• No results found

Passie of professie. Galeries en kunsthandel in Nederland - Bibliografie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Passie of professie. Galeries en kunsthandel in Nederland - Bibliografie"

Copied!
16
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (http

s

://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Passie of professie. Galeries en kunsthandel in Nederland

Gubbels, T.

Publication date

1999

Link to publication

Citation for published version (APA):

Gubbels, T. (1999). Passie of professie. Galeries en kunsthandel in Nederland. Uniepers.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)

and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open

content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please

let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material

inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter

to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You

will be contacted as soon as possible.

(2)

Bibliografie

Boeken, rapporten en tijdschrift-artikelen

A b b i n g ( 1 9 9 8 )

H . A b b i n g , D e s y m b i o t i s c h e v e r h o u -d i n g tussen o v e r h e i -d en beel-den-de kunstmarkt. I n : T.Gubbels en C. Vooistra (red.) Visies op beleid en

maria; overheidsbeleid en de particu-liere markt voor beeldende kunst.

A m s t e r d a m , 1 9 9 8 .

A d r i c h e m (1991)

J. v a n A d r i c h e m , Het Rotterdams kunstklimaat: particulier initiatief en o v e r h e i d s b e l e i d . I n : J.C Dagevos, P.C. v a n D r u e n e n , P. T h . v a n der Laat (red.)

Kunst-zaken: particulier initiatief en overheidsbeleid in de wereld van de beeldende kunst. K a m p e n , 1 9 9 1 , p.

1 4 8 - 1 9 7 .

Adrichem (1987)

). van A d r i c h e m , Beeldende kunst en

kunstbeleid in Rotterdam, 1945-1985.

Rotterdam, 1 9 8 7 .

ASK als beleidsinstrument (1978) ASK als beleidsinstrument. I n :

Informatiebulletin Raad voor de Kunst,

1978 (juni) nr. 6. Beek (1988)

A . Beek, Le C a n a r d : cultureel trefpunt in de jaren v i j f t i g . In: Ons Amsterdam (1988) december, p. 3 4 4 - 3 4 8 .

Becker (1994)

H . Becker, Le contusion des valeurs. In: P.M. M e n g e r et a l . (red.) L'art de la

recherche. Paris, 1 9 9 4 ,

A b b i n g (1993)

H. A b b i n g , D e r t i e n stellingen over overheidskunst: argumenten voor een a a n k o o p - en o p d r a c h t e n b e l e i d . In:

BoekmancahierS (1993) 16 (juni) p.

2 0 5 - 2 1 4 . A b b i n g (1993)

H . A b b i n g , Een economie van de

kun-sten: aanvullende teksten 1993/1994.

Rotterdam, 1 9 9 3 . A b b i n g (1992)

H . A b b i n g , Kunst en M a r k t g e r i c h t h e i d : over r u i l , markt en o n g e l i j k e kansen. In: Boekmancahier 4 (1992) 14 (december) p. 4 2 6 - 4 4 5 . A b b i n g (1989)

H. A b b i n g , Een economie van de

kun-sten: beschouwingen over kunst en kunstbeleid. G r o n i n g e n , 1 9 8 9 .

A d r i c h e m (1996)

|. v a n A d r i c h e m , Progressieve galeries in de jaren zestig en zeventig: Riekje Swart, Art & Project en H e l e n van der M e i j . I n : Art gallery exhibiting: the

gal-lery as a vehicle for art. A m s t e r d a m ,

1 9 9 6 , p. 1 0 5 - 1 2 0 .

Advies Kunstenplan (1992)

Advies Kunstenplan 1993-1996: alge-meen deel. D e n Haag, 1 9 9 2 .

Alert (1986)

Bijdrage. I n : Alert. 1 9 8 6 , december, p. 18-19.

Amsterdamse kunstgaleries H 9 7 7 )

Amsterdamse kunstgaleries, |samenst.|

D o c t o r a a l W e r k g r o e p onder l e i d i n g

van G r a h a m Birtwistle, december

1 9 7 7 . A m s t e r d a m , 1 9 7 7 . A n c o n a (1993)

H . d ' A n c o n a . Toespraak door de

Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur ter

gele-g e n h e i d van de o p e n i n gele-g van een n i e u w galerie-complex aan de Lijnbaansgracht in A m s t e r d a m , 15 o k t o b e r 1 9 9 3 . Rijswijk, 1 9 9 3 . A r i a n (1995) M . A r i a n , Z i j l i c h t op m o d e r n e kunst: 40 jaar strijd o m de n i e u w e v l e u g e l . In: Ons Amsterdam, 1995, september, p. 2 0 4 - 2 0 8 .

Art gallery e x h i b i t i n g (1996) Arf gallery exhibiting: the gallery as a

vehicle for art. A m s t e r d a m , 1 9 9 6 .

(Galerie Paul Andriesse/De Balie)

Becker (1982)

H . Becker, Arf Worlds. Berkeley, 1982.

Beek (1990)

W . van der Beek, M a y a W i l d e v u u r benadrukt de sociale f u n c t i e van haar galerie. In: Kunstbeeld (1990), febru-ari, p. 5 2 - 5 3 .

Beeldende kunst (1990)

Beeldende kunst in markt en beleid;

een vooronderzoek over een bureau voor m a r k t v e r r u i m i n g en exportbevor-d e r i n g ; (samenst) Leijer en Weerstra. A m s t e r d a m , 1 9 9 1 .

Beeldende Kunstbeleid (1997)

Beeldende Kunstbeleid in Rotterdam 1992-1996: evaluatie van het beleid voor beeldende kunst in Rotterdam,

1997. Belder (1982) L. Belder, Galeries in

Amsterdam/Galleries in A m s t e r d a m . In: Amsterdam 60-80: twintig jaar

beeldende kunst/twenty years of fine arts. A m s t e r d a m , 1 9 8 2 , p. 8 0 - 9 3 .

(3)

Berends (1995)

S. Berends, Kunst- en antiekbeurzen in

Nederland 1948-1995: historie, huidi-ge functie en betekenis KunstRai, TEFAF, PAN. A m s t e r d a m , 1995

(Doctoraalscriptie Culturele Studies, UvA)

Berg (1989) H.O. van den Berg

De versiering v a n de macht, b e e l d e n -de kunst na -de BKR. I n : T. Stokkink De

cultuurelite van Nederland, wie maken en breken de kunst.

Amsterdam, 1 9 8 9 , p. 1 5 8 - 1 8 3 . Bevers (1995)

T. Bevers, Z i e n en gezien w o r d e n , Nederland in de w e r e l d van de beel-dende kunst. I n : J. H e i l b r o n , W . de Nooy, W . Tichelaar. Waarin een klein

land... Nederlandse cultuur in Internationaal verband. A m s t e r d a m ,

I995, p. 4 1 - 7 9 . Bevers (1993a)

T. Bevers, Kunstonderzoek in Nederland; sociologie en kunstwereld sinds 1980. I n : T. Bevers

Georganiseerde cultuur; de rol van overheid en markt in de kunstwereld.

Bussum, 1 9 9 3 , p. 1 0 - 3 7 . Bevers (1993b)

T. Bevers, I n l e i d i n g ; het kunstweten-schappelijk perspectief. In: T. Bevers, A. van den Braembussche, B.J. Langenberg (red.) De kunstwereld;

productie, distributie en receptie in de wereld van kunst en cultuur.

Hilversum, 1 9 9 3 .

Bierens ( 1 9 9 4 )

C. Bierens, Cunnilingus v o o r het oor. In: Metropolis M 4 (1994), p. 13. Bijvoorbeeld (1984) Bijvoorbeeld 16 (1984) nr 1, p. 2 7 - 2 9 . Boekman (1974) E. B o e k m a n , Overheid en kunst in Nederland. Utrecht, 1 9 7 4 .

Boer (1995)

T h . M . de Boer, Hommage aan M.L.

de Boer A m s t e r d a m , 1995.

Boes e n d e Vries (1993) L. Boes en Y. de Vries,

Kunstenaarsinitiatieven. In: W . Stokvis en K. Z i j l m a n s (red.) Vrij Spel

Nederlandse kunst, 1970-1990.

A m s t e r d a m , 1 9 9 3 , p. 2 2 1 - 2 3 7 .

Bok (1994)

M . J. Bok, Vraag en aanbod op de

Nederlandse kunstmarkt 1580-1700.

Utrecht, 1 9 9 4 . Bourdieu (1992)

P. B o u r d i e u , De p r o d u k t i e van geloot. In: D. Pels (red.) Pierre Bourdieu:

opstellen over smaak, habitus en het veldbegrip. A m s t e r d a m , 1 9 9 2 .

B u r g e n Kassies (1987) F. van den Burg en J. Kassies,

Kunstenaars van Nederland! Om een-heid en zeggenschap: het ontstaan van de Federatie van

Kunstenaarsverenigingen en de Raad voor de Kunst 1942-1950. A m s t e r d a m ,

1 9 8 7 . Bystryn (1978)

M . Bystryn, Art galleries as gatekeep-ers: the case of the abstract expressio nists. I n : Social Research (1978) p. 3 9 0 - 4 0 8 .

Brouwer, Hopstaken, M e u i e n b e e k

(1994)

E. Brouwer, P. Hopstaken, H. M e u i e n b e e k , De financiële positie van

beeldend kunstenaars. Rijswijk, 1994.

Coppet en Jones (1984) L. de C o p p e t en A . Jones The art

dealers, the powers behind the scene talk about the business of art. N e w

York, 1 9 8 4 . C o s a ( 1 9 7 8 )

Cosa 29 (1978) nr. 2 (april) p. 3 6 - 3 7 .

Crane (1987)

D. Crane, The transformation of the

avant garde: the New York art world 1940-1985. C h i c a g o , 1 9 8 7 .

C u l t u u r b e l e i d (1993)

Cultuurbeleid in Nederland, Nationaal

rapport: Europees p r o g r a m m a v o o r de evaluatie van nationaal c u l t u u r b e l e i d . Rijswijk, 1 9 9 3 .

Dagevos, Van D r u e n e n , Van der Laai (1991)

J.C. Dagevos, P.G. v a n D r u e n e n , P.Th. Van der Laat (red.), Kunst-zaken:

parti-culier initiatief en overheidsbeleid in de wereld van de beeldende kunst.

K a m p e n , 1 9 9 1 . D a n t o (1990)

A. Danto, Institutionalisme en inter-pretatie: Eva Hesse en Robert M a n g o l d . I n : Museumjournaal, 1 9 9 0 , nr. 4 p. 1 8 - 3 0 .

