• No results found

Inside Infographics

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Inside Infographics"

Copied!
22
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

1

Inside Infographics - Mark van Gorp

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave 1 Inleiding 2 1. Vormen 3 1.1 Pictogrammen 3 1.2 Grafieken en Diagrammen 5 1.3 Hedendaagse Infographics 6 1.4 Dynamische Infographics 7 2. Toepassingen 9 2.1 Krant 9 2.2 Technisch tekenwerk 11 2.3 Educatieve doeleinden 12 2.4 Datamaps 13 3. Experience Design 14 3.1 User Interface Design 14 3.2 Usability Testing 14 3.3 Story Telling 15 4. Wat is een goede infographic? 17 Conclusie 19 Literatuurlijst 20

(3)

‘Visual tools enable effective communication, under-standing and engagement in an increasingly complex world. We are all overwhelmed, and visual thinking and the parallel trend of simplicity are gaining momentum. We need relevant information that we can quickly and easily understand. Words alone are not enough to deal with today’s complex business problems.’ 1 Dit zegt Ellen Coomber in haar tekst The Visual Advan-tage. Wat ze hiermee bedoelt is dat we tegenwoordig zoveel informatie binnen krijgen, dat het makkelijker is om deze informatie op een beeldende manier tot ons te nemen. Op deze manier wordt de informatie beter gecommuniceerd en begrijpt men het beter. Men heeft niet genoeg aan een stuk tekst, als het gaat om complexe informatie. Volgens haar is beeldtaal dus de oplossing.

Beeldtaal speelt al vroeg in de geschiedenis een belan-grijke rol in informatieoverdracht. Hierbij kunnen we denken aan rotstekeningen en hiërogliefen. Door de jaren heen zijn er steeds meer mogelijkheden bijgeko-men om informatie te illustreren. Zo’n informatieve illustratie noemen we een ‘infographic’. Men gebruikt infographics om zo duidelijk mogelijk informatie over te brengen.

Voorbeelden hiervan zijn grafieken en diagrammen, maar men probeert steeds vaker informatie weer te geven op een manier die ervoor zorgt dat mensen er meer toe worden aangetrokken. Dit gebeurt vooral d.m.v. kleur, illustraties en/of het toevoegen van bewe-gende beelden.

Omdat mensen steeds meer visueel zijn ingesteld, worden beelden en illustraties een effectief medium om informatie over te brengen.

Een infographic heeft dus als doel om informatie over te dragen. Een infographic kan visueel nog zo aantrek-kelijk zijn, het is niet de bedoeling dat men zich slechts focust op het uiterlijk van de infographic, want dat zou het uiteindelijke doel ervan wegcijferen. Men moet ook eenvoudig informatie uit de infographic kunnen halen en niet worden afgeleid door elementen die de infor-matie verstoren.

Infographics worden vaak gebruikt in kranten, in het openbaar vervoer en in het onderwijs.

Ook kunnen infographics dynamisch worden gemaakt met behulp van bijvoorbeeld Flash.

Hierdoor kan er meer informatie uitgebeeld worden, hetgeen praktischer is.

Er zijn een aantal eisen waar een infographic aan moet voldoen. Het moet duidelijk en overzichtelijk zijn, want het belangrijkste is toch wel dat de informatie goed overkomt. Er moet hierbij rekening gehouden worden met zowel het uiterlijk als de inhoud van de infographic. Ik ga in deze scriptie dan ook de volgende vraagstelling behandelen:

Welke aspecten zijn belangrijk voor de

informatieoverdracht van een infographic?

Er zijn tal van aspecten waar we rekening mee moeten houden bij het maken van een infographic. Om te be-ginnen gaan we een kijkje nemen in de geschiedenis van de uitbeeldende informatie en welke vormen daar allemaal uit zijn ontstaan. Ook gaan we kijken naar de verschillende toepassingen. Waar hebben we infograph-ics nu precies voor nodig? En waar komen we ze zoal tegen. De gebruiker moet centraal staan bij een info-graphic, dus we gaan ook kijken naar de usability en de interface. Complexere vormen van interfaces komen voor in dynamische infographics, omdat deze meestal meer informatie bevatten en omdat deze interactief zijn.

Grafisch ontwerp is ook een belangrijk aspect als we het over infographics hebben. Infographics moeten als het ware mensen uitnodigen om te komen kijken, daarom is het erg belangrijk dat de infographic visueel aantrekkelijk is. Je kunt niet voor iedereen een aant-rekkelijke infographic maken, maar we kunnen bij het ontwikkelen wel rekening houden met de doelgroep. Vervolgens nemen we de aspecten één voor één door en kijken we wat nu het specifieke belang is van een infographic. Ook zien we dan wat er zoal fout kan gaan waardoor de informatieoverdracht wordt verstoord.

Inleiding

1 Coomber, Ellen: The visual advantage, P. 1 Sept-Okt 2008

(4)

3

Inside Infographics - Mark van Gorp

2 Pictograms, I Abdullah, Rayan & Hübner, Roger: Pictograms Icons & Signs: A guide to information Graphics, P. 24

London, Thames & Hudson Ltd. , 2006

3 Charles Trueheart: Sign Language, in American Scholar, Winter2008, Vol. 77 Issue 1, p18-19, 2p

Het hiërogliefenschrift (afb. 1) werd door de Egyptenar-en in de oudheid gebruikt, ongeveer 3100 v. Chr. Hiëro-gliefen zijn pictogrammen die een woord of een deel van een woord uitbeelden. In eerste instantie werden deze tekens alleen toegepast door de elite, een groep lieden die een hoge opleiding genoten hadden. Later is het schrift vereenvoudigd, zodat ook de ‘gewone mens’ het kon gebruiken.

Het hiërogliefenschrift is eigenlijk al een vorm van een infographic. Het bestaat uit pictogrammen die bedoelt zijn om informatie over te brengen. Dit is wel een sim-pel voorbeeld van een infographic, maar hieruit is wel op te maken dat men vroeger ook al bezig was met het verbeelden van informatie. Het hiërogliefenschrift is dus een verzameling van pictogrammen. Pictogram-men zijn als het ware de voorloper van de hedendaagse infographics.

Grafieken en diagrammen zijn ook twee vormen van infographics. Bij de infographics die tegenwoor-dig worden ontworpen wordt meer gebruik gemaakt van illustraties en andere afbeeldingen. Ook is de dynamische toepassing tegenwoordig erg populair.

1.1 Pictogrammen

‘A pictogram is an image created by people for the pur-pose of quick and clear communication without language or words, in order to draw attention to something.’ 2

Wat hiermee wordt bedoelt is dat pictogrammen geen natuurlijk fenomeen zijn, maar voortkomen uit het menselijk brein. Een pictogram moet snel en duidelijk begrepen worden en dient dat te doen zonder gebruik te hoeven maken van woorden. Ook is het bedoelt om één duidelijk feit weer te geven in plaats van een scala aan complexe informatie.

Pictogrammen of iconen zijn dus symbolen die op een visuele manier informatie overbrengen.

