• No results found

H OOFDSTUK 5: A PATHIE BENADERD VANUIT DE N ARRATIEVE EN

5.2.   M YTHES OVER KLIMAATVERANDERING

5.2.4.   M YTHE VAN K LIMAATRECHTVAARDIGHEID

Deze  mythe  hanteert  een  taal  van  moraal,  rechtvaardigheid,  transformatie  en  bevrijding  en  bouwt   voort  op  het  mensenrechten-­‐discours  vanuit  een  postkoloniaal  perspectief.  Het  is  een  sterke   aanklacht  tegen  de  ecomodernistische  mythe  (Szerszynski,  2015).    

In  het  mensbeeld  van  deze  mythe  wordt  de  mens  gesitueerd  als  verantwoordelijk,  relationeel  en   moreel  wezen  dat  geneigd  is  tot  het  slechte  en  dient  te  streven  naar  het  goede.    

In  het  wereldbeeld  van  deze  mythe  wordt  de  mens  onderdrukt  door  politieke  en  kapitalistische   machtsstructuren  en  dient  hij  zich  hier  van  te  bevrijden.  Klimaatverandering  is  een  consequentie  van   mondiale  onrechtvaardigheid:  het  wordt  veroorzaakt  door  een  kleine,  welvarende  bevolkingsgroep   en  treft  grote  populaties  die  hier  nauwelijks  aan  hebben  bijgedragen  en  zich  hier  het  minst  tegen   kunnen  verweren.  Klimaatverandering  wordt  gezien  als  ‘the  greatest  opportunity  to  bring  about   justice  and  equality  in  the  world’  (Hulme,  2009,  p.  354).  Rechtvaardigheid  impliceert  dat  de  actoren   die  klimaatverandering  veroorzaken  en  de  daaruit  volgende  schade  creëren,  aansprakelijk  zijn  voor   betreffende  schade.    

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

perspectief  dat  de  status  quo  in  stand  houdt;  een  teken  van  radicaal  geheugenverlies  m.b.t.  de  diepe   ongelijkheid  en  gewelddadigheid  van  modernisering  en  de  worstelingen  die  met  het  bestrijden  van   ongelijkheid  en  geweld  zijn  samengegaan  (2015,  p.  230).  

Deze  mythe  is  terug  te  zien  in  uiteenlopende  praktijken  binnen  de  politiek,  wetenschap,  rechtspraak,   bedrijfsleven  en  sociale  bewegingen.  Het  gaat  om  een  spanningsveld  van  aanklagen,  protest,  hoop   en  overwinning.  Daarnaast  propageren  religieuze  leiders  klimaatrechtvaardigheid,  en  wordt  het   steeds  vaker  afgedwongen  via  de  rechtspraak.41    

Deze  mythes  bevat  elementen  die  apathie  t.o.v.  klimaatverandering  kunnen  versterken.  Het  kan  dan   leiden  tot  een  ‘tyranical  over-­‐developed  green  super-­‐ego’,  morele  superioriteit  en  martelaarschap   (Randall,  2005).  Het  gevaar  van  deze  houdingen  is  een  verdere  polarisatie  en  dualistisch  denken:  de   goeden  tegen  de  slechten,  wij  tegen  zij.  Het  zichzelf  in  gevecht  plaatsen  met  mondiale  instituties,   bedrijven  en  overheden,  kan  uitputting,  cynisme  en  bitterheid  in  de  hand  werken.    

Deze  mythe  bevat  elementen  die  apathie  t.o.v.  klimaatverandering  kunnen  doorbreken.  Het  kan   dienen  als  coping  mechanisme  van  overbetrokken  klimaatactivisten  als  reactie  op  een  apathische,   afwijzende,  ontkennende  samenleving  (Randall,  2005).  Het  hoopvolle  karakter  sluit  aan  bij  

zinbehoeften  morele  rechtvaardiging,  eigenwaarde  en  gemeenschap.    

5.2.5.

