  tot  een  musical.  Ze  kozen  er  wel  voor  om  het  construct  ‘musical’   los  te  laten  en  het  te  zien  als  een  pop-­‐  rockalbum.  Waarbij  deze  muziek,  in  deze  muziekstijl,   uitlaatklep  is  van  de  jongeren  in  de  voorstelling.    

 

De   musical   biedt   de   mogelijkheid   innerlijke   fricties   voelbaar   te   maken   bij   het   publiek.   Dit   gebeurt  voornamelijk  door  het  contrast  tussen  de  nummers  en  het  spel.  Het  stuk  speelt  zich   af  in  provinciaal  Duitsland  eind  negentiende  eeuw.  In  het  toneelspel  zien  we  jongeren  die   leven   naar   de   regels   die   horen   bij   deze   tijd.   In   contrast   met   de   muziek   die   symbool   staat   voor  de  innerlijke  wereld  van  verlangens  van  de  jongeren,  welke  zich  door  de  muziekstijl  en   vorm  lijkt  af  te  spelen  in  het  heden.  Zo  zien  we  een  duidelijk  verschil  tussen  de  binnen-­‐  en   buitenwereld,  wil  en  wet,  nu  en  toen,  pubers  en  volwassenen,  identiteit  en  het  systeem.    

 

SPRAAKMAKEND  

Zonder   uitgebreid   op   de   inhoud   in   te   gaan   wil   ik   opmerken   dat   beide   stukken   een   eigen   reden   voor   hun   succes   hebben.   Het   verhaal   is   in   wezen   gelijk   gebleven,   veel   teksten   en   handelingen  komen  overeen  in  beide  versies.  Het  is  voornamelijk  de  vorm  in  verhouding  tot   context  en  tijd  die  beide  producties  spraakmakend  maken.  De  reden  waarom  het  origineel   een  succes  was,  is  dat  het  verhaal  in  die  tijd  zeer  controversieel  was.  Er  heerste  een  enorm   taboe   op   de   thema’s   die   hier   aan   bod   kwamen,   daarmee   viel   het   onder   experimenteel-­‐   avant-­‐garde  theater.    

 

De  musicalproductie  daarentegen  is  een  geromantiseerde  versie  van  het  origineel  met  een   meer   genuanceerde   vorm   van   tragedie.   Het   is   de   toevoeging   van   muziek   geweest   dat   het   een  succes  maakt.  Muziek  spreekt  direct  tot  de  emotie17  en  de  muziekstijl  die  hier  gebruikt  

is,  staat  in  lijn  met  de  hedendaagse  popmuziek:  De  muziek  als  hartenkreet  ten  gevolgen  van   universele  verlangens.  Op  deze  manier  hebben  zij  een  interessante  link  tussen  het  verhaal   van  toen  en  de  maatschappij  van  nu  gecreëerd.  Daarbij  geeft  het  een  nieuw  perspectief  op   musicaltheater,   waarin   echtheid   wordt   behouden   door   contrast   tussen   innerlijke   en   uiterlijke  belevenis-­‐  werelden.  Deze  toevoeging  aan  het  verhaal  maakt  het  naar  mijn  mening   meer  immersive.    

     

(14)

In   de   maatschappij   waarin   ik   ben   opgegroeid,   bestaat   het   taboe   op   homoseksualiteit   minder.  Wij  krijgen  gewoon  seksuele  voorlichting  en  ook  homoseksualiteit  wordt  gezien  als   een  geaardheid  en  geen  zonde.  Om  controversieel  te  zijn  zou  ik  dus  een  doelgroep  moeten   zoeken  die  hier  nog  niet  klaar  voor  is,  of  werken  met  thema’s  en  (seksuele)  verlangens  die   anno   2015   als   ongepast   worden   gezien.   De   bevinding   om   zoals   in   de   musical   zang   in   te   zetten   voor   de   innerlijke   monoloog   heeft   ook   een   keerzijde.   Zoals   Sheik   zelf   letterlijk   betoogt:   Sommige   mensen   staan   er   gewoon   niet   op   te   wachten   dat   spel   en   zang   elkaar   afwisselen.  Het  is  aan  mij  om  een  andere  toepassing  te  vinden.    

