• No results found

fi Mei ieos

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 21-47)

Prinses Izabella jang linggal tetep di negrinja telah kasi kwasa pada ia poenjaswami boeat oeroes itoe doea negri atas ia poenja nama.

Hoe prins kardinaal lelaken ia poenja djabatan padri dan pada tanggal 22 Augustus dari itoe taon ia pergi di Brussel dan atoer ini perkara.

Don Francisco de Mendosa, admiraal dari Arra-gun telah diangkat djadi laksamana dari saloe angkatan prang j~ng sanget tegoe, di bantoe oleh Graaf Frederik van den Bergh jang dapet gelaran veldmaarschalk.

Sesoedanja aloer ini perkara itoe prins balik ka negriSpanje dan angkat Kardinaal Andreas dari Oostenrijk djadi gouverneur generaal dari itoe doea negri Olanda dan Bourgondie.

Ini gouverneur seabisnja berempoek dengen mantri-mantrinja kasi poetoesan boeat kirim satoe angkatan prang ka Kleef, Gulik dan Weslfalen.

Dengen alesan maoe djadi beschermheer dari ini liga keradjaan ketjil, itoe negri-negri maoe d,i rarn pas, kerna pernanja ada berwates dengen negri Olanda, dari mana dengen lebi gampang ia nanti bisa atoer penjerangan pacta moesoenja. Pame-renta negriOlandasoeda bebrapa kali kasi nasehat pada Radja di Kleef boeat atoer pendjagaan, tapi lantaran antara mantri-mantri di Klecf ada jang berfi hak pada moesoe maka itoe oeroesan selarna-nja tjoema di bitjaraken sadja dan tiada bisa di

e l'

- 131

-ambil poetoesan jang letep, Ijoema Falckestein seorang diri tiada kena di tipoe, sebrapa bisa ia kasi nasehat pada sobat-sobatnja orang bang-saw, n dan atoer balatentaranja Icbi baek.

Di awalnja boelan September Mendoza dan Bergh dengen satoe angkalan prang jang sanget tegoe menjebrang soengei Maas di betoelan Roer-mond dan djalan menoedjoe ka Orsoy. Maarschalk Horst, kepala angkalan prang di Orsoy sebrapa bisa tjega itoe moesoe liwat disana tapi angkatan prangnja tiada sampe koeal boeat lawan-moesoe jang banjak lebi besar dan tiada lama poela Orsoy C!1jato di tangannja Mendoza. Koetika dapet warta moesoe soeda sampe di itoe ternpatgraaf Maurits lantes koernpoel balatentaranja di Arnhem, kirim bebrapa barisan ka Zutlen, Lingen dan Oldenzaal sedeng angkatan prang [ang besar di koernpuelken di Zevenaar.

Radja dari Kleef[angkoeatir nanti kena di tipoe oleh orang Spanjol lanles prenta boeka satoe perhimpoenan besar boeat bitjaraken iloeoeroesan, tapi dalem atinja sanget koeatir tiada bisa bikin perobahan.satoe apa, kerna antara orang-orang bangsawan ada .banjak jang berfihak pada orang Spanjol. la tjoema harep Falckestein nanti toen-djang ia poenja voorstel boeatgeraken balatentara aken tjega orang Spanjol madjoe lebi djaoe..

Sabagimana ia soeda doega, telah kedjadian.

Saloe bagian besar dari orang-orang jang hadlir dari itoe vergadering kasi mengarti tiada ada

