DE UITLEG
In het volgende experiment gaan we een kaartspel spelen. Het spel bestaat uit vier rondes. Elke ronde krijg je twee beurten. Het spel wordt gespeeld met een normaal kaartspel zonder jokers (52 kaarten in totaal). Elke beurt heb je 2 euro tot je beschikking. Deze 2 euro kan je gedeeltelijk of helemaal inzetten. Elke beurt wordt er één kaart getrokken uit het kaartspel. Het bedrag dat je wilt inzetten kun je invullen op het winstformulier van de desbetreffende ronde.
Let op: Niet iedereen wordt uitbetaald. Aan het einde van het experiment zullen er willekeurig drie personen worden gekozen die worden uitbetaald. Het geld dat zij hebben verdiend, ontvangen zij morgen.
Symbool: 5x je inzet
Je kunt inzetten op een symbool: harten, klaveren, ruiten of schoppen. Als je inzet op een symbool, dan heb je 25% kans dat je het juiste symbool kiest. Heb jij gekozen voor het symbool van de kaart die getrokken wordt, dan vervijfvoudigt jouw inzet. Je kunt inzetten in stappen van 10 eurocent (dus 0, 10, 20, 30,…, 190, 200 eurocent). Let op: je kunt maar één symbool per beurt omcirkelen.
Getal of plaatje: 10x je inzet
In plaats van op een symbool in te zetten, kun je ook inzetten op het getal of plaatje van de kaart (2, 3,.., 9, 10, Aas, Boer, Vrouw, Koning). Als je inzet op een getal of plaatje, dan heb je 7,7% kans dat je het juiste getal of plaatje kiest. Heb jij gekozen voor het getal of plaatje dat getrokken wordt, dan vertienvoudigt jouw inzet.
Je kunt op of een symbool of een getal of plaatje inzetten, dus niet op beide tegelijk. Het geld dat je niet inzet, mag je houden. Zet jij geen geld in, vul dan 0 in bij de kolom “Inzetbedrag”. Na de eerste beurt worden de kaarten opnieuw geschud. Dezelfde procedure volgt voor de tweede beurt. Tijdens het gehele experiment mag niet worden gepraat. Heb jij een vraag over het spel, steek dan alsjeblieft je hand op.
Op de volgende twee pagina’s volgen vier voorbeelden.
z.o.z.
De onderstaande voorbeelden zullen wij klassikaal bespreken. Bestudeer de voorbeelden en de uitleg goed. Als je een vraag hebt over de voorbeelden, steek dan alsjeblieft je hand op.
Voorbeelden:
Winstformulier Inzetbedrag (in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjeskeuze Getrokken kaart 1ste voorbeeld
160
…
Niet ingezette geldIngezet? Goed of fout? Ingezet? Goed of fout?
Totaal uitbetaald Resultaat 40 eurocent Fout, de speler verliest al zijn
ingezette geld
Niet ingezet 40 eurocent 1ste voorbeeld
In het eerste voorbeeld zet de speler 160 eurocent in op het symbool “schoppen”. Helaas wordt er een ruiten kaart getrokken. De speler verliest zijn inzet van 160 eurocent. Het geld dat de speler niet heeft ingezet, namelijk 40 eurocent, mag de speler houden.
Winstformulier Inzetbedrag (in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjeskeuze Getrokken kaart 2de voorbeeld
130
Koning
Niet ingezette geldIngezet? Goed of fout? Ingezet? Goed of fout?
Totaal uitbetaald Resultaat 70 eurocent Niet ingezet Goed, de speler
verdient 10 keer zijn inzet 130 x 10 = 1300 eurocent 70 + 1300 = 1370 eurocent
2de voorbeeld
In het tweede voorbeeld zet de speler 130 eurocent in op het plaatje “Koning”. Er wordt een Koning getrokken: de speler verdient 10x zijn inzet 130 x 10 = 1300 eurocent. Ten slotte mag de speler het niet ingezette geld, namelijk 70 eurocent, houden. In totaal verdient de Speler 1300 + 70 = 1370 eurocent.
