• No results found

Dit onderzoek kent enkele methodische beperkingen. Doordat slechts elf respondenten geïnterviewd zijn die grotendeels vergelijkbare eigenschappen hebben (man van middelbare leeftijd en inwoner van Chicago), zijn de uitkomsten van dit onderzoek niet representatief voor de gehele afro-Amerikaanse bevolking. Een ander punt van kritiek is het gebruik van de term r&b in de interviews. In het ontwerp van de themalijsten is ervoor gekozen om niet de afkorting r&b te gebruiken, maar de volledige term rhythm and blues te gebruiken. Het was echter niet altijd duidelijk of dit door de respondenten op de juiste wijze werd geïnterpreteerd. Het is voorgekomen dat de respondent dacht dat met de term rhythm and blues de hedendaagse R&B (urban pop) werd bedoeld.

Tevens moet bij het interpreteren van het onderzoek rekening gehouden worden met het gegeven dat de interviewer een blanke man is. Aangezien het onderzoek over de afro- Amerikaanse identiteit gaat is de onderzoeker een buitenstaander. Het onderzoek gaat ook over slavernij, racisme en discriminatie. Dit kunnen gevoelige onderwerpen zijn. Hierdoor is het mogelijk dat de respondenten sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven.

Daarnaast zijn er enkele inhoudelijke discussiepunten: een aantal dingen waar de theorie op wees is terug te vinden in de empirische gegevens. Tevens zijn nieuwe aspecten naar voren gekomen in dit onderzoek.

Zo heeft dit onderzoek nieuwe inzichten opgeleverd over de manier waarop “oude” populaire muziek een rol kan spelen in sociale bewegingen. Uit het onderzoek is gebleken hoe “oude” populaire muziek kan bijdragen aan collectieve identiteitsvorming, doordat de muziek onderdeel wordt van het “culturele repertoire”. In dit verband speelt de historische verbondenheid van rhythm and blues met de afro-Amerikaanse gemeenschap een belangrijke rol.

Tevens is het opvallend dat veel respondenten zich verbonden voelen met rhythm and blues en de muziek waarderen, maar ook erkennen dat muziek evolutionair is en dat op dit moment rap en hiphop de dominante muziekstijlen zijn. Het lijkt alsof rhythm and blues tegenwoordig door afro-Amerikanen gewaardeerd wordt omdat het een onderdeel is van hun culturele erfenis. Rhythm and blues wordt tegenwoordig niet zozeer activistisch benaderd en gewaardeerd, maar wordt des te meer gewaardeerd en erkend vanwege de activistische erfenis van het muziekgenre.

37

algemeen. De invloed van muziek op de gemoedstoestand van de luisteraar wordt onderkend, evenals de verbindende kracht die muziek kan hebben. Opvallend hierbij is dat meerdere respondenten muziek als een middel zien om kloven tussen religies, huidskleur en bevolkingsgroepen in de maatschappij te verkleinen.

Een ander opvallend inzicht is dat meerdere respondenten zich niet verbonden voelen met de Black Lives Matter Movement en zelfs kritiek hebben op deze beweging. Wellicht is het punt van kritiek dat door het specifiek benoemen van één bevolkingsgroep (Black Lives Matter) de tweedeling tussen bevolkingsgroepen juist in de kaart wordt gespeeld en dat hierdoor de hoop van de respondenten op het einde van racisme en discriminatie in de kiem wordt gesmoord. Dit is echter in dit onderzoek niet duidelijk naar voren gekomen. Zodoende verdient dit nadere bestudering in een volgend onderzoek. Daarnaast kan een volgend onderzoek zich richten op de luisteraars van hedendaagse populaire “zwarte” muziekgenres zoals hiphop en rap en de manier waarop deze muziek gebruikt wordt in de Black Lives Matter Movement. Hierbij kan onderzocht worden of luisteraars van deze muziek de boodschap van BLM delen: black lives matter.

38

Literatuur

Abdullah, M. (2017, 12 oktober). Black Lives Matter is a revolutionary peace movement. Geraadpleegd van http://theconversation.com/black-lives-matter-is-a-revolutionary- peace-movement-85449

Baldwin, D. L. (z.j.). The Civil Rights Movement. Geraadpleegd op 14 november 2017, van http://exhibitions.nypl.org/africanaage/essay-civil-rights.html

Beaumont-Thomas, B. (2017, 25 september). Pharrell Williams 'takes a knee' in Charlottesville protest. Geraadpleegd op 20 oktober 2018, van https:// www.theguardian.com/music/2017/sep/25/pharrell-williams-take-a-knee- charlottesville-protest-nfl-donald-trump

Brown, C. M. (1995). Musical responses to oppression and alienation: blues, spirituals, secular thrash, and christian thrash metal music. International Journal of Politics, Culture and Society, 8(3), 439-452. Geraadpleegd van http://proxy.uba.uva.nl:2048/docview/ 61394966?accountid=14615

Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.

Build Power. (z.j.). Geraadpleegd op 15 februari 2018, van https://blacklivesmatter.com/ about/

Civil Rights Digital Library. (2017, 21 september). Events. Geraadpleegd op 12 november 2017, van http://crdl.usg.edu/events/

Collins, R. (2001). Social movements and the focus of emotional attention. Passionate Politics; Passionate Politics (pp. 27-44) U Chicago Press. Geraadpleegd van http:// proxy.uba.uva.nl:2048/docview/60046258?accountid=14615

Cone, James. 1972. The Spirituals and the blues: An Interpretation. Seabury Press: New York, New York.

Conklin, Michael. (2014). Music and the Civil Rights Movement. Encyclopedia for Ethnomusicology.

