• No results found

Participeren in de participatiesamenleving

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Participeren in de participatiesamenleving"

Copied!
21
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Participeren in de

(2)

Samenleving ontwerpen:

waar gewerkt wordt, vallen

spaanders

(3)

Verwerken van afval:

zo kan het!

(4)
(5)

Welzijn en sociale zekerheid als

afvalverwerkingsindustrie

(6)

Solidarity and welfare

Oorspronkelijk georganiseerd door kerken en vakbonden

- Alleen voor leden: collectieve identiteit en geen plaats voor afwijkende morele

opvattingen

- Tot opbouw welvaartstaat: 1965 Bijstandwet

(7)

14-12-2015 Titel presentatie aanpassen 7

Bijstand per

gemeente,

mrt 2015

(8)

‘80: welfare state at the top

- Staat neemt verantwoordelijkheid voor zorg behoeftigen. Van de wieg tot het graf.

- Solidariteit niet via gemeenschap maar indirect via belastingen. Collectieve

arrangementen.

- Verzet door individualisering en weerstand tegen betutteling/paternalisme.

- Wie wil betalen voor een

levertransplantatie bij een alcoholist?

(9)

‘80: welfare state at the top

Walkman ego

(10)

Last decades

- Afscheid van idee maakbaarheid van de samenleving.

- Markt kan het beter oplossen dan de overheid: neo-liberalisme.

- Social engineering d.m.v. projecten: ‘n project voor elk sociaal probleem/

doelgroep.

- De opkomst van de DIKKE IK: geen

wederkerigheid, egocentrisme, afkalvende solidariteit

(11)

Today

(12)

Today

Kabinet Balkenende 2002-2010:

Opkomst gemeenschapsdenken

Netwerksamenleving

vraagt om solidariteit

in kleinere verbanden

(13)

Today

Niet de overheid, maar de gemeenschap moet de norm bepalen in een samenleving; dat wat men déélt met elkaar, wordt het

morele uitgangspunt.

Etzioni als inspiratiebron

De essentie van het communitarisme is om ‘van

orgaandonatie een daad te maken die mensen doen omdat ze het rekenen tot hun maatschappelijke

verantwoordelijkheid, iets dat een goed mens doet, vergelijkbaar met vrijwilligerswerk, donaties voor een goed doel, niet parkeren op plaatsen voor

gehandicapten, recycling, je auto niet wassen als er watergebrek is, etc. (p. 5)

http://www2.gwu.edu/~ccps/etzioni/A302.pdf 14-12-2015

(14)

Today

Gemeenschap als derde peiler

Staat

Gemeenschap

(15)

Today

Lokale overheid staat dichter bij de gemeenschappen

Transitie met ingang van 1 januari 2015: Participatiewet, Wmo, Jeugdwet.

Niet meer ‘zorgen voor’ maar ‘zorgen dat’. Vraagt:

• Andere houding van professionals

• Niet achter bureau maar in de wijk & bij mensen thuis

• Andere houding burgers: zorgvrager & netwerk

Decentralisatie

(16)

Today

- Maatschappelijke participatie als algemeen geldende en vaststaande norm,

vastgesteld door de staat.

- Sterkere plichten: zelfredzaamheid en nemen ‘eigen verantwoordelijkheid’.

- Plichten worden afgedwongen; grootste

consequenties voor zij die niet zelfredzaam kunnen zijn en eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Of ze staan in de kou of er wordt vanuit machtsmonopolie van de staat ingegrepen.

(17)

Future

In 1998 betaalde elke inwoner € 2.566, in 2015 € 5.630

Geen ideologie maar geldnood

(18)

Future

(19)

Future

- 1,5 miljard op zorg

- Maximaal 200.000 mensen in instellingen - Budget huishoudelijke hulp 40% omlaag - Budget begeleiding dagbesteding 25%

omlaag

- Verwachte besparing 0,5 miljard door zeer beperkte instroom Wajongers

- Etc.

Gevolgen: sla de kranten maar open

Simpelweg bezuinigingen

(20)

Future

Zoeken naar nieuwe vormen van solidariteit die past bij onze samenleving met minder kosten.

Paradox: door sterkere plichten vanuit staat ontstaat moreel vacuum.

Populisme vult het gat maar verbindt niet.

(21)

Louis Polstra

Lector Arbeidsparticipatie Kenniscentrum Arbeid l.polstra@pl.hanze.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ze krijgen van Joost allemaal een nieuwe kaart en spreken af dat ze, ieder voor zich, net zo lang op een willekeurige manier vakjes open zullen krassen totdat ze een bedrag van

Volgens Mulder doen mensen vooral een aanvraag omdat ze gehoord en erkend willen worden als slachtoffer. Mulder: "Het is opvallend dat zo veel mensen geen smartengeld

re pastorale werksoorten richten zich voor- al op het verbale, maar de communicatie met mensen met een verstandelijke beper- king vereist het inzetten van meer zintui- gen.. De

Van de respondenten uit de enquête geeft slechts één persoon aan via een professional terecht te zijn gekomen bij Kunst op Recept en géén van de geïnterviewden heeft voorafgaand

De kracht van Kunst op Recept lijkt voor een groot deel te liggen in de laagdrempeligheid van de activiteiten en de aandacht voor het individu.. Andere belangrijke factoren zijn

zijn weggereden in de richting van IJmuiden. Ook andere informatie die waar- devol kan zijn voor het onder- zoek, wil de politie graag ontvan- gen.. Velsen- Mensen met

Vrouwen ziet ze ook niet als slachtoffers – en mannen en de ‘maatschappij’ niet als daders.. “Ik houd niet van klagen en niets doen, ik sta voor

Zo niet de Nederlander, die zich laat meeslepen en die meespeelt omdat hij het niet kan hebben dat zijn buurman meer wint,3 zonder zich te realiseren hoe miniem de winstkansen