D a n t o (1964)

A. D a n t o , The art w o r l d . I n : journal of

philosophy 1964 nr. 6 1 .

D e i r d e Robson (1995)

A. Deirde Robson, Prestige, profit and

pleasure; the market for modern art in New York in the 1940s and 1950s.

N e w York, 1 9 9 5 .

Dekkers (1994)

D. Dekkers, jozef Israels: een

succes-vol schilder van het vissersgenre.

Leiden, 1 9 9 4 .

(4)

Dekkers (1994)

D. Dekkers, G o u p i l en de internatio-nale v e r s p r e i d i n g v a n eigentijdse Nederlandse kunst. I n : jong Holland:

tijdschrift voor kunst en vormgeving na / 5 5 0 , ( 1 9 9 5 ) nr. 4, p. 2 2 - 3 6 .

Editie C o l l e c t i o n D'art (1979) Bijdragen i n ; Editie Collection D'art jrg. 11 nr. 3, z . p .

Editie C o l l e c t i o n D'art (1994) Bijdragen i n : Editie Collection D'art jrg. 25 nr 2 , z . p .

Elias en Scotson (1976) N . Elias en ).L. Scotson, De

gevestig-den en de buitenstaanders: een studie van de spanningen en machtsverhou-dingen tussen twee arbeidersbuurten.

Utrecht e t c , 1976 Emde Boas (1981)

M . v a n Emde Boas. Een n i e u w t i j d p e r k v o o r G a l e r i e Asselijn. In: Kunstbeeld, jrg 5 (1981) nr. 6 (maart) p. 4 1 . Evaluatie (1988)

Evaluatie van het beleid van de Minister van WVC op het gebied v a n

de b e e l d e n d e kunsten, b o u w k u n s t en v o r m g e v i n g i n het tijdvak 1984 t/m 1987. Rijswijk, 1988. Faassen en Sleutelaar (1989) Sj. v a n Faassen en H. Sleutelaar, De Nieuwe Stijl 1959-1966. A m s t e r d a m , 1989. F e r b e e k ( 1 9 8 7 ) E. Ferbeek, M e c h a n i s m e n van de kunstmarkt. In: Akt 1 (1987) nr. 1 1 , p. 3 3 - 4 5 .

Galerie (1989)

Galerie. A m s t e r d a m , 1 9 8 9 . (uitgave

van Galerie Paul Andriesse)

G a l j a a r d ( 1 9 8 4 )

J.M. G a l j a a r d , Kunst kopen kunst

ver-kopen: relaties tussen kunstenaars en kunstminnaars. D e n Haag, 1 9 8 4 .

G a n z e b o o m (1989)

H . G a n z e b o o m , Cultuurdeelname in

Nederland. Assen, 1 9 8 9 .

Gee (1981)

M . Gee, Dealers, critics and collectors

of modern painting: aspects of the Parisian art market, 1910-1930. N e w

York, 1 9 8 1 . Gerber (1963)

I. Gerber. I n : Art Voices (1963) a p r i l . G e r r i t s e ( 1 9 7 8 )

Gerritse, R. , D e Beeldende Kunstenaarsregeling: kosten, baten en het redelijk alternatief. I n ; Economisch

Statistische Berichten (1978) nr. 63 (26

a p r i ï p . 3 1 - 5 1 . G i n n e k e n (1986)

L. van G i n n e k e n , Galleries in the Netherlands. I n : Dutch Art and

Architecture Today, 19 (1986) (juni) p.

1 3 - 1 7 . G l e r u m (1992.)

J.P. G l e r u m , Het v e i l i n g w e z e n . I n :

Kunsten Financiën, p. 1 2 5 - 1 4 8 .

G r a m p p (1988)

W . G r a m p p , Pricing the priceless: art,

artists and economics. N e w York,

1989.

Greenteld (1989)

L. G r e e n f e l d , Different Worlds: a

sociological study of taste, choice en succes in art. C a m b r i d g e , 1 9 8 9 .

G r i b l i n g ( 1 9 8 2 )

F. G r i b l i n g , Kunst, kunstenaars en de kunstwereld in A m s t e r d a m 1 9 6 0 - 1 9 8 0 : leiten en s a m e n h a n g / A r t , artists and

the A m s t e r d a m art w o r l d 1 9 6 0 - 1 9 8 0 . In: Amsterdam 60-80: twintig jaar

beeldende kunst. A m s t e r d a m , 1 9 8 2 , p.

6 - 2 1 . G r o o t (1996)

P. Groot Hornstrasse, B e r l i j n , 2 5 . 9 . 1 9 9 3 I n : Art gallery exhibiting the

gallery as a vehicle for art (uitgave v a n

Galerie Paul Andriesse) A m s t e r d a m , 1 9 9 6 , p. 1 7 8 - 1 8 1 .

G r o o t (1980) E. D e G r o o t

Riekje S w a n , I n : Modern Denken 1 9 8 0 , nr. 2 , p. 7 - 1 1 .

Gubbels en Vooistra (1998) T. Gubbels en G. Vooistra (red.)Wszes

op beleid en markt: overheidsbeleid en de particuliere markt voor beelden-de kunst. A m s t e r d a m , 1 9 9 8 .

C u b b e l s ( 1 9 9 7 )

T. Gubbels, Ruimte v o o r eigentijdse kunst, i n : Galerie Espace 40 jaar. A b c o u d e , 1997.

Gubbels (1996a)

T. Gubbels, Galeries d'art privées aux Pays Bas: une Profession entre passion et c o m m e r c e . In: Sociologie de l'art

(La posture esthétique) 1 9 9 6 , nr. 9. p.

17-30. Gubbels (1996b).

T. Gubbels, Van alle markten thuis over diversiteit en o n d o o r z i c h t i g h e i d van de kunstmarkt. In: mART Negen

eeuwen markt. Leiden, 1996, p.

14-19.

Gubbels (1995a)

T. Gubbels, Korting en krediet v o o r beeldende kunst, d l . I. In:

Boekmancahier 8 (1995) 23 (maart) p.

(5)

C u b b e l s (1995b)

T. C u b b e l s , Korting en krediet v o o r b e e l d e n d e kunst, d l . II. In:

Boekmancahier 8 (1995) 24 (juni) p.

193-204.

- C u b b e l s (1995c)

T. C u b b e l s , Galeries in A m s t e r d a m . I n : Ons Amsterdam 47 (1995) 9 (septem-ber) p. 1 9 7 - 2 2 4 . (Moderne kunst in A m s t e r d a m , t h e m a n u m m e r ) C u b b e l s (1994)

T. C u b b e l s , Verslag discussie

overheid-galeries. 16 d e c e m b e r 1994 (niet gepubliceerd) G u b b e l s ( 1 9 9 2 ) T. C u b b e l s , Kwaliteit op krediet: de Rentesubsidieregeling kunstaankopen, 1984-1990. A m s t e r d a m , 1 9 9 2 . Gubbels (1990)

T. C u b b e l s , Kwaliteit te koop: een

eva-luatie van de Tijdelijke aankoopsubsi-dieregeling moderne beeldende kunst ten behoeve van musea, 1984-1987.

A m s t e r d a m , 1990. Gubbels (1989)

T. G u b b e l s , Directies, collecties,

com-missies: aankoopbeleid van vijftien musea en de Rijksdienst Beeldende Kunst. A m s t e r d a m , 1 9 8 9 .

Gubbels (1989)

T. G u b b e l s , K w a l i t e i t als c r e d o . I n :

Beroep Kunstenaars beroepskostenver-goedingen 1989. A m s t e r d a m , 1 9 9 0 , p.

XIV-XVI. H a k s ( 1 9 6 9 )

F. Haks, Interview met Riekje Swart I n :

Museumjournaal 14 (1969) nr. 6.

( d e c . ) p . 3 3 2 - 3 3 8 .

H a m e r s v e l d ( 1 9 9 8 )

1. v a n H a m e r s v e l d , Tussen v r o u w e n praktijk en overheidsbeleid 1 9 6 7 -1 9 9 7 . I n : M . Halbertsma (red.) Beroep

Kunstenares. N i j m e g e n , 1 9 9 8 .

Hamersveld (1996) I. v a n Hamersveld (red.),

verzame/sraar: hef collectiebeleid van

Nederlandse musea voor moderne kunst. A m s t e r d a m , 1 9 9 5 .

H a n n i n k ( 1 9 9 2 )

K. H a n n i n k , Subsidie voor

marktver-ruimende projecten 1984-1992.

A m s t e r d a m , 1 9 9 2 . (Doctoraal scriptie Culturele Studies, UvA)

Havermans (1964)

J.W. Havermans, De sociale positie

der beeldende kunstenaars 1946-1961:

rapport uitgebracht aan de Raad voor de Kunst. D e n H a a g , 1 9 6 4 . H e i l b r o n (1995)

j . H e i l b r o n , W . de N o o y , W . Tichelaar,

Waarin een klein land ... Nederlandse cultuur tn Internationaal verband.

A m s t e r d a m , 1 9 9 5 . H e i l b r o n (1993)

J. H e i l b r o n , D e sociale d y n a m i e k van a u t o n o m e kunst: over Pierre Bourdieu's C u l t u u r s o c i o l o g i e . I n :

Amsterdams Sociologisch Tijdschrift,

20 (1993) nr. 1 (juni) p. 1 3 2 - 1 4 6 . H e i l b r o n (1992)

J. H e i l b r o n , Kunst leren: het

werk-plaatsmodel in de beeldende kunst.

R i j s w i j k , 1 9 9 2 . H e m e l r i j k (1995) L H e m e l r i j k en N . Goris, Wegwijzer Kunstadvies: praktische i n f o r m a t i e over toepassing en f i n a n c i e r i n g v a n kunst in de w e r k o m g e v i n g , " 1 9 9 4 / 1 9 9 5 . A m s t e r d a m , 1 9 9 5 . H e m e l r i j k (1993) L. H e m e l r i j k en N . Goris, Wegwijzer

Kunstadvies: praktische informatie

over toepassing en f i n a n c i e r i n g v a n kunst in de w e r k o m g e v i n g , 1 9 9 2 / 1 9 9 3 . A m s t e r d a m , 1 9 9 3 . H e r m i d a en H e m e l r i j k (1988) E. H e r m i d a en L. H e m e l r i j k ,

Kunstzaken: 23 Nederlandse bedrijfs-collecties in woord en beeld. D e n

H a a g , 1 9 8 8 . H e i j b r o e k ( 1 9 9 4 )

J.F. H e i j b r o e k , Breitner en kunsthandel Van Wisselingh & C o . I n : R. Bergsma en P. H e t t n g (red.) George Hendrik

Breitner 1857-1923. Bussum: 1 9 9 4 , p.

