• No results found

Europees blokimperialisme in de African Caribbean and Pacific Group of States. In hoeverre is het blokimperialisme de juiste term om de verhouding tussen de EU en de Caraïbische Staten te karakteriseren, en welke rol

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Europees blokimperialisme in de African Caribbean and Pacific Group of States. In hoeverre is het blokimperialisme de juiste term om de verhouding tussen de EU en de Caraïbische Staten te karakteriseren, en welke rol "

Copied!
68
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

Europees  blokimperialisme  in  de  African  Caribbean  and  Pacific  Group  of  States  

In  hoeverre  is  het  blokimperialisme  de  juiste  term  om  de  verhouding  tussen  de  EU  en  de  Caraïbische  

Staten  te  karakteriseren,  en  welke  rol  speelt  de  ACP  Groep  hierbij?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MA  Thesis  in  European  Studies  

Graduate  School  for  Humanities  

Universiteit  van  Amsterdam  

 

Auteur:  Engelina  Pushpa  Ganpat  

Student  Nummer:  10106464/6367585  

Eerste  lezer:  Dhr.  dr.  R.J.  (Robin)  de  Bruin  

Tweede  lezer:  Mw.  dr.  A.  (Annemarie)  van  Heerikhuizen  

 

Januari,  2016  

 

(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

Inhoudsopgave  

 

 

Inleiding  

5

 

 

 

Hoofdstuk  1.  Theoretisch  kader  

10

 

 

Hoofdstuk  2.  De  Nederlandse  casus  

19  

 

Hoofdstuk  3.  Europees  blokimperialisme  

32  

 

Hoofdstuk  4.  Europees  blokimperialisme  in  de  praktijk:  De  EU  en  de  ACP  Groep  

40

 

 

 

Conclusie  

59

 

 

 

Bibliografie  

64

 

 

 

 

 

 

(4)

 

                                                     

(5)

Inleiding    

   

Door   de   geschiedenis   heen   zijn   er   altijd   Europese   rijken   geweest.   De   bekendste   zijn   onder   andere   het   Ottomaanse,   Portugese,   Spaanse,   Oostenrijkse,   Russische,   Nederlandse,   Britse   en   het   Franse   rijk.   De   meest   bekende  rijken  zijn  wel  het  Romeinse  Rijk  en  het  rijk  van  Karel  de  Grote  dat  hieruit  voortkwam.  Dit  heeft  vooral   te  maken  met  de  herinnering  aan  en  de  erfenis  van  het  Romeinse  Rijk.  Geen  enkel  modern  rijk  kon  om  het   Romeinse   Rijk   heen.   Alle   moderne   rijken   trachtten   het   Romeinse   Rijk   op   de   ene   of   op   de   andere   manier   te   imiteren.   Met   de   val   van   het   Romeinse   Rijk   in   het   westen   kwam   het   idee   van   translatio   imperii,   oftewel   de   transmissie  en  overhandiging  van  de  imperiale  doelen  van  de  ene  cultuur  en  beschaving  naar  de  andere.  Zo   kwam   het   Heilige   Roomse   Rijk   van   Karel   de   Grote   als   eerste   met   dit   idee.   Het   Byzantijnse   Rijk,   dat   zich   als   legitieme  opvolger  van  het  Romeinse  Rijk  in  het  oosten  zag,  nam  dat  idee  over  en  regeerde  dientengevolge   ononderbroken  tot  1453.  Na  verloop  van  tijd  claimden  de  Spanjaarden  met  hun  kersteningsmissie1  in  de  Nieuwe   Wereld  (Amerika)  de  opvolger  te  zijn  van  het  Romeinse  Rijk,  hetgeen  werd  betwist  door  onder  andere  het  Britse,   het  Franse  en  de  andere  moderne  rijken.    

  Er  is  geen  alomvattend  begrip  van  empire  (rijk)  mogelijk  dat  alle  elementen  van  een  rijk  omvat.  Het   Engelse  woord  empire,  afgeleid  van  het  Latijnse  imperium,  is  een  veelsoortig  project  dat  zich  op  vele  manieren   heeft  geuit,  zodoende  is  een  definitie  van  dit  begrip  lastig  te  geven.  Historici  die  dit  concept  bestuderen,  spreken   elkaar   soms   ook   tegen.   Het   idee   is   dat   er   naast   verschillen,   ook   veel   gelijkenissen   te   vinden   zijn   tussen   de   verschillende  imperia.  Dit  hoeft  echter  niet  altijd  het  geval  te  zijn.2    

Empire  kan  echter  wel  meer  gepreciseerd  en  geassocieerd  worden  met  het  volgende:  ‘de  controle  door  

een  metropool  van  verschillende  perifere  actoren  door  middel  van  formele  annexatie  of  verschillende  andere   vormen  van  economische  en  politieke  dominantie’.3  Controle  kan  echter  ook  plaatsvinden  door  middel  van  een   combinatie   van   militaire,   economische   en   culturele   middelen.   Verder   kan   de   betreffende   controle   in   verschillende  mate  formeel  of  informeel  zijn.  Ook  de  perifere  status  binnen  een  rijk  kan  verschillen.  Sommige   actoren   hebben   namelijk   toegang   tot   de   besluitvormingsprocedure   en   andere   middelen   van   de   metropool.  

                                                                                                               

1  Kersteningsmissie:  missie  waarbij  heidense  volkeren  zich  massaal,  al  dan  niet  en  vrijwillig,  tot  het  christendom  bekeerden.     2  Jan  Zielonka,  ‘Europe  as  Empire:  The  Nature  of  the  Enlarged  European  Union’,  http://www.wilsoncenter.org/publication/326-­‐europe-­‐

empire-­‐the-­‐nature-­‐the-­‐enlarged-­‐european-­‐union,  geraadpleegd  op  25  september  2015.  

(6)

Bovendien  worden  de  andere  landen  op  afstand  gehouden.  Soms  worden  zij  zelfs  onderworpen  aan  discriminatie   en  uitbuiting.4  Het  karakter  van  de  metropool  en  dat  van  de  perifere  actoren  kan  eveneens  veranderen.  Vaak  is   er   bij   de   metropool   sprake   van   een   gecentraliseerde   overheid,   gedifferentieerde   economieën   en   onderlinge   politieke   loyaliteit.   Bij   de   perifere   actoren   is   er   in   dit   verband   juist   sprake   van   zwakke   overheden,   ongedifferentieerde  economieën  en  is  de  politieke  loyaliteit  zeer  verdeeld.  Ongewijzigd  blijft  eigenlijk  het  feit   dat  binnen  een  rijk  de  perifere  gebieden  onder  beperkte  soevereiniteit  functioneren.5    

 

Jan  Zielonka  ziet  de  Europese  Unie  (hierna:  EU)  als  empire  en  biedt  een  ander  perspectief  op  dit  begrip.  Deze   term  is  vaak  gebruikt  om  vele  verschillende  politieke  actoren  te  beschrijven.  In  het  algemeen  gaat  men  ervan  uit   dat  er  in  een  rijk  sprake  is  van  controle  door  een  metropool  van  verschillende  perifere  actoren  aan  de  hand  van   formele  annexatie  of  verschillende  andere  vormen  van  economische  en  politieke  dominantie.  Dit  is  dan  ook  gelijk   het  punt  waar  de  consensus  omtrent  een  definitie  van  empire  eindigt.  Aan  de  hand  van  verschillende  combinaties   van   militaire,   economische   en   culturele   middelen   is   het   namelijk   ook   mogelijk   om   controle   uit   te   oefenen.   Bovendien  kan  deze  controle  in  bepaalde  opzichten  formeel  of  informeel  zijn  of  gebaseerd  zijn  op  dwang  of   samenwerking.   Niet   alleen   de   mate   van   controle   is   veranderlijk,   ook   de   perifere   status   binnen   een   rijk   kan   veranderen.   Sommige   actoren   worden   op   afstand   gehouden   of   worden   zelfs   onderworpen   aan   openlijke   discriminatie  en  uitbuiting,  terwijl  andere  actoren  de  toegang  krijgen  tot  de  besluitvormingsprocedures  van  de   metropool  en  andere  middelen.6    

