• No results found

Beyond Journalism - Eigentijdse samenwerking in een veranderend medialandschap. Een casestudy naar de werkwijze van freelancecollectief Bureau Boven

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Beyond Journalism - Eigentijdse samenwerking in een veranderend medialandschap. Een casestudy naar de werkwijze van freelancecollectief Bureau Boven"

Copied!
78
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

Beyond  Journalism  –  Eigentijdse  samenwerking  in  

een  veranderend  medialandschap  

 

Een  casestudy  naar  de  werkwijze  van  freelancecollectief  Bureau  Boven                                 Naam:  Joris  Zwetsloot  (10610294)   UvA  master  Journalistiek  en  Media     Begeleiders:  Mark  Deuze  en  Luuk  Sengers  

(2)
(3)

Voorwoord  

 

Deze  scriptie  is  het  voorlopige  sluitstuk  van  mijn  studententijd  en  het  definitieve   startschot  voor  mijn  journalistieke  carrière.    Mijn  interesse  in  de  maatschappij   was  de  reden  om  een  bachelor  sociologie  te  doen,  mijn  interesse  naar  mensen   trok  mij  richting  de  journalistiek.  De  casestudy  naar  Bureau  Boven  omvat  een   beetje  van  beide.    

 

Wat  beweegt  de  journalisten  van  Bureau  Boven  en  hoe  valt  hun  samenwerking  te   plaatsen  in  het  huidige  medialandschap?  Vragen  die  niet  alleen  relevant  zijn   vanuit  een  wetenschappelijk  perspectief,  maar  mij  ook  bezighouden  op  

persoonlijk  vlak.  Berichten  over  hoge  aantallen  werkloze  journalisten  en  media-­‐ instituties  die  krampachtig  hun  publiek  proberen  te  behouden,  maken  mij  soms   onzeker  over  mijn  eigen  toekomst.    

 

Uit  de  interviews  met  Adinda  Akkermans,  Emmie  Kollau,  Catrien  Spijkerman,   Mira  Zeehandelaar  en  Roos  Menkhorst  blijkt  wel  dat  het  onzinnig  is  mijn  eigen   perspectief  te  spiegelen  aan  onheilspellende  statistieken  en  demotiverende   berichtgeving.  De  gemiddelde  journalist  bestaat  niet.  Algemene  onzekerheden   blijken  in  de  praktijk  ondergeschikt  aan  persoonlijke  bevlieging,  onuitputbare   nieuwsgierigheid  en  een  eigenwijze  kijk  op  het  vak.  Eigenschappen  die  ik  zie  bij   Bureau  Boven,  bij  vakgenoten  en  bij  mijzelf.    

 

Op  de  eerste  plaats  wil  ik  de  leden  van  Bureau  Boven  bedanken.  Hun  

enthousiaste  deelname  aan  mijn  onderzoek  komt  niet  alleen  deze  scriptie  ten   goede,  het  heeft  ook  mijn  eigen  go-­‐get-­‐it  mentaliteit  aangewakkerd.    

 

Hetzelfde  ongebreidelde  enthousiasme  dat  ik  zie  bij  Bureau  Boven,  zie  ik  ook  bij   mijn  medestudenten  de  docenten  van  de  master  Journalistiek  en  Media  aan  de   UvA.  Wubby’s  strijdlust,  de  ongezouten  kritiek  van  Bert,  Freeks  zoektocht  naar   de  perfecte  sfeeromschrijving,  Mirjams  missie  voor  verhalende  journalistiek,   Bas’  oprechte  verontwaardiging    over  de  spelletjes  van  woordvoerders  en  de   proactieve  begeleiding  van  Mark:  de  lijst  is  lang,  maar  nergens  heb  ik  onderwijs   gehad  van  mensen  die  zo  betrokken  zijn  bij  hun  vak  en  hun  studenten.  Nooit   hebt  ik  me  bezwaard  gevoeld  vooral  lekker  eigenwijs  te  doen  –  al  werd  dat   laatste  mij  vast  niet  altijd  in  dank  afgenomen.  

 

Terugblikkend  op  de  stapels  werk  en  alle  ervaringen  lijkt  er  vijf  jaar  verstreken   sinds  de  start  van  onze  lichting  in  september  2013.  Maar  gezien  het  plezier,  was   het  in  een  zucht  voorbij.  

(4)

     

(5)

Inhoudsopgave    

   

Hoofdstuk  1:  Inleiding                   7  

1.1 Beyond  Journalism                   7  

1.2  De  hedendaagse  journalist                 8   1.3  Bureau  Boven:  het  nieuwe  werken             9  

1.3.1  Context                     10  

1.3.2  Freelancers                   10  

1.3.3  Beroepsidentiteit                 11  

1.3.4  Organisatie                 12  

Hoofdstuk  2:  Theoretisch  kader                 13  

2.1  Inleiding                     13  

2.2  De  journalistiek  in  context                 14  

2.3  Freelancers                 16   2.4  Beroepsidentiteit                   18   2.5  Organisatie                     20   Hoofdstuk  3:  Methoden                   24   3.1  Aanleiding                     24   3.2  Contextonderzoek                   24   3.3  Keuzereflectie                   27  

3.4  Theoretische  verantwoording  casestudy             29  

3.5  Onderzoeksstappen                 30  

Hoofdstuk  4:  Analyses                   33  

4.1  Inleiding                     33  

4.2  De  freelancers                   34  

4.2.1  Achtergrond                   34  

4.2.2  Inkomen  en  werkverdeling               37  

4.2.3  Zekerheid                   39  

4.3  Organisatie:  Bureau  Boven                 43  

4.3.1  Algemene  omschrijving               43  

4.3.2  Werkplek  en  individuele  meerwaarde           44   4.3.3  Samenwerken  en  collectieve  meerwaarde           48  

4.4  Beroepsidentiteit                   51   Hoofdstuk  5:  Conclusie                   59   Bronnen                       66   Wetenschappelijke  literatuur                 66   Overige  literatuur                   67   Bijlagen                       69  

(6)
(7)

Hoofdstuk  1:  Inleiding    

 

1.1 Beyond  Journalism  

‘Bij  Wegener  moeten  er  400  banen  uit,  zegt  Wegener’  (NRC,  2014)    

De  uitgever  van  de  De  Twentsche  Courant/Tubantia,  De  Stentor,  de   Gelderlander,  BN  De  Stem,  Provinciale  Zeeuwse  Courant  (PZC),  Brabants   Dagblad  en  Eindhovens  Dagblad  wordt  waarschijnlijk  overgenomen  door  de   Persgroep.  Die  is  van  plan  de  regionale  kranten  te  verpakken  in  een  jasje  van  het   AD,  de  regioredacties  hoeven  dat  slechts  aan  te  vullen  met  een  paar  pagina’s   regionieuws.  De  rest  vervalt.  Wel  wordt  de  krant  dikker,  met  minder  mensen   (Villamedia,  11  dec.  2014).  Bovendien  is  de  Persgroep  van  plan  meer  freelancers   in  te  huren  voor  het  redactiewerk.  (Villamedia,  13  dec.  2014).  

 

Het  is  een  proces  dat  wereldwijd  gaande  is.  Grote  mediabedrijven  kopen  de   kranten  en  omroepen  op,  plaatsen  content  door  en  hebben  daardoor  steeds   minder  mensen  nodig  (Cohen,  2011).  Met  name  kranten  hebben  de  laatste  jaren   flink  ingeboet.  Waar  het  dagblad  jarenlang  de  voornaamste  bron  van  nieuws  was   voor  het  publiek,  gebruiken  steeds  meer  mensen  vooral  het  internet  voor  hun   informatie  (Levy  en  Newman,  2013).  In  Nederland  haalt  60  procent  van  de   mensen  hun  nieuws  uit  de  krant  (Bakker,  2013),  maar  onder  mensen  tot  35   gebruikt  slechts  20  procent  traditionele  media  als  kranten,  radio  en  televisie  als   voornaamste  nieuwsbron  (Cauwenberge,  Beentjes  en  d’Haenens,  2011).    

