• No results found

Setelah itoe toean roema Iial Teng Ban Slong dateng di roemanja aken mengoempet, dalemhatlnla djadi goesar

In document SIGNATUUR MICROVORM •• (pagina 32-38)

I

I

536

-sekali. Tapi sablonnja ia bisa berboeat apa-apa aken bikin tjilaka pada-itoe tjarntjiang jang sial, Teng Ban Siong soeda berkata lebi doeloe padanja:"akoejalah ada pangkat tihoe di ini kota; djika kaoe bisa rnenoeloeng

pada.akoe,nanti akoe djoega rnenoeloeng dan bikln kaoe

rnendjadi senang." I

"Tiada ada laen orang jang soeda bikin rahajat negri di ini kotadjadi tjilaka, jalah kaoeI" rnenjentak Lie Hoa Liong jang rnenjataken goesarnja pada itoe panglirna Tjeng jang sedeng terantjern bahaja di sana-sini: "djika kaoe sendiri tiada bisa rnenoeloeng pada diri sendiri, begirnanatah kaoe bisa menoeloeng pada dirinja laen orang?"

• Seabisnja oentjapken itoe perkata'an jang sanget pedes, Lie HoaLiong tjepet kaloearken satoe golok tadjem dan mengkilap, aken hendak anterin djiwanja TengBanSiong ka dalem acherat.

Meliat begltoe,Teng Ban Siang rasa dirinja sana-slni soeda tiada ada djalan boeat lolos dari kamatian, dan tiba-tiba ia hendak melariken diri dari itoe moeloet ma-tjan jang soeda bersedia aken menoebroek korbannja, mendadak tentara jang mernboeroe dari sebla blakang sampe di itoe tempat, hinggaitoe koetika djoega goloknja Lie Hoa Liong soedamelajang dibadannja Teng Ban Siong, jang sigra djoega lantes ditjingtjang sampe mendjadi sebagi baso. Sedeng kapalanja Teng Ban Siong.Jantes dikoetoengin, jang laloe dibawa pada Lim Tjaij Sin, dan masing-masing laloe berkata: "Ini jalah ada kapalanja Teng Ban Siong, jang telah bawa tjara taoenja, maski-poen dibri nasehat, akendjanganmelawan pada tentaranja .T hian Kok. Djadi apa jang telah terdjadi dalem ini kota, semoea ada maoenja ini panglima, [ang sekarang kita . orang hendak perseraken kapalanja pada tjiangkoen."

Lim Tjaij Sin denger begitoe, kaliatan djsdl glrang

- 4

5 .37

-sekali. Begltoelah, sasoedanja hlboerin hatinja marika Hoe, Lim Tjaij Sin lantes bri banjak persen pada Lie Hoa Liong, dan.trlma tentara Tjeng jang hendak menaloek.

Lebi djaoe Lim Tiaij Sin lanten itoeng keadaan oewang di goedang negri, dan dalem sepandjangpapreksaan jang dibikin dalem itoe brapa hari, kallatan ransoe.!" di itoe kota ada sanget banjak, hal mana adatjoe~oep boeat dipake dalernkaperloean.

Sasoedanja mengoeroes poela laen-Iaen hal, Lirn Tjaij Sin Jantessiarken soeratsalebaran boeat menetepinhati-nja pendoedoek negri. Lebi djaoe la lantes rnengirim kabar pada Ang Thian Ong, jang rnembri taoe,tjara ba-gimana Slauw'Ong Hoei soeda dapet poekoel petja kota Tinkang, dan tjara begirnana pembesar di itoe kota soeda kena diboenoe.

Setelah kasi rnengaso tentaranla tiga lIari larnanja di itoe kota, Lirn Tjaij Sin lantes rninta idfin pada Ang Thian Ong, aken ia dar] kota Tinkang pergi rnenjerang teroes ka Kimleng.