Pictogrammen worden overal gebruikt en we komen ze meerdere malen per dag tegen. Denk bijvoorbeeld aan nooduitgangbordjes, verkeersborden of de figuurtjes

die de dames- en herentoiletten aangeven.

Pictogrammen worden wereldwijd gebruikt en worden soms beschouwd als een aparte taal. Iedereen begrijpt de betekenis van pictogrammen. Toch komen we vooral in andere landen veel pictogrammen tegen die we nog nooit hebben gezien en dan wordt het interessant. Zoals Charles Trueheart zegt in zijn artikel in American Scholar: ‘At their best, pictograms tell us clearly where to go and what to do; at their worst, things can get interesting’.3

In Nederland zijn de meeste pictogrammen wel bek-end, maar het interessante van pictogrammen uit het buitenland is dat ieder land zijn eigen draai aan diens betekenis geeft. Hierdoor blijft er wat te raden over.

Afb. 1 – hiërogliefen

1. Vormen

(5)

Persoonlijk vind ik pictogrammen zeer interessant, dit komt vooral door de manier waarop informatie wordt afgebeeld. Ik zie pictogrammen als universele taal die iedereen spreekt. Overal ter wereld zijn deze picto- grammen te zien en zijn vrijwel door iedereen te be-grijpen. Ik zie deze pictogrammen als voorloper van de hedendaagse infographics. Het doel van een pictogram en een infographic is identiek, namelijk het overbren-gen van informatie.

In de hedendaagse infographics vind je vaak van dit soort pictogrammen. Het is een makkelijke oplossing die ervoor zorgt dat er weinig tekst in de infographic voorkomt. Mede door de pictogrammen die erin ver-werkt zijn wordt de infographic een visueel geheel. Gregory M. Dizzia is een man die een infographic heeft ontworpen waarbij veel gebruik wordt gemaakt van pictogrammen. Hij heeft de documentatie van alle in-tieme relaties die hij in zijn leven heeft gehad in de infographic verwerkt. De pictogrammen die hij in zijn infographic gebruikt geven meer informatie over een bepaalde relatie.

Er zit een duidelijke legenda bij, zodat men precies kan zien welke betekenis de pictogrammen hebben. Omdat er toch nog iets te raden moet blijven heeft hij bij een deel van zijn pictogrammen geen legenda gezet. Hierdoor moet de gebruiker zelf achter de betekenis van de pictogram komen. De infographic van Gregory M. Dizzia is weergegeven op

afbeelding 2. In deze infographic zorgen de pictogram-men voor een bepaalde structuur. Hierdoor is het ook prettig om te zien en te begrijpen.

Als iets overzichtelijk is dan draagt dit ook bij aan de gebruiksvriendelijkheid, denk bijvoorbeeld aan het bu-reaublad van je computer. Iedereen kan naar zijn/haar smaak een werkplek creëren, zonder dat het onover-zichtelijk wordt.

1. Vormen

Afb. 2 – DIZZIA, Gregory M. (http://www.gregdizzia.com/#graphic-design-gallery)

(6)

5

Inside Infographics - Mark van Gorp

1.2 Grafieken en diagrammen

Grafieken en diagrammen vallen ook onder het be-grip infographics en zijn simpele vormen hiervan. In afbeelding 3 zien we een voorbeeld van een grafiek en een diagram.

Ze worden gebruikt om verschillende gegevens naast elkaar te leggen en te vergelijken. Dit is een eenvoudige manier om informatie over te brengen zonder gebruik te moeten maken van lange stukken tekst.

In financiële jaarverslagen vinden we vaak van dit soort grafieken en diagrammen. Dit is om de cijfers begrijpend te maken zodat men de gedachte er mak-kelijk bijhoudt. ‘Graphics focus the readers’ interest while attracting and holding their attention. The summary information presented within a graph also saves time in analyzing data, facilitates understanding, and may assist memory recall. Further, graphics highlight trends and clarify rela-tionships among the data.’ 4 Teksten lezen kost tijd. Om verschillende cijfers uit een tekst te halen en te vergelijken is nog meer tijd no-dig. Daarom is het in zo’n situatie eenvoudiger om een grafiek of diagram te gebruiken.

In kranten en tijdschriften worden de grafieken vaak voorzien van illustraties en afbeeldingen. Hierdoor

wordt het onderwerp direct duidelijk en wordt er een bepaalde beleving gecreëerd bij de lezer. Ook zullen meer mensen naar zo’n grafiek kijken, omdat deze visueel aantrekkelijker is dan een doorsnee staafdia-gram. ‘Findings suggest that visual news images influ-ence people’s information processing in ways that can be understood only by taking into account individuals’ predispositions and values.’ 5

In afbeelding 4 is een voorbeeld te zien van een grafiek zoals men die in een krant tegen kan komen. Hierbij hebben ze gebruik gemaakt van kleur en illustratie. Mensen zijn gevoelig voor kleuren en elke kleur heeft zijn eigenschap. Een kleur heeft positieve, maar ook negatieve connotaties en roept daardoor verschillende emoties op. Laten we de kleur rood als voorbeeld nemen. Positieve eigenschappen van deze kleur zijn kracht, dapperheid en passie. Negatieve eigenschappen zijn gevaar, agressie en dominantie. Hier is direct uit op te maken dat er geen ‘slechte’ of ‘goede’ kleuren zijn. Het is belangrijk welke combinatie van kleur wordt gebruikt, zodat het voor de mens nog visueel aantrek-kelijk blijft en dat het een bepaalde boodschap afgeeft. De kleur bepaalt dus de sfeer van een infographic. In mijn opzicht is de grafiek in afbeelding 4 een stuk interessanter dan die van afbeelding 3, juist door het gebruik van kleur en illustratie.

4 Frownfelter-Lohrke, Cynthia & Fulkerson, Cheryl L.: The Incidence and Quality of Graphics in Annual Reports: An International Comparison, P. 3

Journal of Business Communication 2001 5 Domke, David & Perlmutter, David & Spratt, Meg: The primes of our times?: An examination of the ‘power’ of visual images Journalism 2002, P. 2 Afb. 3 - Staafdiagram & Grafiek Afb. 4 – DS-infografiek BDN. Bron: US Department of Labour US Cences Bureau

1. Vormen

(7)

1.3 Hedendaagse infographics

Men blijft zoeken naar manieren om informatie weer te geven. Dit kan op hele simpele manieren, maar vaak heb je zoveel informatie dat je het niet redt met een sim- pel grafiekje. Men gebruikt daarom steeds vaker com-plexere infographics om informatie weer te geven. Dit soort infographics maken veel gebruik van illustratie en kleur, waardoor het een grafisch geheel wordt. Hier-door begint de infographic zijn eigen leven te leiden en vertelt het een verhaal.

