rffi;;y
-'å
t¿
df
$î,
fr
t+*"¡r!"
V7
lnhoud
vcln
d¡t
nummer
Mel plezier presenteerl de redoctie dit, in een geheel nieuw josje gestoken, eersle nummer von de zevende joorgong von De Boekerij. Wij hopen dot het nieuwe uiterlijk bij u in de
smook volt.
ln dil nummer oondochl voor een op één vqn de lootste bloden von een refereinboekje von Anno Bljns uit 1553 bijgeschreven liedleksf. Morline de Bruin gunl ons, oon de hqnd von
deze leksl, een
k[kle
ln de keuken von deNe-derlondse liedprqkt¡Jk von de I óde eeuw. Met het tweede qrtlkel moken we een sprong
in de llJd, noor het moderne eleclronische boek. Zol het eBook een rolvon betekenis kunnen spelen
b[
heruitgove von klossiekelekslen ult de llleroluurgeschledenis? Of bl¡jkt ult hel orllkelvon Lesley Monfils dot het eBook slechls een dlgitole droom zol blijven?
Een von onze leden sluurde ons nc¡or
oonlei-dlng von deze eerdere publicoties over Frons
Wllhelm Junghuhn een inleressonte folo. Re-den genoeg om nog eens kort op deze
noluur-ondezoeker terug le komen.
De redoclie Colofon 2
lnhoudsopgove 2
Een liedeken wil ick goen singhen: een indruk von hel Nederlondse Lied tot hel joor 1600 door Mortine de Bruin 3
Nederlondstolige eBooks: een digilole droom? door Lesley Monfils 8
Het grofmonument von Junghuhn
door Frons von der
Kolff
12Gesignoleerd: Leidse boeken door Lesley
Monfils l3
Tronscripties von liedteksfen
door Mortine de Bruin en Lesley
Monfils
l5
Zomoor een liedje, bijgeschreven:op een von de lootsle bloden von een refreinboekje von
Anho:,Biiñs, ú¡t 1553, Er is tekst en:muzieknotolie.
Hôê,d¡t Þrecies in elkqor ziÌ, is niel helemool duidêlijk, lmmers, normool gesproken stool de
muziek boven een lied,lenrvijl z'lj hier helemool
onderoon stoot. Een slukje von hel blod is of-gesneden, zodoÌ melodie en leksl beide in-Complee-t,zijn. Toch gunt dit liedje ons een mooie kijk in de keuken Von dè Nederlondse
liedproktijk von de zesliende sþsq¡.: ,r
De eerste drie regels onder de muzieknolen
lui-den:
Acht n'rjet up skonijncks
ploccoet
Mer volcht olt'rjt u eijgen roedtdol
dunct m'rjwesen hel besle[Richt u niet noor het plokkoot (de verordening
/
opdrocht) von de koning/
moor volg oltijduw eigen overtuiging
/
dot lijkt mij hel besle te wezenlEen liedje
vol'goede rood'en
vermoning dus,zools ook bl'rjkt uit de resl von de tekst:'den preekstoel droget uutel woldt / wontet woeyt
doer veell to koldt',
of
'ln kerken en cloesters doet gewelt/
t...1/
Popen en monn'rjkenol-loes quelt't. Dot dil niel ol te letlerlijk moet
wor-t Droog de preekstoeluit hel woud / wont het wooil door veel Îe koud.
Doe geweld (toon overmochl) in kerken en
kloosters / kwelolt'rjd popen en monniken
ffig'ffi':åmdrw$q
wffiffi
het
frSæden"$mmdse
["ied
$mË
hæt
$æmr
T6üü
door
Mortine
de
Bruin
den genomen bl'rjkt uit de zin'Goot totten heer
von holffmoll
/
hy sol u een schoyer geven/l
Een schoyer end een gues doer on'2. De Heervon Holfmolis een zot; olles wot von hem
ofkomsiig is, mog bespot worden. ln dil gevol zijn dot de geuzen. We hebben hier dus geen
geuzenlied, moor juisT een spotlied op de
geuzen in honden. Dot posl goed b'rjde vook venijnige onti-proTestonlse refreinen von Anno
Bijns, woorvon nog nel een poor regels
zichtboor zijn. Ook een tweede liedje - door
dezelfde onbekende scribent op de volgende pogino's genoteerd - is von helzelfde loken
een pok. Beide loten zien dot liederen gebruikt kunnen worden om een octuele silutotie te besch'rjven. We bevinden ons in de roerige l'ljd von de beeldenstorm en de hogenpreken, toen er'preekstoelen in hel woud' te vinden woren en - kennelijk - hel geweer (strofe 4, vers
2 Go noor de Heer von Holfmol / hû zol u een
schooier geven / een schooier en bovendien een
geus (letlerlijk: bedeloor).
