• No results found

Het leven van een taalfout

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het leven van een taalfout"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

© Copyright 2015 Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad. Het auteursrecht, ook ten aanzien van artikel 15 AW, wordt uitdrukkelijk voorbehouden. Zaterdag, 28 februari 2015

Het leven van een taalfout

Leonie Cornips (1960, Heerlen), bijzonder hoogleraar

Taalcultuur in Limburg aan de Universiteit Maastricht, doet

onderzoek naar de relatie tussen de gesproken talen en

dialecten in Limburg en de identiteit die eraan ontleend wordt.

Hier doet ze tweewekelijks persoonlijk verslag van haar

zoektocht.

I

k hoorde voor het eerst ‘hun hebben dat gedaan’ toen ik be-gin jaren tachtig naar Amster-dam verhuisde. In ‘hun heb-ben’ is ‘hun’ onderwerp dat volgens de norm ‘zij’ zou moeten zijn zoals in ‘zij hebben dat gedaan’. De toenmalige minister Plasterk, als voorzitter van de Nederlandse Taal-unie, verfoeide sterk dit gebruik van hun in zijn column in NRC.Next van 2010. Hij gaf taalkundigen ervan langs. Hij schreef: ‘Elke paar jaar zijn er weer goedbedoelende taalkundi-gen die via

gen die via ‘vereen-voudigingen’ de taal logischer wil-len maken.’ Als taalkundige be-greep ik die uit-spraak toen en nu nog steeds niet, want taalkundigen hebben tegenwoor-dig echt de macht niet om taal logi-scher te maken.

Hoe taalge-bruikers bepaalde taalvarianten waar-deren, heeft alles te maken met maatschappelijke verhoudingen. Komt de verande-ring ‘van boven’, dus van de elite, of dus van de elite, of

‘van onder’, dus van het ‘volk’? Nieu-we varianten ‘van boven’ vallen snel op zoals gevleugelde uitspraken van Marten Toonder met ‘minkukel’ en ‘als je begrijpt wat ik bedoel’. En Van Kooten en De Bie met doemdenken, regelneef en jemig de pemig. Deze vormen ervaren we als een verrijking van het Nederlands.

Nieuwe vormen die zich van ‘onder naar boven’ toe verspreiden, blijven lange tijd onzichtbaar. Zo lijkt het alsof ‘hun hebben’ een va-riant van de laatste dertig jaar is. Maar niets is minder waar. De oudst bekende vermelding dateert al van 1911. Ook Anne Frank schreef twee-maal ‘hun hebben’ in haar dagboek. Dus als minister en voorzitter van de Nederlandse Taalunie zou ik nieuws-gieriger zijn geweest en de vraag stel-len: hoe komt het dat ‘hun hebben’ zich door de spreektaal verspreidt, hoewel taalgebruikers die vorm fout en lelijk vinden? Volgens taalkundige van Hout komt ‘hun’ als onderwerp uit een paar dialecten in het westen, die een onderwerp derde persoon meervoud met een ‘h’ kenden zoals hullie en hulle en heeft het zich naar het oosten verspreid. Overigens vin-den we in de Nederlandse dialectge-gevens uit de periode 1930-1982 onge-looflijk veel regionale variatie in het persoonlijke voornaamwoord als

onderwerpsvorm in de derde per-soon meervoud: ju/ja, zur, zullie, zul-der, zijlui, zijlie, zijzul-der, hul, hulje, hal-lie, hunnie, (h)ulder, (h)urhal-lie, hur, ze-zij, zezieder, zezulder, zammekaar, (de) die.

In de jaren negentig gebruikten jongeren in de IJsselmeerpolders en in Nijmegen zo’n 30 procent ‘hun’ als onderwerp en de oudste genera-ties slechts 3 tot 9 procent.

‘Hun’ dringt ook diep in het zui-den door, maar niet in Vlaanderen (waarom niet?). In Heerlen is het

ge-bruik van hun in bruik van hun in het Nederlands in dezelfde tijd met ruim 20 procent toegenomen.

Wat is zo aan-trekkelijk aan ‘hun’? De correcte vorm ‘zij’ komt tweemaal voor in het Nederlands: als enkelvoud ‘zij laat de hond uit’ en als meervoud ‘zij laten de hond uit’. Een verklaring is dat een vorm die twee verschillende func-ties heeft - enkel-voud en meerenkel-voud - constant onder druk staat. ‘Hun’ als onderwerp is als onderwerp is altijd meervoudig en levert dus geen verwarring op zoals de vorm ‘zij’ dat wel doet.

Maar ‘hun’ is daarmee niet eenvou-diger dan ‘zij’, want het heeft een extra betekenis. ‘Hun’ verwijst altijd naar iets levends, terwijl ‘zij’ dat niet hoeft te doen. ‘Hun hangen aan de boom’ verwijst naar personen die aan de boom hangen en niet naar de blaadjes. Bovendien wordt ‘hun heb-ben’ ingezet als contrast: ‘niet de meisjes maar hun hebben dat ge-daan’.

Jan Stroop schrijft in zijn boek

Die taal, die weet wat (2014) dat ‘hun

hebben’ van nu te vergelijken is met het negentiende-eeuwse ‘u heeft’. Toen was ‘u heeft’ net zo onbemind als ‘hun hebben’ nu. De correcte vorm was immers ‘gij heeft’.

Het beleefde u zoals we dat nu kennen, komt van ‘Uwe Edelheid’ dat in brieven afgekort werd tot UEd. Het ‘volk’ sprak die afkorting uit als ‘uwee’ en later als ‘u’.

Dit ‘u’ veranderde in een onder-werpsvorm net als ‘hun’ nu. Nu be-schouwen we ‘u heeft’ als beleefd, maar Multatuli vond het een ‘lelijk woord’ en volgens de beroemde taal-kundige Winkler in 1874 ‘is het zoo ploerterig mogelijk’. Wat een taalfout is, verschilt dus door de tijd heen.

TAALCULTUUR

LEONIE CORNIPS

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De vaststelling dat socio-economische verschillen in de rol van ouders (en bijgevolg in de vrijetijdsbesteding van jongeren) niet zozeer te wijten zijn aan de doelen

Het is precies dit soort van spreken, de- ze invulling van wat opvoeden is of kan zijn, die niet meer ter sprake gebracht wordt omdat opvoe- den voor ons vandaag een heel

Deze dwaze maagden gedroegen zich, toen zÍ$ iets Blkrogen hadden, alsof ze een overvloed van genegenheid en lrrrl{frlonis bezaten; zÍ$ dachten dat ze zoo goed als

(Psalm 88 : 16). Menigmaal drukte de donkere wolk van Zijns Vaders gramschap zwaar op Hem, totdat Hij eindelijk op Golgótha de laatste adem uitblies. Niets was er in de

Deze vooringenomenheden zijn bij de meeste HRM-afdelingen niet bekend; hierdoor wordt er veelal niet aan vrouwen gedacht voor bepaalde functies 27 en hebben ze ook niet altijd

Wel hielp het toegediende bloed om haar leven te verlengen, maar op 3 maart 1987 ging onze 6 jaar oude Jenny naar huis om bij haar Heer te zijn.. Op haar grafsteen staan

Herten en reeën krijgen een dik vel en worden door de jagers in de winter met hooi gevoerd.. Eekhoorntjes houden in de winter

Dit alles in aanmerking nemende, moesten wij weleens besluiten aan Drost het auteurschap toe te kennen, door het “ik en weet niet wat”, dat ten slotte bij alle schijnbare gelijkheid