Omdat men steeds meer gehaast is in het leven en steeds meer manieren zoekt om zo snel mogelijk in-formatie te verschaffen, zijn deze infographics hier een goede methode voor, zoals The Incidence and Quality

of Graphics in Annual Reports aangeeft: ‘The summary information presented within a graph also saves time in analyzing data, facilitates understanding, and may assist memory recall.’6 Op afbeelding 5 zien we een voorbeeld van zo’n com-plexe infographic. Deze infographic is opgebouwd uit verschillende lagen en wordt voorzien van kleine stuk-ken tekst, om zo de gebruiker van meer informatie te voorzien. Er is niet veel tekst nodig in dit soort in-fographics, omdat de illustraties voor zichzelf spreken. Dit maakt een infographic interessant.

6 Frownfelter-Lohrke, Cynthia & Fulkerson, Cheryl L.: The Incidence and Quality of Graphics in Annual Reports: An International Comparison, P. 3

Journal of Business Communication 2001

1. Vormen

(8)

7

Inside Infographics - Mark van Gorp

1.4 Dynamische infographics

Een dynamische infographic wordt meestal gebruikt als een statische infographic niet voldoende is om bepaal- de informatie over te brengen. Dynamische infograph-ics kunnen in de vorm van een applicatie, website of video voorkomen. Deze infographics worden veel door bedrijven gebruikt en verschijnen dan ook steeds vaker op het internet.

Een groot voordeel van dynamische infographics is het feit dat de informatie in lagen kan worden getoond, waardoor het geheel wat rustiger overkomt. Ook kan ervoor gezorgd worden dat de informatie in chronolo-gische volgorde aan de gebruiker wordt overgebracht. Bij statische infographics kan dit niet en moet er in één beeld duidelijk worden wat de inhoud van de in-fographic is.

Een dynamische infographic maakt ook gebruik van een gebruikersinterface. Er moet namelijk nagedacht worden over hoe de infographic gaat werken en welke handelingen de gebruiker moet verrichten om de in-formatie binnen te krijgen. Het is dus belangrijk dat de infographic functioneel en gebruiksvriendelijk is. In hoofdstuk 3 gaan we dieper in op de interfaces en ge-bruiksvriendelijkheid van infographics.

Dynamische infographics kunnen dus ook gemaakt worden in de vorm van een video.

Een voorbeeld van zo’n infographic is van Iredell Coun-ty Emergency Response (afb. 6). In deze video wordt uitgelegd wat er gebeurt als je in de bossen verdwaalt raakt en je het alarmnummer belt. In deze infograph-ic is een beetje humor verwerkt, maar het verstrekt wel duidelijke informatie. De informatie in deze video wordt d.m.v. animatie en geluid aan de kijker overge-bracht.

Een ander voorbeeld is de videoclip van Royksopp - Remind Me. (afb. 7). In tegenstelling tot de video van Iredell County Emergency Response, is deze video juist niet bedoelt om informatie over te brengen, maar om een verhaal te vertellen. De video gaat over een werk-ende vrouw die haar dagelijkse bezigheden verricht. In deze video zie je allerlei achter elkaar geplaatste, verschillende infographics, maar de data in deze info-graphics is lastig om af te lezen. Hierdoor krijgen de infographics ineens een andere taak in plaats van het overbrengen van informatie. Dit is een interessante manier om gebruik te maken van infographics.

1. Vormen

Afb. 7 – Videoclip van Royksopp – Remind Me (http://www.youtube.com/watch?v=lBvaHZIrt0o) Afb. 6 – Iredell door Kevin Lau

(9)

Ook flashapplicaties kunnen gebruikt worden om een dynamische infographic te maken. Vaak worden er vanuit bedrijven of stichtingen dynamische infograph-ics gemaakt, om zo informatie door te spelen naar de klant. Ecoson is ook zo’n bedrijf. Ze hebben een inter-actieve presentatie gemaakt over het productieproces van biobrandstof (afb. 8). Met verschillende animaties is stap voor stap te zien wat het proces inhoudt. Al deze informatie zou ook in een statische infographic

verwerkt kunnen worden, maar dan wordt het al snel onoverzichtelijk en komt er te veel tekst in te staan. Ook de beleving van de gebruiker is anders, want door de animaties komt de infographic als het ware tot lev-en, en is het veel interessanter om naar te kijken en om te besturen.

1. Vormen

Afb. 8 –Vergisting & groene stroom – Ecoson

(10)

9

Inside Infographics - Mark van Gorp

Men is er zich wellicht niet zo van bewust, maar overal waar je komt zie je infographics.

Je vindt ze in kranten, tijdschriften, in het openbaar vervoer, in boeken, in ziekenhuizen, enz. In afbeelding 9 zie je een voorbeeld van een infographic die men in een ziekenhuis tegen kan komen. Deze infographics worden gebruikt om het ons aangenamer te maken in-formatie tot ons te nemen en te verwerken.

We kunnen deze informatieverwerking herleiden naar de cognitieve psychologie. De cognitieve psychologie bestudeerd als het waren de wijze waarop mensen in-formatie verwerken.

Informatie die opgenomen is door de zintuigen gaat door een stadium van perceptie: analyse van de inhoud. Dit stadium leidt vaak tot een soort opname van de ontvangen input, welke te maken krijgt met het leren en de geheugencapaciteit. Om de input later weer op te halen wordt gebruik gemaakt van retrieval. 7

Infographics zijn dus ook van deze informatiebronnen. Als men een infographic bekijkt is het de bedoeling dat men deze informatie kan onthouden en snel opneemt. Dit heeft alles te maken met de manier waarop hij in elkaar zit. De stroop-test is misschien bij veel mensen al bekent. Deze test bestaat uit het twee delen. Aan de ene kant mensen die kleurnamen moesten oplezen waarbij het woord correspondeerde met de kleur en aan de an-dere kant mensen die kleurnamen moesten oplezen waarbij het woord correspondeerde met een andere kleur. De mensen die de kleurnamen moesten oplezen die correspondeerde met de kleuren waren gemiddeld sneller. Met dit soort testen komen we erachter hoe het menselijk brein nu precies werkt.

Ik denk dat in infographics dit aspect net zo belangrijk is. Als ontwerper moet je namelijk jouw informatie zo duidelijk mogelijk overbrengen. Je moet hierbij niet alleen rekening houden met de informatie zelf, maar ook de visualisatie moet goed overkomen. Je kunt hier-bij denken aan de grote van bepaalde teksten en de kleur. Om echt een goede infographic te maken moet je weten hoe mensen denken en hoe ze met bepaalde visuele aspecten omgaan.

2.1 Krant

‘In Spain, the internet editions of El País and El Mundo produced infographics that have been praised interna-tionally (SND-E, 2002). On September 11, they managed to quickly publish infographics that not only offered a generous amount of information but also took advan-tage of the hypertextual and multimedia potentials of the web. Barely an hour-and-a-half after the first attack, <elpaís.es> was already publishing highly detailed info-graphics locating the scenes of the attacks.’ 8

In afbeelding 10 is de infographic van een Spaanse krant te zien. Uit dit voorbeeld blijkt dat kranten niet alleen snel nieuwsartikelen moeten schrijven, maar ook snel moeten zijn met betrekking tot het maken van info-graphics. Infographics spelen nu eenmaal een grote rol in de hedendaagse krant, zowel de papieren als de on-line versie.