  In  de  huidige  literatuur  ligt  de  focus  vaak  op  imperia  van  de  laatste  twee  eeuwen,  zoals  het  Britse  rijk,   het   Russische   rijk   en   in   toenemende   mate   het   Amerikaanse   ‘rijk’.   Zielonka   noemt   dit   Westfaalse   rijken   die   imperia  geworden  zijn  door  middel  van  territoriale  annexatie,  militaire  verovering  of  internationaal-­‐economische   exploitatie.  Zielonka’s  visie  op  het  concept  empire  heeft  echter  niets  met  deze  kenmerken  te  maken.  Hij  stelt  dat   de  EU  niet  een  Westfaalse  gecentraliseerde  staat  is.  De  EU  is  meer  een  burgerlijke  macht  dan  een  militaire  macht.   De   EU   biedt   namelijk   ook   economische   hulp   aan   haar   perifere   actoren   en   probeert   deze   gebieden   niet   te   exploiteren,   aldus   Zielonka.   Gelet   op   de   steeds   verdere   uitbreiding   van   de   Europese   buitengrenzen   en   de  

                                                                                                               

4  Ibidem.     5  Ibidem.    

(7)

‘agressieve  export’  van  de  Europese  regels  richting  de  buurlanden,  blijkt  echter  dat  de  EU  in  een  bepaald  opzicht   een  imperium  is  (of  een  imperium  in  wording  is).7    

In  dit  verband  noemt  Zielonka  de  recente  uitbreiding  van  de  Oost-­‐Europese  landen  een  ideaaltype  van   imperiale  politiek.  Het  ging  toen  vooral  om  het  ‘bevestigen’  van  de  Europese  politieke  en  economische  controle   in  het  onstabiele  en  verarmde  oostelijke  deel  van  het  continent.  De  onderhandelingspositie  van  de  EU  was  groter   dan  die  van  de  kandidaat-­‐lidstaten.  Het  is  eveneens  nog  maar  de  vraag  in  hoeverre  er  sprake  was  van  eigenlijke   vrijheid  aan  de  kant  van  de  kandidaat-­‐lidstaten  bij  de  onderhandelingen  tijdens  het  toetredingsproces.  Vóór  de   werkelijke  toetreding  tot  de  EU  had  zij  namelijk  al  duidelijk  gemaakt  aan  de  toekomstige  lidstaten  dat  deze  de   gehele   Europese   wetgeving   –   het   acquis   communautaire   –   moesten   implementeren   in   de   eigen   wet-­‐   en   regelgeving.  Het  naleven  van  deze  regels  was  vaak  meer  schijn  dan  werkelijkheid,  ‘vals  spelen’  ligt  dan  ook  in  de   aard  van  de  imperiale  relaties  die  gekarakteriseerd  worden  door  ‘structurele  asymmetrie’.  Feit  blijft  dat  perifere   actoren  feitelijk  –  zo  niet  juridisch  –  functioneren  onder  beperkte  soevereiniteit  binnen  imperia.  Dit  is  ook  het   geval  bij  de  relatie  tussen  de  EU,  de  nieuwe  lidstaten  en  kandidaat-­‐lidstaten.8    

 

Hoewel  het  idee  van  de  EU  als  empire  mij  bijzonder  interesseert,  heb  ik  mij  ook  altijd  graag  verdiept  in  de  relatie   tussen  Nederland  en  haar  koloniën.  Zo  heb  ik  mijn  BA-­‐scriptie  gewijd  aan  de  betrekkingen  tussen  Nederland  en   Suriname.  In  dit  onderzoek  wilde  ik  zodoende  opnieuw  de  koloniale  relaties  tussen  Nederland  en  een  van  haar   voormalige  koloniën  onderzoeken.  Nu  is  mijn  keuze  echter  gevallen  op  de  voormalige  Nederlandse  Antillen  –  Nu   Caraïbisch  Nederland.  Een  van  de  redenen  voor  deze  keuze,  is  het  feit  dat  de  formele  dekolonisatie  van  deze   gebieden  een  recenter  fenomeen  is.  Bovendien  ligt  mijn  interesse  meer  bij  de  Caraïbische  koloniën  en  niet  bij  de   koloniën  in  ‘de  Oost’.  Na  het  een  en  ander  omtrent  Nederland  en  de  Caraïbische  koloniën  onderzocht  te  hebben,   ben  ik  erachter  gekomen  dat  de  African  Caribbean  and  Pacific  Group  of  States  (hierna:  ACP  Groep)  is  opgericht   door  de  EU  en  bestaat  uit  de  voormalige  koloniën  van  Europese  landen,  waaronder  ook  de  Caraïbische  eilanden.   Om  Nederland  en  Caraïbisch  Nederland  meer  in  perspectief  te  brengen,  heb  ik  er  daarom  voor  gekozen   om  ook  de  betreffende  overkoepelende  organisaties  bij  dit  onderzoek  te  betrekken  –  namelijk  de  EU  en  de  ACP   Groep.  Dit  vanwege  het  feit  dat  Nederland  lid  is  van  de  EU  en  de  Caraïbische  eilanden  behoren  tot  de  Caraïbische   Staten  van  de  ACP  Groep.  Zodoende  ben  ik  tot  de  volgende  centrale  probleemstelling  gekomen:  ‘In  hoeverre  is  

                                                                                                               

7  Ibidem.     8  Ibidem.  

(8)

het  blokimperialisme  de  juiste  term  om  de  verhouding  tussen  de  EU  en  de  Caraïbische  Staten  te  karakteriseren,   en  welke  rol  speelt  de  ACP  Groep  hierbij?’  Ik  zal  betogen  dat  de  EU  wel  degelijk  als  blokimperialist  optreedt   tegenover  de  Caraïbische  Staten.  Door  de  ACP  Groep  namelijk  op  te  splitsen  in  verschillende  regionale  blokken,   kan  de  EU  deze  regionale  blokken  steunen  op  de  manieren  zoals  zij  dat  voor  ogen  heeft.  De  EU  heeft  namelijk   een  zwaardere  positie  ten  opzichte  van  de  kleinere  blokken  en  kan  als  het  ware  meer  druk  zetten  op  de  regionale   blokken  in  plaats  van  andersom.  Het  beeld  van  de  EU  als  empire  komt  in  dit  verband  naar  voren.    

Op  hun  beurt  hebben  de  Caraïbische  Staten  zich  ook  in  regionale  blokken  georganiseerd.  Eén  van  de   eerste  was  het  CARICOM.  Dit  regionaal  blok  bestond  al  voor  het  CARIFORUM.  Het  CARIFORUM  werd  opgericht   door  de  EU  met  betrekking  tot  de  ACP  Groep.  Het  CARICOM  onderhandelde  voornamelijk  met  de  Verenigde   Staten  en  andere  belangrijke  landen  in  Noord-­‐  en  Zuid-­‐Amerika.  Er  was  namelijk  nog  relatief  weinig  sprake  van   handel  en  betrekkingen  met  de  EU.  Het  CARICOM  werd  in  een  bepaald  opzicht  ook  niet  ‘erkend’  door  de  EU.  Bij   de  onderhandelingen  voor  het  krijgen  van  steun,  moest  het  CARICOM  zich  dan  ook  laten  vertegenwoordigen   door  het  CARIFORUM.  In  dit  verband  fungeert  de  ACP  Groep  voornamelijk  als  een  overkoepelend  institutioneel-­‐ administratief  bureau  dat  de  gang  van  zaken  in  goede  banen  probeert  te  leiden.  De  leiders  van  de  ACP-­‐landen   komen   bijeen   in   de   verschillende   regionale   blokken   van   de   ACP   Groep,   zodat   zij   op   deze   manier   kunnen   onderhandelen  met  de  EU.  