I
I
'zyntroer' = zinkroer = geweer) nog wel eenster hond genomen werd. Moor ook werd
ge-bruik gemookl von het wopen von het lied.
Met het gezomenlijk zingen von een lied wordt
hel groepsgevoel en soms ook de moed be-vorderd. En hei geefl je een prochfige
gele-genheid om de spot fe dr'rjven of om een
hor-de oonklocht ie formuleren, b'rjvoorbeeld door
een net iels ondere tekst te moken op een be-kend lied von je opponent. Of door een vorm
von ironie
le
gebruiken, zools hierboven. Dit lied heefl een plools gevonden tussen de7 621 v erschillende liedteksten mel
lienduizen-Reperlorium
Dit lied heeft een plootsje gevonden lussen de 7ó21 verschillende liedteksten mel
tienduizen-den vorionten en I l58 melodieën von het Re-perlorium von hef Nededondse /ied
tot
ló00.Aon het Meertens lnstituut von de KNAW te Amsterdom en de Universileit von Anlwerpen
(UFSIA) is ocht joor long door in
totool l7
men-sen oon de inventorisotie von olle oudeNeder-londstolige liedjes gewerkt. ln het in september 2001 verschenen Repertonum (boek en cd-rom) zijn ol deze liedteksien en -melodieën en
den vorionten en 'l l58 melodieën von hel Re-pertorium von het Neder/ondse /ied
tot
1600.Aon het Meertens lnslituut von de KNAW
le
Amslerdom en de Universiteit von Anlwerpen(UFSIA) is ocht joor long door in
tolool l7
men-sen oon de inventorisolie von olle oude
Neder-londstolige liedjes gewerkt. ln het in september 2001 verschenen Repertorium (boek en cd-rom) zijn oldeze liedtekslen en -melodieën en hun7B7 bronnen (2ó5 hondschriften en 522
drukken) beschreven.
De titelpagina van Anna Bijns' Hef tweede boeck vol schoone en constige refereynen uit1553
(NlWl signatuur G 296).
hvn 787 bronnen (2ó5 hondschriften en 522 drukken) beschreven.
Het moeten er veel meer zijn geweesl. Terw'tjl
we de teksl en melodie zelf niel kennen. we-len we nomelijk von vele ondere liedjes dot ze bestoon hebben, b'rjvoorbeeld ols in dogboe-ken en reisverslogen sToot opgetekend
dol
erwerd gezongen. Niel olle liederen werden hel woord bevonden om opgeschreven fe
wor-den en von olles
dol
wel degelijk werd geno-teerd is een (grool?) deelverloren gegoon.Juist de populoirste liedjes, die in het dogelijks leven werden gebruiki, zijn hel minst
overgeleverd. Enezijds omdot ze niet werden
genoleerd -
wonl'olgemeen
bekend'?-,
on-dezijds omdot ze verschenen in goedkope liedboekjes die niet werden bewoord. Dit geldt mel nome voor het ollerlootste
deelvon
de beschreven periode, toen het drukken goed-koper werd.Moor
wol
hebben we don wel nog inhon-den? Voor de vroege periode - von 'Hebbon
ollo
vogolo'tot
hel einde von de vijftiende eeuw - geldldol
er zowel geestelijke olswe-reldlijke liederen in veeloldure perkomenlen hondschriften werden opgelekend, vook met verluchting. Vonof het begin von de zestiende
eeuw worden er meerdere popieren (goed-kopere) gebruikershondschriften oongelegd en verschijnen de eersle drukken. Pos in de
loop von de zestiende eeuw - geruime tijd no
de introductie von de drukpers - kwomen er steeds meer (goedkope) liedboekjes op de morkt. Moor ook don schr'rjven sommige men-sen in een koternlje of een schrift hun
veao-meling liedjes op of over. Of ze beginnen een
olbum omìcorum, een voorloper von het poëzieolbum, woorin hun vrienden
geocht
worden een versje of een liedje te noleren. De lieddrukken z'rjn voor het overgrole
deelsim-pele, vrij kleine, dichtbedrukte boekjes. Ook wordl wel voor
de
(nog) goedkopere oplos-sing gekozen: een enkel blod met doorop eenof meer liedjes. Deze liedbloden werden soms zelfs in stroken geknipl, zodot de liedjes per
sluk verkocht konden worden. We weten dot
deze bloodjes in een kleine oploge binnen een dog gedrukt én verkocht konden worden, zodot de verspreide teksten b'rjzonder oclueel
woren.
