• No results found

Het is logisch dat ze tot dit punt komen? Dat lijkt niet zo begrepen te worden, begrepen te

worden in de politiek en in de partij. 178

196 B: Nee, want, want dat is hun focus niet. Focus van politiek, is om altijd, nou ja, populistisch 179

politiek moet een zondebok hebben. Je moet altijd een groep hebben die je op weg moet zetten. 180

Waren het vroeger de Surinamers, Antillianen, Marokkanen, Turken, nu de Polen, Bulgaren. Men 181

moet een bepaalde angst kweken tegen een andere cultuur. Gewoon om zetels te kunnen pakken, 182

want dat is populisme gehangen. En dat heerst nu. Dat heerst, nu heerst. En dat komt door mensen, 183

door demagogen, mensen die gewoon die het volk kan bespelen op hun onwetendheid. Trump, 184

Wilders, Le Pen. Je kan helemaal losgaan. Het punt is vaak dat heb je waarschijnlijk van meerdere 185

mensen gehoord en ook gestudeerd. Islam is niet het probleem. Vaak is het gewoon politiek en een 186

cultureel fenomeen zeg maar. Dus het is vaak niet de religie waar de problemen aan te wijten zijn. 187

Socioculturele omheen. Ja ja, dat is vaak het probleem. Het is een sociaal economisch cultureel 188

probleem. En ze gebruiken die religie gewoon als een soort als een overkoepelende tent. Het wordt 189

gewoon als een tent eroverheen gezet. ZO zie ik dat dat het probleem is en het punt is. Als jij dan 190

hier 'geïntegreerd' bent. Je bent een Nederlander en je bent islamitisch, dan voel je je nergens 191

tussen. Kijk, ik heb op [name not included] school gezeten. Althans, dat was de hele witte school 192

toen ik daar zat. Best wel ‘preppy’ was het. Dan kun een groei daarop, tien jaar heb besteed. Je 193

voelt je heel erg midden in. kijk, sowieso behoorde ik daar al tussen heel veel van die mensen niet 194

per se bij. Want die komen, want die komen ook allemaal uit een isolement. Vergeet niet dat die 195

groepjes die allemaal hockey en alleen maar zeg maar het noorden dus Zeeheldenkwartier en 196

daarboven meisjes, komen nooit door de Schilderswijk. Ik had een klasgenoot, die was nog nooit 197

door de Schilderswijk geweest. Nog nooit. Maar het enige waar zij haar kennis vandaan haalde 198

was vanuit het nieuws. Maar wat zegt het nieuws? Die zegt hele dingen, andere dingen die ook 199

niet helemaal kloppen. Dat bedoel ik. Het is uhm. En dan komt het dus weer allemaal terug. Ken 200

je de ander? Heb je kennis over de ander? Je moet niet alleen maar kennis hebben over je eigen 201

197 achtergrond. Je moet ook kennis hebben over de andere achtergronden, je moet in kunnen leven in 202

andere mensen. En waarom doen ze dat? Als je dan tegen problemen aankomt of 203

samenlevingsproblemen, dan moet je die proberen op te lossen. Dan moet je het proberen door het 204

debat aan te gaan. Het debat aan te gaan op een constructieve manier, niet op een polariserende 205

manier dat mensen alleen maar spektakel willen hebben op tv. Snap je wat ik bedoel! Sensatie. Als 206

je sensatie tv wilt zien moet je CNN kijken. Als je sensatie wil zien dan moet je Jinek kijken. 207

Pauw moet je kijken. Het is gewoon bullshit. Maar dat is sensatie. Je wilt kijkcijfers halen. Het 208

nieuws ook, NOS. Ik vind dat NOS één van de meest slechte nieuwskanalen van Nederland. En 209

hoe gaan de kranten om met nieuws? Het is heel subjectief, heel erg eenzijdig, vind ik. De stem 210

van de gematigde is er niet althans. Het zijn altijd. Nu zijn al bijna. Ja, het zijn altijd extremer die 211

de grootste stem hebben. De hardste geluid geven dus het middenveld weg. De 'you and me' heeft 212

geen geluid. Ik bedoel de hele liberale links nu is ook een beetje. Kijk wat wij omdat. Ik volg. Als 213

ik politiek volg dan voel ik het met mijn eigen achtergrond als moslim hier in Nederland. Wat je 214

merkt is dat wat politici nu zeggen, nu in de Tweede Kamer ten opzichte van 20 jaar. Het wordt 215

allemaal steeds rechtser. Anti immigratie, anti moslim, anti multiculti dus. Je merkt steeds dat 216

bijvoorbeeld wat links vroeger zei dat het allemaal steeds harder wordt. Rechts is gewoon hard. 217

