• No results found

Details

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Details"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Keuzedeel mbo

Triptiek Performing Arts

gekoppeld aan één of

meerdere kwalificaties mbo

Code

(2)

 

Penvoerder:  Sectorkamer ICT en creatieve industrie Gevalideerd door: Sectorkamer ICT en creatieve industrie Op: 17-06-2016

(3)

1. Algemene informatie

D1: Triptiek Performing Arts Studielast 480 Beroepsvereisten Nee Certificaten Nee

Gekoppeld aan kwalificatie(s)

Zie bijlage op www.s-bb.nl/kwalificatiedossiers

Toelichting  

Relevantie van het keuzedeel

De beginnend beroepsbeoefenaar binnen de Performing Arts is werkzaam in een werkveld waarin het van belang is dat hij zich kan onderscheiden van anderen, door middel van zoveel mogelijk verdieping binnen het drieluik van de Performing Arts. Verdieping in de disciplines dans, acteren en zang én de combinatie hiervan bieden de beginnend beroepsbeoefenaar een waardevolle toevoeging op zijn diploma.

Daarnaast zal het succesvol afsluiten van dit keuzedeel een goede aansluiting geven bij doorstroom naar een HBO opleiding op het gebied van Performing Arts.

Beschrijving van het keuzedeel

In het keuzedeel Triptiek Performing Arts wordt de drieluik (= triptiek) van de Performing Arts (dans, acteren, zang) verdiept. Dit keuzedeel is gericht op Performing Arts in de breedste zin. Via het keuzedeel komt onder andere aan de orde: toepassen in een productie van stijlen en technieken m.b.t. dans, acteren en zang, afzonderlijk en in combinatie; achtergronden, theorieën en geschiedenis van de triptiek; aanbrengen van vernieuwende elementen; in balans houden en ontwikkelen van het 'eigen instrument' (lichaam, stem).

Branchevereisten Nee

Aard van keuzedeel Doorstroom Verdiepend

(4)

2. Uitwerking

D1-K1: Tonen van vakbekwaamheid binnen de Triptiek Performing Arts (dans, acteren, zang) Complexiteit

De beginnend beroepsbeoefenaar die werkzaam is binnen de Performing Arts heeft te maken met een werkveld dat wisselend en onzeker is, met snel veranderende omstandigheden en eisen; dit vraagt veel flexibiliteit. De beginnend beroepsbeoefenaar moet allround zijn binnen de Performing Arts (dans, acteren, zang) en stijlvariatie kunnen toepassen.

De beginnend beroepsbeoefenaar kan met meerdere producties tegelijkertijd bezig zijn en wordt geacht hierbij geen onderscheid te maken tussen de verschillende activiteiten en constante prestaties te leveren op het hoogste niveau. Hij moet beschikken over specialistische vakkennis en vaardigheden m.b.t. dans, acteren en zang.

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid

De beginnend beroepsbeoefenaar werkt zelfstandig of in groepsverband, afhankelijk van de productie binnen de Performing Arts waarin hij werkzaam is. Hij legt verantwoording af aan zijn leidinggevende, maar is ook in staat om zelfstandig te opereren. Hij is verantwoordelijk voor de resultaten die hij behaalt en voor zijn eigen ontwikkeling.

Hij neemt verantwoordelijkheid voor zijn aandeel in een productie en zorgt ervoor dat hij goed is voorbereid. De beginnend beroepsbeoefenaar is verantwoordelijk voor het in balans houden en ontwikkelen van zijn fysieke instrument (lichaam, stem). Vakkennis en vaardigheden

De beginnend beroepsbeoefenaar:

§ Heeft specialistische kennis van diverse stijlen, genres, technieken en disciplines binnen de Triptiek Performing Arts § Heeft specialistische kennis van het ontstaan en de geschiedenis van diverse stijlen, genres, technieken en disciplines

binnen de Triptiek Performing Arts

§ Heef specialistische kennis van het bestaande repertoire in de Triptiek Performing Arts

§ Heeft specialistische kennis van relevante informatiebronnen binnen de Triptiek Performing Arts

§ Heeft specialistische heuristische kennis m.b.t. Triptiek Performing Arts, zoals over musicals, stijlen, ontwikkelingen, choreografieën, beeldmateriaal, muziek, teksten/bladmuziek

§ Heeft brede kennis over het Performing Arts werkveld en hieraan gerelateerde netwerken

§ Heeft specialistische kennis over de productionele processen rondom het ontwikkelen en uitvoeren van een voorstelling/performance binnen de Triptiek Performing Arts

§ Heeft specialistische kennis over het onderhouden en ontwikkelen van het 'eigen instrument' (lichaam, stem)

§ Heeft specialistische kennis van de verschillende stijlperiodes en bijbehorende technieken in de Triptiek Performing Arts  

§ Kan de specifieke stijlen en technieken binnen triptiekonderdeel dans toepassen en uitvoeren § Kan de specifieke stijlen en technieken binnen triptiekonderdeel acteren toepassen en uitvoeren § Kan de specifieke stijlen en technieken binnen triptiekonderdeel zang toepassen en uitvoeren

§ Kan bestaand (historisch) repertoire uit de Triptiek Performing Arts met de eraan verbonden specifieke stijlkenmerken uitvoeren

§ Kan de technieken uit de verschillende stijlperiodes correct toepassen in de Triptiek Performing Arts § Kan achtergronden van stijlen en technieken vanuit de triptiek overbrengen/verwerken in een performance § Kan de drie elementen van de Triptiek Performing Arts (dans, acteren, zang) combineren in een productie

§ Kan zelfstandig een voorstelling/performance vormgeven (voorbereiden, ontwikkelen, uitvoeren) waarin zang, dans en acteren gecombineerd worden

§ Kan de drie elementen van de Triptiek Performing Arts met elkaar verbinden

§ Kan emoties, klanken en bewegingen via dans, acteren en zang overbrengen op het publiek § Kan vernieuwende elementen aanbrengen binnen het Performing Arts werkveld

§ Kan zijn aan de Triptiek Performing Arts gerelateerde specialistische kennis actualiseren en verbreden § Kan het 'eigen instrument' (lichaam, stem) blijven ontwikkelen

 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Verder dient te worden bedacht dat het in vele gevallen niet gaat om de vraag welke activiteiten wel en welke niet zullen worden geëntameerd, doch dat beslist moet

Bij deze ruggenprik (spinale anesthesie) verdoven we het onderlichaam zodanig dat de operatie uitgevoerd kan worden zonder dat daarbij narcose of een roesje nodig is.. Indien

Eicel ontwikkeld zich tot embryo en wordt in draag- moeder geplaatst. Schaap 1

Our aim was to explore the barriers that social and health practitioners who were trained in administering MI experienced in implementing MI in their work with clients.. We

Verder is het risico (in dit geval het aantal over- leden en in het Ziekenhuis opgenomen slachtoffers in verhouding tot het aantal afgelegde kilometers) voor

De deelvraag ‘Wat zijn de verschillen in patiëntvriendelijkheid bij de beeldvorming van scoliose tussen de beeldvormende technieken CR, DR, ultrasound, CT, MRI en

Om zo’n PLOP te kunnen realiseren, moet iedere werk- nemer, ongeacht zijn functie, geslacht, leeftijd, sta- tuut en inkomen, beschikken over een afdwingbaar individueel recht

De leerlingen die zich wel eens de vraag stellen hoe een toestel werkt; de leerlingen die graag zelf de handen uit de mouwen steken; de leerlingen die hun eigen uitvinding écht