• No results found

Nu verder met een verantwoordelijke maatschappij

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Nu verder met een verantwoordelijke maatschappij"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Column

Nu verder met een

verantwoordelijke

maatschappij

mr. L. B. M. Wust

Met de oproep tot een verantwoordelijke verzorgingsmaatschappij heeft het CDA een eerste aanloop tot nadere uitbouw van zijn Program van Uitgangspunten genomen. Een fundamentele stap, vol beloften voor een maatschappelijk omvormingsproces, maar nog abstract en nog lang niet in al zijn consequenties doordacht, laat staan in een samenhangende aanpak geconcretiseerd. Oat wordt de taak voor de komende jaren, waarin verdere theorievorming en praktijk-vertaling hand in hand zullen moeten gaan, willen we onze geloofwaardigheid niet ver-liezen.

Als ik goed zie gaat het daarbij om twee n1veaus. Het eerste is het eigenlijke polltiek-maatschappelijke niveau, waar nieuwe orde-ningsvragen op de overheid afkomen: Wat komt er, van de ene kant. allemaal aan om-vormingen kijken willen de overhe1d en de overheidsbureaucratie minder zelf de verzor-ging van allerlei maatschappelijke taken en voorzieningen ter hand nemen en meer door ordening en voorwaardenschepping -de instanties wor-den, die -de eigen verant-woordelijkheid en onderl1nge solidariteit van personen en maatschappelijk groepsleven bevorderen? Waarbij dan vervolgens met-een met-een ander complex van vragen zich aandient, waarop het verkiezingsprogramma 'Uitzicht' de aandacht vestigt.

Terugtreding van de verzorgingsstaatge-dachte is op zichzelf n1et genoeg voor de verzekering van een sterk, zelf

verantwoor-Chnsten Derrocrat1sche Verkenn1ngen 5; 86

delijkheid dragend 'maatschappeiiJk

md-denveld'. In de maatschappij zelf zijn sterke machtsconcentraties, die pnmair individua-listisch en 'anarchistisch' op strikt eigen economische belangenbehartiging z1jn ge-schoeid. Die kunnen langs een andere kant dan de overmatige overheidsbemoeiing -als het ware van binnenuit - evenzeer een bedreiging vormen voor de ontplooiing van de eigen verantwoordelijkheid van het maat-schappelijk groepsleven op bepaalde we-zenlijke terreinen. Een 'terugtredende' over-heid mag in dit opzicht geen machtsvacuum Iaten ontstaan, laat staan creeren, maar moet steeds de twee keerzijden van deze ene medaille behartigen.

Op dit niveau ontwikkelt zich thans binnen het Wetenschappelijk lnstituut en in dit blad een uiterst levendige en constructieve dis-cussie, waarin de zwaartepunten en de con-touren van een aanpak zichtbaar worden. Zander volledigheid nate streven noem ik de reeks artikelen over de rol van de Staat en met name de slotbeschouwing van Hirsch Ballin (CDV 12/84) met z1jn pleidooi voor een versterking van de politieke wil om te beslis-sen waar en in hoeverre er- met name in het l1cht van de grondrechten - een staatstaak ligt; ik noem voorts het artikel van Baren-drecht over het mediabeleid (CDV 1 /86), waann naar aanleiding van 'Uitzicht' een in-ventarisatie en een (normatieve) analyse wordt gevraagd van die maatschappelijke terreinen - 1n het bijzonder d1e waarbij

(2)

grondrechten in het geding zijn - waarop de zelfverantwoordelijkheid van personen en groepen bij uitstek op het spel staat en dan ook bij voorrang aandacht verdient. Vermaat (CDV 1 /86) ziet de noodzaak van nieuwe economische instituties en doet voorstellen voor een uitwerking. Balkenende (CDV 3/86) gaat het debat aan met WD en PvdA en situeert de eigen plaats, welke het econo-misch beleid van het GOA-program in het politieke krachtenveld inneemt. Evenzovele voorbeelde.l van creatieve bedrijvigheid, ge-makkelijk met andere aan te vullen en die reeds in dit stadium verdienen bij de realise-ring van 'Uitzicht' in het komende regerealise-rings- regerings-programma ter harte te worden genomen door partij, fractie en bewindslieden. Maar deze discussie verwijst uit zichzelf naar het tweede, diepere niveau, nl. van de gees-telijke inspiratiebronnen van het CDA Daar-over moet de discussie evenzeer voortgaan, intern en extern. Met de begrippen 'Rent-meesterschap' en 'Solidariteit', waarop de gedachte van de verantwoordelijke maat-schappij inhoudelijk het meest steunt, heb-ben wij in antwoord op het Evangelie twee herkenningstekenen willen oprichten, die in spanning staan met een breed verbreid en politiek overheersend modern levensbesef. Oat levensbesef is diepgaand getekend enerzijds door een bepaalde beperkte! -vorm van rationaliteit, die eenzijdig gericht is op en aile heil verwacht van het kunnen heersen over de natuur en het kunnen 'rna-ken' van de samenleving en waarmee men-sen zichzelf autonoom doelen stellen 'etsi Deus non daretur'11 En zulks, bovendien, met een fundamenteel individualistische gericht-heid, ook al handelen mensen gezamenlijk. Wij mogen niet verwachten, dat wij met de 'normativiteit' die wij aan ons beeld van de mens, zijn zin en bestemming, ontlenen, ge-makkelijk gehoor vinden, ook al is dat mo-derne levensbesef momenteel zelf niet vrij van crisisverschijnselen. Rentmeesterschap veronderstelt een v66rgegeven kijk op de mens, nl. als een persoon die in vrije verant-woordelijkheid een opdracht weet te moeten

