• No results found

Nieuw politiek elan

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Nieuw politiek elan"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Kortom: men kan de christen-democrati-sche 'ideologie' of politieke filosofie op grond van de aandacht voor 'intermediaire verbanden' niet typeren als behorend tot het conservatisme. De christen-democrati-sche politieke filosofie bevat juist gezien haar aandacht voor 'intermediaire verban-den' en voor het 'maatschappelijk midden-veld' sterke argumenten voor haar pro-gressieve identiteit. Zij wil met de samenle-ving niet slechts voort, maar op grond van argumenten v66ruit, ter versterking van het functioneren van de democratie en van maatschappelijke verantwoordelijkheid (zie H.E.S. Woldring, 1989: 171-181).

W.J. Bos

Geciteerde literatuur:

P.B. Cl1teur, Conservatisme en cultuurrecht: Over de fun-dering van recht en rechtsbegmselen. Amsterdam:

Cli-teur, 1989

P B. Cl1teur. Revolut1e en contrarevolutie 1n de ideologie van de huidige Nederlandse politieke partijen Over de doorwerkmg van de ideeen van Verlichting en Franse Revolutie biJ de drie grate pol1tieke part1jen'. RA Koole, red., Van Bastille tot Binnenhof Houten, 1989: 136-155.

P B. Cliteur, 'Revolutie en de wortels van de christende-mocratie' Socialisme en Democratie, 1989 (augustus):

255-260.

F.O. van Gennep, De terugkeer van de verloren vader· Een theologisch essay over vaderschap en macht m cu/tuur en christendom Baarn: Ten Have, 1989.

H.E.S. Woldring, De Franse revolutie: Een aktue/e uitda-ging Kampen J.H. Kok, 1989.

Nieuw politiek elan

Het samengaan van christen-democratie en conservatisme zou het einde van de christen-democratische beweging in Europa betekenen. Oak op EG-niveau is bezinning op het eigen profiel noodzake-lijk.

Het CDJA stelde eind 1988 zijn politiek ac-tieprogram vast metals titel 'Appel op soli-dariteit'. In het inleidende hoofdstuk wer-den door mij drie tenwer-densen gesignaleerd die nog steeds van betekenis zijn interna-tionalisering, informatisering en individu-alisering. In deze beschouwing wil ik deze drie begrippen weer centraal stellen in een poging aan te geven wat de uitdaging van de christen-democratie hierin kan zijn, en dat in die uitdaging de begrippen demo-cratisering, bewustwording en solidariteit centraal staan. Daarmee wil ik aantonen dater een nieuw politiek elan nodig is.

Chnsten Democratische Verkenningen 6/7/90

De politieke wereld valt de komende tijd grofweg uiteen in drie delen: Oost-Europa, West-Europa en de rest van de wereld. In aile drie delen zijn christen-democraten aanwezig en vervullen zo mogelijk zelfs een sleutelrol. Ten aanzien van West-Euro-pa zijn er duidelijk drie uitdagingen te on-derscheiden: een dreigende polarisatie, democratisering, en de orientatie op de Derde Wereld. Voor wat betreft het voorko-men van polarisatie hebben Ad Koppejan en Harro Hoogerwerf in hun artikel over de toekomst van de Europese christen-demo-cratie in Christen Democratische Verken-ningen van mei jongstleden een duidelijk beeld geschetst. De te verwachten sa-mensmelting van de socialistische en communistische politieke blokken, kan ge-makkelijk, tot een zakelijk maar ongelukkig huwelijk van de conservatieve en christen-democratische partijen leiden. Dit zou het

(2)

eind van de middenpositie: de christen-democratische beweging in Europa kun-nen betekekun-nen

De democratisering in Europa is een evenzo grote opdracht voor de christen-democratie. De Westeuropese samenwer-king staat op het punt een belangrijke drempel over te gaan, namelijk die naar een politiek machtsblok. Door enerzijds de tanende tegenstelling tussen de twee gro-te mogendheden Verenigde Stagro-ten en Sowjetunie, en anderzijds de afbrokkeling van het Sowjetimperium zelf, ontstaat een groot machtsvacuum op het Europese continent Bij deze internationale ontwikke-lingen voorbijgaan aan een democratische structuur, roept beelden op van een nieuw tijdperk van Brusselse feodaliteit

