• No results found

Ars en Mathesis, wat bezielt ze? F. van der Blij - september 1986

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Ars en Mathesis, wat bezielt ze? F. van der Blij - september 1986"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

rthesis

Mededelingenblad van de Stichting Ars et Mathesis Redaktieadres:

Waldeck Pyrmontlaan 2 0 3743 DE Baarn

1e jaargang nr 1; sept . '86

STICHTING ARS ET MATHESIS ARTIKEL 2 UIT DE STATUTEN:

De stichting stelt zich ten doel de belangstelling te bevorderen voor kunstuitingen die een raakvlak met de wiskunde hebben, door het organiseren van tentoonstellingen, het publiceren van boeken en artikelen, casu quo de medewerking verlenen aan tentoonstel-lingen en/of publicaties op dit gebied. Verder zal zij zich be-zighouden met alle aktiviteiten die tot dit doel kunnen leiden. ARS EN MATHESIS, WAT BEZIELT ZE?

Het initiatief voor de stichting Ars en Mathesis ligt bij wiskundigen. Die zijn soms zo geboeid door het feit dat de gedachtenspinsels van hun vak bruikbaar zijn om zonsver-duisteringen mee te voorspellen, om maanreizigers precies op de plaats van hun bestemming te brengen, om de geheimen van de aller elementairste, allerkleinste deeltjes te ont-cijferen, dat ze verder gaan. Wiskunde is ook bruikbaar in de biologie, in de sociale wetenschappen; om ook daar voor-spellingen te doen, in de meteorologie om weersverwachtingen uit te spreken. Is wiskunde ook bruikbaar in de schone kun-sten, de schilderkunst, de muziek, de poëzie?

(2)

-Er is een grote invloed van de wiskundige theorie van het perspectief op de schilderkunst aan te wijzen. Het zoek-en construerzoek-en van ornamzoek-entzoek-en is ezoek-en wiskundige bezigheid, waarbij wiskundig onderzoek de helpende hand kan bieden.

Wan-neer we aan muziektheorie denken, aan tertsen en kwinten, dan refereren we graag aan Pythagoras, die we uit de meetkunde kennen. En lange tijd was in het onderwijs de afstand tussen rekenkunde, meetkunde en muziektheorie niet zo groot. En zijn rijmschema's, lettergreepstructuren in rondeel, haïku, sonnet, enz. niet overbekend ?

De stichting wil door middel van studie en expositie de relatie nog wat verder uitdiepen. Veel is al geschreven over de abstractie. En zijn moderne kunst en moderne wiskunde niet voor een belangrijk deel beiden abstract ? In ieder geval wordt hetzelfde bijvoeglijk naamwoord graag gebruikt. In de beeldende kunst wordt bovendien naast abstracte kunst ook vaak en graag de term geometrische kunst benut. Elementaire meet-kundige vormen als bouwstenen in de beeldvorming gebruiken, was de opzet van het kubisme. Structuren blootleggen is de

onder-titel van het beroemde wiskunde-leerboek (op universitair ni-veau) van Nicolas Bourbaki dat sinds de dertiger jaren tot op heden in afleveringen verschijnt. Maar evengoed vinden we in de musea regelmatig tentoonstellingen met titel 'Structuur' of

af-leidingen ervan.

Mijn stelling is niet dat de kunst een hulpwetenschap voor de wiskunde kan zijn, zoals in vroeger eeuwen de

werk-zaamheden van de graveur of schilder , de bioloog en

geo-loog ondersteunden. Evenmin durf ik de stelling te verdedigen dat wiskunde een hulpwetenschap voor de kunst is. Maar er zijn verrassende analogieën te vinden. En daar binnen de wiskunde de analogie een van de sterkste hulpmiddelen bij het creatieve proces (hoewel het resultaat na de creatieve inval wel altijd met deductie geverifieerd moet worden) ligt het voor de hand dat wiskundigen de analogie tussen kunst en hun discipline willen bestuderen.

Aan de andere kant heb ik de indruk dat er binnen de kring van de kunstenaars OOK mensen zijn die belangstellen in de dialoog met wiskundigen. Niet omdat de laatsten het laat-ste woord zouden hebben, maar omdat hun beider onderzoek el-kaar kan stimuleren.

(3)

-En dan zijn er voor wiskundig gebruik ontworpen materië-le en geestelijke hulpmiddematerië-len die ook bruikbaar voor de kun-stenaar zijn, zoals een passer en liniaal (denk aan Dürer's onderwijs) zoals nu rekenmachine en computer, zoals gulden snede en Fibonacci getallen (denk aan Corbusier) , en zo veel meer.