bergoena satoe apa boeat angkat sendjata me-lawan satoe angkatan prang [ang tegoe sabagimana jang pada itoe masa ada dibawa prentanja Men-doza dan lebi baek toeroet berfihak pada orang Span]ol dan Oostenrfjk. Radja dari Kleef jang memang baroe baek seabisnja dapet sakit kras soeda djadi sesex dadanja :lenger itoe bitjaraan dan tiada bisa angkat bitjara lagi, sedeng sekalian daja oepaja Falckesteln boeat boedjoek itoe orang-orang pertjoema sadja, hingga dengen swam sanget goesar ia berkata jang ia sendiri nanti ,lawan djoega pada orang Spanjol. Sedeng ke-adaannja sanget koesoet, itoe koetika pintoe tempat bikin persidangan di boeka dan seorangprampoean stenga toea,jang dandanannja sanget gaga masoek mengadep di itoe persidangan. Ini pram paean ada Oravin Sibille, soedara prariipoean dari Radja di Kleef. Dengen tiada kasi alesan lagi lantaran apa ia soeda dateng di iloe vergadering, ia lantas tjeritaken bagimana mantrimantri alpa oeroes pamerentahan negri dengen betoel tapi harep sadja menjender pada orang Spanjol. la tjeritaken [ang lindoengken diri pada orang Spanjol.ada sebagi kirimsatoe anak ketjil pada matjan. Penga-bisannja ia bisa kasi mengarli pada satoe bagian besar dari jang toeroet hadlir, jang seandenja iaorang masi harep tinggal di satoe negri merdika, sanget pe:loe iaorang rnoesti angkatsendjata bela iaorang poenja negri, hingga di kasi poetoesan boeat angkat grant Lippe djadi kepala balatentara.

- i3:~

-Tapi itoe koetikaangkalan prang di Kleef iioema ada lima barisan hingga itoe graaf moesti koern-poel doeloe orang-orang[angsoeka djadi soldadoe, sebrap1 banjak jang ia kira perloc boeat bela itoc negri. Radja dari KJeef lantes toelis satoe soerat pada Keizer di Berlijn boeat bikin protest atas pcrboeatannja orang Spanjol dan minta di-kirim balatentara penoeloeng. Di achirnja itoe boelan Falckestein boekavergadering di Dortmond, dimana ia soeda bisa boedjoekorang-orang bang-sawan disana boeat minta soepaja Mendoza kasi kombali kota Orsoy dan djikaloe tiada di kasi kornbali dengen baek iaorang nanti tjoba rampas itoe tempat.

Seabisnja boeka vergadering di Itoe tempatFalc-kestein lantas brangkatpoelangka Bruck. Koetika la rnoela i dapet liat mertjoe dari astananja, ia pikir dalern atinja jang itoe tempatdirnana soeda di lahirken bebrapa toeroenan kaoem Falckeslein, tiada perloe dapet perlindoengan dari orang Spanjol. Kcetika ia dateng lebi deket dengen heran ia liat jang di djendela dari itce mertjoe ada keliatan bebrapa orang dengen menoe ndjoek ka djoeroesan scegel Rijn. Sedeng lagi pikir apa jang soeda djadi lantaran dari itoe perkara, ia fiat doea orang naek koeda dateng hampirken padanja.

"He Henkens !" kala graaf Falckestein, lIkau bawa kabar apa begltoeterbocroe-bocrocP Ba-gimana ada dengen Gravln dan anak-anak?"

- · 3·1

-.Stamat, tiada kcerang satoeapa, padoeka , dan iaorang tentoe djadi sangetgirangati liat padoeka poelang, kebetoelan sekali I"

~,Ada apa ? Toch tiada ada perkara koerang

baek?"

.Blon, padoeka, tapiliada lama lagi. Tadi pagl dari alas pertjoe kila dapet liat doea barisan koeda Spanjol menoedjoc ka ini tempat dan tenloc dcngen niatan koerang back. Njonja soeda prenta akoe soesoel pada padoeka dan minta padoeka poelang dengen tjepet, baek padoeka soeda poe-lang, hingga bikin banjak orang ilang koeatlrn]a."

Dengen bitjara begitoe iaorang soeda sarnpe di depan pintoe astana. Falckestein jang soeda djadi koeatir koetika dapet denger itoe kabar, tiada oeroeng djadi tersenjoem djoega koetikaia iat apa jang orang lagi berboeatdalem perka-rangan astana. Sekalian orang lagi bekerdja, pe--ngoeroes oewang, seorang tinggi koeroesdengcn satoe pedang pandjangnja doea meter di tangan-nja lagi bagi prenla sana sini ; di kamar tempat trima tetamoe soeda penoe dengen·obat snapan dan pelor, di satoeternpatorang lagi atoertempat boeat pasang meriam, di satoetempat laen orang lagi bikin bresi merlarn dan snapan, sedeng bebrapa grobak tiada brentinja bawa masoek roempoct kring; trigoe lagi di pindaken ka atas loteng dan tempat di sebla bawa di bikin djadi stal, dimana sarnpi, kambing dan babi betreak-trcak tjampoerdjadi satoe, tapi lebl njarlng dar!

