• No results found

38 empirisch onderzoeken om uit te wijzen of deze factoren daadwerkelijk invloed hebben op de

prijsverloop, zoals in de discussie is beargumenteerd. Ook moet vervolgonderzoek uitwijzen welke andere factoren invloed hebben op de prijsverloop van kaarten die op secundaire verkooplocaties worden verkocht.

De laatste beperking van dit onderzoek heeft betrekking op de gemeten persoonlijke redenen. Deze konden alleen genoteerd worden wanneer deze gegeven waren door de verkopers. Ook stonden deze alleen bij de aangeboden kaarten en niet bij de verkochte kaarten. Hierdoor kon er bij de festivals waarvan de kaarten die aangeboden werden, en vervolgens meteen weer werden verkocht, geen persoonlijke redenen verzameld worden. In tabel 6 is te zien dat dit het geval was bij Lentekabinet. Verder zijn in dit onderzoek alleen handel, weer, uitverkoop en persoonlijke rededen als invloed gegeven op de prijsverloop, maar er zijn natuurlijk veel meer factoren van invoel op de prijsverloop van de verkochte kaarten. Vervolgonderzoek moet uitwijzen welke persoonlijke redenen er nog meer zijn om een kaartje te verkopen.

39

Conclusie

Uit de resultaten is gebleken dat tijd invloed heeft op de prijsverloop van de kaarten die op Ticketswap worden verkocht. Door middel van tijdreeksanalyse zijn er drie soorten trends gevonden in de prijsfluctuatie van de onderzochte muziekfestivals. De eerste trend is gevonden bij Diynamic, Amsterdam Open Air en Festifest, waarbij de trend eerst steeg en daarna daalde tot de datum van het festival. De tweede trend is gevonden bij Lentekabinet en Mystic Garden, waar een stijgende trend te zien was die na een tijd horizontaal bleef lopen tot de datum van het festival. De derde trend is gevonden bij Pinkpop, waarbij de trend eerst daalde, toen horizontaal bleef lopen en daarna steeg tot de datum van het festival.

Uit de resultaten is gebleken dat de prijzen van de op Ticketswap verkochte kaarten van Festifest en Mystic Garden zijn stegen toen de festivals uitverkocht raakte. Dit resultaat indiceert dat uitverkoop een positieve invloed heeft op de stijging van de prijzen van de kaarten die op Ticketswap worden verkocht. Een festival kan uitverkocht raken doordat de vraag naar kaarten groter is dan het primaire aanbod van de kaarten. De vraag naar een festival zal groot zijn, als een festival in de ogen van de bezoekers over goede muziek, goede niet-muzikale activiteiten en een goede sfeer beschikt en mogelijkheid biedt om tijd door te brengen met vrienden of familie.

Verder is uit de literatuur gebleken dat handel, het weer en persoonlijke redenen het aanbod van kaarten op Ticketswap doet toenemen. Het aanbod wordt meer naarmate de datum van het festival dichterbij komt, omdat dan duidelijk is wat voor weer het wordt, consumenten erachter komen dat ze door persoonlijke redenen toch niet meer kunnen en omdat handelaren de kaarten met winst proberen te verkopen aan consumenten die pas op het laatste moment beslissen of ze gaan. Wanneer dit aanbod de vraag naar kaarten vlak voor het festival overstijgt, zullen de prijzen van de kaarten die op Ticketswap worden verkocht dalen. Wanneer dit aanbod de vraag niet overstijgt, zullen de prijzen van de kaarten die op Ticketswap worden verkocht hoog blijven of stijgen.

40

Literatuur

Bansal, H., & Eiselt, H. A. (2004). Exploratory research of tourist motivations and planning.

Tourism management, 25(3), 387-396.

Bowen, H. E., & Daniels, M. J. (2005). Does the music matter? Motivations for attending a music festival. Event Management, 9(3), 155-164.

Chatfield, C. (2016). The analysis of time series: an introduction (6e ed.). New York, NY: CRC press.