Sarnentara itoe Ang Thian Ong jang setelah dapet ka-bar begirnana ada terdjadi dengen pasoekannja Lirn Tjaij Sin, ia lantes berkata pada Tjian Kang: "Li rn tjiangkoen telah rnoehoen soepaja tentaranja boleh,teroes rnadjoe ka kota Kimleng aken menjerang Hoe kota, inilah sa-soenggoenja ada baek sekali. Tjoema sadja tim merasa kwatir.tentaranja ada begitoe sedikit dan soeda banjak tjape. Maka itoe tim hendak kirirn poela laen panglima aken rnernbantoe padanjn."

Seabisnja berkata begitoe, Ang Thian Ong lantes prenta Hoan Lian Tek dan Lo A Ong, kornendir lima riboe ten-tara pergi rnenoedjoe ka kota Tinkang aken membantoe lebi djaoe pada Lim Tjaij Sin akenmenjerang kota, Kimleng.

Tatkala itoe doea panglima jang diprenta soeda pergi,

- 538

-Ang Thian Ong dapet kabar bahoea Lie Si Hian soeda dapet doedoekin kota Boe-ouw.

Tjara begimana Lie Si Hian soeda dapet doedoekin kota Boe-ouw, baeklah di bawa ini kitarnenerangken

doeloe pada pembatja. . '

Koetika itoe panglima sampedi kota'3'oe- ouw, dengen tiada memaloemken prang lagi, didalem kota poenja pem-besar soeda dateng seraken itoe kota pada Lie Si Hiari, jang njata soeda bekerdja lebigarnpang dari Lim Tjaij Sin.

Setelah Tjian Kang dapet kabar [toe doea tempat soeda dapet didoedoekin, ia lantes dapet poela satoe tipoe jang bagoes, aken kamadjoeannja ia dan kawannja poenja gerakan. Begitoelah pada satoe hari, ia lantes prenta pasoekannia bergerak aken menjerang kota Kimleng.

Gerakannja kaoem Ang Thian Ong telah dapet dide-ng~r oleh Anlfoei soenboe RangTlong Goan, jang koetika itoe soeda ada di kota Lauwtjioe. Begitoelah pada itoe hari ia telah berdami pada Slang Eng tjara begimana aken menangkis serangan moesoe, djika dengen sakoe-njoeng-koenjoeng dateng menjerang kota Louwtjioe.

.Angkatan prang Ang Thian Ong ada begitoe besar dan tegoe. Begimanatah dengen tjiok-he poenja peng-liatan ?" menanja Kang Tiong Goan pada Siang Eng.

• Dalem sabegitoe djaoe [ang akoe taoe" saoet Siang Eng: .kota Kimleng jalah ada satoe ternpat jang penting, tapi sasoenggoenja soesa diharep bisa didjaga. Djika menoeroet akoe poenja pengliatan, tiada ada tipoe jang lebi baek dari pada toekar orang jang mendjaga itoe kota. !toe Liok Kian Eng, dalem sabegitoe djaoe jang telah diliat, njatalah ia tiada ada mempoenjaken kagoe-naan satoe apa, hingga akoe rasa ia tiada mampoebikin pendjagaan dengen sampoerna pada Hoe kota.' Dari itoe lebi baek kita berdoea pergi moendoer ka itoe kota, aken menilik lebi djaoe begimana itoe kota jang

sasoenggoe-. .

539

nja ada sanget penting, soepaja djangan sampe kena diserang oleh moesoe dengen tiada dapet perlindoengan.

Tjoema blon taoe begimana dengen Tjiok-he poenja

pikiran?" . '