Winstformulier Inzetbedrag (in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjeskeuze Getrokken kaart 3de voorbeeld
80
…
Niet ingezette geldGoed of fout? Ingezet? Goed of fout?
Totaal uitbetaald Resultaat 120 eurocent Goed, je vervijfvoudigt je inzet
80 x 5 = 400 eurocent
Niet ingezet 120 + 400 =
520 eurocent
3de voorbeeld
In het derde voorbeeld zet de speler 80 eurocent in op het symbool “klaver”. Er wordt een klaveren kaart getrokken. De speler vervijfvoudigt zijn inzet naar 80 x 5 = 400 eurocent. Het niet ingezette geld, namelijk 120 eurocent, mag de speler houden. In totaal verdient hij 120 + 400 = 520 eurocent. Winstformulier Inzetbedrag
(in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjeskeuze Getrokken kaart 4de voorbeeld
70
4
Niet ingezette geldGoed of fout? Ingezet? Goed of fout?
Totaal uitbetaald Resultaat 130 eurocent Niet ingezet Fout, je verliest al je
ingezette geld
130 eurocent
4de voorbeeld
In het vierde voorbeeld zet de speler 70 eurocent in op het getal “4”. Er wordt een 10 getrokken. De Speler verliest zijn inzet. Het niet ingezette geld, namelijk 130 eurocent, mag de speler houden.
z.o.z.
Oefenronde
Voordat we daadwerkelijk beginnen met het experiment volgt er nu één oefenronde. De winst van deze twee oefenbeurten zal niet worden uitbetaald.
Winstformulier oefenronde
Inzetbedrag (in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjes keuze
1ste beurt ….. ….. 2de beurt ….. …..
Ronde 1
Deze ronde bestaat uit twee beurten. Elke beurt heb je 2 euro om mee te spelen. Op de aangehechte winstformulieren kan je je inzetbedrag (0, 10, 20,…, 190, 200 eurocent), je
symboolkeuze of je getal of plaatjeskeuze aangeven. Het spel wordt gespeeld op dezelfde manier als de oefenronde.
Tijdens deze ronde mag er niet gepraat worden. Als je een vraag over het spel hebt, steek dan alsjeblieft je hand op.
KLAS 1 Stoelnummer:… Winstformulier RONDE 1 Inzetbedrag (in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjes keuze
1ste beurt …..
…..
Als je je keuze hebt gemaakt, zal je winstformulier worden opgehaald. Vergeet niet je stoelnummer in te vullen (rechts bovenaan).
KLAS 1 Stoelnummer:… Winstformulier RONDE 1 Inzetbedrag (in eurocent)
Symboolkeuze Getal of plaatjes keuze
2de beurt …..
…..
Als je je keuze hebt gemaakt, zal je winstformulier worden opgehaald. Vergeet niet je stoelnummer in te vullen (rechts bovenaan).
Ronde 2
Deze ronde bestaat uit twee beurten. Elke beurt heb je 2 euro om mee te spelen. Op de aangehechte winstformulieren kan je je inzetbedrag (0, 10, 20,…, 190, 200 eurocent), je
symboolkeuze of je getal of plaatjeskeuze aangeven. Het spel wordt gespeeld op dezelfde manier als de oefenronde.
De klas zal deze ronde worden gesplitst in twee groepen. De ene groep, de “Spelers”, zullen het spel spelen terwijl de andere groep, de “Toeschouwers”, meekijken. Jij bent een Speler tijdens deze ronde. Twee Toeschouwers zullen straks naar jou toekomen en meekijken tijdens deze ronde.
Let op: de Speler bepaalt het inzetbedrag, de symboolkeuze of de getal of plaatjeskeuze. Alleen de
Speler mag de keuzes op het winstformulier invullen. Het geld dat wordt verdiend tijdens deze ronde is alleen voor de Speler bestemd. Tijdens deze ronde mag er niet worden gepraat. Als je een vraag over het spel hebt, steek dan alsjeblieft je hand op.
Jij bent: