• No results found

De commerciële vlog : de meerwaarde van interactiviteit en status : de effecten van interactiviteit in commerciële vlogs en de rol van de vlogger’s status op productattitude, merkattitude en koopintentie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De commerciële vlog : de meerwaarde van interactiviteit en status : de effecten van interactiviteit in commerciële vlogs en de rol van de vlogger’s status op productattitude, merkattitude en koopintentie"

Copied!
45
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

De Commerciële Vlog:  

de meerwaarde van Interactiviteit en Status

  de effecten van interactiviteit in commerciële vlogs en de rol van de vlogger’s status op  productattitude, merkattitude en koopintentie.     Naam: Rosan Carine van der Tuuk  Studentnummer: 10006478  Graduate School of Communication  Master’s programma Communicatiewetenschap, richting Persuasieve Communicatie    Begeleider: Dr. P. E. Ketelaar  Deadline: 24 juni 2016 

(2)

Deze scriptie dient als afstudeerproject voor de master Communicatiewetenschap aan de  Universiteit van Amsterdam, richting Persuasieve Communicatie. Het project heeft in totaal 6  maanden geduurd; van januari tot en met juni 2016. Het was al met al een intensieve periode  waar velen uren werk in zijn gaan zitten. Het eindproduct maakt mij daarom enorm trots.  Uiteraard was deze scriptie niet mogelijk zonder een aantal personen. Dat geldt  allereerst voor mijn scriptiebegeleider Paul Ketelaar. Paul is bij het gehele proces nauw  betrokken geweest. De structurele en opbouwende wijze waarop hij het afstudeerproces heeft  vormgegeven was daarbij van grote waarde, net als de nuttige feedback die hij gaf en de mate  waarin hij altijd bereikbaar was voor vragen via e­mail of telefoongesprekken. Paul, bedankt.  Ten tweede geldt dat voor mijn ouders Jan en Marion; zonder hun support was deze  scriptie er nooit geweest. Dank jullie wel voor het mogelijk maken van mijn zes jaar durende  studietijd in Amsterdam. Het was een geweldige tijd om nooit te vergeten.  Ook wil ik mijn zusje (en tevens huisgenootje) Charlot bedanken. Dankjewel dat je  mij tijdens deze Master zo lang de ruimte hebt gegeven om in ons huis in stilte te kunnen  studeren en schrijven. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou af en toe lastig was.  Als laatste mijn (tevens afstuderende) vriendje Max; ik heb het als fijn en motiverend  ervaren dat wij het afgelopen jaar veel samen hebben gestudeerd. Bedankt voor de hulp bij  SPSS; het uitleggen van statistiek en SPSS moet af en toe behoorlijk frustrerend zijn geweest.     Rosan van der Tuuk,   Amsterdam, juni 2016.   

(3)

commerciële vlogs en de rol van de vlogger’s status op de productattitude, merkattitude en  koopintenties van de kijkers in Generatie Y. Op basis van theorieën zoals de Equity theorie  (Homans, 1958), de Communality theorie (Goodwin, 1996; Price & Arnoud, 1999) en de  Parasociale Interactie theorie (Horton & Wohl, 1956) werd verondersteld dat interactieve  vlogs positievere productattitudes, merkattitudes en grotere koopintenties zouden  bewerkstelligen dan niet interactieve vlogs. Daarbij werd, aan de hand van de Celebrity  Endorsement theorie (Erdogan, 1999), de Source Credibility Theorie (Ohanian, 1991) en de  Leader­Follower theorie (Allen et al., 2006) verwacht dat de status van de vlogger een  modererend effect op deze causale relaties zou hebben. Het onderzoek vond plaats middels  een online experiment (N = 140) met een 2 (interactieve vlog of niet interactieve vlog) x 2  (hoge status vlogger of lage status vlogger) between subjects factorieel design. Uit de  resultaten komt naar voren dat interactiviteit van de vlog geen direct effect heeft op de  productattitude, merkattitude en koopintenties van de doelgroep, en dat de status van de  vlogger ook geen modererende rol speelt op deze verbanden. Het uitblijven van de verwachte  effecten van interactiviteit en status kan er op wijzen dat de persuasieve kracht van vloggers  minder afhankelijk is van deze constructen dan op voorhand werd gedacht. Een mogelijk  waardevol inzicht voor marketeers bij het vormgeven van strategie­ en marketingplannen met  eventuele brand influencers of celebrity endorsers zoals vloggers. De bevindingen kunnen  worden gezien als aanvulling op de wetenschappelijke literatuur over de persuasieve  gevolgen van brand influencers.     

(4)

Introductie   ………...   1  Theoretisch kader    ……….……….   3  Effecten van interactiviteit   ………...  4  Effecten van status   ……….    8  Methode  ………... 10  Onderzoekseenheden   ………. 10  Stimulusmateriaal   ……….. 11  Pre­test   ……….. 15  Meetinstrument ………... 16  Procedure  …………...……… 19  Resultaten   ………..   21  Randomisatiecheck   ………...  22  Manipulatiecheck   ……….. 22  Hypothesetoetsing   ………. 23  Conclusie en discussie   ……… 26  Conclusie   ………...  26  Terugkoppeling theorie   ………... 26  Discussie   ……… 28  Implicaties   ………. 30  Literatuur   ………..   31  Bijlage: Vragenlijst   ………. 37     

(5)

2000) .   Online   webshops   nemen   steeds   meer   de   overhand   en   er   is   overal,   te   allen   tijde  informatie   over   producten   beschikbaar   waar   veel   klantvoordeel   uit   gehaald   kan   worden.   Een  voorbeeld   hiervan   is   merkgerelateerde    user­generated   content ,   ook   wel    consumer­generated  content    genoemd,   wat   inhoudt   dat   consumenten   informatie   over   producten   of   merken   online  zetten,   door   er   bijvoorbeeld   een   recensie   over   te   schrijven   ( Goes,   Lin   &   Au   Yeung,   2014)  Door   de   groei   van   consumer­generated   content   vertrouwen   consumenten   steeds   meer  op   andermans   online   consumentervaringen,   om   eventuele   koopgevaren   zoals   cognitieve  dissonantie   (het   voelen   van   aankoop­spijt)   te   verminderen   (Dellarocas,   2006).   De   vraag   is  echter   of   deze   inhoud   wel   oprecht   is.   Want   waar   consumer­generated   content   van   origine   een  oprechte   insteek   heeft,   is   het   zo   geëvolueerd   dat   het   ook   kan   zijn   dat   de   maker   van   de   inhoud  commerciëlere   doeleinden   voor   ogen   heeft   ( Bambauer­Sachse   &   Mangold,   2013;    Dellarocas,  2006).   Een   voorbeeld   van   contentmakers   die   er   vaak   een   commerciële   agenda   op   na   houden  zijn   de    vloggers    (video   bloggers)   (Mutum   &   Wang,   2010).   Deze   worden   regelmatig   ingezet  om   tegen   betaling   merken   te   noemen   of   presenteren   in   de   zogeheten    vlogs    (Lobato,   2016).   In   deze   studie   staan   de   vloggers   met   persuasieve   intenties   en   de   mogelijke   persuasieve  gevolgen   voor   de   (vaak   jonge)   volgers   centraal.   Vloggers   en   vlogs   worden   immers   steeds  populairder   en   Youtube   speelt   hierin   vaak   een   grote   rol   ( Livingstone   et   al .,   2014).   Zo   is  Youtube   voor   veel   jongeren   al   vele   malen   belangrijker   dan   televisie.   Op    Youtube   kan   zelf  bepaald   worden    wat   er   op   welk   moment   bekeken   wordt   en   hierbij   wordt   vaak   gekozen   voor  vlogs   (Elsevier,   2015).   De   kans   dat   iemand   wordt   geconfronteerd   met   gesponsorde   vlog  content   is   daarom   aanzienlijk   (Bolton   et   al.,   2013).   Maar   wat   maakt   een   vlog   dusdanig  succesvol   dat   de   kijkers   de   ­   vaak   exclusieve   en   dure   ­   producten   die   de   vloggers   presenteren 

