• No results found

Omslagpagina Ymkje S. Faber, Mijn etui, 2019.

0.1 Barnett Newman, Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III, 1967, Stedelijk museum, Amsterdam.

1.1 Alfred Gell, The Art Nexus, uit Art and Agency 1998, p. 29. 1.2 Artiest onbekend, titel onbekend, jaartal onbekend.

2.1 D. Kohnert, Het gunnu ritueel in Bida, 1982, afbeelding afkomstig van researchgate.net.

2.2 Jan van Eyck, Hoofd van Christus, 1438, origineel is verloren gegaan. 2.3 J. Itzhak, micrographic portrait of Rabbi Moses Gaster, ca. 1890, Jeruzalem, Israël Museum.

2.4 Artist onbekend, Basmala in de vorm van een papagaai, ca. 1250/1834-35 Iran, Cincinnati Art Museum, Cincinnati.

2.5 Juan Martínez Montañés, Jesus de la Pasión, ca. 1615-18, Seville, El Salvador. Afkomstig uit Freedbergs Power of Images 1989, p. 244.

3.1 Martin Grohs, titel onbekend, 2012.

3.2 Pablo Picasso, The Weeping Woman, 1937, Tate Modern, London.

4.1 Artiest onbekend, Transformaties van etua, afkomstig uit Gells Art & Agency 1998, p. 172.

Bronnenlijst

Alma, H. & Smaling, A. (red.) (2010). Waarvoor je leeft: Studies naar humanistische bronnen van zin. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Bartels, A. and Zeki, S (2004). "The Neural Correlates of Maternal and Romantic Love." NeuroImage 21: p. 1155–1166.

Boomgaard, J. & Brom, R. (eds.) (2017). Being Public. Amsterdam: Valiz.

Bull, M. (1990). Review of Freedbergs The Power of Images in The Burlington Magazine, 133(1055), p. 125-6.

Danto, A.C. (2002). De komedie van de overeenkomsten. Over kunst, filosofie en geschiedenis. Groningen: Historische Uitgeverij. p. 123-169.

Dohmen, J. (2010). Over Levenskunst: de grote filosofen over het goede leven. (14de druk). Amsterdam: Ambo.

Eck, van C. (2010). Living Statues: Alfred Gell's Art and Agency, Living Presence Responce and the Sublime. Association of Art Historians 2010.

Van Eck, C., Van Gastel, J., Van Kessel, E. (eds.) (2014). The Secret Lives of Art Works: Exploring the Bounderies between Art and Life. Leiden: Leiden University Press. p. 340-359.

Freedberg, David (1998). The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response. (10de druk) Chicago & London: The university of Chicago Press.

Freedberg, D. & Gallese, V. (2007). Motion, Emotion and Empathy in Esthetic Experience. Trends in Cognitive Sciences, 11(5), p. 197-203.

Freedberg, D. (2011). Memory in Art: History and the Neuroscience of

Response. The Memory Process: Neuroscientific and Humanistic Perspectives, p. 337-358.

Gadamer, H. (2014). Waarheid en methode, hoofdlijnen van een filosofische hermeneutiek. Nijmegen: Uitgeverij Vantilt.

Gell, A. (1992). The Technology of Enchantment and the Enchantment of

Technology. In Anthropology, Art and Aesthetics. J. Coote and A. Shelton, eds. p. 40–66. Oxford: Clarendon.

Gell, A. (1992). The Anthropology of Time: Cultural Constructions of Temporal Maps and Images. Oxford: Berg.

Gell, A. (1993). Wrapping in Images: Tattooing in Polynesia. Oxford: Clarendon.

Gell, A. (1998). Art and Agency - An Anthropological Theory. Oxford, New York: Oxford university press inc.

Gombrich, E. H. (1990). Review of David Freedberg, The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response. In New York Review of Books, vol 15, p. 6- 9.

Gombrich, E.H. (2009). Een kleine geschiedenis van de wereld. Amsterdam: Bert Bakker. p. 9-19.