 

Hoe   komt   het   verhaal   het   meest   tot   zijn   recht?   Ik   ben   van   mening   dat   het   controversiële   aspect  en  het  voelbaar  maken  van  de  interne  monologen  essentieel  zijn  in  de  vormgeving   van  het  verhaal  van  Spring  Awakening  in  verhouding  tot  de  context  en  tijd.  Daarbij  moet  het   in   verbintenis   staan   met   het   heden   om   een   hedendaags   publiek   te   bereiken,   zoals   M-­‐lab   (Spring   Awakening,   2011)18   gedaan   heeft   in   de   Nederlandse   productie.   Uit   het   onderzoek  

naar   het   stuk   in   verhouding   tot   de   vorm,   context   en   tijd   ben   ik   tot   een   paar   belangrijke   inzichten  gekomen  die  randvoorwaarden  zullen  zijn  in  mijn  ontwerp:  

 

-­‐ Voelbaar  innerlijk  monoloog  

Waar  de  muziek  in  de  musical  de  innerlijke  monoloog  voelbaar  maakt,  ga  ik  op  zoek   naar  andere  immersieve  vormen  om  de  propositie  voelbaar  te  maken  in  de  

individuele  belevenis  van  het  publiek.      

-­‐ Onontkoombare  belevenis  

Net  als  het  hebben  van  verboden/  seksuele  verlangens  zal  de  theaterbelevenis  een   beleving  zijn  dat  je  overkomt.  Je  kunt  er  niks  aan  doen,  het  is  onontkoombaar.      

-­‐ Controversiële  ambiance  

Wat  maakt  het  stuk  spraakmakend?  Seksualiteit  lijkt  ondertussen  ‘normaal’  

geworden,  de  volwassen  mens  is  getemd  door  gewenning.  In  de  uitwerking  van  het   concept  zal  gekeken  moeten  worden  naar  belevenisvormen  die  grenzen  opzoeken   en  controversie.  

   

1.3  |  VISIE  

 

In  deze  paragraaf  zal  ik  mijn  eigen  visie  op  het  stuk  geven.  Waarom  interesseert  dit  stuk  mij?   Welke  elementen  vind  ik  belangrijk  en  wil  ik  doorvoeren  in  mijn  concept?  Primair  gezien  was   het   de   muziek   waardoor   ik   in   aanraking   kwam   met   het   stuk,   de   toevoeging   van   deze   innerlijke  monologen  is  naar  mijn  mening  geniaal.  Daarbij  is  het  de  aura  van  noodzaak  en   authenticiteit  die  mij  gegrepen  heeft.    

 

Net   als   de   frustraties   van   Moritz   (een   van   de   hoofdkarakters   uit   het   stuk)   kan   ik   mij   de   slapeloze   nachten   nog   herinneren,   niet   wetend   wat   ik   er   mee   aanmoet.   Tijdens   mijn   onderzoek   heb   ik   veel   naar   mijzelf   gereflecteerd.   De   reden   dat   Spring   Awakening   zo   betekenisvol  is  voor  mij,  komt  doordat  ik  zelf  ben  opgegroeid  in  een  ‘aseksuele’  wereld.  Het   ‘systeem’   in   strijd   met   mijn   verlangens:   Seks   was   geen   taboe,   maar   er   werd   niet   over   gepraat.  Ikzelf,  als  homoseksueel,  heb  ervaren  hoe  het  is  om  alleen  op  de  wereld  te  staan   met  bepaalde  verlangens;  de  ‘verkeerde’  verlangens.  

     

(15)

 “There’s  so  much  more  to  find  –  just  by  looking  though  myself  and  not  at  them”    

Dit  is  een  citaat  uit  het  eerste  nummer  gezongen  door  Melchior.  Mijn  studententijd  is  mijn   ontluiking  geweest.  Een  nieuwe  wereld;  onbevooroordeeld.  Het  inzicht  dat  het  hebben  van   verlangens  heel  normaal  is,  hoe  gek  deze  ook  kunnen  zijn,  is  erg  waardevol.  De  waarheid  ligt   namelijk  bij  jezelf  en  niet  de  bij  norm  die  anderen  je  opleggen.  Puberteit  en  het  hebben  van   verlangens,  is  onontkoombaar.  

 

 

1.4  |  PROPOSITIE    

 

De  vorige  paragrafen  geven  een  beeld  over  het  verhaal  en  hoe  deze  het  meest  tot  zijn  recht   komt.  Vanuit  deze  kennis  moet  een  keuze  gemaakt  worden  in  wat  de  propositie  zal  zijn  die   in   de   uitwerking   van   het   eindproduct   voelbaar   zal   worden   gemaakt.   Wat   is   voor   mij   de   essentie  van  het  stuk?    