•T[iok-he poenja voorstel sasoenggoenia akoe setoedioe sekali," saoet Kang Tiong Goan : "tapi kaloe di inget sebaliknja, akoe sendiri ada mendjadi soenboe di kota Anhoei, dengen mendadak'kota Ankeng telah djato di-tangan moesoe, dengen begitoe, akoe ada menanggoeng ka dosa'an jang telah membikin ilang satoe.kota jang masoek dalem pegangankoe. Dari Hoe, di manaakoeada itoe moeka boeat oendjoek pada orang, djika blon mem-poenjaken gandjaran aken teboes Hoe dosa. Tapi dari brapa djalan jang akoe telah pikir beroelang-oelang, tiada ada satoe djalan .j ang lebi baek selaennja.akoe soeda ambit poetoesan tetep aken pindaken akoe poenja pasoe-kan tentara ka kota Tongshia. Kerna dengen djalan be-.gini, djika kamoedian tentara Ang Thian Ong masoek

menjerang kota Kimleng, akoe boleh goenaken itoe tempo dari kota Tongshia antjem pada kota Ankeng. Djika akoe hendak berboeat begitoe, pertama bisa bikin takoet pada Ang Thian Ong, kadoea, kamoedian di waktoe jang perloe akoe bisa menoeloeng dengen lantes pada Goanswe."

•Tjiok-he poenja kahendak sasoenggoenja beralesan dengen satoe tipoe jang bagoes!" kata Siang Eng : .djika itoe hari pasoekan Ang soeda bisa madjoe teroes meneroes, adalah lantaran ia tiada inerasa kwatir apa-apa pada kita

jang'nanti menjerang di sebla btakang• .Tapi kaloe

seka-rang Tjiok-he maoe mendjaga pada moesoe di sebla blakang, fihak moesoe tentoe tiada bakal abisin antero kakoeatannja aken menjerang kota Kimleng. Tapi djika menoeroet akoe poenja pengliatan, baek goenaken ini tempo, pasoekan moesoe blon sampe di Hoe kota, lekas Tjiok-he brangkat djalan."

540

-"atkala

mendenger Siang Eng kata begitoe, Kang Tiong Goan lantes berpamitan pada Siang Eng, dan teroes toe-dj oeken pasoekannja ka kota Tongshia, dengen ambil dj alanan ka djo eroesan barat.

Setelah Kang Tiong

Goan

brangkat, Siang Eng djoega lantes komendir pasoekannja,

menoedjve

ka kota Kimleng.

Sarnentara iloe Tjian Kang jang soedatetepin satoe tipoe tjara begimana akenmenjerangkotaKimleng,sigra dj oega ia prentadoeabagian tentaranja pergi menjerang kola Kimleng, dan sebagian lagilinggalmendjagatempat sendi ri, [aitoe jang dioeroesoleh Ang Thian Ong sama Wie Tjiang Hoei,Lie Tiauw Sioe dan tiga poeloe panglima poela. Sedeng Tjian Kang samabrapa panglimanja, nanti komendir doea bagian tentara jang soedadipisaken, aken menjerang kota Kimleng. .

Sasoedanja slese mengoeroes laen-Iaen hal poela, Tjian Kang laloe pili hari jang baek aken madjoeken itoe angkatan prang.

Pada sablonnja Tjian Kang brangkat, Ang Thian Ong Iantes berkata padanja: .dari apa jang telah kataoean, kita poenja antero tentara jang baroe dan jang soeda lama, djoembla ada seratoes riboe djiwa, sedeng-jang dilinggal boeal mendjaga di sini, ada lebi dari toedjoe poeloe riboe lentara, lim tiada dapet taoe begimanatah dengen siansengpoenja maksoed jang sedjati?"

.• Oh, kaloe begitoe taij-ong blon dapet pikir tentang ini oeroesan?" kata Tjian Kang: .Akoe soeda doega dengen tiada meleset barang sedikit, tentoe antara Siang dan Karig sala satoe moesti dateng menoenggoe di bila-ngan provincie Anhoei, jailoe boeat takoetin pada kita poenja perdjalanan di sebla blakang, alawa lebi teges moesoe hendak goenaken iloe tempo jang baek aken rampas kombali kota Ankeng dari kila poenja tangan.

Ojika bener itoe kota sampe djato kombali di dalem

"

' .

