VAN
M.ALINOW[)KI
MET JJ;f.::JONDERE: .AANDAG
SY N".I.ETODOLOGIE.
deur
EDWARD
JAAmS
DE JAGER, Honns. B.A.Verhandeling ingehandig t or gedeeltelike nakoming van die vereistes vir die graad M.A. in di e Departement Voll{ekunde,
Fakult0it Lettere en Wysbegeerte aan die Potchefstroomse Universiteit vir
Christ!::;like Hoer Onderwys .
POTC:II8FSTROOM.
1961.
Sucht erst den Geist heraus zu treiben, Dann hat er die Teile in seiner Hand, Fehl t l eider nur das geistige Band'!
V 0 0 R W 0 0 R D.
Malinowski troon in die Voll::ekunde as 1 n reus onder die reuse. Veol wat die moderne volkekunde bereik het, is aan hierdie veelsydige volkekundige toe te skryf. Hy het homself onderGkei nie alleen as volkekun·"!ige navorser onder die Trobriandors ni.e maar o0k as lcermeestGr deur wie se hande veeJ. van die vooraanstaande volkelrundiges van ono tyd gegaan het. Dat die keuse op hom geval het by die kies van 'n onderwerp vir hierdie vr;rhandeling is dus te bngrype.
Die verhandeJ.ing val in twee dele uit een. In die eerste deel, bestaande uit hoofGtukke
I, II,
III en IV, is getrag om 1 n beskryvving en verklaring van Malinowski se funksionalistiese beskouings en sy m.etod0logie te gee. In hoofstuk I is 'n algemene inleiding as agtergrond gegee. In hoofstuk II is getrag om sy opvattings van die biologiese fundering van kultuur, teorio van behoeftes on begrip in-stalling te gee en aan te toon hoe dit die grondslae vorm van sy funksi.onaJ.isme. Vorvolgens i s in hoofstuk III sy opvattings ten opsigte van die histori.esG on kul tuurkontak en - verandering gaskets. Hoofstuk IV handel oor sy navor-singspraktyk en die tegnieke deur hom daarin toogepas . Hier is 1 n onderskeid gernaaJs: tusson sy s.lgemene grondslae vir die navorsingspraktyk en sy navorsingstegniek. In die tweecle deel, besta~mde ui t hoofstukko V, VI on VII, i s gepoog om1n waardoring te gee van die sake in die eersto deeJ. ganoe~.
In
hoofstuk V word die algemcnc grondslae van sy nav ors:Lngs-praktyk sowel as sy t ggniek van navorsing gmn·:l:.:trcleer. (Di t is dus 'n waardering van sy opvattings soos uit cengesit in hoofstu.kke II en IV) . Hoofstuk VI i s 'n waardering van sy beslcouings oor die historiose en k-ultuurkontak en -vcrandering. Veral is hier getrag om die saaJ.c oolc in perspekticf te stel en veral om te wys op dj_c plek van d:Le Volkekundige en sy navorsing t en opsigte van bele:Ld wat voortspruit ui t kul tuurkontak studi.cs. In hoofstuk VII is samevattend die negatiewe en positiewe aspekte aangetoon in .Malinowski se booefening van die volkekunde. Deurgaans is getrag om die ambivalensic tussen sy teorio en praktyk aan t~~ to on.Van die gebreke in hierdio studie is die skrywer terdee bewus en wil daarvoor ook geGn vorskonings aanvoer nie. Om NT..alinowski in al sy fasette en aspekte te be-handel bly steeds 'n buitegowone groot taak on hierdie studio moot beskou word as 'n poging van die skrywer om vir homself duidelikhcid omtront Malincw:3:·ci se volkekundige beoefc~ning t-::; v0rkry.
Die doel van 'n mecstcrsgraad is volgens Newson en Walk (Form and Standa~ds in ~thesis writing) viervuldig van aard.
(1)
Dit moet aantoon dat die navorser vertroud i s met die li teratuur en mt~todologie van r;,y vak.(2) Dit moet vir die student dion as 'n voorbe -reiding en 'n leerskool vorm vir verdGre navorsing;
(3) Dit moet die student leer om 'n onderskei-dingsvermoe t o ontwikkel .
(4)
Dit moot 'n bydrae (sekerlik nie so groot as die doktorsvorhandeling nio) tot die wetenskap lewer. Ten opsigte van punte(1), (2)
en (3) moet ondergetekende erken dat hy daar vecl by gcbaat hut en dat dit die moeito werd was . Ten opsigte van punt(4)
hoop onderget okende dat hy daarin go-slaag het.E.J . De Jager.
Universiteitskollege van Zoelooland, ~~mpangeni .
B!'~DANKINGS •
In dio oorste plok gaan my dank uit tot my promotor en loermeester, Prof . Dr. J.H. Cootzec. Hy was vir my nie alleen 1 n leermoester nio m::-1ar ook 1 n vriend vir wiG daar by my alle8n die hooesto wae..rdcring bostaan. Ek is veel dank aan hom v.-Jrskuldig vir sy al tyd simpatioke houding on duideliko l eiding. Om onder hom to :mag studeor hot was vir my 1n groot voorreg.
Graag wil ek ook my innigo dank ui tspr<:)ek teenoor Mnr. en Mevr. J. van der Wateren vir hullo porsoonlike belangstelling in my.
Ek v;ens verdor hartlik to be dank Mnr. on Mevr.
J. Blignaul t Gn ~.[evr. A. J. l!"'auru vir ~ulle loid.i.ng op ander gebiede. Sondor hull;:) simpatio on bemoudiging sou die pad veel swaardor gowees hot.
Oprogto dan~ ook aan die porsonoel van die ~Brdinanq Postma-biblioteek van dio P.U. vir C.H.O. en aan Nlnr.
Ungerer van die biblioteok van die Universitoitskollugo van Zoeloeland.
In die laastr:; plek my opregto dank aan my moeder van wio ok die oorsto beginsol van dio wysheid nl. die vroso van God gel oer hot. Dit is mot innigc liefdo, hoewcl sy vandag nio meer daar i s nio, dat ek hiordie v ~rhandoling aan haar nagodagtonis o~dra.
VOORWOORD. BEDANKINGS. INHOUDSOPGAAF. HOOFSTUK I, INHOUDSOPGAAF. BLADSY. ALG:2','1\l::m:; INr,:e;IDING. (A) l
- 13
~~~
(D)L:S:WENSIC:·~TJ VAN MAiriNOWSKI.
MALINOWSKI SJ~ n-:-~LJJfGHIK0TY. Vf;~RI~J.. PL:CK IN DII: VOIJ8KUND:·.~ •
BASIES:f~ GRONDBT.GRIPPE.
(a) Biologiese fundcring van kultuur. (b) Die begrippo: installing en funksie . (c) Die teorio van behoeftes,
(d) Holistiose kultuurbeskouing. (e) A - Histori8se opvatting. HOOFSTUK II.
(D) (E)
MALINOWSKI S:'~ Ir'UNKSIONALISTri;SE OP-. V J;.TTINGS ~-BIOLOGD<.;SI~ FUND.tjRING VAJ:-~
KUL~euun,
T
.
.--
:oRrr
;
VAN Btl10~~FTns,IN'-ST:t:LLING:":>. . 14-42
ALG·:::;vrr:n;~ INE':;JDI!T-.}.
BIOLOGIESB FUND-:;R:NG V .AN KULrPUUR. T£0RIE VAN F~HO~FTZS.
(a) Aleor.teon.
(b) Basieso behoe::tcs. (c) Afgeleida behoeftos. INST}jLLINGS.
DIE BELANGRIT.GIEID VA..W RL'::HDIE OPVACCTINGS VIH DIE FUl'TKSIONALIS~[E.
(a) Beskrywend.
~
1) Biologies•~ fundcring vo.n kul tuur. 2) Teorie vo.:1 bchoeftes.3) Instnllin:~s. (b) Verklarand.
HOOFSTUK III.
(A) DI~~ (a)
(b) (c)
MALINOWSKI SE B:.2:SKOUINGS OOTI DIJ~ ffTI:TCRr~Sl~ :l~l~· KULTUUilKONTAK EN
-VJ;)RANDE i:ITNG. 4 3-6 2
HISTORI~S.G :
Die his~ories~ godagterigting in die volke-lrunde.
(1)
Verteenwoordigers daarve.n. (2) Tipcring d~arvan.rlialinowski se aflwor van die historiese rigting.
Ontstannsgrondo vir sy afkoor : (1) Sy furucsion~lisme.
(2) Sy empirisme.
(
3)
Sy beskouing van die taak V3n die volke -kunde.(d) Ivlalinov,rski sE: beswaro teen historiese rokon-str-u.ksio.
(B) KULTUUHJ{ONTAK
:
m
-v::::RANDE:tiTNG. (a) Algemone inlciding.(b) Sy opvn tting van l'.:"J..l tu.urkontc.k on - vere.nde-ring,
(c) Sy met ode vir die bestudoring VEm lrul tu.ur:.... kontal( en -vc:rando:cing.
(d) Funksionalis1;ieso j_nslag in hic-'lrdie bc skou-ing.
HOO:B,:)TUK
IV,
- MALINOWSKI ST:: NAVORSINGSPR.AKTYK EN METODI::s .
(A) ALGJ.!1JVIr:;N:i~ INLEIDING.
(B) ALGErvillNZ GRONDSLA.:C VAN SY NAVORSIHGS11RAKT11C EN
r;JETOD:!!!S. (a) Biologiese (b) Die bogrip (c) Teorie van ( d 8 ) Holisticse ( ) Funksio. (f) Empi risme. fundering ve:m ins tolling. bohoeftes . bc1:::;lcouing van lrul tuur, kultuur.
( C ) ALGmiiENE '.I'j~GNIK.C VAN MALINOWSKI
s
:
..
~ N AVORSINGS-PJlP.KTYK EN WfnTOU··.s .(a ) Algemeen.
(b) Voorbereiding.
(c) Taal.
(d) Die beginsel van 11going native". (e) Gebruik van informante.
(f ) Gebruik van tabelle, statistielce, Gns. (g) Benadering tydens navorsing.
(h) Tydsduur van navorsing. (D) G:!~WOLGTR'::KKING I::N f.AJ'..'Lli~VATTING.
HOOFSTUK
V.
WAARDT;RING VAN Iv1ALINOWSKI
S
:
'
:::
NAVORSINGS -PIUi.KTYK EN ~:1BTOm~s•
(A) ALGENICN::~ GRONDS~ j)]i.J]IV'AN.
(a ) Biologiese funderin,g van kul tuur. (b) Teorie van behoeftes.
(c) Die begrip instelling en funksie.
(d) ~mpirisme en a-historiese opvatting. (B) ALGT~lY.C'.:::mJ T'c~GNE~K DAARV AN.
(C) B.~P:i!;lli{INGS OP SY NAVOHSIHGSPRAKTYK :I!N ri.!ETOD!,:S.
HO
OF
S
TTJK
V
I.
WAARJT~RHTG VAN UALINOWSKI S:C OPVAT;riN(~S VAN DIE HISTORI:·:§:2; ~~N KULTffiJRKONTAK :::;I'~ -i['.:::RAND~RING.
(
A
)
DI~ HISTORT~S~.( B) .[
T
rur
Jrnuu.l. 'D'-'"-VQHn .l~ I-~"-,. 'l. E~l.11
' T -v·
--··-:,
p ·.U1.J. "ND_'..,RING . .'CJ :r. HOOFSTUX:VII.
(A)
(B)
(C )
-S.AMlN AT~V)J;i\fDT; WAAilli:~RING. N:T·:GATP''VL: ASP~J;KTI:.
(a) Biologiese fundering van lrul tuur.
(b) Gebreke in terminologie .
(c) Gebruik van die be grip instellj_ng. (d) A-historiese opvatting.
~
e ) Bcperktheid van sy navorsing. f) Veralgemenings .g) Onregv-crd-ige krj. tiek, (h) Wecrspr8kings.
POSITIJ~Vl(t; ASPJ~KTJ~.
(
a
)
Stimulerende invloed. (b) Sy eie veldnavorsing.(c) Tweeslagtigheid van sy navorsing. ALGEM'6NE SLOTS OM.
BRONNELYS . BLADSY 63-81 82-106 107-127 .
.
.
.
.
1·2a.-i 33H 0 0 F S T U K I.
ALG
E
'MEN
E INL
E
IDIN
G
.
Ten einde Malinowski ten volle en ten regte te kan waardeer is dit nodig dat 'n algemene agtergrond van sy lewe, sy belangrikste werk en sy algemene betiekenis vir die volkekunde gegee word. Dit is dan ook die doel om baie kursories bogenoemde inltgting in hierdie algemene inleiding te verskaf.
(A) LEVT?::NSKETS VAN MALINOWSKI:
Bronislaw Kaspar Malinowski is op
7
April1884
in Cracow, Pole gebore : oorlede op
16
Mei194
2
te Yale,V.S.A.(l) Sy opvoeding geniet hy aan die Koning Jan Sobieski -skeel in Cracow. Daarna gar.1.n hy na die Uni versi tei t waar hy in
1908
die graad Ph.D onderneem met fisika en wiskundeas hoofvakke. Hy word egter deur 'n baie ernstige siekte
verhoed om sy studies te voltooi. Tydens sy siekbed kom
hy in aanraking met volkekundige werke van Frazer, ( 2 ) en
sy belangstelling vir die volkelnlnde word dadelik daardeur
opgewek. Na sy herstel het hy vir 'n tydperk onder BUchner
en Wundt in Leipzig gewerk deur wie sy volke~~ndige bela ng-stelling besonderlik gestimuleer is . In 1910 gaan Malinowski na :E!ngeland.waar hy in 1916 aan die London School of
Economics die graad D.Sc. behaal met twee verhandelinge oor die Australiese inboorlinge. Tydens 1913 - 1914 tree hy
hier op as lektor in die Departement sosiologie.
In 1914 tree 'n nuwe fasc in sy lewe in toe b.y, grootliks met die hulp van Seligman, daarin slang om twee
beurse te verov!er waarmee hy navorsing in Nu-Guinea onder
-neem. Hiervan verklaar Lowie
(3):-those/
(1) Malinowski , B :- 11Sex and Repression in Sava~ Society" .
Meridian Books , New York
1959.
p.4 Firth, R(red) :- ''Man and Culture".Routledge
&
Paul. London.1957.
p.2 (2) o.a . 11The Golden Bough".''···those three expeditions of his to New Guinea marked an epoch in his life. All his subseguent publications, descriptive and therretical, stand rooted in that major ex-perience11.
Tydens 1918 gaan hy na Australie waar hy in die huwelj_k tree met Elsie Masson. Tydens 1921 - 1922 aanvaar hy weer 'n tydelike lektoraat aan die London School of
Economics, hierdie keer in die Departement etnologie. Ver-volgens word hy aangestel as lektor in die sosiale antro~o logie gedurende die akademiese jaar 19,~2 - 1923. In 1924 aanvaar hy 'n permanente betrekking aan die Universiteit van London en 1927 word hy aldaar aangestel as professor in
antropologie.
Malinowski se akademiese tuiste was nou London maar hy het gedurende die somermaande uitgebreide reise onderneem. In :ii.,'uropa het hy tydens sy reise lesings gegee in Rome, Oslo, Wene, ens. In Mei 1934 het Malinowski ook Suid-Afrika besoek en hier navorsing gedoen, onder an~ere onder die Swazi. Sy reis het ook ander dele van Afrika ingesluit waar hy navonsing gedoen het onder die Masai,
Kikuyu en Bemba. In 1926 besoek hy die V.S.A. waar hy ver~
al onder die Peublo navorsing doen. In 1933 keer hy terug na die V.S.A. as gas van die Universiteit van Cornell.
Tydens sy 1936-besoek aan die V.S.A. ken die Universiteit Yale aan hom die cregraad D.Sc. toe. In 1938 gaan hy weer na die
V
.
S
.A.
waar hy bly tot sy dood in 1942. In 1939 word hy as besoekende professor in antropologie aan Yale aangestei. Aan di e begin van 1942 verl\:ry hy 'n permanente professoraat in ontropologie aan Yale maar is oorlede v oor-dat hy die pos kon aanvaa~.Uit bogenoemde kort l ewensskets kan daar 'n anntal baie belangrike en ook interessante afleidings gemaak word.
(a) Malinowski, soos die geval was met Boas (
4 )
en andere, het oorspronklik in die natuurwetenskappe gestu-deer, iets waarteen veral Radin (5) sterk te velde getrek het.. ~ ( 4) lbid. (5) Radin,
Ook/ ••••.. p. 128.
"Method and Theory of :sthnolof." MacCraw
Hill
.
New York.193
.
p.5 p:-Malinovvski , B:- "A Scientific Theo~ of Culture" North Carolina u.~
1944.
p.V
Ook Malinowski het dus onderrig in die eksakte wetenskappe
gehad. Soos ons later sal sien was dit ook grootliks 'n
verldaring vir Malinowski se eis vir empiriese waarneming
in die veldwerk=-metode van die volltekunde.
(b) Nes die geval was met sovcel ander antropolo§
het Malinowski se belangstelling vir die volkekunde ook
bloot toevallig ont~taan. Hot die siekte hom nie vroeg
in sy akademiese loopbaan oorval nie en het hy nie tydens sy siekte toevallig kennis gemaak met die volkekundige werke van Frazer nie, sou ons waars2cynlik nooi t van hom as volkekundige gehoor hot nie. ( 6 )
(c) Uit die voorafgaande lewenskets blyk dit baie duidelik dat Malinowski veel gereis het en dat hy nie sl~gs 'n studeerkamer-volkekundige was nie. Sy etnogr
a-fiese visie het ingesluit Australie, New-Guinea, Afrika en Amerika.