(6)

leuk   vinden   of   zelfs   willen   kopen?   Om   dat   te   onderzoeken   wordt   in   dit   onderzoek   op   twee  elementen   specifiek   gefocust;   de   vlog’s    interactiviteit    en   de   vlogger’s    status .  Te   beginnen   met   de    interactiviteit    van   de   vlog.   Het   gebruik   van   online   interactiviteit   is  een   intensief   onderzocht   onderwerp,   waarbij   voornamelijk   resultaten   in   het   voordeel   van   het  gebruik   van   interactiviteit   gevonden   worden.   Zo   stellen   C olliander,   Dahlén   &   Modig   (2015)  dat   sociale   media   om   een   bepaalde   mate   van   interactiviteit   en   dialoog   vragen;   dat  interactiviteit   in   welke   online   relatie   dan   ook,   dus   ook   in   commerciële   relaties,   noodzakelijk   is  en   mogelijk   leidt   tot   betere   commerciële   resultaten   zoals   positievere   merkattituden   en  koopintenties.   Echter,   de   meeste   literatuur   gaat   over   interactiviteit   op   geschreven   platforms  zoals   Blogs   en   Facebook   ( Beneke,   2012;   Du   &   Wagner,   2006).    In   de   context   van   bewegend  beeld,   is   minder   onderzoek   verricht.   Bewegend   beeld   is   totaal   anders   dan   geschreven   tekst;  hierbij   moet   gedacht   worden   aan   geluid,   en   het   visuele   en   bewegende   aspect.   Hetgeen   wat  deze   studie   tracht   te   onderzoeken   is   wat   interactiviteit   in   bewegende   content   zoals   vlogs   kan  betekenen   voor   product­   en   merkattituden   en   koopintenties   bij   de   kijkers.     De   tweede   variabele   die   centraal   staat   is   de   status   van   de   vlogger.   Het   aantal   volgers  van   een   vlogger   kan   immers   hoog   oplopen,   soms   tot   ver   in   de   duizenden   of   miljoenen.   Het  hebben   van   een   dergelijk   groot   publiek   maakt   dat   de   vloggers   ook   wel   de    celebrities    van   het  internet   worden   genoemd   ( Marwick,   2015) ,   en   onderzoek   toont   aan   dat   mede   daardoor   de  commerciële   macht   van   de   vlogger   groot   is   ( Morris,   &   Anderson,   2015) .   Deze   bevinding  roept   echter   vragen   op;   want   doordat   eenieder   in   principe   vlogger   kan   worden,   ontstaat   er   een  bepaalde   paradox.   Aan   de   ene   kant   zijn   de   vlogger’s   dus   de   sterren   van   het   internet,   terwijl   het  aan   de   andere   kant   eenieders   buurjongen­   of   meisje   zou   kunnen   zijn   (Tolson,   2001).   Dit   maakt  de   vlogger   een   stuk   toegankelijker   dan   de   traditionele   celebrity   (Smith,   2012;   Elsevier,   2015),  maar   maakt   ook   dat   de   verkregen   ‘sterren­status’   enigszins   tegenstrijdig   voelt.   Met   deze 

(7)

paradox   in   het   achterhoofd,   is   de   vraag   wat   een   bepaalde   status   bij   de   volger   bewerkstelligt;  leidt   een   hogere   status   tot   positievere   merkattituden   en   koopintenties   dan   een   lage   status?  Dit   onderzoek   richt   zich   op   de   doelgroep   jongeren,   aangezien   dat   de   belangrijkste   ­   en  tevens   kwetsbare   ­   doelgroep   is   van   de   vloggers.   Zo   schrijft   Metro   Nieuws   op   14   oktober  2015;   “ Jongeren   kunnen   vaak   lastig   omgaan   met   de   verleidingen   die   vloggers   hen   onder   de  neus   drukken.   De   sociale   druk   om   de   luxe   gadgets   te   hebben   die   zij   zien   in   vlogs,   wordt   steeds  groter.”    Daarnaast   constateert   Deloitte   (2016)   dat   het   kijken   van   vlogs   leidt   tot   financieel  risicovol   gedrag   bij   één   derde   van   de   jongeren.   Volgens   woordenboek   Van   Dale   is   een  ‘jongere’   een   persoon   tussen   de   16   en   30   jaar   oud.   Ook   wel   Generatie   Y,   die   geboren   is   tussen  1982   en   2001   (Bolton   et   al.,   2013;   WerkXYZ,   z.d.).   Met   deze   doelgroep   en   redenering   over  het   belang   van   interactiviteit   en   status   in   acht   genomen,   luidt   de   onderzoeksvraag   als   volgt:  ‘Wat   is   het   effect   van   interactiviteit   in   vlogs,   op   de   productattitude,   merkattitude   en  koopintentie   van   de   ‘volgers’   in   Generatie   Y   jegens   aangeprezen   luxe   gadgets,   gemodereerd  door   de   status   van   de   vlogger?’  Deze   combinatie   van   interactiviteit   met   status   als   verwachte   moderator,   is   nog   niet  eerder   gemaakt   in   onderzoek.   Het   antwoord   op   deze   vraag   kan   daarom   worden   gezien   als  aanvulling   op   de   wetenschappelijke   literatuur   over   de   persuasieve   gevolgen   van   brand  influencers.   Deze   inzichten   kunnen   tevens   van   maatschappelijk   belang   zijn,   enerzijds   om  jongeren   te   wijzen   op   hoe   beïnvloeding   van   online   influencers   plaatsvindt   en   anderzijds   hoe  (sponsors   van)   vloggers   optimaal   effectief   kunnen   zijn   in   het   bereiken   van   jongeren.    Theoretisch   kader   Aan   de   hand   van   verschillende   hypothesen   over   de   effecten   van   de   onafhankelijke   variabele  interactiviteit   en   van   de   modererende   variabele   status   van   de   vlogger   zal   een   antwoord   op   de 

(8)

onderzoeksvraag   gezocht   worden.   Daarbij   zal   telkens   een   definitie   van   de   concepten   en  theoretische   fundering   voor   de   hypothesen   worden   gegeven.   Het   conceptueel   model,   waarin  alle   verwachte   verbanden   tussen   de   variabelen   zijn   weergegeven,   is   te   vinden   in   Figuur   1.     Effecten   van   interactiviteit  Een   veel   gebruikte   definitie   om   interactiviteit   op   sociale   media   uit   te   drukken   luidt;   “ De   mate  waarin   twee   of   meerdere   partijen   op   elkaar   kunnen   reageren   op   een   communicatiemedium,  waarbij   de   invloed   op   elkaar   synchroon   is. ”   (Liu   &   Shrum,   2002,   p.   54).   Toch,   is   er   geen  overeenkomst   in   de   wetenschap   over   de   juiste   definitie   van   interactiviteit   op   sociale   media  (Ariel   &   Avidar,   2015).   Hieraan   ten   grondslag   ligt   dat   elk   sociaal   medium   over   andere   voor­  en   nadelen   en   mediarijkheid   beschikt   (Burgess   en   Green,   2008;   Kaplan   &   Haenlein,   2010).  Zo   heeft   Youtube   een   heel   ander   karakter   dan   bijvoorbeeld   Facebook,   met   als   voorbeeld   dat  Burgess   en   Green   (2008)   stellen   dat   Youtube   mediarijkheid   en   interactiviteit   mist.   Dit   maakt  dat   eenzelfde   definitie   van   interactiviteit   over   alle   sociale   media   genomen   niet   altijd   gepast   is.  De   overkoepelende   definitie   voor   interactiviteit   zoals   Liu   en   Shrum   (2002)   het   uiteenzetten  zou   een   medium   als   Youtube   bijvoorbeeld   niet   passen.   Zo   wordt   een   video   op   Youtube   ­   in  deze   studie   een   vlog   ­   van   te   voren   opgenomen,   daarbij   kan   de   interactiviteit   tussen   maker   en  kijker   niet   synchroon   plaatsvinden.   Uiteraard   kunnen   kijkers   wel    liken    of   reageren   in   de  comments ,   echter,   gaat   dit   veel   minder   in   gespreksvorm   dan   zoals   op   Facebook   of   andere  sociale   media.   Sterker   nog,   slechts   0,5%   van   de   Youtube­kijkers   reageert   wel   eens   op   een  video   (Thelwall   et   al.,   2012).   Bovendien   reageert   de   vlogger   zelden   op   reacties.   Interactiviteit  via   opgenomen   beeld   vereist   daarom   een   nieuwe,   meer   perceptuele   definitie,   zoals    Perceived  Interactivity .   Want   volgens   Newhagen,   Cordes   en   Levy   (1995)   kan   interactiviteit   beter  begrepen   worden   als   een   perceptueel   begrip   van   wat   individuen   percipiëren   als   interactief.   Zo 