Deze schijnbaar enkel meta-politieke analyse heeft echter wei degelijk ook een zeer fundamentele variant Het draagvlak voor politiek lijdt de laatste jaren een kwij-nend bestaan Dit is een grote politieke dreiging, ditmaal van onderaf knagend Een vergelijking met Oost-Europa Ievert hier aardige gezichtspunten op. Daar is de aandacht van mensen bij voortduring ge-richt op de politiek Mensen zijn bereid ra-diostudio's, parlementsgebouwen lijfelijk te verdedigen, vechten voor hun kort ver-kregen vrijheden. Economische argumen-ten worden niet, zoals in het Europa op weg naar 1992, voorop gesteld maar on-dergeschoven Bijvoorbeeld het perspec-tief in de DDR van tienduizenden ontsla-gen, na de schijnbare overwinning van de 1 op 1 koers tussen de Ostmark en de D-mark, of de onontkoombare sluiting van de scheepswerf in Gdansk, ondanks de nieu-we regering met Solidariteit De economi-sche werkelijkheid van de pas verkregen vrijheid is hard en niet oplosbaar door de Oosteuropese Ianden zelf. Dit vraagt om een grote mate van solidariteit van West-Europa met Oost-West-Europa, gefundeerd met een hernieuwde aandacht voor democrati-sche fundamenten in eigen huis.

282

Naschr1ft

Solidariteit

Europa is klein, en opvallend is dat we onze problemen weten te exporteren zon-der die van de rest van de wereld te impor-teren De dreiging van de Koude Oorlog, de enorme olieschokken in de jaren zeven-tig, monetaire aardverschuivingen, alles heeft een verlammende uitwerking gehad op met name de zwakke, afhankelijke ont-wikkelingslanden De val in de bodemloze put van buitenlandse schuld, overbewape-ning en grote binnenlandse armoede was onafwendbaar. Met de solidariteit van de Westerse wereld blijkt het nog steeds slecht gesteld De in internationaal ver-band vastgestelde norm van 0.7% van het Nationaal lnkomen voor ontwikkelingshulp wordt door de grote industrielanden bij lange na niet gehaald De budgetten voor bewapening lijken dan voor het eerst in ja-ren te krimpen, maar worden wei zeker aangewend voor structurele begrotings-problemen in de eigen Westerse samenle-vingen. De christen-democratie zou in dit opzicht het roer om moeten gooien: inter.-nationalisering betekent je afhankelijker maken van de rest van de wereld. Welnu Iaten we dan inderdaad verder kijken dan onze Atlantische neus lang is, en ernstige aandacht schenken aan de problemen van het overgrote deel van deze wereld.

Kort zou ik willen ingaan op de informa-tisering aangezien anderen er met meer deskundigheid over kunnen oordelen dan ikzelf. lnformatisering kent veel aspecten;

Politieke partijen moeten

open huizen zijn, gericht

op dialoog en ontmoeting.

(3)

technologie in haar algemeenheid, medi-sche technologie in het bijzonder is een terrein waar we als christen-democraten veel mee geconfronteerd worden. Veel na-druk wordt daar over het algemeen gelegd op de ethiek. Mijn inslag is, zonder voorbij te willen gaan aan de ethische aspecten van het gebruik van technologie, de be-wustwording. Ethiek kenmerkt zich door een hoog abstractieniveau, en biedt der-halve weinig houvast voor mensen De po-litiek, en zeker de christen-democratische, zou zich daarom op de bewustwording van mensen moeten richten. Een actieve campagne voor de daadwerkelijke infor-matie aan mensen over wat men in concre-te situaties wei en niet hoeft concre-te accepconcre-teren De Nederlandse patient bijvoorbeeld is reeds de meest kritische van aile Europea-nen, en is zeker gevoelig voor een derge-liJke koers Niet aileen beslissen voor men-sen over inzet van techniek, maar juist de verantwoordelijkheid aan mensen zelf ge-ven.