(7)
Sy groot etnografiese kennis het Malinowskiverder verkry vamvee sy ui tnemendheid as veldwerker - want
dit was hy in die eerste plek.
(8)
Maar ook Malinowskise kennis van die teoretiese volkekunde was besonderlik omdat dit in die eerste plek gebnsaer was op dio resultate van sy eie navorsing. Hy het dus behoer oor sy argumente en bewysmateriaal met sekere boperkinge waarop nog gewys
sal word. Sy teore.tiese kennis is veral ook Vt'3rbreed deur
sy assosiasie met soveel bckende figure in die volkekunde.
Ons hoef hicr maar slegs te diruc aan name soos die van
Wund t, Seligman, Wester:ma.rck Frazor, Haddon'· Rivers ( 9)
ens.
(B) Malinowski/ ••••.
( 6) Firth, R (red) :- 212_. cit. p. 3
(7)
Sy bclangrikste veld van ondersoek en navorsing was egter in die Suidsee-gebiede en veral onder dieTrobrianders van Nieu-Guinea.
(8)
Lowie, R.H. :- Op.cit. p.231.Malinowski, B :-
Op.cit.
p.v.(9)
Firth, R :- ~it. p.p. 5-
6.(B) MALINOWSKI S:B! BELANGRIKSTY.: WT!:RKE.
Dat Malinowsld een van die inclrukwekkendste
volkekundige
biblio
gra
fi~
nagelao.t hot, i e: baieduidelik~
10)
By die nagann v.:-.n sy nnvorsingstukko en artikcls tref veral die volgende ~
-(a) Die groot aantal wet8nskaplikc tydskrift e
waarvoor Malinowski geskryf hi3t en wat o .a . die volgcnde
insluit :-1 . "Africa 1!
2. "American Journal of Sociology11 •
3.
"Bulletin of the School of Oriental Studies.114. 11Econ(m ~ca".
5. 11Economic ,Journal."
6. "Forum" •
7.
11Zeitschrift fur Volkerpsychologic und Soziologiea.8.
11 The Listerner11 • 9. "Man." 10. 11Nature". 11. 11Psych_£_11 • 12. "Scientific Monthly".13.
"Sigma Quat orly".14. "Transr;.ctions and Proceedings of the Royal Society of
South Auf3tra.lia11 •
Geen .grater bewys c,s bogenoomde is seker nodig
om sy wat unskaplike annsien en status t e ilJnstreer nie. (b) Oorsigtelik kan die volgcnde gegee word as sy belcngrikste grater werke :
-1.
2.
"The Family among the Jl.ustralian Aborigines'!
11:£>-rgonauts of the Western Pacific." (1922).
3.
acrime and Custom in Savage Society.11 (1926)(1913)
4.
11Sex and Repression in Savage Society". (1927)5
I . ... .
5. ''The :E'a thor in Primitive Psychology"
(1927)
6. ::The Sexual Lifo of Savac;es in North - Western Mo.latl>:}Sia"
(1
929)
7.
"Coral Gardens and their Magic"(
1935)
(1944)
(1945)
(1947)
8. "A Scientific Thoory of Culture"
9.
"The Dynamics of Culture Change" 10. "Freedom and Civilization"11.
"Magic, Science C}nd Religion and other J~ssays11(
1948)
(c) Om kortliks kommentae..r en waardGri.ng t o gcG van sy wctenskaplike publikasi Gs word die vol gendo genoem:
(l) Malinowski se Perko oar dio t eoretiese volkekundo volg almal bctreklilr laat in sy loopbaan. Hy
formu~eor dus sy tcorctiese beskouinge ccrs nadat hy 'n grondige kennis deur oie ondervindj.ng opgebou hot. Di t
dien as bcwys vir die: wet cnskaplikhoi d waarmc<'-~ hy gework
het. Die f ci t is dat sommigc vo.n sy worke ocrs na. sy
dood voltooi is. (ll) Dit toon verder duidclik dat Mali -nowski bmvus was van die fei t dat wat hy as volkekundige
teorie wou levter i cts nuuts vvas en dat hy daarom g3trag hot om in di e formu1ering d.aarv2.n baie versigtig to woes. Ten spyte van sy versj_gtigheid egt er hot hy dikwGls gokom tot oorhaastige konklusics C!n onlogioso rodonr:i.sics soos woldra aangot oon sal word in vcrdcro hoofstukke.
(2)/ ••••••••• ~
(11) Hierdio wcrko i s
Kaberry, P .H. (red.) - '''rho Dynamics of C~1.lture Change"
Yal e University Prass .
Malinowski, B
New
HavGn.1958.
"A
Scientific Theory ofCul-ture"
Die inhoud vEn hierdie lat erc \Vorko was basi os c1ieE1Glfde ::~s sy
gcdagt es vroe~r uiteengesit bv. "culture" i n die Encyclopaedia of Social ~-!cioncc di t is egt er in
die lat cro workc vccl verbrGed, uitgobrei en toegelig.
(2) 'n Twotde konmerk wat mons trof van
Malinowski se werlr is dut hy ondorworpo a2.npak en navors
wat vir jarc dour volkokundiges as taboo boskou is bv. die seksuole lewo van die inboorlinge van
Mola
n
es
i~.
(l2) Die toestand met betrokking tot die studio van onderworpe soos di e soksuelG lewe van inboorlinge word mooi beskryf dour Ellis (l3) as hy ver:klaar :11 In tb.o nineteenth century the more
sombre view prevailed. The explorers were_ now mainly
English and they carried with them the An~lo - Saxon
Puritanism for which all EOXUal customs that are un-familiar arc either shocking or disgusting."
Soos Ellis (l
4 )
duidelik aantoon hot Malinowskihi or die· komploksi t ni t V2.n diG monsliko natuur ( 15 ) in
aan.morking simpatieke op hi0rdie
goncem gcpaard met geduldigo waarnoming en
insig. (l6) Dit is o' tor nio alleon toapaslik
besondore werk .nie ( 17 , maar deurgaans op al sy navorsing. Die vorskyning van sy werk "The Sexual Lifo of Savages" het egter nog 'n ander groat botekenis
nl. dat hy daarmee weggebreek hot van d.ie ou eensydige Puriteinse beskouinge en vir die volkekunde nuwe wee
gebaan het deur te wys dat sulke onderwerpe soos seksuele lewe op 'n wetenskaplike wyse nagevors kan word.
( 3) Malinowski se vrerke word .:o-lmal daardeur gekenmerlr dat hy een spes:Lfieke aspek neem en di t deeglik
navors. Hy kom nooi t tot die valle beskryw:i.ng, in
geheel van die kultuur en sosiale organisasie van 'n stam
of gemeenskap nie. Hy wyk dus af daarvan dat by nie die
tradisionele sistematiese monogra:fiee lewer nte maar 'n reeks boeke wat elkeen 'n spesifieke tema behandel (J.S)
Afgosien/ ••••.• •
(12) "The Sexual Life of Savages"
Routledge
&
Paul. London. 1957. (13) 1bid. p. viii.(14) lbido Voorwoord. ( 15) lbid. p. ix.
(16) Loc. cit.
( 17) "ThG Sex1..1.al Li:fe of Sava~es11 •
Afgesien van die feit dat elk van die spesifieke werke klassiek oor die besondere tema is, het dit tog die be-perking dat dit baie moeilik is om 'n geheeJ.beeld van 'n
gemeenskap wat beskryf word te kry aangesien, teneinde
di t te do en, di t meebring d8.t 'n aantal lywige bande gelyk-tydig gehanteer moet word. Hi erdie best~dering van een aspek moet gekoppel word e.an sy funksiQnalisme die funksie van een instelling word bestudeer soos dit voor-kom as 'n funksionerende deel van die gro·t;er geheel van die kultuur.
Desnieteenstaande getuig elke individuele werk van Malinowski se besondere bekwaamheid, sy doeltreffende beheer oor sy materiaal , die kontrole oor sy metodol ogie en veral dat hy 'n besondere veldvverker was. So beskryf Ellis (l9) sy "Argonants of the Western Pacif j_c" as
" •••.• a brilliant achievement of ethnographic research'! Frazer ( 20 ) beskryf dieselfde wE-;rk met die volgende :voorde "···· It promises to be one of the completest and most scientific accounts ever given, of a savage peo;,el~'~ Di t dan kortliks as 'n waardering oor die navorsing en publi-kasies van Malinowski.
( C ) DIE PLEK VAN WIALINOWSKI IN DI:~ VOI.KEKUNDE.