 

“The   flesh   has   it’s   own   spirit”   (Wedekind,   F.).   Dit   gezegde   wordt   aangehaald   door   Steven  

Sater   in   de   inleiding   van   zijn   boek.   Puberteit   en   het   hebben   van   verlangens   is   onontkoombaar,   er   is   niks   wat   je   daar   tegen   kan   doen.   Sater   vertelt   hierbij   dat   hij   dit   voelbaar  heeft  gemaakt  door  het  origineel  te  veranderen  en  de  karakters  te  laten  zingen.      

Het  gaat  om  het  voelbaar  maken  van  de  innerlijke  monoloog,  welke  naar  mijn  mening  een   letterlijke  hartenkreet  is  van  alle  verlangens:  Onbekend,  seksueel,  verborgen  en  verboden.   Je  wilt  het,  maar  het  kan  niet!  Het  frustreert  je.  De  gevolgen  zijn  een  tragedie  in  de  vorm  van   radeloosheid.  Het  gevoel  dat  je  er  alleen  voor  staat;  niet  omdat  je  er  niet  over  kunt  praten,   maar  omdat  jij  denkt  dat  je  de  enige  bent  die  deze  gevoelens  heeft.  Dit  is  wat  ik  voelbaar  wil  

maken  en  brengt  mij  tot  de  volgende  propositie:    

   

 

VERBODEN  VERLANGENS  LEIDEN  TOT  RADELOOSHEID.    

   

Ik  heb  in  het  onderzoek  de  nadruk  erg  veel  gelegd  op  de  ‘puber’.  Dit  is  logisch,  aangezien  het   verhaal   van   Spring   Awakening   specifiek   over   pubers   gaat.   Echter,   de   propositie   biedt   de   mogelijkheid   hier   vanaf   te   stappen.   Verboden   verlangens   worden   gecreëerd   door   het   ‘systeem’,  maar  kan  ook  vanuit  individuele  perceptie  staan  voor  de  ‘verkeerde’  verlangens,   zoals  ik  ze  zelf  ervoer.  

     

 

 

 

(16)

DEEL  2  |  IMMERSION  DESIGN  

 

In  het  tweede  deel  van  het  onderzoek  geeft  ik  antwoord  op  de  vraag:  “Welke  immersieve   toepassingen   zijn   van   meerwaarde   om   de   propositie   zo   voelbaar   mogelijk   te   maken   in   de   individuele  belevenis  van  het  publiek?”  Allereerst  ga  ik  kijken  hoe  theater  zich  verhoudt  als   toepasbaar   medium.   Ik   start   met   een   korte   uiteenzetting   over   het   subject:   Wat   is   de   essentie  en  waar  ligt  de  potentie?  Van  hieruit  wordt  gekeken  naar  vormen  en  technieken  die   inzetbaar   zijn   bij   het   beantwoorden   van   de   hoofdvraag,   resulterend   in   een   immersion   designstrategie.  Door  middel  van  experimenten  die  tussentijds  uitgevoerd  zijn,  worden  de   keuzes  verantwoord  van  strategie  naar  concept.  Aanvullend  op  dit  deel  van  het  onderzoek   horen   bijlage   twee   tot   en   met   vijf,   waar   het   onderzoek   extensief   is   uitgewerkt.   De   voornaamste  essentie  hieruit  staat  uiteengezet  in  de  volgende  paragrafen:  

  2.1     Theater   2.2     Immersieve  toepassingen   2.3     Ontwerpstrategie   2.4     Experiment       2.1  |  THEATER    

Theater  is  bij  dit  project  context  en  doel.  Dit  houdt  in  dat  het  ontwerp  in  moet  spelen  op  de   condities  van  theater.  Waarbij,  afhankelijk  van  het  doel,  deze  code  wel  of  niet  doorbroken   zal   worden.   In   deze   paragraaf   ga   ik   in   op   wat   de   essentie   en   de   potentie   van   theater   als   toepasbaar   medium   is.   De   essentie   is   besproken   tijdens   alle   interviews   (bijlage   II)   die   gehouden   zijn,   waarmee   ik   vanuit   verschillende   invalshoeken   de   betekenisgeving   heb   ervaren.   De   dialogen   samen   met   de   deskresearch   geven   een   beeld   van   hoe   theater   zich   verhoudt  tot  andere  media  en  de  potentie  voor  in  de  toekomst  (bijlage  III).  De  vraag  is  wat   precies  verandert  als  het  om  theater  gaat.  Het  Parktheater  te  Eindhoven  heeft  onderzoek19  

gedaan  naar  de  rol  van  theater  en  de  vormen  die  dit  aan  zou  kunnen  nemen.      