5 4 - 6 1 .

H e i j b r o e k en W o u t h u y s e n (1993) J.F. H e i j b r o e k en E.L W o u t h u y s e n ,

Kunst, kennis en commercie: de kunst-handelaar }.H. De Bois 1878-1946.

A m s t e r d a m , 3 9 9 3 . Hermans (1996)

L. Hermans, Smaakmakers zonder vet-pot: de Nederlandse galeries i n de vroege jaren negentig. I n : Galerie

Jaarboek 1996 Kunstbeeld, p. 7-14. H e y d e m a n (1993) M . H e y d e m a n , Galeries en overheid in Nederland, 1945-1992. A m s t e r d a m , 1 9 9 3 . (Doctoraalscriptie Culturele Studies, U v A ) H e y t i n g (1994)

L. H e y t i n g , De wereld in een dorp:

schilders, schruvers en wereldverbete-reraars in Laren en Blaricum

1880-1920. A m s t e r d a m , 1 9 9 4 .

H o f l a n d (1982)

H.J.A. H o t l a n d , D e hink-stap-sprong voorwaarts/The h o p skip and j u m p tor-wards. I n : Amsterdam 60-80 twintig

jaar beeldende kunst. A m s t e r d a m ,

1 9 8 2 , p. 2 2 - 3 3 .

(6)

Hofstede en Brunt (1980) P. ter Hotstede en M . Brunt,

Conformeren aan de avant garde 25 jaar galerie Waalkens. G r o n i n g e n

1 9 8 0 . H o l l e b e e k { 1 9 8 7 ) K. H o l l e b e e k , Marktonderzoek onder galeries in Amsterdam. A m s t e r d a m , 1 9 8 7 . {Oostzaan:s.n.) H o o g e n b o o m { 1 9 9 3 - 1 9 9 4 ) A. H o o g e n b o o m , Art tor the market: c o n t e m p o r a r y p a i n t i n g in the Netherlands in the first half o f the nineteenth century. I n : Simiohs j r g . 2 2 , 1 9 9 3 - 1 9 9 4 , nr. 3, p. 1 2 9 - 1 4 7 . H o o g e n b o o m (1993)

A. H o o g e n b o o m , De stand des

kunste-naars: de positie van kunstschilders in Nederland in de eerste helft van de negentiende eeuw. Leiden, 1993.

H o o g e n d o n k (1997)

M . H o o g e n d o n k (red.), Galerie Espace

40 jaar. A b c o u d e , 1 9 9 7 . Hoogstraate (1966) W . Hoogstraate, Manifest. I n : Catalogus Wintertentoonstelling 1966. A m s t e r d a m , 1 9 6 6 . Hopstaken, M e u l e n b e e k (1996) P. Hopstaken, H . M e u l e n b e e k , De

financiële positie van beeldend kun-stenaars II. Zoetermeer, 1 9 9 6 .

Hughes (1994)

R. Hughes, De klaagcultuur A m s t e r d a m , 1994. Hughes (1990)

R. Hughes, Kritisch, in vredesnaam

kritisch. A m s t e r d a m , 1 9 9 0 . H u n d e r t (1973) D i e H u n d e r t Crössten. I n : Capital 1973 nr. 10 p. 9 8 - 1 0 2 .

tlles (1995)

V. Illes, Liefde en p r o n k g e d r a g . I n : Elsevier 1995, 15 a p r i l . Imanse (1984)

C . Imanse (red.), D e Nederlandse

identiteit in de kunst na 1945.

A m s t e r d a m , 1 9 8 4 . Investeren (1992)

Investeren in cultuur. Nota Cultuurbeleid 1993-1996. D e n Haag,

1 9 9 2 . Jaarverslag (1980)

(aarverslag [ v a n het) Secretariaat Nederlandse Vereniging van Galeriehouders april 1979 - april 1 9 8 0 . S.I., 1980.

Jansen (1987)

B. Jansen. Beter ten halve gekeerd dan te hele g e d w a a l d I n : Jong Holland 3 (1987) nr. 1. Jansen (1987) B. Jansen, O n b e g r i p , i n l e v i n g e n o b j e c t i e v e distantie. I n : Metropolis M 1 9 8 7 , nr. 5/6 (januari/februari) p. 5 0

-55.

Jansen en Rogier (1983)

T. Jansen en J. Rogier, Kunstbeleid in

Amsterdam 1920-1940: Dr. E. Boekman en de socialistische gemeen-tepolitiek. N i j m e g e n , 1 9 8 3 .

Jansen van G a l e n en Schreurs (1995) J. Jansen van Galen en H. Schreurs, H e f huis van nu, waar de toekomst is;

een kleine historie van het Stedelijk Museum, 1895-1995. N a a r d e n , 1 9 9 5 .

Jordens(1998)

N . Jordens, De P van Promotie bij

galeries voor hedendaagse beeldende kunst. U t r e c h t , 1 9 9 8 .

{Afstudeerwerkstuk kunst en m e d i a m a -nagement. Interfaculteit van de H o g e s c h o o l v o o r d e Kunsten) K e e s i n g s ( 1 9 5 6 )

Keesings Historisch Archief {nr. 1328)

A r c h i e f van 26 november-2 december 1 9 5 6 , p. 1 2 8 7 5 - 1 2 6 7 6 .

Keesings (1956)

Keesings Historisch Archief (rtr. 1268)

A r c h i e f van 3-9 o k t o b e r 1 9 5 6 , p. 1 2 1 5 6 .

Keesings (1945)

Keesings Historisch archief {nr. 749)

A r c h i e f v a n 2 1 - 2 7 October 1 9 4 5 , p. 6 4 8 1 .

t-Keesings(7945;

Keesings Historisch Archief (nr. 743)

Archief van 9-15 september 1 9 4 5 , p. 6 4 3 1 - 6 4 3 2 .

Keesings (1945)

Keesings Historisch archief {nr. 731)

A r c h i e f v a n 1824 j u n i 1 9 4 5 , p. 6 3 2 1

-6322.

Kempers. (1993)

B. Kempers, Schenkers, stichters, spon-sors. I n : Symposium Particulier

Verzamelen. H e i n o , 1 9 9 3 .

Kempers (1991)

B. Kempers, Het artistiek advieswezen. In: Boekmancahier 3 (1991) 8 (juni) p. 1 3 5 - 1 5 2 .

(7)

Kempers (1990)

B. Kempers, A a n d e l e n in onsterfelijk-h e i d : museaal mecenaat, particulier initiatief en o v e r h e i d . I n : C.

Smithuijsen (red.), D e hulpbehoevende

mecenas: particulier initiatief, over-heid en cultuur, 1940-1990. Z u t p h e n ,

1 9 9 0 .

Kempers (1988)

B. Kempers, De macht v a n de markt: a a n b o d , afname en b e m i d d e l i n g v a n m o d e r n e kunst in N e d e r l a n d 1 9 4 5 -1 9 8 8 . I n : Kunst en beleid in Nederland3. A m s t e r d a m , 1 9 8 8 . p. 13-6 5 . Klooster (1995)

Q . v a n der Klooster, Opbloei van het

na-oorlogse kunstklimaat in Groningen. G r o n i n g e n , 1 9 9 5 . (Scriptie

Kunsthistorisch Instituut; niet g e p u b l i -ceerd)

Kok (1984)

A . Kok, Art & Project. I n : Metropolis

M 1 9 8 4 , nr. 5, p. 1 6 - 2 0 .

K o o m e n - de Langen en Torringa

(1997)

J.M. K o o m e n - de Langen en J.Torringa, Galerie Espace veertig jaar. A b c o u d e , 1 9 9 7 . p. 1 3 - 7 2 .

Kunst (1975)

Kunst van nu. A m s t e r d a m : 1975

Kunst & Financiën (1992.)

Kunst & Financien [ d o o r i N I 8 E ,

Nederlands Instituut v o o r het Bank- en effectenbedrijf. A m s t e r d a m , 1 9 9 2 . Kunstbeeld (1989)

Kunstbeeld, 1 9 8 9 , juli/augustus, p. 5 0

-5 1 .

KunstRai (1998)

KunstRai; red.: Stichting KunstRai. A m s t e r d a m , 1 9 9 8 . (Catalogi KunstRai

1985-1996)

Kempers (1987)

B. Kempers, Kunst macht en

mece-naat: het beroep van schilder in socia-le verhoudingen 1250-1600.

A m s t e r d a m , 1987.

K o o m e n - de Langen (1996) J.M. K o o m e n - de Langen, Galerie-T; de geschiedenis v a n een Haarlemse galerie 1 9 6 6 - 1 9 7 7 . I n : Hart van

Haarlem. H a a r l e m , 1 9 9 6 . Kunstwerte (1989) Kunstwerte M a r k t u n d M e t h o d e n . I n : Kunstforum International (1989) 104 N o v e m b e r / D e z e m b e r 7 4 - 2 1 4 . (Themanummer) Kempers (1985)

B. Kempers, Hang naar i j d e l h e i d , d w a n g tot bescheidenheid: een b e s c h o u w i n g over uiterlijk v e r t o o n en kunst. I n : D e Gids, 148 (1985) nr. 7

(oktober).

Kenner und M i t l ä u f e r (1945) Kenner und M i t l ä u f e r ; Berufene u n d unberufene Kräfte i m Amsterdamer Kunsthandel. In: Deutsche Zeit, 1945 (6 maart).

Klamer(1996)

A . Klamer. The value of culture: on the

relationship between economics and arts. Amsterdam, 1996.

Klaster(1992)

J.B. Klaster, De verzamelaars. I n : Kunst

en financiën, 1992. p. 2 3 - 4 0 .

Klein (1993)

U . Klein, Der Kunstmarkt: zur

Interaktion von Aesthetik und Oekonomie. Frankfurt am M a i n , 1 9 9 3 .

Kraaijpoel (1997)

D . K r a a i j p o e l , Was Pollock

kleuren-blind: bouwstenen voor de beschrij-ving van de recente kunstgeschiedenis.

A m s t e r d a m , 1997. Kraaijpoel (1990)

D . Kraaijpoel, De nieuwe salon:

offi-ciële beeldende kunst na 1945.

G r o n i n g e n , 1 9 9 0 . Kritiek (1978)

Kritiek op het rapport 'Geld voor kunstkopers'. A m s t e r d a m , 1 9 7 8 . ( U i t g .

