• No results found

TJHAI SlANG LIE

In document SIGNATUUR MICROVORM •• (pagina 30-39)

--TJHAI SlANG LIE

(None toekang petik daon Siang).

Han Tjai. ada anak orang jang mampoe, oemoernja baroe delapan-blas taon, itoe tempo ia ada bladjar sekola dalem satoe roema sekolahan particulier.

Dl satoe hari, dalem roemanja ia poenja Engkoe ada lagi maoe bikin pesta dari hari-lahirnja. la poenja iboe ada pesen padanja boeat pergi kasi slamet, dan sebab djalan-an ka tempat Engkoenja itoe ada berdjalan-an- beran-tara sedikit djaoe, dari itoe, koetika baroe sadja kedengeran ajam moelai berkroejoek, Han 'I'iai sigra berdjalan dari roemanja.

Matahari belon terlaloe naek tinggi. se-deng angin pagi ada menioep ka moeka de-ngen sedep sekali. dan Han Tjai ada lagi pikir bisa sampe ka roema Engkoenjaboeat bermaen dengen soedara-soedara misannja.

Sambil berdjalan, sembari ia menjanji, sam-pelah ia di pinggir kall,

Disitoe ia dapet liat deket bawah satoe poehoen ada teriket praoe ketjil; ia djad i girang sembari berkata sendirian:

..Inilah jang orang bilang: Kaloe di pe-njebrangan tiada ada oran q, praoe djadi

!

,

I'

j

, I

50.

kosonj sendiri dan tinggal melintang."

Tapi in taoe itoe praoe ada poenjanja itoe toekang praoe jang tinggal dalem qoe-boek deket sitoe, ia laloe dateng ka itoe coeboek dan ketok pintoenja.

..Siapa ltoe 1" tanja toekanq praoe de-ngen soeara sebagi orang jang belon ke-njang tldoer.

Han Tjai lantas kasi taoe namanja.

,,0. kiranja Han Ke Long." berkata toe-ka ng praoe poela, .ada perkara apatah ber-djalan beqitae paqi 1 Nanti sebentar, akoe

bangoen aken menjebrangin padamoe."

..Djanqan,' menjega Han Tjai, ..hari masi terlaloe paqi, kaoe tra-oesa bangoen doeloe, oranq toea: akoe sendiri djoega bisa menqa-joe. Dan kaloe akoe soeda sampe di sebrang sana, akoe nanti iket sadja itoe praoe di sana. Orang dari sebrang tentoe ada djoe-ga jang maoe menjebrang kemari: dengen beqitoe, ini praoe soeda tent~e bisa korn-ball lagi."

.Jtoe baqoes," berkata toekang praoe jang males.

Di samping dari itoe goeboek ada poe-hoen Slanq, sebab itoe tempo ada moesim ora ng piara oeler-soetra, dari itoe, daon-daon itoe poehoen ada rame sekali dengen

51.

warnanja jang biroe, membikin sesoeatoe orang jang mellat Hoe djadi merasa girang dan bersoeka.

"Iboekoe lantaran lagi riboet piara oeler-oeler soetra, dari itoe tiada l::isa sama-sama koendjoengin pada akoe poenja Engkoe,"

begitoelah berkata Han Tjai pada dirinja sendlri, "tapi daon-daon dari ini poehoen tiada begitoe gemoek sebajt adanja didalem kebon roemakoe. Apatah ini sebab di sini ada deket dengen kali, tananja banjak tjam-poer pasir, dari itoe soeda djadi beqini."

"Ja. ja," berkata lagi ia semb'ari njanji-ken ini perkataan jang ada diadjar dalem boekoe: "Jang menggenggam banjak pasir, itoe tan a dinamaken paslr-tana, dan jang tiada bagoes boeat sawa."

Koetika ia habis membatja, keliatan ia soeda doedoek dl itoe praoe, dan moelai mendajoeng sampe ka sebrang sana.