Haab, B. (1999). Pelgrimage: weg en beweging. Innerlijke transformatie van

hedendaagse voetpelgrims naar Santiago en structurele veranderingen van de weg, J. Pieper, P. Post, R. van Uden (eds) Pelgrimage in beweging. Een christelijk ritueel in nieuwe contexten. UTP Katern 22, Gooi en Sticht: Hilversum, 1999, p. 13-37.

Hyman, J. (2010). Art and Neuroscience. In Beyond Mimesis and Convention (p. 245261). Springer, Dordrecht.

Ishizu, T. & Zeki, S. (2011). Toward a Brain-Based Theory of Beauty. PLoS ONE vol. 6, issue 7, e 21852.

Experience of the Sublime and Beautiful. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 891.

Jonge, C. de (red.). Jazz Bulletin. September 2019 nummer 112. Amsterdam: Nederlands Jazz Archief.

Kawabata, H. and Zeki, S. (2004). Neural Correlates of Beauty. J Neurophysiol. 91: p. 1699-1705.

Khaw, M. W., & Freedberg, D. (2018). Continuous Aesthetic Judgment of Image Sequences. Acta psychologica, 188, p. 213-219.

Loizeau, A., Kündig, Y., & Oppikofer, S. (2015). ‘Awakened Art Stories’— Rediscovering Pictures by Persons Living with Dementia Utilising TimeSlips: A Pilot Study. Geriatric Mental Health Care, 3(2), p. 13-20.

MacFarlane, A. 2003. 'Alfred Gell (1945-1997)'. Proceedings of the British Academy, Vol. 120, p. 123-147.

Miedema, H. (1989). Kunst historisch. Schwartz.

Mineo, L., Fetterman, A., Concerto, C., Warren, M., Infortuna, C., Freedberg, D. & Battaglia, F. (2018). Motor Facilitation During Observation of Implied Motion: Evidence for a Role of the Left Dorsolateral Prefrontal Cortex. International Journal of Psychophysiology, 128, p. 47-51.

Moss, H. & O'Neill, D. "Aesthetic Deprivation in Clinical Settings." The Lancet Volume 383, issue 9922 (2014): p. 1032-1033.

Nietzsche, F. (2014). Menselijk, al te menselijk. Vertaling: Thomas Graftdijk. Uitgeverij De Arbeiderspers: Utrecht, Amsterdam, Antwerpen.

Rancière, J. (2009). The emancipated spectator. Verso Books.

Romaya, J & Zeki, S. (2008). Neural Correlates of Hate. PLoS ONE vol. 3, issue 10, e3556.

Stumpel, J. (2017), Een kleine geschiedenis van de kunst. Amersfoort: Wilco Art Books.

Swan, C. (ed) (2019), Tributes to David Freedberg - Image and Insight. London/Turnhout: Harvey Miller Publishers.

Swaab, Dick. Een interview op kunstfanaatjes.nl afgelegd op 25 juni 2017. Geraadpleegd 12 februari 2019.

Trouw red. "Hersenen reageren op kunst net zoals op liefde." Trouw 10 mei 2011: kunst, cultuur en entertainment.

Volkskrant red. "Deze boeken zijn ook interessant, en wel hierom." Volkskrant 8 november 2019: De gids Boeken.

Zeki, S., Chen, O. Y., & Romaya, J. P. (2018). The Biological Basis of Mathematical Beauty. Frontiers in Human Neuroscience, 12, 467.

Zeki, S. (1998). Art and the Brain. Daedalus vol. 127, no. 2. p. 71-103.

Zeki, S. (2014). Neurobiology and the Humanities. Neuron, 84(1), 12-14.

websites

https://www.academia.edu. Geraadpleegd op verschillende momenten dec 2018-jun 2019.