Theater   is   een   verzamelnaam   voor   kunstvormen   waarbij   acteurs   levende   voorstellingen   maken   voor   een   publiek.20   De   grenzen   van   theater   zijn   erg   diffuus   en   daardoor   altijd   subjectief.   Zo   ervaart   iedereen   een   podium   anders;   dit   kan   alleen   in   de   schouwburg   zijn,   maar  ook  op  straat  of  in  een  game.  Deze  subjectieve  grenzen  veroorzaken  een  onduidelijk   beeld   van   wat   theater   werkelijk   is.   Uit   de   interviews   kan   ik   concluderen   dat   dit   een   probleem  vormt  in  het  imago  van  theater,  maar  deuren  opent  als  het  gaat  om  de  potentie.   Theater   heeft   als   (fysiek)   hypermedium21   groeiende   mogelijkheden   in   het   ontwerpen   van  

een  immersieve  belevenis.  Het  is  een  interdisciplinair  platform  om  te  experimenteren  en  te   remediëren  naar  unieke  vormen  van  belevenis  (Kattenbelt,  C.  2008).  

 

Door  hiermee  te  spelen  ontstaat  een  nieuwe  kijk  op  theater  en  verhaal.  Zoals  in  het  eerste   deel  van  het  onderzoek  wordt  beschreven  in  de  analyse  naar  de  vorm  van  het  stuk  in  relatie   tot  context  en  tijd,  maakt  de  vorm  van  het  verhaal  een  evolutie  door.  Dit  door  het  telkens  in   het  nu  te  plaatsen.  Ook  theater  blijft  door  alle  nieuwe  ontwikkelingen  evolueren.  Hiervoor   zijn,   aldus   dr.   Chiel   Kattenbelt,   avant-­‐garde   omstandigheden   nodig;   experimenteren   met   nieuwe   vormen,   waarbij   technische   innovatie   een   sleutelrol   speelt,   resulterend   in   nieuwe   vormen  in  voorstelling  en  betekenis.  

(17)

In   het   onderzoek   naar   de   toekomst   van   theater   (bijlage   III)   komt   naar   voren   waar   de   potentie  ligt.  Naast  de  maatschappelijke  functie  wordt  weerlegt  dat  theater  in  de  toekomst   meer   ingezet   zal   worden   als   toegepast   communicatiemiddel,   aangezien   de   betekenis   van   theater   aansluit   op   de   betekenisgeving   die   noodzakelijk   wordt   geacht   in   de   huidige   beleveniseconomie22.  Tenslotte  wordt  geconcludeerd  dat  onontkoombaarheid  en  immersie  

een  vereiste  gaan  worden.  Dit  sluit  aan  op  de  eerder  beschreven  ontwerpcriteria.    

 

2.2  |  IMMERSIEVE  TOEPASSINGEN  

Zie  bijlage  II  –  IV.  

 

In   de   bijlagen   doe   ik   verslag   over   mijn   zoektocht   naar   experimentele,   avant-­‐garde   theatervormen  en  technieken  die  van  meerwaarde  kunnen  zijn  voor  mijn  immersion  design.   In  mijn  zoektocht  heb  ik  mij  laten  inspireren  door  mensen  uit  het  vak,  ik  heb  uiteenlopende   optredens   gezien   en   ik   ben   meerdere   (theater)festivals   afgegaan.   Ook   heb   ik   tijdens   mijn   minor  ‘Immersive  Stories’  interessante  vormen  van  immersive  storytelling  gezien  en  heb  ik   geëxperimenteerd  met  performativity.  