2. Toepassingen

Afb. 9 – Infographic gentherapie door Schwandt Infographics (http://www.info-graphics.nl/nl/tag/anatomie/) Afb. 10 – The attack on 9/11 (http://www.elmundo.es/elmundo/2001/graficos/septiembre/semana2/ atentados/atentados2.html) 7 http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/ 18054-benaderingen-van-de-cognitieve-psychologie.html 22-5-2009 8 Salaverria, Ramon: An Immature Medium Strengths and Weaknesses of Online Newspapers on September 11, P. 16

(11)

In kranten komen we veel infographics tegen. Hierbij kunnen we denken aan weerkaarten, grafieken, dia-grammen, enz. Ook worden ze gebruikt om bepaalde nieuwsitems te verduidelijken. Tekst alleen is tegen-woordig niet voldoende meer om een beleving te creëren voor de gebruiker. Een voorbeeld hiervan stond in de Volkskrant van 5 maart 2009. Het ging over de crash van Turkish Airlines TK1951 (afb. 11).

Het beschrijven van een crash als deze gaat prima, alleen kan bijna niemand zich er wat bij voorstellen. Vandaar dat de Volkskrant een infographic aan deze tekst heeft toegevoegd. Op deze infographic is te zien hoe de laatste kilometers van de vliegtuig eruit hebben gezien.

Als we dit gaan vergelijken met de animatie die de NOS van deze crash heeft uitgezonden, dan is de animatie veel makkelijker te bevatten en kan men zichzelf enigszins inleven in de tragedie. We moeten wel reken-ing houden met het feit dat de (gedrukte) krant een ander medium is en niet beschikt over animatie. Een ander voorbeeld is de infographic over het incest-drama in Amstetten (afb. 12). Er zou een heel stuk tekst bij deze infographic kunnen staan, maar dit is niet nodig. Deze infographic spreekt voor zichzelf en is dan ook heel duidelijk.

2. Toepassingen

Afb. 11 – De laatste kilometers van TK1951 Volkskrant 5 maart 2009 Afb. 12 – Incestdrama Amstetten ANP beeldbank

(12)

11

Inside Infographics - Mark van Gorp

2.2 Technisch Tekenwerk

Technische infographics zien we meestal in de vorm van een ontleding van een bepaald gebouw, voertuig of productieproces. Men komt ze meestal in tijdschriften als de Kijk en de Quest tegen. Een voorbeeld van zo’n technische infographic zien we op afbeelding 13. We zien dat bij deze infographic veel gebruikt wordt ge-maakt van lijnen met tekstblokken. Bij veel technische infographics wordt deze techniek toegepast, zodat de infographic overzichtelijk blijft.

Dit soort infographics zie je steeds vaker verschijnen en zijn interessant om te bekijken. Dit komt vooral omdat in dit soort infographics veel gebruik wordt ge-maakt van illustraties. Hierdoor spreekt het beeld. Jelrik Atema is een vaste infographicmaker voor het blad Elsevier. Zijn infographic over de Noord-Zuidlijn heeft in 2008 de infographic jaarprijs gewonnen. De infographic die hij heeft gemaakt valt ook onder de categorie technische infographics. Volgens de jury is de infographic van Atema ‘een prachtige combinatie van wetenschap en techniek, waarin zonder al te veel tekst het beeld het verhaal verteld .’9 Ook vond de jury de

infographic uitblinken qua beeld. Op afbeelding 14 is de infographic over de Noord-Zuidlijn weergegeven. John Grimwade is gespecialiseerd in het maken van in-fographics. Hij geeft ook les in dit vakgebied aan de grafische school in Manhattan. Zelf zegt hij, en daar zal waarschijnlijk menig mens zich bij aansluiten, dat het beter is ‘om in één ding heel goed te zijn, dan een beetje goed te zijn in veel dingen’.10

John Grimwade was in 2008 gastspreker op het Info-graphics Congres in Nederland. Ook in maart 2009 was hij weer uitgenodigd op het congres om zijn ken-nis te delen.

Een voorbeeld van een infographic die gemaakt is door John Grimwade zie je op afbeelding 15. Er zijn tal van voorbeelden van zeer uitgebreide en ge-detailleerde geïllustreerde infographics. Op deze manier wordt het begrip ‘infographics’ een stuk interessanter. Het gaat niet altijd uit van grafieken en diagrammen. Er zijn zoveel manieren om informatie te visualiseren en dit is natuurlijk een hele uitgebreide en interessante manier.

2. Toepassingen

9 Jon Ming, Remy: Jelrik Atema (Elsevier) winnaar infographicsjaarprijs 2008 Volkskrant 20-09-2008 http://www.volkskrantblog.nl/bericht/221384 10 Video, http://blip.tv/file/186979/ Afb. 13 –Fregat Schwandt Infographics Afb. 14 – Noord-zuidlijn Jelrik Atema, Elsevier Afb. 15 –Taxi John Grimwade

(13)

2.3 Educatieve doeleinden

Iedereen krijgt elke dag nieuwe informatie om te ver-werken. Vanaf de geboorte begint een mens met het verwerken van informatie. Om deze informatiever-werking beter te laten verlopen wordt er veel gebruik gemaakt van afbeeldingen en illustraties. Voor jonge kinderen begint dit al met kinderboeken, waarbij kin-deren de link moeten leggen tussen afbeeldingen en woorden. Op latere leeftijd blijkt dat men nog steeds een voorkeur heeft voor visueel leren. Dit blijkt uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van de educatieve omroep Teleac/NOT naar leerstijlen en leervoorkeuren van volwassen Ned-erlanders tussen de 18 en 65 jaar. 11

Zowel kinderen als volwassenen leren veel met visuele hulpmiddelen. Infographics behoren ook tot dit soort van visuele hulpmiddelen en we komen die dan ook genoeg tegen in de schoolboeken. Denk bijvoorbeeld eens aan de biologieboeken die we allemaal wel een keer in onze handen hebben gehad. Een dergelijk boek staat vol met infographics. Laten we eens gaan kijken naar bijvoorbeeld de menselijke huid (afb. 16). Als we naar deze afbeelding kijken, zien we precies waar alles zit en hoe alles eruit ziet. Op deze manier leren we veel sneller dan dat we een stuk tekst moeten lezen waarin alles beschreven wordt. In vrijwel alle schoolboeken kunnen we van dit soort infographics vinden.

Op school heb ik vroeger altijd gebruik gemaakt van schema’s, tekeningen, flowcharts, enz. Dit deed ik vooral om de informatie samen te vatten en deze op een manier weer te geven zodat ik het beter begreep. Op deze manier vond ik het eenvoudiger om te leren en bleef de informatie beter in mijn hoof zitten. Deze visuele samenvatting is als het ware ook een vorm van een infographic.