(9)

definiëren   deze   onderzoekers   het   als;    “het   psychologische   gevoel   dat   afzenders   en   ontvangers  ervaren   van   interactiviteit.”    Met   de   nadruk   op   gevoel.   Een   andere   definitie   van   Perceived  Interactivity   is   die   van    Thorson   en   Rodgers   (2006),   deze   luidt;   ‘ de   mate   waarin   gebruikers   de  online   ervaring   percipiëren   als   een   simulatie   van   persoonlijke   interactie,   waarbij   het   voelt  alsof   de   ander   aanwezig   is.’     De   definitie   voor   interactiviteit,   die   specifiek   is   gefocust   op   vlogs  en   in   dit   onderzoek   gebruikt   zal   worden,   is   een   combinatie   van   de   definities   van   Newhagen,  Cordes   en   Levy   (1995)   en   Thorson   en   Rodgers   (2006),   waarin   de   simulatie   van   persoonlijke  interactie   en   het   psychologische   gevoel   van   interactiviteit   centraal   staat.   De   nieuwe   definitie  luidt: “Het   door   een   vlogger   zoeken   van   face­to­face   contact   met   een   volger,   waardoor   aan  beide   kanten   (volger   en   vlogger)   de   kans   wordt   vergroot   op   het   psychologische   gevoel   met  elkaar   te   communiceren/interacteren,   ondanks   dat   de   video   van   te   voren   opgenomen   is.”  Nu   de   definitie   van   interactiviteit   voor   dit   onderzoek   is   vastgesteld,   kan   er   gekeken  worden   naar   welke   onderzoeken   en   bestaande   theorieën   theoretische   fundering   aan   de  gevolgen   van   het   gebruik   van   interactiviteit   kunnen   geven.   Allereerst   te   beginnen   met  interactiviteit   op   sociale   media   in   het   algemeen.   Uit   onderzoek   komen   namelijk   niet   louter  eenduidige   resultaten   naar   voren   ( Cvijikj   &   Michahelles,   2013;    Wu,   2005).   Dit   ligt   volgens  Liu   en   Shrum   (2002)   aan   het   feit   dat   ieder   onderzoek   de   mate   van   interactiviteit   op   een   andere  manier   heeft   geoperationaliseerd.   Toch   wordt   het   gebruik   van   interactiviteit   op   sociale   media  voornamelijk   als   positief   ervaren;   zo   komt   uit   onderzoek   naar   voren   dat   interactiviteit   en  dialoog     belangrijk   zijn   op   sociale   media.   C olliander,   Dahlén   en   Modig   (2015)   stellen   dat   het  belangrijkste   woord   in   sociale   media   ‘sociaal’   is.   En   dat   gebruikers   daarom   verwachten   dat  een   sociaal   medium   (hier;   Youtube)   op   een   sociale   manier   gebruikt   wordt;   mensen  verwachten   dialoog,   ook   als   het   gaat   om   merkgerelateerde   content.    Dit   leidt   vervolgens   tot  betere   commerciële   resultaten;   zoals   positievere   merkattituden   en   grotere   koopintenties .   Ook 

(10)

onderzoekers   Kim   en   Ko   (2012)   constateren   dat   op   sociale   media   een   interactieve,   twee­wegs  communicatiestijl   positieve   invloed   heeft   op   de   sterkte   van   de   relatie   tussen   merk   en   klant.   De   meeste   onderzoeken   betreffende   interactiviteit   op   sociale   media,   gaan   echter   over  geschreven   media.    Om   dit   toe   te   spitsen   op   specifiek   Youtube   als   sociaal   medium,   aangezien  dat   het   medium   is   waar   vloggers   zich   voornamelijk   bevinden,   is   het   nodig   om   te   theoretiseren  over   wat   interactiviteit   op   Youtube   zou   kunnen   betekenen   voor   productattituden,  merkattituden   en   koopintenties.    Met   de   nieuwe   definitie   van   interactiviteit   in   acht   genomen,  zou   een   vlog   interactief   zijn   als   een   vlogger   face­to­face   contact   zoekt   met   een   volger,  waardoor   het   gevoel   ontstaat   dat   er   met   elkaar   geïnteracteerd   of   gecommuniceerd   wordt.  Hierdoor   krijgen   de   volgers   het   gevoel   van   een   intiem,   één   op   één   gesprek;   wat   vervolgens  invloed   heeft   op   de   sterkte   van   de   relatie   tussen   vlogger   (merk)   en   volger   (klant)   (Kim   &   Ko,  2012;   Wu   &   Chang,   2005)   en   vervolgens   leidt   tot   positievere   merkattituden   en   koopintenties.  Daarnaast   zijn   er   een   aantal   theorieën   die   de   effecten   van   interactiviteit   in   vlogs,   zoals  vastgesteld   in   de   nieuwe   definitie,   zouden   kunnen   onderbouwen.   Bijvoorbeeld   de    Equity  theorie ;   onderdeel   van   de    Social   Exchange    theorie   (Homans,   1958),   waarin   individuen   van  nature   onbalans   willen   oplossen   door   andermans   input   uit   te   balanceren   met   eigen   input.   Dit  houdt   in   dat   als   iemand   opmerkt   dat   een   ander   veel   inzet   toont,   de   persoon   in   kwestie   zelf   ook  meer   inzet   gaat   tonen.   Bij   interactiviteit   in   een   vlog   zou   dit   kunnen   betekenen   dat   de   kijker  ziet   dat   de   vlogger   meer   input   in   de   vlog   heeft   gestopt;   de   kijker   zou   het   kunnen   ervaren   als  een   persoonlijkere   manier   van   communiceren,   eentje   waarbij   de   vlogger   meer   van   zichzelf  blootgeeft   en   tevens   de   kijker   probeert   te   leren   kennen.   Wat   aan   de   hand   van   deze   theorie   zou  kunnen   voltrekken   is   dat   de   kijker   dit   wil   uitbalanceren   met   eigen   input,   zoals   positievere  product­   en   merkattituden   en   hogere   koopintenties   betreffende   het   product   dat   de   vlogger  demonstreert   (C olliander,   Dahlén   en   Modig,   2015). 

