• No results found

8. PRESENTEREN EN HET VERTELLEN VAN EEN VERHAAL

8.4 Vertel een verhaal

Eigenlijk verschilt het geven van een presentatie niet enorm veel van het vertellen van een verhaal. Ook hier is een duidelijke structuur en interactie met het publiek noodzakelijk. Als we kijken naar de structuur van een verhaal, zul je zelfs zien dat het presenteren van een ontwerp hier veel gelijkenissen in vertoond [37,38].

Een goed verhaal vertellen is op te delen in zes stukken, waar zowel het vertellen van een sprookje als het presenteren van een product in te passen valt:

1. Introductie: Vraag om de aandacht van het publiek. Sprookje: Nu we hier toch zitten, ik hoorde laatst toch...

Presentatie: Nou, blij jullie te zien, ik wil jullie graag voorstellen aan... 2. Verhaalbegin:

Er was eens.... Geeft aan dat we met een sprookje te maken hebben.

Een korte zin of verhaal om het publiek kennis te laten maken met je concept. 3. Conflict.

Er wordt een tegenstelling van belangen duidelijk, Roodkapje wil naar haar oma, maar de wolf wil haar opeten.

Wat zijn de doelstellingen van de opdrachtgever, wat moet/moest er anders. 4. Ontwikkeling.

Er komen mede- en tegenstanders, de klok tikt door.

Welke stappen zijn gemaakt, welke ontwerpkeuzes zijn genomen? 5. Climax.

Hoogtepunt van het conflict, de beslissing valt, de strijd wordt beslecht. Hoe past het concept bij de doelstellingen van de opdrachtgever? 6. Afloop.

En ze leefden nog lang en gelukkig.

Laat de opdrachtgever net zo hard geloven in de kwaliteit van het product als jijzelf. Verhalen vertellen heeft dus wel degelijk meer te maken dan met sprookjes of voorleesboeken. Kennis van verhalen kan je helpen om je beter te positioneren, een product te verkopen of anderen te overtuigen van je kwaliteiten. Door deze kennis mee te nemen in je presentaties kom je dichter bij een grote eigenschap van sprookjes; zelfs na lange tijd zal het verhaal nog steeds onthouden worden.

CONCLUSIE

Waarom houden mensen van verhalen en wat kunnen wij als ontwerper met deze informatie bereiken?

Verhalen zijn ontzettend belangrijk vanwege onze behoefte aan het delen van onze ervaringen. Door te vertellen en te luisteren verwerken we gebeurtenissen en leren we ons een mening te vormen over de wereld om ons heen. Verhalen zorgen ervoor dat we bepaalde informatie beter kunnen onthouden:

“We have difficulty remembering...abstractions, but we can more easily remember a good story. Stories give life to past experience. Stories make the events in memory memorable to others and ourselves. This is one of the reasons why people like to tell stories.”

Vooral deze laatste eigenschap is een belangrijk gegeven voor ontwerpers. Door een verhaal te vertellen met je ontwerp creëer je een zogenoemd Story Appeal, wat de aandacht van het publiek trekt en vasthoudt. In plaats van het verstrekken van enkel informatie, geef je je boodschap ook een gevoel mee. Verhalen bieden ons herkenning waardoor we heel snel koppelingen kunnen maken tussen het beeld dat we zien en onze eigen ervaringen en belangen. Kenmerken uit volksverhalen zijn goede methoden om te gebruiken in het ontwerpen, zoals het creëren van een thema, gebruik van herhaling, drama, en zorgen voor begrijpelijkheid en herkenbaarheid.

Verhalend ontwerpen kan je helpen om je werk een zekere logica mee te geven. Hierdoor wordt het makkelijk om je publiek erin te laten geloven, maar ook om je opdrachtgever te overtuigen. Ook voor het geven van presentaties kunnen al deze eigenschappen je helpen om je verhaal extra kracht bij te zetten en ervoor zorgen dat het langere tijd zal worden onthouden.

BRONNEN

schrift

Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is, Gedichten voor kinderen van alle leeftijden,

Amsterdam, Em. Querido’s Uitgeverij B.V. 1990 Succesvol presenteren,

Ko van Geemert, Judith Bos 2004

Mister Motley #15, over taal

Hieroglyfen, autobiografische essays Ron Kaal

1977

Reclamewerking ontrafeld. Wat werkt, wat niet werkt en waarom, Max Sutherland, Alice K. Sylvester

1993, 2000

The Thames & Hudson Dictionary of GRAPHIC DESIGN AND DESIGNERS New Edition, 2003

Graphic Design, bronnenboek. Een visuele gids voor de grafische vormgeving van de twintigste eeuw.