Vereniging v a n

Galeriehouders en Handelaren in hedendaagse kunst)

K r o g t ( 1 9 9 5 )

I. van der Krogt, Van ezel tot spijker:

een casestudy naar de samenwerkings-verbanden tussen beeldende kunste-naar en galeriehouder. A m s t e r d a m ,

1 9 9 5 . (Afstudeerscriptie H o g e s c h o o l H o l l a n d ) .

The Living Room (1995)

The Living Room, Eine Amsterdamer

Galerie und die achtziger }ahre.

B e n t h e i m , 1995 Luyten (1994)

M.J.A. Luyten, A marketing perspective

on the art market: the commerce of aesthetics.

Maastricht, 1 9 9 4 . {Doctoraal Scriptie Rijksuniversiteit Limburg) M a r c h é (1991)

Le marché de l'art c o n t e m p o r a i n : essai d ' a p p r o c h e é c o n o m i q u e de la Ministère de la Culture et de la C o m m u n i c a t i o n . I n : Développement

culturel (1991) 91 (oct 1-6).

M a r k t v e r r u i m i n g (1988)

Marktverruiming beeldende kunst: ver-slag van groepsdiscussies met galerie-houders en kopers en niet kopers van beeldende kunst. H i l v e r s u m , 1988.

(8)

M a r k t v e r r u i m i n g (1984)

Marktverruiming beeldende kunst.

e i n d r a p p o r t (Peat M a r w i c k Nederland). R i j s w i j k , 1 9 8 4 .

M e k k i n g , Pingen, v a n Strien (ed.)

(1995)

M . M e k k i n g , R. Pingen, E. v a n Strien (ed.), Kunst van nu: encyclopedisch

overzicht vanaf 1970. Leiden, 1 9 9 5 .

M e n g e r (1994)

P.M. Menger, L'art de la recherche:

essais en l'honneur de Raymonde Moulin. Paris, 1 9 9 4 .

M e u l e n b e e k , H o p , W e b b i n k (1997) H . M e u l e n b e e k , J.P. H o p , D. W e b b i n k ,

De financiële positie van beeldend kunstenaars 1993-1995. Zoetermeer,

1 9 9 7 . M i d d a g (1994)

I. M i d d a g en j . Fritz-Jobse, De

Arnhemse school: 25 jaar m o n u m e n t a

-le kunstpraktijk, A r n h e m , 1 9 9 4 . M i l o s e v i c 1989

M . M i l o s e v i c Nieuw mecenaat? de

functie van kunst in drieëndertig bedrijven. Z . p l . , 1 9 8 9 . (Scriptie

instituut v o o r Kunst-, architectuurge-schiedenis en archeologie). M i l t e n b u r g (1985)

R. M i l t e n b u r g , D e k i j k van Riekje Swart, A d r i a a n v a n Ravesteijn en Bart v a n de V e n , een verslag. In: Beeld (1985) nr. 5 ( d e c ) , p. 1 7 - 2 0 . M i n (1994)

B. M i n , Segmentatie van de beeldende

kunstmarkt in Nederland. Rotterdam,

1 9 9 4 . (Doctoraalscriptie Erasmus Universiteit, e c o n o m i e , vakgroep c o m -merciële beleidsvoering)

M o n t i a s (1992)

J.M. M o n t i a s , Artists and artisans in

Delft: a socio-economic study of the seventeenth century. P r i n c e t o n , 1992.

M o n t i a s (1988)

J.M. M o n t i a s , Art dealers i n the Seventeenth century Netherlands. I n :

Simiolus, 18 (1988), p. 2 4 4 - 2 5 6 .

M o n t i a s (1987)

J.M. M o n t i a s , Cost and v a l u e in 17th century. I n : Dutch Art History 10 (1987) p. 4 5 5 - 4 6 6 .

M o u l i n (1994)

R. M o u l i n , The c o n s t r u c t i o n of art values. In: International sociology 1 (1994) p. 5-12

M o u l i n (1992)

R. M o u l i n , L'artiste, l'institution et le

marché. Paris, 1 9 9 2 .

M o u l i n (1987)

R. M o u l i n , The French Art Market: a

sociological view. N e w B r u n s w i c k ,

1 9 8 7 . M u l d e r (1996)

C. M u l d e r , De KunstRai (1985-1996)

en het Nederlandse galeriewezen: dilemma's op het gebied van kwaliteit en commercialiteit. A m s t e r d a m , 1 9 9 6

(Doctoraalscriptie Cuturele Studies U v A ) .

M u l d e r (1978)

H . M u l d e r , Kunst in crisis en bezetting;

een onderzoek naar de houding van Nederlandse kunstenaars in de periode 1930-1945. Utrecht, 1 9 7 8 .

M u l d e r (1956)

H . ). M u l d e r , Plan Kunstbezit; over de afzet en p r o d u c t i e van b e e l d e n d e kunst. In: Mededelingen van het PBF, 1956, nr. 1 1 .

Muskens en van Poppel (1983) C. M u s k e n s , en J. van P o p p e l . De vrije

markt voor beeldende kunst: inventari-satie van zelfstandige inkomensver-werving door beeldende kunstenaars.

T i l b u r g , 1 9 8 3 .

Nederlandse (1980)

D e Nederlandse Galerie: een oriënte-rend o n d e r z o e k b i j leden van de Vereniging v a n Galeriehouders en handelaren in hedendaagse kunst; [samenst. R.B. Research B u e r a u ] , A m s t e r d a m , 1 9 8 0 .

N i e u w e n d i j k (1995)

K. N i e u w e n d i j k , Met engelengeduld:

25 jaar galerie Lieve Hemel.

A m s t e r d a m , 1 9 9 5 . N i e u w e n d i j k (1978)

K. N i e u w e n d i j k , Tien jaar Galerie Lieve H e m e l s t o o t j e hoofd niet. I n : Cosa, 29 (1978) nr. 6 (december 1978) p. 1 4 8 - 1 4 9 .

N i e u w e n h u i z e n (1987)

M . van N i e u w e n h u i z e n , Station to sta-t i o n : A m s sta-t e r d a m has b e c o m e a sta-tessta-t- test-market tor the international few. In:

Flash A r T ( 1 9 8 7 ) nr. 137

(november-d e c e m b e r ) p. 9 2 - 9 5 . Nijstad (1996)

S. N i j s t a d , In de wereld van de

kunst-handel. A b c o u d e , 1 9 9 6 .

Nijstad (1990)

S. N i j s t a d , Van antiquaar tot

kunsthan-delaar. A b c o u d e , 1 9 9 0 .

Oele (1986)

A . O e l e , Jonge kunst in Amsterdam.In:

Ons erfdeel 29 (1991 ) nr. 3 (mei/juni)

p. 3 4 9 - 3 5 4 .

O m het bestaan van de k w a l i t e i t (1991)

Om het bestaan van de kwaliteit: vooradvies ten behoeve van het Tweede Kunstenplan. D e n Haag:

1 9 9 1 , p. 5 - 2 4 .

Oosterbaan M a r t i n i u s (1990) W . Oosterbaan M a r t i n i u s , Schoonheid,

welzijn, kwaliteit; kunstbeleid en ver-antwoording na 1945. D e n Haag,

(9)

O v e r d u i n (1971)

H . O v e r d u i n , De kunst van het

bemid-delen. A m s t e r d a m , 1971 Peterse (1994) H . Peterse, V i j f e n t w i n t i g jaar C o l l e c t i o n d ' A r t . In : Kunstwerk (1994) november/december, p. 2 2 - 2 4 . Pieters en Tromp (1994)

E. Pieters & C . H . M . Tromp, Beeldende

Kunst met korting: de noordelijke sub-sidieregelingen van aankoop van kunst door particulieren doorgelicht.

G r o n i n g e n , 1 9 9 4 . Planner (1996)

S. Plattner High art down home: an

economie ethnography of a local art market. C h i c a g o / L o n d o n , 1 9 9 6 .

Poeth (1995)

M.H.E.J. Poeth, Contract met de

hand-druk: de rechtsverhouding beeidend kunstenaar-galeriehouder. Utrecht,

1 9 9 5 . {Doctoraalscriptie Faculteit Rechtsgeleerdheid)

Positie (1952)

De positie van de beeldende kunste-naar. (Prins Bernardtonds) A m s t e r d a m ,

1 9 5 2 . Pronk (1990)

T. Pronk, D e U n e s c o - c o n v e n t i e van 1 9 7 0 : illegale kunsthandel en de b e s c h e r m i n g van het cultureel erfgoed. In: Kunst en beleid in Nederland 4. A m s t e r d a m , 1 9 9 0 , p. 95 - 125. Publiek (1960)

Publiek en beeldende kunst.

A m s t e r d a m : Prins Bernard Fonds, 1 9 6 0 .

Pulchri 1987

Bijdrage i n : Pulchri 15 (1987) nr. 3, p. 2 2 - 2 3 .

Punt 31 (1990)

Punt 31, een geruchtmakende Dordtse

galerie voor moderne kunst 1957 -1962: tentoonstelllingscatalogus.

Z w o l l e , 1 9 9 0 . P y k e K o c h (1995)

Pyke Koch Schilderijen en tekeningen

M u s e u m Boijmans Van Beuningen Rotterdam 26 februari t o t e n met 14 mei 1995. Rotterdam, 1 9 9 5 ( t e n t o o n -stellingscatalogus).

R a s e n V o o r b u r g (1997)

B. Ras en M . V o o r b u r g , M a r ^ f omdat

het moet: attituden van beeldend kun-stenaars ten aanzien van hun beroeps-positie in het artistieke veld.

A m s t e r d a m , 1 9 9 7 . (Scriptie C u l t u u r s o c i o l o g i e U v A ) . R e d e k e r ( 1 9 7 0 )

H. Redeker. I n : Tien jaar realisme:

inleiding. S.I., ca 1 9 7 0 .

R o m i j n M e i j e r (1969)

H . R o m i j n Meijer, Lieve zuster Ursula. A m s t e r d a m , 1 9 6 9 .

Roodenburg Schadd (1995)

C. R o o d e n b u r g Schadd, Goed modern

werk: de collectie Regnault in het Stedelijk. Z w o l l e , 1 9 9 5 .

Roos (1992)

R. Roos, T o r c h ' d i s c o u n t s h o w . In:

Metropolis M, 13 (1992) nr. 5, p. 1 1 .

Rooy (1951)

P.). de Rooy, Onderzoek naar de

socia-le en financiësocia-le positie van de Rotterdamse beeldende kunstenaars.

