• No results found

Effective Engaging,

In document Responsive Design NXT (pagina 169-174)

Effective, Efficient

Engaging,

Effective, Efficient

Engaging,

Effective, Efficient

Enquête

achteraf

Enquête

achteraf

Enquête

achteraf

Enquête

achteraf

In dit hoofdstuk behandel ik de testtaken ten behoeve van de usability test. Daarnaast geef ik ook een lijst met alle meetvragen.

4.1

Testtaak 1

De eerste taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Navigeer vanaf de voorpagina naar het eerste artikel, neem deze rustig in u op en ga daarna verder met de test’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen.

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de voorpagina

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de onderste knoppenbalk

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de bovenste knoppenbalk

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de inhoudsopgave

Deze testtaak sluit bij aan bij de gebruikersdoelen van de persona, wanneer deze een artikel gaat lezen.

4.2

Testtaak 2

De tweede taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Navigeer naar het vijfde artikel, neem deze door en ga daarna weer terug naar de bovenkant van het scherm’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen.

Meetvragen 1.4 en 1.5 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de inhoudsopgave

Meetvragen 1.4 en 1.5

Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het volgende artikel navigeren

16 richting

 Naar het artikel via de inhoudsopgave

4.3

Testtaak 3

De derde taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Draai de telefoon 90 graden en deel het derde artikel via facebook’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen.

Meetvragen 1.7 en 1.8 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting Aantal muisklikken in de verkeerd richting  Selecteer inhoudsopgave  Selecteer artikel 3  Selecteer inhoudsopgave  Selecteer facebook

Meetvragen 1.7 en 1.8 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Navigeer door artikel

 Navigeer op artikel 3

 Selecteer inhoudsopgave

 Selecteer facebook

Deze testtaak sluit aan bij de persona’s die een artikel willen delen via sociale media.

4.4

Testtaak 4

De vierde taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Zoek de campagne pagina op’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen. Meetvragen 1.8 en 1.9 Tijdsduur Aantal muisklikken

in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Start gebruiken megamenu

 Homepage selecteren

 Van kennis naar kansen lees verder

Meetvragen 1.8 en 1.9 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Start gebruiken megamenu

 Nieuws

 Van kennis naar kansen selecteren

Deze testtaak sluit aan bij het scenario van een werknemer die de campagnepagina willen delen met een klant tijdens een presentatie.

De meetvragen zullen per deelvraag behandeld worden. Hier een overzicht van de deelvragen met de desbetreffende meetvragen.

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om het eerste artikel op te vragen?

 Hoeveel handelingen heeft de gebruiker nodig om het eerste artikel op te vragen?

 Wat is de eerste indruk van gebruiker van de interface?

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om het vijfde artikel op te vragen?

 Hoeveel handelingen heeft de gebruiker nodig om het vijfde artikel op te vragen?

 Weet de gebruiker direct welke functionaliteiten bedoelt zijn om te navigeren?

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om het derde artikel te delen via Facebook?

 Hoeveel handelingen heeft de gebruiker nodig om het derde artikel te delen via Facebook?

 Reageert het platform zoals de gebruiker had verwacht?

 Is het voor de gebruiker duidelijk hoe hij het derde artikel kan delen via Facebook?

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om via de onderste knoppenbalk te navigeren naar het volgende artikel?

 Hoeveel handelingen heeft de gebruiker nodig om via de onderste knoppenbalk te navigeren naar het volgende artikel?

 Is het voor de gebruiker duidelijk waar de menubalk en de bijbehorende functionaliteiten voor dienen?

 Is de aanwezigheid van de onderste knoppenbalk volgens de gebruiker lang genoeg?

 Wat vindt de gebruiker van het kleurgebruik van het platform?

 Wat vindt de gebruiker van de verdeling tussen de tekst en de afbeeldingen?

 Wat vind de gebruiker van de leesbaarheid van de tekst?

18 In dit hoofdstuk behandel ik de testtaken ten behoeve van de usability test. Daarnaast geef ik ook een lijst met alle meetvragen.

5.1

Testtaak 1

De eerste taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Navigeer vanaf de voorpagina naar het vijfde artikel’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen.

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de voorpagina

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de onderste knoppenbalk

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de bovenste knoppenbalk

Meetvragen 1.1 en 1.2 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Naar het artikel via de inhoudsopgave

Deze testtaak sluit bij aan bij de gebruikersdoelen van de persona, wanneer deze een artikel gaat lezen.

5.2

Testtaak 2

De tweede taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Deel het tweede artikel via google+’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen.

Meetvragen 1.7 en 1.8 Tijdsduur Aantal muisklikken in de goede richting Aantal muisklikken in de verkeerd richting  Selecteer inhoudsopgave  Selecteer artikel 2

 Selecteer delen rechts boven

richting

 Navigeer door artikel

 Navigeer op artikel 2

 Selecteer delen rechts boven

 Selecteer google+

5.3

Testtaak 3

De derde taak die wordt voorgelegd aan de participanten is ‘Swipe naar het volgende artikel’. De testscenario’s die horen bij deze testtaak worden weergegeven in de onderstaande tabellen. Meetvragen 1.11 en 1.12 Tijdsduur Aantal muisklikken

in de goede richting

Aantal muisklikken in de verkeerd richting

 Swipe naar volgende artikel

5.5

Meetvragen

De meetvragen zullen per deelvraag behandeld worden. Hier een overzicht van de deelvragen met de desbetreffende meetvragen.

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om het vijfde artikel op te vragen?

 Hoeveel handelingen heeft de gebruiker nodig om het vijfde artikel op te vragen?

 Vind de gebruiker de interface van de tablet versie consistent met de interface van de smartphone versie?

 Welk onderdeel van de interface vind de gebruiker het minst prettig?

 Welk onderdeel van de interface vind de gebruiker het prettigst?

 Is het voor de gebruiker altijd duidelijk waar hij zich bevindt in het platform?

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om het tweede artikel te delen via google+?

 Hoeveel handelingen heeft de gebruiker nodig om het tweede artikel te delen op google+?

 Veranderd het design van het artikel zoals de gebruiker had verwacht?

 Is het voor de gebruiker duidelijk dat hij het artikel kan delen via google+?

 Hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig om naar het volgende artikel te swipen?

In document Responsive Design NXT (pagina 169-174)