Dat al wel zo. Dan is het een beetje een. Lastig om jezelf daarmee te vinden. En dan komen we 218

weer terug op dat punt van sociaal economisch van bepaalde jongeren. En vergeet niet. Vaak zijn 219

het ook mensen die labiel zijn, mensen die zwak mentaal zijn, en makkelijk beïnvloedbaar zijn. 220

Mensen zijn naïef. Mensen zijn zwak. Mensen zitten in hun isolement. Ze worden nog meer in een 221

isolement gebracht. Ik had net met die broeder boter over die film, Leyla M. en personeel te zien. 222

Maar dat gaf voor mij best wel een goed beeld vond ik. Over hoe denkt zo'n persoon? Waarom 223

gaat nou over? Ik had of net erover, bijvoorbeeld met die IS vrouwen en kinderen die bijvoorbeeld 224

198 hiernaartoe moeten komen of willen komen die hier naartoe willen komen. Hoe gaan we daarmee 225

om als samenleving? En dan zei ik net daarboven dat ik een artikel las van de idee van een Yezidi 226

vrouw in de Volkskrant vanochtend dat zij vertelde hoe zij misbruikt werd door die zich seksueel 227

misbruikt. En dat soort dingen. Dus dat geeft een beeld van hoe slecht ze zijn. Aan de andere kant 228

geloof ik ook niet dat al die vrouwen daar extreme misdaden hebben gepleegd. Wat is dat geloof 229

ik ook niet? Ze zaten gewoon opgesloten thuis. Waarschijnlijk veel. Over die mensen zitten we 230

een beetje in het midden van. Hoe ga je met die mensen om? Andere kant is hoe reageert de politiek 231

daarop? Als je de die mevrouw Dilan Yesilgöz van VVD hoort, zij is verantwoordelijke binnen de 232

regering volgens mij op dit gebied en zat bij Pauw en weet ik veel wat overal te praten op de radio. 233

Dan voel je een bepaalde ressentiment. Het gaat om hoe beword je dingen. Wat is de toon? Zij 234

weten totaal niet hoe de situatie in elkaar zit. Gelukkig was er die NRC journalist tegenover haar 235

in debat, die wel onderzoek heeft gedaan naar die IS mensen en ingeleefd heeft en mensen gebeld 236

heeft. En je merkt een bepaalde toon verandering bepaalde... Je mag kritisch zijn, maar je moet. Je 237

moet op een goede manier kritieken geven. ISIS is natuurlijk in de hoofd van de VVD, maar een 238

heel klein deel van hun portfolio en hun mind-setting van hun wereldbeeld. Dus ze hebben er niet 239

mee te maken. Wanneer zien ze nou een moslim persoon? Nooit echt never! En vraag waarom zeg 240

ik dit? Omdat ik persoonlijk ben vaak de enige persoon in iemands leven die islamitisch is in 241

Nederland. Ik werkte bij Kantoor niet zo lang geleden, waar ik ook de enige persoon was die 242

islamitisch was die daar werkte. De schoonmaker was ook islamitisch. Maar ja, die daar praten ze 243

niet mee. Maar ik was de enige persoon. En dan hoor je natuurlijk alle stereotyperingen, 244

vooroordelen, al is het grappend, 'its a joke, dont feel offedned" Ja, alle vooroordelen zitten 245

daaronder. Dat is het punt dat ze kennen elkaar niet. Ze kennen elkaar niet en leg je iets uit zeg je 246

"het klopt niet". Vaak heb je dat bijvoorbeeld met als het woord sharia valt. Dat begint iedereen 247

199 die begint iedereen bang te worden et cetera. Voor ons heeft de sharia heeft het een heel positief 248

beeld. Ik weet niet of je zelf weet wat het betekent. Ja, dat is een bepaalde manier van leven. We 249

zien sharia dan heel sober leven. 250

A: Dat is de zevende eeuw dat ze moeten na leven?