Rotterdam, 1951 (Scriptie). R o r i n k ( 1 9 9 0 )

P. Rorink, Sandberg tussen Stedelijk en stadhuis. I n : Kunst en Beleid in

Nederland 4 (1990) p. 1 2 7 - 1 5 6 .

Rouget, S a g o t - D u v a u r o u x , Ptlieger (1991)

B. Rouget, D . Sagot-Duvauroux en S. Pflieger, Le marché de l'art

contempo-rain en France. Paris, 1 9 9 1 .

Rijksdienst Beeldende Kunst ( 1 9 8 4 -1992)

Catalogi A a n k o p e n Rijksdienst Beeldende Kunst 1 9 8 4 - 1 9 9 2 . Rijksoverheid (1955)

Rijksoverheid en Beeldende Kunst,

H o o f d l i j n e n v o o r het beleid der rijks-o v e r h e i d rijks-o p het gebied v a n beeldende kunst. A m s t e r d a m , Nederlandse Federatie v a n Beroepsverenigingen v a n Kunstenaars, 1 9 5 5 .

Saneering (1946)

Saneering van den s c h i l d e r i j e n h a n -del/Fiscalia: de positie van de kunst-h a n d e l . I n : Die Constgeseilen, 1 (1 946) nr. 1 .

Santen (1992)

C. van Santen, Kunstcircuit en kritiek:

een onderzoek naar het topsegment in het kunstenveld aan de hand van de Nederlandse dagbladkritiek. Utrecht,

1 9 9 2 . (Doctoraalscriptie Kunstgeschiedenis) S c h a i k ( 1 9 9 5 )

F. v a n Schaick, Onderzoek naar

maat-regelen van provincies en gemeenten ter ondersteuning van particuliere galeries. A m s t e r d a m , 1 9 9 5 . (niet g e p u

-bliceerd) S c h a m a ( 1 9 8 8 )

S. Schama, Overvloed en onbehagen:

de Nederlandse cultuur in de Gouden Eeuw. A m s t e r d a m , 1 9 8 8 .

Schneider en Steenvoorden (1991) C.J. Schneider en R.A. Steenvoorden,

Rapport onderzoek Galeriewezen en Artotheken. (Nederlandse Vereniging

v a n Galeriehouders). Rotterdam, 1 9 9 1 . 2 4 9

(10)

Simons

R. Simons, D e gijzeling van de

beel-dende kunst. A m s t e r d a m , 1 9 9 7 .

S m i e r s ( 1 9 7 7 )

J. Smiers, Cultuur in Nederland

1945-1944: meningen en beleid. N i j m e g e n ,

1 9 7 7 . (Proefschrift Universiteit van Amsterdam)

S m i t h u i j s e n ( 1 9 9 2 )

C. Smithuijsen, Kunstenaars en kunst-kopers. I n : Kunsten financiën, 1 9 9 2 , p. 9 - 2 2 .

Sociaal Culturele Berichten (1996)

Sociaal Culturele Berichten, 1996-3

Beeldende Kunst 1 9 9 4 . Voorburg,' 1 9 9 6 .

Sociaal Culturele Berichten (1994)

Sociaal Culturele Berichten, 1994-13

Beeldende Kunst 1 9 9 2 . V o o r b u r g , 1 9 9 4 .

Stand (1988)

De stand van de Kunst, speciale

uitga-ve van de Haagse Post ter gelegenheid v a n de KunstRai, met 1 9 8 8 . A m s t e r d a m , 1 9 8 8 . Steenbergen (1992)

R. Steenbergen, Evaluatie

subsidierege-ling Kunstbeurzen buitenland over 1992: rapportage in opdracht van het

ministerie van W V C , 1 9 9 2 . Rijswijk, 1 9 9 2 .

Steenbergen (1991)

R. Steenbergen, Evaluatie

subsidierege-ling Kunstbeurzen buitenland over 1991: o n d e r z o e k in opdracht van het

ministerie v a n W V C , 1 9 9 1 . Rijswijk, 1 9 9 1 .

Steenhuis (1990)

P. Steenhuis Wegens idealisme geslo-ten. In: Metropolis M, 1990, nr. 6 (dec.) p. 2 4 - 2 5 .

Stokvis (1990)

W . Stokvis, Cobra: geschiedenis,

voor-spel en betekenis van een beweging in de kunst van na de Tweede Wereldoorlog. A m s t e r d a m , 1 9 9 0 .

Stokvis en Z i j l m a n s (1993) W . Stokvis en K. Z i j l m a n s (red.), Vrij

spel: Nederlandse Kunst 1970-1990.

A m s t e r d a m , 1 9 9 3 . Stokvis (1984)

W . Stokvis (red.). De doorbraak van de

moderne kunst in Nederland: vernieu-wingen na 1945 A m s t e r d a m , 1 9 8 4 .

Stolwijk(1998)

C. S t o l w i j k , Uit de schtlderswereld:

Nederlandse kunstschilders in de tweede helft van de negentiende eeuw. Leiden, 1 9 9 8 .

S w a s e k ( 1 9 9 7 )

M . Swasek, Visual art, m y t h and p o w e r : i n t r o d u c t i o n . I n : Focaal;

tijd-schrift voor antropologie nl., 29

(1997) p. 7-23. Swasek (1996)

M . Swasek, Styles, struggles and

car-eers; an etnography of the Czech Art World 1948-1992. A m s t e r d a m , 1 9 9 6 .

(Proefschrift UvA) Tegenbosch (1997)

L. Tegenbosch, De galerie is een w i n -kel / is geen w i n k e l . I n : Kunst &

Antiekjournaal, 1 9 9 7 , j a n u a r i , p. 8.

Tegenbosch (1987)

L. Tegenbosch, Pleidooi v o o r de kunst-h a n d e l . I n : Brabantia, 36 (1987), nr. 8 (dec.)

Tegenbosch (1963)

L. Tegenbosch, Van atelier naar markt: schilderen een vak v o o r w i e durft h o n -g e r l i j d e n . I n : Titelvan tijdschrift, 1 9 6 3 .

Tegenbosch (1950)

L. Tegenbosch, D e sociale positie v a n de b e e l d e n d e kunstenaars in N e d e r l a n d . I n : Museumjournaal 1 9 5 0 , a p r i l p. 1 3 3 - 1 4 0 .

Thijssen (1986)

M . Thijssen, D e maatschappij Artï et A m i c i t i a e 1 8 3 9 - 1 8 7 0 : over het ont-staan en de betekenis v a n een kunste-naarsvereniging in de negentiende eeuw. I n : Kunst en Beleid in

Nederland 2. A m s t e r d a m , 1 9 8 6 ,

T h u r n (1994)

H . P. T h u r n , Der Kunsthändler. M ü n c h e n , 1 9 9 4 .

Tien (1972)

Tien jaar Galerie Mokum. (uitgave van

Galerie M o k u m ) A m s t e r d a m , 1 9 7 2 . Uitert (1987)

E. v a n Uitert, H e f geloof 'm de

moder-ne kunsr. rede uitgesproken op 10

n o v e m b e r 1986 ter gelegenheid v a n de ambtsaanvaarding als g e w o o n hoogleraar in de kunstgeschiedenis in het b i j z o n d e r v a n de nieuwste t i j d aan de Universiteit van A m s t e r d a m . A m s t e r d a m , 1 9 8 7 .

U s c h i (z.j.)

B. U s c h i . Interview met Herman

Krikhaar, (uitgave van Galerie

Krikhaar) A m s t e r d a m , z.z. V a l k m a n (1982)

O . V a l k m a n , De BKR en de crisis van

de verzorgingsstaat. A m s t e r d a m , 1 9 8 2 .

Venema (1994)

A . Venema, Verleden tijd: memoires. A m s t e r d a m , 1 9 9 4 .

Venema (1986)

A . Venema, Kunsthandel in Nederland

(11)

V i n k e n { 1995) H. V i n k e n , Beleidsonderzoek in dis-cussie I: v i j f j a a r o p d r a c h t o n d e r z o e k beeldende kunst In: Boekmancahier, 7 (1995) nr. 25 (september) p. 3 2 2 - 3 3 6 . V i n k e n en D u n (1994) H. V i n k e n en L van D u n , Beeldende

kunstbeleid WVC: subsidies aankopen en opdrachten 1984-1991. R i j s w i j k ,

1994. Visser (1998)

A. De Visser, De tweede helft,

beel-dende kunst na 1945. N i j m e g e n ,

1998. V l a m (1951)

De Vlam. 1 9 5 1 , 21 j u l i .

Vooistra (1997)

C. Vooistra, Met haat en liefde: de relatie tussen het Stedelijk M u s e u m Amsterdam en de Amsterdamse kunst-handels en galeries in de p e r i o d e 1 9 4 5 - 1 9 9 3 . A m s t e r d a m , 1997 (Doctoraal Scriptie Kunstgeschiedenis Universiteit Utrecht).

Vijftien (1977)

Vijftien jaar Nieuwe Realisten.

A m s t e r d a m , 1 9 7 7 . (uitgave van Galerie M o k u m )

Welters en Eykman (1978) L Welters en C. Eykman, Huren van

kunst: het gebruik van kunstuitleen-centra. D e n Haag, 1 9 7 8 .

Welters en Eykman (1976) L Welters en C. Eykman, Geld voor

kunstkopers. A m s t e r d a m , 1 9 7 6 .

Weltkunst (1979)

Bijdrage. I n : Die Weltkunst 49 (1979), nr. 1 1 , p. 1 4 1 5 .

Wensveen (1998)

E. Van W e n s v e e n , Strategisch

onderne-men in het galeriewezen. G r o n i n g e n ,

1 9 9 8 . (At'studeer-ret'eraat Faculteit der Economische W e t e n s c h a p p e n Vakgroep B e d r i j f s e c o n o m i e Groningen) W e r e l d k r o n i e k (1965) Bijdrage. I n ; Wereldkroniek, 1 9 6 5 , 13 februari. W h i t e (1965) H. W h i t e en C. W h i t e , Canvases and

careers: institutional change in the French painting world. L o n d o n , 1 9 6 5 .

