• No results found

Een nieu liedeken, van tBannen der schadelijcker ende zeer verderflijcker secte der Jesuiten wt heel Vrancrijc

In document Sommighe Daghelicsche Ghebeden (pagina 37-44)

Op de vvijse. De Weerelt is gheheel in roere, etc.

1

Der Jesuiten beloften strecken nergens toe, dan tot vernielinge vanden staet in Vrancrijc: want als den Coninc binnen Parijs ende andere steden van synen Parlemente intrede ghedaen hadde, hebben de Jesuijten noch een resolutie ghenomen in hun Collegien van Parijs ende Lyons, om den Coninc te vermoorden inde maent Augusti, Anno 1593.

1

GAntsch Vrancrijc stont geheel in rueren Den Fransman leefde zeer bevreest, Als sy hielden binnen hun mueren t Jesuijts gebroet van tRoomsche Beest: Waer dit fenijn oyt heeft gheweest

Wierdt tLandt

Ydel van neeringh', een Foreest

Maer vol verraet, moort, krijgh en brant.

2

D'Inquisitie van Spaegnien een gespannen voet-stric, voor alle de gene die hun tegens de spaensche grootheyt zetten, een bloedige winckel van alle schrickelicke afgrijselicheyt, diemen ter werelt bedencken mach, wie zoude doch (zeyt M. Arnold) wt de handen vande Inquisitie komen, naer dien de Sorbonne van Parijs verwesen is?

2

Het zijn anti-Christens bespieders, Spaensche Wacht-torens zorghelijc, Van Jesu wijt, Logen-bedieders, Verstoorders van een Republijc, Soo hun Adieu wt heel Vrancrijc

Verklaert:

Hebben d'Eeldom int Coninrijc Noch den Coninc zelf niet ghespaert.

3

Den Autheur deses Plaidoy klaegt, zeggende: Ic zie dat dese verraders, dese booswichten dese konincmoorders, dese openbare Biechtva-ders van zoodanige Vader-moort noch onder ons zijn, dat sy noch leven, enden noch de Fransche lucht ende licht scheppen, etc.

3

Hierom zijn sy eeuwich Ghebannen Wt Vrancrijc wijt, ist niet groot spijt, Datmen zulcke vroom helsche mannen Doet ruymen in zoo korten tijt? Maer een vijfthien daghen respijt

Was daer.

Adieu Bespie-torens subijt, Vrancrijc is quijt, v boose schaer.

fol. C2v

4

De Marcgraef van Pisan, een Ghesant zijnde in Vrancrijc op Spaengien ende Italien, betuygt vanden Jare 63. af, datter geen

schadelijcke aenslagen, noch brieven van verraderije afgeworpen en zijn, oft daer en is een Jesuijt by geweest, also datmen tot Villa Franca in spaengien door hun toedoen ombracht 28. groote Heeren, 52. Edellieden ende ontallijcke Soldaten ghehangen. In Indien xx. Millioenen lieden wreedelic gedoot, ende inden zelven Landen het mannen-volc jammerlijc ghepijnicht, ende hebben tot Peru gemeyne pijn-plaetsen op de mercten, daer sy duysent mannen tseffens in-setten, daer de spaensche soldaten de arme lieden zeer ellendichlic quellen, om te wijsen waer haren schat is, dat vele van dese lieden (als syt ontkomen konnen) haer zelven verhangen met hare vrouwen, ende de kinderen aen hare voeten, om van hare tyrannije verlost te zijne: hebben tvolc met zulcke menichte inde zee geworpen, datse varende van Lucayos, na het Eylant Hispaniola (twelc zeer verre is) geen Compas van doen en hadden, door de veelheyt der menschen lichamen. Menige schrickelijcke moort in Vrancrijcke gheschiedt, maer voornemelijc inde

Navarrissche bruyloft ofte Parijssche moort: leeft den morgen-wecker der Fransoysen. Item men vint beschreven, dat Duc d'Alba hem roemde tot spijte der Nederlanders, achtien duysent door Beuls handen ghedoot te hebben. Siet daer (zeyt M. Arnold) der Jesuiten leeringhe slaet doot, vermoort, hanght, raebraect.

4

Groulijcke moorden, bloetvergieten, Zijn door hun valscheyt meest ghebeurt, Maer in tParijssche Bruyloft lieten Veel tleven, zoo daer wierdt ghespeurt, In Neerlant heeft menich ghetreurt

Door tSwaert,

Achtien duysent zijn daer verscheurt Van Beuls hant, zo Duc d'Alb verklaert.

Vrancrijc van den Paus Julio zeer ghehaet, hoe wel hy hem veel steden in Italien geschoncken hadde, maer desen on-dancbaren ghesel verwecten even wel de Duytschen, Enghelschen ende Switsers teghen hem op, ende gaf aflaet wie een Fransoys konde dooden: Also ooc Paus Gregorius de vierde wilde Lodewijc de goedertieren komen bannen, maer de Fransoysche kercke ontboot hem dat hy zelfs wtgebannen zoude weder keeren.