 

Behoefte  naar  nieuws  is  nog  steeds  aanwezig,  slechts  7,2  procent  van  de  

Nederlandse  en  Belgische  jongeren  volgt  helemaal  geen  nieuws  (Cauwenberge,   Beentjes  en  d’Haenens,  2011).  Het  is  alleen  de  vraag  van  wie  die  informatie  komt   en  wie  de  consument  het  beste  weet  te  bereiken.  De  kaarten  worden  als  het  ware   steeds  opnieuw  geschud.  Ouderwetse  print  media  stunten  met  hun  prijzen  en   komen  met  nieuwe  formats,  maar  in  het  spel  dat  hedendaagse  journalistiek  heet,   zien  ook  nieuwe  initiatieven  hun  kans  schoon  een  stukje  van  de  markt  op  te   eisen.    

 

Doemdenkers  zien  een  crisis  in  de  journalistiek,  optimisten  zien  mogelijkheden.   Hoe  dan  ook,  moeilijke  tijden  zijn  altijd  vruchtbare  grond  voor  nieuwe  ideeën  –   succesvol  of  niet.  Er  is  een  zichtbare  trend  gaande  van  journalistieke  

vernieuwing.  Startups  schieten  uit  de  grond  en  oude  bedrijven  proberen  nieuwe   dingen.    

 

Alles  wordt  hierbij  beproefd:  verpakking  van  de  content  (print,  digitaal,  

multimediaal),  aanpassing  van  arbeidsrelaties  (minder  vast  dienstverband,  meer   zelfstandig  ondernemen),  nieuwe  vertelvormen  (games,  interactief,  longreads),  

(8)

verdienmodellen  (advertenties,  abonnementen,  crowdfunding,  native   advertising),  iedere  combinatie  lijkt  mogelijk.      

 

Beyond  Journalism  stelt  zich  ten  doel  een  overzicht  te  bieden  van  de  nieuwe   ondernemingsvormen  in  de  journalistiek  en  onderzoekt  daarbij  specifiek  hoe   journalistiek  zich  manifesteert  en  ontwikkelt.    

 

Deze  scriptie  draagt  bij  aan  Beyond  Journalism  door  een  nieuwe  

samenwerkingsvorm  te  bestuderen:  het  freelancerscollectief  Bureau  Boven.  Het   is  een  nieuwe  vorm  van  journalistieke  samenwerking  tussen  freelancers  die  een   kantoor  delen  en  gezamenlijk  allerlei  journalistieke  projecten  doen.  In  de  context   van  toenemende  onzekerheid  in  het  vak,  wat  betreft  arbeidsvoorwaarden  en   werkomstandigheden,  wat  betreft  publicatie-­‐  en  distributiekanalen,  en  wat   betreft  de  aandacht  en  het  vertrouwen  van  het  publiek,  is  het  interessant  te   kijken  wat  de  samenwerking  de  deelnemers  oplevert.    

 

Hoofdvraag:  In  hoeverre  draagt  Bureau  Boven  bij  aan  het  werk  van  de  deelnemers   als  freelancers  in  de  hedendaagse  journalistiek?  

   

1.2  De  hedendaagse  journalist  

Informatie  wordt  op  een  nieuwe  manier  verpakt  en  verspreid.  Het  moet  nog   steeds  gemaakt  worden,  maar  door  de  stortvloed  aan  gratis  informatie  is  content   minder  waard  geworden.  De  journalist  die  daarvoor  moet  zorgen  verliest  ook   zijn  waarde.  Uit  Vinken  en  IJdens  (2013)  blijkt  dat  vrijwel  alle  tarieven  voor   freelance  journalisten,  schrijvers  en  fotografen  zijn  gedaald  ten  opzichte  van  tien   jaar  eerder.  Het  uurtarief  voor  een  schrijvende  freelancer  daalde  bijna  20  

procent  waar  een  gemiddelde  foto  bijna  40  procent  minder  oplevert  dan  vijf  jaar   geleden.  

 

Met  de  trend  van  journalistieke  vernieuwing  en  daarbij  de  relatieve  teloorgang   van  de  vanzelfsprekende  media-­‐instituties  krijgen  steeds  minder  journalisten   een  vaste  baan  (Deuze,  2014).  Onder  de  journalisten  die  werken  voor  redacties   bij  de  belangrijkste  nieuwsmedia  deed  in  2013  twee  derde  van  hen  dat  op   freelancebasis  (Vers  in  de  Pers,  2013).  

   

Meer  freelancers  lijkt  een  eufemisme  voor  meer  werkloosheid.  Toch  is  niet   iedere  freelancer  liever  in  dienst.  Volgens  Vinken  en  IJdens  (2013)  is  40  procent   van  de  journalisten  zelfstandig  uit  ondernemerschap.  Desalniettemin  schetst  dat   onderzoek  een  algemeen  beeld  van  slecht  betaalde  freelancers  die  gebukt  gaan   onder  stevige  concurrentie  met  andere  freelancers,  waarbij  zij  naar  eigen  zeggen   amper  iets  aan  hun  situatie  kunnen  doen.  

(9)

Hoewel  freelancers  niet  langer  kunnen  terugvallen  op  de  concrete  zekerheden   zoals  een  salaris  en  ruggensteun  bij  conflicten,  hebben  zij  wel  de  vrijheid  hun   eigen  werk  te  selecteren  en  hun  eigen  tijd  in  te  delen.  Ook  op  de  zachte  zekerheid   van  een  hapklare  set  normen,  waarden  en  ethische  omgangsvormen  van  het   medium  waarvoor  zij  werken,  kan  de  freelancer  niet  meer  terugvallen.  Wel   hebben  zij  de  vrijheid  hun  professionele  identiteit  zelf  vorm  te  geven  (Das  2007;   Cohen,  2011).  

   

Kortom,  er  verandert  veel  en  werken  als  journalist  in  het  huidige  tijdperk  vereist   op  z’n  minst  een  flexibele  instelling  (Deuze,  2014).  Juist  de  zelfstandige  journalist   die  freelancet  uit  overtuiging,  verdient  beter  dan  de  collega’s  die  door  de  markt   worden  gedwongen  (Vinken  en  IJdens,  2013).  Vrijheid  is  interessant,  maar   houvast  ook.  Zie  hier  het  theoretische  motief  voor  het  freelancecollectief.    Een   organisatie  die  mogelijk  achter  de  journalist  staat  als  financieel  vangnet,  

handlanger  in  onderhandelingen  of  –  laagdrempeliger  dan  dat  –  een  organisatie   waarin  mensen  elkaar  om  advies  kunnen  vragen  wanneer  nodig  of  simpelweg   wat  aanspraak  hebben.  

   

1.3  Bureau  Boven:  het  nieuwe  werken  

In  plaats  van  het  lot  lijdzaam  te  ondergaan,  hebben  groepen  freelancers  hun   krachten  gebundeld.  In  Nederland  zijn  ongeveer  16  freelancecollectieven  (bijlage   1).  Die  variëren  van  flexwerkplekken  speciaal  voor  journalisten,  tot  kleinere   collectieven  die  meer  producties  samen  maken.  Nergens  wordt  salaris  

uitgekeerd  en  collectief  een  pensioen  opgebouwd,  maar  elk  collectief  biedt  een   fysieke  werkplek  en  kan  eventueel  benaderd  worden  voor  opdrachten  die   onderling  worden  verdeeld.  

 

Aan  de  hand  van  een  casestudie  over  freelancecollectief  Stichting  Bureau  Boven   wil  ik  onderzoeken  hoe  een  collectief  zich  organiseert  en  wat  de  samenwerking   de  deelnemers  oplevert.  Bureau  Boven  is  interessant  omdat  zij  hun  werkverband   onlangs  hebben  beklonken  als  stichting.  Bovendien  is  het  collectief  sinds  hun   oprichting  in  2012  steeds  meer  journalistieke  projecten  samen  gaan  doen.  Dat   maakt  Bureau  Boven  een  nieuwe  werkvorm  die  de  flexwerkplek  overstijgt.  

 

Hoofdvraag:  In  hoeverre  draagt  Bureau  Boven  bij  aan  het  werk  van  de  deelnemers   als  freelancer  in  de  hedendaagse  journalistiek?  