Veel mensen hebben visuele aspecten nodig die hen helpen bij het verwerken van informatie. Om goed te kunnen leren, gebruiken veel studenten voor zichzelf een visuele samenvatting. ‘Without visual instruction, some students may be

underperforming because of the inconsistency between teachers’ teaching styles and students’ learning styles. Because it has been suggested that some college

students learn better from visual stimuli, an improved balance between verbal and visual techniques could of-fer significant learning benefits.’12

Een visuele samenvatting van een student kan er uitz-ien zoals in afbeelding 17.

In deze visuele samenvatting wordt gebruik gemaakt van een flowchart met verschillende illustraties. Vol-gens een studie van Stoltz, Blignaut, and Venter (2001), zegt 69,6% van de studenten door dit soort visuele samenvattingen een breder perspectief te krijgen van de leerstof. Op deze manier leren ze de feiten en infor-matie beter te ordenen.

2. Toepassingen

11 http://www.motivaction.nl/153/d:647/Nieuws/Artikelen/Leer-Lekker-Land-_-stijlen-van-Leven-Lang-Leren-in-Nederland/

22-5-2009

12 Clarke III, Irvine & Flaherty, Theresa B. & Yankey, Michael: Teaching the Visual Learner: The Use of Visual Summaries

Afb. 16 – Nationaal huidcentrum

(http://www.nationaalhuidcentrum.nl/informatie/de_huid/)

Afb. 17 – Voorbeeld van een visuele samenvatting

Teaching the Visual Learner: The Use of Visual Summaries in Marketing Education

(14)

13

Inside Infographics - Mark van Gorp

2.4 Data maps

Een andere veel gebruikte vorm in de wereld van de infographics is de data map.

Deze data maps worden op verschillende plaatsen ge-bruikt. Het openbaar vervoer is hier een voorbeeld van. Denk bijvoorbeeld maar aan de plattegronden van de metro of de trein.

Een weerkaart is ook een voorbeeld van zo’n datamap, waarin door middel van een plattegrond en pictogram-men een weersverwachting afgebeeld wordt.

We zien deze data maps dagelijks aan ons voorbij gaan. Bij deze vorm van infographics wordt gebruikt gemaakt van een plattegrond, waarbij informatie over een bepaald gebied wordt getoond. Een voorbeeld van zo’n data map, gemaakt door John Grimwade, zien we op afbeelding 18. We zien op deze afbeelding een info-graphic over het ontwerp van Dubai. Informatie over de locatie, de gebouwen en de vorm van de eilanden is hierop af te lezen.

Een ander voorbeeld van een zeer bekende data map is de metrokaart van London (afb. 19).

‘Het metrosysteem van London is het oudste met-rosysteem van de wereld. Met 400 km spoor en 268 stations is het een groot netwerk. Zonder een goed kaart systeem zou natuurlijk niemand zijn weg kunnen vinden in dit stelsel.’ 13

Harry Beck is verantwoordelijk voor het ontwerp van dit metrosysteem. Voordat Beck’s metrokaart werd ingevoerd was er een kaart die geografisch correcter was. Waarschijnlijk is deze kaart over een normale plat-tegrond van London gelegd. Het concept van Beck was eigenlijk vrij simpel. Beck kwam erachter dat mensen het niet interessant vonden of de geografische ligging wel klopte, maar wilde simpel weg weten hoe ze van station naar station konden komen. Zijn map is legendarisch geworden en is een inspiratie geweest voor vele transportbedrijven wereldwijd.

2. Toepassingen

13 http://www.sitestone.nl/weblog/user-interface-design/ 2008/11/10/design-van-de-londense-metro-kaart 15-3-2009 Afb. 18 – Designing Dubai John Grimwade Afb. 19 – The simplified topological Tube map invented by Beck

(15)

‘To design a system that will delight, provide value, and “feel right”, designers and engineers need a deep un-derstanding of the people for whom they are designing, their goals and values, the settings in which they live and work, and their activities.’14

Het is dus belangrijk dat de ontwerper goed weet wat de doelgroep is. Hier kan hij zijn ontwerp op aanpassen en zo zorgt hij ervoor dat zijn ontwerp meer

aanspreekt tot de doelgroep. Bij het maken van een infographic staat de gebruiker dus centraal.

Het is belangrijk dat de (dynamische) infographic over een functionele interface beschikt en dat hij getest is op usability. Ook moet de gebruiker een bepaald ge-voel krijgen bij het gebruiken van de infographic, dus er moet een ervaringsbeleving achter zitten. We spreken dan van Experience Design. De ontwerper moet een bepaalde beleving creëren voor de gebruiker.

3.1 User Interface Design

Een mens denkt vaak in woorden en beelden. Een com-puter daarentegen denkt in enen en nullen. Om infor-matie van de computer begrijpelijk te maken voor de mens, zet hij deze om in begrijpbare en herkenbare taal, zodat wij dit kunnen begrijpen. Het omzetten van die informatie wordt gedaan door de interface. De in- terface is nodig om te communiceren tussen twee sys-temen. Dit kunnen computers zijn, maar ook mensen onder elkaar. Denk bijvoorbeeld maar aan een tolk. Die zorgt ervoor dat de voor de ene persoon onverklaar-bare taal, wordt omgezet in verklaarbare taal.

Interface design wordt onder andere gebruikt bij het maken van applicaties, websites, widgets, enz. Een dy-namische infographic is ook een toepassing die gebruik maakt van een interface. Om te beginnen moet er gekeken worden naar het functioneel ontwerp.

Een functioneel ontwerp kan bijvoorbeeld gemaakt worden aan de hand van een flowchart. Op deze manier kan er gekeken worden naar de stappen die de gebruiker moet doorlopen binnen de toepassing en de connecties tussen deze verschillende stappen. Als je precies weet hoe alles moet gaan werken kun je een wireframe maken. Wireframes zijn uitgewerkte

ontwerpen, waarbij je alles een plaats geeft. Er staan verder nog geen illustraties of teksten in, maar je ver-duidelijkt er alleen de structuur van de toepassing en de relaties tussen de verschillende elementen mee. Als je een infographic hebt ontworpen wil je natuurlijk dat de informatie die erin zit duidelijk overkomt op de gebruiker. De gebruiker moet goed door de infographic heen kunnen zonder op al te veel moeilijkheden te stuiten.

3.2 Usability Testing

Usability testing is in het leven geroepen om te kijken naar de manier waarop gebruikers omgaan met bepaal-de producten. Op deze manier kunnen we zien of het product functioneel genoeg is. ‘Usability testing was es-tablished in the business world to gain a

better understanding of how the (potential) customer uses a specific product. By using a variety of qualita-tive methods, including observation and focus groups, information would be acquired that could then be used both in the design and marketing processes. We define usability testing as a structured process of getting in-formation on the extent to

which a product can be used by the intended users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency, and satisfaction in a specified context of use.’ 15

Ook bij een infographic is het nodig om een

usability test uit te voeren. Hierdoor krijgen we een beter beeld van de kwaliteit en de functionaliteit van de infographic. Usability testing kan op verschillende manieren worden toegepast. Er zijn een aantal aspecten waar we rekening mee moeten houden, waaronder de tijd dat de testpersoon bezig is met het doorlopen van een aantal stappen, het aantal fouten die de testpersoon maakt en hoe ze hiermee omgaan, het geheugen van de testpersoon (hoeveel kan de persoon zich nog herin-neren na het product een tijd niet gebruikt te hebben) en de emotionele reactie. Bij het laatste punt wordt vooral gekeken hoe de gebruiker met de toepassing omgaat en wat voor emoties hij hierbij toont, dus is hij blij of juist gestrest.