Tapi tempo ia iket praoe dan maoe berdja-lan, ia djadi rasa sebagi ada jang keting-galan, dan sesoeda dapet inqet, baroe ia taoe: ia soeda ketinggalan satoe boenqkoes-an barboenqkoes-ang. jboenqkoes-ang iboenja soeroe ia bawa ka roemanja ia poenja Engkoe sebagi barang soembangan.

ltoe temp o tiada adaorang di djalan.

ba-52.

rang jang ketinggalan ada di penjebrangan jang ia moelai toeroen tadi: ia taoe tentoe tiada ada orang jang poengoet. Dari itoe, ia lantas kombali lagi menjebrang boeat ambil itoe boengkoesan.

Koetika ia soeda naek ka darat dan tjari itoe boenqkoesan. tapi tiada keliatan di ma-na adanja, ia laloe dateng tjari deket sam-ping roemanja itoe toekang praoe, djoega di sana ia tiada bisa dapetken. la djadi me-narik napas dengen pikiran soesa, dan aken kombali sadja ka roemanja boeat kasi taoe ini hal pad a Iboenja.

"lboe seringkali bilang. kaloe orang jang bangoen terlaloe pagi, ia itoe saben-saben nanti ketemoeken perkara jang tiada sedep,"

berkata Han Tjai dalem hatinja, .Jtoe per-bilangan ada betoel sekali, kaloe diliat be-gini adanja akoe ini paqi."

Baroe sadja habis ia berpikir beqitoe, tiba-tiba ia dapet denger soearanja orang ketawa: tempo ia pasang koeping, baroe ia taoe itoe soeara ada dateng dari atas poehoen Siang.

dan roepanja itoe ada soeara orang prem-poean. Koetika ia meliat ka itoe poehoen, keliatanlah olehnja satoe gadis jang baroe beroemoer lima atawa anem-blas taon.

"Eh. eh. kenapatah kaoe djadi beqitoe,"

53.

berkata itoe gadis dengen mesem, "apatah kaoe lagi bingoeng tjari barangmoe? Ha.

ha, begitoe terang itoe barang ada di atas roernpoet-roempoet itoe, kaoe tiada lantas pergi ambit. mala memandenq ka sana-sini, apatah kaoe maoe berboeat

1"

..0.

ja," berkata Han :rjai dengen ber-senjoem ...akoe soeda keloepaan. Trima kasi dari penqoendjo ekanmoe ini, nona. Kaoe mandjat di atas poehoen, baeklah ati-ati, kaloe tiada tentoe nanti djato."

"Akoe biasa mandjat poehoen," kata lagi itoe nona, "tra-oesa kaoe koeatirin: kenapa kaoe tiada maoe pergi ambil itoeboenqkoesan, OIdIatinggal berdirldi bawah lni, apatah kaoe maoe bikin? Akoe maoe lempar toeroen ini daon, dan perqilah, nanti kena kaoe poenja poendak."

Han Tjai laloe berdjalan, dan nona itoe moelai lempar daon-daon jang ia petlk, sala satoe dari itoe daon soeda melajang masoek ka dalem tangannja Han Tjai.

Nona itoe djadi ketawa, samentara Han Tjai soeda ambil itoe daon dan masoeken ka dalem kantongnja•.sedeng itoe orang toea toekang praoe keliatan telah kaloear dari goeboeknja.

..Ha, ha. kaoe masi djoega belcn

menje-. - .- - -- -

--';'

54.

branq," berkata itoe ora ng toea sembari ketawa, ..satoe anak jang soeda beroemoer 10 taon lebi, masi sadja tiada brani menda-joeng praoe sendiri, T adi kaoe bilang kaoe maoe menjebrang sendiri dengen zonder akoe, sedeng sekarang masi tinggal dlam disini.

Akoe memang soeda doega beqitoe, dari itoe akoe telah bangoen boeat menjebrangin pada-moe. Hajo, mari sekarang kita-oranq toeroen ka praoe, kaoe djangan takoet dan djangan berqerak, akoe nanti dajoeng bawa ka sebrang.

tentoelah tiada bisa ada halanqan."

..[a," kata Han Tjai jang djoega toer oet ketawa...akoe seba b tiada maoe bikin petja kaoe poenja mengantoek. dari itoe akoesoeda tinggal menoenggoe sadja disini."

.. 0 .

o, kaoe ada anak baek," kata lagi itoe oranq toea jang pertjaja sadja omonqannja oranq, ..betoel kaoe bisa kesian pada oran g soeda toea seperti akoe."