 

C

ONCLUSIE

 

De  beschreven  mythen  van  rechtvaardigheid,  ecomodernisme,  Apocalyps  en  verbondenheid  met  de   natuur,  hebben  conflicterende  mens-­‐  en  wereldbeelden  in  relatie  tot  klimaatverandering,  en   versterken  dan  wel  bestrijden  apathie  in  meer  of  mindere  mate.  Ze  bestrijden  apathie  door  het   bevorderen  van  een  gevoel  van  houvast  en  het  bieden  van  richting  en  inspiratie  in  het  denken  over   een  andere  wereld.  Ze  weerspiegelen  de  kracht  en  de  zwakte  van  de  mens,  wijzen  op  gevaar  en   kansen  en  scheppen  een  idee  van  wat  juist  en  onjuist  handelen  betekent.  De  aan  apathie  ten   grondslag  liggende  ambivalente  gevoelens  van  teleurstelling,  verraad,  verbittering,  machteloosheid,   spijt,  schuld,  angst  en  schaamte,  krijgen  een  betekenis  in  de  mythe  en  worden  geïntegreerd  in  een   groter,  coherent  verhaal.  Ze  worden  omarmd,  verklaard,  gerechtvaardigd,  gericht  op  de  ander  /het   andere,  de  toekomst  of  het  verleden,  of  omgebogen  tot  positieve  emoties.  Daarmee  kunnen  ze   bijdragen  aan  het  doorbreken  van  apathie.  

                                                                                                                         

41  Zo  publiceerde  Paus  Franciscus  onlangs  een  encycliek  waarin  hij  politieke  en  levensbeschouwelijke  

opvattingen  over  klimaatverandering  uitbracht  en  daarmee  een  stevige  maatschappij  kritiek  uitte  (Frances,   2015).  Klimaatrechtvaardigheid  komt  tot  uiting  in  diverse  initiatieven  zoals  een  pelgrimage  voor  

klimaatgerechtigheid  naar  de  klimaattop  in  Parijs  en  een  hongerstaking  voor  klimaatgerechtigheid  (Keenan,   2009).  Wereldwijd  lijken  rechters  een  steeds  prominentere  rol  te  krijgen  in  de  strijd  tegen  klimaatverandering,   en  klagen  burgers  in  Nederland,  België,  de  VS  en  Pakistan  (succesvol)  de  regering  aan  tegen  het  falen  van  of   ontbreken  van  een  effectief  klimaatbeleid  (Tielbeke,  2016).    

In  de  mythen  van  rechtvaardigheid,  verbondenheid  met  de  natuur  en  ecomodernisme,  zijn  

elementen  te  vinden  die  aansluiten  bij  een  humanistische  zingeving.  Ze  gaan  uit  van  het  goede  in  de   mens  als  strevend  wezen.  Ze  motiveren  diverse  praktijken,  en  bieden  daarmee  kansen  tot  het   vervullen  van  zinbehoeften  als  doelgerichtheid,  competentie,  begrijpelijkheid,  verbondenheid,   transcendentie  en  morele  rechtvaardiging.  De  mythe  van  het  ecomodernisme  sluit  nog  het  meest   aan  bij  de  modernistsiche  en  liberale  wortels  van  het  humanisme  en  Van  Praags  geloof  in  de   doorbraak  van  het  menselijke,  in  creativiteit  en  scheppingskracht.  De  Apocalyptische  mythe   daarentegen  sluit  het  minst  aan  bij  een  humanistsiche  zingeving;  het  ontkent  elke  vorm  van   competentie,  scheppingskracht,  morele  rechtvaardiging  en  doelgerichtheid.  Het  brengt  geen  liefde   op  voor  de  unieke  mens;  de  mens  wordt  als  abstracte  categorie  gediend  in  een  fatalistisch  

wereldbeeld  waarin  de  mens  gedoemd  is  tot  (zelf-­‐)vernietiging.    

Toch  zijn  ze  dubbelzinnig.  De  mythes  ontsluiten  enerzijds  nieuwe  horizonten,  maar  vullen  deze   tegelijkertijd  in  waarmee  ze  andere  perspectieven  uitsluiten.  Ze  zijn  reacties  op  elkaar;  ze  claimen  de   eigen  waarheid  en  morele  juistheid,  en  veroordelen  de  zin,  effectiviteit  of  juistheid  van  andere   perspectieven  en  praktijken.  Het  risico  is  dat  de  mythe  statisch  wordt.  Dit  kan  polariserend  werken,   een  wij/zij  –  tegenstelling  bevorderen.  Als  de  oorzaak  van  apathie  word  begrepen  als  een  gevolg  van   verstijving,  een  gevangen  zitten  in  dualistisch  denken,  in  afwijzing  en  veroordelen,  uit  het  bezetten   van  de  toekomst  met  absolute  mens-­‐  en  wereldbeelden,  dan  kunnen  deze  mythes  dus  ook  wel   degelijk  apathie  in  de  hand  werken.  Het  is  dus  wezenlijk  dat  er  een  dialoog  tussen  deze  mythes  op   gang  wordt  gebracht.  Hoe  ziet  een  dergelijke  dialoog  eruit?