Danaher, W. F. (2010). Music and social movements. Sociology Compass, 4(9), 811-823. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1751-9020.2010.00310.x

DeNora, T., Cambridge University Press. (2013). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.

Della Porta, D., & Diani, M. (2006). Social movements: An introduction. Malden, MA: Blackwell.

39

Dolfsma, W. (1999). The consumption of music and the expression of VALUES: A social economic explanation for the advent of pop music. The American Journal of Economics and Sociology, 58(4), 1019-1046. Geraadpleegd van http://proxy.uba.uva.nl:2048/ docview/61539588?accountid=14615

Doyle, P. (2012, 15 maart). Mick Jagger, B.B. King Celebrate the blues with President Obama. Geraadpleegd van http://www.rollingstone.com/music/news/mick-jagger-b-b-king- celebrate-the-blues-with-president-obama-20120315

Du Bois, W. E. B. (1903). The souls of black folk. Chicago: A. C. McClurg and Co.

Durkheim, E. (1912). The Elementary Forms Of Religious Life. The free press. Geraadpleegd van http://proxy.uba.uva.nl:2048/docview/60563232?accountid=14615

Eyerman, R. (2002) Music in Movement: Cultural Politics and Old and New Social Movements. Qualitive Sociology, 25 (3), 443 - 458.

Eyerman, R., & Jamison, A. (1995). Social movements and cultural transformation: Popular music in the 1960s. Media, Culture & Society, 17(3), 449-468. Geraadpleegd van http:// proxy.uba.uva.nl:2048/docview/61422018?accountid=14615

Eyerman, R., & Jamison, A. (1998). Music And Social Movements: Mobilizing Traditions In The Twentieth Century Cambridge U Press. Geraadpleegd van http://proxy.uba.uva.nl:2048/ docview/60035095?accountid=14615

Freeman, J. & Johnson, V. (1999) Waves of protest: Social movements since the sixties. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

Gamson, W. A. (2002). Social Movements and Cultural Change. In M. G. Giugni, D. McAdam, & C. Tilly (Reds.), From Contention to Democracy (pp. 57-80). Lanham, MA: Rowman & Littlefield Publishers.

Graeber, D. (2011). Debt: The first 5,000 years. Brooklyn, N.Y: Melville House.

Greenberg, C. L. (1998) A Circle of Trust: Remembering SNCC. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press

Guba, E., & Lincoln, Y. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, Calif.: Sage Publications.

Guba, E., & Lincoln, Y. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. University of North Carolina. Geraadpleegd van https://www.uncg.edu/hdf/facultystaff/Tudge/ Guba%20&%20Lincoln%201994.pdf

Hartford, Bruce (2011). The Power of Freedom Songs. Civil Rights Movement Veterans Website. Geraadpleegd op 18 oktober 2017, van <www.crmvet.org/info/fsongs.htm>

40

Janken, K. R. (2010). The Civil Rights Movement: 1919-1960s. Geraadpleegd op 14 november 2017, van http://nationalhumanitiescenter.org/tserve/freedom/1917beyond/essays/ crm.htm

Lartey, J. (2017, 22 juni). Congressional Black Caucus refuses to meet with Donald Trump. Geraadpleegd op 20 oktober 2017, van https://www.theguardian.com/us-news/2017/ jun/21/donald-trump-congressional-black-caucus-no-meeting

McCusker, J., & R. R. Menard, (2010). The Origins of Slavery in the Americas. In The Oxford Handbook of Slavery in the Americas. : Oxford University Press. Geraadpleegd van http:/ /www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199227990.001.0001/ oxfordhb-9780199227990-e-13.

Misachi, J. (2017, 25 april). What Is rhythm And blues Music (R&B)? Geraadpleegd op 18 januari 2018, van https://www.worldatlas.com/articles/what-is-rhythm-and-blues- music-randb.html

O'Connor, L., & Marans, D. (2016, 10 oktober). Here Are 13 Examples Of Donald Trump Being Racist. Geraadpleegd op 14 november 2017, van https://www.huffingtonpost.com/ entry/donald-trump-racist-examples_us_56d47177e4b03260bf777e83

Pratt, Ray. (1990). Rhythm and resistance: explorations in the political uses of popular music. New York: Praeger

Roy, W. G. (2010). How social movements do culture. International Journal of Politics, Culture and Society, 23(2-3), 85-98. doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10767-010-9091-7 Roy, W. G., & Dowd, T. J. (2010). What is sociological about music? Annual Review of

Sociology, 36, 183-203. doi:http://dx.doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102618 Shear, M. D., & Haberman, M. (2017, 15 augustus). Trump Defends Initial Remarks on

Charlottesville; Again Blames ‘Both Sides’. Geraadpleegd van https://

www.nytimes.com/2017/08/15/us/politics/trump-press-conference-charlottesville.html

Spillman, L. (2002). Cultural Sociology. Malden, Mass.: Blackwell.

Stefani, A. (2015). Sounds of freedom: Songs in the 1960s southern civil rights movement. Complutense Journal of English Studies, 23, 55-67.

Street, J. (2003). 'Fight the power': The politics of music and the music of politics. Government and Opposition, 38(1), 113-130. Geraadpleegd van http:// proxy.uba.uva.nl:2048/docview/60458540?accountid=14615

Swidler, A. (1986) Culture in Action: Symbols and Strategies. American Sociological Review, 51, 273–86.

41

Ward, B. (1998). Just my soul responding: rhythm and blues, Black consciousness, and race relations. London: UCL Press.

Withers, E. (1950). B.B. King with Bill Harvey [foto]. Geraadpleegd van https://

www.artsy.net/artwork/ernest-withers-bb-king-with-bill-harvey-hippodrome-beale- street-memphis-tn-1950

42

GERELATEERDE DOCUMENTEN