 

Dit  onderzoek  zal  derhalve  bestaan  uit  de  volgende  onderdelen.  Als  eerst  zullen  er  imperialismetheorieën  met   een  marxistisch  karakter  bestudeerd  worden.  Hoewel  de  theorie  van  het  blokimperialisme  van  essentieel  belang   is  voor  dit  onderzoek,  is  het  ook  goed  om  de  verschillende  theorieën  omtrent  het  imperialisme  te  onderzoeken   –   voornamelijk   vanuit   marxistisch   perspectief.   Zodoende   ontstaat   er   namelijk   een   beter   begrip   van   het   blokimperialisme.  Dientengevolge  zal  de  theorie  van  het  imperialisme  volgens  Karl  Marx  besproken  worden.   Vladimir  Lenin  borduurde  voort  op  het  werk  van  Karl  Marx  en  ook  zijn  interpretatie  van  het  imperialisme  zal  aan   bod  komen.  Daarna  zal  de  naoorlogse  interpretatie  van  het  marxistisch  imperialisme  worden  uiteengezet.  Ten   slotte  volgt  het  imperialisme  volgens  de  hedendaags  marxisten.  Deze  verschillende  visies  en  interpretaties  van   het  imperialisme  dienen  als  basis  voor  het  vervolg  van  dit  onderzoek.    

  Als  inleiding  op  de  casus  van  de  EU  en  de  Caraïbische  Staten  van  de  ACP  Groep,  zal  voorts  de  verhouding   tussen  Nederland  en  de  Caraïbische  eilanden  onderzocht  worden.  Nederland  heeft  altijd  moeite  gehad  met  het   nemen  van  afscheid  van  haar  koloniën.  Zoals  bekend  zijn  er  bloederige  oorlogen  geweest  in  Nederlands-­‐Indië  

(9)

voor   het   behoud   van   die   betreffende   kolonie.   Uiteindelijk   heeft   Nederland   ‘toegegeven’   aan   de   onafhankelijkheid  en  ‘geleerd’  van  de  fouten  die  toen  zijn  gemaakt.  Zodoende  probeerde  zij  het  anders  aan  te   pakken  met  de  onafhankelijkheid  van  Suriname  en  uit  dit  betreffende  onderdeel  van  dit  onderzoek  zal  blijken   dat  Nederland  deze  ‘positieve  trend’  ook  heeft  geprobeerd  door  te  zetten  met  de  formele  onafhankelijkheid  van   de  Caraïbische  eilanden.  In  deze  casus  interpreteer  ik  het  imperialisme  als  een  soort  postmodern  imperialisme   tussen  formeel  gelijken.    

  Daarna  zal  specifiek  de  theorie  rondom  het  Europees  blokimperialisme  uiteengezet  worden.  Hier  wordt   uitgegaan  van  de  interpretatie  van  dit  begrip  zoals  Dennis  Canterbury  dat  in  zijn  boek  European  Bloc  Imperialism   heeft  omschreven.  Het  Europees  blokimperialisme  is  in  dit  verband  een  variant  op  de  imperialismetheorieën  met   een  marxistisch  karakter.  Er  is  dan  ook  voor  gekozen  om  de  interpretatie  van  Canterbury  aan  te  halen,  omdat   deze  het  meest  aansluit  bij  het  overkoepelende  argument  in  onderzoek.  Ook  Canterbury  vindt  namelijk  dat  de   EU  zich  als  een  blokimperialist  opstelt  tegenover  de  voormalige  koloniën  die  zich  hebben  georganiseerd  in  de   ACP  Groep.    

  Het   laatste   onderdeel   betreft   vervolgens   een   uitgebreide   casestudy   waarin   de   manier   waarop   het   Europees  blokimperialisme  in  de  praktijk  plaatsvindt  tussen  de  EU  en  de  Caraïbische  Staten  van  de  ACP  Groep   geanalyseerd  zal  worden.  Hieruit  zal  blijken  dat  de  EU  de  ACP  Groep  daadwerkelijk  opsplitst  in  kleinere  regionale   blokken.  Op  deze  manier  kan  de  EU  meer  druk  op  hen  uitoefenen  en  de  eigen  belangen  laten  prevaleren  in  plaats   van  de  belangen  van  de  ACP-­‐landen.  De  economic  partnership  agreements  (hierna:  epa’s)  doen  in  dit  verband   dienst  als  machtsmiddel  aan  de  hand  waarvan  de  EU  zich  kan  opstellen  als  imperialistisch  blok.  Ook  zal  kort  de   positie  van  de  Nederlands-­‐Caraïbische  eilanden  binnen  de  Caraïbische  Staten  van  de  ACP  Groep  geanalyseerd   worden.    

  Na  de  conclusie  getrokken  te  hebben  uit  het  voorgaande,  zal  ik  ten  slotte  het  antwoord  geven  op  de   onderzoeksvraag.  Te  weten:  ‘In  hoeverre  is  het  blokimperialisme  de  juiste  term  om  de  verhouding  tussen  de  EU   en  de  Caraïbische  Staten  te  karakteriseren,  en  welke  rol  speelt  de  ACP  Groep  hierbij  speelt?’  

   

(10)

Hoofdstuk  1.  Theoretisch  kader  

 

In  dit  hoofdstuk  wordt  het  theoretisch  kader  gesteld  voor  dit  onderzoek.  De  theorie  die  centraal  staat,  is  het   imperialisme.  Er  bestaan  vele  verschillende  interpretaties  van  deze  theorie.  De  algemeen  bekende  uitleg  is  het   imperialisme   als   de   politiek   van   het   streven   naar   gebiedsuitbreiding.   In   dit   onderzoek   komen   er   imperialismetheorieën  aan  bod  waarbij  de  nadruk  ligt  op  de  marxistische  interpretatie  van  het  imperialisme.   Volgens  Marx  heeft  het  imperialisme  te  maken  met  de  centralisatie  van  het  kapitaal  waarbij  het  de  nationale   staat   voornamelijk   gaat   om   de   eigen   macht   uit   te   breiden   of   zichzelf   te   verdedigen   tegen   andere   nationale   staten.9  In  het  verlengde  van  de  marxistische  visie  ligt  de  leninistische  visie  op  het  imperialisme.  Lenin  ziet  het   imperialisme  namelijk  als  een  stadium  van  het  kapitalisme.10    

  De  verschillende  visies  en  interpretaties  van  het  imperialisme  die  hier  besproken  zullen  worden,  bieden   de   basis   voor   het   vervolg   van   dit   onderzoek   en   de   casus   die   centraal   staat.   Zoals   namelijk   later   zal   blijken,   onderhoudt  de  EU  nog  altijd  banden  met  de  voormalige  koloniën  die  zich  hebben  verenigd  in  de  ACP  Groep.  Hier   komt  regionale  blokvorming  aan  te  pas,  zodat  de  EU  beter  kan  onderhandelen  met  de  ACP  Groep  omtrent  de   steun  die  de  EU  aan  hen  geeft.  Met  betrekking  tot  het  imperialisme  zal  ik  betogen  dat  er  in  dit  verband  sprake  is   van  blokimperialisme.  Dit  concept  zal  echter  later  in  dit  onderzoek  aan  bod  komen.    