Om in die inleidende hoofstuk die plek van 'n persoon in sy vak te skets, terwyl die behandeling van die persoon eers later volg, kom sekor onigsins on~er.ymd voor. Ons wil dit egter hier doen omdat dit noodsaaklik is as agtergrond waarteen :Malinowski as volkokundige gesien en gewaurdeer moet word.
l\l[alinowski/ .••. .. ..•.
(19) Malinowski , B - "The Sexual Life of Sav_:'!lges"
(20) Malinowski, B - "Argona'qts of the Western Pacific" Routledge
&
Paul.Eondon. 1950. p.xiv.
:Malinowski se naam sal e.1tyd saam met die van Firth, Richards, Mead, Fortune , ,Junod ( 21 ) ens . in verband gebring word met die sott;enoemde funksionalistiese skool in die volkekunde. Dat Malinowski die vader of stifter van hierdio skoal was , is 'n fouticwe stalling. (22 a) )
Weliswaar was hy miskien die belangrikst -::. ui tbouer daa r-van hoewe1 hy tog selfs in die slcool al t)d af'sonderlik
staan. Lowie verklaar dan ook
~
(22 (b )"In short Me.linowski i s hardly the father or the sole exponent of functtionalism. j':re gle.dly hail him as its most articulate, its most persuar::i ve herald. Others have either preached or pre.cticed the faith , he has done both. 11
Ook Haddon (23) wys daarop dat die idee van funksiona.lisme nie geheel iets nuuts was nic maar dat Dapper dit reeds so vroeg as
1668
gebruik h8t in synavorsing, miskien nie in so 'n duidelik8 vorm nio. Tog verklaar Haddon van Dapper :
"In more enlightened days he would have founded a School of functional antbropology. n
Malinowski self' ontken da"t hy ('J.i(:~ stigter van die f un1c-sionalistiese skoal was •
• • • • • 11Any small contribution I may have ma.de
consists in writing out and pinning the label of func-_
tionalism on an existing body of doctrin~ method and_
int3rest; and in doing eve::-1 that I refered in my originaJ_ article on thu sub~ect to no ±~ss than twenty-seven
predecessors. u ( 2Llr Di t is gecnsins bui tungewoon dat
Lowie/ ••••••
(21) Haddon, A.C. - HHistory of Anthropology"
Natts
&
Co. London 1949. p.l 25 Bidney, D.(22)(a)
- "Theoretical Anthropology"
Columbia U.P. New York 1960. p.223. Coscr
&
"Sociological Theory"Rosenberg (red) Mac Millan
&
Co. New York 1959. p.520Die funkaionalistiesc opvatting kan reeds toruggovind word by Bastian, Lazarus , Steinthal, Robertson- Smith; di t is ook rG::;ds aanwesig by Am8rilmanse volkekundiges soos Boas, Wissler, Cole, ons. en in die Franse ~kool by
Mauss :::n Rivet.
(22)(b) Lovvie, R.H. - Op. cit . p.24-0. (23) Haddon,A.C. - 9J2_. cit. p. 125.
Lowio spcsifiek die funksionalisme 'nafaith" ( 25 ) nocm nie want dit was wat dit waarlik vir Malinowski bGteken het in sy beoefening van die volkekunde. Hoe belangrik hier-die funksionalisme vir Malinowski was, kan miskien die best e gcsion word in sy eie woorde :
"The essential dynamic character of cultural elements and of their relations suggests that it is in the stud~ of cultural function that the most important task of anthropology consists."(
2
b)In een van sy andor vrerkG skryf hy :( 27)
"A much fuller analysis must replace the vague · blanket terms employed to describe the phonomena of partial
~onservatism, of rapid detribalization •• The solution of these problems can only be found through the functional
1 . f N t . c• . t 11
ana ysls o a lVe •JOClG y ..•••
In alles, kultuurontleding, metode en teorie van veldwerk, suiwer teoretiese benadering, sien r!Ialinowski die funsionalistiese opvatting as oplossing. Om hom dus t e beskou as die bclangrikste uitbouer Gn gebruik::;r van die furucsionalistiese gedagte in die volkekunde i s geensins vergesog nie. Ook Lowio erken dit. ( 28 )
Nadat nou die belangrikhei.d van die f unksiona-listiese gedagte vir Malinowski aaEgetoon is, kan kortlil{S gelet word op wat hy daaronder vorstas.n. Hy doel self (
29) mee dat dit hoofsaaklik op vyf aksioma's of beginsels berus:
Kul tuur/ ••••••
(25) Lowie, R.H. - Op. cit. p.240.
(26) Malinowski, B - "Culture"
Encyclopaedia of Social Science.
Mac lVfillan
& Co.
London. 1930 p.625 (27) Malinowski,B -
"The Dynamics of Culture Change" p.240 ( 2~) ~owio , R.H. - Op. ci1• p. 240.. ,
(1) Kultuur is essensieel 'n instrumentele
apparaat waardeur die mens in staat gestel word om die kon-krete spesifieke problema wat deur sy omgewing meegebring
word, in die proses van die bevrediging van sy behoefte, op te los.
(2) Kultuur is 'n stelsel van voo~Nerpe,
aktiwi-tcite en houdings wat elk 'n doel dien of 'n middel tot 'n
doel is.
(3) Kultuur is 'n integrale geheel waarin die
verskillende clemente onderling inter-afhanklik is.
(4)
Sodanigc aktiwiteite, houdings en voorwerpo is gesentreer rondom basiese behoeftes in die vorm van in-stellings (institutions) soos die familie, die klan, dieplaaslike gemeenskap, die stam en georganiseerde groepc
vir ekonomiese sameworking, politieke-, regs-, en opvoed
-kundige aktiwiteite.
(5) Met betrekking tot die tipe aktiwiteit is
dit moontlik om kultuur to ontleed in 'n aantal aspekte
soos opvoeding, sosiale kontrole, ekonomie, stelsels van
kennis, geloof en moraal en wyses van skeppende en
artis-tieke uitinge.
In latere hoofstukke sal breedvoerig stil gcstaan word by hierdie funksionalistiese g8dagtes van Malinowski.
Voorlopig kan beweer word dat Malinowski se plok in die
volkekunde is dat hy die belangrikste uitbouer en draer
van die furL"l(sionalistiese rigting is en dat sy invlood op die ontwihl{eling van die volkekunde in die afgelope eeu geensins onderskat moot word nie.
Vervolgens 'n saak waarmee Malinowski se invloed, betekenis on posisic in die ontwikkeling van die volkekunde nog duideliker sal blyk : hy was 'n persoon wat nie alleen
veel volkekundige werke gelewer het nie; hy het ook
volker-lrundiges onderrig en dan veral het hy hulle onderrig in sy
funksionalistiose opvatting van die volkekunde. Hy was dus daarmee ook 'n bewustG bouGr van sy volk -lrundige skool.
l!,irth ( 30) verklaar dan ook van Malinowski da t hy meer as
enigiets andcrs 1n leermocstor van die vak was en dat sy
studente nie alloen van oar die hole w~rold gekom hat nie
maar dat hy hullo ui t vorskei vertakkingc van die wetc-mskap
getrek hot. 11'irth ( 3l) d:.1el voorts moe dat Nalinovvski ve Tr-al van die Seminaar-motode van ondGrrig g2bruik CGIIJ.r'J.ak het
en dat d~~r mecr as op enige andcr plek, sy pcrspcktief nugtere logika, pynl ik ·, opmerksaamheid en konstruktiewe
kri tick voor die dag gekom hct. Onde:r [.·Talinowski. hE)t onder
andere die volgc-mdc vooraanstaande volkolrundig::::s van ons
tyd gestudeor : Firth, Richards (32 ), Nadel (33) ,Driberg(33)
Goodfellow ( 35 ), ens. Dus ook a..s l:J(.;rmoost.:Jr va.n die
volkekundo het Nalinowski groat bctokenis.
Malinowski ncGm ongGtwyfcld 1n baie bclangriko
plek in in dio ontwikkoling kundo. wysor Hy was veldwerker, van iio volkekunde en goskiodcnis van die volke
-toorctikus , kri tiku.s on ond8
r-en in di t all::JfJ hot hy homsel f
onderskei as 1 n bt;ti tcgowoon begaafde akadcrniku.s en mcms.
Waardering vir hom kan mislcicn nio bcter u:L tgadruk word as
dour
~
e
n
van sy eie studentc aen t o haal nie: (3 6 )11Malinowski is like an Oriental teacher he is
a father to hj.s pupils; he: has us to his hom:; ~ he gets
us to run messages for him; sometimes wo evon cook for him. And we like to do these things for him."
(30) Firth, R (rod .) - Op.cit. p.8
(31) Loc. cit.
(32) Loc. cit.
Om/
• • • .. • •
(33) Nadel, S.F. - "A Black Byzantium.
Oxford U.P. London 1946. p. xii
(34) Driberg - '1 At Home with the Savage"
Routledge
&
Co. London. p. v (35) Goodfellow - "Princi~los of Economic Sociology"Routleago
&
Co. London1939.