~

I

541

-langannja moesoe, nisljaja kita poenja p'erhoeboengan mendjadi poetoes, dengen begiloe, boekan sadja kila poenia gerakan boeat reboet kota Kimleng mendjadi oeroeng,poen kota Boetjiang boleh terantjembahaja jang boekan ketjil, lantaran boeat satoe oeroesan ketjil kita telah berlakoe dengen satoe kakeliroean jang tiada di sengadja, nistjaja kita poenjaanterooeroesannanti boleh mendjadi moesna sama sekali. Oari itoe boeat kapen-tlngannja kita poenja pakerdja'an, tiada boleh tiada perhatiken pada kota Ankeng,makanjaakoesoedasengadja tare lebi banjak tentara di ini kota."

Sasoedanja Tjian Kang menerangkendengenlengkep begimana dengen la poenja pengliatan jang nanti kedja-dian dengen mengimbangken keadaan moesoe, Ang Thian Ong baroe mendoesin. Begiloelahdengen roepa kagoem itoe tjoekong lantes berkata poela pada iloe koensoe: .djika begitoe, tim sendiri nanti madjoe di sebla depan boeat.melawan pada moesoe, jaitoe sekalian membikin goembira sekalian panglima dan tentara, soepajamasing-masing tiada alpa kawadjihannja, hingga tiada membawa sadja kasenangan boeat diri sendiri, sedeng katjapean dan kasoesa'an tiada berimbang dengen masing-masing kawannja."

.Begitoe poen lebi back," saoet Tjiin Kang: .tjoema

• sadja kaloe di'ingel, taij-ong poenja diri ada.berharga mahal,

sabetoelnia'

tiada boleh sembarsngan berdiani di satoe tempat jang leriloeng satoe tempal jang berbahaja-jang boleh membi!dn keadaan negrimedjadi soesa. Tapi djika taij-ong maoe djoega berdjalan doelocan, inilah akoe tiada brani membanta, tapi menoeroet akoe poenja rasa, paling baek taij-ong mengikoet sadja di barisan sebla blakang."

Ang Thian merasa setoedjoe dengen perminta'annja.

Tjian Kang, dengen begitoe la oeroengkenniatnja boeat

- 542 ,

-be~djal~ndi mO~ka. L~bi djaoe la lantes prenta Pak-ong Wle Tjiang Hoei mendjadl wakil boeat samentara waktoe mengoeroes balatentara di kota Ankeng.

Selagi Ang Thian Ong dan kawan-kawannja berdamiken oeroesan akeu menjerang pada moesoe, samentara itoe s~t,?e djoero~ kabar dateng membri wt.zta,jaitoc Kang Tlong Goan jang komendir sadjoembla pasoekan tentara telah masock di kota Tongshla.

~endengerbegitoe, dengen mengela napas Ang Thian Ong laloe berkata: "sekarang sasoenggoenja tim baroe bisa boek~ikenTjian sianseng poenja doega'an jang sebagt, melaekat idoep, "Djika diliat lebi djaoe pada gerakannja moesoe, kahendaknja tiada laen jaitoe maoe tempatken tentaranja dl kota Tongshia aken mengintip lebi djaoe pad a kota Ankeng, jaitoe boeat membikin tjoeriga pada kita poenja pasoekan jang di sebla blakang, bener sabe-gimana doega'an Tjian sianseng." ,

, Ang Thian Ong lantes pesen Wie Tjiang Hoei, soepaja lebi teliti mendjaga itoe kota jang boeat samentara waktoe dioeroes olehnja.

"Boeat sekarang poenja oeroesan soeda mendjadi beroba," kata poela Tjian Kang, .Jantaran !!erakan moesoe ada begitoe roepa, dari pada mendjaga keadaan sendiri lebi baek lawan prang pada moesoe." '

Seabisnja berkata begitoe, Tjian Kang lantes tjepet membri kabar pada.Oel]Boen Kim, jang djika KangTiong G03n pergi menjerang kota Tjian San, nanti Wie Tjiang H~ei dateng membantoe, tapi kaloe moesoc menjerang ka djoeroesan salatan, Oeij Boen Kim boleh boentoetin padanja, Dengen dialan begitoe Tjian Kang ingin, soepaja ka doea fihak bisa saling menoeloeng.