Gelet  op  de  algemene  definitie  van  het  imperialisme  als  politiek  van  de  gebiedsuitbreiding,  kan  gesteld   worden  dat  gebiedsuitbreiding  gepaard  gaat  met  de  nodige  onderdrukking  van  het  lokale  volk.  De  inheemse   bevolking  komt  hiertegen  in  opstand,  omdat  deze  bevolking  de  autoriteit  over  het  eigen  gebied  wil  behouden  en   zich  niet  de  les  wil  laten  lezen  door  de  zogeheten  buitenstaanders.  Vaak  vindt  dit  niet  zonder  slag  of  stoot  plaats   en   leidt   het   in   de   meeste   gevallen   tot   dekolonisatie.   Dat   de   voormalige   koloniën   dan   niet   meer   bij   het   moederland   horen,   betekent   echter   niet   dat   zij   ook   zelfstandig   kunnen   functioneren.   Doordat   de   inheemse   bevolking  jarenlang  werd  overheerst  door  het  moederland,  was  het  nogal  lastig  voor  hen  om  na  deze  periode   ‘zelfstandig’  hun  land  te  besturen.  In  zekere  zin  was  het  lokale  volk  dan  ook  ‘afhankelijk’  van  het  moederland.   Deze  afhankelijkheid  had  echter  niet  dezelfde  vorm  zoals  die  in  de  koloniale  tijd  was  geweest.  Zodoende  kan  er  

                                                                                                               

9  Max  van  Lingen,  ‘Imperialisme  begrijpen  om  het  te  bestrijden’,  http://socialisme.nu/blog/theoretisch/imperialisme-­‐begrijpen-­‐om-­‐het-­‐te-­‐

bestrijden/,  geraadpleegd  op  17  oktober  2015.  

(11)

in  dit  verband  gesproken  worden  over  het  ‘neokolonialisme’.  Het  gaat  dan  om  een  nieuw  streven  naar  (koloniale)   overheersing.  De  voormalige  koloniën  zullen  immers  weer  steun  ontvangen  van  de  voormalige  kolonisator,  als   zij  niet  zelfstandig  kunnen  functioneren.  Deze  steun  heeft  vaak  wel  een  andere  vorm,  zoals  handelsregelingen  of   ontwikkelingshulp.  Zo  bekeken,  vormt  het  neokolonialisme  de  laatste  fase  van  het  kolonialisme.    

Aan  de  hand  van  de  bestudering  van  de  genoemde  theorieën  en  concepten,  zal  getracht  worden  aan  te   tonen  dat  vandaag  de  dag  veel  voormalige  koloniën  nog  niet  zelfstandig  kunnen  functioneren  en  zodoende  de   steun  nodig  hebben  van  het  voormalige  moederland.  Het  voormalige  moederland  zal  op  haar  beurt  deze  steun   verlenen   op   de   eigen   voorwaarden.   Zoals   dit   ook   gebeurde   in   de   koloniale   periode.   Hierbij   kan   ook   gesteld   worden  dat  het  voormalige  moederland  het  zichzelf  makkelijk  maakt  door  de  voormalige  koloniën  te  organiseren   in  regionale  blokken.  Dit  versterkt  de  handelspositie  van  het  moederland  tegenover  de  voormalige  koloniën.   Deze  laatsten  moeten  namelijk  weer  samenwerken  en  zodoende  onderling  compromissen  sluiten,  terwijl  het   moederland  daar  geen  last  van  heeft.    

 

In  historische  context  verwijst  het  begrip  ‘imperialisme’  voornamelijk  naar  het  beleid  van  de  Europese  landen  –   meer  in  het  bijzonder  verwijst  het  naar  Groot-­‐Brittannië  in  de  negentiende  en  twintigste  eeuw.  Hierbij  ligt  de   nadruk  op  de  uitbreiding  van  hun  macht  en  invloed  op  andere  continenten  op  de  wereld.  In  dit  verband  is  de   term  imperialisme  nauw  verbonden  met  het  ‘kolonialisme’.  Het  kolonialisme  refereerde  echter  alleen  naar  een   specifieke  vorm  van  buitenlandse  overheersing,  namelijk  de  koloniale  overheersing.  Het  imperialisme  heeft  een   ruimere  betekenis  en  omvat  verschillende  andere  vormen  van  invloed  op  de  andere  naties  en  staten.11       Nadat  de  koloniale  rijken  ontbonden  werden,  is  het  woord  ‘kolonisatie’  enkel  gebruikt  om  te  verwijzen   naar  een  fenomeen  uit  het  verleden  en  werd  zodoende  minder  gebruikelijk.  Het  imperialisme  werd  daarentegen   wel  nog  steeds  gebruikt.  Na  de  val  van  de  koloniale  rijken  werd  die  term  namelijk  eveneens  gebruikt  om  de   vormen   van   dominantie   te   omschrijven   die   op   formeel   niveau   van   elkaar   verschilden   maar   in   feite   wel   vergelijkbaar   waren   met   hetgeen   door   de   vroegere   koloniale   machten   werd   beoefend.   Het   begrip   ‘neokolonialisme’  is  een  tijd  lang  gebruikt  om  het  voorgaande  te  omschrijven.  Dit  begrip  was  echter  lang  niet  zo   doeltreffend  als  het  imperialisme.12    

                                                                                                               

11  Henk  Wesseling,  A  Cape  of  Asia.  Essays  on  European  History,  Leiden:  Leiden  University  Press  2011,  pp.  35-­‐45.   12  Ibidem.  

(12)

  Net  zoals  dat  er  geen  alomvattend  begrip  mogelijk  is  van  empire,  is  dit  eveneens  niet  mogelijk  voor  een   ‘theorie  van  het  imperialisme’,  die  de  opkomst,  ontwikkeling  en  val  van  een  rijk  beschrijft.  In  imperia  zijn  er   mensen  van  verschillende  komaf  te  onderscheiden.  Het  doel  is  om  hen  te  civiliseren  en  te  verlichten  door  middel   van  de  wet  en  andere  gemeenschappelijke  instituties,  waaronder  ook  de  taal.  In  dit  verband  kan  eveneens  het   burgerschap  worden  uitgebreid  tot  alle  onderdanen  van  het  imperium.  Zelden  is  het  doel  culturele  eenwording   of  exclusief  de  raciale  of  etnische  betekenis.  Op  dit  punt  kan  gesteld  worden  dat  imperia  derhalve  bijna  per   definitie  multicultureel  en  multinationaal  zijn.13    

 

Het   imperialisme   vanuit   marxistisch   perspectief   bekeken,   gaat   ervan   uit   dat   de   kapitalistische   expansie   het   resultaat  is  van  imperiale  handel.  De  vraag  naar  kapitale  goederen  en  diensten  nam  steeds  meer  toe  ten  tijde   van  de  koloniale  handel.  In  een  bepaald  opzicht  leidde  dit  tot  de  kapitalistische  expansie,  zodat  het  kapitalisme   zich  verder  kon  ontwikkelen  in  Europa.  Bovendien  zorgde  deze  expansie  ervoor  dat  het  kapitalisme  naar  nieuwe   gebieden  in  de  wereld  werd  gebracht.  Deze  gebieden  waren  rijk  aan  arbeidskrachten  maar  arm  aan  kapitaal.  Hier   kon  het  overtollige  kapitaal  geïnvesteerd  worden  zodat  er  meer  winst  verkregen  werd.14    

Marxistische  imperialismetheorieën  zijn  vaak  kritisch  van  aard.  Marx  zelf  heeft  niet  veel  gezegd  over  het   imperialisme.   Hij   was   namelijk   van   mening   dat   het   formele   imperialisme   of   kolonialisme   hoofdzakelijk   een   kernmerk  was  van  het  vroege  kapitalisme.  De  kapitalistische  machten  van  toen  zouden  inderdaad  de  wereld   onderling  verdelen.  Het  imperialisme  dat  hiermee  gepaard  ging,  stond  later  bekend  als  het  imperialisme  van  de   vrijhandel.   Volgens   hem   was   er   dan   ook   geen   sprake   van   een   formele   verovering   en   kolonisatie.   In   het   Interbellum   –   de   jaren   twintig   en   dertig   van   de   vorige   eeuw   –   overheersten   de   marxistische   imperialismetheorieën.   Deze   theorieën   voegden   echter   weinig   nieuws   toe   aan   de   bestaande   theorieën   van   bijvoorbeeld  Hobson  of  Lenin.  Eigenlijk  waren  de  theorieën  commentaren  en  –  in  toenemende  mate  –  oproepen   tot  het  ondernemen  van  actie.  De  meeste  schrijvers  sympathiseerden  namelijk  met  de  Sovjetunie,  buiten  de   vraag  om  of  zijzelf  nu  wel  of  geen  communisten  waren.15    

Ondanks  dat  Marx  echte  theorie  omtrent  het  imperialisme  had  geformuleerd,  heeft  hij  wel  verwezen   naar   het   kolonialisme   in   het   eerste   deel   van   zijn   werk   Das   Kapital.   In   de   literatuur   worden   de   begrippen  

                                                                                                               

13  Krishan  Kumar,  ‘Imperialism’,  in:  George  Klosko  ed.,  The  Oxford  Handbook  of  the  History  of  Political  Philosophy,  Oxford:  Oxford  University  

Press  2011,  648-­‐659.  