 

Kattenbelt  schrijft  dat  verschillende  pioniers  als  Wagner  en  Brecht  strategische  technieken   toepasten  om  het  traditionele  theater  te  doorbreken.  De  ontdekking  van  deze  strategieën  is   zeer  waardevol.  Al  experimenterend,  op  weg  naar  nieuwe  vormen  van  theater,  worden  er  al   veel  interessante  technieken  toegepast  welke  een  sleutelrol  spelen  in  de  theater-­‐evolutie.   Het   zijn   deze   technieken,   of   een   combinatie   daarvan,   die   middels   een   strategische   benadering  ingezet  kunnen  worden  voor  een  immersieve  belevenis.  In  deze  paragraaf  doe  ik   verslag   van   de   conclusies   die   uit   de   bijlagen   getrokken   worden.   Hoe   kan   ik   de   essentie   daarvan  inzetten  voor  eigen  ontwerp?  Ik  geef  een  korte  weergave  van  de  technieken  die  van   meerwaarde  kunnen  zijn  binnen  mijn  project:  

 

 

PRE-­‐EXPERIENCE  

De   belevenis   voorafgaand   aan   de   voorstelling   maakt   dat   het   publiek   al   ‘in’   het   verhaal   zit.   Dit   kan   door   de   juiste   ambiance   neer   te   zetten   alvorens   de   show   begonnen  is,  op  deze  manier  wordt  de  theatercode  al  gevormd.  Hierbij  kunnen  alle   zingtuigen  worden  ingezet.  Een  goed  voorbeeld  hiervan  is  de  voorstelling  ‘Cirque  de   la  Faim’  door  Theater  The  Young  Ones  (Stadsfestival  Zwolle,  september  2014),  waar   de  belevenis  al  gaande  is  terwijl  het  publiek  in  de  rij  staat.  Er  wordt  muziek  gemaakt   en   de   acteurs   maken   vanuit   hun   speelveld   al   interactie   met   het   publiek   waardoor   een   bijzondere   ambiance   wordt   gecreëerd   die   noodzakelijk   blijkt   voor   de   juiste   concentratie.  Je  bevindt  je  in  een  andere  wereld  en  conformeert  je  aan  zijn  regels.    

De   pre-­‐experience   kan   al   ruime   tijd   voor   de   voorstelling   van   start   worden   gezet.   Door  gebruik  te  maken  van  transmediale  storytelling  (p.  17)  kan  het  publiek  vooraf   (online  en  live)  op  strategische  wijze  al  meegenomen  worden  in  de  beleveniswereld.   Zoals  ‘A  Small  Anywhere’  van  (Coney,  2009),  een  theatervoorstelling  dat  raakvlakken   heeft   met   het   spel   ‘Weerwolven’.   Het   verhaal   start   bij   de   aankoop   van   het   ticket.   Men  krijgt  vooraf  informatie  toegestuurd  en  ontwikkelt  zo  al  een  eigen  rolbeleving.   Wederom  heeft  het  publiek  hier  al  kennisgemaakt  met  de  code  en  verhaal.  

       

(18)

PODIUM  PERSPECTIEF  

De  beleving  van  wat  een  podium  is,  is  erg  subjectief:  naast  het  traditionele  podium   kan  alles  geïnterpreteerd  worden  als  speelveld.  Dit  kan  je  eigen  lichaam  zijn  of  de   openbare  ruimte,  maar  ook  middels  extenties  als  simulaties,  augmented-­‐  en  virtual   reality.   Zo   waren   er   op   Virtueel   Festival   ‘Zo   niet   dan   toch’23   (Amsterdam-­‐Noord,  

2013)  meerdere  acts  die  via  mobiele  devices  in  de  openbare  ruimte  plaatsvonden.      

Het   podium   is   immersive   wanneer   alle   wanden   van   het   theater   het   decor  vormen   voor   de   belevenis.24   Een   volledige   onderdompeling:   It’s   all   around   you25.  Zoals   bij  

‘The   Donkey   Show’   (A.R.T.   Season,   2015),   dit   is   een   70’s   disco/musical   versie   van   Shakespeare’s  ‘A  Midsummer  Night’s  Dream’  waarbij  publiek  en  acteur  gemengd  op   de  dansvloer  staat.  Je  staat  er  midden  in,  maar  bent  niet  verplicht  om  het  te  volgen.    

Andersom  is  het  ook  mogelijk  om  een  mentale  podium  positie  te  nemen.  Een  mooi   project  is  ‘Zonder  Handen’26  (Studio  APVIS,  2014)  waarbij  middels  het  gebruik  van  de  

OCULUS   Rift   een   gedicht   volledig   in   virtual   reality   plaatsvindt   (audiovisueel).   Het   publiek   beleeft   het   verhaal   niet   door   een   vierde   wand,   maar   vanuit   zichzelf.   Dit   is   wat   ik   wil   bereiken   met   mijn   immersion   design.   Een   strategische   inzet   van   het   podium  perspectief  is  dus  een  vereiste  en  zal  opgenomen  worden  in  mijn  ontwerp.    

