• No results found

Rasia S0ERA6AJA en Rasla DJEIHBER

Soewatoe Xasehat penting jang liaroes diperiiatikea oleh TONÜPAUW di-ini HINDIA

Siktoe boekoe be,sar tamat nioeat «foea roepa tjerit»

liarga f M,— Laen ongkost kirim Ijekas atoer pesenan pada

BoE K H A Î > ' t » K L 'IMAX &. Co. —P A L i A N W ,

791

XXXI

M k N O E L Ó K N O l i O K D A K T O K A 1 ) 1 W A K T O E M A L A M . ( x A N " i S k N « ; J ' K I U i l M A S O E K E \ A M K S . K k T E M O E I N A N A K S E K O L A A X

M I S K I N D l D A L A M W A E O E N O . I V l M S u N G K E R B O E A T P E R K A R A ( J A I ) l .

Arkiaii Taij -la doea sot^dara dan Thiaii .Ja, sesanjpeuja di niaiia gedoiiguja, ia orang soeilakasi persen wang sepoeloe tael perak {»ada itoe toekaiig pantjing jang tangaiinia soeda kepotong anipat djari, soepaja ia boléli berobat.

,Hian Tee, akoe tiada mengarti beginiana Teng Pioe tadi bolelinja terdjato (IsJlani aer V" meiianja Thian .la pa(Ja Teng Djie Ja jang niaoe taoe itoe hal: ,Sedang Teng Pioe ada berkata; ^Kaii pake sendjata g' ':>]) boeat binasakan orang". Soe nggoe akoe tiada engarti ajia sebab boleh djadi begitoe, haraplah lliuii Tee soedi tjeritakan."

,ltoe melaeukan a('a akoe poenja satoe kepandean jang ketjil," nienjaoet Teng Djie -la, ,sedari ketjil akoe soeda bladjarkan itoe ihuoe, itoe barang ada sebagi anak jiana, tempo maoe digoenakan lebih doeloe moesti di oekoer tindakannja, seratoes kali lepas, boleh di])astikan seratoes kali mengenakan, sebab itoe, teni])o akoe dengar perkitaannja Teng Pioe ada koerang sedap, dari itoe akoe soeda le­

paskan itoe barang jang akoe namakan Tek Tan Wan, hingga membikin Teng l'ioe djadi djato da­

lam aer, lantaran kelanggar itoe sendjata gelap."

,0, adil itoe liai, sekarang baroelah akoe me­

ngarti," berkata Thian Ja, kemoediaii ia samboeng perkataannja : .tadi Teng Pioe ada kata : „Pek Giok Tong tiada ada di atas goenoeng, dan ià soeda pergi ke kota radja akan tjari padakoe". Lantaran ini, akoe harap D jie Wie Hian Tee soeka sediakan satoe praoe jang tjepat, akoe moesti brangkat dengan lekas soepaja tiada kedjadian apa-apa."

Tiauw Lan dan Tiauw Wie mendengar ini per­

kataan, ia orang maoe tahan lagi pada Thian Tjiaiiw itoelah ada soesah, dari itoe kapaksa ia orang toe-roet itoe permintaan.

Pada besoknja, ia orang soeda sedia niinoeman dan makanan, oendang pada Thian Tjiauw akan doedoek bersantaj), sebagi mengantar atas brangkat-nja itoe teman jang kekal, inilah ada satoe hari jang 7iienjedikan bagi itoe doea soc 'ara, jang tiada ingin berpisa satoe sama laen.

Koetika maoe brangkat, Thian .J.i soeda masoek djoega kadalam akan kasi slamat tinggal pada Teng Bo: Tiauw Lan dengan soedaranja soeda mengantar pada Thian Tjiauw sampe di mana plaboean.

Sekarang, kita bisa liat pada Thian Tjiauw soeda naek ke, atas praoe. Tiauw Lan dan Tiauw VV^ie jang ada berdiri di pinggir kali ada kasi slaniat djalan pa<la Thian Tjiauw. iSedang niatanja itoe kedoea orang tiada brenti mengawasin pada itoe praoe jang soeda berdjalan dengan tjepat, aehirnja sasoeda tiada kaliatan lagi, baroelah ia orang balikin badannja akan berdjalan poelang dengan kehilangan

793

satoe moestika jang berharga.

Biarlah kita tinggalkan sadja pada ini doea orang dan balik nienjoesbel pada Tlaian Tjiàuw jang adu, di tenga djalanan.