Liz McQuiston, Barry Kitts 1987

Why bad ads happen to good causes. And how to ensure they won’t happen to yours. Andy Goodman

2002

Sociale Reclame Communicatie (25 jaar SIRE-campagnes 1967 – 1992) Kluwer Bedrijfswetenschappen

1992

Tell me a story: Narrative and Intelligence, Roger Schank

1995

Volkscultuur, een inleiding in de Nederlandse etnologie. Ton Dekker, Herman Roodenburg en Gerard Rooijakkers. 2000

The Triumph of Narrative, Storytelling in the Age of Mass Culture, Robert Fulford

1999

De mooiste sprookjes van Grimm 1982

Ik heb het leven lief, Toon Hermans 1981

De Nederlanden, tekeningen en vertellingen Anton Pieck

1981

Ogilvy on Advertising David Ogilvy

De filosoof en het sprookje Over Kierkegaard

Drs. Wim Scholtens, 1994

Nederlandse sprookjes in de negentiende en twintigste eeuw. Verteld, verzameld, gedrukt,

Theo Meder

Het DNA van sprookjes: hun oorsprong en betekenis, Renée Hall

Tijdschrift Sunrise jan/feb 2001 De taal van sprookjes, deel 1 & 2 Annette Haccou

VKVisie - 74e jaargang, nummer 2 - juni 2000 Sagmeister. Made you look.

Another self-indulgent design monograph Peter Hall, Sagmeister Inc.

2001

Whole Language Kenneth Goodman

Vertaling en bewerking: Henk van Faassen Via www.taalvormingentaaldrukken.nl Het begrensde papier

Een beschouwing door Henk van Faassen Via www.taalvormingentaaldrukken.nl “Hier is taal nog niet geweest” Geert Koefoed, 2005

digitaal http://www.faktor.nl http://www.pinkbullets.nl http://www.vertellen.com http://www.reclamearsenaal.nl http://www.adformatie.nl http://www.verhalensite.com http://www.nationaleverteldagen.nl http://sprookjes.beginthier.nl http://www.tussentaalenbeeld.nl

Er was eens... De geschiedenis van de sprookjes http://web.planet.nl http://www.managementstart.nl/artikelen/s33.html http://www.communicatiecoach.com/vakgebied_strategie_sd_presentatie_communicatieplan. htm http://storytelling.nodebox.net/ http://utopia.knoware.nl/~aejk/kerkraad/communic.htm http://televisiereclame.blogspot.com/2007/01/hak-martine-bijl.html http://www.reclamearsenaal.nl/index.php?id=111 http://www.reclamearsenaal.nl/index.php?id=117 http://www.aliquamarketing.nl/columns.html http://www.goedprogramma.nl/kinderen/theorie/links-verhalenvertellen http://www.creatingthe21stcentury.org/index.html http://krant.telegraaf.nl/krant/ditjaar/hetjaar2000/teksten/jaar00.toon.html http://www.boekerij.nl/result-auteur.asp?AuteursID=95 http://www.designws.com/pagina/1ned_aiga.htm http://home.wxs.nl/~marcel.tettero/Pieck/Antonpieck.html http://geschiedenis.vpro.nl/dossiers/24974251/ http://www.sprookjes.org/antonpieck.html http://www.pechakucha.nl http://www.doomanddickson.nl http://www.tussentaalenbeeld.nl http://www.centraalbeheer.nl http://www.ster.nl

http://bedrijvendag.info/content/ddprofiel.html http://www.sprout.nl/artikel.jsp?id=112014 http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/AR/AR0402.htm http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang47/cursor06/achtergrond/onderwijs.html http://www.8weekly.nl/index.php?art=5429 http://nl.wikipedia.org/wiki/Diane_Arbus http://nl.wikipedia.org/Gouden_Loeki http://nl.wikipedia.org/wiki/Taal http://nl.wikipedia.org/wiki/Toon_Hermans

2. 3. Mijn herinnering en beeld van een bos

In de vroegere ‘stomme’ films stond wit (blond) al voor het goede en het pure, zwart (donker) voor het slechte. 5.

17. Commercial Maaslander 18. Commercial Maaslander

19. Commercial Calvé Pindakaas 20. Commercial Hak

26. 27.

36. 37.

GERELATEERDE DOCUMENTEN