Sesoedanja menjebrang.HanTjai masi sadja memandeng pada itoe gadis toekang petik daon Siang. la liat itoe nona soeda toero en

• dad poehoen, dan dengen tangan memegang krandjang ia teroes berdjalan: pelahan-pela-han itoe pemandengan djadi terhalang dengen poehoen-poehoen Siang. hingga itoe nona soeda tiada bisa keliatan lagi.

-55.

Itoe tempo. baroelah Han Tjai maoe ber-djalan, kaloe tiada, tentoelah ia masi berdiri sadja dlsebrang sana dengen kebingoengan.

Sesampe di roema enqkoenja, sedeng semoea soedara misannja ada bermaen-maen dengen keqiranqan, adalah Han Tjai tiada beqltoe, ia tinggal doedoek diam dan bingoeng. seba-gi orang jang laseba-gi pikirin apa-apa,

Besok hari, ia lantas poelang ka roemanja.

Sepoelangnja Han Tjai Hoe. saben pagi ia moesti perqi ka pinggir kali dengen kasi sadja alesan ia aken berdjalan.djalan. Tapi sebener-nja dalem hatisebener-nja ada menginget pada itoe nona, kaloe ia maoe pergi kasitoe, itoelah tjoema ia ingin aken bisa bertemoe poela dengen nona itoe.

Begitoelah dengen berachir itoe doea anak moeda soeda djadi seperti satoe temen me-maen, kaloe ia-orang bertemoe, tentoesadja ia-orang moesti beromong-omong.

Han Tjai tra-loepoet sering-sering soeda toeloeng gantiken Hoe nona mandjat poehoen aken petik daon Sianq,

Kelakoeannja ini anak moeda soeda diliat oleh itoe toekang praoe, tapi ia itoe djadi ketawa-besarsembari memeqanq djenggotnja jang pandjang.

Kemoedtan, daon Siang jang ada dl sitae .

56.

p~:ahan-pelahan soeda tinggal sedikit, sa-mentara daon Siang di dalem kebonnja Han Tjai ada kelebian. Han Tjai seringkali soe-da tjoeri soe-daon Siang soe-dari roemanja sendiri, i.l toempoeken clans~mboenikendalem roem-poet-roeml)oet lebat, pada tempo itoe gadis tiada meliat, ia lantas letakin dalem kran-djangnja nona Itoe. sedeng ia ini tiada da-pet taoe perboeatan itoe,

Begitoe sampe bebrapa hari lamanja, iboe dari gadis kita jang meliat daon-daon Si-ang [anq dari kebonnja Han Tjai ada lebi Laqoes dan lebi gemoek. la djadi merasa tjoeriga jang itoe ada ditjoeri oleh anaknja dari poehoen laen oranq, dan ia koeatir denqen ini perboeatan boleh bikin ia djadi maloe denqen orang-orang dari itoe desa atawa t,etangga-tetangganja.

la preksa itoe pada anaknja, tapi si gadis tinggal membanta denqen sanget. lboe itoe djadi bingoeng. ia tiada bisa mengarti dari ini perkara. la toengqoe apabila anaknja soeda kalcear pergi petlk daon Siang. dan lantas ikoet dengen diam-diam dari blakang. kerna ingin taoe begimana perboeatannja sang anak.

Dl-sltoe ia soda dapet Iiat Han Tjai ada lagi isiken itoe daon ka dalem krandjangnja sang anak, ia djadi menarik napas sembari

57.

man~goetin kepala dan poelang ka roemanja.

Tiada brapa-lama kemoedlan, moesimnja

~oetra-mendjadi soeda sampe, dan roemanja itoe nona toekang petik daon Sianq, telah dapetken hasilnja soetra loear-blasa banjak.

"Sekarang ini soetra kita moesti bagi separo pada Han Tjai," hegitoelah berkata itoe iboe jang berboedi.

"Kenapatah moesti hegitoe 1" menanja gadis kita dengen heran.