190

Column

vervullen, die hij ontvangen heeft en niet zelf maakt. Solidariteit veronderstelt een v66rge-geven wil om zichzelf niet als uitgangspunt te nemen bij het realiseren van verlangens en behoeften. Rentmeesterschap en solidariteit beide gaan van de grondgedachte en grondervaring uit, dat 'ons menselijk verlan-gen geen gegeven is, maar vraagt om te worden gevormd tot een verlangen dat bij ons mensen hoort' (Peperzak). Een verlan-gen, dat voortdurend van zijn schamelheid-zijn heerszucht, schamelheid-zijn behoefte aan onmiddellijk consumentisme, zijn ikgerichtheid -moet worden willen gezuiverd, wil het verlan-gen edel en de wil werkelijk vrij zijn. Wat 'bij ons mensen hoort' halen wij niet uit onszelf, stellen wij niet zelf vast, leiden we ook niet af uit de functionele rationaliteit op zichzelf waarmee wij de deelgebieden van onze ge-segmenteerde samenleving organiseren, maar vernemen wij door ons in geweten en geloof open te stellen voor het geheimnis-volle, maar duidelijk een appel op ons doen-de Woord, dat ons in geweten en geloof wordt aangezegd.

Maar juist die openheid voor het transcen-dente woord is moeilijk bespreekbaar. In het politieke bedrijf lijkt er, in een verkeerd begrip van de levensbeschouwelijke neutraliteit van de overheid, zelfs een volstrekt taboe op te rusten. Ook in eigen kring lijken we de dis-cussie over wat dat 'v66rgegevene' voor ons vrijheidsbegrip en voor onze politieke standpuntbepalingen meebrengt, opnieuw te moeten gaan voeren. Want echte, vol-menselijke zelfverantwoordelijkheid kan het niet stellen zonder behartiging van de trans-cendente dimensie van de mens. Onze 'be-ginselen' en 'uitgangspunten' staan, als het goed is, niet als grenzen of meetlatten rond de onderdelen van onze politieke beleids-voornemens, maar moeten juist daarln de ruimte en de nieuwe vormen scheppen voor de verantwoordelijkheid van mensen voor de beleving van hun eigen en gemeenschappe-lijke bestemming en zingeving.

1 I 'Aisof God niet bestond' (red.)

Christen Democrat1sche Verkenningen 5/86

Vol I

-E

S]

rr

pre De eut be~ be{ op. the var: Me pa< on< tief die sie ian mo OVE het wo tha get da< doE de pa~

veE

Eer mr sie

ouc

dar wo die

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Inderdaad, een nummer over moeilijkheden, pijn, vernedering, angst, leven als opgejaagd wild en als schimmen in de massa, maar toch ook een nummer vol sprankels hoop die duidelijk

Wie op harde grenzen botst, heeft nood aan en recht op heel wat tijd om te be-zin-nen. Om te zoeken naar een nieuwe zin. Hoe je je er ook tegen verzet, er komt een moment dat

2.1 - voor 2018 en 2019 het autonome deel uit het programma sociaal domein € 293.057 2.2 - voor 2018 voor de versterking en borging van de interne beheersing en frictiekosten

Bij Kraamzorgburo Zwanger &amp; Zo doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat je tijdens de kraamtijd met één kraamverzorgende te maken krijgt.. Mocht er toch een

Bij elke aankoop van een keuken uitgerust met 4 elektrotoestellen van hetzelfde merk (deelnemende merken: AEG, Bosch, Beko, Pelgrim, Siemens, SMEG, Whirlpool, Zanussi) en voor een

Leren gaat over experimenteren en uit je comfortzone stappen. Dit maakt het altijd wat spannend. Hier liggen onze leermomenten en kunnen we onze eigen kennisgrens verbreden. Sta

De zes kernwaarden van DataByte zijn niet verzonnen, maar ze zijn ontdekt door klanten die werken met de deskundige en gedreven medewerkers van DataByte. Klanten vinden

De strijd om die hegemonie werd door Indonesië en heden ook door hun medestanders gepresenteerd als &#34;dekolonisatie strijd&#34; terwijl het juist een kolonisatie oorlog was