Muziek
Vook bestoon de liedbronnen olleen uil lekst en is de muzieknolotie ochTerwege gebleven.
Notenschrift wos (en is) duur om of te beelden, en long niel iedereen kon hel lezen. Dol wos
ook nieï nodig. De meeste tekslen werden
ge-schreven op de melodie von een bekend lied, zools
wijdof
nu nog doen b'rj bruiloften enpor-t'rjen. Dit systeem, dot wordl oongeduid met
de term 'controfocluur', mookt het ons soms
mogelijk om de melodieën von toen te
och-terholen. Dot lukt echter niet oltijd. lmmers,
wot
toen een olom gezongen melodie wos, is nu in de regel niel meer bekend. En olzou een
me-lodie rechlstreeks vio de mondelinge
overle-vering
iot
in de twintigste eeuw zijn doorgege-ven, don nog is het onwoorschijnlijkdot
hetprecies dezelfde melodie gebleven is. Een ieder kon bewust of onbewusl vqriëren in een deuntje, dit wordt don weer door ondere
mensen geleerd etc. Soms wordt zelfs in de
loop von de l'rjd de gehele melodie vervongen
door een ondere, vook modernere: een
zoge-noomde omwijzing. ln hel Repertorium von het
Neder/ondse /ied
tot
1600 is geprobeerd omvon zoveel mogelijk liederen de melodie lerug Ie vinden. Met behulp von een dotobonk
werd onder meer bestudeerd noor welk onder
lied de wijsoonduidingen verw'rjzen. Een wijs-oonduiding kon een beginregelvon een
on-der lied zijn, of een refrein, moor het kon ook een omschr'rjving von een onder lied zijn: 'op
de wise von
de
ì9e psolm', of 'op de wise vonden neghen Soldolen,
le
Rondenroydghe-vonghen'. Dit loolste bl'rjkt een liedje le z'rjn
dot
is overgeleverd op een los liedbloodje. Helhondelt over negen soldolen die op rooftocht goon, moor gevongen worden genomen. Een
meisje hoort dot hoor geliefde gevongen zif en
koml noor de gevongenis. Door smeekt zij Ìe-vergeefs om z'rjn vrijloting. Zijgeeft hem een wit hemd en hij geefl hoor zijn roodgouden ring ols bl'rjk von trouw. Moor dot troosf hoor niet. De morool von dit verhool is een proktische:
go niei op rooflochl, wonl je ziet wot door von komt. Een dromo in een notendop dus.
Kennelijk wos dit een bekend verhool en hod
de beoogde zonger von een volgend lied ge-noeg oon de wijsoonduiding 'von die 9 soldo-ten'. Dol het ochterholen von dergelijke vook cryptische omschr'rjvingen vook niet
gemokke-I'rjk is, loot zich roden. Wot heT zoeken
even-eens bemoeil'rjk1, is dot ons idee von één leksl behorend b'rjéén melodie' niel
opgool
voor de zestiende eeuw en doorvoor. Boven eenlied stoon vook meerdere wijsoonduidingen en
een enkele keer worden deze gevolgd door
een opmerking ols'of neem elke ondere vierregelige melodie die u kenl'.