. ,,~aoetiada meqarti, ja, anakkoe,' menjaoet ttoe iboe, .Jtoe djedjaka jang saben pagi ada beromong-omong dengen kaoe, ia itoe ada a~aknj~itoe familie Han. Kita poenja poehoen Slang janq ada di tepi kali, daonnja soeda lama habls, dan dalem krandjangmoe ada terisi daon-daon Siang jang gemoek dan ha goes

it~elah

ada daon-daon dalem kebonnja

Ha~

Sie, la poenja anak soeda ambil dan letaken dalem krandjanqmoe. Taon doeloe, kita poenja oel~r~oeler sebab kekoerangan daon Sianq,

~~rJ itoe tiada bisa kaloearken soetra, sedeng

1111 taon kaloe soeda bisa kedjadian, itoelah ada dari pemhriannja Han Tjai."

..Akoe sekarang soeda djadi djanda," ber-kata lagi itoe iboe jang setelah berdlam seben-taran: "s,edeng kaoe masi moeda dengen tiada poenja soedara lelaki, dari itoe, tiada ha roes

- -- _ .

-

- - -- -

---r;'I(,'

11

58.

klta-oranq moestitrimadenqengampang orang poenja pembrian .Kaloe akoe sekarang soda maoe soeroe kaoe bagi ini soetra pada itoe familie, itoelah ada dari lantaran ini."

Gadis kita djadi merasa maloe dan me-nangis dengenscdi, tapi iboenja soeda paksa ia moesti perqi djoeqa, maka nona itoe apa boleh boeat. sebab tiada brani banta prenta iboenja. ia soeda angkat djoega Hoekrandianq jang terisi soetra, dan djalan menoedjoe ka roemanja Han Tjai.

Itoe tempo. kebetoelan Han T;ai sedeng berdiri di depan pin toe roernanja, koetika ia Hat itoe non a ada lagi djalan mendatengin, ia lantas menjamboet dengen roepa senjoem dan aer-moeka bersri-sri.

Tapi non a toekang petik daon Siang itoe ada berdjalan dengen toendoekin kepalanja.

dan sesampedidepan Han Tjai, ia letaken itoe krandjanq di-atas tana, sembari I:erkata;

..Iboekoe bilanq, jang ini aken dikasi padamoe."

Sesoedanja berkata,denqeuaer-moeka jang mera, ia lantas lari poelang dengen lekas.

Han Tjai lantas ambil itoe krandjang dan bawa pada iboenja jang menanja dari mana datengnjaltoe. Han Tiai tiada bisa semboeni-ken itoe perkara, mala ia laloe herloetoet dan

59.

tjeritaken semoea halnja dengen itoe gadis.

..Kaoe boleh berdirl, anakkoe," berkata iboenja koetika soeda denger habls tjerlta anaknja, ..akoe sekarang kasi ampoen hue poenja kesalahan janq soeda-soeda."

...Tapi. iboe." berkataHan T;ai janq masi tJ~ggal ~erloetoet, ..anakingindapetkenT;hai Slang Lie itoe boeat djadi istri."

...Kaoe edan, anakkoa," kata lagi lboenja, ..la adaanaknja orangmiskin, apalagikoetika baroe sadja ketemoe padamoe di bawah poe-hoen Sianq, ia soeda lantas berlakoe beqitoe, akoe koeatir ia itoe tiada nanti bisa bersetia."

Han Tjai medenger ini perkataan, ia djadi

~ena~gis dengen tiada maoe berdin, sedeng ibcenja ..soeda boedjoek sang anak denqe.i

~erkat!'lan-perkataanlemah-lemboer,sembari tJega-denqen aloes maksoed anaknja,

..Boeat ini, iboe moesti kaboelken anak poenja keinqinan." berkata lagi Han Tjai.

lboenja djadi goesar. dan itoe tempo djoes-troesatoe prempoean toes dad sebla roemanja ada dateng ka sitoe. Iboenja HanTjai soeda tjeritaken dari perkataan anaknja: prempoean toea itoe lantas angkat Han Tjat kasi berdiri semba rl berkata dengen ketawa,

"Berdirila h doeloe, anak akoe berdi. '"'JU;:)l'j1.Joo

nanu penoeken kaoe poenja kelncinan. dan

60.

djadlken seboleh-bolehnja ini perkara."

Han Tjai kira perbilangan itoe ada dengen sebetoelnja. maka ia laloe oetjapken trima kasi.

