• No results found

Verhalenonderzoek Groningen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Verhalenonderzoek Groningen"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

flpo

/a.tr< ? f,, /otY,4,*/

Verha

lenond

erzoek

Groni

ngen

Koman en Meder tÍjdens een verÍelmíddag in Middelstum

olksverhaal

Het DOC Volksverhaal doet sinds enkele maanden onderzoek naar mondelinge overlevering en vertelcultuur van de provincie Groningen. Hiervoor reizen Ruben Koman en Theo Meder af naar tientallen dorpen en steden in de noordelijke provincie, op zoek naar sagen, legenden, moppen en andersoorlige volksvertellingen.

Bepakt enbezakt, met mp3-recorder en kladblok, spreken z4 met boeren en buitenlui, docenten en vissers. Lokale verhalen over onderaardse gangen, die vaak van kloosters (zoals dat van Aduard) lopen, smokkelverhalen, sterke verhalen, ofkolksagen over niet te meten dieptes, zoals het Eilsgat: "Het verhaal gaat dat boer Eils daarin

verdronken is met peerd en woagen...elke nacht om twaalf uur komen de peerden nog even mer kop boven 't woater. En eenvariant daarop is dat in de oorlog er een Canadese jeep in gereden is. En de koplampen schijnen nog steeds."

Ook wordt gevraagd naar verhalen die verteld worden voor het slapengaan (Klaas Vaak of het zandmannetje), of verhalen die kinderen vefteld worden over het wisselen van de tanden (de tandenfee). Koman en Meder bezochten onder meer een basisschool in Hogezand en Vriescheloo, waar de kinderen ook veel moppen ten gehore brachten. Eén van de meest vertelde (kinder)moppen is het moppentype 'wat op de grond ligt, is vies', een type dat eerder werd opgetekend in de Utrechtse wijk Lombok:

'Jantje loopt meí zijn oma op straat. Hij zíet 5 euro en wíl het gaan pakken. Dan houdt omct 'm tegen. "Nee, niet oppakken. Alles waÍ op de straat ligt is vies. " Zieí 'ie

(2)

een bananenschil enwil hij het oppakken enweggooien, maar oma zegt: "Nee, alles wat op straat ligt is vies." Dan glijdt oma zelf uit over de bananenschil en zegt ze:

"Jantje, help mij eens. " Jantje zegt dan: "Nee, alles wat op straat ligt is vies."

Niet alleen autochtone, maar ook allochtone kinderen hebben hun moppen en verhalen gereed. Zo worden bij kinderen Turkse verhalen opgetekend van Nasreddin Hodja, maar ook bij oudere vertellers van onder meer de Russische en Somalische gemeenschap worden grappen, moppen en verhalen opgetekend.

Ook onder geloofsgroeperingen, zoals sjamanen (moderne tovernaars), modeme heksen, maar ook christenen, lijkt het oude sagenthema wederom zijn opwachting te maken: verhalen over spoken, de duivel, kabouters en genezende gaven worden nog altijd verteld. Menig stad of dorp'claimt' daarnaast verhalen, vaak, voor toeristische doeleinden, voorzien van een eigen standbeeld. Zo heeft Sellingen zijn Heksje Hasje, en wordt in Usquert verteld dat de blinde zangeÍ Bernlefaldaarwerd genezen door Liudger.

Volksverhalen, ze werden en worden nog steeds overal verteld. Is het niet op de leugenbank van vissersplaatsen als Usqueft en Zoutkamp, vanaf de preekstoel, of in het buurtcafé, danzijn er altijd nog de (semi)professionele verhalenvertellers of moppentappers, die volksverhalen aan het grote publiek vertellen, ofde 'Groningse sprookjes', zoals een eeuwenoud verhaal van Klein Duimpje, die op enkele plekken nog steeds wordt (door)verteld:

"Klein Duimpje woont ín het bos in een huisje met een heleboel broertjes en zusjes. Er staat ook een koe op stal. En Klein Duimpje is zo verrekte klein. Dat kan 'ie ook niet helpen, dat 'ie zo klein is. Op een vrije dag schanelt

'ie wat rond om het huis en dan komt hij al spelende in het boerenkoolveld terecht. Klein Duimpje s vader moet de koe nog voeren, en snijdt met een mes het kapje van de boerenkool af, om daarmee de koe te gaan voeren. Klein Duimpje is zo klein, die merkt dat niet; hij zit nog in de boerenkool. Vader gooit de krop boerenkool naar de koe. De koe vreet de boerenkool op en moeder wordt op zeker moment ongetust en vraagt: "Klein Duimpje, waar ben je? " Hij is nergens te bekennen. Uiteindelijk hoorí ze in

de vliestal "Ja, hier ben ik. " "Waar? " "In de buik van de koe!" Ja, hoe komt Klein Duimpje daar nu weer uit, he?