Psolmen
Voor hel bepolen von hoe die liedjes geklon-ken hebben in de zestiende eeuw zijn we
of-honkelijk von de muzieknototie uit die t'rjd. Er
z'rjn enkele liedbundels woorin wel
(eenstem-mige) muziek werd genoteerd. Een von de belongrijkste is de vroegste Nederlondstolige
psolmberijming, die in 1540 in Antwerpen door Symon Cock werd uitgegeven onder de iitel
Souterliedekens (souter - psolter - psolm). De outeur, woorschijnlijk de Utrechtse edelmon
Willem von Zuylen von Nyevelt, wilde met deze liedjes de jeugd eens
wol
belers te zingen ge-ven donde
'vlesel'rjke', over seks, liefde,be-drog en moord hondelende liedjes die hijin
hel dogel'ljks leven hoorde. Om de pil te
ver-gulden schreef hijzijn psolmberijming op de
melodie von die bekende liedjes;zo zelte hij
b'rjvoorbeeld psolm 39 (volgens de nummering
von de Vulgoot) mel de woorden 'lck heb
ghecloch's op de wijs von 'lck quom oen eenen donsse, doer menich schoon vrouken wos'4. De melodieën lief h'rjook ofdrukken en
doormee geven de Soufer/iedekens ons een
prochlige mogel'rjkheid om vele ondere liedjes die zonder muziek zijn overgeleverd op de
b'rj-possende nolen te zetten. Voor het Reperfo-rium zrln ol deze Soufer/iedekens ingezongen en opgenomen op cd-rom, zodol ze nu overol
tot klinken kunnen worden gebrochl.
Deze Souterliedekensbundel, die voor het eerst
in 1540 door Symon Cock te Antwerpen werd
gedrukt. is een von de meer populoire
lied-boeken uit de zesliende eeuw.22 drukken von vòòr ló00 zijn overgeleverd en we weten
dot
er nog minstens fien meer moeten zijn
ge-weest. Bovendien verschenen er enkele
meer-stemmige bewerkingen von deze psolmen,
onder meer von de hond von Jocobus Cle-mens non Popo, gedrukt te Antwerpen in 1559
door Thielmon Susolo. Overigens hebben niet olle herdrukken muzieknolotie: in de biblio-lheek von hel Meerlens lnsliluut bevindt zich, in bruikleen von N|W|-KNAW, een muziekloze herdruk von de Soufer/iedekens. Dil door
Steven Joessen te Kompen in 1562 gedrukl
werkje bevol olleen w'rjsoonduidingen. Joessen hoefl hiervoor geen principiele redenen ge-hod te hebben;woorschijnlijk ge-hod hijgeen
mogelijkheden om muziek of te drukken.
De Soufer/iedekens zijn de vroegsfe
psolmbe-r'rjmingen, moor er zouden er in de zestiende
eeuw nog vele volgen. Johonnes Ulenhove,
Petrus Dotheen, Philips von Mornix von St.
Aldegonde z'rjn drie bekende nomen, moor
ook mindere goden schreven een
psolmbe-rijming. Die von Pelrus Dotheen heeft de
mees-fe verspreiding gekend. No de eerste druk uit l5óó verschenen binnen de resterende 44 joor
von de zesliende eeuw nog ruim B0 drukken en werden zeer veel nieuwe liedjes gedicht op de melodieen ervon. Dotheens psolmen
wer-den pos in 1773 vervongen door een nieuwe
ber'tjming. Op een enkele plek wordl zijn
be-rijming nu - onno 2002 - nog steeds gezongen.
Al met ol kon de zestiende eeuw de eeuw von
de psolmen genoemd worden. Hiernoost ver-schenen nog vele geestelijke liedbundels met
devole, kerst- en schriftuurlijke liederen. Het
beschikboor komen von de boekdrukpers in combinotie mel de slerk opkomende
Refor-motie - en loler de Contro-reformotie - wos de
dr'rjvende krocht hierochter. Het in die tijd
-s lk heb de Heer ven¡¡ochl / hijverhoorde m'ljn
gekloog
¡ lk wos op een donsporlij / woor menig schoon vrouwtje wos
noost de psolmen - meesT gedrukie liedboek
verscheen moor liefst 20 moolonder de tiÌel
'Veelderhonde liedekens. Het goot om een
steeds uildijende bundel schriftuurlijke (op de B'rjbelgeboseerde) liederen, die in eersle in-stontie uit de gereformeerde, moor loter voor-ol uit doopsgezinde kringen kwom. Op het
hooglepunt
bevol
het boekje meer don 300liederen. Noost de obligote vermoonliederen vinden we ook de meest bloedslollende
be-schr'rjvingen von de lijdensweg,
stondvoslig-heid en dood von godsdiensimorteloors. Zo
Ie-zen we over een 'Broeder goel von noiueren' te Vuren:
Mef seven wreede sloghen Heeft hy de doot onlfoen
Noch moeslmen hel hoofl of soghen
Eer de mortely wos ghedoen Aldie dit sogen oen
Die werden ol eenen troen
Hoe condy Godt verdroghen
Die uwen gheest dus wederstoen.