Om altyd mens to bly is 'n kwalifikasiG vir onige porsoon.
Dit was Malinowski : gcJ.oerdo, lconnor, mons!
"Wherever he wont.! h_g left the impact of a
powerfull porsonality. Whcth;:.~r it was at a academic gathering or at a party •••.• ho stood out, by his ap
pea-rance his mannor clear intello once and his brilliance
of conversation. :
(D) BASIES:8 GRONDB~:,GRIPPE IN MALINOWSKI SE FUNKSIONALISTIES:E
BESKOUINGS:
Hier word baie kursories dio basioso grondbogrippe
in Malinowski se funksionalistiese beskouing aangestip.
Rullo word in latoro hoofstukko brOI)dvoeriger bGspreek.
(a) Biologieso fundering van kultuur:
Dit is vir Malinowski 'n prim~re uitgang
s-punt in sy navorsingspraktyk 0n kultuurbeskouing. Dit kom daarop neor dat kul.tuur die bevrodiging van die mens
so basiose bohoefte is. Kultuu~ hot dus ontstaansgrond
daarin dat dit die rosultaat is van die vorsadiging van
basiese bohooftes wat ontstaan as gcvolg van sokero bio-logiese impulse. Die bclangrikheid van bogGnoemdo vir
die funksionalistieso navorsingsprakt~rk van lVIalinowslci is
dat di t in lrul tuur 'n uni vorsoelgoldcmde bogins8l is dat
d2ar vorband bestaan tusson monsliko bohocftcs en h~
ltuur-aspekte.
(b) Die be grippe : ins tolling on funlude .
Boido is ks.rdinalo bogrippo in Nalinowski
se funksionalistiose kultuurbeskouing en navorsingspraktyk.
Instollj_ngs, omdat di t ~J.ie waro oonhoid van anali~w is
in lrul tuur em omdat dit 'n funksie hot. l!unksic, omdat met die bcstudoring da.arvan gckom kan word tot 'n wac.rdoring
van die vorhouding tusson instollings9 instollings en die
persono wat di t organirwor em dio ganse kultuur tE:!enoor die natuurlike o:rngowing. Instollings is gebou om mcnsliko
behoeftes on het daarom 'n funksie .
(c)
I . ...
.
(c) Teorio van behoeftes:
~.1alinovmki ondcrskoi tusson twoe klasse
bohoeftes nl. basiosa bahoeftos wat gobasseor is op biolo-giose impulse, on afgol aiclo be:hooftos wat gobaseor i s op
voreist cs w:laraan voldoen moet word t cneinde kul tuur so voortbestaan t o vorseker. Die bohoofte-skema van Nl:a lin-owski volg dus eintlik uit sy biologioso fundering van kultuur. Dit is vir hom bolangrik omdat deur die behoofto
te ken die kulturol o roaksio daarop bater verstaan kan word. Dit is ook belangrik omdat om clke behoefto 1n
in-1
stelling gebou is mot n bopas.lde funksio. Dit is dus
1n belangriko bogrip vir beida sy funsionalistioBe kultuu r-boskouing en sy navorsingspraktyk.
(d) Holistiese kultuurbeskouing:
Di t i s sy grondliggEmdo ui tgangspunt van
kul tuur. Daarvolgens is olko kul tuur 1 n Gtmhoid waarvan
die onderdole, vir hom moostal instcllings, inter-afha~~lik
is. Geen lrul tuur kan volgens hom vorstaan word sender hiordie goheelbeskouing nic. Vir sy navorsingspraktyk
betoken dit dat kultuur mot onige aspolc as uitgangspunt b e-studeer kan word omdat weens die intcr-afhanklikheid daa
r-van met die res van die lrul tuur, dit sal l ei tot 1 n bogrip
van die ganse kultuur. HiGrdio opvatting lei tot sy
vorwerping van die vergelykcnde metoda in di e volkekunde
en in bosonder by die bcstudoring van kultuur.
~fulinowski se a-historiese opvatting is !n
uitvloeisel van sy ander funksionalistiese opvattings. Dit
kom neer op die verwerping van die historiese metode omdat sake uit die verlede niks te doen het met kultuur soos ;dit
op die huidige stadium furucsioneer nie ; dit kan nie l~i tot 1 n beter be grip van die lrul tuur nie en is dus oorb~dig.
--H 0 0
F S
T U K II
1~LINOWSKI
S
B
FUNK3IONALISTIES
E
OPVA
TT
I
N
GS
BIOLOGI
E
SE
FUN
FLi.!RING
VAN KULTUUR,
TT·~ORIEVAN
B
E
HO
E
FTES,
INSTELLINGS.
(A) ALGEMEME INLEI
DIN
G:
In hierdie hoofstuk sal 1 n n2.dere omskrywing van Malinowski se funl-csionalistiese opvattings : biologiese
fundering van kultuur, teorie van behoeftes en installing gegee word. Dit is uit die aard van die saak, en ook vir la tere bespreking, noodsaaklilc da t 'n. duidelike be grip verkry scl word van vmt hy presies daaronder verstaan aan-gesien dit ten gronds1ag le van sy kultuurbeckouing en sy navorsingspraktyk. In hierdie hoofstuk word nie 'n wetenskaplike kritiek daarop gegee nie omdat dit volledig gedoen w·ord in latere hoofstukke.
(b)
BIOLOGIBS
E
FU
N
m
:
miNG
VA
N
KULTUUR :
"We have implied first thc.t the theory of culture must take its stand on biological fact. Human beings ... are subject to elemental conditions which have to be fulfilled so th2t individuals may survive, the race continue and organisms one and all be maintained in working order."
(1)
Op die vraag hoe die mens dit reg kry en wat hy do en om te kan voortbestaan, vmarmee hy die konkrete pro-blame oorlcom waarvoor sy biologieBe behoeftes hom stel, gee Malinovvski s elf dio antwoord : ·'man creates a
secondary evironment" ( 2 ) Die sekondere omgewing wo.t so geskep word, is kul tuur. ( 3) Malinm"ski fundeer lcul tuur dus biologies.
Volgens Malinowski spruit hierdie bio1ogiese fundering ~an kultuur voort uit 'n aantal universele be-ginsels :
(a) die feit dat die mens 'n liggaam het wat
onde~
v
orpe
is aan sekere organiese of biologiese behoeftes,(4)(1)
(2)
(3)
(4)
·(b)/ ••••••••
lVIalinowski, B - "A Scientific Theor'Y of Culture" p. 3.6 Loc. cit.
lbid. p. 37
(b) Die feit dat die mens lecf in 'n omgewing wnt aan die een kant sy bcstc vriend is omdat dit aan hom
die materiaal lev,Tcr om nan oy biologiese buhoeftes te
vol-doen, aan die ander ~ant is dit w8er sy grootste vyand ook
omdat di t sy voortbestaar1 bedreig.
Mens
Kortliks saamgevat l;:om di t hierop neer :
biologiese of + basiese
be-hoeftes.
Aanpassing
=
Kultuur.by omgewing
Kultuur ontstaan en bestaan dus. daarin dat die mens deur
gebruik t e maak van sy om~;ewing om dj_e problcme van sy biologiese (b2siese ) behoeftos op te los 'n sekondftre omgewing skep en hierdie sekondere omgl'lWing i s kul tuur.
Hieruit vlooi baie duidelik 'n c.nntal noodwendighede :
(a) Die omgewing (prim@re sowel as sekond@re)
is daurvolg,(~ns die enigste voorsiening vir die menslike
voortbestaan. Die mens het gecn ander middel as die om
-gewing om sy basieso behoeftes te bevredig nie.
heid.
(b) Die mens pas hom. nan in grade van geslaag
t-Di t verklaar dan ook die groot vGrskE;i denheid
kul tuurversk:rnsels wat om een mens like behoefto sentreer.
(c) Kultuur, d.it wil s@ die aanpassing van die mens se basiGse behoeftes by sy omeewing is nooit absoluut stnties nie m;:..3.r ook dinamies. Soos die mense se behoeftes verander, so v;::;rander ook kul tuur.
(d) Kul tuur , hoewe1 dinc-~m:Les in ey ontvvikkelings -gan~, is ook staties in die sin d::ot nuwe geslagte d2arvan gebruik maak. Dnar bestaan 'n lrul turele tradisie wat
van een geslag na die ander oorgedra word. Die
voort-setting van die "kultu.rele tradisi<::: is dus gekoppel aan die
biologiese voortplanting van
~ie
mens. (5)Malinowski/ •••••••
Malinowski se term "humr.'l.n nature" ( 6 )(menslike
natuur) vereis nadere omskr~ving.
tzy
verstaan ondermenslike natuur die biologiese det~rminisme wut op kultuur
en op elke individu die ver.ligting 1~ van liggaamlike
funksies soos slaap, rus, voeding, asem.h2.ling,
voortplan-ting 9 ens. ( 7 ) Duar is ook nog 'n ander be grip '1basic
needs" (basiese behoeftes) wat nadere omskrywing vereis.