W i l b r i n k (1991)

|. W i l b r i n k , De N u l b e w e g i n g : illusie-loos idealisme; een studie naar de opkomst van een kunstenaarsgroepe-ring b i n n e n het m o d e r n e kunstenaar-schap. In: Kunst en beleid in

Nederlands, 1 9 9 1 , p. 1 6 7 - 2 1 5 . W i l l e m s (1997) L. W i l l e m s , Bodega De Posthoorn. A m s t e l v e e n , 1997. W i l t e r d i n k ( 1 9 9 3 ) N. W i l t e r d i n k , O n g e l i j k h e i d en inter-d e p e n inter-d e n t i e . In: Amsferc/ams Sociologisch Tijdschrift, 2 0 (1993) nr. 2 (oktober). W i n d (1994) D. W i n d , Evaluatie galeriebeleid Rotterdam 1987-1993. Rotterdam, 1994. 2 o l b e r g ( 1 9 8 2 )

V.L. Zolberg, New Art, New Patrons: c o i n c i d e n c e or causuality in the Twentieth Century Avant garde. H a m m o n d , 1 9 8 2 . (Proceedings at the X W o r l d Congress of Sociology M e x i c o , 1982)

Z o n (1992.)

J. v a n Z o n , D e galerie en de kunste-naar. I n : Kunst en financiën, 1 9 9 2 . p. 1 1 3 - 1 2 4 . Z w a g e r m a n (1989) ). Z w a g e r m a n , Gimmick! A m s t e r d a m , 1 9 8 9 . Z i j l m a n s (1982) K. Z i j l m a n s , Duitse tentoonstellingen in Nederlandse musea en kunstenaars-v e r e n i g i n g e n . In: Berlijn-Amsterdam:

1920-1940 Wisselwerkingen.

A m s t e r d a m : Q u e r i d o , 1 9 8 2 , p. 2 8 7 -2 9 3 .

Alfabetisch register van aangehaalde artikelen uit dag- en weekbladen

H.P. A i e t r i n o Balans slaat nergens d o o r

Algemeen Dagblad 3 0 n o v e m b e r

1 9 6 7 .

Algemeen Dagblad 8 mei 1 9 5 3 . Algemeen Dagblad 9 j u n i 1 9 6 5 . Algemeen Dagblad 10 augustus 1 9 6 5 . Algemeen Dagblad 13 februari 1 9 6 9 . Algemeen Dagblad 8 maart 1 9 7 5 . Algemeen Handelsblad 16 d e c e m b e r

1 9 5 0 .

Algemeen Handelsblad 5 februari

1 9 5 1 .

Algemeen Handelsblad 1 8 d e c e m b e r

1954.

Algemeen Handelsblad 6 februari

1965.

A . M . G . Trouw 7 februari 1 9 4 6 .

Amersfoortse Courant 11 april 1 9 6 8 . Amersfoortse Courant 2 n o v e m b e r

1 9 9 1 .

Amsfe/veens Weekblad 27 oktober 1 9 9 3 .

M . v a n Beek D e Tijd 22 februari 1 9 5 8 . W . Beeren. A m s t e r d a m w o r d t stad met kunstgaleries. Wiering's weekblad 2 februari 1 9 6 7 .

(12)

C . Berends Emmer Courant 20 d e c e m -ber 1 9 9 1 .

Het Binnenhof 29 oktober 1 9 7 5 .

B. van den Boogert De ayatollahs van de m o d e r n e kunst Hef Parool 18 j u l i 1 9 9 7 .

L. ter Borg Kunstwerken met een oor-logsverleden De Volkskrant 5 m e i 1 9 9 7 .

L. Braat D e Groene A m s t e r d a m m e r 28 maart 1 9 6 4 .

A . van Cortenberghe De strijd o m het bestaan, galeriebedrijf worstelt z i c h naar n o r m a l e r e m a r k t v e r h o u d i n g e n .

Het Financleele Dagblad 1 7

septem-ber 1 9 9 3 .

A. Van Cortenberghe Kunstgaleries richten z i c h meer op het bedrijfsleven

Het financleele Dagblad 29

septem-ber 1 9 9 5 . P. D e p o n d t K r i t i e k m a c h i n e dwars-b o o m t t w a a l f d e Kunstrai D e Volkskrant 3 0 m e i 1 9 9 6 . M . D i d i e r W a t de gek er v o o r geeft De Croene Amsterdammer 2 0 d e c e m b e r 1 9 9 5 .

F. Duister D e Tijd 5 oktober 1 9 6 3 . F. Duister D e Tijd 4 j u n i 1 9 6 4 .

Eindhovens Dagblad 12 maart 1 9 6 5 . Eindhovens Dagblad 16 september

1 9 7 2 .

Eindhovens Dagblad 6 augustus 1 9 7 3 . Eindhovens Dagblad 27 augustus

1985.

Eindhovens Dagblad 19 n o v e m b e r

1 9 8 8 .

Elseviers Magazine 29 september

1 9 7 3 . Elseviers Weekblad 18 d e c e m b e r 1 9 5 4 . Elseviers Weekblad 28 n o v e m b e r 1 9 5 9 . Elseviers Weekblad 3 0 a p r i l 1 9 6 0 . Elseviers Weekblad 1 augustus 1 9 6 4 .

). Fabritius Abstracte kunst in Finsterwolde De Telegraaf'18 j u l i 1 9 6 4 .

H e f Financieële Dagblad 19

septem-ber 1 9 9 7 (Speciale Galerie-bijlage).

Het Financieële Dagblad 29

septem-ber 1995 (Speciale Galerie-bijlage). H e f Financieële Dagblad 26 septem-ber 1 9 9 7 (Speciale Galerie-bijlage). Galerie Torch heft Keulse vestiging o p , anderen k o m e n NRC Handelsblad 24 o k t o b e r 1 9 8 9 .

B. Van Garrel Kunst als kerstgeschenk

Haagse Post 8 d e c e m b e r 1 9 7 1 .

B. v a n Garrel G a l e r i e Art & Project verhuist naar W i e r i n g e r m e e r : rijke mensen k o m e n er niet in NRC

Handelsblad 5 j a n u a r i 1 9 9 0 .

L van G i n n e k e n A f f i n i t e i t met het w e r k dat is het c r i t e r i u m D e Volkskrant 5 september 1 9 7 5 . T. Van G o g h Kunst m o e t r o l l e n D e Groene Amsterdammer 5 o k t o b e r 1994. Gooi en Eemlander 27 j a n u a r i 1 9 6 8 . Gooi en Eemlander 9 n o v e m b e r 1 9 9 4 . Goudse Courant 19 september 1 9 6 4 .

] . Groen De b o o m is d e f i n i t i e f v o o r b i j ïn kunstmarkt D e Volkskrant 8 n o v e m -ber 1 9 9 8 .

G . G r o e n e v e l d Het porselein van de Liro-directeur De Volkskrant 6 j u l i 1 9 9 8 .

Haagsche Courant 16 a p r i l 1 9 6 6 . Haagsche Courant 5 n o v e m b e r 1 9 7 0 . Haagse Post 21 n o v e m b e r 1 9 5 3 . Haagse Post 23 september 1 9 6 4 . Haagse Post 8 j a n u a r i 1 9 6 6 . Haagse Post 15 j u l i 1 9 8 9 . Haarlems Dagblad 1 september 1 9 7 7 .

J. Hardy Vrij Nederland 23 o k t o b e r 1948.

B. v a n H e i j n i n g e n , Kunst op de w e r k -vloer HP/De Tijd 5 januari 1996. L H e y t i n g Er viel niet veel te w i l l e n

NRC Handelsblad 14 n o v e m b e r 1997.

L. H e y t i n g Alles v o o r ons nationaal kunsbezit NRC Handelsblad 21 n o v e m b e r 1 9 9 7 .

L. H e y t i n g D e kous is n o g niet af NRC

Handelsblad 28 n o v e m b e r 1 9 9 7 .

|. Hoet. Figurant o p het f i n a n c i ë l e

t o n e e l D e Groene Amsterdammer 6 d e c e m b e r 1 9 9 5 .

C. v a n Houts Wisseling en c o n t i n u ï t e i t in het Amsterdamse kunstcircuit H e f

Parool 2 4 augustus 1 9 9 0 .

C. van Houts Een verlangen naar r o m a n t i e k H e f Parool 2 februari 1 9 9 1 . C. Van Houts A l t i j d o p zoek naar het m a l l o t i g e en verrassende Hef Parool 14 september 1 9 9 1 .

C. v a n Houts, j . B. Klaster, P. Tegenbosch Een m o o i schilderij ver-k o o p t a l t i j d H e f Parool 27 augustus 1 9 9 3 .

C. van Houts Het profiel van onze klanten l u i d t : o u d e r e n , kinderloos o f h o m o H e f Parool 1 april 1995. H.J. H i j m e r s m a Het m i l j a r d e n s p e l der v e i l i n g e n Financieel Dagblad 13 j a n u -ari en 15 j a n u a r i 1 9 9 0 . H . j . H i j m e r s m a Financieel Dagblad2 maart 1 9 9 2 .

J.B. Klaster Kunsthandel: niet o m rijk v a n te w o r d e n H e f Parool 4 februari 1 9 7 8 .

J.B. Klaster Kunsthandel w a c h t op de grote klap H e r Parool 10 december 1 9 8 8 .

J.B. Klaster Financiële stroppen v o o r de k u n s t h a n d e l ; langs de v e i l i n g e n H e f

Parool 2 2 december 1 9 9 0 .

J.B. Klaster Kunstmarkt; b o d e m p r i j z e n z i j n bereikt Hef Parool 1 met 1 9 9 1 . J. K o e l e w i j n Het p r o d u k t C o r n e i l l e ; w e gaan een n i e u w e renaissance tege-moet Vrij Nederland 21 januari 1 9 8 9 . M . Koemans Verzamelcultuur in b e e l d ; v i j f galerieën ingericht d o o r vijf verza-melaars Het Parool 10 januari 1 9 9 5 . F. Kolk H e f Parool 17 augustus 1 9 7 0 . A . Koolhaas D e Groene

Amsterdammer^ maart 1 9 5 1 .

B. K o o p m a n N i e u w e kunstkooprege-l i n g v o o r 121 gakunstkooprege-leries H e f Financieëkunstkooprege-le

Dagblad 2 4 december 1 9 9 6 .

B . K o o p m a n De impasse van de eigen-tijdse b e e l d e n d e kunst H e f Financieële

(13)

B.Koopman Omstreden regeling m o e t galeriesector reanimeren H e f

Financieële Dagblad 27 september

1 9 9 6 .

J. Lamoree D e braderie v a n Van Kri m p e n Haagse Post 3 j u n i 1 9 8 9 . ). Lamoree HP/De Tijd 10 december 1 9 9 3 .