Hatta Thian Tjiauw setelah berpisa dari itoe doea soedara, dengan pertoeloengan sang praod jang tje-pat, pada itoe hari ia soeda sampe di kota Boe Tjin Koan, dan tiada djaoe dari desa Gie Siok Tjhoen, Thian Tjiauw soeda uaek ka atas darat, dari ber-djalan menoedjoe kakampoengnja. '

Lantaran hatinja ada ingin keras sampe lebih lekas keroenianja, dari itoe ia soeda tiada perdoeli-kan kendati itoe tempo soeda i)oekoel 2 œàlàiii ia ada berdjalan teroes sadja.

* • •

* *

Di waktoe malam sedang boelau tiada adä me-mentjarkan sinarnja, tiada heran kaloe di sesoeatoe djalanan ada keliatan gelap, dan djadi se))i dengan sedikit sekali orang jang ada berdjalan.

Tiada brapa djaoe dan kota Boë Tjin Koan, di mana satoe djalanan jang kedoea safnpirignjji a(ia toemboe pepoehoenan-pepoehoenan jang leba,t, di itoe iljalanan ada keliatan gelap sekali, orang djiiiigan harap nanti bisa dapatkan satoe roenia, kéiïdati satoe goeboek djoega, lantaran begitbe ada 'sedikit sekali orang jang brani djalan di wkktoe malam.

Itoe tempat sebenarnja ada satoe hoeta'ii jang orang Keboetin le Soe Ijim. di itoe' malarii sedang

djaiii ada inengoctarakau poekoeK dot^a betoel,dari peneranganDja hiiitaijg-bintahg orang bisa dapat liat, satoe orang jang lagi berdjalan di itoe hoetan de­

ngan berlari sebagi ada jang nieniboeroc.

Sesoenggoenja tiada sala kaioe kita maoe bilang itoe orang jang berlari tadi, sebagi ada apa-apa jang niemboeroe: sebab di blakangnja itoe orang pemanja ada sedikit djaoe, atla keliatan satoe baja-ngan jang lagi datang niemboeroe debaja-ngan tjepat.

Tiba-tiba kedengaran itoe orang jUng berdjalan lebih doeloe soeda bertreak dengan soeara keras katanja: ,Toeloeng. . . toeloeng. . . bangsat. . . "

Beroentoeng bagi itoe orang jang sedang bertji-laka ada ketoeloengannja, sebab itoe soeara jang ia telah keloearkan, ada dapat di dengar oleh satoe orang kosen jang kebetoelan a<la berdjalan di itoe djalanan.

Setelah ia sainpe dekat itoe orang jang bertjilaka ia soeda awasin moekanja, dan ia baroe kenal itoe ( rang ada satoe orang toea, jang di poenggoengnja ada memikoel satoe Iwengkoesan, sedang napasnja ada keliatan sesat, ia tiada bisa bersoeara lagi.

Sesaat kemoedian, tiba-tiba kedengaran itoe orang jang lagi inemboeroe dari blakang ada berkata de­

ngan soeara kosen : .Ada orang merampas akw poenja boengkoesan, dan ia soeda pergi lari."

Orang kosen itoe dapat dengar ini perkataan, ia soeda bisa doega apa jang telali kedjadian dengari ini doeâ orang, dari itoe ia laloe berkata pada ini orang t'oea;

.lie, ontiig toea, SHiiiboeuilah di blükaug itoe poehoeii-poehoeu, akoe nanti tjoba pergi tangkis (latangnja itoe oraiig."

Orang toea ini mendengar ini perkataan, ia lan­

tas nient eroet sembari pergi berseniboeni, sedang itoe orang kosen soeda pergi bernanti itoe orang poenja. kedatangan.

Itoe orang jang lagi enakan nienjoesoel, ia soeda boeroe sadja ke nioeka dengan tjej^at, tapi sekoe-iijoeng-koenjoeng mendadak ia soeda tjelentang ke nioeka boemi, dan itoe orang kosen lantas madjoe ke moelia dengan ikatan pinggangnja ia soeda ikat itoe orang jang tiacia berdnja lagi.

Sesoeda itoe ia tinggalkan sadja itoe orang de­

ngan terikat, dan pergi panggil itoe orang toea kiiioear dari tempat semboeninja seraja menanja:

,îîe, orang toea siapatali naniamoe? Di manakah kan tinggal?"

Itoe orang toea lantas benljalan kaloear dari da­

lam poehoen, sabelon ia niendjawab apa-apa, lebih doeloe ia soeda thitang membri hormat pada itoe orang kosen, ini tempo ia poenja napas djoega soeda tetap, ia bisa berkata dengan laloeasa katanja:

.8iau\v Djin bernama dan Hok beroema di desa le Ijim Tjhoeii."

.Lantaran apa kau soeda berdjalan begitoe ma­

lam':'" menanja poela itoe orang kosen.