 

De  hoofdvraag  wordt  beantwoord  aan  de  hand  van  het  model  van  Reese  (2001)   dat  gaat  over  de  professionele  identiteit  van  journalisten.  Deze  professionele   identiteit  wordt  beïnvloed  door  individuele  kenmerken  van  de  journalist  zoals   zijn  achtergrond,  beroepsidentiteit  en  werkroutine,  de  organisatie  waarin  hij   werkt  en  de  context  waarbinnen  hij  opereert  op  macroniveau.  Al  deze  niveaus  

(10)

zijn  samen  van  belang  om  de  beroepsafwegingen  van  journalisten  te  begrijpen.   Omdat  de  tanende  journalistieke  markt  uit  de  literatuur  naar  voren  komt  als  een   bepalende  factor  voor  het  freelancerschap,  wordt  de  context  in  dit  onderzoek  als   eerste  beschreven  om  daarna  de  volgorde  van  Reese  (2001)  aan  te  houden.    

1.3.1  Context  

Om  goed  te  begrijpen  wat  het  motief  is  deel  te  nemen  aan  Bureau  Boven,  is  de   context  waarbinnen  zij  opereren  van  belang.  Het  toenemend  aantal  freelancers   en  de  verminderde  zekerheden  en  inkomen  binnen  het  journalistieke  werk,  zoals   beschreven  in    Vinken  en  IJdens  (2013),  zouden  een  reden  kunnen  zijn  een   collectief  op  te  richten.  

 

-­‐ Wat  is  de  ontstaansgeschiedenis  van  de  startup?    

-­‐ Hoe  verhoudt  de  startup  zich  tot  andere  initiatieven  in  de  lokale,  

nationale  en  internationale  context?    

-­‐ Wat  is  volgens  de  deelnemers  de  toekomst  van  de  journalistiek?     -­‐ Hoe  ervaren  de  freelancers  het  hedendaagse  medialandschap?   -­‐ Waarom  is  het  collectief  opgericht?  

 

1.3.2  Freelancers  

Er  wordt  veel  gesproken  over  ‘de  freelancer’.  Maar  met  zeker  meer  dan  een  half   miljoen  freelancers  wereldwijd  (ILO,  2006)  is  het  vanzelfsprekend  geen  

homogene  groep.  De  literatuur  schrijft  over  een  tweedeling:  de  ondernemende   journalist  die  niet  wíl  werken  voor  een  baas  en  de  voormalig  of  startende  

werknemer  die  wel  wil  maar  niet  kán  werken  voor  een  baas  (Cohen,  2011;  IJdens   en  Vinken,  2103).  Ook  deze  scheiding  is  te  kort  door  de  bocht  (Bögenhold,  

Heinonen,  en  Akola,  2014).  Iedere  freelancer  heeft  zijn  eigen  motieven  en   uitdagingen  in  zijn  werk.  Wie  zijn  de  freelancers  van  Bureau  Boven  en  in   hoeverre  draagt  hun  collectief  bij  aan  de  uitdagingen  en  het  netwerk  van  de   deelnemende  journalisten?    

 

De  mensen  

-­‐ Wie  zijn  er  allemaal  betrokken  bij  de  startup  en  wat  zijn  hun  

persoonlijke  achtergronden,  opleiding  en  beroepservaringen?  

-­‐ Is  het  freelancen  een  bewuste  keuze  van  de  deelnemers?   -­‐ Waarom  nemen  freelancers  deel  aan  een  collectief?     -­‐  Hoe  is  samenwerking  tot  stand  gekomen?    

-­‐ Hoe  hebben  de  leden  elkaar  geselecteerd?    

-­‐ Wat  is  de  beschouwde  meerwaarde  van  het    freelancecollectief  voor  de  

betrokkenen?     Inkomen  

-­‐ Wat  verdienen  de  leden  van  Bureau  Boven?    

(11)

-­‐ Wat  is  de  verhouding  tussen  individueel  en  gezamenlijk  werk?   -­‐  Wat  is  de  verhouding  commercieel  en  journalistiek  werk?     -­‐ Ervaren  de  leden  concurrentie  met  andere  journalisten?  

-­‐ Zijn  de  leden  verzekerd  voor  arbeidsongeschiktheid  en  pensioen?  

Netwerk  

-­‐ Wat  zijn  de  producten  en/of  diensten  die  de  startup  aanbiedt?     -­‐ Hoe  vergaren  de  leden  van  Bureau  Boven  werk?  

-­‐  Werven  freelancers  actief  opdrachten  als  collectief?     -­‐ Gaan  mensen  op  eigen  initiatief  samenwerkingen  aan?     -­‐ Komen  er  opdrachten  binnen  bij  het  collectief  als  zodanig?     -­‐ Wat  draagt  het  collectief  bij  aan  hun  netwerk?  

-­‐ Wat  is  de  meerwaarde  van  het  collectief  ten  opzichte  van  zelfstandig  

werken?    

1.3.3  Beroepsidentiteit  

Mede  door  de  grillige  markt,  zijn  journalisten  wereldwijd  bang  voor  tanende   persvrijheid  en  onafhankelijkheid  (ILO,  2006).  Journalisten  moeten  meer   commercieel  werk  doen  om  rond  te  komen  (Vinken  en  IJdens,  2013).  Ze  voelen   zich  soms  weerloos  tegen  machtige  overheden  of  bedrijven.  Onder  tijdsdruk  en   de  angst  opdrachtgevers  te  verliezen  leveren  zij  minder  kritisch  werk  (ILO,   2006).  Deuze  (2007,  p.  86)  stelt  in  zijn  boek  Media  Work  dat  dit  niet  alleen  geldt   voor  freelancers.  Grote  mediabedrijven  staan  immers  ook  onder  druk  van  hun   geldschieters,  veelal  adverteerders.  Dit  kan  ook  het  werk  van  de  journalist  in   dienst  beïnvloeden,  die  opdrachten  uitvoert  van  hoger  hand.  De  

beroepsidentiteit  van  alle  journalisten  lijkt  daardoor  langzaam  te  veranderen.   Een  kleinschalige  organisatie  zoals  Bureau  Boven  zou  zich  daar  enigszins  tegen   kunnen  wapenen.  Zij  staan  immers  niet  alleen  en  hebben  geen  baas  die  hen   stuurt  of  kan  ontslaan.  Wel  krijgen  zij  subsidie  voor  gezamenlijke  opdrachten.   Mogelijkerwijs  beïnvloed  dat  hun  werk  enigszins.  

 

Algemeen  

-­‐ Waarom  zijn  de  leden  journalist?  

-­‐ Wat  beschouwen  zij  als  hun  beroepsidentiteit?    

-­‐ Wat  zijn  de  beroepswaarden  van  de  betrokken  journalisten?    

-­‐ Hoe  verhouden  deze  opvattingen  zich  tot  de  klassieke  beroepswaarden  

en  normen  van  de  journalistiek?    

-­‐ Welke  invloed  heeft  Bureau  Boven  op  bovengenoemde  zaken?  

Individueel  

-­‐ Ervaren  de  leden  persvrijheid?  

-­‐ Zijn  de  leden  wel  eens  bang  werk  kwijt  te  raken?     -­‐ Heeft  dat  invloed  op  de  producties?    

-­‐ Welke  invloed  heeft  Bureau  Boven  op  bovengenoemde  zaken?   -­‐ Zijn  de  leden  gedreven  door  creativiteit  of  productie?    

(12)

Bureau  Boven  

-­‐ Hebben  subsidies  invloed  op  de  inhoud  van  het  werk?  

-­‐ Onder  welke  voorwaarden  wordt  commercieel  werk  gedaan?     -­‐ Beïnvloed  dat  het  werk  als  journalist?    

-­‐ Welke  invloed  heeft  Bureau  Boven  op  bovengenoemde  zaken?    

1.3.4  Organisatie  

Hoewel  er  diverse  organisatievormen  zijn  voor  freelancers,  kennen  zij  allen  hun   mankementen.  Vakbonden  zouden  een  vuist  kunnen  maken,  maar  vinden  het   lastig  de  heterogene  groep  freelancers  te  organiseren,  vanwege  de  grote  variatie   in  werkzaamheden  en  conflicterende  belangen  van  verschillende  freelancers   (Osnowitz,  2007).  Bovendien  werken  veel  journalisten  niet  voor  één  werkgever   en  wisselen  zij  het  freelancersbestaan  af  met  een  sporadisch  dienstverband   (Cohen,  2011).  De  filmindustrie  in  Engeland  kent  kleinere  organisatievormen.   Leden  van  zulke  collectieven  zijn  beter  verzekerd  van  werk.  Lastig  is  wel  dat   deze  organisaties  vaak  functioneren  via  een  tussenpersoon  (Blair,  2003).   Journalisten  die  bij  de  leider  uit  de  gratie  raken  vanwege  een  conflict  of  het   afwijzen  van  werk,  komen  daarna  moeilijk  individueel  nog  aan  de  slag.  De   egalitaire  organisatiestructuur  van  Bureau  Boven  zou  dit  tegen  kunnen  gaan.  En   hoewel  een  kleinere  organisatie  minder  macht  heeft  dan  een  vakbond,  kunnen   de  leden  elkaar  mogelijk  wel  moreel  steunen  in  onderhandelingen  en  werk.      