Itoe prempoean toea ada nakal sekali. ia soeka bitjaraken orang poenja kedjelekan.

dan tempo ia dapet denger ini tjerita, ia lantas oewarken itoe perkara di loearan. hinq-ga sebentar sadja, seantero kampoeng itoe soeda dapet taoe ini perkara.

Lebi lagi itoe oranq-oranq jang soeka tjam-poer perkara orang laen, soeda sengadja tarn-bakeo itoe tjerita djadi lebi pandjang dan lebi banjak boenganja. jang seperti ia-orang ada liat dengen kedoea matanja.

Tjhai Siang Lie dengen iboenja koetika dapet denger ini perkara. la-oranq djadi sanget maloe dan koempoel menaogis di satoe tempat.

"Kaloe beqitoe.".ka ta Tjbai Siang Lie pa-da lboenia. "tiada lebi baek anak kawin sa-dja dengen Han Tjai. jang tentoe taoe anak ada satoe gadis jang masi soetji."

Sang iboe djadi apa boleb boeat, dengen tiada perdoeliken maloe, ia kepaksa soeda dateng ka gedongnja Han Tjai, dan minta ketemoe dengen iboeoja itoe djedjaka, teta-pi ia itoe soeda dttolak, sebab iboenja Han

-61.

Tjai tiada scedi bertemoe.

Dengen hati jang merasa maloe dan pe-nasaran, iboenja gadis kita laloe balik poe-lang ka roemanja: apabila sampe ia lantas tjari satoe rotan dan poekoel anaknja, sera-ja berkata:

"Sedari akoe oemoet doea-poeloe taon, ajahmoe soeda meninggal doenia, hingga akoe tinggal djanda sampe sekarang ini:

aken tetapi, dalem sebeqitoe lama. belon satoe kali akoe perna indjek roema orang aken meminta apa-apa. Sekarang tiada ki-ra lantaki-ran perboeatanmoe jang tiada ba-goes, akoe soeda moesti trima ini maloe jang begitoe besar."

Sembari berkata, hatinja itoe iboe jang baek tra-loepoet soeda djadi sanget berse-di, dan mengoetjoerken banjak ;aer-mata, sedeng itoe ratan soeda terlepas dari ta-ngannja dengen tiada merasa.

"Oh, iboe! iboe! ampoeninlah padakoe,"

berkata Tjhai Siang Lie dengen aer-mata jang berlinang -linang, ..sekarang biarlah anak sendiri pergi pada anaknja Han Sie, aken tanja dan preksa terang" ini perkara."

Sesoeda berkata. ia laloe djalan menoe-djoe ka roemanja Han Tjai, jang di szpan-djang djalan, kaloe ada orang ketemoeken

62.

padanja, tra-oeroenq itoe orang soeda ke-tawain gadis kita.

Tjha i Siang Lie djadi sanget goesar."tapi ia tinggal diam, dan sesampe di depan roe-manja Han Tjai. ia dapet liat banjak orang ada berdir i disitoe.

Itoe orang-o rang ada orang jang branq-kali terlaloe seneng . koetika tadi ia-oranq liat iboenja Han Tjai soeda tampik koen-djoengan nja Tjhai Siang Lie poenja iboe.

dan sekarang ia-oranq lantas menqira. ten-toelah djoega Han Tjai nanti menolak ke-datengan nja itoe gad i"s.

Ia-orang laloe masoek di dalem ro ema-nja djedjaka itoe, dan kemoedlan kaloear laqi, seraja berkata dengen soeara kasar pa-da gadis kita :

..Ha n Tjai soeroe kita-oranq oesir pada -moe, ia tiada soedi liat lagi roepamoe.""

Gadis kita mendenger ini perkataan."di "

sitoe djoega ia telah moentaken dara dari moeloetnja. lantaran saking sakitnja hati, dan dengen menangis keras ia laloe djalan menoedjoe ka tepi kali, sembar i berdoedoek denqen pik iran "riboet di bawah poehoen Siang itoe.