14  Michael  McIntyre,  ‘Race,  Surplus  Population  and  the  Marxist  Theory  of  Imperialism’,  Antipode,  nr.  5  (2011),  pp.  1489-­‐1515.    

15  Krishan  Kumar,  ‘Imperialism’,  in:  George  Klosko  ed.,  The  Oxford  Handbook  of  the  History  of  Political  Philosophy,  Oxford:  Oxford  University  

(13)

imperialisme   en   kolonialisme   wel   eens   door   elkaar   gebruikt   om   het   beleid   van   een   land   betreffende   het   uitbreiden  van  controle  en  gezag  over  andere  landen  –  buiten  de  eigen  landsgrenzen  om  –  uit  te  leggen.  In  dit   verband  betekent  kolonialisme  het  overheersen  van  koloniën  die  op  de  ene  of  op  de  andere  manier  ‘behoren’   tot  de  koloniale  mogendheid.16    

Waar  Marx  weinig  uitweidde  over  het  imperialisme,  was  hij  eerder  geïnteresseerd  in  de  manier  waarop   de  economische  structuur  van  de  samenleving  de  levens  van  de  mensen  in  die  samenleving  beïnvloedde.  In   Europa   ontwikkelden   de   kapitalistische   maatschappijen   zich   geleidelijk   aan.   In   de   tweede   helft   van   de   negentiende   eeuw   was   er   echter   sprake   van   een   snelle   ontwikkeling   die   gepaard   ging   met   technologische   veranderingen  (de  Industriële  Revolutie).  Volgens  Marx  had  dit  een  duidelijk  effect  op  de  levens  van  zowel  de   rijken  als  de  armen.  Bovendien  werden  de  effecten  van  een  kapitalistische  economie  steeds  duidelijker  zichtbaar   in  de  wereld  en  niet  alleen  in  de  landen  die  hun  productiemiddelen  hadden  ontwikkeld.17    

 

Lenin  bouwde  voort  op  het  werk  van  Marx  en  onderscheidde  verschillende  stadia  van  het  kapitalisme,  waar  het   imperialisme  twee  zeer  belangrijke  bijdragen  aan  leverden.  Ten  eerste  is  het  imperialisme  te  identificeren  als   ‘een   stadium   van   het   kapitalisme’,   ten   tweede   is   ‘het   imperialistisch   stadium   te   identificeren   met   het   monopoliekapitalisme’.18  Bij  het  imperialisme  als  stadium  van  het  kapitalisme  stelde  Lenin  dat  er  niet  precies  

aangewezen  kon  worden  wanneer  dit  was  ontstaan.  Hij  heeft  vooral  een  abstracte  benadering.  Toch  probeerde   hij  het  tijdstip  van  de  overgang  tussen  de  verschillende  fasen  van  het  kapitalisme  zo  precies  mogelijk  te  bepalen.   Met  betrekking  tot  Europa  stelde  hij  verder  dat  het  moment  waarop  het  nieuwe  kapitalisme  werd  vervangen   door  het  oude  kapitalisme,  ‘zeker  aan  het  begin  van  de  twintigste  eeuw  was’.  Hierbij  kan  gedacht  worden  aan   de  laatste  fase  van  de  Industriële  Revolutie.  Bij  het  imperialisme  als  monopoliekapitalisme  benadrukte  Lenin  de   rol  van  het  monopoliekapitalisme  in  het  imperialisme  door  te  zeggen  dat  het  imperialisme  het  monopoliestadium   is  van  het  kapitalisme.19  

Voorts  stelde  Lenin  vijf  basiskenmerken  vast  van  het  imperialisme:  als  eerste  moest  er  sprake  zijn  van   een  monopolistische  productieconcentratie  in  de  ontwikkelde  kapitalistische  landen.  Verder  gaat  het  om  het   samenvoegen   van   bankkapitaal   en   industriële   kapitaal   in   de   vorm   van   financierskapitaal,   als   het   ultieme  

                                                                                                               

16  Gill  Hands,  Marx  –  the  key  ideas.  Teach  yourself,  London:  Cox  &  Wyman  Ltd.  Reading  2010;  online  edition,  chapter  5:  Economy  and  

society.  

17  Ibidem.  

18  Terrence  Mcdonough,  ‘Lenin,  Imperialism,  and  the  Stages  of  Capitalist  Development’,  Science  &  Society,  nr.  3  (1995),  pp.  339-­‐367.     19  Ibidem.  

(14)

instrument  van  dergelijke  monopolistische  concentraties.  Vervolgens  gaat  het  om  de  uitvoer  van  kapitaal  die  te   onderscheiden   is   van   de   export   van   grondstoffen.   Bovendien   is   er   sprake   van   de   vorming   van   rivaliserende   internationaal-­‐kapitalistische  kartels  voor  de  onderlinge  verdeling  van  de  wereldwijde  kapitaalexport.  Ten  slotte   is  er  sprake  van  de  voltooide  territoriale  verdeling  van  de  koloniale  wereld  onder  de  grootste  kapitalistische   machten.20    

Centraal  bij  deze  vijf  kenmerken  van  het  imperialisme  als  het  stadium  van  het  modern  kapitalisme,  is   de  kapitaalexport  zoals  deze  is  onderscheiden  van  de  grondstoffenexport.  Bij  het  ‘oude  kapitalisme’,  toen  er   sprake  was  van  vrije  concurrentie  en  onverdeelde  heerschappij,  ging  het  om  goederenexport.  In  de  laatste  fase   van   het   kapitalisme,   wanneer   monopolies   vooral   veel   invloed   uitoefenen,   gaat   het   om   kapitaalexport.   De   behoefte  voor  kapitaalexport  komt  vooral  voort  uit  het  feit  dat  in  enkele  landen  het  kapitalisme  ‘overrijp’  is   geworden.  Er  is  dan  geen  ruimte  meer  voor  het  doen  van  winstgevende  investeringen.  De  export  van  kapitaal  is   een  van  de  meest  essentiële  economische  grondslagen  van  het  imperialisme.  Volgens  de  marxistische  visie  kan   dit  verholpen  worden  door  het  kapitaal  te  exporteren  naar  de  Derde  Wereldlanden  met  een  lagere  organische   samenstelling  van  het  kapitaal  in  verhouding  tot  het  constante  kapitaal  van  menselijk  arbeid.21    

 

In  marxistische  geschriften  zijn  het  kapitalisme  en  het  imperialisme  min  of  meer  synoniem  aan  elkaar.  In  de  jaren   zestig   en   zeventig   –   met   het   uiteen   vallen   van   de   koloniale   rijken   –   werden   de   twee   begrippen   meer   onderscheiden  van  elkaar.  Het  bleek  namelijk  dat  de  nieuwe  Derde  Wereldlanden  enkel  in  naam  onafhankelijk   waren  geworden.  Deze  landen  bleven  op  economisch  en  politiek  gebied  zeer  afhankelijk  van  de  grootmachten   in   het   noorden,   hetzij   van   het   kapitalistische   Westen   of   van   het   communistische   Oosten.   Het   toenemende   wereldwijde   kapitalisme   had   steeds   meer   invloed   op   de   minderontwikkelde   landen.   Dit   wordt   ook   wel   het   imperialisme  van  de  dekolonisatie  genoemd.  Het  gaat  dan  om  een  continuïteit  van  het  Westerse  imperialisme  –   hoewel  met  andere  middelen.22    

Vandaag   de   dag   is   er   bijna   geen   sprake   meer   van   een   formeel   rijk   of   imperium.   De   traditionele   imperialismetheorieën   zijn   zodoende   niet   één   op   één   van   toepassing   meer   op   de   huidige   stand   van   zaken   rondom  rijken  en  imperia.  Het  begrip  informal  empire  past  wel  weer  in  de  hedendaagse  context.  Zonder  dit  

                                                                                                               

20  William  J.  Davidshofer,  Marxism  and  the  Leninist  Revolutionary  Model,  New  York:  Palgrave  Macmillan  2014,  pp.  106-­‐126.   21  Ibidem,  pp.  178-­‐184.    