Sasoedanjaselese membagi prentaj Tji~n Kang laloe

angkat Tan Giok Seng dan Lie Si Hian memdjadi sian-hang. Sedeng pasoekan Ang Thian Ong jang soeda

'. J

Of

543

-disediaken boeat menjerang kota Klmleng, ada terdiri kira-kira seratoes Iima poeloe ritoe djiwa. Lebi doeloe prenta Tan Koen Si komendir pasoekan aer berdjalan doeloean, jang diprenta dari kota Sintjioe, pergi menjerang

Tjitlitjioe. •

Berbareng dengen brangkatnja itoe pasoekan aer, bagian darat pasoekan tentara Ang poen lantes brangkat djalan.' • Tapi meridadak satoe tentara dateng membri taoe, di -loear barisan ada satoe orang jang ingin berdjoempa

pada:

Ang Thian Ong.

Sablonnja silaken itoe orang berdjoempa, Thian Ong prenta: orang tanja lebi doeloe siapa adanja itoe orang jang hendak minta bertemoe ; dan selang tiada brapa larnanja',oni l1 g jang diprenla soeda dateng kombali dan m~mb'ri' taoe,"-itoe 'or'ang jalah ada anaknja Lam-Ong Pang In SanJ~iJg bernama Pang Tiauw Peng. .

Tatkala mendenger itoe orang janghendak berdjoempa ada anakiija la' p'oenja'soedara angkat jang telah marhoem, Thian Ong lantes silaken Tiauw Peng masoek, jang sasoedanja .sal lng bertemoe dan d"isilaken mendjalanken peradatan sebagi.satoe tetamoe jang baroe sampe, Tiauw

Peng doedcek di satoe korsl. °

Lantaran pertemoeanitce ada membri inget pada halnja Pang In San, sakoenjoeng-koenjoeng Ang Thian Ong lantes menangis, dan dengen swara [ang terharoe ia ber-kata pada anak soedara angkatnja itoe: "sedari kaoe poenja ajah meninggal doenia, akue selaloe ada di dalem kasedian, hingga atas pertemoean kaoe di ini hari, sa-soenggoenja pengrasaan beroentoeng ada timboel dalem hatlkoe."

.Sedari akoe poenja ajah rnascek di Kwisaij dan gera-kin ini oeroesan, [ang telah korbanken lar oenja djiwa sendiri," kata Pang Tiauw Peng, "akoe selaloe tinggal 'mengoempet di roema sendiri. Tapi lantaran brapa

amb-- 544

tenaar jang dengki hati serlng inengadoe-biroe atasajahkoe • poenja asal oesoel, atjapkali banjak ambtenaar dateng ka itoe tempat aken menjelidikin lebi djaoe tentang ajahkoe poenja' oeroesan, hingga lantaran sering kedjadian per-kara begitoe roepii, maka akoe soeda dateng kemari.

Djoega lebi djaoe akoe hendak

mernuri

taoe, ajahkoe poenja koeboeran telah kena dibongkar oleh tentara T[eng-jang brangkali soeda dateng ka itoe tempat, jaitoe me-laenken dengen niat bikin roesak ajahkoe poenja

koe-boeran.'

Seabisnja oetjapken itoe perkata'an jang paling blakang, Pang Tiauw Peng lantes menangis tersedoe-sedoe.

Mendenger itoeperkata'an jang dioetjapken oleh anaxnja itoe soedara angkat almarhoem, roepanja Ang Sioe Tjoan kali atan mendjadi poetjet, dengen sanget lesoe ia berkata:

"t.atkala akoe poenja pasoekan sampe di itoe

tempat,

tiada ada salembar roempoet atawa daon poehoen jang akoe telah ganggoe,djika begitoe, njatalah itoe bangsa biadap soeda berlakoe begitoe koerang adjar sekali I"

Boekan sadja Ang Thian Ong, poen banjak orang jang kabetoelan ada dl sitoe, koetika mendenger Pang Tiauw

Peng

toeloerken perkara apa jang soeda kadjadian, tiad'a ada satoe jang tiada mendjadi goesar, dan merasasanget gemes engen perboeatannja itoe bangsa biadap.