Malinowski definieer di t as die omgewj_ngs- en biolo{Sieso
omstandighede wa:::~raan voldoen moet word vir die
voortbe-staan van die individu en die gemeenskap. (
8 )
Sy begrip"organised human behavior" (mens like georgani seerde gr:>drag)
kan nie sender die ander twee begrippe verstaan word nie;
hulle 1~ ten grondslag daa.r"\~an.
Malinowski vvys vervolg(;ns daarop dat daar se]!;:ere
aktiwiteite is hulle word noodwendig meegebring deur
die omgewing en die menslike fisiologie - wnt universeel
is aan alle vorme v~n kultuur. Hy som hulle soos volg
op: ( 9) (A~ IMPULS. Asemhaling Honger Dors Seksuele drif Af'gematheid
Rusteloosheid
Lomerigheid Vrees Pyn Drukking op die blaas Drukking: Caecum-Rectum (6) Loc. cit. ( 7 ) Lo c • cit •
(B} DAAD (C) B:8VREDIGING
Inneem van 02.
Inneem van
voed-sel.
Inneem van
vloei-stof.
Seksusle daad.
Rus.
Aktiwitsit.
Slaap.
Ontsnapping van gevaar. Voorkoming of vcrligt ing daar-van. Ontlasting. Outlasting
(8)
Loc. cit. Ui tskakel:i.ng van 02. Versc..dig:i.ng vnn hanger. L0s van dors. Seksuele bevredi-ging. Herstel van spier - en senuwee energie.Bevrediging deur
moegheid. Ontwaak met hsr-nude energie. Ontspanning. Herstel n:l nor:m..~.le toe-st2.nd. Vervv-ydering van drukking. Verwydering van drukking. Die/ •••••• ( 9) Ibid. p. 77
Die eerste kol om (A) gee die im:puls wat prim8r
veroorsaak is deur die fisiologiese staat van di.e ll.ggnam.
In die tweede kolom
(B
l
het ons die fisiologiose daad wat die impuls vers~:tdig. Die derde kolom (C) bevat die ·eind-resultaat van die fisiologiese aktiwiteit in verhouding met die oorspronklike impuls. ~alinowsld beskou
hier-die impulse vm t veroor.saak is deur die fisiologiose staa t van die liggg,am as 'n determinerende fa.ktor in menslike gedrag en daarom ook determinerend in alle kultuur. (lO) Hy beklemtoon do.t al ~rie dj.e stadiums di t wil se imoulse
- daad - bevrediging i.n elke kul tuur voorkom. biologiese basis v~n kultuur.
~it is die
Malinowski voer vier redes aan waarom kultuur biologies gefundeer is : (ll)
( 1
)
Die impulse en hulle bevrediging w2.t, soos reeds gese is, in allo kulture voo:r.kom, moet in die eerste plek altyd biologies omskryf word.( 2) Impuls0 i s vervvant aan kultuur deurdat 1rul -tuur die vorm is waarin die daad van bevrediging plaus -vind die kultuur self bevredig dus die impuls.
(3) :Die bevrediging van die impuls of die b2houd van die impuls as drif, is 'n konstc ... nte fisiologiesc fak
-tor met sielkunclig'' gL~volge wat die mcnslilu.; go drag
be-pa::;.l in al sy nktiwiteit0. (l 2)
( 4) Die voortb8sta2.n Vl:l...n die kul turele alctiw
i-tei t i s dir8k afhe.nklik van die impuls en die bovrediging
dnervan. (10) lbid. lbid. p.
79.
p. 81. So/ •••• •.••••(1
1
)
(
12)
Ons sal nog later sien dat Malinowski o.ltoos kom"So fo.r we have lc~-2-rnod that human nature im-poses on all forms of behaviour a certain detorminism.
This consiEts of a numbGr of vital soguonccs •.••.••
These vi tal sequenceE; constitute crystallizing points for
a number of cultural procElsses, ·products and complex a
r-r
:
~
~
ngcments."
(!3)
Daar is egt er ook 'n tweede faktor wat op die
sekondere omgowing inwerk of dit bepaal. Hierdie faktore
no em Mclinowski 11 cul turnl detormino.nts" ( 14 ) (Kul turele
determinant o) Die impuls of biologiese behoeftG is nie
absoluut onbuigb2.ar nie omdat die kul turole fa1:etore wat
voortvloei uit die kulturele ontworp die versad.igsvorm,
dit wil se indirek die impuls, kan wysig on omvorm om aan te pas by die kulturolo antwerp; die vereistG is egter dat aan die minimum eis vRn die behoefte of impuls bevre-diging gegec word.
In enige bosproking ·of be sinning oor kul tuur moet volgens Malino~.~·ski boide reelcso faktore nl. biologiese - sowel as kul turele determinanto in aanmerlcing genoem
word. Die dino.miese l;:rag in die lrul turele on twerp is
egtor die menslike nntuur.
Met die skepping van lrul turole determinemte
be-perk Malinowski vanself weer sy biologiese faktore en
kan daar nie meer oprake woes van absolute biologiese dct e r-minisme nie.
Uit hierdie twee reokse faktore lei Malinowski sy begrip "needs" (bohoeftes) af.
(c)
I . ....
(13) lbid. p. 85
(C) TEORIE VAN BJ~HOEFTBS : (a ) Algemeen:
Onder 'n behoefte verstaan Malj.novski da ar-die stel van omstandi~hede in die menslike orgenisme en in die kulturele opset, en die verhouding van bcide tot die natuurlikG omgewing, vmt noodsaaklik is vir die voort-bestaan van die groep en organisme . (l5) Daar is ook gesien dat die biologiaso van die mens op alle menslike gedrag tot 'n sekere mate deterministies inwerk. Die impuls kom nie in sy suiwer biologiese vorm voor nie om-dat die omstS1ndighede v;:::.n uiting en clio vorm van uiting
bepaal word deur selcer 2 kulturele determinnnte. Die bevrediging van dio impu1s bly egtcr steeds 'n voorwaarde waaraan die lrul turele beinv1oeding en omvorming moet vol
-doen.
(b) Basiese behoeftes:
Malinowski kom op grond van sy biologiese
fundering van kultuur, en die daaruit vloeiende begrip van wat 'n behoefte is tot die opstel van 'n reeks basiasA be-hoeftes en die lru~ture1e reaksies d~arop in die proses van bevrediging. Dit is vo1gens Malinowski universie~l
aan a11e mens1ike gemeenskappo en ku1tuur. soos vo1g ( 16 ) :
Sy reeks is
(A) BASIJ~SJ::; BEHOEFTJ:;s . 1. Metabo1isme. 2. Voortp1:?.nting.
3
.
Liggaamlike gerru..=tk.4.
Veiligheid. 5. Beweging. 6. Groei. 7. Gesondheid. ( 15 ) 1 bid • p • 90 (16) lbid. p. 91 Kommissariaat . Bloedvenvantskap. S1ruiling. Beskerming. Aktiwiteit. Opleiding; Onderrig. Higiene. Malinowski/ •••••Nlo.linowski solf verklaar van bognnoemde lys :
"Our whole two-fold list has to be read with each pair of horizontal entries regarded as liruced up inscparQbly. The real understanding o~ our concept of need implies its
direct correlation with the response which i t receives
from culture ••. we find that need and response~ are d i-rectly relat ed 2.n.d tuned up to e::::.ch other .'' (
I7
)
IJaat ons kortliks l et op wat Mo.linowski ond.or elk vnn die behoeftes vorstaan.
( 1) Nietabolisme: ( 18 )
Dit is die prosesse van voedselinn&m0, vertering daarvan en die afskeid.ing van die afvo.lstow·w-.l deur die mens. Metabolisms j_s aan die een ka:t'lr verwant aan om
-gewingsfaktore, daardeur dat dit die bran vir voedsel is,
en aan die ander kant aan die wisselWerking tussen org anis-ms en bui tewereld wat deur die :k:ul tuur omvorm i s.
(2) Voortplanting: (l9)
Hieronder verstaan hy dat voortplanting moet
geskied in 'n numeries-bevredigende Vlryse om te verseker
dat die gemeenskap voortbestaan. (3) Liggaamlike gemak: ( 20)
Hieronder V(rstaan Malinowski temperatuur,
vogti gheid, afwesigheid van gi:ftige stOW\iVG ens , wat die
fisiologiese prosesse van bloedsirkulasie, vertering van voedsel ens. moontlik maak.
( 4)
I
.
... .
(17) Malinowski , B. - Op. cit. p.93. (18)
-
lbid. p. 91(19) lbid. p. 92
(4) Vei1igheid: ( 21 )
Malinowski s1uit onder hierdie begrip in die voorkoming van liggaamlike beserings deur of meganiese ongeluk of aanvalle van diere en aanval1e van mensa.