Het draait dus voor een groot deel om de beleving van de gebruiker en hoe hij hiermee omgaat.

3. Experience Design

14 Gruen, Dan & Rauch, Thyra & Redpath, Sara & Ruettinger, Stefan: The Use of Stories in User Experience Design, P. 1

International Journal of Human-Computer Interaction, 2002

15 Ward, Jennifer L. & Hiller, Steve: Usability Testing, Interface Design & Portals, P. 1 2005 by The Haworth Press, Inc

(16)

15

Inside Infographics - Mark van Gorp

3.3 Story Telling

Op een strand aan de kust van Devonshire, in Engeland, zitten twee jongens aandachtig te luisteren naar een ervaren zeeman die verhalen verteld over het leven op zee. De twee jongens, Sir Walter Raleigh en zijn oudere broer zijn geboeid door de wilde verhalen van de oude zeeman. Een beeld is duizend woorden waard, wordt er weleens gezegd. Het bovenstaande verhaal komt van Sir John Everett Millais die een schilderij over de jeugd van Sir Walter Raleigh heeft gemaakt (afb. 20). Dit schilderij heeft geen woorden nodig. Als we het schilderij goed bekijken kunnen we er uit op maken wat het schilderij wil zeggen. Uit het verhaal hierboven kunnen we geen dramatische elementen halen. Uit het schilderij daar-entegen, kan dit wel. We zien gelaatsuitdrukking van de twee jongens die aandachten luisteren naar de zeeman. Ook zien we het enthousiasme van de zeeman terwijl hij zijn verhaal verteld. Om een verhaal te vertellen zijn dus niet altijd woorden nodig. Een bepaald beeld of geluid kan er ook voor zorgen dat er een verhaal wordt verteld.

In de wereld van de infographics is het belangrijk dat het beeld spreekt, vooral omdat we in een info-graphic zo min mogelijk tekst willen plaatsen. Nog een belangrijk punt is de beleving die de gebruiker meekri-jgt als hij de infographic gebruikt. Als de gebruiker een bepaald verhaal uit de infographic kan halen, wordt deze al een stuk interessanter.

Napoleon’s March (afb. 21) is een interessant voorbeeld van een infographic die een verhaal verteld. Op deze in-fographic zien we namelijk Napoleon’s fatale veldtocht naar Moskou in 1812. De bruine lijn geeft de

hoeveelheid troepen aan op de heenweg naar Moskou en de zwarte lijn geeft de hoeveelheid troepen aan die overgebleven zijn op de terugweg. Ongeveer 98% van zijn troepen zijn gesneuveld tijdens deze mislukte veld-tocht naar Moskou.

Uit deze infographic kunnen we indirect wel achter-halen wat er ongeveer plaats heeft gehad. We zien in principe twee verschillende lijnen die vrij weinig vertel-len, maar zodra we erachter zijn gekomen waar deze lijnen voor staan, is de betekenis van de infographic in één klap veranderd. Het beeld gaat voor zichzelf spreken en mensen gaan zich er beelden bij voorstel-len hoe de veldtocht er dan precies heeft uitgezien. Dit maakt de infographic interessant en er wordt zo tevens een bepaalde beleving gecreëerd. Deze beleving wordt gecreëerd door de dramatische elementen die erin zijn verwerkt. ‘ Dramatic elements and plotlines make sto-ries interesting and emotionally engaging.’16

3. Experience Design

16 Gruen, Dan & Rauch, Thyra & Redpath, Sara & Ruettinger, Stefan: The Use of Stories in User Experience Design, P. 4

International Journal of Human-Computer Interaction, 2002

Afb. 20 – John Everett Millais - The Boyhood of Raleigh (1871)

Afb. 21 – Napoleon’s March to Moskou door Charles Joseph Minard

(17)

Een andere manier van een beleving creëren voor de gebruiker is om gebruik te maken van illustratie en be-weging. Jimmy de Wijs, een student aan de opleiding Communication & Multimedia Design in Breda, heeft een dynamische infographic gemaakt over de oor-sprong van de feestdagen (afb. 22). In zijn infographic zijn bepaalde karakters en elementen te zien, waarbij men vervolgens informatie krijgt hoe deze zijn ont-staan. Alles beweegt in zijn infographic en er zit veel detail in verwerkt.

‘Good stories have fleshed-out characters with details that allow an audience to understand, relate to, and empathize with them.’17

Doordat we in deze dynamische infographic verschil-lende elementen aan en uit kunnen zetten, kunnen we zelf bepalen wat we graag willen zien. De karakters en elementen die in de infographic zijn verwerkt hebben allemaal een eigen verhaal, waardoor de infographic in-teressant wordt.

Uit het verhaal hierboven kunnen we geen dramatische elementen halen. Uit het schilderij daarentegen, kan dit wel.

We zien gelaatsuitdrukking van de twee jongens die aandachten luisteren naar de zeeman. Ook zien we het enthousiasme van de zeeman terwijl hij zijn verhaal verteld.

Beleving is dus een belangrijk aspect van een infograph-ic. Ik ben altijd van mening geweest dat de usability op nummer één staat als het gaat om een infographic. Ik bedoel hiermee dat het belangrijk is dat een infograph-ic goed functioneert en gebruiksvriendelijk is. Toch ben ik er, tijdens dit onderzoek, achter gekomen dat niet alleen de usability, maar ook de beleving van een prod-uct net zo belangrijk is. De infographic moet namelijk ook een verhaal vertellen en moet mensen aantrek-ken. Het moet een bepaalde beleving creëren en het moet mensen vasthouden. Bij veel dynamic infograph-ics gaat de beleving vaak ten koste van de usability en andersom net zo goed. Ontwerpers steken vaak veel tijd in het creëren van een functioneel product of ze steken juist veel tijd in het creëren van een zo’n goed mogelijke beleving voor de gebruiker, terwijl dit eigen-lijk twee belangrijke aspecten zijn waar een infographic aan moet voldoen.

3. Experience Design

17 Gruen, Dan & Rauch, Thyra & Redpath, Sara & Ruettinger, Stefan: The Use of Stories in User Experience Design, P. 3

International Journal of Human-Computer Interaction, 2002 Afb. 22 – Oorsprong van de feestgebruiken – Jimmy de Wijs http://home.aim.avans.nl/jpwjwijs/infographic3_versie2.swf

(18)

17

Inside Infographics - Mark van Gorp

Ik heb veel geschreven over de aspecten van een info-graphic en hoe mensen met bepaalde informatie om-gaan. In dit hoofdstuk wil ik meer vertellen over welke aspecten nu precies belangrijk zijn om een goede info-graphic te maken. Ik ben geïnspireerd geraakt door het boek The visual display of Quantitive Information van Edward R. Tufte.