 

SUBCONCIOUS  &  SENSORIAL  STORYTELLING    

Alle  zintuigen  zijn  relevant  bij  het  maken  van  een  immersieve  belevenis,  daarom  is   het   van   belang   om   een   multi-­‐sensorische   context   te   creëren.   Een   sensorische   belevenis   kan   ook   onbewust   in   gang   worden   gezet,   hier   wordt   al   mee   geëxperi-­‐ menteerd27.  In  bijlage  V  doe  ik  verslag  over  mijn  eigen  onderzoek  naar  de  potentie.   Tijdens  dit  experiment  heb  ik  parallel  aan  een  eetervaring  een  extra  verhaalbeleving   ontworpen   die   onbewust   onderdeel   was   van   de   beleving.   Ik   ben   tot   de   conclusie   gekomen  dat  subconcious  storytelling  en  het  bewust  maken  van  het  onbewuste  een   te   grote   uitdaging   is   binnen   de   tijd   die   ik   heb.   Wel   ben   ik   tot   andere   bevindingen   gekomen   met   betrekking   tot   het   creëren   van   verwachtingen,   context   en   de   juiste   tone-­‐of-­‐voice  die  worden  meegenomen  in  de  ontwerpstrategie  van  dit  project.    

 

INTERACTIEF  THEATER  

Interactie  wordt  steeds  meer  een  vereiste,  daarbij  vormt  het  potentie  om  grenzen   op   te   zoeken   bij   theater   en   publiek.   Met   de   juiste   technieken   kan   het   podium   tot   een   interactieve   installatie   worden   gemaakt.28   Zo   kan   het   publiek   zelfs   onderdeel  

zijn   van   het   verhaal   en   invloed   uitten   op   de   verhaallijn.   Dit   kan   middels   tools   als   gamification  en  roleplay  om  het  nog  uitdagender  te  maken.    

 

De  interactie  kan  heel  ver  gaan  zoals  het  voorbeeld  van  ‘A  Small  Town  Anywhere’     (Coney,  2009)  die  gebruik  maakt  van  gamification  en  roleplay.  De  interactie  zoals  bij   ‘Cirque  de  la  Faim’  (Theater  The  Young  Ones,  2014)  zorgde  ervoor  dat  het  publiek   ook  onderdeel  werd  van  het  verhaal  zonder  dat  zij  daar  iets  voor  hoefden  te  doen.  Ik   ben   van   mening   dat   bij   het   uitlokken   van   interactie   grenzen   opgezocht   mogen   worden,  zolang  het  publiek  maar  niet  iets  wordt  verplicht.  De  vraag  blijft  echter,  hoe   ver  kun  je  daarin  gaan?  

     

(19)

TRANSMEDIALE  STORYTELLING  

Bij  een  transmediaal  verhaal  wordt  met  behulp  van  meerdere  mediaplatforms  een   samenhangende  verhaalwereld  gecreëerd.29  Om  een  volledige  belevenis  te  creëren   biedt   transmedia   een   mooie   en   verreikende   oplossing.30   Ook   hier   zorg   je   dat   het  

verhaal,   of   elementen   ervan,   middels   doeltreffende   media   de   belevenis   vormt/   vormen   vanaf   het   moment   dat   men   in   aanraking   komt   met   het   verhaal.31   Daarbij  

biedt  het  meerdere  opties  om  een  verhaal  uit  te  diepen  en  de  theatercode  vorm  te   geven.    

 

De  inzet  van  transmediale  storytelling  is  interessant,  zeker  als  er  sprake  zal  zijn  van   meerdere  media  en  verhaallijnen.  Echter,  gezien  de  beoogde  grootte  van  het  project   sluit   ik   deze   immersieve   techniek   uit.   Dit   om   reden   dat   een   langere   tijdsperiode   noodzakelijk  is  voor  de  uitwerking  van  een  goed  transmediaal  concept.  