( 5) Bewcging: (22)
Dio algemene toestand waaronder 'n groep mense
1ewe en saam werk en waaronder die lede, te enige tyd,
en alle lede op een of ander tyd, oefening kan neem.
(6) Groei: ( 2 3)
Omdat die kind by geboorte hulpeloos is , die proses van rypwording stadig en stel selmatig is, en by
hoe ouderdom di.e bejaarde weer hulpoloos is, oefen die
proses van groei invloed uit op kultuur.
(7)
Gesondheid: ( 24 )Malinowski verklaar dat hierdie omskrywing eintlik al die vorige o~vat as ons dit beskou as, en dit
is soos dit beskou meet word, die onderhouding van die
organisme in normale toestand vir die doeltreffende ver-vulling van die funksie daarvan. (25)
Dit dan kursories Malinowski se basiese
bohoef-tes wat in kolom (A) opgesom i s . Vervolgens word gelet
o:p die kul turele realmie van bevrediging wat in kolom (B)
opgcsom is. ( 21 ) Lo c • cit • ( 2 2 ) Lo c • cit • (23) lbid. p. 93 (24) Loc. cit. ( 1)
I . ... .
( 25) Die algemene "gesondhei::i.sn- opvatting van die
pri-mi tiewe mens val egt(n' eerder op d.io magiese di t
wi1 s8 reJigieuse as op die biologies - fisio1ogiese vlak.
(1) Kommissariaat : ( 26 )
In
sy voldoening aan die voedingsdrang neemdie mens nie direk sy toevlug tot die natuur nie; dit
ge-skied nie in isolasie nie on dit geskied ook nio bloat in slegs fisiologiese aksies nie. Sekere feite sal in enige
gemeenskap g(.::!Vind word wat op algomeenheid dui. So eet bepaalde mense gewoonlik saam on gewoonlik op 'n bepaalde plt<k wat vir die doel afgesonder is en dan op 'n vooraf bepaalde tydstip, wanneer die voedsel voorberei is; sekere materiele voorwerpe word aangetref waarmee ge8et word en
daar is gewoonlik sokere re8lings en reels waarvolgcns
ge~et word. In alle menslike gemeenskappe kom die daad
van eet binne 'n bepaald.e installing voor. Die kulturele
reaksie of bevrediging van die b<::hoeftes van di e mcta bo-lisme bestaan dus uit 'n reeks instellings. Die daarst e l-ling van voorgeskrewe kodes bring 'n afgeleide behoefte
of kulturele imperatief mee wat in werkende toestand gehou
meet word in elke menslik8 gemeenskap.
(2) Bloedvenvantskap of reeling van verwantskap:(2
7)
Die mensliko kleutcr het ouerlike vo
rsor-ging nodig. Geen kultuur kan dus voortbestaan indicn
die daad van reproduksie dit wil s8 verwekking, bevrugting,
baring en gaboor~e nie verbind is aan 'n wettige ingestelde ouerskap nie: daardeur word die verpligting en verhouding
van die ouers t eenoor die kind mc0gebring. Die gehele
proses kom voor in sposifieke inst ellings en dit is duidelik
omraam deur 'n kode van optrede, re~ls en sanksies . Af
-gesien van die biologiese determinisme van gemeenskap, be-vrugting, baring en geboorte is daar ook kulturele de ter-minisme aanwesig wat insluit clemente van opvoeding, gesag
on gcldigheid.
(3)
Skuilin~:
(28 )Alle materiele g0edere wat hiervoor gebruik word
wyse.
is doel van die roe tine van 'n gc.organiseerde lew·en
s-Skuiling, hi tte-vcrslcaffing, sani tore reclings ens.
(26) lbid. (27) lbid. (28) lbid.
p
.
95
p
.
99
p . 103 kom/ ••.kom voor in die noriDr'llG huishoud.ing asook gewoonlik die vervaardiging van klere. Ook hier dus kom dit voor in
bepaalde instellings, is dit vcrbonde aan 'n stels£1 van
kode en reels.
(4)
Besk
ermi~:
( 2g)Dit bohels dio organisasie van beskorm.ing en vcrdediging teen natuurlike gevare, aanvalle van diere on menslike goweld. 'n Bclangrike element van boskerming is antisipasie en dus vroogtydige voorkoming va.n die ge-vaar. Instollings, reels, kodes en gedragswyses bestaan ook hier.
(5) Aktiwitcit: (30)
Mensliko organismes hGt beweging nodig. Die versadiging van hierdie behoefte word primer bapaal deur
die f8:Lt dat sonder spi~raksie en orientasi.e van die
senu-stelsel die mens niks kan docn nie. Hierdie kulturcle bevrodiging borus dus op dio menslike spier-bcweging en
vrystelling van onergie daardeur.
(6) Opleiding en Onderrig: (31 )
Daardour word verstaan die verski11ende
wyses waarop die individu v~n kleuter tot volwasse opge1ei
en onderrig word in die !cul tuur waari.n hy opgroci. Hoe
verder hy in die prosGs vorder hoe meer maak hy kennis
met al mecr en meer instellings van sy kultuur. Dit
vind p1o.c;.s deur middel van instellings en daarmeo hang saa~
~dragskodes en regulasies.
(7)
Higiene: (3 2 )Dit is roods gedeeltolik bcskryf onder die
ander ins~crywings onder besproking vGra1 Kommissariaat,
slcuiling on aktiwi tci t. Bygevoeg kan word dat by die
primiticwe mons dit gewoon1ik t en nouste saamhang en go-domi~eer word dour opvattings en gelowo van ~1gie en towery.
c
c)I . ...
(29) 1bid. p. 104 (30) 1bid. p. 106 (31) lbid. P• 107 ( 3'~) lbid. p. 108(c) Afgoleide behooftes:
Daar is roods aangetoon hoc Malinowski deur die insluiting van sy biologiese impulse in die menslike aktiwiteit gokom het tot dio nfleiding vnn biologieso be-hoeftes. Ons het ook gesien dat volgens Malinowski die kulturele reaksie en versadiging van die behoeftes 'n
reeks instellings in die kultuur m8ebring wat nie olkeen gei:soleerd staan ni :-: maar wat r..ou verwant is aan mekaar en in baie gevalle vervleg is.
ook
(33):
Malinowski verklaar dan
"We are satisfiod by being onco moro led to the conclusion that our concept of institution provides
us with the legi tillk'lte unit of concrete analysis."
Opmerklik is ook dat oral in aanraking gekom is m8t ekonomiose belo.nee on orgsmiEla.sie, invlocd van
opvoodlrundigo instansies , regs2.spekt··, en clemente va.n poli tieko gesag. Malinowski no1:1m hiordie vier sake
instrumentele of nfgeleido bohoeftes .
(3
4 )
Gcon installing is funksi.oncol vc:Jrbonde aan slogs eon opesifieke basiese bohocfte nio. Daaruit moot ons aflei ., en dit s~Malinowski self ( 35 ), da t lrul tuur nie 'n replika is in terme van 'n spesifieke roaksio tot 'n sposifioke biolo
-giese behoofte nie. Die fait dat kulturcle reaksi es ook :sokere instrumentaliteito maobring is bewys dat dit eerder die vcrsadiging of b0vrodiging v2n 'n rooks behoef-t es is. As voorbeeld noem lVIalinowski dan die gesin. Priru.or sal ons al tyd die f.'J.milj_c horlcj_ na die voortplc:n
-tings-motiof, by die indi vidu en gcmGonslmp. ( 36 ) Die
(33)
lbid. p. 110( 34) Loc. cit.
(35)
~· p. 112liggaamlikc/ •••
(36) Die licfdes- en gemoensk2.psimpuls is corder etios
-religieus as biologies. Die afleiding wat Malinowski hi or maak is dus nie korrc;:e nio.
liggaamliko behoefte aan boskcrming, g:::.~mak en bcNrodiging .
kan egter dour diesolfde matorielo apparaat on stelsel
van gebruike on reels bovredig word as 'vvrrt nodig is vj.r
re-produksio n.l. die gesin on huishouding.
"Thus the fnmily will be nlways integrat ed on
reproduction and through the principle of propinquity,
a wholo range of needs, nutritive and connected with henlth
cleanliness, and bodily comforts, will bo coniointly sa
-tisfied within the domestic orge.nization."(37
So vind ons in dio huishouding 'n stGl ekonc)miese
akt iwit oitc, ons vind daa:rin. gesag; opvoeding on oplciding is 'n belangrike tas.1c daarvan 1m di t is 1 n stounpilaar
waarop sosiale vDrhoudlngo grootliks rus. Wat vir die
gesin geld, gold vir alle ander installings on stolsols
van goorganisoerde optr::;de by die mens. ..pit betoken egtor
nie dat die funksie van 1 n inst•Jlling nio bepae.l kan word nio. Die ~ktuole aard van die installing i s altyd
be-paalbaar. Dio fami.lic hot as primero funksic die daarstel
van omstandighede '.ve.2.rin voortplanting kan plac.svind. Di t
hot egtor ook ~nder bykomstige of afgoloido funksi cs .oos
ons gosion hot. Malinowski kom dus tot die daar8tol van
afgoloido bohooftos . In die proses van kultuur dit wil s~
die vorsadiging of bevrodiging v2n basicse bohooftos word
die mons so~ere afgoleide moontlikhede on potonsialitoite en kragte bygel§. Dit boteken dio uitbrGiding van die
omvang van monsliJ{e alrtiw:.i. toi t, mot ander woord.e dat kul tuur
tot govolg het 1n nuwo tipo spesifioke determinismo ton
opsigte van menslike optrcdo.