-­‐ Heeft  het  collectief  een  redactievergadering?    

-­‐ In  hoeverre  waakt  het  collectief  over  de  individuele  belangen?   -­‐ Helpt  het  collectief  bij  conflicten  met  opdrachtgevers  of  bronnen?     -­‐ Helpt  het  collectief  bij  onderhandelingen  over  geld  en  auteursrechten?   -­‐ Wat  draagt  het  collectief  bij  aan  het  individuele  werk?  

-­‐ Doen  de  leden  van  iets  bij  Bureau  Boven  dat  zij  als  freelancer  of  

werknemer  niet  hadden  gekund?    

-­‐ Wat  is  het  verdienmodel?     -­‐ Hoe  wordt  de  huur  betaald?  

 

(13)

Hoofdstuk  2:  Theoretisch  kader  

 

2.1  Inleiding  

Dit  theoretisch  kader  dient  de  casestudy  naar  Bureau  Boven  richting  te  geven.   Bureau  Boven  is  in  de  eerste  plaats  opgericht  als  werkplek  voor  freelancers.   Freelancers  van  wie  de  professionele  identiteit  wordt  gevormd  door  individuele   kenmerken  van  de  journalist  zoals  zijn  achtergrond,  beroepsidentiteit  en  

werkroutine,  de  organisatie  waarin  hij  werkt  en  de  context  waarbinnen  hij   opereert  (Reese,  2001).  Al  deze  niveaus  zijn  samen  van  belang  om  de   beroepsafwegingen  van  journalisten  te  begrijpen.  Reese  (2001)  ordent  de   analyseniveaus  van  micro  (individu)  naar  macro  (de  markt).  Hij  stelt  dat  een   journalist  zijn  eigen  beroepsopvattingen  heeft  die  vervolgens  door  steeds   grotere  structuren  worden  beïnvloed.  Over  de  achtergrond  van  de  journalist   wordt  als  het  ware  telkens  een  ander  sausje  gegoten  die  de  beroepsethiek  en   professionele  identiteit  verandert.  Een  sausje  van  respectievelijk  de  

beroepsroutines,  de  organisatie  waar  de  journalist  werkt  en  de  nationale  context   waarbinnen  hij  opereert.    

 

Het  model  van  Reese  (2001)  focust  zich  niet  perse  op  de  journalisten  in  dienst,   maar  de  volgorde  waarin  hij  zijn  analyseniveaus  plaatst  gaat  uit  van  een  

journalist  die  eerst  beïnvloed  wordt  door  zijn  achtergrond,  opleiding  en  

werkroutine,  daarna  door  de  redactie  waar  hij  verondersteld  wordt  te  werken  en   pas  op  het  laatst  door  de  overkoepelende  mediaorganisatie  of  nationale  

journalistiek.  Omdat  de  mondiale  media  steeds  meer  freelancers  inhuren  (ILO,   2006),  wordt  de  journalistieke  markt  al  in  een  vroeger  stadium  bepalend  voor  de   professionele  identiteit  van  journalisten.  Simpel  gezegd  dwingt  een  krapte  aan   banen  sommige  journalisten  te  kiezen  voor  het  freelancerschap  en  dwingen  de   dalende  tarieven  van  traditionele  media  sommige  freelancers  meer  commercieel   werk  te  doen  (Vinken  en  IJdens,  2013),  hetgeen  de  beroepsethische  afwegingen   eerder  kan  beïnvloeden  dan  bijvoorbeeld  een  mediaredactie  doet.  In  het  geval   van  Bureau  Boven  is  de  organisatie  opgezet  door  de  freelancers  zelf.  Freelancers   die  misschien  ook  voor  een  zelfstandig  bestaan  hebben  gekozen,  omdát  er  geen   werk  was.  Om  een  beeld  te  krijgen  van  de  markt  waarin  de  freelancers  zich   begaven  toen  Bureau  Boven  werd  opgericht,  wordt  in  deze  scriptie  het  laatste   analyseniveau  van  Reese  (2001)  -­‐  de  context,  het  medialandschap  en  de   journalistieke  markt  -­‐  als  eerste  analyseniveau  gebruikt.  Het  medialandschap   evenals  de  ontwikkelingen  die  geleid  hebben  tot    een  journalistieke  

arbeidsmarkt  met  meer  freelancers  dan  vaste  redacteuren  (Deuze,  2014).  Dit   vormt  vervolgens  het  kader  waarbinnen  het  freelancecollectief  is  ontstaan  –   analyseniveau  1.  

 

(14)

en  een  collectief  aan  te  gaan,  is  het  van  belang  de  achtergrond  van  de  freelancer   te  begrijpen  –  analyseniveau  2.    Wat  zijn  de  grootste  uitdagingen  voor  

freelancers?  Dat  wordt  uitgebreid  behandelt  in  dit  hoofdstuk,  maar  een  beknopt   antwoord  op  die  laatste  vraag  is  snel  gevonden:  het  vinden  van  voldoende  werk   en  onderhandelen  over  verdiensten  en  auteursrecht  (Cohen,  2011;  Vinken  en   IJdens,  2013;  Vers  in  de  Pers,  2013).    

 

De  consequenties  van  de  keuze  voor  het  freelancerschap  kunnen  invloed  hebben   op  de  individuele  beroepsidentiteit  en  journalistieke  werkroutine  van  de  

freelancers  –  analyseniveau  3.  De  tanende  markt  en  teruglopende  inkomsten   dwingen  freelancers  steeds  meer  commercieel  werk  te  doen  om  rond  te  komen   (Vinken  en  IJdens,  2013).  Tegelijkertijd  zijn  freelancers  minder  gebonden  aan  de   beroepswaarden  van  een  vaste  werkgever.  Mits  hun  portemonnee  dat  toelaat,     kunnen  freelancers  immers  altijd  klussen  weigeren  die  niet  binnen  hun  eigen   kader  passen  (Das,  2007).  Dit  hoofdstuk  beschrijft  het  spanningsveld  tussen   commercieel  werk  en  de  vrijheid  die  beide  invloed  kunnen  hebben  op  de  

journalistieke  onafhankelijkheid,  met  een  uitstapje  naar  commerciële  producties   binnen  traditionele  nieuwsorganisaties.  Vooral  omdat  het  later  in  dit  onderzoek   interessant  is  te  bekijken  hoe  de  leden  van  Bureau  Boven  hun  beroepsethiek   bewaren  en  omgaan  met  het  aannemen  van  commercieel  of  minder  journalistiek   werk.    

 

Hoewel  het  in  deze  fase  van  het  onderzoek  niet  duidelijk  is  wat  het  motief  is  deel   te  nemen  aan  Bureau  Boven,  kan  wel  gekeken  worden  naar  de  mogelijke  

redenen  een  dergelijke  samenwerking  aan  te  gaan.  Vanuit  het  aloude  principe   ‘samen  sta  je  sterk’  zou  een  collectief  de  freelancer  –  in  ieder  geval  deels  -­‐   kunnen  wapenen  tegen  grillen  die  worden  genoemd  in  het  onderzoek  van   Vinken  en  IJdens  (2013):  dalende  lonen,  auteursrechten.  Tegelijkertijd  kan  de   gezamenlijke  organisatievorm  invloed  hebben  op  de  professionele  identiteit  van   de  betrokken  journalisten  –  analyseniveau  4.  Een  freelancecollectief  als  

bundeling  van  losse  entiteiten  werkt  mogelijk  anders  dan  een  mediaorganisatie   met  een  top-­‐down  beleid  die  de  professionele  identiteit  van  de  daar  werkzame   journalisten  beïnvloed.  Over  freelancecollectieven  is  weinig  wetenschappelijke   informatie.  Om  toch  een  beeld  te  scheppen  van  de  organisatiemogelijkheden   voor  freelancers  en  de  voordelen  die  daaraan  verbonden  zijn,  beschouw  ik  welke   organisatiemethoden  bekend  zijn  en  wat  de  wetenschap  daarover  zegt.    