(11)

Dan   is   er   tevens   de    Communality   theorie    van   Goodwin   (1996),   die   interactiviteit   zoals  vastgesteld   in   de   nieuwe   definitie   kan   ondersteunen.   Deze   stelt   dat   een   commercieel   of  service   georiënteerde   relatie   als   vriendschappelijk   ervaren   kan   worden,   wat   inhoudt   dat  consumenten   zich   gehecht   kunnen   voelen   aan   een   service   medewerker.   In   dit   geval   is   de  vlogger   dan   de   service   medewerker   met   commerciële   doeleinden.   Deze   ‘vriendschap’  bewerkstelligt   volgens   Price   en   Arnould   (1999)   positieve   commerciële   resultaten;   zoals  customer   loyalty .   Wanneer   de   vlogger   een   interactieve   vlog   maakt,   waarbij   aan   zowel   de  vlogger’s   kant   als   de   volger’s   kant   het   psychologische   gevoel   ontstaat   met   elkaar   te  communiceren   of   interacteren,   dan   is   de   kans   groter   dat   de   volger   het   gevoel   van   een  vriendschap   met   de   vlogger   ervaart   dan   wanneer   dit   niet   zo   is.   Een   theorie   die   hier   goed   op  aansluit   is   de    Parasociale   interactie   (PSI)    theorie.   Deze   houdt   in   dat   een   persoon   de   illusie  van   een   vriendschappelijke   face­to­face   relatie   met   een    media   performer    kan   hebben   (Horton  and   Wohl,   1956).   In   dit   geval   is   de   media   performer   dan   de   vlogger.   Volgens   Beninger   (1987)  vergroot   deze   ‘vriendschap’   de   geloofwaardigheid   en   overredingskracht   van   de   commerciële  boodschap   (van   de   vlogger),   waarbij   Rubin   (2002)   concludeert   dat   dit   weer   een   positief   effect  heeft   op   de   attitudes   en   gedragingen   van   de   ontvangers   (volgers).   Auter   (1992)   stelt   daarbij  dat   hoe   interactiever   een   bericht   (vlog)   is,   hoe   meer   de   Parasociale   interactie   met   de   vlogger  zal   toenemen.   Een   interactieve   vlog   heeft   dus   de   voorkeur   boven   een   niet   interactieve   vlog.   Omdat   de   bovenstaande   theorieën   allen   het   voordeel   van   interactiviteit   benadrukken,  luiden   de   hypothesen   voor   de   onafhankelijke   variabele   interactiviteit   op   de   afhankelijke  variabelen   productattitude,   merkattitude   en   koopintentie   als   volgt:  H1a:    Interactieve   vlogs   creëren   positievere   productattitudes   dan   niet   interactieve   vlogs.  H1b:    Interactieve   vlogs   creëren   positievere   merkattitudes   dan   niet   interactieve   vlogs.  H1c:    Interactieve   vlogs   creëren   grotere   koopintenties   dan   niet   interactieve   vlogs. 

(12)

Effecten   van   status 

In   tegenstelling   tot   het   concept   interactiviteit   wordt   online   status   eenduidiger   gedefinieerd   in  het   onderzoeksveld.   Zo   definiëren   onderzoekers    Romero,   Galuba,   Asur   en   Huberman   (2011,  p.   19)   het   als:   “ de   populariteit   en   status   van   leden   van   sociale   netwerksites   hangt   samen   met 

het   aantal   volgers   dat   zich   abonneert   op   de   content. ”    Een   lage   of   hoge   online   status   is   dus   te  wijten   aan   de   grootte   van   het   (online)   publiek.    E en   quote   die   op   deze   definitie   aansluit   stamt  uit   onderzoek   van    Marwick   (2015,   p.   141):   “ de   aanwezigheid   van   een   aandachtig,   groot  online   publiek   is   het   grootste   status   symbool   van   allemaal .”   Status   in   de   vorm   van   aantallen  volgers   zal   in   dit   onderzoek   daarom   als   definitie   gebruikt   worden.   Met   de   definitie   vastgesteld  kan   er   gekeken   worden   naar   theoretische   fundering   voor   de   gevolgen   van   de   vlogger’s   status. Te   beginnen   met   de   overkoepelende    Celebrity   Endorsement    theorie   ( Erdogan,   1999).  Celebrities   worden   al   decennia   ingezet   om   producten   te   promoten;   een   bekend   gezicht   in   een  campagne   kan   de   keuze   voor   het   kopen   een   product   net   iets   gemakkelijker   maken   ( Erdogan,  1999) .   Zo   blijkt   uit   onderzoek   dat   celebrities   positieve   gevoelens   en   percepties   overdragen  aan   producten;   ook   wel   Personality   Transfer   genoemd   (Ambroise   et   al.,   2014;   Tom   et   al.,  1992).   Uiteindelijk   leidt   deze   overdracht   tot   een   sterkere   binding   met   het   merk   en   resulteert  dit   in   hogere   koopintenties.   De   Celebrity   Endorsement   theorie   gaat   echter   voornamelijk   over  traditionele   celebrities   in   traditionele   media,   zoals   acteurs,   zangers   en   atleten.   Geldt   ditzelfde  ook   voor   de   vloggers?    Marwick   (2015)    definieert   de   vloggers   als    micro­celebrities,   en    Sykes  &   Zimmerman   (2014)   als   de    self­created   celebrities    van    nu;   dit   celebrity­stempel   maakt   dat  de   vloggers   volgens   deze   theorie,   net   als   de   traditionele   celebrities,   een   sterke   binding   tussen  merk   en   klant   zouden   kunnen   creëren   ( Morris,   &   Anderson,   2015).    De   verwachting   is   daarbij  dat   hoe   meer   volgers,   hoe   hoger   de   celebritystatus   en   dus   hoe   groter   de   persuasieve   gevolgen.  Een   tweede   theorie   die   van   invloed   kan   zijn   is   de    Source   Credibility   theorie    van 

(13)

Ohanian   (1991).   Deze   bestaat   uit   3   componenten,   namelijk;   expertise,   geloofwaardigheid   en  fysieke   aantrekkelijkheid.   Hoe   meer   een    source    (bron),   in   dit   geval   de   vlogger,   aan   deze   drie  criteria   voldoet,   hoe   groter   de   kans   op   sociale   invloed   of   overtuigingskracht   bij   de   ontvangers.  Onderzoekers   Jin   en   Pua   (2014)   constateren   daarbij   dat   hoe   meer   volgers   iemand   op   sociale  media   heeft,   hoe   meer   mensen   geloven   dat   de   persoon   in   kwestie   fysiek   aantrekkelijk,  geloofwaardig   en   competent   is.   De   verwachting   is   dat   een   vlogger   met   veel   volgers   ­   en   dus  een   hogere   status   ­   meer   aan   deze   criteria   voldoet   en   daarmee   meer   bewerkstelligt   in   de  productattitude,   merkattitude   en   koopintenties   van   de   volgers.   De    Social   Dominance    of    Leader­follower    theorie   kaart   de   verschillen   aan   tussen  mensen   die   van   nature   leiders   of   volgers   zijn.   In   dit   geval   is   de   vlogger   de   sociaal   dominante  leider   en   de   kijker   de   volger.   Volgens   de   leader­follower   theorie   zijn   mensen   die   van   nature  volgers   zijn,   vatbaar   voor    peer   influence    van   de   dominante   leider.   Dit   zou   inhouden   dat   de  volger   zou   doen   wat   de   vlogger   van   hem   of   haar   verlangt;   met   als   voorbeeld   het   kopen   van  een   product.   Deze   theorie   kan   daarom   veelzeggend   zijn   voor   het   beïnvloedende   karakter   van  de   vlogger   met   een   hoge   status.   Immers,   hoe   groter   het   verschil   tussen   volger   en   vlogger   qua  status,   hoe   sterker   de   dominantie   van   de   vlogger   (Allen   et   al.,   2006).   Aangezien   de   besproken   theorieën   eenzelfde   richting   aangeven   wat   betreft   de  verwachte   effecten   van   status   als   moderator,   luiden   de   hypothesen   als   volgt:  H2a:    De   status   van   de   vlogger   modereert   de   relatie   tussen   vlogtype   en   productattitude,   deze  relatie   wordt   sterker   bij   een   hogere   status.  H2b :   De   status   van   de   vlogger   modereert   de   relatie   tussen   vlogtype   en   merkattitude,   deze  relatie   wordt   sterker   bij   een   hogere   status.  H2c:    De   status   van   de   vlogger   modereert   de   relatie   tussen   vlogtype   en   koopintentie,   deze  relatie   wordt   sterker   bij   een   hogere   status. 