22  Krishan  Kumar,  ‘Imperialism’,  in:  George  Klosko  ed.,  The  Oxford  Handbook  of  the  History  of  Political  Philosophy,  Oxford:  Oxford  University  

(15)

concept   uitdrukkelijk   te   benoemen,   hielden   de   marxisten   zich   altijd   bezig   met   het   idee   van   het   formeel   imperialisme.  Impliciet  namen  zij  het  standpunt  in  dat  het  imperialisme  ‘gewoon’  een  afsplitsing  was  van  de   bredere  en  fundamentelere  activiteiten  van  het  kapitalisme.  Hierbij  werd  de  ene  keer  gebruik  gemaakt  van  het  

formal  empire  en  de  andere  keer  werd  er  genoegen  genomen  met  de  meer  informele  vormen  van  controle.  Het  

kapitalisme  in  de  late  twintigste  eeuw  had  geen  formeel  rijk  nodig.  Het  informele  middel  ‘neokolonialisme’  nam   die  plaats  namelijk  in.23  

 

De  hedendaagse  marxisten  zien  het  imperialisme  als  een  vorm  van  kapitalisme  die  zich  voordoet  wanneer  de   grootmachten   de   wereld   hebben   ‘overgenomen’   aan   de   hand   van   het   kolonialisme.   Deze   invulling   van   het   imperialisme  is  voornamelijk  afkomstig  van  Lenin.  Hij  stelde  dat  indien  de  minderontwikkelde  landen  kolonie   worden   van   de   ontwikkelde   landen,   er   geen   nieuwe   koloniën   meer   beschikbaar   zijn.   Tenzij   de   ontwikkelde   landen  de  koloniën  van  elkaar  ‘afpakken’.  De  hedendaagse  marxisten  gebruiken  het  imperialisme  eveneens  om   het  kapitalistische  systeem  van  de  handel  en  het  bankwezen  te  beschrijven.  Dit  begrip  heeft  bovendien  een   denigrerende  lading.  Het  gaat  namelijk  vaak  om  een  grotere  macht  die  handelt  ten  koste  van  een  zwakkere   macht.  Hetgeen  alle  omschrijvingen  van  het  imperialisme  met  elkaar  gemeen  hebben,  is  het  feit  dat  er  sprake  is   van   een   vorm   van   uitbuiting   –   meer   specifiek:   economische   uitbuiting.   De   koloniale   mogendheid   ziet   de   minderontwikkelde  landen  vaak  als  bron  van  goedkoop  arbeid,  grondstoffen  en  als  afzetmarkt  voor  vervaardigde   goederen.  Dit  idee  van  het  imperialisme  dat  bijdraagt  aan  (economische)  exploitatie  kan  terug  worden  gevoerd   tot  de  originele  ideeën  van  Marx  met  betrekking  tot  het  kolonialisme.24    

In  de  vroege  stadia  van  hun  exploitatie  kon  het  kapitalisme  zich  niet  goed  ontwikkelen,  omdat  elke  vorm   van   ontwikkeling   van   de   ontwikkelingslanden   met   opzet   werd   tegengehouden.   Pas   aan   het   begin   van   de   twintigste   eeuw   werd   het   kapitalistische   systeem   geëxporteerd.   In   deze   tijd   werd   er   geïnvesteerd   in   de   werkgelegenheid  van  de  industriële  arbeiders  in  de  koloniën.  Deze  investering  gebeurde  echter  alleen  indien   deze  de  industrie  van  de  imperialistische  mogendheden  niet  verstoorde.  Hierbij  dient  vooral  gedacht  te  worden   aan  de  sectoren  die  vrij  dicht  bij  de  grondstoffen  liggen,  zoals  mijnbouw,  voedsel,  verwerking,  etc.  Verder  was  er   in  deze  tijd  sprake  van  een  machtsstrijd  tussen  de  Europese  landen  op  het  Afrikaanse  continent.  Volgens  enkele  

                                                                                                               

23  Krishan  Kumar,  ‘Imperialism’,  in:  George  Klosko  ed.,  The  Oxford  Handbook  of  the  History  of  Political  Philosophy,  Oxford:  Oxford  University  

Press  2011,  648-­‐659.  

24  Gill  Hands,  Marx  –  the  key  ideas.  Teach  yourself,  London:  Cox  &  Wyman  Ltd.  Reading  2010;  online  edition,  chapter  5:  Economy  and  

(16)

hedendaagse  marxisten  hebben  deze  factoren  bijgedragen  aan  de  groei  van  de  ontwikkelingslanden  richting  de   huidige  toestand  van  het  imperialisme  –  namelijk  het  neokolonialisme.25  

 

Na  de  Tweede  Wereldoorlog  werd  het  neokolonialisme  vaak  gebruikt  om  te  verwijzen  naar  de  voortdurende   afhankelijkheid  van  de  voormalige  koloniën  op  de  grootmachten.  In  de  periode  tussen  1945  en  1960  vonden  er   vele   dekolonisaties   plaats   –   beginnend   met   de   onafhankelijkheid  van   de   Republiek   India   en   Pakistan   (1947).   Dekolonisatie  is  een  politiek  proces  dat  vaak  gepaard  gaat  met  geweld.  In  enkele  omstandigheden  is  er  zelfs   sprake  van  een  onafhankelijkheidsoorlog  na  een  revolutie.  Meestal  vindt  de  dekolonisatie  plaats  door  middel   van  onderhandelingen.  Dekolonisatie  uit  zich  in  verschillende  vormen:  er  kan  sprake  zijn  van  onafhankelijkheid,   soevereiniteitsoverdracht,  integratie  of  het  verkrijgen  van  de  vrije  associatie-­‐status.  In  de  meeste  gevallen  is  het   zo   dat   de   voormalige   koloniale   machten   niet   alleen   blijven   bestaan,   maar   zij   behouden   eveneens   hun   machtsstatus  door  middel  van  de  sterke  economische  en  culturele  banden  die  zij  met  de  voormalige  koloniën   onderhouden.  Ironisch  genoeg  hebben  de  voormalige  koloniale  machten  nog  steeds  een  aanzienlijk  deel  van  de   vroegere  voordelen  behouden  die  hun  imperia  met  zich  meebrachten,  alleen  kost  het  hen  nu  minder.  Ondanks   de  herhaaldelijke  weerstand  tegen  de  eisen  van  dekolonisatie,  voldoen  de  resultaten  aan  het  eigen  belang  van   de  koloniale  machten.26    

  In  het  kader  van  de  gebieden  waar  de  macht  van  de  grootmachten  werd  gebruikt  om  een  soort  koloniale   exploitatie   tot   stand   te   brengen,   kan   het   neokolonialisme   ook   breder   worden   opgevat.   Verder   kan   het   neokolonialisme  eveneens  gezien  worden  als  een  verdere  ontwikkeling  van  het  kapitalisme.  Door  middel  van  de   activiteiten  van  het  internationale  kapitalisme  kunnen  de  kapitalistische  multinationals  en  naties  namelijk  het   volk  van  de  minderontwikkelde  landen  overheersen,  in  plaats  van  de  directe  overheersing  zoals  dat  gold  in  de   vroegere  tijden.  Meer  in  het  algemeen  kan  dit  concept  beschouwd  worden  als  een  ‘gecoördineerde  inspanning’   van   de   voormalige   koloniale   machten   en   andere   grootmachten   om   de   groei   te   blokkeren   in   de   ontwikkelingslanden.   Bovendien   worden   deze   landen   gehouden   als   bron   van   goedkope   grondstoffen   en   goedkope  arbeidskrachten.27    

                                                                                                               

25  Ibidem.  

26  New  World  Encyclopedia  Contributors,  ‘Decolonization’,  http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Decolonization,  geraadpleegd  op  

12  oktober  2015.  