   

VIDEO  IN  THEATER  

Door   het   gebruik   van   video   in   theater   kan   geëxperimenteerd   worden   met   de   beleving   van   ruimte   en   tijd.32   Zoals   gedaan   werd   tijdens   ‘Soselo   in   Siberia’   (33⅓   collective     en   Rosa   Ensembla,   2014).   Zij   maakte   gebruik   van   projecties,   gezichts-­‐ bedrog   en   schaduwspel   wat   voor   een   vage   grens   tussen   toekomst,   realiteit   en   utopie  zorgde.  33    

 

Video  kan  worden  ingezet  als  projecties,  projection  mapping,  gezichtsbedrog  en  live   streaming.  De  inzet  van  video  is  geheel  dienend  aan  de  content  van  het  verhaal  en   de   vorm   die   de   belevenis   aan   zal   nemen.   Hierbij   moet   nagedacht   worden   in   hoeverre  deze  toepassing  een  vierde  wand  vormt  in  de  belevenis  van  het  publiek.   Dit  is  iets  waarmee  getest  moet  worden  tijdens  de  realisatie  van  het  project.    

   

AUDITIEVE  TOEPASSINGEN  

Zie  bijlage  V.  Tijdens  de  afstudeerbegeleiding  werd  ik  gewezen  op  ‘Subtlemob  -­‐  Our   Broken  Voice’34  (Circumstance,  2010).  Dit  is  een  ‘audiotour’  in  de  openbare  ruimte   waarin   het   publiek   een   onzichtbare   flashmob   beleeft   en   vormt.   Samen   met   drie   studiegenoten  heb  ik  deze  belevenis  op  de  proef  genomen  op  het  centraal  station  te   Breda,  met  als  doel  de  potentie  van  deze  belevenisvorm  en  storytelling  te  testen.  Ik   werd  erg  getriggert  door  de  beleving  en  de  gevormde  (theater)code.  Daarbij  is  het   een   doeltreffende   manier   om   een   beleving   vanuit   zichzelf   te   laten   beleven.   Het   publiek  is  surrogaat  lichaam  van  de  belevenis.  

 

Het  gebruik  van  een  hoofdtelefoon  in  een  belevenis  zorgt  dat  je  in  een  ‘bubbel’  zit,   waardoor   je   je   afsluit   van   andere   prikkels.   Deze   ‘bubbel’   maakt   dat   je   ondergedompeld   wordt   in   het   auditieve   verhaal.   Daarbij   is   de   kracht   van   muziek   heel  sterk,  aangezien  deze  direct  tot  de  emotie  spreekt.  Als  het  gaat  om  de  beleving   van   iets   persoonlijks   als   verboden   verlangens   en   een   vorm   om   de   innerlijke   monoloog   voelbaar   te   maken   dan   is   de   inzet   van   hoofdtelefoons   op   deze   manier   zeer  doeltreffend.  

   

OUT  OF  COMFORT  EXPERIENCE  

Confronterend  theater  kan  meer  tot  de  basale  emoties  aanspreken.  Het  verrast,  het   choqueert  etc.  De  surrealistische  vorm  van  ‘A  brief  History  of  Hell’  (Abbatoir  Fermé,  

(20)

2014)  die  ik  heb  onderzocht  levert  niet  de  immersie  op  die  ik  zocht,  toch  heeft  het   als  vorm  (esthetisch)  wel  potentie.    

 

Tijdens   ‘Offending   the   Audience’   (Club   Guy   &   Roni’s   Poetic   Disasters   Club,   Parade   2014)  werd  het  publiek  heel  duidelijk  uit  zijn/  haar  comfortzone  gehaald,  juist  door   hen  heel  duidelijk  bewust  te  maken  van  de  traditionele  theatercode  waaraan  zij  zich   conformeerden.   Door   direct   te   interacteren   met   het   publiek,   zonder   vierde   wand,   wordt  het  publiek  op  een  andere  manier  meegenomen  in  het  verhaal.  Maar  is  het   meer   immersive?   Interactief   theater   kan   ook   een   out   of   comfort   belevenis   veroorzaken   die   leidt   tot   innerlijke   frictie   bij   het   publiek.   De   toevoeging   van   deze   frictie  is  een  passende  immersieve  toepassing  als  het  gaat  om  het  voelbaar  maken   van  verboden  verlangens  en  radeloosheid.  