Die Keysers, Princen, Konincrijcken Op malkandren hissen zeer snel: Hy is van denzelven ghesel

Die fijn,

Hem stelt als Godt inden Tempel En wat Gods dienst genaemt mach zijn.

fol. C3r

6

Der Jesuiten brief aenden Coninc van spaengien opgenomen van Chaseron, ende den Coninc van Vrancrijc behandicht, waer in gesien wort den arbeydt deser booswichten, om den Spaenschen Coninc

Monarche te maken van heel Europa. Het spreecwoort van dese huychelaers is: Een God, eenen Paus, ende een Coninc in Christenrijc.

6

Tgeen sy met moort niet en volbringen Dat doen sy door Brieven eenpaer: So t Frans Playdoy tuygt zonderlingen Daer hun schriften int openbaer Ghelesen zijn, voor elc zeer klaer,

Om tRijc

Van Vrancrijc te voeghen by haer Spaensch' Monarchie wreedelijc.

7

Het groot schip d'Jesuiten twelc gout wt Indien brenght, ende den Coninc maer tvijfde betalen, is weert 200000 kroonen alle drij jaren: den Coninc heeft haer noch ghegeven, het gout, peerlen, specerijen, twelc de Coningen van Oost Indien den Coninc van Portugael zonden, weerdich 400000 croonen.

7

Judas Borse heeft gheen ghelijcke By der Jesuijtsche in-komst' groot: s'Ontfangen tsjaers door tspaensche rijcke Twee hondert duysent Croonen root, Sy betalen den Coninc bloot

Tvijfd' maer

Van tgout wt de Indische vloot, De reste strijcken sy naer haer.

8

De stathouder van Angiers, Airaut genaemt, hebbende acht jonge kinderen, is hem van de zelve den outsten ontvoert, naer Spaengien oft Italien, maer en kan door geen vermaninge weten waer syn zoon vervoert is: doch zullen sy evenwel door een Testament syns zoons, het goet deelen, ende doen also Christus spreect Mart 13 die lant en zee doorloopen, om een Joden-genoot oft Jesuit te maken, ende wordt een kint der Hellen, tweemael ergher als sy zelve zijn.

8

Judas die wordt een dief gheheeten Dat hy de Bors' gheerne nam waer: De Jesuijten beter weten,

Stelen Lantsheeren kinderen, daer Sy weten dat groot goedt volght naer

Int ent,

Die wordt een Jesuijt met haer, End maect hun dan een Testament.

9

Vele groote heeren die sy biechten, stellen sy de pijne d'hellen, oft het open Paradijs voor oogen in doots noode zijnde, ende suypen alsoo veel machtige huysen wt, zoo dat d'erfgenamen niet en behouden ofte zeer weynich.

9

Menich Lants-heer sy ooc so Bichten Dat d'ergghenamen niet veel rest, Waer op sy groot Collegie stichten, Tgelt reyst in Spaengien naer haer nest, Daer sDuyvels winckel is ghevest,

Ja voort

Al de moordaet spruyt wt dees pest, Die in Europa wordt ghespoort.

10

De Jesuijten van schaemten doorbeten, zoecken deur leugenen den stam van myn heere de Prince van Conde Lodewijc van Bourbon (waer in bestaet het meeste deel van myn heeren de Princen vanden bloede) by allen Fransoyser vervloecktelic te maken, in hun boec genaemt tleven van Ignatius,

schrijvende dat den voorsz Prince zoude goude kroonen gemunt hebben, met dit opschrift: Lodewijc de xiij eerste Christelijcke Coninc. Item Comolet Jesuijt, predicte op eenen Kersdach in syn oproerighe,

bloetdorstige sermoonen, dat Jacob Clement, die den overleden Coninc vermoorde, onder tgetal der Engelen was, ende dat hun eenen Ehud gebrac, om den regerenden Coninc te dooden, hy waer dan Moninc, soldaet, pot-boeve oft schaepherder: Ooc is den moorder die den Prince van Oraignien doodde, voor een heylige oft martelaer gestelt, ende also tPlaydoy zeyt, beliegen noch lasteren niet alleen de dooden, met Prediken ende schrijven, maer zoecken de levendighe ooc te dooden, twelc daghelijcx ghenoech blijct.

10

Mercklijcke loghens sy beschrijven Van Princen, Coninghen ghemeen, Willen hun valschen Godsdienst stijven, Met blau argumenten onreen,

Ja met oud' wijfs fablen zeer kleen, Van weert,

Tzijn zeer bespottelijcke reen Van wijse lieden niet begheert.