- nfJ

-itoe sekalian swara ada kedengeran swaran]a pe-ngoeroes oewang, jang kloearken prenta kanan kiri.

Koetika dari djoeroesan pintoe ada kedengeran swara tindakan koeda, lantes ada jang betreak :

"itoc: dia moesoe !", pengoeroes oewang lantes lompat moendoer, betoelin pedangnja, tapi di bla-kangnja acta satoe gangsa hingga.ia djadi djato tjelentang. Orang-orang jang denger ia poenja treakan kira ia soeda binasa di toesoek moesoe, masing-masing lari kalang kaboet, sampe ada orang betreak; "boekan moesoe, padoeka jang poelangl' baroe iaorang djadi ilang kagetnja dan bal.k djadi girang lagi.

"Bagimana!" kata Falckestein koetika ia soeda toeroen dari koedanja pacta ia poenja pengoeroes oewang, "kau tjoba prang doeloe pada gangsa, boeat dapet taoe bagirnana nanti adanja dengen orang Spanjol?"

.Lantaran ini pedang soeda karatan, maka sa-nget soesa di kasi kloear dari saroengnja," kata ia poenja pengawal.

"Akoe liat kau pegang pedang dari akoe poe-nja kake, tentoe sadja itoe sendjata tiada begitoe soeka berpisa dari saroengnja, kerna soeda lebi dari seratoes taon ia ada dalemnja," kata Falc-kestein; ,,0, itoe n;onja dateng!"

,;Allah kaboelken akoe poenja permintaan, ke-tjintaan koeI"~ kata Gravindari atas taugga astana dengen pegang satoe anakdi tangannja dan cmpo

- 3

-satoe lagi jang lcbi kctjil; .Broe ntcengakoe bisa ketemoe lagl pada kau!"

.Akoe liat," kata Fa\ckestein sesoedanja pelok istri 'dan anak-anaknja," akoe dateng kcbetoclan temponja, tapi mari kita masoek doeloe dan djangan bikin ilang tempo jang berharga. Kau : Feurich, Ilia kata pada kepala dari barisan jang djadi ia paenja pengikoet," bantoe Beckman atocr pendjagaan : Hensken, prenta toetoep pintoe dan angkat djembatan gantoeng. tiada lama akoe batik disini."

Sesoedanja anterken istrinja ka dalcm roema ia minta di kasi ketrangan lantaran apa orang djadi bcgitoc koeatir.

Sesoedanja mengela napas dan kloearken aer mata iloe gravin kata: "SeabisQja kau brangkat dari Dormond, sampe pada ini hari soeda dela-pan hari lamanja, kita tiada dapet pikiran senang sarna sekali. Baroe sadja kau brangkat doea djam lamanla soeda ada dateng bebrapa orang docsoen minta kita poenja pertoeloengan, iaorang mcngadoe orang Spanjol saeda bakar iaorang poe-nja rocma dan rampas iaorang poenja hewan, moclai dari itce waktoe tiap-tiap hari ada [ang dateng minla pertoeloengan, hingga akoe djadi koeatir dengen toeloeng iaorang kemoedian kita nanti kekoerangan barangmakanan dan kepaksa akoe tolak iaorang poenjapermintaan. Kemaren doeloe ada dateng disini seorang jang seboct namanja Fernando Lopez, prentahan dari admiraal

- 37

-Mcndoza. la bcrdjandji mace Iindocngke n kau, djikaloe kau soeka bcrfihak pada orang Spanjol dan anoet agama Room."