). Lamoree Stom w e r k maar erg veel geld v e r d i e n d . Hef Parool 20 d e c e m -ber 1 9 9 5 .

J. Lamoree Malaise in de b e e l d e n d e kunst? Hef Parool 9 n o v e m b e r 1 9 9 6 . ). Lamoree, M . de Vries D e balkanise-ring van de kunstmarkt Hef Parool 19 n o v e m b e r 1 9 9 6 .

J. Lamoree D e erven M o n d r i a a n : malaise in de Nederlandse kunst? H e f

Parool 9 n o v e m b e r 1 9 9 6 .

J. Lamoree Kunstbuit van nazi's n o g v o o r groot deel zoek H e f Parool 26 april 1997.

). Lamoree Eens geroofd b l i j f t a l t i j d g e r o o f d . H e f Parool 27 april 1 9 9 7 . ). Lamoree Verdacht kunst van de staat H e f Parool 29 mei 1 9 9 7 .

H. D e Lange Galerie Fenna de Vries stopt er mee Trouw 2 oktober 1 9 8 7 .

Libelle 6 n o v e m b e r 1 9 6 5 .

B. v a n Lier W i e de s c h o o n h e i d d i e n t , dient de geest Hef Parool 17 n o v e m -ber 1 9 9 7 .

B. van Lier D e Van Lieren in kunst

NRC Handelsblad 15 a p r i l 1 9 9 7 . Maasbode 19 januari 1 9 4 9 .

L. Van Marissing Riekje Swart na v i j f galeriejaren De Volkskrant 17 j a n u a r i 1 9 7 0 .

M . B . De 77/c/ 4 april 1 9 6 4 . D. M e i j s i n g en W . R o t h u i z e n . D e deelnemers aan de KunstRai'85 over k w a l i t e i t en avant garde Vrij

Nederland 25 mei 1 9 8 5 . M o d e r n e Kunstbeurs in Schiedams M u s e u m Rotterdams Nieuwsblad 26 oktober 1 9 6 7 . R. N a a r d i n g Cultuur v o o r de brave burgers; de b e w o g e n jaren v a n Le

Canard Hef Parool 27 oktober 1 9 8 8 .

Nieuwe Haagse Courant 1 5 maart

1 9 6 7 .

K. N i e u w e n d i j k Financieële

Vrijdagblad 16 mei 1 9 8 0 . Nieuwsblad van het Zuiden 4 februari

1 9 7 8 . Noordhollands Dagblad 20 j a n u a r i 1 9 7 8 . NRC Handelsblad 3 januari 1 9 7 5 . NRC Handelsblad 23 augustus 1 9 7 6 . NRC Handelsblad 3 d e c e m b e r 1 9 7 6 . NRC Handelsblad 7 december 1 9 7 8 . NRC Handelsblad 12 oktober 1 9 8 3 . NRC Handelsblad 20 maart 1992. H e f Parool 24 mei 1949. H e f Parool 20 n o v e m b e r 1 9 5 0 . H e f Parool 3 0 oktober 1953. H e f Parool 11 d e c e m b e r 1954. H e f Parool 5 oktober 1 9 5 6 .

Het Parool 1 mei 1 9 6 4 . Het Parool 23 december 1 9 6 7 .

H e f Parool 31 j a n u a r i 1 9 7 0 . H e f Parool 26 maart 1 9 7 0 . H e f Parool 1 7 augustus 1 9 7 0 . H e f Parool 29 januari 1 9 7 3 . H e f Parool 1 4 j a n u a r i 19 76. H e f Parool 22 j u l i 1978. H e f Parool 3 d e c e m b e r 1 9 8 6 . H e f Parool 18 oktober 1 9 8 9 . H e f Parool 14 september 1 9 9 1 . Het Parool 15 a p r i l 1994. Het Parool 1 april 1995.

H e f Parool 15 j u l i 1 9 9 5 .

Panorama 1996 nr 4 3 .

M . Piller. Amsterdamse galerieën: het déjà v u van g e m a k k e l i j k e kunst.

Haagse Post 1 9 7 9 .

Pleidooi v o o r samengaan beurzen H e f

Parool 3 j u n i 1996.

H . Prenen De Volkskrant 29 januari 1 9 4 6 .

H . Prenen D e Volkskrant 22 tebruari 1 9 4 6 .

H . Redeker. Kleine a a r d b e v i n g in de kunst. Algemeen Handelsblad 6 j u n i 1 9 6 4 .

E. Reitsma Ik was zo elitair ik v o n d

iedereen d i e z i c h niet met kunst b e z i g -h i e l d oninteressant Vrij Nederland 10 n o v e m b e r 1 9 7 9 .

E. Reitsma Vrij Nederland 8 januari 1 9 8 2 .

E. Reitsma Vrij Nederland 1 6 januari 1 9 8 2 .

E. Reitsma G e w e l d i g ! Guus Kuijer was er w e g v a n ; de w i n k e l s van Sinkel in de p r o v i n c i e Vrij Nederland 23 j a n u a r i 1 9 8 2 .

E. Reitsma Vrij Nederland 3 0 j a n u a r i 1 9 8 2 .

E. Reitsma Soms k i j k je meer naar hoe de kunstenaars z i c h gedragen dan naar w a t ze m a k e n . Vrij Nederland 22 maart 1 9 8 6 .

E. Reitsma Vrij Nederland 6 februari 1 9 8 2 .

M . Reneman Zelf o p zoek naar kunst; de n i e u w e kunsthandel De Nieuw

Linie 27 j u n i 1 9 6 4 .

Renteregeling Kunstaankoop uitge-breid NRC Handelsblad 4 j u l i 1 9 9 6 .

Rotterdams Nieuwsblad 1 7 mei 1 9 6 8 . Rotterdams Nieuwsblad 1 4 n o v e m b e r

1 9 7 2 .

R. Simons Koning M i d a s kapt ermee

HP/De 77;"cf 5 a p r i l 1 9 9 1 .

H . Sizoo De Nieuwe Linie 25 februari 1 9 7 1 .

J. v a n der Ster De Groene

Amsterdammer 20 maart 1 9 5 4 .

R. Steenbergen Jubilerend galeriehou-der M i c h i e l H e n n u s : de nouveau riche k o o p t niet b i j m i j NRC Handelsblad 25 september 1 9 9 3 .

R. Steenbergen Als het goed is ben ik o n z i c h t b a a r NRC Handelsblad 16 d e c e m b e r 1994

R. Steenbergen en M . V e r m e i j d e n . Geschilderde m e r k a r t i k e l e n ; de b l o e i van de internationale kunstbeurzen.

NRC Handelsblad 17 maart 1 9 8 9 .

P. Steenhuis N i e u w e galerie roemt Rotterdams kunstklimaat NRC

Handelsblad!8 d e c e m b e r 1 9 9 1 .

P. Steenhuis Het m o e t aan een spijker

(14)

k u n n e n hangen hè NRC Handelsblad 18 a p r i l 1997.

Stichting blaast Renteregeling b i j k o o p kunst n i e u w leven i n . De Volkskrant 4 Vv. j i u X v i s De kunstenaars ..als ze een scheet laten moet je ze w e r k e l i j k hel-p e n . Vrij Nederland 18 december 1 9 7 6 .

E. v a n Straaten Galerie Riekje Swart en w a a r o m ze kunst z o n d e r g l a m o u r w i l tentoonstellen. Vrij Nederland29 maart 1 9 8 0 .

H . Strabbing Hillers massahandelaar in beeldende kunst De Volkskrant 5 m e i 1997.

Trouw 1 maart 1996.

L. Tegenbosch D e Volkskrant 15 j u n i 1 9 6 3 .

L. Tegenbosch D e Volkskrant 5 maart 1968.

L. Tegenbosch. C r o e i en bloei in het g a l e r i e w e z e n . D e Volkskrant 14 n o v e m b e r 1 9 7 1 .

P. Tegenbosch KunstRai is echte beurs Hef Parool 3 j u n i 1 9 9 3 .

P. Tegenbosch Vorsicht Kunst! hoe gaat het met galeries in A m s t e r d a m H e f

Parool 25 november 1 9 9 5 .

P. Tegenbosch De helende w e r k i n g van de kunstcollectie H e f Parool 17 februari 1996 D e Telegraaf 17 december 1954. D e Telegraaf 7 januari 1 9 5 5 . De Telegraaf 23 februari 1956. De Telegraaf 19 december 1959. D e Telegraaf]} maart 1 9 6 3 . D e Telegraaf 21 maart 1992. C. Telgenhof D e laatste a a n k o o p is a l t i j d de mooiste; de eigenaardigheden v a n de Nederlandse kunstverzame-laars. NRC Handelsblad 14 mei 1995. L. Ter Borg Een dagboek v a n smaak-o n t w i k k e l i n g D e Vsmaak-olkskrant 20 maart 1992. Trouw 31 maart 1 9 6 4 . Trouw 20 maart 1 9 8 0 . K. Tuitjer. D e Gelderlander 29 n o v e m -ber 1 9 7 3 . D e Tijd 25 n o v e m b e r 1 9 4 9 . D e Tijd 7 april 1 9 5 1 . D e Tijd S februari 1 9 5 1 . De Tijd 16 april 1 9 5 4 . D e 77/d 19 n o v e m b e r 1 9 5 4 . D e 77/4 29 n o v e m b e r 1 9 5 4 . D e Tijd 24 december 1 9 5 4 . D e Tijd 22 februari 1 9 5 8 . D e Tijd 7 april 1 9 6 2 .

Utrechts Nieuwsblad 2 4 oktober 1 9 5 3 . Utrechts Nieuwsblad 28 februari

1 9 7 7 .

H e t Vaderland 23 m e i 1 9 5 3 . IJ. v a n Veelen G o e d w e r k blijft hangen H e f Parool 9 d e c e m b e r 1 9 8 8 . 1). van Veelen Het Parool 3 september 1992.

M . V e r m e i j d e n Makelaars in kunst

NRC Handelsblad 18 maart 1 9 8 8 .

M . V e r m e i j d e n Hysterie Kunstmarkt is nog niet gewettigd NRC Handelsblad 21 n o v e m b e r 1 9 9 0 .

M , V e r m e i j d e n Beroemd tussen G r o n i n g e n en Maastricht: Nederlandse galeries en de neergang v a n de kunst-handel NRC Handelsblad 15 maart 1 9 9 1 .