(17)

Volgens  sommigen  brengt  het  neokolonialisme  dan  ook  met  zich  mee  dat  veel  voormalige  koloniën  niet   werkelijk   onafhankelijk   en   vrij   zijn,   maar   nog   steeds   afhankelijk   zijn   van   de   grootmachten   in   de   wereld.   Het   neokolonialisme   wordt   vaak   gebruikt   door   ‘postkoloniale   critici’   van   de   ontwikkelingslanden   en   hun   betrokkenheid   bij   deze   landen.   Deze   critici   geloven   dat   de   internationaal-­‐economische   overeenkomsten   gecreëerd  door  de  voormalige  koloniale  machten,  gebruikt  worden  voor  het  behouden  van  controle  over  hun   voormalige  koloniën  na  de  koloniale  bevrijdingsbewegingen  sinds  de  Tweede  Wereldoorlog.  Verder  stellen  zij   dat   particuliere,   buitenlandse   zakelijke   bedrijven   doorgaan   met   het   exploiteren   van   de   middelen   van   de   postkoloniale  mensen.  Deze  economische  controle  is  ‘inherent’  aan  het  klassieke  Europese  kolonialisme  zoals   werd  bedreven  vanaf  de  zestiende  tot  aan  de  twintigste  eeuw.28    

In   dit   verband   staat   het   neokolonialisme   impliciet   voor   een   hedendaagse   vorm   van   economisch   imperialisme.   De   machtige   landen   gedragen   zich   namelijk   als   koloniale   mogendheden.   Dit   gedrag   wordt   vergeleken   met   het   kolonialisme   in   een   postkoloniale   wereld.   Gesteld   wordt   dat   de   neokoloniale   machten   financiële-­‐  en  handelsovereenkomsten  sluiten  om  op  deze  manier  de  minderontwikkelde  landen  te  domineren.   De   financiële-­‐   en   handelsovereenkomsten   nemen   de   plaats   in   van   directe   militaire   en   politieke   controle.   Zodoende  behouden  deze  grootmachten  een  bepaalde  mate  van  juridische  controle  over  de  minderontwikkelde   landen.29  

 

In  het  voorgaande  zijn  er  verschillende  theorieën  omtrent  het  begrip  ‘imperialisme’  aan  bod  gekomen,  waarbij   zowel  Marx  als  Lenin  de  revue  hebben  gepasseerd.  Marx  zelf  had  weinig  gezegd  omtrent  het  imperialisme,  maar   verwees  naar  het  kolonialisme.  Hierbij  dient  echter  te  worden  opgemerkt  dat  de  begrippen  imperialisme  en   kolonialisme  in  de  literatuur  door  elkaar  worden  gebruikt.  Hij  was  echter  wel  geïnteresseerd  in  de  manier  waarop   de   economische   structuur   van   de   samenleving   het   leven   van   de   burgers   in   die   betreffende   samenleving   beïnvloedde.  Zo  bekeken,  ging  bij  Marx  het  imperialisme  vooraf  aan  –  en  leidde  in  zekere  zin  tot  –  het  kapitalisme.   Daarna  is  gebleken  dat  Lenin  voortborduurde  op  het  werk  van  Marx  omtrent  het  imperialisme.  Dientengevolge   onderscheidde  hij  verschillende  stadia  van  het  kapitalisme,  waar  het  imperialisme  twee  belangrijke  bijdragen   aan  leverde.  Het  meest  belangrijke  is  dat  het  imperialisme  –  volgens  Lenin  –  een  stadium  is  van  het  kapitalisme.  

                                                                                                               

28  New  World  Encyclopedia  Contributors,  ‘Neocolonialism’,  http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Neocolonialism,  geraadpleegd  

op  12  oktober  2015.  

(18)

Hij   was   niet   specifiek   over   wanneer   dit   stadium   was   aangebroken,   maar   probeerde   deze   toch   zo   specifiek   mogelijk   te   bepalen   door   te   zeggen   dat   dit   stadium   ‘zeker   aan   het   begin   van   de   twintigste   eeuw’   was   aangebroken.  Bovendien  wees  Lenin  op  vijf  basiskenmerken  van  het  imperialisme.  Hetgeen  al  deze  kernmerken   met  elkaar  gemeen  hebben,  is  dat  het  nu  vooral  ging  om  het  exporteren  van  kapitaal  naar  Derde  Wereldlanden   in   plaats   van   het   exporteren   van   grondstoffen.   Volgens   Lenin   is   het   imperialisme   dus   een   stadium   van   het   kapitalisme  –  meer  specifiek  behoort  het  imperialisme  tot  het  monopoliekapitalisme.  Voorts  is  gebleken  dat  de   manier  waarop  de  hedendaagse  marxisten  het  imperialisme  invullen,  vooral  gebaseerd  is  op  het  werk  van  Lenin.   Zij  zien  het  imperialisme  als  een  vorm  van  kapitalisme  die  ontstaat  wanneer  de  grootmachten  de  wereld  hebben   ‘overgenomen’  aan  de  hand  van  het  kolonialisme.  Ook  refereren  zij  naar  het  imperialisme  om  het  kapitalistische   handelssysteem  en  bankwezen  te  beschrijven.  Op  dit  punt  kan  gesteld  worden  dat  er  bij  alle  omschrijvingen  van   het   imperialisme   sprake   is   van   een   bepaalde   vorm   van   uitbuiting,   voornamelijk   economische   uitbuiting.   Ten   slotte  is  gebleken  dat  de  verschillende  dekolonisatieprocessen  van  na  de  Tweede  Wereldoorlog  ervoor  hebben   gezorgd  dat  er  heden  ten  dage  sprake  is  van  een  neokoloniale  periode,  zoals  ook  de  hedendaagse  marxisten   hebben  opgemerkt.  De  voormalige  koloniën  konden  niet  altijd  onafhankelijk  functioneren  van  de  grootmachten   en   waren   zodoende   niet   helemaal   ‘vrij’.   De   grootmachten   treden   daarom   voornamelijk   op   als   koloniale   mogendheden.  Het  neokolonialisme  impliceert  in  dit  verband  een  moderne  vorm  van  economisch  imperialisme.   De  grootmachten  behouden  immers  een  bepaalde  mate  van  controle  over  de  voormalige  koloniën.    