BiJ de derde tendens die ik hier wil be-handelen, de individualisering, is allereerst op te merken dat iedereen steen en been klaagt, maar er blijkbaar een cultuurver-schuiving heeft plaatsgevonden Niet voor niets hebben ontzuiling en ontkerkelijking parallel gelopen aan de individualisering Door het wegvallen van socialisatiekaders als kerk en de maatschappelijke zuilen is het onderwijs als enige vormingskader buiten het gezin overgebleven Daarnaast duiken jongeren tegenwoordig in een veel-heid van clubs en activiteiten Maar dit heeft vaak een consumentistische inslag. Het gevolg is een individualistische, soms ego1stische, mens. Onderzoeken onder Jongeren melden ook dat zij vooral een hoog inkomen en een goede baan nastre-ven.

De uitdaging voor christen-democraten moet niet zijn de aloude zuilen weer te her-stellen, en mensen hun zelfstandigheid te ontnemen, maar mensen 'vrijheid in

ver-Christen Democrat1sche Verkennmgen 6/7/90

antwoordelijkheid' te Iaten beleven Het solidariteitsgevoel met de paplepel in te gieten. De mogelijkheden daartoe zijn be-perkt, en zouden aan moeten sluiten bij de bestaande situatie in het onderwijs, en bij politieke partijen als socialisatiekaders Wat zich dan naar voren dringt is de ge-dachte van een maatschappelijke dienst-plicht, en een nieuwe houding van de poli-tiek als maatschappelijk fenomeen De maatschappelijke dienstplicht is door di-verse organisaties als vakbonden, belan-genorganisaties, politieke organisaties en ook het CDJA op vele wijzen uitgewerkt. In de jaren negentig zou deze dienstplicht voor bijvoorbeeld de jongeren in de leeftijd van 18-30 jaar een goede bijdrage kunnen leveren aan de ontstane tekorten bij zie-kenhuizen, welzijnsinstellingen en milieu-diensten De politieke partijen zouden daarnaast, zo is mijn hele verhaal bedoeld, een nieuw kader moeten vormen in de maatschappij. Geen onneembare vesting, maar open huizen gericht op dialoog en ontmoeting en bovenal vorming van een nieuwe mentaliteit.

In deze bijdrage heb ik aan de hand van drie tendensen internationalisering, infor-matisering en individualisering proberen aan te geven wat de uitdagingen voor de christen-democratie zijn. Daarbij zijn drie kernwoorden van betekenis, namelijk: de-mocratisering, bewustwording en solidari-teit. Langzaam mag duidelijk geworden zijn dat in dit geheel de partij geen neutrale rol speelt maar een voortrekkersrol Tege-lijkertijd zal de opstelling van de politieke partij zelf ook moeten veranderen De tiJd van louter kiesvereniging is voorbij. Een nieuwe politieke levensfase is aangebro-ken. We moeten de dialoog opzoeken, niet bang zijn voor een mening maar zelfbe-wust als partij eigen ideeen uitdragen en breder mensen betrekken bij politieke vor-ming en besluitvorvor-ming. Zelf zou ik dit wil-len typeren als een: nieuw politiek elan.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

noodzakelijk en zeker niet wenselijk om harmonisatie in de rechtspositie van kinderen die tijdelijk in een gesloten setting zijn opgenomen als doel te vertalen naar harmonisatie

Voor het werk Street Ghosts print Cirio afbeeldingen van mensen uit Google Street View uit op werkelijke grootte en plakt die op exact dezelfde plek als waar de foto’s door Google

 Nieuw Elan vindt dat een nieuw gemeentebestuur voor de nieuwe fusiegemeente Alphen aan den Rijn een goed doordachte toekomstvisie voor de gehele gemeente op moet stellen.. 

Het Europees Defensie Agentschap (EDA) kan hier invulling aan geven. Om een effectieve rol als katalysator te kunnen vervullen, moet het EDA verder worden uitgebouwd en, met een

Het Hoofdbestuur heeft deze Commissie gevraagd een analyse te maken van de gevoerde campagnes voor, en de resultaten van, de gemeenteraadsverkiezingen en de Tweede

2) Het opnemen van dit advies bij de toelichting over IPv6 op de pas- toe-of-leg-uit-lijst. 3) Het aanstellen van Logius als centrale verstrekker van overheidsei- gen

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Dergelijke inbedding (a) onderstreept de relevantie van integriteit in het dagelijkse werk, (b) draagt bij aan verdere normalisering van het gesprek over integriteit, (c) kan