"Ja", zegt Klein Duimpje, "Als ik er vooruit kruip, dan

Vertel eens...

nummer | 2007

b|t 'ie mij, en als ik er achteruit kruip, dan beschiit 'ie m i j . "

Dan zegt moeder: "Je moet hem gaan kietelen. Dan moet de koe hoesten en danmoetje eruit kruipen." Zo gezegd, zo gedaan. Klein Duimpje kietelt de koe, die daarop moet hoesten, waarop Klein Duimpje door de lucht vliegt en op het raamkozijn terecht komí. Dan leeft hij weer natuurlijk. Nog lang en gelukkig trouwens."

Kent u, ook buiten de provincie Groningen, verhalen? U kunt ze sturen naar: docvolksverh aal@meertens.knaw.nl of tel. 020-4628534.

i Vrijwitligers

gezocht:

i

i Voor het verhalenonderzoek Groningen Het DOC Volksverhaal doet momenteel

volksverhaal-onderzoek in de provincie Groningen voor het Groot Gronings volksverhalenboek. We zijn hiervoor op zoek naar mensen die verhalen kennen ofkunnen vertellen, van oude sages en sprookj es tot modeme broodje-aapverhalen, multiculturele verhalen en geruchten.

Er is daarnaast vooral behoefte aan mensen die mee willen werken aan het intikken van verhalen uit Groningen. In 1960 begon vanuit het Meertens Instituut, destijds het Volkskundebureau, een grootscheeps onderzoek naar de verspreiding van sagenmotieven in Nederland. Tussen 1960 en 1977 zijn ruim 32000 verhalen verzameld. Voor het digitaliseringsproces van de verhalencollectie van F. Wever, die in de jaren zestig van de vorige eeuw volksverhalen optekende bij de Groningers (vooral Oost-Groningen), zijn hard vrijwilligers nodig, van zowel binnen als buiten de provinciegÍenzen. Voor meer informatie, mail:

ruben.koman@meertens.knaw.nl (projectleider) of theo.meder@meertens.knaw.nl (projectmanager), tel.020-462 85 34 of020-46285 58. i l J

48

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het is een grijze en kille donderdagmiddag in februari wanneer Jan Polak, Bertie Barendregt, Niekus Mons, Rene Kouters en Bert Morssink een fietstocht maken door de

Joop en Sarah zouden zo de eerste hoofdstukken voor hun rekening kunnen nemen om te vertellen over de catering in eigen huis en hoe zij binnen hun werkveld de grote opgaves van

Bij het verhaal van de Heilige Familie horen we bijvoorbeeld: ‘Ik ben de oude os die met grote ogen naar het kindje in de kribbe kijkt.’ En ook volwassenen delen: ‘Ik ben die-

Bohlmeijer heeft in zekere zin ook oog voor deze ruimte: Deze verhalen kunnen […] meer of minder ruimte laten voor het geestelijke.. 56 Ook stemt hij in met de idee dat er

Geheel E u r o p a zou eenmaal met kloppend hart hem het vaarwel toeroepen, terwijl hij ging dobberen in onbekende zeeën, zoo onmetelijk, dat 's menschen blikken er zich in

Mia Leijssen (2007) spreekt ook over een confrontatie, maar zij beziet het vanuit 4 verschillende dimensies. Zij spreekt over de fysieke, de sociale, de psychische en de

De centrale vraag was: worden leerlingen taalvaardiger door verhalen te vertellen, te verzinnen en te schrijven?. De producten van tien leerlingen zijn onderzocht (32 vertellingen en

De stelling die in deze deelstudie wordt uitgewerkt is dat het van belang is voor (toekomstige) leerkrachten om zich bewust te zijn van het feit dat onderwijs een retorische