Dan orang banjak itoe soeda keroeboetln padanja seperti orang lagi menonton satoe

'1 _

63.

pertoendjoekan: dalem mana, ada djoega jang meliat dengen ketawa-ketawa, poen ada lagi jang memandeng sembari memaki-maki,

Sesaat kemoedian, gad is kita keliatan te-lah berdiri, ia peloek poehoen Siang itoe, dan menangis tiga kali. Achimja, ia ber-djalan menoedjoe ka pinggir kali, dan de-ngen satoe kali lompat, dirinja gadis kita djadi katj emploenq di dalem aer, jang koe-tika soda berselang sedikit lama. ia timboel lagi di moeka aer tapi dengen beroepa ma-it jang soeda tiada bernapas.

Orang laloe angkat dan bawa mait itoe di daratan . . . .

Han Tjai itoe tempo baroe kaloear dari dalem roemanja, dimana ia dapet liat di depan pintoe roemanja ada bekasdara, da n selagi ia maoe mcnanja, tiba-tiba ia dapet denger soearanja orang banjak ada membi-lanq, baho ea Tjhai Siang Lie soeda ma ti boeang diri dalem kali,

Han Tjai laloe mernboeroe ka itoe tem-pat. id pegang maitnja si gadis sambil me-nangis dengen soeara sedi,

Kedoea matanja gadis kita tadinja ada keliatan seperti menjala, tapi tempo Ha n

· 64.

Tjai soeda dateng. matanja sigra djadi ter-toetoep rapet, sedeng moeloetnja ada be-roepa seperti orang bersenjoem.

Semoea orang itoe baroelah maoe berdi-am. dan poedji gadis itoe ada satoe prem-poean soetji, sedenq sekarang ia-oranq ber-koeatir Han Tjai nanti djadl sanget ber-sedi.

Tapi djedjaka itoe poenja roepa tiada keliatan ada bersedi, mala tiada beda de-ngen keadaan biasa. Ini lagi soeda membi-kin boeah-toetoer itoe orang banjak, jang membilang Han Tjai ada satoe orang jang poenja ltoe tega hati.

Di-esok harinja, koetika itoe oranq toea toekang praoe bangoen paqi, dan ia ma-oe pergi preksa prama-oe ketjilnja itma-oe; tempo ia liwat di bawah poehoen Siang itoe, ia dapet liat disitoe ada terbaring satoe dje-djaka moeda. la panggil dan treakin ber-oelang-oelang. tapi ia itoe masidjoega tinq-gal poeles dengen tiada mendjawab.

Toekanq pantjing itoe lantas deketin dan tolak aken kasi bangoen itoe djedjaka, tapi tjilaka ...ia dapet liat itoe djedjaka soe-da boekan manoesia laqi, hanja ada satoe mait jang berloemoeran dara. la itoe mati-nja ada lantaran membentoerken kepalamati-nja

65.

ka itoe poehoen Siang. Samentara jang ma-ti itoe, ma-tiada laen dari Han Tjai klta,

.os.

Allah! Allah!" mengoetjap itoe orang toea dengen roepa jang sanget he-ran. .ach, anak edan, apatah artinja ini, kaoe soeda berboeat begitoe 1"

..Hm," berkata lagi itoe orang toea de-ngen menarik napas sembari gojang-gojang kepalanja, ..kemaren soeda mati satoe gadis.

dan ini hari telah binasa lagi satoe djedja-ka, apatah sebabnja ini 1 Boekankah ini doea orang sama-sama ada poenja iboe, se-bentaran lagi tentoe ada orang dateng ke-mari dan meratap dengen soeara sedl: akoe satoe orang toea seringkali djadi koerang seneng djika kedengeran soeara tangis. Ach, soedalah, soeda, lebi baek akoe bawa sadja praoekoe ini dan pergi tinggal boeat seben-taran ka laen tempat . • . • • • • •

Pembetje. Liatwie Sianseng. Hoe-djin dan Siotjie, siapatah jang kita haroes kasi sa/a boeat ini ketjileks-an?

T A M A T.

-

-Djangan loepa batja!

Keizernja boekoe tjerita Tionghoa:

Soeatoe tjerita jang paling toea, pa-ling rame dan sanget menjenengken hati,

Tertjitak atas kertas aloes dan let-ter BAROE, terias dengen banjak gambar indah.

Rata-rata orang akoe

Rata-rata orang akoe

In document SIGNATUUR MICROVORM •• (pagina 30-39)

GERELATEERDE DOCUMENTEN