   

2.2  De  journalistiek  in  context  

Lange  tijd  hadden  kranten  de  monopolie  op  het  nieuws.  Later  kwamen  daar   omroepen  bij.  Met  de  komst  van  het  internet  zijn  de  consumenten  vrijer  dan  ooit   zelf  het  platform  te  kiezen  waar  zij  hun  nieuws  vandaan  halen  (Riordan,  2014).    

(15)

Waar  men  vroeger  bereid  was  te  betalen  voor  nieuws  en  bereid  was  te  wachten   tot  het  acht  uur  journaal  of  de  krant  op  de  mat,  zijn  mensen  gewend  geraakt  dat   informatie  continu  naar  ze  toe  wordt  geworpen.  In  hun  onderzoek  naar  de  jonge   nieuwsgebruiker  signaleren  Cauwenberge,  Beentjes  en  d’Haenens  (2011)  dat  er   een  toenemende  vraag  komt  naar  nieuws  op  maat  waarbij  de  lezer  zelf  kan   bepalen  welk  nieuws  wanneer  beschikbaar  moet  zijn  (Cauwenberge,  Beentjes  en   d’Haenens,  2011).  Internet  voorziet  beter  in  die  behoefte  dan  traditionele  

nieuwsbronnen  (Cauwenberge,  Beentjes  en  d’Haenens,  2011).      

Relatieve  schaarste  aan  de  aanbodzijde  heeft  plaats  gemaakt  voor  overvloed  aan   gratis  bronnen  via  internet.  Tegelijkertijd  besteedt  de  consument  meer  tijd  aan   media  dan  ooit  (Deuze,  2014),  alleen  is  hij  minder  bereid  te  betalen  en  heeft  hij   de  media  niet  altijd  meer  nodig.  Door  sociale  media  en  platformen  zoals  Youtube,   Facebook  en  Twitter  heeft  iedereen  een  potentieel  podium  en  publiek  voor  zijn   content.  

 

Betalen  voor  informatie  is  daardoor  niet  meer  vanzelfsprekend.  Betalende   consumenten  en  adverteerders  lopen  weg  bij  traditionele  media  en  nieuwe   platformen  hebben  nog  amper  een  verdienmodel.  Dit  verlies  wordt  

doorberekend  aan  de  makers  van  die  content:  de  journalisten.      

Met  de  trend  van  journalistieke  vernieuwing  en  de  relatieve  teloorgang  van  de   vanzelfsprekende  media-­‐instituties  krijgen  steeds  minder  journalisten  een  vaste   baan  (ILO,  2006;  Deuze,  2014).  Bovendien  komen  er  steeds  meer  journalisten   waardoor  de  waarde  van  content  en  het  journalistieke  werk  nog  verder   devalueert  (ILO,  2006;  Cohen,  2011).  Uit  een  grootschalige  survey  van  de  

International  Labour  Office  in  2006  onder  41  nieuwsorganisaties  verspreid  over   38  landen,  blijkt  dat  53,6  procent  van  de  organisaties  minder  is  gaan  betalen.   Meer  dan  de  helft  (56,6  %)  van  de  respondenten  heeft  het  dienstverband  van   journalisten  zien  veranderen  naar  meer  individuele  contracten,  lagere  lonen  en   jongere,  lager  geschoolde  journalisten  (ILO,  2006).      

 

Cohen  (2011),  die  onderzoek  deed  naar  de  rechten  van  freelancers  in  Canada,   beschrijft  dat  het  freelancen  gemeengoed  is  geworden.  Uit  de  survey  van  ILO   (2006)  blijkt  dat  een  derde  van  de  journalisten  wereldwijd  freelancet  of  werkt   met  een  tijdelijk  contract.  Dit  wordt  ook  beschreven  in  Nederlands  onderzoek.   Daar  ligt  dat  percentage  zelfs  stukken  hoger:  twee  derde  van  de  journalisten  in   Nederland  is  freelancer  (Vers  in  de  Pers,  2013)  en  de  werkloosheid  onder   journalisten  stijgt  (Villamedia,  20  nov.  2014).  Waar  freelancen  vroeger  een   bewuste  keuze  was  van  een  kleine  groep  individuen,  dwingt  de  markt    een  groot   deel  van  de  journalisten  nu  freelancer  te  worden  buiten  hun  intentie  om  (Cohen,   2011;  Vinken  en  IJdens,  2013).  Dit  verplaatst  het  bedrijfsrisico  van  instituties   zoals  de  staat  en  mediabedrijven  naar  het  individu.  De  individuele  journalist  is  

(16)

zelf  een  bedrijf  geworden.  Hij  moet  zelf  waken  voor  een  productieve  en  zekere   toekomst  (Deuze,  2007  p.  84).  Door  de  combinatie  van  gezamenlijk  en  

individueel  werk,  zullen  de  freelancers  bij  Bureau  Boven  persoonlijk  waken  over   hun  inkomen  en  als  collectief  waken  over  het  gezamenlijke  deel.  Gezamenlijke   projecten  kunnen  bovendien  een  buffer  vormen  voor  een  schaarste  aan  

individueel  werk.      

 

2.3  Freelancers  

De  krappe  markt  en  het  toenemend  aantal  werkloze  journalisten  schetst  een   negatief  beeld  van  de  freelancer:  een  hulpeloze,  kwetsbare  groep,  die  niets  liever   wil  dan  een  vaste  baan  om  wél  rond  te  kunnen  komen.  De  enige  uitzondering  is   de  vrijgevochten  groep  journalisten  die  liever  alleen  werkt  en  altijd  al  alleen   wilde  werken  –  de  kleine  groep  freelancers  van  oudsher  (Cohen,  2011).      

Uit  onderzoek  van  Bögenhold,  Heinonen,  en  Akola  (2014)  naar  zelfstandigen  in   Finland,  blijkt  dat  dit  beeld  te  zwartgallig  is.  Zelfstandig  werken  is  niet  zo  zwart   wit  als  enerzijds  armoedig  freelancen  en  anderzijds  zelfredzaam  vrij  werken,   zonder  hiërarchie.  Ongeveer  een  derde  (28%)  van  de  ondervraagde  journalisten   is  noodgedwongen  zelfstandig,  tegen  bijna  20  procent  zelfgekozen.  De  rest,  51,9   procent,  is  een  beetje  van  beide.    

 

Toch  worstelen  veel  freelancers  met  zaken  die  collega’s  met  een  vaste  baan  niet   hebben.  Uit  de  internationale  survey  van  ILO  (2006)  blijkt  onder  meer  dat   freelancers  slechter  worden  betaald  (73,2  %),  minder  zeker  zijn  van  werk  (85,4   %),  minder  toegang  hebben  tot  zaken  zoals  ziekteverlof  of  vakantiegeld  (80,4  %),     minder  verzekerd  zijn  van  gezondheid  en  veiligheid  (70,7  %),  minder  

trainingsmogelijkheden  hebben  (78,1  %),  slechter  verzekerd  zijn  (68,3  %)  en   minder  veilig  zijn  in  gevaarlijke  werksituaties  (75,6  %).  