.Dengen hare pan dapet tempo akoc minta ia mcnoenggoesampe kau poelang,tapi ia liada socka trima itoe voorstel dan lantas brangkat lagi, roepa roepanja dengen koerang senang atl, Ini pagi pcndjaga merljoe kasi akoe taoe, ia soeda Iiat balatcntara mcnjebrang di soengei Rijnj akoe lantes prcnta Beckman boeat preksa brapa banjak alat peprangan jang kita masi ada dan akoe sendiri naek ka atas mertjoe, boeat Iiat sendiri apa jang acta kctiatan dari sana. Bermoela .akoe poenja mata jang tiada biasa Iiat tempat djaoe tiada Iiat satoe apa, tapi lama-lama di tepi soengei ada kelia-ta'nbanjak orang. ~enoeroet akoe poenja pikiran iaorang tiada bisa sampe disini seblonnja hari djadi glap kerna iaorang djikaloe bawa meriam moesti djalan poeter ini oetan lebi doeloe."

.Djlkaloe begitoe masi ada tempo boeat atoer pendjagaan, "kata Fa\ckestcin :" tapi kau tiada boleh toeroet dalem ini kesoesahan; lantaran koeatir pada kau dan keslan pada anak-anak, bo-leh djadi akoe nanti tiada bisa berlakoe gaga

Sl-bagimana moestinja. Boleh djadi akoe menjerah sedeng akoe moesti membela sampe orang disini abis sama sekali dan laen dari itoe, sebab kila disini tiada sedia banjak barang makanan, lebi baek orang-orang jang tiada bisa bantoe toeroet maloemken prang, djaoe dari sini. Djangan

ban-- BS

-la! socda tetcp akoe poenja pikiran begltoe; pc-lock akoe dan bikin sedia boeat brangkat."

Dcngen aer mata berljoetjoeran gravin peloek soeaminja boeat toeroet ia pocnja prenta; "Sc-soedanja berpisa begitoe lama, akoe ketemoe kau tagi, tjoema boeat berpamitan sadja?"

.,Berpamitan!" kata satoe swara laen;,,1<enapa bcrparnltan?"

Dengen berkata begitoe seorang prempoean bangsa anak negrldcngen pegang tangannja satoe anak lelaki oemoer klra-kira scmbilan taon, da-teng masoek.

"la njonja," kata Gravin, "astana Bruck tiada bisa Iindoengken orang prempoean sebagi kita."

"Tiada bisa?" kata itoe prempoean asing,"dall dari wates kapan orang ada lebi slamat di tenga Ja- ~

pangan dari padadalem satoe roema jang tegoe?" "

a

.Akoe poenja soeami maoe begitoe dan akoe toeroet prentanja."

"Siapa ltoe prempocan" Falckestein tanja de-ngen swara plahan pada istrlnja, '

"Seorang jang roema tangganj» socda di bikln moesna oleh orang Spanjol. .

"Dan kau lebi soeka kasi lagi iaorang adoek kau poenja tempat?" Falckestein tanja itoe prem-pecan, dengen swara koerang senang.

.Brangkatl iaorang boleh gangoeakoe, djikaloe akoe brangkat dari sini, di ini tempat akoe tiada koeatir satoe apa," itoe prempoean menjaoet.

"Bol,eh djadi," kata Falckestein,"tapi hal orang

-

39-prernpoca n tinggal'disini, ada berlawanandeugen akoe poenja pikiran. Satoe barisan nanti auter njonja Gravin sampc di s310e tempat dimana ia tiadaoesa koeatir satoc apa; kau bolehberboeat menocroet kau poenja pikiran sendiri, toeroe I sarna-sama atawa pergi ka tempat laen, tapl di-sini kau tiada boJeh tinggal.

.Baek !" kala itoe prempoean, "koetika akoe, Magdalena terloenta loenta dateng minta pertoe-loengandisini, Gravin vanFalckestein tiada tarn-pik akoe pocnja pcrmintaan boeat lindoengkcn dirikoe disini ; Magdalenadjoegatiadananti lin g-gal Gravin stenga djalan. Brangkali tiada ber-selang lama lagi Gravin perloe akoe poenja per-toeloengan." seablsnja berkata begitoe ia lantes djalan kloear,

Dalem tempo doea djam sekalian prempoean dan anak-anak soeda sedia boeat brangkat. De-lapan soldadoe di kepalaken olch Hensken dan bebrapa orang dOeSOf',1 nanti toeroet anter. la-orang telah di prenta boeat pergi di Kleef dan minta di Iindoengken oleh iaorang poenja Radja.