(14)

Figuur   1.    Het   Conceptueel   Model.                    Methode  Het   onderzoek   betreft   een   experimenteel   design,   wat   inhoudt   dat   er   aan   de   hand   van  gemanipuleerde   condities   wordt   gekeken   naar   mogelijke   verschillen   tussen   scores   op   de  afhankelijke   variabelen.   Dit,   om   eventuele   causale   verbanden   tussen   de   variabelen   te  ontdekken   (Boeije,   Hart   &   Hox,   2009) .    Om   de   hypothesen   van   dit   onderzoek   te   toetsen   is   een  online   experiment   uitgevoerd   waarbij   respondenten   aan   één   van   vier   condities   werden  toegewezen.   Het   experiment   betreft   daarmee   een   2   (interactieve   vlog   of   niet   interactieve   vlog)  x   2   (hoge   status   vlogger   of   lage   status   vlogger)   between   subjects   factorieel     design.   Volgens   de  eerder   benoemde   theorieën,   zouden   er   middels   dit   design   verschillen   zichtbaar   kunnen  worden   op   de   afhankelijke   variabelen   productattitude,   merkattitude   en   koopintentie.     Onderzoekseenheden  De   doelgroep   waaronder   het   onderzoek   is   uitgezet   betreft   mannen   en   vrouwen   uit   Generatie  Y.   Generatie   Y   is   geboren   tussen   1982   en   2001   en   is   daarmee   tussen   de   15   en   34   jaar   oud  (WerkXYZ,   z.d.).   In   de   periode   14   april   tot   en   met   2   mei   is   het   online   experiment   via 

(15)

surveyplatform   Qualtrics   onder   de   doelgroep   uitgezet.   Middels   een    convenience    sample   zijn  er   oorspronkelijk   174   respondenten   geworven,   waarvan   158   de   vragenlijst   volledig   hebben  afgerond.   Omdat   generatie   Y   grootschalig   op   sociale   media   te   vinden   is   (Bolton   et   al.,   2013),  zijn   Facebook   en   LinkedIn   meermaals   ingezet   om   de   doelgroep   te   bereiken.   Tevens   is   er  gebruik   gemaakt   van   de   website   Surveystudent.nl.   Dit   is   een   website   waarbij   studenten   zich  kunnen   aanmelden   voor   het   verkrijgen   van   respondenten.   Dit   gaat   middels   een  puntensysteem;   wanneer   een   deelnemer   genoeg   vragenlijsten   van   anderen   heeft   ingevuld,   mag  de   deelnemer   zelf   een   vragenlijst   delen.   Dit   is   tweemaal   gedaan.   Als    incentive    voor  participatie   maakte   eenieder   bij   het   bereiken   van   het   einde   van   de   vragenlijst   kans   op   één   van  twee   cadeaubonnen   van   Bol.com   ter   waarde   van   15   euro   per   stuk.     Stimulusmateriaal  De   respondenten   werden   random   aan   één   van   vier   condities   toegewezen.   Het   verschil   tussen  de   condities   betrof   het   type   vlog   (interactief   of   niet   interactief)   en   de   hoogte   van   de   status   van  de   vlogger   (hoog   of   laag).   Dit   maakte   de   condities:   (1)   een   interactieve   vlog   met   hoge   status,  (2)   een   interactieve   vlog   met   lage   status,   (3)   een   niet   interactieve   vlog   met   hoge   status   en   (4)  een   niet   interactieve   vlog   met   lage   status.   De   vlog.    Om   de   onafhankelijke   variabele   interactiviteit   in   een   vlog   vorm   te   geven  werden   er   twee   vlogs   van   twee   verschillende   vloggers   uitgezocht,   die   volgens   de   nieuwe  definitie   van   interactiviteit   als   interactief   of   niet   interactief   geoperationaliseerd   werden.   Het  was   voor   de   operationalisatie   van   de   vlogs   van   belang   dat   er   een   groot   verschil   in  interactiviteit   tussen   de   vlogs   zichtbaar   zou   zijn.   Te   beginnen   met   de   interactieve   vlog.  Hiervoor   werd   gezocht   naar   een   vlog   waarin   het   face­to­face   aspect   van   de   definitie   sterk   naar  voren   kwam;   daarvoor   was   het   belangrijk   dat   het   gezicht   van   de   vlogger   de   gehele   vlog   in 

(16)

beeld   te   zien   was.   Want   wanneer   een   vlogger   met   het   gezicht   in   beeld   richting   de   camera  praat,   krijgt   de   kijker   meer   het   gevoel   één   op   één   te   interacteren   dan   wanneer   een   vlogger   niet  in   beeld   is;   te   vergelijken   met   de   ‘simulatie   van   persoonlijke   interactie’   uit   de   definitie   van  Thorson   en   Rodgers   (2006) .   Daarna   werd   er   gezocht   naar   een   vlog   voor   de   niet   interactieve  conditie,   er   is   voor   gekozen   om   deze   als   het   tegenovergestelde   van   de   interactieve   conditie   te  operationaliseren   door   de   vlogger   niet   fysiek   in   beeld   te   brengen;   hierbij   moet   gedacht   worden  aan   een   vlogger   die   wel   te   horen   was,   maar   waarbij   de   camera   gericht   was   op   de   handen.   Een   type   vlog   die   perfect   op   deze   operationalisatie   aansluit   en   daarnaast   de  commerciële   intenties   van   vloggers   goed   weergeeft   is   de    unboxing    vlog.   In   een   unboxing   vlog  pakt   een   vlogger   een   zojuist   verkregen   (gesponsord)   pakketje   op   camera   uit   en   geeft   hier   een  eerste   indruk   en   demonstratie   van   waarbij   de   consumentervaring   centraal   staat   (Marsh,   2015).  Deze   vorm   van   vlogs   is   de   laatste   jaren   explosief   gegroeid;   sinds   2010   met   maar   liefst   871%  (CNN   Tech,   2014) .   Over   het   algemeen   zijn   er   twee   typen   unboxing   vlogs   te   onderscheiden   op  Youtube;   één   waarvan   de   vlogger   met   het   gehele   fysiek   in   beeld   een   pakketje   uitpakt,   en   een  waarbij   de   vlogger   het   pakketje   uitpakt   maar   de   camera   alleen   gericht   is   op   de   handen.   Er   is  voor   zowel   de   interactieve   als   de   niet   interactieve   conditie   een   gepaste   vlog   gevonden.  Het   was   daarnaast   belangrijk   dat   de   vlogs   op   alle   andere   factoren   ­   behalve   op  interactiviteit   ­   hetzelfde   waren,   zodat   deze   de   uitkomsten   op   de   afhankelijke   variabelen   zo  min   mogelijk   zouden   beïnvloedden.   Zo   pakten   beide   vloggers   een   Apple   Watch   uit.   Er   is   voor  een   Apple   Watch   gekozen   omdat   het   onderzoek   over   luxe   gadgets   gaat,   een   Apple   Watch  wordt   over   het   algemeen   als   een   luxe   gadget   beschouwt.   Daarnaast   bestaat   Generatie   Y   uit  personen   van   15   tot   en   met   34   jaar;   het   product   moest   daarom   zowel   tieners   als   volwassenen  (18+)   aanspreken.   Tevens   was   het   van   belang   dat   de   kans   dat   veel   respondenten   het   product   al  bezaten   klein   was,   omdat   vragen   naar   koopintenties   dan   zinloos   zou   zijn.   Ook   aan   dit 