Zijn boek heeft interessante voorbeelden van verschil-lende infographics.

Volgens veel mensen is Edward R. Tufte de ‘Leonardo da Vinci of data’. Hij heeft veel boeken geschreven over datavisualisatie en is dan ook een professional als het gaat om infographics. Tufte zegt in zijn boek: ‘Excellence in statistical graphics consists of complex ideas communicated with clarity, precision, and efficiency.’ Wat hij hiermee wil zeggen is dat om een goede info-graphic te maken, men ideeën moet omzetten in een grafisch geheel, steeds hierbij oplettend dat dit efficiënt gebeurt en dat de informatie altijd duidelijk blijft. Er zijn al een aantal infographics voorbijgekomen, maar aan welke eisen moet een infographic eigenlijk voldoen? Het belangrijkste aan een goede infographic is dat het onderwerp in één oogopslag duidelijk is. Er moet ook een duidelijke titel vermeld staan.

Een ander belangrijk punt is de visuele aantrekkelijk- heid. Een infographic kan nog zoveel informatie bevat-ten, en nog zo duidelijk zijn, maar als hij afzichtelijk is kijkt er niemand naar om. Op deze manier kan er ook geen informatie worden overgebracht.

Ook kleur speelt een belangrijke rol bij het maken van infographics. Je kunt met kleur namelijk spelen met de relevantie van de informatie. Belangrijke informatie kun je wat meer eruit laten springen door gebruik te maken van opvallende kleuren. Minder belangrijke informatie kun je laten zien door wat vagere kleuren te gebruiken. Op deze manier krijg je wat meer gelaagdheid in je infographic. Nog een manier om de infographic visueel aantrekkelijk te maken is het kundig gebruiken van grafische aspecten. Je kunt het beste dingen uitleggen zonder tekst te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pictogrammen of iconen.

Overzichtelijkheid is ook een belangrijk punt.

Aan de hand van de informatie die je hebt, moet je de infographic gaan maken. Heb je te veel informatie, dan kan het eindresultaat alleen maar verwarrend werken en wordt je infographic onoverzichtelijk. Zoals Edward R. Tufte zegt:

‘Avoid distorting what the data have to say’ . Je kunt er ook altijd voor kiezen om een dynamische infographic te maken. Hierdoor heb je meer ruimte om je infor-matie weer te geven en kun je alles in lagen opzetten: ‘Encourage the eye to compare different pieces of data’ , zegt Tufte in zijn boek. Dit is ook weer een belangrijk punt. Men moet informatie kunnen vergelijken. Als men vergelijkingen kan maken helpt dit om de informatie beter te begrijpen.

Verder moet altijd het uiteindelijke doel in het achter-hoofd worden gehouden. Denk eraan wat je de ge-bruiker wil leren en zorg ervoor dat dit op een goede manier tot uiting komt.

Tufte geeft in zijn boek een mooi voorbeeld van een infographic die niet voldoet aan de eisen. In afbeelding 23 zie je deze infographic. Deze infographic brengt ver-warring, omdat de schaalverdeling niet goed gebruikt is. De staafdiagram in de middelste kolom geeft veel lagere bedragen aan dan die in de linkerkolom. Toch zijn de staven in de middelste kolom net iets hoger. Dit geeft verwarring, omdat het net lijkt alsof de eerste en tweede kolom ongeveer op één lijn liggen.

Dit soort fouten moeten worden voorkomen bij het maken van infographics.

4. Wat is een goede infographic?

18 Tufte, Edward R.: The visual display of Quantitative Information

Connecticut, Graphics Press LLC, 2001, P. 13 19 Id. P.13

20 Id. P.13

(19)

Tufte geeft nog zo’n voorbeeld in zijn boek (afb. 24). Als we naar de verhoudingen van de huizen gaan kijken, en we vergelijken die met de bedragen die erboven staan, kloppen de laatste twee huizen niet echt qua ver-houding. Het vierde en vijfde huis verschillen 1 dollar, maar als we naar de verhouding gaan kijken, lijkt dit veel meer.

Tufte beschrijft in zijn boek meer van dit soort voor-beelden, waarbij er verwarring ontstaat bij het visual-iseren van de informatie.

Om een infographic interessant te maken is het belan-grijk dat het een verhaal vertelt. Illustraties, geluiden en bewegingen zijn allemaal manieren om de infographic te laten spreken. Het is voor de gebruiker ook interes-sant als de infographic meer geeft dan alleen simpele data.

Voor dynamische infographics gelden weer andere re- gels, omdat deze interactief zijn. De dynamische info-graphics moeten dan ook functioneel en gebruiksvr-iendelijk zijn.

Bill Moggridge beschrijft in zijn boek Designing Interac-tions de vier dimensies waar een ontwerper rekening mee moet houden bij het creëren van een dynamische infographic. 21

De Eerste dimensie bestaat uit het woordgebruik en woordkeuze. Dit is vooral belangrijk omdat je te mak-en hebt met ewoordkeuze. Dit is vooral belangrijk omdat je te mak-en bepaalde doelgroep waarvoor je ewoordkeuze. Dit is vooral belangrijk omdat je te mak-en infographic maakt.

Als je doelgroep kinderen zijn tussen de 6 en 12 jaar moet je er ook voor zorgen dat zij het taalgebruik snappen.

De tweede dimensie gaat over de vormgeving. Dus hoe word er omgegaan met bepaalde kleuren, pictogram- men, beelden, typografie, enz. Deze laag is zeer belan-grijk omdat je hier een bepaalde sfeer neerzet voor je infographic en omdat je hier je informatie moet gaan verbeelden.

De derde dimensie draagt veel bij aan de beleving van de gebruiker, omdat het hierbij draait om de interac-tie. Een gebruiker weet bijvoorbeeld als hij een deur in beeld ziet dat hij op de klink moet klikken om deze open te maken.

Dit zijn handelingen waarbij de ontwerper de gebruiker op een bepaalde manier nieuwsgierig kan maken. De vierde dimensie draait om tijd. In een dynamische infographic kan gebruik worden gemaakt van geluid, beeld of animatie. Als je als gebruiker bijvoorbeeld een knop in drukt en je hoort een geluid, krijg je als het ware een bevestiging dat jou handeling is gelukt. Door dit soort kleine aspecten wordt de beleving van een dynamische infographic vele malen groter.

4. Wat is een goede infographic?

21 Moggridge, Bill: Designing interactions London, The MIT press, 2007, P. 3

Afb. 24 – Pittsburgh Civic Commission, Report on Expenditures of the Department of Charities (Pittsburgh, 1911), p.7.

(20)

19

Inside Infographics - Mark van Gorp

Een aantal voorbeelden zijn voorbij gekomen van, in mijn opzicht, interessante infographics. Elke infographic is anders en heeft een ander verhaal. De meeste info-graphics, zoals iedereen ze kent, zien we in de vorm van grafieken en diagrammen. Deze zijn dan ook puur en alleen bedoelt om verschillende gegevens te com-municeren.