.Dari sebab, Sianw Djin poenja madjikan niaoe pergi ka kota ratlja akan koendjoengin ia poenja familie, tapi lantaran nnuljikan ada sangat miskin^

dari itoe ia soeda goeroe »Siauw Djin boeat pergi pada rOenia sobatnja jang bernama Kim Pit Tjeug akan piudjam pakean dan oewang, Kim Siang Kong jang boedinian boektin sadja ia soeda kaboelkau permintaan madjikan, malah dengan manis ia soeda tahan pada Siauw Djin dahar di j'oemanja, dan tempo Siauw Djin maoe brangkat jioelang, ia soeda kasi lagi 30 tliael perak boeat serakan pada

•Sianw Djin poenja uuidjikan akan goena onkost djalan. Tiada kira orang toea jang soeda l)eroemoer banjak, memang tiada ada poenja itoe kekoeataii tjoekoep, dari itoe tiada heran mengapa soeda dja<ii kemalanian di tenga djalan. Lantaran mana selagi Siauw Djin laloein ini hoetan, lantas ketemoekan ini orang jang pegat djalanan Siauw Djin, seraja meminta wang tjoeke, Siauw Djin mendengar ini perkataan, di manalah ada soernangat lagi, (hiri itoe dengan tiada perdoeli satoe apa, Siauw Djin laloe larikan diri dengan sebisa-bisa."

.Soekoer, Siauw L)jin bisa dapat pertoeioeiigan Taij Loija," menjamboeiig poela itoe orang toea.

,kaloe tiada, Sianw Djin poenja djiwa, pastilah bi­

nasa di tangannja."

Sesoedanja itoe orang kosen mendengar ini per­

kataan, ia laloe menanja katanja : . Djadi sekarang kau maoe pergi ke mana "r'"

,Soeda tentoe Siauw Djin moesti kembali ke desa le Lim Tjhoen." nu-njaoet itoe orang toea.

Je Lim Tjhoen ada satoe djalanan jang akoe snioesti liwatin, (hiri itoe biarlah fikoe antar pada kau

7î»7

saiupe di roema madjikanmoe, begimana "r'" beikafca poela itoe orang kosen.

Kembali itoe orang toea mengoetjap banjak trima kasi pada itoe orang boedinian, keraoedian itoe orang kosen lantas berkata pada itoe bangsat ;

-Kail, di waktoe malam melakoekan ini paker-djaan merampas, berbalik kau soeda brani menoe-doe orang jang merampas kan poenja boengkoesan,, o, soenggoe bagoes sekali kau poenja perboeatan itoe.

Jieroentoeng akoe soeda ketemoekan kau di sini, inilali ada satoe balasan boeat kau poenja kedjahatan se­

lama ini, tapi akoe djoega tiada bikin tjilaka pada kan, melaenkan kau boleh doedoek sadja di sini,, dan nanti pada siapa jang datang tolong pada kan."

Hehabis berkata begitoe, ia lantas ijanggil itoe orang toea akan pikoel kembali ia poenja boeng­

koesan, dan bersama-sama berlaloe dari itoe hoetan,.

seraja menoedjoe ke desa le Lim Tjlioen.

Koetika itoe soeda poekoel 4, ia orang telah sam pe di roemanja dan Hok, itoe orang toea laloe ber­

kata pada itoe orang kosen katanja : .Di sinilah ada.

tempat î^iauw Djin, haraplah Lo ja soedi masoek ke dalam boeat minoem sedikit tliee."

Sembari berkata begitoe, tangannja (ian Hok ada Jiiengetok pintoe roema, sekoetika lamanja tiba tiba liari dalam ada kedengaran soeara tindakan orang jang lagi djalan mendatangin, bareng dengan itoe-kedengaran djoega soeara orang berkata. -Apa di depan Gan Hok jang soeda kembali?"

Orang kosen kita jang dapat dengar perkataan

akr.e djoega tida maoc luiiiooiu thee, tinggallah, biar akoe terocskan iierdjalaiiankoe.''

Sehabis berkata, itoe orang kosen dengan tiada nanti lagi sampe Gan J fok bisa berkata soea toe apa, ia soeda teroes berdjalaii dengan tje])at, dan

rni'noe-•djóe pada desa Crie Siok Tjhoen.

Itoe orang kosen pembatja tentoe bisa kenal, se­

bagi tadi di atas kita soeda seboeikaii iang Thian Tjianw sedari berpisa denga i Teng Tuuivr Lan doea soedara. ia soeda sampe di kota Boe Tjin Koan, begitoelah di itoe malam djo?ga la soeda teroeskan perdjalanan, dan kebetoelan s;impe di lioetan le 8oe Lim ia dapat ketemoekan ini j)erkara rampas, dan menolong pada boedak toea.