S'rjn orme bevruchte vrouwe
Die moeckte grooi misboer
Sy sterf von groolen rouwe
En oock de vruchl mel hoer
Dit bitter lijden swoer
Mochtmen oenschouwen doer
O God ghy z'rjt gelrouwe
Ghy wreeckei wel hier noer.
[Met zeven wrede slogen
/
Heeft h'rj de doodontvongen.
/
Alsnog moest men het hoofd ofzogen/
eer de mortelorij kloor wos./
Allendie dii zogen
/
die rookten in lronen./
Hoe kon u, God, verdrogen/
diegenen die uw geesf zoweersloon.
Zijn orme zvvongere vrouw
/
die mookle grootmisboor.
/
Zü slierf von groie rouw/
en methoor ook hel ongeboren kindje.
/
Dit bitterelijden zwoor
/
mochl men oonschouwen door./
O God, gijz'rjt gelrouw:/
gijwreekt het welhierno!l
Ook toen verkocht ondermons ellende
kenne-lijk
olgoed...
Toch werd er met deze liederenduidel'rjk een hoger doel nogeslreefd. De
be-schreven morteloors werden ols exempel
ge-toond oon de lezers en loehoorders en
dot
wos niet zonder succes. Een beul vezucht op een gegeven moment dot mel de executies meer kwood don goed werd gedoon, omdot
het volk juist bewondering kreeg voor de moed en slondvostigheid von de ler dood
veroordeelden - en een ofkeer von de
uitvoer-ders.
Longe odem
Een von de meer succesvolle niet-protestonte
liedboekjes wos heÍ Suverlryck Boecxken. De eerste druk verscheen in l50B en hiermee is hel
hel oudst gedrukle liedboek in de
Nederlon-den. Hel is don nog een klein boekje met
on-geveer 30 kersl- en nieuwjoorsliedjes. Het
wordt in de loop von de eeuw een enkele moolvermeerderd en herdrukt. Pos tegen
Er verschenen ook wereldl'rjke liedboeken ols
het Anfwerps
liedboek
(1544), moor deze zljnver in de minderheid. Als we noor
de
'hond-schriftelijke eeuwen' doorvoor k'rjken, don sloot de bolons minder door in de richting von het
geesiel'rjke lied. Historieliederen, omoureuze
kloogliederen ('Egidius woor beslu bleven?')
en ondere minnelyriek nemen don een
be-longr'rjker ploots in.
Één foclor in de liedproductie von de zestien-de eeuw is nog niet genoemd: de Opstond.
het begin von wot w'rj nu de Tochtigjorige
oor-log noemen. ln het heetst von de strijd werd in
ló00 rookt het druktemoo in een slrÕomvër-snelling: er verschijnen binnen een poor joor
minstens zes verschillende versies met een
moxi-mum von 98 liederen. Het boekje werd nog tot in de ochttiende eeuw herdrukl: liedjes kunnen een longe odem hebben.
beide kompen in liedvorm verslog gedoon
von de oorlog, gescholden en bespot. Hel
hierboven genoemde liedje uit de
refreinbun-delvon
Anno B'ljns liet olziendot
het er doorb'rjfeloon
toe kon goon. Uit het midden von deopstondelingen onder leiding von Willem von
Oronje verscheen hel Geuzenliedboek met doorin het nu bekendsle lied uit de zestiende
eeuw: het Wilhelmus.
Drs. M.J. de Bruin is junior onderzoeker ethnologie
en medewerker applicaties b'rj het Meertens lnstituut
KNAW.