Maer alsmen haer weet te betoonen De tastelijcke leughen klaer,

Dan konnen sy hun fijn verschoonen Met dit woort piae fraudes daer, Dats gheseyt, heylich bedroch, maer

Om dat

Haer Papistische blinde schaer

fol. C4r

11

Christus die vermaent ons datmen de vyanden syner kercken kennen zal, aen hare vruchten, ons leerende van wien sy gedreven worden, namelic, den duyvel, die ooc alle de moorden van tbegin des werelts te weghe ghebracht heeft, ende gebruyct daer toe syn dienaren, als ons de heylige schrift, het oude ende nieuwe Testament verklaert, met de kerckelicke historien Tripartita, ende nu den Turcken, Pausen, met alle syne geschorene, maer principalijc dese boose Hypocrijten (so tDecreet van de Sorbone zeyt, t'onrecht ende onwettelijc den naem Jesu oft Jesuit voeren) het Christenheyt met oorloghen, bloetvergieten vervullen.

11

Christus waerschout ons t'onser vromen Datmen geen druyf van doornen leest, Noch quade vrucht komt wt goe boomen Dit merctmen wel dat tRoomsche Beest Is d'oude Slangh', die heeft gheweest

Eerst aen

Een Leugenaer, Menschmoordervreest Soo ons Christus zelfs doet vermaen.

D'Apostelen Christi die waren Maer Jesus Dienstknechten verbreyt: Dees booswichten stoutlijc verklaren Haer voor Jesus Societeyt:

Dats Jesus Met-ghesel gheseyt, Maer recht

Satans ghesellen vol boosheyt, Oft Judas soo tFransch' Sonnet zecht.

12

De Jesuiten en zoecken gheen kleyn Ampt als Priorije Abdije maer tCardinaelschap, om haest tot het Pausdom te gheraken.

12

Om haest te zijn een Paus van Romen, Daer sy naer trachten principael:

Dat sy in Vrancrijc terstont komen, Men zal hun maken Cardinael Vant Montfaulcon, een luchte zael,

Vast an,

Daermen de Benedictie Bael Fraey metten voeten gheven kan.

13

De Jesuiten int Nederlant, namelic Franciscus Costerus, ende een Eerstdiaken, genaemt Mathias lambrechts, Licentiaet ind' Godheyt, die ooc haren aert toonen om tlant te vervullen met hare openbare ja oochschijnlijcke leugenen, vol grouwelijcke injurien lasteringen tegen vrome Princen ende vele Godsalige mannen, diens leven ende leere voor God ende de werelt onstraffelic is geweest nochtans moeten dese bloetdorstige tirannen (gedreven zijnde door den geest des duyvels) twerc van haren vader den Duyvel wtvoeren, met logentale ende openbare moorderije, zoo het Playdoy elc voor oogen stelt, dat de lieden met vergiftige melc gevoet zijn, die de leere der Jesuiten inghesogen hebben: daerom oft Mathias lam int recht, altijt leerende ende nemmermeer tot de kennisse der waerheyt komende, gelijc syn leugenboec wtwijst, genaemt Historia Ecclesiastica, oft eendrachticheyt d'Roomscher kerken, veel leugens in hout, en kan Gods woort niet krencken, maer hare schoone eendrachticheyt blijct by onse tijden, die Vrancrijc metten Koninc ende tgantsche volc zoecken t'onder te brengen, hoe wel de Cronijcken voor onse tijden ooc vol zijn van zulcke eendrachticheyt der kercken: Wy zullen dan dese leugenaers met hare leugenboecken laten blijven ende ons houden by tWoordt Gods ende onses

Salichmakers Christi Jesu, Amen.

13

CosterVoor-vechter der Jesuijten Met Matthias Lam int recht mee, Ghy Baals Priesters v leer moet splijten, Gods Woort komt in v leughen-stee: Den Draec tgekroonde Beest lijdt wee,

Draeght rou,

Gods Oordeel komt voor v alree, Dect v kruynen met koestront nou.

Ghy Steden al der Nederlanden, Maect v dit boos ghespuys doch quijt, Oft ghy komt ooc zeer haest tot schanden Verliest Neeringh' welvaert subijt, Spieghelt v aen Vrancrijc, tis tijt

Verjaeght

Den Hypocrijt, van Jesus wijt, Eer ghyt end' v kindren beklaeght.

Prince o Godt, aenmerct ons tranen, Hoe is v Kerck' vervolght, bevreest, Van dees fell' vlieghende Sprinchanen Met haren Koninc tghekroont Beest, Ghesteert als Scorpioenen, leest

Gods reen.

Duytslant jaeghts' over d'Alpen meest Neerlant, Vrancrijc naer tPyreneen.

In document Sommighe Daghelicsche Ghebeden (pagina 37-44)