Vorvolgons word golot op hiurdi.e t:' .. fc;cloide be -hoeftcs o:f soos Malinnwski di t no em., kul tur,;le impc:ra. tiewe
wat dio mens homsclf oplo in sy lrul turGlG r<::aksio en
bc-vrodiging van sy basiese boho~fte .
Die/ •••••
Die mensheid as 'n geheol, on olko individu in
elko gemeenskap, begin die lewD e..s nackt;:; organisme. Ten-einde t~ kan voartbostcan m0ot diG mens hom aanpas by sy
omgowing on skPp hy 'n sekondt}ro omgowing. Net so bin -dend as wat dit is dat die mons sy basiese en biologiose behoeftos moot bevrodig, not so bindond is dit dat hy
"'
hierdio sekondaro amgowing j_n prinsiepo andorskoi en in
sy besondero vormo, wat juj_s ontwiklcel is om sy basiose bGhoeftes te bevrodig, moet in stand hou. Vcrsuim hy om
dit t e doen lei dit tot vernietiging op die biologioso
vlak. (38) Die kultuur wat die mons g0skop hot om aan
sy biologiose of basieso bchoeftos t o voldoon
16
dus weeraan dio mens afgoleido bchoeftos op wnarin voldoen moot
word vir die voortbesto.an van die kultuur.
In die andorstaando skema is d.io i nstrumcntcle
imperatiewo van kultuur aangotoon in kolom (A) on in
kolom (B) die kultur0le reaksie dae..rop : (39)
(A)
KULTUR"Ti:LE IlVIP~~RAT IEWE
1. Die kulturole app~raat bestnando
uit implomonto on vc
rbruikers-goodore moot gcprodusecr, gobruik
ondorhou on vorvang word dour
nuwe produ.ksiG.
2. Menslik~ godrng ton opsigte van togniese, gobruikliko, wettige on moral e voorskrifte moGt go
-kodife r on gorcguloor word dour
aksio on su~~ios.
3.
Die mensliko m~tGria~l, w2~rdcur instollings in stand gchou word,moot hGrnu, govorm c:r:1 onderhou
word dour kennis vc.:;.n die trad i-sionolo.
4.
Gesag binne die installing mootomskryf word, toc:gerus word met magto en gohandhac.f word. (38) lbid. p. 121
(39)
lbid. p. 125 (B) KULTUREIJE R:i~AKSIE Ekonomie Sosialo kontroleOpvooding en Onderrig
Politioke organisasic
Die basiese bron van hierdie 2.fgcl cide impcra -tiowe en diC! doterminismo dnc.rva.n op kultuur bly nog steeds
indirok die biologiese voroi st cs van die mens en gcmD~n
skap wnt bcvradig moot word.
Dnar moot vcrvolgcms golot word op vvr.t Malinowski
verstaa.n ondor okonomio, sosial o kontrolo, opvoeding on
politieke orgcnisasic as rcaksiG op die kulturelc impe
ra-tiowc.
1. Ekonomi o:
Malinowski vcrondorst ···1 onder die elronomiose
stclsGl van 'n h.u.l tuur, gone om as 'n goheel , nie slogs
die vorskill~nde instcllinga vir produksie, versproiding
en verbruik van goedorc nie, maar vorondorst cl ook die
algomene bogins;l s wnt die ekonomi c van 'n gomoenskap be
-paal. Baie balangrik vir die akonomiuse ~a volgons
Malinowski 7 dio wottigo roEils en opvattings van -vmarde wat
grootliks dL:: produksj_::; , vorsprciding on vorbruik van
matoriccl o goedor~ bap~c.l.
11Pcrson.::tlly, I would dofinc oconomicsin its
adjoctivo form c.~s that aspoct of humP-n behaviour, that is,
the usc or right of dispos.<::J.l of V!O;_:l th, that is , ms.t crial goods spocific2..lly c.pproprint :::;d. It is obvious that this
definiti on impl ies also6thc conc0pt of economic valuo, that specific cultur~lly detormi~ed driv0 towurds ex
clu-sive app~oprintion of cert::'.in cl2ims t o usc, to consume (40) :1nd to •.:m,j oy mat~)rial possesion t o the exclusion of others."
2. Sosiulo kontrolo : (41)
Volgons ]lf.[nlinowski, bct~·_;kon di t d.:tt daar in olko gomeonsko..p wys~Js b8sta2.n wnarop manse van hullc pligt c en
voorregt c bcwus word; dat daD.r in olko gomccnsk'lp rcdcs
bostaan wnarom clko individu sy plig meet nnkom; en dat
daar waar pligsvGrsuim voorlcom v1ysos boste.:::m om die:• orde
to herstol on t c voorsicn in die comtcs as ovolg van dio pl igvorsuim.
(40) lbid. p. 128
(41) Loc. cit.
3.
Opvoeding: (42 )
Dit veronderstel die onderrig en leer van kor-rekte houding en cptrede wat nodig is vir die suksesvolle werking van elke insteLt.ing. Ons vind hierdie kul turele reaksie , opvoeding, in feitlik alle instellings en sfere van kultuur.
4.
Politieke organisasie:(43)
Malinowski stel dat die politieke aspek van menslike organisasie inhou die direkte gebruik van gesag, deur individue wat daarmee beklee is oor onderhoriges van die groep.
Maar Malinowski volstaan nie met die kulturele imperatiewe nie, hy erken ook nog wat hy noem 11integrative imperatives"
~
44)
Volgens Malinowski verklaar hulle aan ons sulko vcrskynsuls soos taal, simboli.sme, moraal ens. wat in die.menslike samelewing voorkom. Ook hierdie inte .... grerende imperatiewe is 'n integrale bestanddeel van geor-ganiseerde menslike optrode. Die sentrale t ema hier is , volgens Nialinowski, dat clie oorspronklike organisme in staq,t gestel word om die fisiologie::;e drif of behoefte te trans-formeer in 'n kul turele waarde. Nt~s die kul turole im-pcratiewc dra dus ook die integrerende imperatiewe by tot die inste.ndhouding van die lrul tuur wat c:ie basiese behoef-tes bevredig. Hicrdie intogrerende imperatiewe kan ook onder die bcnaming simbolismc saamgevat word en sluit in tradisies, normatiewe standaarde van wa®,rdes, godsdiens, kuns, seremoniele, taal en ander vorme van simbolisme.Aan die hand van onderstaandc skematiese voor-stelling kan die teorio dan soos dit in die geheel vervleg is, opgosom word
(42)
lbid. p. 130( 4 3 ) Op • cit •
(44)
~· p. 132MENS LIKE 0 R G A N I S M E
BIOLOGIESE IMPULSE: (1) Asemha1ing.
( 2) Honger. (3) Dors .
(4)
Seksue1e drif.(5)
Afgematheid. (6) Ruste1oosheid. (7) Lomerigheid. (8) Vrees. (g) Pyn. (10) Drukking b1aas .(11) Drukking Caecum - Rectum. BASIESE BEHOEFTES: (1) Metabo1isme
-
Kornmissariaat.(2) Voortp1anting- B1oedverwant-skap.
( 3) Liggaam1ike Skui1ing. gemak
(4) Vei1ighcid Beskerming.
( 5) Beweging Aktiwiteit.
( 6) Groei Op1Giding. ( 7) Gesondheid HigH3ne. Versadiging van basiese behoeftes deur daarste11ing van
'n sekondere omgewing dit wi1 s~ ku1tuur.
Afge1eide bohooftes wat vorsadig moet word teneinde
ku1tu~r in stand to hou.
(1) Ekonomiese
(2) Sosia1e kontro1e
(3)
Opvooding(4)
Politieke organisasie.INT:=!GRER~ND1"i: H'IPERATIEVVJ~ Simbo1isme: (1) Tradisies ( 2) Normatimve standaarde van waardes (3) Godsdiens
(4)
Kuns ( 5) Seremoni.e1e. (6) Taa1(7)
Ander vorms van simbo-1isme.Bevrediging van afge1eide behoeftes dit wi1 s~ insta nd-houding van sokondere om.gewing lru.1 tuur, oorspronk1ik geskep om aan die basi eso behoeftes te voorsien.