Dit is een suuerlijck boecxken inden welcken staen veel schone leysen, in latijn en in duytsche ende is nu nieus ghemaect metveel schoene geestelijcke liedekens. [Achterin:l Gheprent to Aemstelredam, by my Harmen
Janszoon Muller, Figuer-snijder wonende in die Warmoes-straet inden verghulden Passer. [ca. 1599]. I
l2
ongenummerde p. (NlWl signatuur G 2971. De titelpagina van een late druk van het Suverlijck Boecxken, met daarin
Wilt u lid worden von de Vereniging Vrienden der Bibliotheek KNAW? Dot kon, door hel invullen von ondersloon-de bon. Het verenigingsjoor gooÌ in op I jonuori. Nummers von De Boekenl en uilnodigingen voor de
eerstvol-gende ledenvergodering of ondere oclivileilen von de Vereniging worden u oulomolisch loegesluurd.
S.v.p. uifknippen of kopiëren en opsluren noor: Vereniging Vrienden der Bibliofheek KNAW, p/o NlWl, Poslbus
95110, 1090 HC Amsterdom
Jo, ik wil groog lid worden von de Vereniging Vrienden der Bibliotheek KNAW en belool doorvoor per joor een bedrog von minimool
Ironscriplie liedleksl G 296, p. N6v:
Achl nijet up skonijncks
ploccoet
Mer volchl ollûT u[...] e'rjgen roedtDol dunct m'rjwesen het besle
Doch hoe dot spijl [=5ps¡¡ ten ende vergoel
Dot
soll
[...] int leste [...]Vive
le [guex doorgehoold, vervongen door:]Roeyt roepl over oll
/
Soe
moechdicoemen
int ghetollVon Krystenburch [?] verheven
Goel
lotten
Heer von holffmollH'rjsol u een schoijer geven
Een schoijer end een gues doer on Soe sijd'rj gemoeket ols en mon Om den hoepen loe vermeren
Wot men u secht. en holdÌ doer nijel von
Ghij suldt doch friumphieren
Neemi u zynlroer [= zinkroer] in de hont
Goet don myt, by den predicont
Om hem
wello
bewoerenCleefl doer en briefken on de wont Om de preken [?] toe openboeren
Den preekstoel drogel uutet woldt
Wontet woeyt doer
veelllo
koldt End wyli hem in de kerck goen selten WonT nijemonl is doch olsoe stoldt De u dot soll beletlenln kerken en cloesters doet gewelt Ald'ljnck no uwen synne sleldll End dodet sonder seven [?]
Popen end monn'rjken olloes queltt
Soe moechd'rj hier sijn verheven
(Tronscriplie: Mortine de Bruin)
Dll ls een lronscriplie von de lledteksl dlo op do ochlerzljde von dit nummer von Dç Soekerfl
ln ofgebeeld.
ì Suex; g€uzen. Roey: Roy, koning; in dil gevetl Flllps lt, tr EUR 15,90 CI EUR 45,45 tr EUR 227,00 ols vriend ols begunsfiger ols polroon
(mijn voorkeur heb ik oongekruisl)
HondtekeninS...
..(ik wocht mel geld overmoken tol ik uw betolingsvezoek heb onlvongen)t$
l\¿edsrlùnils lin ereDbûnk
Morline de Bruin, Johon Ooslermon e.o.
Repertorium von het Nederlondse lied
tot
I ó00. Repertory of Dutch songs unfil ló00.Gent-Amslerdom, 2001,2 dl. + CD-ROM (Sludies op hel gebìed von de culluur in de Nederlonden; 4)
rsBN 90 7247 4 42 2, < 69,OO
Dif reperlorium bevoT een inventorisotie von de vindploolsen
von de bewoord gebleven teksten en melodieën.
Morline de Bruin, Johon Ooslermon e.o.
Nederlondse liederenbonk. Dotobonk von middeleeuwse en zestiende eeuwse Nederlondse liederen.
Genl-Amsterdom, 2001, CD-ROM, € I ó,00
Deze CD-ROM is een oonvulling op hel Reperforium en
bevol
noosl liedleksten en muzieknototie o.o. uilvoeringenvon de Soufer/iedekens, woorover in dii nummer von De Boekerij wordl geschreven.
Deze CD-ROM is uitsluitend verkrijgboor bij het Meerlens lnsfituut, Joon Muyskenweg 25,1096 CJ Amsterdom.
Tel: (-31) (0)20 46285oo
Fox: (-31) (0)20 46285 55
Emoil: info@meerfens.know.nl
Rcpertoriün¡ van hct Nrdèrl{ild* l.icd tol ló00