Atas j)erdjalinannja Thian Tjiauw ke desa (lie Siok Tjhoen, biarlah kita to-inda lebih doeloe. dan adjak fiada pembatja akan t;lik paila satoe anak se kolaan.

.Satoe atawa doea paal di sebla barat dari hoeta„

le Hoe Lim, ada terletak satoe desa ketjil, jan,r pendoedoeknja tiada lebih dari lima poeloe oran"

toea (lan moeda, sedang roeina roema jang ada ter­

diri di sitoe, ampir semoea ada terbikin dari goeboek kaloe di itoeng banjaknja roema-roema di sitoo begitoelab lebih dan ko,.rang dari 15 roema, in^ik-î

709

itoe tiada heran kaloe (ü seboot itoe kampocTig ada, satoe kampoeng miskin.

Desa itoe, ada di namakan desa Ie Lim Tjhoen di sebla timoer ada satoe goeboék ketjil,\jang ke-doea sampingnja ada toemboe poehoen Ie liiugg*

daon daonnja lang lebar ampir mfuoetoei)i itoe goe-boek. Dl itoe malam jaug telah kedjadiau. itoe hal, satoe sinar lampoe ada keliatan kelóear dari itoe goebaek.

D.ilam pertengahan itoe goeboek, melaeukau ada ampat korsi dan satoe medja bofslat, d i mana orang bisa liat pida satoe anak moeda jang lagi benioe-doek sembari membatja satoe lio.'koe jang ia ada pegang di tangan. Sekoenjoetig-koenjoeng itoe anak moeda telah letak boekomja di atas medja sembaii memikir dengan bingoeng, sabintar-sabentar itoe anak moeda ada berdiri dari tempat doeiloeknja, dan berdjalan deliat djoeroesia pintoe roema.^tapi ia lantas bdrdoedoek kîuibali hingga beroelaug-oeiaag ia ada berboeat begitoe.

Anak moeda itoe, ada bernama (jan Tjhoen Bin, oemoernja baroe dosa jioeloe doea taon, iboenja jang soeda djanda ada orang she The, berserta itoe boedak toea Clan Hok, djadi iaorang ada tinggal dâlam itoe goeboek ketjil, dengan tjara pengidoepan sederhana.

Ajahnja itoe aimk moeda, ada satoe orang jang berhati djoedjoer, tempo ia inasi hidoep, ia ada memegang djabatan Tie Koau di sala satoe kota selama ia memegang djabatan negri, dalam itoe kota

poenja anak negri selalae dapat keadilan, ia ada tj in ta pada anak negri sebagi anak negri ada soeka padanja, dari itoe tiada heran kendati ia ada me-mangkoe djabatan Tie Koan, tapi tra-oeroeng ia masi berada dalam kemiskinan djoega.

Berapa taon blakangan itoe Tie Koan jang baek, lantaran terserang oleh seroepa penjakit jang

ber-bahaja, soeda turik djoega djiwanja ke lobang koe-boer, hingga membikin anak negri, di itoe kota menanggoeng kedoekaan, sedang ia poenja anak dan istri djadi hidoep dengan kemelaratan.

Tapi kendati keadaannja begitoe soekar, toch (ran Kong Tjoe tiada loepoet ada tjari berbagi-bagi pengetahoean ;jang berfaedah, hingga tiada brapa lama, ia soedah tamat dalam senioea pladjaran; sa-ban-saban ia ada niatan maoe masoek examen ke kota radja, tapi lantaran ia sendiri ada miskin, dari itoe ti^da bisa menoeroet kemaoeannja.

The Sie soeda dapat pikir satoe djalan jang ba-goes boeat dirinja Gan Kong Tjoe, dari itoe ia soeda kata pada anaknja itoe akan njatakan ia poe­

nja pikiran.

,Kau poenja Kho ßo ada satoe orang hartawan, kenapatah kau tiada maoe pergi ke sana boeE),t me-, noemparjg, ke satoe kau boleh berhati-hati bladjar soerat, keiioea kau boleh menika sekali di sana."

Ada samboengannja

a a,a nRRt

• !

:

JJoeat 1 boelan (<ioea djilid) Pembftjaran lebih doeioe £ 1,80

Boeat 1 boelan (doea djilid) PeiiibajaraD sampe ditagi f 2.25

Boeat 3 boelan (anara djilid) Peojbajaran lebih doeloe f 5,—

Harga harga diatas aemoea soedah diberikoptiu onkoat kiriniuja dengan aangeteekend.

- *