(17)

criterium   voldeed   de   Apple   Watch.   Als   laatste   betrof   de   doelgroep   zowel   mannen   als  vrouwen;   het   product   moest   daarom   sekse­neutraal   zijn.   Een   Apple   Watch   kan   door   zowel  mannen   als   vrouwen   gedragen   worden.   De   uitgekozen   (unboxing)   vloggers   in   zowel   de   interactieve   als   niet   interactieve  conditie   zijn   beiden   een   jonge   vrouw,   komen   beiden   uit   Amerika   en   bezitten   beiden   een  populair   Youtube­kanaal.   Voor   de   interactieve   conditie   is   dit   vlogger   Justine,   met   een  achterban   van   2,8   miljoen   volgers.   Voor   de   niet   interactieve   conditie   is   dit   vlogger   Ashley,  met   een   achterban   van   278.000   volgers.   Er   is   voor   Amerikaanse   vloggers   gekozen,   omdat   zo  de   kans   relatief   klein   bleef   dat   respondenten   de   vlogger   zouden   herkennen.   Bovendien   zijn   er  minder   Nederlandstalige   unboxing   video’s   die   dusdanig   sterk   op   elkaar   lijken   dat   deze  gebruikt   konden   worden   als   onderzoeksmateriaal.   Ook   is   de   inhoud   van   de   video’s   vrijwel   hetzelfde;   beide   vloggers   pakken   het   pakketje  uit   om   vervolgens   de   Apple   Watch   te   demonstreren,   daarbij   benadrukken   de   vloggers   dezelfde  kenmerken   van   het   product.   Daarnaast   zijn   beide   video’s   van   hoge   kwaliteit,   deze   zijn   gefilmd  met   een   goede   camera   en   vakkundig   gemonteerd.   Ook   de   duur   van   de   video’s   is   vergelijkbaar;  de   interactieve   vlog   duurde   5:47   minuten   en   de   niet   interactieve   vlog   6:53   minuten.   Beide  unboxing   vlogs   zijn   van   positieve   aard;   de   vloggers   komen   met   een   positieve   conclusie   over  de   Watch.   Ondanks   bovenstaande   overeenkomsten,   is   er   geen   sprake   is   van   systematische  manipulatie.   De   vlogs   verschillen   toch   nog   op   meerdere   kenmerken   dan   alleen   interactiviteit.  Zoals   eerder   aangegeven   hebben   beide   vloggers   een   grote   achterban.   Er   is   voor  gekozen   om   het   daadwerkelijke   aantal   volgers   van   vlogger   Justine   (2,8   miljoen)   als   hoge  status   conditie   te   gebruiken.   Maar   omdat   de   daadwerkelijke   278.000   volgers   van   vlogger  Ashley   te   hoog   was   om   als   lage   status   conditie   te   gebruiken,   kreeg   de   lage   conditie   een  verzonnen   aantal   volgers   van   980.   Voordat   de   respondenten   werden   doorverwezen   naar   de 

(18)

video,   kregen   deze   eerst   een   korte   introductietekst   te   lezen   over   het   aantal   volgers   dat   de  vlogger   op   dat   moment   had:   ‘ De   vlogger   die   u   ziet   in   deze   video   is   Justine.   Justine   is   een  Amerikaanse   vlogger   die   op   dit   moment   (x   aantal   volgers)   volgers   heeft. ’   Bij   de   hoge   status  werd   2,8   miljoen   volgers   vermeld   en   bij   de   lage   status   980.   In   de   introductietekst   werden  beide   vloggers   Justine   genoemd,   om   de   introductie   zo   gelijk   mogelijk   te   houden.   Het  stimulusmateriaal   is   te   vinden   in   Afbeelding   1.     Afbeelding   1.    Het   stimulusmateriaal.  Conditie   1:   Interactief   /   hoge   status    Introductietekst:   De   vlogger   die   u   ziet   in   deze   video   is   Justine.  Justine   is   een   Amerikaanse   vlogger   die   op   dit  moment    2,8   miljoen   volgers    heeft.    Conditie   2:   Interactief   /   lage   status    Introductietekst:   De   vlogger   die   u   ziet   in   deze   video   is   Justine.  Justine   is   een   Amerikaanse   vlogger   die   op   dit  moment    980   volgers    heeft.    Conditie   3:   Niet   interactief   /   hoge   status    Introductietekst:   De   vlogger   die   u   ziet   in   deze   video   is   Justine.  Justine   is   een   Amerikaanse   vlogger   die   op   dit  moment    2,8   miljoen   volgers    heeft.  Conditie   4:   Niet   interactief   /   lage   status    Introductietekst:   De   vlogger   die   u   ziet   in   deze   video   is   Justine.  Justine   is   een   Amerikaanse   vlogger   die   op   dit  moment    980   volgers    heeft. 

(19)

Pre­test  Om   te   testen   of   het   gekozen   stimulusmateriaal   geschikt   was   voor   het   onderzoek   is   er   een  pre­test   gedaan   waarin   de   interactieve   conditie   met   de   niet   interactieve   conditie,   en   de   hoge  status   conditie   met   de   lage   status   conditie   zijn   vergeleken.   Deze   test   werd   gedurende   de  periode   9   april   tot   en   met   11   april   onder   61   respondenten   uitgezet.   De   respondenten   zijn  benaderd   via   Facebook   met   de   vraag   een   korte   vragenlijst   in   Qualtrics   in   te   vullen.   De   respondenten   zijn   door   Qualtrics   random   over   de   condities   verdeeld.   De   personen  die   aan   één   van   de   interactiviteitscondities   werden   toegewezen   kregen   na   het   het   zien   van   de  vlog   vragen   over   de   mate   van   interactiviteit   van   de   vlog.   Daarbij   was   het   noodzakelijk   eerst  de   nieuwe   definitie   van   interactiviteit   te   geven,   zodat   respondenten   de   term   interactiviteit   niet  met   een   andere,   eigen   definitie   zouden   verwarren.   De   pre­test   vraag   voor   interactiviteit  luidde:    ‘ De   video   die   ik   zojuist   heb   bekeken   komt   op   mij   over   als...’    Er   kon    op   een   7­punts  semantisch   differentiaal   schaal   van   (1)   Niet   interactief   tot   (7)   Interactief   geantwoord   worden.  Er   is   een   onafhankelijke   T­toets   gedaan   om   de   gemiddelden   tussen   de   condities   te   vergelijken.  Hieruit   bleek   dat   de   respondenten   in   de   interactieve   conditie   ( M    =   5,20,    SD    =   1,58)   inderdaad  significant   hoger   scoorde   op   gepercipieerde   interactiviteit   dan   de   respondenten   in   de   niet  interactieve   conditie   ( M    =   3,19,    SD    =   1,80),    t    (59)   =   4,62,    p    <   0,001,   95%   CI   [1,32,   2,90].   De   personen   die   aan   één   van   de   statuscondities   werden   toegewezen   kregen   na   het   zien  van   de   introductietekst   over   het   aantal   volgers   van   de   vlogger   een   vraag   over   de  gepercipieerde   status   van   de   vlogger.   Deze   vraag   luidde:   ‘ De   status   van   vlogger,   gebaseerd   op  het   aantal   volgers,   komt   op   mij   over   als... ’   Ook   hierop   kon    geantwoord   worden   op   een  7­punts   semantisch   differentiaal   schaal   van   (1)   Laag   tot   (7)   Hoog.    Uit   de   T­toets   blijkt   dat   de  hoge   status   conditie   (M   =   6,10,   SD   =   1,24)   inderdaad   significant   hoger   scoorde   op  gepercipieerde   status   dan   de   lage   status   conditie   ( M    =   3,32,    SD    =   1,58),   