Arts & Culture. Red. onbekend. Datum publicatie onbekend. feb 2019. https://artsandculture.google.com/partner/natural-history-museum-vienna.

https://artsandculture.google.com/exhibit/kgJi0EokEjjAKA - digital tour Venus of Willendorf.

https://www.bbc.com/news/science-environment-29415716 - Ghosh, P. (2014), Cave Paintings Change Ideas about the origin of art. Science & environment: BBC News. Geraadpleegd feb 2019.

http://www.columbia.edu/cu/arthistory/faculty/Freedberg.html Geraadpleegd verschillende momenten feb 2019 - okt 2019.

https://www.ensie.nl/dr-rob-van-gerwen/abductie Rob van Gerwen. Gepubliceerd op 12-01-2017. Geraadpleegd op 20 nov 2019.

Freedberg, David (2018). Curriculum Vitae. Geraadpleegd op 13 okt 2019. http://www.columbia.edu/cu/arthistory/faculty/Freedberg/DF-CV-Dec-18.pdf

https://www.hln.be/nina/style/ikea-voert-hersenscan-uit-om-te-achterhalen-ofklanten- echt-geinteresseerd-zijn-in-exclusieve-stukken~a3726c8a/ Timon van Mechelen. Gepubliceerd op 2 mei 2019. Geraadpleegd op 30 okt 2019.

https://www.iamsterdam.com/nl/uit/tentoonstellingen/night-watching. Geraadpleegd op 1 dec. 2019.

https://iris.ucl.ac.uk/iris/browse/profile?upi=TISHI92 profiel van Ishizu op de UCL. Geraadpleegd 19 nov. 2019.

PhilPapers. Semir Zeki. Laatste update 27 maart 2019. Geraadpleegd maart 2019. https://philpapers.org/rec/ZEKAAT.

Prof. zeki's musings. Semir Zeki. Laatste update: 8-9-2016. Geraadpleegd op

verschillende momenten tussen maart 2019 - juli 2019. http://profzeki.blogspot.com. https://www.researchgate.net/figure/The-ndako-gboya-masks-of-the-Nupe-

antiwitchcraft-cult-performing-at-Bida-1982-C-D_fig2_24115297. Kohnert, D. Gepubliceerd jan. 2007. Geraadpleegd op 15 aug 2019.

https://www.vandale.nl/. Geraadpleegd op verschillende momenten sep-nov 2019.

documentaires en beeldmateriaal

Rossato-Bennett, M. (2014). Alive Inside [documentary]. Projector Media BOND/360 City Drive Films, New York, NY.

Spivey, N. (2005). How Art Made the World [documentary], BBC One, United Kingdom.

Why Are We Here? Tern television productions. Ard Louis & David Malone. Laatste update: 2019. Geraadpleegd: 3-2019 t/m 7-2019.

https://www.whyarewehere.tv/people/semir-zeki/ .

Zeki, Semir. UCL lunch lecture gepubliceerd op YouTube,17 januari 2017. Gepubliceerd op 27 februari 2017 en geraadpleegd op 12 oktober 2019. KUNST...

Kunst is het belangeloze en noodzakelijke kunst heeft geen praktisch doel

Kunst geeft uitdrukking aan hetgeen niet uit te drukken valt Kunst is een doel en middel in zichzelf

Kunst is doelmatig zonder doel Kunst is richtingloos en raak Kunst is communicatie

Kunst is een spiegel in een spookhuis Kunst ontregelt

Kunst is een uiting van het schone Kunst is wetenschap

Kunst zoekt en draait

Kunst kent geen wetmatigheid

Kunst is kennis over jezelf en over de wereld om je heen Kunst is altijd in beweging

Kunst laat zich in anderen spreken

Kunst laat de dingen zien zoals ze écht zijn Kunst verbindt

Kunst geeft een gezicht aan het leven, zodat je het aan kunt kijken Kunst toont de willekeur van orde, waar we niet zonder kunnen Kunst houdt het gesprek gaande

Kunst is geen kunst zonder ervaring Kunst verbindt ruimte en tijd

Kunst is mooi of juist niet

Kunst stelt de vraag 'Wat is kunst?' Kunst is niet nep Kunst is nodig

zonder kunst geen vrijheid