M . V e r m e i j d e n W i j z i j n slachtoffers van een h a n d j e v o l knoeiers NRC

Handelsblad 18 d e c e m b e r 1 9 9 2 . D e Volkskrant 4 d e c e m b e r 1 9 5 4 . D e Volkskrant 13 m e i 1 9 5 5 . De Volkskrant 19 maart 1 9 6 6 . De Volkskrant 1 februari 1 9 6 8 . D e Volkskrant 2 m e i 1 9 7 0 . D e Volkskrant 19 oktober 1 9 7 6 . D e Volkskrant 23 oktober 1 9 7 6 . D e Volkskrant 13 j u l i 1 9 7 8 . D e Volkskrant 24 j u n i 1 9 9 5 . J.J.Voskuil Het Vrije Volke februari 1946.

M . de Vries G a l e r i e h o u d e r is geen autoverkoper Hef Parool 3 oktober 1995.

Vrij Nederland 23 o k t o b e r 1948. Vrij Nederland 24 april 1964. Vrij Nederland 26 februari 1 9 6 6 .

Vrij Nederland 18 d e c e m b e r 1 9 7 6 . Vrij Nederland 8 j a n u a r i 1 9 8 2 . Vrij Nederland 27 j u l i 1 9 8 5 .

Hef Vrije Volk 29 n o v e m b e r 1 9 5 4 . H e f Vrije Volk 9 april 1 9 5 5 . Hef Vrije Volk 23 september 1 9 5 6 . l.C. v a n der Waals Financieele

Vrijdagblad 25 april 1 9 8 0 . De Waarheid 9 december 1 9 5 4 . D. W e l l i n g Rotterdams Nieuwsblad 6 februari 1 9 7 0 . D. W e l l i n g Zelfportret v a n zeven m o d e r n e kunsthandels. Rotterdams Nieuwsblad 24 n o v e m b e r 1 9 6 7 . E. W i n g e n D e Telegraaf 23 december 1965.

J.F. van W i j n e n Topwerken gaan alleen maar in waarde v o o r u i t niet achteruit.

Vrij Nederland 28 j u l i 1 9 9 0 .

E. van Zalinge Kunsthandel zit nog lang niet bij de p a k k e n neer. Hef

Parool 24 november 1 9 9 0 . Persdocumentatie en a r c h i e v e n RKD Tentoonstellingsagenda's 1950-1990 Persdocumentatie Rijksbureau v o o r kunsthistorische d o c u m e n t a t i e Persdocumentatie Amsterdams Gemeentearchief 1 9 4 5 - 1 9 5 5 . Persdocumentatie O p e n b a r e Bibliotheek A m s t e r d a m Persdocumentatie De Volkskrant Archief en k n i p s e l d o c u m e n t a t i e Galerie Espace

Archief Galerie Nouvelles Images Knipselboeken M a r t i n e t & M i c h e l s Archief Vereniging v a n Galeriehouders en Handelaren in Hedendaagse Kunst (Archief V C H H K ) .

(15)
(16)

k u n n e n hangen hè NRC Handelsblad 18 april 1997.

Stichting blaast Renteregeling b i j k o o p kunst n i e u w leven i n . D e Volkskrant 4

>•

\\. j i u k v i s De kunstenaars ..als ze een

scheet laten moet je ze w e r k e l i j k hel-p e n . Vrij Nederland 18 december 1 9 7 6 .

E. v a n Straaten Galerie Riekje Swart en w a a r o m ze kunst zonder g l a m o u r w i l tentoonstellen. Vrij Nederland 29 maart 1 9 8 0 .

H . Strabbing Hillers massahandelaar in beeldende kunst De Volkskrant 5 m e i 1997.

Trouw 1 maart 1 9 9 6 .

L. Tegenbosch De Volkskrant 15 j u n i 1 9 6 3 .

L. Tegenbosch De Volkskrant 5 maart 1 9 6 8 .

L. Tegenbosch. Groei en bloei in het galeriewezen. D e Volkskrant 14 n o v e m b e r 1 9 7 1 .

P. Tegenbosch KunstRai is echte beurs

Het Parool 3 j u n i 1 9 9 3 .

P. Tegenbosch Vorsicht Kunst! hoe gaat het met galeries in A m s t e r d a m Het

Parool 25 n o v e m b e r 1 9 9 5 .

P. Tegenbosch De helende w e r k i n g v a n de kunstcollectie Het Parool 17 februari 1996 De Telegraaf 17 december 1 9 5 4 . De Telegraaf 7 januari 1 9 5 5 . D e Telegraaf23 februari 1956. D e Telegraaf 19 december 1959. D e Telegraaf 11 maart 1963. De Telegraaf 21 maart 1 9 9 2 . G . Telgenhol De laatste a a n k o o p is a l t i j d de mooiste; de eigenaardigheden van de Nederlandse kunstverzame-laars. NRC Handelsblad 14 mei 1995. L Ter Borg Een dagboek v a n smaak-o n t w ï k k e l i n g De Vsmaak-olkskrant 20 maart 1 9 9 2 . Trouw 31 maart 1 9 6 4 . Trouw 20 maart 1 9 8 0 . K. Tuitjer. De Gelderlander 29 n o v e m -ber 1 9 7 3 . D e Tijd 25 november 1 9 4 9 . D e T,jd7 april 1 9 5 1 . D e Tijd 6 februari 1 9 5 1 . D e Tijd 16 april 1 9 5 4 . D e Tijd 19 n o v e m b e r 1 9 5 4 . D e Tijd 29 n o v e m b e r 1 9 5 4 . D e Tijd 24 december 1 9 5 4 . D e Tijd 22 februari 1 9 5 8 . De TT/c/7 a p r i l 1 9 6 2 .

Utrechts Nieuwsblad 24 oktober 1953. Utrechts Nieuwsblad 28 februari

1977.

Het Vaderland 23 mei 1 9 5 3 .

IJ. v a n Veelen G o e d w e r k blijft hangen H e f Parool 9 december 1 9 8 8 . IJ. van Veelen Het Parool 3 september 1992.

M . V e r m e i j d e n Makelaars in kunst

NRC Handelsblad IB maart 1988.

M . V e r m e i j d e n Hysterie Kunstmarkt is nog niet gewettigd NRC Handelsblad 21 n o v e m b e r 1 9 9 0 .

M . V e r m e i j d e n Beroemd tussen G r o n i n g e n en Maastricht: Nederlandse galeries en de neergang v a n de kunst-handel NRC Handelsblad 1 5 maart 1 9 9 1 .

M . V e r m e i j d e n W i j z i j n slachtoffers van een h a n d j e v o l knoeiers NRC

Handelsblad 18 d e c e m b e r 1992. D e Volkskrant 4 december 1 9 5 4 . D e Volkskrant 13 m e i 1 9 5 5 . D e Volkskrant 19 maart 1 9 6 6 . D e Volkskrant 1 februari 1 9 6 8 . De Volkskrant 2 m e i 1 9 7 0 . De Volkskrant 19 oktober 1 9 7 6 . D e Volkskrant 23 o k t o b e r 1 9 7 6 . D e Volkskrant 13 j u l i 1 9 7 8 . D e Volkskrant 24 j u n i 1 9 9 5 . J.J.Voskuil H e f Vrije Volk S februari 1946.

M . de Vries G a l e r i e h o u d e r is geen autoverkoper Het Parool 3 oktober 1995.

Vrij Nederland 23 o k t o b e r 1948. Vrij Nederland 24 a p r i l 1964. Vrij Nederland 26 februari 1966.

Vrij Nederland 18 d e c e m b e r 1 9 7 6 . Vrij Nederland 8 j a n u a r i 1 9 8 2 . Vrij Nederland 27 j u l i 1 9 8 5 .

Hef Vrije Volk 29 n o v e m b e r 1 9 5 4 .

Het Vrije Volk 9 a p r i l 1 9 5 5 .

Hef Vrije Volk 23 september 1 9 5 6 . J.C. v a n der Waals Financiëele

Vrijdagblad 25 april 1 9 8 0 .

D e Waarheid 9 d e c e m b e r 1 9 5 4 . D. W e l l i n g Cofferdams Nieuwsblad 6 februari 1 9 7 0 .

D. W e l l i n g Zelfportret van zeven m o d e r n e kunsthandels. Rotterdams

Nieuwsblad 24 n o v e m b e r 1 9 6 7 .

E. W i n g e n D e Telegraaf 23 december 1965.

J.F. van W i j n e n Topwerken gaan alleen maar in waarde v o o r u i t niet achteruit.

Vrij Nederland 28 j u l i 1 9 9 0 .

E. v a n Z a l i n g e Kunsthandel zit nog lang niet b i j de p a k k e n neer. Hef

Parool 24 november 1 9 9 0 . Persdocumentatie en a r c h i e v e n RKD Tentoonstellingsagenda's 1950-1990 Persdocumentatie Rijksbureau v o o r kunsthistorische d o c u m e n t a t i e Persdocumentatie Amsterdams Gemeentearchief 1 9 4 5 - 1 9 5 5 . Persdocumentatie O p e n b a r e Bibliotheek Amsterdam Persdocumentatie De Volkskrant Archief en k n i p s e l d o c u m e n t a t i e Galerie Espace

Archief Galerie Nouvelles Images Knipselboeken Martinet & M i c h e l s A r c h i e f Vereniging van Galeriehouders en H a n d e l a r e n in Hedendaagse Kunst (Archief V G H H K ) .

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

VINCENT was zich dit alles wel bewust; reeds in zijn Hollandschen tijd schrijft hij: „ik wil dingen maken, die sommige menschen treffen, ik wil dat men van mijn

Tijdens het kijken naar het toneelstuk heb je op de volgende onderdelen gelet: het begin van het toneelstuk, de belichting, de speelstijl, de interactie tussen publiek en spelers

Overall, it is suggested that middle managers’ job tenure negatively relates to their transformational leadership due to lowered job satisfaction, but that this indirect

 Ik vind het altijd jammer dat een goed kunstwerk voor iedereen anders is dan blijkt soms dat je iets erg mooi vind en dan kom je erachter dat je kennissen het helemaal niet

Maar in Sonja’s werk wil zij juist laten zien dat een mens na gaat Wat je ook doet in je leven, al zijn het honderd dingen, het staat ge- koppeld aan je leven en aan je dood, Het

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly

Meer vei- lige ruimte 'teruggeven' voor verblijfsactiviteiten en lang- zaam verkeer heeft zijn prijs voor gemotoriseerd verkeer: langere en/of langer durende ritten, af te

eindexamen tenminste één vak omvat met een normatieve studielast van tenminste 440 studielasturen, en hij ook als onderdeel van het profieldeel reeds eindexamen aflegt in een van