 

Vinken  en  IJdens  (2013)  schetsen  een  vergelijkbaar  beeld  van  Nederland.    Van  de   Nederlandse  journalisten  is  40  procent  freelancer  uit  ondernemerschap,  30   procent  voelt  zich  gedwongen  door  de  markt.  Slechts  5  procent  ambieert  een   baan  in  loondienst,  maar  een  kwart  van  hen  zou  wel  een  combinatie  willen.   Hoewel  de  freelancer  uit  overtuiging  het  overwegend  beter  doet  dan  de   gedwongen  freelancer  ervaren  zij  over  het  algemeen  veel  concurrentie  –  ‘die  

door  sommigen  als  last  wordt  ervaren’  (Vinken  en  IJdens,  2013  p.  1)  -­‐  ,  is  het  

belastbaar  inkomen  zeker  17  procent  gedaald,  is  44  procent  in  het   levensonderhoud  afhankelijk  van  een  partner    en  zijn  freelancers  slecht  

verzekerd:  “ruim  66%  is  niet  verzekerd  tegen  arbeidsongeschiktheid  (was  60%  in  

2003),  88%  niet  tegen  werkloosheid  en  35%  legt  niets  opzij  voor  de  oude  dag  (was   40%  in  2003).  Bijna  44%  is  om  rond  te  kunnen  komen  afhankelijk  van  een  partner”  

(17)

 

Het  belangrijkste  obstakel  voor  een  freelancer  is  het  vergaren  van  voldoende   werk,  dus  inkomen  (Storey,  Salamand  en  Platman,  2005;  Vinken  en  IJdens   ,2013).  Veel  werk  in  de  hedendaagse  journalistiek  wordt  gedaan  op  basis  van   tijdelijke  contracten,  freelance  of  in  tijdelijke  productieteams  (Blair,  2003;  Deuze,   2007  p.  87).  Werk  komt  veelal  binnen  via  het  informele  netwerk,  al  dan  niet   opgedaan  tijdens  een  eerder  dienstverband  (Storey,  Salamand  en  Platman,   2005).  De  betaling  wordt  vastgesteld  op  basis  van  succes  bij  eerdere  klussen  en   de  mate  waarin  iemand  doet  wat  hem  gevraagd  wordt  (Deuze,  2007  p.  87).  Uit   onderzoek  in  de  late  jaren  ’90  is  gebleken  dat  participatie  in  (in-­‐)formele,  lokale,   dynamische,  sterkte  en  ondersteunende  netwerken  cruciaal  is  voor  het  vergaren   van  werk  in  de  mediabranche  (Deuze,  2007  p.  87).  Dat  maakt  het  moeilijk  voor   freelancers  zonder  zo’n  netwerk  om  klussen  te  vergaren  en  te  onderhandelen   over  zaken  zoals  prijs  en  auteursrecht  (Storey,  Salamand  en  Platman,  2005;   Osnowitz,  2007;  Cohen,  2011).  Die  onderhandelingspositie  brokkelt  verder  af   omdat  veel  werk  gedaan  wordt  door  nieuwkomers  en  stagiaires,  die  zo  goedkoop   werken  dat  de  tarieven  verder  dalen  (Storey,  Salamand  en  Platman,  2005).  De   leden  van  Bureau  Boven  profiteren  hoe  dan  ook  van  hun  eigen  netwerk  en   vergaren  gezamenlijk  werk  via  hun  gezamenlijk  netwerk.  In  hoeverre  hun   collectief  bijdraagt  aan  hun  individuele  werk,  moet  blijken  uit  dit  onderzoek.    

De  hierboven  genoemde  achtergestelde  positie  van  een  willekeurige  journalist   wordt  beter  als  een  journalist  bekendheid  heeft  en  daarom  lezers  of  kijkers  trekt.   Dit  gaat  alleen  op  voor  een  select  clubje  columnisten  en  presentatoren.  Voor  alle   anderen  is  het  moeilijk  hun  reputatie  te  beheersen  (Storey,  Salamand  en  

Platman,  2005).  En  vanwege  het  ‘voor  jou  tien  anderen’  principe  en  de  slechte   organisatie  van  freelancers  in  de  vorm  van  vakbonden  kunnen  freelancers  zich   maar  moeilijk  verzetten  tegen  hun  tanende  positie  (Blair,  2003;  Storey,  

Salamand  and  Platman,  2005;  Osnowitz,  2007).  Tarieven  dalen  en  doorplaatsing   van  artikelen  door  grote  mediabedrijven  op  meerdere  platforms  is  aan  de  orde   van  de  dag  (Vinken  en  IJdens,  2013).  Freelancers  krijgen  contracten  waarmee  ze   afzien  van  hun  rechten.  De  macht  om  hierover  te  onderhandelen  is  er  niet,  omdat   de  mediabedrijven  weten  dat  de  journalisten  werk  nodig  hebben  (Cohen,  2011).      

De  behoefte  naar  werk  leidt  ertoe  dat  veel  freelancers  naast  hun  journalistieke   werk  ook  commerciële  klussen  moeten  aannemen.  Das  (2007)  beschrijft  dat   freelancers  in  Sydney  de  vrijheid  hebben  om  klussen  af  te  wijzen  wanneer  het   hen  om  wat  voor  reden  –  vaak  onafhankelijkheid  –  niet  zint.  De  kanttekening  is   wel  dat  journalisten  genoeg  werk  moeten  hebben  om  deze  afweging  te  kunnen   maken.  Uit  de  praktijk  blijkt  dat  deze  vrijheid  er  vaak  niet  is.  De  succesvolste   freelancers  –  in  termen  van  verdiensten  –  zijn  degenen  die  veel  commerciële     klussen  doen,  zo  blijkt  onder  meer  uit  Vinken  en  IJdens  (2013).  In  het  uiterste   geval  verschilt  het  gemiddelde  uurtarief  van  freelancers  die  voornamelijk  voor  

(18)

de  media  werken  17  euro  met  het  uurtarief  van  freelancers  die  voornamelijk   werken  voor  niet-­‐media.  De  tarieven  zijn  gemiddeld  respectievelijk  55-­‐59  euro   per  uur  en  rond  de  72  euro  per  uur  (Vinken  en  IJdens,  2013).  

   

Uit  de  survey  van  Vinken  en  IJdens  (2013)  blijkt  verder  dat  freelancers   gemiddeld  3,4  opdrachtgevers  hebben.  Dat  zijn  voor  de  hand  liggende  

journalistieke  bedrijven  zoals  de  dagbladen,  omroepen  en  regionale  media  en   semi-­‐commerciële  bedrijven  zoals  vaktijdschriften,  publiekstijdschriften  en   opdrachten  uit  het  bedrijfsleven.  De  freelancer  heeft  een  allegaartje  van   opdrachtgevers  waar  de  medewerker  in  vaste  dienst  dat  niet  heeft.  In  theorie   zou  Bureau  Boven  hier  tussenin  kunnen  zitten.  Zij  zijn  hun  eigen  merk  met  hun   eigen  specialisatie.  De  spreiding  van  opdrachtgevers  en  de  afweging  tussen   klussen  moeten,  willen  of  kunnen  doen,  kan  voor  een  collectief  anders  liggen  dan   voor  freelancers  of  vaste  medewerkers.  

   

2.4  Beroepsidentiteit  

De  prangende  behoefte  naar  werk  onder  freelance  journalisten  zorgt  dat  zij   beroepsafwegingen  moeten  maken  die  de  traditionele  journalistieke  waarden   zoals  onafhankelijkheid  of  de  waakhondfunctie  kunnen  schaden.  De  

veranderende  aard  van  het  journalistieke  werk  is  belangrijk  omdat  de  media  een   belangrijke  rol  speelt  als  vierde  pijler  in  de  democratie  (ILO,  2006).  

Uit  de  internationale  survey  van  ILO  (2006)  blijkt  dat  de  onzekere  

werkverhoudingen  zorgen  voor  timide  verslaggeving,  een  minder  kritische   werkhouding  en  oppervlakkiger  nieuws  door  druk  van  de  overheid  en  

adverteerders.  In  landen  waar  meer  gewerkt  wordt  met  korte  contracten  zijn   journalisten  bang  hun  baan  te  verliezen  als  zij  te  scherp  schrijven.  

Onderzoeksjournalistiek  komt  onder  druk  te  staan  omdat  er  simpelweg  geen  tijd   of  geld  voor  is.  Oppervlakkiger  bezien  zorgt  minder  geld  voor  minder  moeite  dus   minder  diepgang  in  een  productie  (ILO,  2006).  Bovendien  is  het  voor  individuen   lastig  om  machtige  partijen  te  weerstaan.  Een  rechtszaak  over  een  negatief   artikel  is  makkelijker  gestart  tegen  een  freelancer  dan  tegen  journalist  die  een   hele  redactie  achter  zich  heeft.  Sommige  freelancers  in  Sydney  gaven  aan  dat  dit   hun  keuze  iets  wel  of  niet  op  te  schrijven  soms  beïnvloedt  (Das,  2007).  