   

2.3  |  ONTWERPSTRATEGIE  

 

Ik   heb   tot   nu   toe   een   beeld   gegeven   van   theater   als   context   en   doel,   de   relevantie   van   immersie  en  toepassingen  om  dit  mogelijk  te  maken.  Met  deze  kennis  geef  ik  invulling  aan   de  ontwerpstrategie  om  de  propositie  middels  immersieve  toepassingen  voelbaar  te  maken.   Verboden  verlangens  leiden  tot  radeloosheid.  Dit  is  de  propositie  die  in  het  eerste  deel  van   het  onderzoek  werd  vastgesteld.  Daarbij  werd  ook  verteld  dat  het  voelbaar  maken  van  de   innerlijke  monoloog,  onontkoombaarheid  en  een  controversiële  ambiance  essentieel  zijn  in   de  uitvoering  van  het  concept.  Bij  dit  ontwerp  wil  ik  de  essentie  en  betekenis  van  theater  in   tact   houden.   De   ontwerpstrategie   wordt   in   deze   paragraaf   verantwoord,   selectief   gebruikmakend   van   de   immersieve   toepassingen   en   inzichten   die   op   de   vorige   pagina’s   beschreven  staan.      

   

VOELBAAR  INNERLIJK  MONOLOOG  

Auditieve  toepassingen,  podium  perspectief.  

 

Het   doel   is   de   verboden   verlangens   met   al   hun   gevolgen   voelbaar   te   maken   in   de   individuele  belevenis  van  het  publiek.  Hiervoor  moet  het  publiek  zich  volledig  wanen   in   de   gecreëerde   werkelijkheid;   een   hyperrealiteit   die   in   zijn   belevenis   meer   dan   empatisch  wordt  ervaren,  in  tegenstelling  tot  traditioneel  theater  met  een  duidelijke   vierde  wand.  Voor  een  volledige  onderdompeling  is  het  publiek  middelpunt  van  het   verhaal.  Om  dit  (podium)  perspectief  mogelijk  te  maken,  moeten  alle  wanden  van  de   voorstelling  onderdeel  zijn  van  het  decor.    

 

Andersom   kan   het   publiek   fungeren   als   surrogaat   lichaam   binnen   de   beleving,   zij   beleven   het   verhaal   vanuit   zichzelf   zoals   bij   ‘Subtlemob’   (Circumstance,   2010)   &   ‘Zonder  Handen’  (Studio  APVIS,  2014)  waarbij  middels  audio  een  hoorbaar  innerlijk   monoloog  direct  voelbaar  wordt  gemaakt.  De  ervaring  van  de  innerlijke  monoloog   vanuit   henzelf   biedt   potentie   tot   volledige   identificatie.   Deze   methode   maakt   het   een  actieve  vorm  van  theater  en  wellicht  ook  out  of  comfort.  De  vraag  is  hoe  ver  ik   daar  in  kan  gaan  wegens  de  vereiste  controversie;    de  belevenis  moet  wel  ethisch   verantwoord  zijn,  maar  ook  hier  mogen  grenzen  opgezocht  worden.  

 

Storytelling  gaat  een  belangrijk  punt  worden  binnen  het  concept.  Het  verhaal,  ofwel   de   innerlijke   monoloog,   moet   zowel   inhoudelijk   als   in   verhaalvorm   al   het   bovenstaande  mogelijk  maken.  Dit  vormt  de  grootste  uitdaging  voor  mij.  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The first goal is to gain insight into the interventions and resources that can be used within the justice system for perpetrators and victims of child abuse,

The good optimization capability of the proposed algorithms makes ramp-LPSVM perform well in numerical experiments: the result of ramp- LPSVM is more robust than that of hinge SVMs

The Security Conference was opened by speeches of the German Federal Minister of Defence Ursula von der Leyen and French minister of the Armed Forces Florence Parly mentioned that

Deze vereniging had onder meer tot doel het voeren van een centraal afzetbeleid in over- leg met handel en andere organisaties (Hogewoning, 1987). Er is reeds ver- meld

Eigenlijk is het allemaal symptoombestrijding, vindt on- derzoeker Kleijn. Voor een beter zicht op de kosten moet je eerst de groei van de ganzenpopulatie in beeld krijgen. En

This article of hers can much more firmly be classified as part of the feminist societal project due to its concern with a gendered division of labour, undervaluing of

Using the intervention category participants from this same subset of the sample, a mixed repeated measures analysis of variance was conducted to explore the differences in the

Rather the study will examine existing policies and offer recommendations of policy approaches which support two of the factors that have been found to be beneficial to Indigenous