Voor complexere informatie hebben we ook com-plexere infographics nodig. Er zijn tal van manieren om deze informatie te communiceren zonder al te veel ge-bruik te hoeven maken van tekst. We hebben gezien dat we dit kunnen doen door middel van beweging, il- lustratie, kleur, enz. Ook kunnen we de infographic in-teractief maken, door een dynamische variant ervan te ontwerpen. Hierdoor kunnen we meer informatie tonen en deze in verschillende lagen opbouwen. Al deze aspecten kunnen worden toegepast op de in-fographic, maar het oog wil ook wat.

Het is daarom ook belangrijk dat we de infographic meer laten opvallen, door het visueel aantrekkelijk te maken. Als we een infographic maken voor een bepaal-de doelgroep is deze opgave vele malen makkelijker, omdat je dan je stijl kunt specificeren aan de doelgroep. Over smaak valt niet te twisten, dus iedereen blijft een andere menig toegedaan aangaande het uiterlijk van de infographic.

In mijn opzicht is het belangrijkste aan de infographic dat de informatie die erin verwerkt is goed overkomt. Duidelijkheid en overzichtelijkheid komen bij mij op de eerste plaats. Maar, zoals ik al eerder aangehaald heb, het oog wil ook wat. Het is voor mij misschien niet het belangrijkste, maar de infographic moet wel een grafisch geheel zijn. De infographic moet wel opvallen door zijn uiterlijk.

Storytelling blijf ik toch wel een belangrijk aspect vin-den bij het ontwerpen van een infographic. Het is niet alleen de informatie die op de gebruiker over moet komen, het wordt pas interessant wanneer deze infor-matie een verhaal blootgeeft, waardoor er een beleving wordt gecreëerd voor de gebruiker.

Ik sluit deze scriptie af met een voorbeeld dat ik tot het einde heb bewaard. Voor mij is dit toch wel de meest interessante infographic die ik ben tegengekomen. De infographic is een videoclip die het verhaal verteld over het beroemde sprookje Roodkapje. In deze infographic krijgt men allerlei informatie over elementen die in het

sprookje voorkomen, elementen waar we eigenlijk nog nooit echt bij stil hebben gestaan. Omdat ik het frag-ment niet kan laten zien verwijs ik op afbeelding 25 naar een paar screenshots uit deze video. Ik raad aan om deze video ook in diens geheel te gaan bekijken, vooral omdat het een zeer interessante vorm is van een infographic. Qua informatieoverdracht kan het al-lemaal nog wat beter, want alles gaat vrij snel aan je voorbij, maar als we het hebben over storytelling en beleving, dan is deze infographic toch wel een zeer ge-slaagd voorbeeld hiervan. We beleven het sprookje van Roodkapje zoals nog nooit iemand het eerder heeft ervaren.

Conclusie

Afb. 25 - Slagsmålsklubben - Sponsored by destiny (http://www.youtube.com/watch?v=Y54ABqSOScQ)

(21)

Boeken

- Abdullah, Rayan & Hübner, Roger: Pictograms Icons & Signs: A guide to information Graphics.

London, Thames & Hudson Ltd. , 2006 - Holmes, Nigel: Wordless diagrams

China, C&C Offset Printing Co. Ltd. , 2005 - Moggridge, Bill: Designing interactions London, The MIT press, 2007

- Tufte, Edward R.: The visual display of Quantitative Information

Connecticut, Graphics Press LLC, 2001

Artikelen

- Clarke III, Irvine & Flaherty, Theresa B. & Yankey, Michael:

Teaching the Visual Learner: The Use of Visual Summaries in Marketing Education

Journal of Marketing Education 2006 - Coomber, Ellen: The Visual Advantage

Communication world, September - oktober 2008

- Domke, David & Perlmutter, David & Spratt, Meg: The primes of our times?: An examination of the ‘power’ of visual images

Journalism 2002

- Frownfelter-Lohrke, Cynthia & Fulkerson, Cheryl L.: The Incidence and Quality of Graphics in Annual Reports: An International Comparison

Journal of Business Communication 2001

- Garderen, Delinda van: Teaching students with LD to use diagrams to solve mathematical word problems

J Learn Disabil 2007

- Gruen, Dan & Rauch, Thyra & Redpath, Sara & Ruettinger, Stefan:

The Use of Stories in User Experience Design

International Journal of Human-Computer Interaction, 2002 - Harris, Robert L.: Information Graphics

Oxford University Press, januari 2000

- Salaverría, Ramón: An Immature Medium: Strengths and Weaknesses of Online Newspapers on September 11

(22)

21

Inside Infographics - Mark van Gorp

Internet

- Benaderingen van de cognitieve psychologie http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/18054-benaderingen-van-de-cognitieve-psychologie.html 11 mei 2009 - Design van de Londense metro kaart http://www.sitestone.nl/weblog/user-interface-design/2008/11/10/design-van-de- londense-metro-kaart 15 maart 2009 - ‘Infographic’ http://nl.wikipedia.org/wiki/Infographic 9 februari 2009 - Infographics Congres 2009 http://www.infographics.eu/ 16 februari 2009

- John Grimwade Information Graphics

http://www.johngrimwade.com/ 13 februari 2009 - Jon Ming, Remy: Jelrik Atema (Elsevier) winnaar infographicsjaarprijs 2008 Volkskrant 20-09-2008 http://www.volkskrantblog.nl/bericht/221384 21 februari 2009 - Schwandt Infographics http://www.info-graphics.nl 13 februari 2009 - Zo infographics http://www.zografisch.nl/ 16 februari 2009

Literatuurlijst

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer u geneesmiddelen ter bestrijding of voorkoming van infecties (antibiotica) moet gebruiken, wordt geadviseerd om deze twee uur voor of na Acetylcysteïne Alpex 600 mg

Als u nog andere geneesmiddelen (vb. anticonceptiepil) neemt, neem ze dan minstens één uur nadat u Klean-Prep heeft ingenomen in, omdat ze kunnen worden weggespoeld uit

Mariëlle Bothof (49) en Mirjam Broekhuizen (34) vormen samen de nieuwe directie van huisartsenorganisatie Medicamus in Harderwijk.. De benoeming van half juli kwam een paar maanden

De geestelijk verzorger is niet alleen professioneel deskundig, maar weet zich deel van de traditie van denken en beleven, die meer omvat dan de eigen persoons- en

In deze PBLQatie hanteren we een aanpak die is gebaseerd op de samen- hang tussen de burger en zijn digitale vaardigheden, het beleid dat de overheid voert bij het inrichten van

De bronhouders houden de informatie bij conform het door de Rijksoverheid vastgestelde format. Een gebruiker die deze infor- matie uit basisregistraties wil toepassen bij

Een aantal personen kan geen vertrouwenspersoon zijn, zoals de bewindvoerder van de beschermde persoon, personen die zelf onder buitengerechtelijke of rechterlijke bescherming

Tabel 10 geeft de soorten weer uit de Nota Soortenbeleid Provincie Zeeland die zijn aangetroffen op de glooiing en in het voorland.. Tevens is vermeld of deze