 

In  theorie  maakt  dit  de  freelancejournalist  minder  onafhankelijk  in  zijn   berichtgeving  dan  een  redacteur  in  vaste  dienst.  De  vraag  is  wel  of  dat  in  de   praktijk  ook  zo  werkt.  Iemand  die  een  bewuste  scheiding  maakt  tussen   journalistiek  en  commercieel  werk,  waakt  misschien  scherper  over  de  

onafhankelijkheid  van  zijn  journalistieke  producten.  Bovendien  is  commercie   ook  bij  de  traditionele  opdrachtgevers  geen  vies  woord  meer.  Zo  publiceert  de   economiesite  van  NRC  Handelsblad,  NRCQ,  zogeheten  partnercontent  tegen   betaling  en  werkte  Vrij  Nederland  samen  met  het  Rijksmuseum.    

(19)

 

‘We  behouden  onze  journalistieke  integriteit-­‐  met  het  Rijksmuseum  willen  we  best   gezien  worden.  Maar  de  eerlijkheid  gebiedt  te  zeggen  dat  we  op  een  punt  zijn   aanbeland  waarop  we  zelfs  bereid  zijn  met  Shell  te  praten  als  dat  een  product  op   kan  leveren  waar  we  ons  senang  bij  voelen’,  aldus  Robert  van  de  Griend  adjunct   hoofdredacteur  Vrij  Nederland  in  Villamedia  (Nab,  2014)  

 

Vrij  Nederland  is  een  voormalig  verzetskrant  en  daarmee  een  van  de  

Nederlandse  vaandeldragers  van  de  onafhankelijke  journalistiek.  Van  der  Griend   beschrijft  in  het  interview  met  Villamedia  dat  het  lange  tijd  ondenkbaar  was   überhaupt  met  commerciële  partijen  te  praten  over  samenwerking  (Nab,  2104).   Maar  aangezien  het  klassieke  systeem  van  advertenties  volgens  hem  afbrokkelt,   is  die  positie  veranderd.  “De  tijd  om  maar  nee  te  blijven  zeggen  is  voorbij”,  zegt   Van  der  Griend  (Nab,  2014).    

 

Zoals  freelancers  commerciële  klussen  aannemen  om  aan  geld  te  komen,  zoeken   mediaredacties  naar  nieuwe  manieren  om  omzet  te  vergaren.  Vaste  

medewerkers  van  media  moeten  in  de  toekomst  wellicht  commerciële  klussen   naast  hun  journalistieke  werk  doen.  De  afweging  ligt  respectievelijk  bij  het   individu  of  bij  de  hoofdredactie.    

 

Deuze  (2007,  p.  86)  geeft  aan  dat  het  te  simpel  is  om  de  vrijheid  van  het  individu   enerzijds  of  de  afhankelijkheid  van  inkomen  anderzijds  als  belangrijkste  

voorspeller  te  gebruiken  voor  de  onafhankelijke  berichtgeving  en  het  behoud   van  individuele  beroepswaarden.  De  diversiteit  tussen  freelancers  en  

nieuwsorganisaties  die  evengoed  te  maken  hebben  met  commerciële  én   journalistieke  afwegingen  is  wereldwijd  te  groot.  Wel  creëert  iedere  journalist   een  eigen  werkroutine  en  professionele  identiteit,  zelfstandig  of  binnen  een   organisatie.    

 

Zo  krijgen  werknemers  in  de  media  ook  te  maken  met  de  eerder  genoemde   individuele  verantwoordelijkheid.  Ook  zij  moeten  balanceren  tussen  de  

tegenstrijdige  verlangens  van  creativiteit  en  commercie  en  de  toegenomen  vraag   van  een  competitieve,  technologie  gedreven  werkomgeving  vertalen  in  een   betekenisvolle  professionele  journalistiek  beroepsidentiteit  (Deuze,  2007  p.  85).    

Het  is  wellicht  mede  daarom  dat  de  ondervraagde  journalisten  in  de  ILO  survey   (2006)  verdeeld  zijn  over  de  daadwerkelijke  impact  van  het  individuele  werken   op  persvrijheid  en  journalistieke  onafhankelijkheid:  19,5  procent  van  de  

respondenten  dacht  dat  individueel  werk  de  persvrijheid  inperkt,  63,4  procent   dacht  van  niet;  19,5  procent  van  de  respondenten  dacht  dat  freelancen  leidt  tot   meer  autonomie,  waar  51,2  procent  het  tegenovergestelde  vond.  Het  is  duidelijk  

(20)

dat  freelancers  beroepsethische  nadelen  zien  in  het  nieuwe  journalistieke   werken,  echter  niet  unaniem.    

 

Deuze  (2007  p.98)  maakt  in  zijn  onderzoek  onderscheid  tussen  twee  

werkvormen.  De  marktlogica  en  redactielogica,  waarbij  marktlogica  gedreven   wordt  door  de  waarde  van  de  content  voor  de  massa  en  redactielogica  meer   journalistiek  inhoudelijk  op  waarde  wordt  geschat.  Een  lijstjessite  als  Buzzfeed   wil  vooral  veel  clicks  terwijl  respectievelijk  de  landelijke  dagbladen  de  waarde   van  hun  journalisten  beoordelen  aan  de  hand  van  bevestiging  uit  het  vak  en   journalistieke  prijzen  zoals  de  Tegel.  

 

Een  nieuwe,  amper  onderzochte  werkvorm  in  de  hedendaagse  journalistiek  is   het  freelancecollectief  Bureau  Boven.  Bureau  Boven  doet  veel  eigen  

gesubsidieerde  projecten.  Subsidieaanvragen  worden  op  inhoud  beoordeeld  en   zijn  daarom  eerder  onderhevig  aan  de  redactielogica.  Tegelijkertijd  kan  de   onzekerheid  over  het  freelancerschap  van  de  deelnemers  leiden  tot  meer   marktgedreven  motieven,  afhankelijk  van  het  aanbod  van  werk  zoals  eerder   werd  genoemd.    

 

De  effecten  van  verhoudingen  tussen  verschillende  soorten  werk  op  hun   professionele  identiteit,  zouden  de  leden  in  theorie  samen  kunnen  beheersen.   Zoals  in  iedere  onderneming  zullen  zij  een  werkroutine  hebben,  die  individueel   bestaat  of  natuurlijk  samen  ontstaat.  Het  is  aannemelijk  dat  zij  onder  druk  van  de   individualiserende  en  tanende  markt  die  de  hele  journalistiek  treft,  ook  enigszins   inleveren  op  creativiteit  en  onafhankelijkheid.  Dat  zal  later  in  dit  onderzoek   blijken.  

   

2.5  Organisatie  

De  oplossing  voor  de  afnemende  macht  van  het  individu  schuilt  wellicht  in  een   collectieve  organisatie.  Traditionele  arbeidersgroepen  zijn  gewend  zich  te   verenigen  in  vakbonden.  In  Nederland  kennen  we  de  NVJ,  de  

Freelancersassociatie  en  Lira  –  een  soort  vakbonden  voor  journalisten  en   tekstschrijvers.  Er  zijn  geen  onderzoeken  naar  de  uitkomsten  van  hun  inzet,   ofwel  wat  zij  werkelijk  betekenden  voor  freelancers  de  afgelopen  jaren.      

Internationaal  zijn  meer  gegevens  over  wat  deze  vakbonden  bereiken.  Osnowitz   (2007)  deed  onderzoek  naar  The  Freelancers  Editorial  Association  in  de  

Verenigde  staten.  Als  vakbond  voor  journalisten  mengen  zij  zich  vanaf  de  jaren   ’80  in  de  geschillen  van  freelancers  met  hun  opdrachtgevers.  Volgens  een   traditionele  vakbondsstrategie  probeerden  zij  het  freelancerswerk  te  

(21)

hiërarchische  structuren  dan  bij  vaste  dienstverbanden,  bleken  alle  individuele   belangen  moeilijk  collectief  te  organiseren  (Osnowitz,  2007).      

 

Cohen  (2011)  onderzocht  nagenoeg  hetzelfde  in  Canada.  Zij  vond  dat  het   moeilijker  werd  voor  vakbonden  om  voor  journalisten  op  te  komen,  doordat  er   steeds  meer  freelancers  zijn  met  verschillende  wensen  en  belangen.  Het  blijkt   moeilijk  mensen  te  organiseren  die  niet  voor  één  werkgever  werken  en  een  vast   dienstverband  afwisselen  met  een  freelancersbestaan,  zoals  veel  zelfstandigen   doen.  Freelancers  hebben  het  volgens  haar  onderzoek  niet  zo  op  vakbonden   omdat  het  lange  tijd  een  keuze  was  om  strikt  individueel  te  werken  in  plaats  van   op  een  redactie,  waar  journalisten  zich  wel  verenigden  (Cohen,  2011).    