Pada waktoe lohor iaorang brangkat.

Dalem itoe tempo graaf van Falckestein be-brapa kali soeda naek di mertjoenja, dari mana ia telah dapet Hat angkatan prang Spanjol jang .di petja djadi bebrapa barisan djalan menoedjoc ka aslananja. Brangkatnja ia poenja istr! soeda bikin itoe graaf djadi senang pikirannja dan de-ngen nti tctep ia atoer perkara pendjagaan. hoe

- ·10

-soeda dapet preksa jang dalemla poen]a bcnteug ada anem pocloc soldadoe koeda, doea poeloe musketier dan kira-kira ampat poeloe orang doe-seen jang dateng berkoempoel di iloe bcnteng, antara iaorang acta [ang bcrsendjata dan ada djoe-ga jangtiadapoenja sendjata sama sekali. Ba-rang makanan ia ada sedia bocatsatoe boelan poenja lama; itoe arnpat meriam jangada dalem benteng masi back, obat snapan tjoekoep banjak-nja; di sebla blakang benteng ada satoesoengei dan di sepoeternja itoe bcnteng ada soengci ke-tjil jang iaorangsengadja gali soepaja orang tia-da gampang djalan masoek dalem itoe tempat, tcmbok-tembok benteng ada sarnpe tegoe. Se-soedanja dapet liat itoe keadzan alinja djadi lebi taba, hal mana ia tjeritakcn pada orang orangnja j:mg djadi toeroet soeka hatinja. ' Tapi sekalian daja oepajanja tiada nanti bisa lawan ia poenja peroentoengan.

Koetika hawa matahari moelai trang, di tcpi satoe oetan djaoenja dari benteng kira kira doea tembakandari satoe meriamdjaman docloe, ada keliatan doea angkatan prang Spanjol brenli me-ngaso, Tiada lama poela satoe officicr berkoeda dan di anter oleh seorang bawl trompet telah madjoc ka pin toe benteng dan kasi tanda jang ia ingin bitjaralebi doeloe. Hoe permintaan di trima dan graal van Fa\ckesteinkloear naek koeda ham-pirken Hoe orang, jang kasi ketrangan ia bernama Diego de Velasco luitenant dari barisan di bawa

- 41

-prentan]a kapitein Fernando Lopez. la di prenta boeat minta seeps ja bcnteng Bruck menaloe k padanja dari mana atas namanja Ratoe dari Spa-njol ia moesli tangkep sepoeloe soldadoe jang di toedoc soeda berbanta dan berboeat djahatpada orang- orang Spanjol,djikaloe itoe perrnintaantiada di loeloesken ia moesli rampas benteng Bruck.

Dengen manis boedi graaf van Falckestein dia-wab jang astana Bruck ada kepoenjaannja Hertog, van Berg, Vorst dari Kleef dengen siapa pame-renta di negri Spanjol ada bersobatan; ia graaf van Falckestein jang rawat iloe ternpat anggep orang Spanjol poenja perminlaan tiada patoet, maka ia ada kebratan boeat loeloesken itoe per-mintaan, tapi sekalian ia kasi taoe jang ia ada scdia boeat bela ia poenja benteng.

nAkoe socda doega nanti dapet ini penjaoetan dari seorang boediman sebagl kau, graaf van Falckestein," kata Don Diego, "tapi dengen me-njesel akoe moesti kasi taoe, kau poenja kebra-nian boleh bikin kau djadi tjilaka, toean graaf;

.liada berselang lama nanti kita ketemoe lagi

sa-toe pada laen," seabisnja berkata begisa-toe Don Diego kasi hormat baliken koedanja jang lantcs di kasi lari menoedjoe ka barisannja, sedeng graaf van Falckestein balik masoek dalern ben-tengnja dan kasi prenta aken bersedia bocatsam-boet moesoe poenja dateug,

Tiada lama poela keliatan moesoe soedasedia boeat menjerang. Satoe angkatan prang di petja