F. van der Blij . DE STICHTING ARS ET MATHESIS.

De stichting Ars et Mathesis werd op 16 december 1983 door F. van der B l i j , J.A.F. de Rijk, N.T. Lakeman en W.F.

Veldhuijsen opgericht. Later traden D.Ouwehand en W.Kotte tot het bestuur toe.

Ter gelegenheid van twee internationale congressen over wis-kundeonderwijs werden te Noordwijkerhout en Leiden

miniten-toonstellingen over het thema onmogelijke figuren gehouden. Op 26 juli 1985 vond in het congrescentrum Leeuwenhorst een bijeenkomst van belangstellenden plaats, hiervoor werden on-geveer 150 uitnodigingen verzonden, meer dan de helft van de genodigden was aanwezig. Tijdens deze bijeenkomst werd het boekje "Avonturen met onmogelijke figuren" door Bruno Ernst

ten doop gehouden. Vele ervaringen werden door de deelnemers van deze bijeenkomst uitgewisseld en veel meegebracht werk werd ten toon gesteld.

Op 22 november 1985 werd in het Vlaams Centrum te Amsterdam, ter gelegenheid van de publicatie van het boek "Pythagoras-boraen" een tentoonstelling van werk van Jos de Mey geopend. Vele belangstellenden van Ars et Mathesis waren daar aan-wezig .

De bestuursleden gaven in een groot aantal gevallen inciden-teel medewerking en advies bij activiteiten zoals lezingen en tentoonstellingen. Met de stichting Creatieve Computer Appli-caties en de stichting De Kunsten werd samengewerkt. Door de

(4)

-laatste werd een druk bezochte bijeenkomst georganiseerd, waar prof. Emmer (Rome) zijn Escher-films vertoonde en toelichtte. Op uitnodiging van de Stichting Ars et Mathesis bezocht in oktober 1984 de Poolse wiskundige en informaticus prof. Zenon Kulpa (Warschau) Nederland. Hij gaf een aantal lezingen over

iconics en onmogelijke figuren en bracht een schat van visueel materiaal mee.

De tentoonstelling Onmogelijke Figuren in het Museum voor

Hedendaagse Kunst te Utrecht is eveneens een initiatief van de stichting. In de toekomst hoopt de stichting aandacht te geven aan andere onderwerpen, die tot het gebied van Ars et Mathesis behoren. Gedacht wordt aan activiteiten rond perspectief, de gulden snede, moiré, e.d.

PYTHAGORAS

Pythagoras is een wiskundetijdschrift voor scholieren. Naast allerlei puzzels, wiskundige nieuwtjes e.d. verschijnen er in dit blad regelmatig artikelen waarin gewezen wordt op het verband tussen (moderne) wiskunde en (moderne) kunst.

Een jaargang (die loopt van september tot september) bevat 6 nummers van 28 tot 36 pagina's. De prijs voor een jaar nement bedraagt ƒ 19,50 (voor België 355 BEF) . Voor een abon-nement kan men zich wenden tot:

Stichting IVIO, Postbus 37, 8200 AA Lelystad (NL), tel 03200-26514.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

heeft uiteindelijk geleid tot een lesprogramma van een studiejaar dat is gestart in 2003 (zie figuur 1); waarin de studenten onder meer het ontwikkelde stappenplan (de

Een creatieve broedplaats is een verzamelplek waar talentvolle creatieven en ondernemers samen- komen.. Waar verbinding wordt gelegd tussen kunst, cultuur en

Aandacht voor gedrag (de menselijke factor; human-machine interaction), cognitie en sociaal-maatschappelijke variabelen (cultuur, beleid, wet- en regelgeving, demografie,

Te meer omdat we hier natuurlijk aan, aan, aan een spoor zitten en ook waar nog gewoon treinen rijden en waar redelijk veel mensen [op deze plek] lopen is dit een plek op

rocailles in azuurblauw en oranje, kunststof kralen in blauw, satijnen lint in oranje 3 mm, velours bandje in crème, klemslu- iting in zilver, karabijnhaak in zilver,

In dit derde deel be- spreekt Klaas Lakeman, bestuurslid van de Stichting Ars et Mathesis, de beginperiode van deze stichting, waarvan Van der Blij de eerste voorzitter was..

A Haar opvatting is een ondersteuning van de opvatting van de auteur, want ook de auteur vindt dat het streven naar uniek-zijn meestal alleen maar negatieve gevolgen heeft. B

Het boek is een bewerkte vertaling van “R´ ecr´ eations Math´ ematiques ” (1624) van de Franse Jezu¨ ıet Jean Leurechon (onder het pseudonym Hendrik van Etten).. Grotendeels