(20)

t    (59)   =   7,65   p   <   0,001,   95%   CI   [2,05,   3,50].   Hieruit   kan   geconcludeerd   worden   dat   de  manipulatie   heeft   gewerkt    en   dat   het   stimulusmateriaal   geschikt   is   voor   het   onderzoek.  1   Meetinstrument  Afhankelijke   variabelen   productattitude   en   merkattitude.    Voor   de   afhankelijke  variabelen   productattitude   en   merkattitude   is   dezelfde   attitudeschaal   gebruikt.   Er   is   daarbij  voor   gekozen   een   combinatie   van   bestaande   schalen   van   Bruner   (1998)   en   Edell   en   Staelin  (1983)   te   gebruiken.   De   schaal   van   Edell   en   Staelin   (1983)   bestaat   uit   vier   7­punts  semantische   differentiaal   items,   luidend:   goed/slecht,   niet   leuk/leuk,   aangenaam/onaangenaam  en   lage   kwaliteit/hoge   kwaliteit.   Daaraan   zijn   twee   items   van   de   Bruner   (1998)   schaal  toegevoegd.   Deze   items   betreffen   een   7­punts   semantische   differentiaal   schaal,   luidend:  boeiend/niet   boeiend   en   onaantrekkelijk/aantrekkelijk.   De   respondent   werd   gevraagd   in   welke  mate   de   items   van   toepassing   waren   op   de   productattitude   en   merkattitude   jegens   de   Apple  Watch   en   Apple   in   het   algemeen:   ‘ Na   het   zien   van   deze   vlog,   vind   ik   de   Apple   watch   als  product... ’,   en   ‘ Na   het   zien   van   deze   vlog,   vind   ik   Apple   als   merk   in   het   algemeen... ’  Aan   de   hand   van   een   Factoranalyse   over   de   verkregen   data,   met   principalen  componenten   analyse   en   varimax­rotatie   is   zichtbaar   dat   de   items   voor   productattitude   op   één  component   laden   met   een   eigenwaarde   van   4,25.   Deze   verklaart   70,89%   van   de   totale  variantie   en   laat   zien   dat   er   sprake   is   van   een   unidimensionele   schaal.    Een   overzicht   van   de  factorladingen   en   communaliteiten   is   te   vinden   in   Tabel   1.    Vervolgens   is   er   middels   een  betrouwbaarheidsanalyse   naar   de   interne   consistentie   voor   de   schaal   van   productattitude  1    Er   moet   vermeld   worden   dat   de   assumptie   van   gelijke   varianties   is   geschonden:   Levene’s    F ­test    p    =   0,010.   Er   is  dus   geen   gelijkheid   tussen   de   varianties.   Daarbij   zijn   zowel   ‘interactiviteit’   als   ‘status’   volgens   de  Kolmogorov­Smirnov   toets   niet   normaal   verdeeld,   in   theorie   mag   de   T­toets   dus   niet   gedaan   worden.  Interactiviteit;    D    (61)   =   0.22,    p    <   .001,   Status;    D    (61)   =   0.20,    p    <   .001.   Om   de   resultaten   van   de   T­toets   toch   te  bevestigen,   is   een   Mann­Whitney   toets   uitgevoerd.   Deze   wees   voor   ‘interactiviteit’    U    (61)   =   20.50,    p    <   .001   en 

(21)

gekeken.   Deze   toonde   een   Chronbach’s   Alpha   van    α    =   0,92,   wat   inhoudt   dat   de   schaal   zeer  betrouwbaar   is. 

 

Tabel   1.    Factoranalyse   afhankelijke   variabele   productattitude. 

Items  Factorlading  Communaliteit 

Product   Attitude   ­   Slecht/Goed  0,864  0,746  Product   Attitude   ­   Niet   leuk/Leuk  0,913  0,833  Product   Attitude   ­   Onaangenaam/Aangenaam  0,891  0,793  Product   Attitude   ­   Lage   kwaliteit/Hoge   kwaliteit  0,700  0,490  Product   Attitude   ­   Niet   boeiend/Boeiend  0,824  0,679  Product   Attitude   ­   Onaantrekkelijk/Aantrekkelijk  0,843  0,711    Ditzelfde   werd   gedaan   voor   de   variabele   merkattitude.    Ook   deze   laadt   op   één  component   met   een   eigenwaarde   van   4,86,   die   80,91%   van   de   totale   variantie   verklaart.    Dit  wijst   erop   dat   de   items   een   unidimensionele   schaal   vormen.   Een   overzicht   van   de  factorladingen   en   communaliteiten   is   te   vinden   in   Tabel   2.    Vervolgens   werd   ook   de   interne  consistentie   voor   de   schaal   van   merkattitude   middels   een   betrouwbaarheidsanalyse   getest.   Dit  resulteerde   in   een   Chronbach’s   Alpha   van    α    =   0,95,   wat   tevens   zeer   betrouwbaar   is.    Tabel   2.    Factoranalyse   voor   Merkattitude. 

Items  Factorlading  Communaliteit 

Merk   Attitude   ­   Slecht/Goed  0,923  0,851 

Merk   Attitude   ­   Niet   leuk/Leuk  0,940  0,884 

Merk   Attitude   ­   Onaangenaam/Aangenaam  0,924  0,853 

Merk   Attitude   ­   Lage   kwaliteit/Hoge   kwaliteit  0,852  0,726 

(22)

Afhankelijke   variabele   koopintentie.    Voor   de   afhankelijke   variabele   koopintentie   is   een  schaal   van   Barber,   Kuo,   Bishop   &   Goodman   (2012)   gebruikt.   Deze   schaal   bestaat   uit   vier  7­punts   semantisch   differentiaal   items   variërend   van   (1)   Oneens   tot   (7)   Eens.   De   items   luiden  als   volgt;    ‘ Ik   zou   overwegen   om   een   Apple   Watch   aan   te   schaffen ’,   ‘ Ik   ben   van   plan   om   een  Apple   Watch   uit   te   proberen ’,   ‘ Ik   ben   van   plan   om   een   Apple   Watch   te   kopen ’,   ‘ Ik   ben  geïnteresseerd   in   het   uitproberen   van   een   Apple   Watch. ’    De   respondenten   werden   gevraagd   in  welke   mate   de   stellingen   van   toepassing   waren   na   het   zien   van   de   vlog   over   de   Apple   Watch.  Een   factoranalyse   met   principalen   componenten   analyse   en   varimax­rotatie   laat   zien  dat   de   items   voor   koopintentie   laden   op   één   component   met   een   eigenwaarde   van   3,35.   Deze  verklaart   83,83%   van   de   totale   variantie   en   toont   aan   dat   er   sprake   is   van   een    unidimensionele  schaal.   Een   overzicht   van   de   factorladingen   en   communaliteiten   is   te   vinden   in   Tabel   3.    Ook  voor   koopintentie   is   de   interne   consistentie   middels   een   betrouwbaarheidsanalyse   getest;   deze  bracht   een   Chronbach’s   Alpha   van    α    =   0,93   voort.   Dit   maakt   de   schaal   zeer   betrouwbaar.     Tabel   3.    Factoranalyse   voor   koopintentie. 