- 42

--:-djadi ampat barisan madjoe menoedjoe ka deket bcnteng, iaorang atoer meriamnjadan lantas moe-lai tembak bcnteng dari sebla depan. Bermoela Falckestein kira jang itoe tembakan di atoer be-gitoe tjoema boeat gertak sadja padanja hingga ia soeka menaloek, tapi sedeng ia bepikir beg i-toe orangnja kasi rapport angkatan prang moesoc jang kedoea soeda poeter djalan dan maoe tjoba menjebrang soengei Roer jang pernanja di bla-kang bentehg,

."Djikaloe moesoe ada tjoekoep balatentara de-ngen gampang iaorang bisa masoeksampe di kebon," kata Feurich jang bawa Hoe rapport pacta tocannja, .Jtoe tangga di depan roema tempat tangkep ikan ada sanget pandjang, hingga dengen tiada banjak soesa iaorang nanti bisa menjebrang.

"Apa jang kau bilang ada betoel, tapi kila moesti tjega iaorang dapetkeri maksoedn]a," kata Falckestein dengen djalan moendar mandir di sebla depan astana, sedeng matanja tiada brenti awasin moesoe poenja gerakan. IIApa meriam di blakang di.tembaken dengen betoel?"

.Baek sekali,' Feurich menjaoet, IItapi apa kita bisa berboeat dengen satoe meriam padamoesoe begitoe banjak, iaorang terpentjardanmenjebrang .soengei di bebrapa tempat."

.Djikaloe begitoe,' kata Falckestein sesoeda-nja berpikir sebentar, ,,bawa sepoeloeorang tani dan sepoeloe soldadoe jang pande menembak;

itoe orang tani kau prenta djaga roema tempat

-

43-tangkcp ikan dan soldasoe kau prcnta djaga kc-bon, bilang iaorang mcnembak bergantian, lima orang sekali pasang dan lantes moesti isi lagi snapannja, pesen djangan bocang obat pertjocma dan tembak sadja orang-orang Spanjol jangtjoba menjebrang soengei itoe paling perloe. Djikaloe lantaran kita poenja pendjagaan begini moesoc tiada brani madjoe, kau toenggoe sadja sampc akoe kasi prenta lagi ; djikaloe iaorang mener-djang djoega, kau lantes atoer sekalian orang kau di tepi soengei dan tembak troes, kirim kabar .pada akoe dan akoe nanti kirim bantoean pada kau, Akoe doega penjcrang di sebla depan tjoe-ma boeat tipoe kita sadja, tapi kcrna akoe tiada bisa dapet taoe betoel iaorang poenja nlatan, akoe perloe tinggal djaga disini toenggoe, Rudolf I toedjoeken meriam pada Hoe barisan jang ada di sebla kiri jang baroc kloear dari oetan .. [a, betoel bcgitoe, pasang l . . . . bagocs! Kau

liat itoe binatang jang tinggi dengen pake satoe topi di riasken dengen boeloe mera, ia sekarang soeda tengoeroep di tanah, he! mari sini kau orang sekalian dateng deket pintoe, sediaken kau poenja snapan, tapi djangan pasang seblonnja akoe prenta."

Feurich soeda djalan ka blakang boeat djalan-ken toeannja poenja prenta. Itoe kebon pernania di blakang benteng, djadi tjoema soengei sadja dan tembok pinggir kebon ada djadi halangan boeat moesoe. Betocl sesoedanja dapet Hoe

ke-- ·H

-bon moesoe blon bisa masoek dalem benteng tapi sebrapa boleh moesti di djaga djangan sam-pc mocsoe bisa ambil itoe lempat jang pernanja di sebla loear ternbok bentcng, dari mana iaorang nanti boleh bikin banjak soesa pada orang-orang jang moesti bela itoe tempat.

Itoe sepoeloe soldadoe jang djaga kebon sem-boeni di blakang poehoen poehoen sedia boeat pasang snapannja apabila di prenta, sedeng itoe orang-orang tani dengen iaorang poenja toernbak, gaetan dan roepa roepa sendjata betreak- treak

Itoe sepoeloe soldadoe jang djaga kebon sem-boeni di blakang poehoen poehoen sedia boeat pasang snapannja apabila di prenta, sedeng itoe orang-orang tani dengen iaorang poenja toernbak, gaetan dan roepa roepa sendjata betreak- treak

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 21-47)

GERELATEERDE DOCUMENTEN