Sasoedanja berdiam dan dengerin orang poenja tjerita sakean lamanja, Tjian Kang lantes menanja pada Pang Tiauw Peng dan berkata;'"apatah kaoe boleh toeloerken djoega begimana keadaan di Kwitang pada ini masa?"

.Dalem sabegitoe djaoe jang akoc tetah taoe.' saoet Pang Tiauw Peng jang hendak menoetoerken pendape-tannja, .blon berselang lama sama satoe orang jang ber-nama Tan Kaij, telah bikin satoe gerakan jang melawan pada pamerenla, dan pakerdja'an Hoe telah diterbitken. . di satoeternpatjang dipanggil Hoetsan. Dalem sabegitoe

- '545

djaoe jang telah diliat njatalah gerakan itoe soeda berdiri dengen tegoe, kerna satoe pakerdja'an begitoe soeda bisa. koempoelken seratoes riboe rahajat, inilah boekan satoe pakerdja'an jang dibilang ketjil. Dalem Tan Kaij poenja pasoekan tentara ada.bekerdja satoe koensoe, jan~ di-panggil Keng Tong Sileng Slansoe;tapi sajang soenggoe gerakan itoe kaliatan soeda berkiser dari pokonja jang sedjati, hingga oeroesannja soeda mendjadi kaloet, dan' memboenoe pada sesama menoesla jang tiada berdosa dengen tiada merasa takoet nanti dikoetoek'oten Allah, hingga lantaran.beginl di kampoengan djadi terbit banjak kasoesa'an lantaran perboeatannja marika Hoe, boleh didoega gerakannja Tan Kaij itoe jang sabenernja ada berhaloean bagoes,tapi lantaran perboetan orang-orangnja ada begitoe tiada pantes, brangkali ia poenja pakerdja'an tiada nanti bisa berdjalan lama lagl,'

Tjian Kang dengerbegltoe, dengen engela napas.lantes berkata: .dalem sabegitoe djaoe jang akoe taoe,Tan Kaij poen ada sampe tjakep boeat dapetken satoe nama jang moelia dalem ini doenia jang loeas. Tapi lantaran ia tiada maoe denger akoe poenja omongan, hingga ia poenja perdjalanan djadi begitoe roepa.·

Ang Thian Ong denger Tjian Kang kata begitoe, lantes menanja apa lantarannja.

Tjian Kang lantes toetoerken pada itoe tjoekong apa jang tempo hari telah kadjadian di Kwitang antara ia dan Tan Kaij, hingga setelah dapet taoe doedoeknja hat jang doeloe terdjadi, Ang Thian

Orig

lantes menanja kombali pada Tjian Kang dan berkata: .djika bener begitoe, apa tiada lebi baek kita kirim satoe orang boeat oendangpada-nja? Soepaja ia bisa membantoe pada kita poenja gerakan.

Tapi begimanatah dengen sianseng poenja anggepan?"

.Dalem oeroesau prang kita tiada boleh berlakoe mem-Ang Sioe Tjoan. 35.

- 546

~

boeroe ka sana sini," saoefTjian Kang: "kernadengen berboeat begitoe, di satoe waktoe jang kliroe kita poenja pasoekan tentara mendjadi kaloet sendirinja, kaloe soeda kadjadian begitoe, inilah boekan satoe perkarajang gam-pang bisa ditoeloeng. Lagi poen betoel ia bisa dateng membantoe pada kita, tapl djika dale-n segala oeroesan

ia tiada merasa moefaket dengen akoe poenja omongan,

akoe brani pastiken ia tiada nanti bisa bekerdja lama.

Beloel boeat kita dapetken padanja inilah ada saloe tempo

In document SIGNATUUR MICROVORM •• (pagina 32-38)