 

In  het  huidige  medialandschap  is  de  macht  van  het  individu  dusdanig  klein  dat   mensen  het  idee  hebben  dat  hun  invloed  marginaal  is  (Vinken  en  IJdens,  2013).   Daarom  blijven  ze  liever  kijken  naar  hun  eigen  belang  en  naar  individuele   oplossingen,  dan  dat  ze  zich  verenigen  (Cohen,  2011).  Bovendien  geldt  onder   freelancers  een  meer  principieel  bezwaar  tegen  de  vakbondsorganisatie:   onderhandelen  over  geld  hoort  niet  in  de  journalistiek.  Het  is  laag  en  

onprofessioneel.  De  motivatie  moet  namelijk  niet  geld  gedreven  zijn,  maar  je   moet  het  als  een  voorrecht,  een  roeping  zien  te  schrijven  (Cohen,  2011).      

Een  andere  oplossing  in  de  organisatie  van  freelancers  is  het  kleinere  collectief.   Cohen  (2011)  spreekt  wel  van  het  bestaan  van  informele  organisaties,  maar  de   omvang  en  het  nut  daarvan  blijft  onderbelicht.  Dergelijk  onderzoek  is  wel  gedaan   in  het  Verenigd  Koninkrijk.  Daar  onderzocht  Blair  (2003)  tijdelijke  werkgroepen   in  de  filmindustrie:  groepen  freelancers  die  samen  productieklussen  aannemen.      

De  tijdelijke  werkgroepen  zoals  beschreven  door  Blair  (2003)  kennen  vaak  een   leider,  die  als  baas  wordt  gezien.  Die  leider  heeft  een  sleutelpositie  omdat  hij  het   werk  aanneemt  en  verdeelt.  Die  hiërarchische  structuur  zorgt  voor  veel  

zekerheid  op  gebied  van  betaling,  maar  ook  in  sommige  gevallen  voor  een  scheve   verdeling  in  werk  onder  mensen  die  niet  aangesloten  zijn  bij  de  werkgroepen  of   minder  hoog  in  de  boom  zitten  van  het  collectief  (Blair,  2003).    

 

De  werkgroepen  helpen  deels  bij  het  werven  van  nieuwe  opdrachten,  maar  het  is   ook  lastig  om  te  weigeren  als  je  geen  tijd  hebt  of  de  voorwaarden  niet  goed  zijn:   voor  jou  tien  anderen  en  wanneer  iemand  eenmaal  uit  de  gratie  is  bij  de  leider,   dan  blijkt  het  moeilijk  in  de  toekomst  weer  wat  via  de  werkgroep  te  doen  (Blair,   2003).  Een  permanent  collectief  kan  een  reactie  zijn  op  deze  onzekerheden.      

De  semipermanente  werkgroepen  zijn  gelegenheidscollectieven,  die  via  een   sleutelpersoon  specifiek  worden  aangenomen  voor  een  klus.  Het  collectief  vormt   of  hergroepeert  zich  vanwege  een  externe  opdracht.  In  de  Nederlandse  situatie  

(22)

werkt  het  in  veel  gevallen  andersom.  De  Nederlandse  collectieven  zijn   overwegend  werkplekken  voor  freelancers,  die  zich  in  sommige  gevallen  als   geheel  naar  buiten  toe  presenteren  om  meer  werk  te  vergaren.  Vanwege  de   nadruk  op  het  individu,  zullen  mensen  wat  meer  onzekerheden  ervaren  op  het   gebied  van  de  werving  van  klussen  dan  in  de  Britse  situatie.  Natuurlijk  kunnen   de  leden  van  de  collectieven  elkaar  nog  steeds    helpen  met  advies  en  het  

vergaren  van  werk  en  hebben  de  freelancers  de  vrijheid  zelf  opdrachtgevers  aan   te  schrijven.  In  tegenstelling  tot  vakbonden  staan  de  neuzen  bij  collectieven  meer   dezelfde  kant  op,  al  is  het  de  vraag  in  hoeverre  zij  hun  belangen  verdedigen   wanneer  het  niet  om  gezamenlijk  werk  gaat.    

 

Nederlandse  collectieven:    

-­‐ Arnhems  Persagentschap,  Arnhem:  4  leden  (2  tekst,  2  fotografen),   journalistiek  en  commercieel  werk  (KVK,  internet).  Geregistreerd  bij  de   KVK  als  persagentschap.  

-­‐ Bureau  Westeinde,  Den  Haag:  2  leden,  geen  website  (Twitter,  2014).  Geen   KVK  vermelding.    

-­‐ Bureau  Wibaut,  Amsterdam:  20  leden,  werkplek  voor  freelancers  maar   nemen  ook  gezamenlijk  klussen  aan  (journalistiek  en  commercieel),   50/50  man/vrouw  (Internet;  NVJ  intern  overzicht,  2013).  Geen  KVK   vermelding.    

-­‐ Cerberus,  Den  Haag:  4  leden,  gespecialiseerd  in  juridische  en  politieke   verslaggeving  (Internet,  KVK).  Geregistreerd  bij  de  KVK  als  

persagentschap.  

-­‐ De  laatste  paling,  Amsterdam:  2  leden,  gespecialiseerd  in  verslaggeving   over  voedsel.  (NVJ  intern  overzicht,  2013;  internet).  Geen  KVK  

vermelding.  

-­‐ Mediacontainer,  Utrecht,  Amsterdam:  leden  onbekend,  activiteit  

onbekend,  website  offline,  laatste  twitterbericht  2011,  niet  meer  samen   volgens  de  NVJ.  Geen  KVK  vermelding.  

-­‐ Mevrouw  Van  Dale,  Amsterdam:  2  leden,  beide  onafhankelijk  van  elkaar   ingeschreven  bij  de  KVK  met  de  bedrijfsnaam  die  vermeld  is  in  de  naam   van  hun  eenmanszaak.  Werken  onder  andere  voor  LINDA,  FD,  Fab,  Parool,   RED  en  Margriet  (Internet,  KVK,  NVJ  intern  overzicht  2013).  

-­‐ Rondje  van  Pavlov,  Leiden:  Collectief  van  6  mannen,  doen  ook  

videoproducties,  werken  onder  andere  voor  BNN,  BNR,  Veronica  (tv  en   mag),  Playboy,  Tweakers,  SMM  (Internet,  NVJ  intern  overzicht,  2013).   Geen  KVK  vermelding.  

-­‐ Schlikker  en  Van  Gorp,  Amsterdam:  2  leden,  maken  journalistieke  

producties  en  doen  werk  dat  daaraan  gelieerd  kan  zijn  zoals  presentaties,   gespreksleiding  en  interviews  (NVJ  intern  overzicht,  2013;  internet).   Geregistreerd  bij  de  KVK  onder  schrijven  en  andere  scheppende  kunst.    

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The irregular fluctuation of surface- averaged Nusselt number can be captured by the 3D simulation, while 2D simulation results show a regular fluctuation corresponding

revealed that transcranial direct current stimulation (tDCS) and motor imagery

This American Life seems to show that it is possible to make a product of journalism that can be unconventional in topic choice and in reporting style, but still

De praktijk geeft enkele nieuwe factoren aan die van belang zijn voor de samenwerking tussen een woningcorporatie en de gemeente, maar door de literatuur niet als zodanig van

De entertainmentbranche beloofde beterschap maar de minister stuurde in juni 2010 een brief naar de Tweede Kamer (tekst 7) waarin hij aangaf “extreem gewelddadige spellen” te

Dit doet PowNed mede door te verwijzen naar een aantal politieke functies van de media, in dit geval van de website GeenStijl?. De website GeenStijl vervult onder andere

In dit geval betekent ‘significant’ dat jongeren die zich vervreemd voelen van school en meer betrokken zijn bij geweld in groepsverband een grotere kans hebben op het hebben

De omroep moet een eigen identiteit hebben / een godsdienstige, maatschappelijke of geestelijke stroming vertegenwoordigen / (of zoals geformuleerd in de nieuwe Mediawet:) De