                     

(19)

Hoofdstuk  2.  De  Nederlandse  casus  

 

In   het   voorgaande   hoofdstuk   is   het   theoretische   kader   gesteld   voor   dit   onderzoek.   Centraal   staan   de   imperialismetheorieën  bekeken  vanuit  een  marxistisch  perspectief.  Voor  Marx  waren  het  imperialisme  en  het   kolonialisme   in   zekere   zin   synoniem   aan   elkaar.   In   de   verschillende   bestudeerde   literatuur   worden   deze   begrippen  dan  ook  door  elkaar  gebruikt.  Volgens  hem  was  het  kapitalisme  het  gevolg  van  het  imperialisme  (en   kolonialisme).  Deze  concepten  hebben  dan  ook  geleid  tot  de  kapitalistische  samenleving.  Lenin  borduurde  voort   op   het   werk   van   Marx   en   stelde   dat   het   imperialisme   een   stadium   was   van   het   kapitalisme.   Bovendien   onderscheidde  hij  vijf  basiskenmerken  van  het  imperialisme.  Hetgeen  alle  kenmerken  van  het  imperialisme  met   elkaar  gemeen  hebben,  is  de  export  van  kapitaalgoederen  naar  Derde  Wereldlanden.  De  hedendaagse  marxisten   bouwen  op  hun  beurt  weer  voort  op  het  werk  van  Lenin.  Volgens  hen  is  het  imperialisme  namelijk  eveneens  een   vorm   van   het   kapitalisme   die   ontstaat   wanneer   deze   de   wereld   heeft   overgenomen   door   middel   van   het   kolonialisme.  In  dit  verband  kan  gesteld  worden  dat  het  bij  alle  invullingen  van  het  imperialisme  gaat  om  een   bepaalde  vorm  van  economische  uitbuiting.    

  Ter  inleiding  op  de  casus  van  de  EU  en  de  Caraïbische  Staten  van  de  ACP  Groep,  zal  er  in  dit  hoofdstuk   gekeken  worden  naar  de  Nederlandse  casus  –  meer  specifiek  de  verhouding  tussen  Nederland  en  de  Caraïbische   koloniën.  In  deze  betreffende  casus  zal  gezien  worden  dat  er  sprake  is  van  een  nieuwe  vorm  van  imperialisme,   namelijk  het  imperialisme  tussen  staatkundige  ‘gelijken’.  Ik  vat  dit  op  als  een  soort  postmodern  imperialisme.   Begonnen  zal  worden  met  het  illustreren  van  de  verhoudingen  tussen  Nederland  en  de  Caraïbische  eilanden.  Na   de   formele   dekolonisatie   en   met   het   tot   stand   komen   van   het   Statuut   van   het   Koninkrijk   der   Nederlanden   (hierna:   Statuut,   1954),   bestond   het   Koninkrijk   uit   drie   autonome   landen:   Nederland,   Suriname   en   de   Nederlandse  Antillen.  Hierna  volgde  de  onafhankelijkheid  van  Suriname  (1975)  en  de  status  aparte  van  Aruba   (1986).   De   overgebleven   eilanden   pleitten   voor   een   politieke   herstructurering   van   de   bestaande   Koninkrijksrelaties.  Dit  resulteerde  in  de  ontmanteling  van  het  Koninkrijk  der  Nederlanden  in  oktober  2010.  De   drie  grotere  eilanden:  Aruba,  Curaçao  en  Sint-­‐Maarten  hadden  nu  allen  de  status  aparte  en  de  drie  kleinere   eilanden:   Bonaire,   Sint-­‐Eustatius   en   Saba   (hierna:   BES-­‐eilanden),   waren   bijzondere   Nederlandse   gemeenten   geworden.    

(20)

Hetgeen  ook  een  belangrijke  rol  speelde  tussen  Nederland  en  de  Caraïbische  koloniën,  was  de  vestiging   van  een  olieraffinaderij  van  Shell  op  Curaçao  (1918)  en  een  olieraffinaderij  van  Esso  (toen  Lago)  op  Aruba  (1928).   In  het  bijzonder  was  op  dit  punt  het  imperialisme  nog  goed  te  zien,  hoewel  dat  imperialisme  niet  exact  het   imperialisme  was  zoals  besproken  in  het  theoretische  kader.  Op  grond  van  het  Statuut  werden  de  Nederlandse   Antillen  autonoom  en  dus  gelijk  met  Nederland.  Derhalve  kan  gesteld  worden  dat  het  ging  om  een  nieuw  soort   imperialisme  tussen  ‘formeel  gelijken’.  Net  als  met  de  andere  interpretaties  van  het  imperialisme,  kan  ook  nu   economische  uitbuiting  gezien  worden  als  gemeenschappelijk  element.    

 

Uit  de  historische  relatie  tussen  Nederland  en  de  Caraïbische  koloniën  blijkt  dat  Nederland  de  andere  koloniën   (refererend  naar  de  Nederlandse  Antillen)  in  het  Caraïbisch  gebied  in  zekere  zin  heeft  verwaarloosd.  Hoewel   Nederland  zes  Caraïbische  eilanden  had  veroverd,  werd  de  meeste  koloniale  aandacht  besteed  aan  Nederlands-­‐ Indië.   De   koloniën   in   het   Westen   kwamen   pas   in   beeld   na   de   Tweede   Wereldoorlog.   Koningin   Wilhelmina   kondigde  in  haar  beroemde  radiotoespraak  (1942)  aan  dat  het  Koninkrijk  een  nieuwe  koers  zou  gaan  varen  na   de   Tweede   Wereldoorlog.   De   dekolonisatie   van   Indonesië   (1949)   had   een   traumatisch   effect   gehad   op   Nederland.  Vanaf  dat  moment  wilde  de  regering  de  zaken  met  de  koloniën  anders  aanpakken.  Derhalve  was  de   Nederlandse  regering  bereid  om  meer  autonomie  te  verlenen  aan  de  overzeese  gebiedsdelen  in  het  Westen.30    

  De   radiotoespraak   van   Koningin   Wilhelmina   kwam   als   een   reactie   op   het   groeiend   nationalisme   in   voornamelijk   Nederlands-­‐Indië   en   de   toenemende   internationale   druk.   Voor   Nederlands-­‐Indië   kwam   deze   omslag  in  het  denken  echter  te  laat,  zoals  is  gebleken  uit  de  vijandelijkheden  in  dat  gebied.  Om  vergelijkbare   situaties   te   voorkomen,   heeft   Nederland   er   derhalve   voor   gekozen   de   staatsrechtelijke   banden   met   de   Caraïbische   koloniën   aan   de   vergadertafel   te   wijzigen.   Met   het   opstellen   van   het   Statuut   (1954)   werden   Nederland,  Suriname  en  de  Nederlandse  Antillen  gelijkwaardige  partners  en  maakten  als  zodanig  deel  uit  van   het  Koninkrijk  der  Nederlanden.  Het  Statuut  werd  goed  ontvangen  door  het  publiek  en  werd  gezien  als  een  eerste   stap   richting   de   onafhankelijkheid   van   de   Caraïbische   eilanden.   Na   het   succes   van   dit   Statuut   kwam   het   onderwerp  van  de  onafhankelijkheid  niet  meer  aan  de  orde  tot  aan  1969.31    

                                                                                                               

30  Cameron  Wathey,  ‘The  Dismantlement  of  the  Netherlands  Antilles:  How  Autonomy  is  More  Viable  than  Independence’,  Caribbean  Quilt,  

vol.  3  (2013),  pp.  142-­‐153.  

31  Rosemarijn  Hoefte,  ‘Thrust  Together:  The  Netherlands  Relationship  with  Its  Caribbean  Partners’,  Journal  of  Interamerican  Studies  and   World  Affairs,  nr.  4  (1996),  pp.  35-­‐54.  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Based on this material, we do not aim to prove a correlation between state size and clientelism – we accept that the well-documented experience of the small states of the Paci fic

Het decreet betreff ende de bodemsanering en de bodem- bescherming (DBB).. Twee rechtsgronden

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Hoewel het aandeel moeilijk ver vulbare vacatures in het openbaar bestuur en bij de Politie lager is dan in het taakveld zorg en welzijn en in het taakveld onderwijs en

2) Enkele grondwetsbepalingen staan delegatie niet toe; dan is dus experimenteren bij lager voorschrift niet toegestaan. 3) Is delegatie in concreto mogelijk, dan is, als niet aan

• Het aantal wetten neemt sinds 1980 stelselmatig toe, en dat geldt ook voor ministeriële regelingen sinds 2005, het aantal AMvB’s neemt enigszins af sinds 2002. • In de jaren