Items  Factorlading  Communaliteit 

Overweging   om   een   Apple   Watch   te   kopen  0,932  0,869  Het   plan   om   een   Apple   Watch   uit   te   proberen  0,933  0,871  Het   plan   om   een   Apple   Watch   te   kopen   0,890  0,792  Geïnteresseerd   in   uitproberen   van   een   Apple   Watch  0,906  0,821      Controle   variabelen.    Er   zijn   verschillende   vragen   gesteld   die   een   functie   hadden   als  controle   variabelen.   Zo   is   er   gevraagd   naar   geslacht,   leeftijd   (met   antwoord   opties   tussen   de  14   en   35),   hoogst   genoten   opleiding   en   frequentie   internetgebruik.   Tevens   is   er   gevraagd   naar  bekendheid   met   vlogs   en   of   de   respondent   ook   daadwerkelijk   vloggers   volgde,   om   te   peilen   of 

(23)

dit   eventueel   invloed   zou   hebben   op   de   resultaten.   Hierbij   werd   gevraagd;    ‘ Ik   was   voor   dit  onderzoek   al   bekend   met   het   fenomeen   ‘vlog’   of   ‘vlogger’    en   ‘ Ik   volg   een   (aantal)   vlogger(s) .’  Op   beide   vragen   kon   met   ‘ja’   of   ‘nee’   geantwoord   worden.   Tevens   werd   gevraagd   of   de  vlogger   in   de   video   als   leuk   ervaren   werd,   om   te   peilen   of   het   wel   of   niet   leuk   vinden   van   de  vlogger   gevolgen   voor   de   afhankelijke   variabelen   zou   kunnen   hebben.   Hierbij   werd   gevraagd:  ‘ De   vlogger   in   de   video   komt   op   mij   over   als... ’,   daarop   kon   geantwoord   worden   op   een  7­punts   semantisch   differentiaal   item   van   (1)   Niet   leuk   tot   (7)   Leuk.   Dit   enkele   item   stamt   uit  de   eerder   genoemde   attitude­schaal   van   E dell   en   Staelin   (1983).   Manipulatiecheck.    Ondanks   dat   de   pre­test   heeft   uitgewezen   dat   het   stimulusmateriaal  leidt   tot   de   gewenste   manipulatie,   is   een   manipulatiecheck   uitgevoerd   in   het   hoofdonderzoek.  Dezelfde   vragen   als   bij   de   pre­test   zijn   opgenomen   als   manipulatiecheck   in   de  hoofdvragenlijst.   Deze   betroffen   vragen   over   de   mate   van   gepercipieerde   interactiviteit   van   de  vlog   en   gepercipieerde   status   van   de   vlogger,   luidend:   ‘ De   video   die   ik   zojuist   heb   bekeken  komt   op   mij   over   als   (interactief/niet   interactief) ’   en   ‘ De   status   van   vlogger   Justine,  gebaseerd   op   het   aantal   volgers   dat   zij   heeft,   komt   op   mij   over   als   (Laag/Hoog) .’   Ook   hierop  kon   op   een   7­punts   semantisch   differentiaal­schaal   geantwoord   worden.    Procedure  De   procedure   die   de   respondenten   doorliepen   begon   bij   het   lezen   van   de   oproep   voor  participatie   aan   het   onderzoek.   In   de   oproep,   die   op   Facebook,   LinkedIn   en   Survey   Student  werd   uitgezet,   werd   vermeld   dat   mensen   alleen   mochten   meedoen   wanneer   zij   tussen   de   15   en  34   jaar   oud   waren.   Hierbij   werd   vermeld   dat   er   twee   cadeaubonnen   ter   waarde   van   15   euro   te  winnen   vielen.   Bij   het   starten   van   de   vragenlijst   kregen   de   respondenten   een   introductietekst  met   bedankje   voor   het   meedoen   aan   het   project   te   zien.   Ook   werd   de    informed   consent 

(24)

namens   ASCoR   gepresenteerd,   waarin   duidelijk   werd   dat   de   anonimiteit   van   de   respondenten  te   allen   tijde   gewaarborgd   werd   en   dat   de   resultaten   uitsluitend   voor   het   onderzoek   gebruikt  zouden   worden.   Ten   tweede   werd   er   gevraagd   of   de   respondenten   Engels   konden   verstaan.  Hierop   kon   op   een   7­punts   semantisch   differentiaalschaal   van   (1)   Nee   tot   (7)   Ja   geantwoord  worden.   Vanaf   optie   vier   of   lager   werden   respondenten   doorverwezen   naar   het   einde   van   de  vragenlijst,   omdat   het   verstaan   van   Engels   belangrijk   was   voor   het   begrijpen   van   het   stimulus  materiaal.   Bij   5   of   hoger   mochten   respondenten   door   naar   de   volgende   vraag.  Vanaf   dit   punt   begon   het   experiment.   Respondenten   werden   gerandomiseerd   aan   één  van   de   vier   condities   toegewezen.   Allen   kregen   een   introductietekst   over   de   vlog   te   lezen  waarin   verteld   werd   hoeveel   volgers   de   vlogger   op   dat   zekere   moment   had.   De   respondenten  werd   gevraagd   het   geluid   van   de   laptop   of   smartphone   aan   te   zetten   en   de   video   helemaal   af   te  kijken.   Na   het   bekijken   van   de   vlog   kregen   alle   respondenten   dezelfde   vragen   gepresenteerd.  Allereerst   werden   er   vragen   over   de   productattitude   (Apple   Watch)   gesteld,   daarna   over   de  merkattitude   (Apple   algemeen)   en   daarna   over   de   koopintentie.   Vervolgens   werd   naar   de  demografische   kenmerken   gevraagd,   kwamen   de   controle   variabelen   aan   bod   en   werd   de  manipulatie   check   uitgevoerd.   Tot   slot   kregen   alle   respondenten   een   bedankje   voor  participatie   te   lezen   en   werd   er   vermeld   dat   er   bij   vragen   of   opmerkingen   over   het   experiment  altijd   gemaild   kon   worden.   Tevens   kon   er   een   e­mailadres   ingevuld   worden   om   de   verloting  van   de   cadeaubonnen   te   kunnen   bewerkstelligen.   De   vragenlijst   bestond   uit   29   vragen   en   had   een   gemiddelde   invulduur   van   ongeveer  tien   minuten,   waarvan   een   vlog   van   5,5   minuten   werd   bekeken,   of   een   vlog   van   6,5   minuten.  De   respondenten   werd   verplicht   alle   vragen   in   de   vragenlijst   in   te   vullen   en   ook   was   het   niet  mogelijk   om   terug   te   gaan   naar   vorige   pagina,   dit   om   te   voorkomen   dat   respondenten   vragen  zouden   overslaan,   of   antwoorden   zouden   wijzigen.   De   vragenlijst   is   terug   te   vinden   in   bijlage. 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

AMETHIST Developing People heeft daarom als missie een wereld te creëren waarin ieder mens tot zijn recht komt en de ruimte vindt om zijn volledige. potentieel

Leg uit waarom het voor een bedrijf als De Vakman belangrijk is om de artikelen van een barcode te voorzien... Elke laatste woensdagmiddag van de maand vergaderen de

Scholten m.r.scholten@utwente.nl Specialty section: This article was submitted to Health Psychology, a section of the journal Frontiers in Psychology Received: 21 November

Detailed synthetic procedure for the preparation of polymer chains via ATRP; scatter plot of the desorption force versus contour length for PHEMA desorbing from silica

L’approccio di Durling in questa terzina, come anche in quella precedente, è molto più strumentale che l’approccio di Singleton e degli Hollander. Durling condensa

Beschikt men over een rekenprogramma voor deze oplossingen dan kunnen numerieke waarden voor de parameters, zoals deze bijvoorbeeld in (1&#34;) t/m (3&#34;) zijn gegeven,

De resultaten laten zien dat in nagenoeg alle Europese landen jongvolwassenen die zijn opgegroeid in families met een hogere SES later een relatie vormen dan jongvolwassenen

Het ontbreekt aan inzicht in de veranderingen van de fundamenten van commerciële vastgoedfinanciering, die mogelijk zijn ontstaan door de financiële crisis en de gevolgen van