Courty, P. (2003). Some economics of ticket resale. Journal of Economic Perspectives, 17(2), 85- 97.

Etzioni, O., Tuchinda, R., Knoblock, C. A., & Yates, A. (2003). To buy or not to buy: mining airfare data to minimize ticket purchase price. Proceedings of the ninth ACM SIGKDD international

conference on Knowledge discovery and data mining (pp. 119-128).

Frank, R. H. (2015). Microeconomics and behavior (9e ed.) New York, NY: McGraw-Hill Education.

Gelder, G., & Robinson, P. (2009). A critical comparative study of visitor motivations for attending music festivals: A case study of Glastonbury and V Festival. Event Management, 13(3), 181-196.

Groetzinger, J. D., & D'souza, R. P. (2011). U.S. Patent Application No. 12/853,422.

Happel, S. K., & Jennings, M. M. (2001). Creating a futures market for major event tickets: Problems and prospects. Cato J., 21, 443.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management (14e ed.). Harlow, Groot-Brittannië: Pearson Education.

Leenders, M. A., van Telgen, J., Gemser, G., & Van der Wurff, R. (2005). Success in the Dutch music festival market: the role of format and content. International Journal on Media

Management, 7(3-4), 148-157.

Leenders, M. A. (2010). The relative importance of the brand of music festivals: a customer equity perspective. Journal of Strategic Marketing, 18(4), 291-301.

41

Nicholson, R. E., & Pearce, D. G. (2001). Why do people attend events: A comparative analysis of visitor motivations at four South Island events. Journal of Travel Research, 39(4), 449-460.

Palma, W. (2016). Time Series Analysis. Hoboken, New Jersey: Wiley.

Pegg, S., & Patterson, I. (2010). Rethinking music festivals as a staged event: Gaining insights from understanding visitor motivations and the experiences they seek. Journal of Convention & Event

Tourism (Vol. 11, No. 2, pp. 85-99).

Perez, J. (2016). Music Festivals: A Secondary Market Analysis. CMC Senior Theses. Paper 1338.

Sheth, J. N., Newman, B. I., & Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values. Journal of business research, 22(2), 159-170.

Sweeting, A. (2008). Equilibrium price dynamics in perishable goods markets: The case of secondary markets for Major League Baseball tickets. National Bureau of Economic Research. (No. w14505).

Webster, E., & Exchange, L. M. (2014). Association of Independent Festivals Six-Year Report 2014. ISO 690

42

Appendix I

Totaal aantal genoteerde prijzen van de kaarten per datum van de verschillende festivals sinds begin van de meting. (Voorbeeld, op 21 mei zijn in totaal de prijzen van 292 kaarten voor Diynamic genoteerd).

Diynamic Lentekabinet Amsterdam

Open Air Pinkpop Festifest Garden Mystic

3 mei ‘18 66 73 73 109 39 79 6 mei ‘18 92 93 100 114 45 89 10 mei ‘18 117 143 156 115 45 100 14 mei ‘18 177 202 214 119 48 116 15 mei ‘18 183 208 223 119 48 116 18 mei ‘18 257 212 290 123 62 139 20 mei ‘18 277 221 308 123 69 142 21 mei ‘18 292 233 317 125 69 143 23 mei ‘18 355 301 373 126 88 172 24 mei ‘18 376 335 405 127 91 175 25 mei ‘18 489 415 446 128 94 178 28 mei ‘18 481 511 140 115 200 30 mei ‘18 594 150 133 228 31 mei ‘18 705 151 138 242 1 juni ‘18 961 153 151 244 2 juni ‘18 1060 165 152 244 5 juni ‘18 179 175 328 6 juni ‘18 192 181 383 7 juni ‘18 198 199 460 8 juni ‘18 200 204 515 9 juni ‘18 205 211 544 10 juni ‘18 218 221 611 11 juni ‘18 230 234 649 12 juni ‘18 261 313 811 13 juni ‘18 279 354 883 14 juni ‘18 336 419 980 15 juni ‘18 377 454 1170 16 juni ‘18 567 1483

43

46

49

50