`Grote tropische retro-planten zoals de Yucca en Strelitzia zorgen winter anno 2003 voor het zonnige buitengevoel`.
Naar het toelatingsexamen nam ik een stapel landschapsfoto’s uit Chili mee en maakte ik wat foto’s in het Leeuwarder Bos waar ik op dat moment naast woonde.
De filmposter uit het eerste jaar werd een jongen tussen de knollen met een vlinder in zijn hand. In het tweede jaar maakte ik een serie over de tuinhuisjes en het magische land- schap. In de derde een trouwserie in het park, het eerste wat in me op kwam toen ik iets in de stad Rotterdam moest fotograferen.
Het is niet vreemd dat ik tijdens mijn eindexamen op zoek ben gegaan naar ‘de natuur’. Toen ik een tijd geleden vanuit het niets ineens reumatische klachten kreeg ben ik naar een iriscopist gegaan. Hij vertelde me dat ik meer ruimte voor mezelf moest nemen en dat als ik dit niet zou doen ik over een paar jaar geheel reumatisch zou zijn.
Heel letterlijk bedoelde hij dit, meer ruimte, dus deed ik dat. Lekker wandelen in het bos, rustig nadenkend over dingen die me dwars zaten verdween de pijn, de rust die ik vond in de ‘natuur’ gaf me tijd om aan mezelf te werken.
‘Natuur’, geeft mensen dus een bepaalde rust, we zijn gewend aan de drukte van de stad en een zondagse wandeling werkt ontspannend.
Ook in de stad moesten zulke rustpunten te vinden zijn, en daar ging ik naar opzoek in mijn eerste project: Natuur in de stad.
Uiteindelijk heb ik weinig echte landschappen gefotografeerd. Bloemen motieven en be- hangen zijn in sommige foto’s de landschappen. Op een tas is een houtstructuur te zien, een plastic tas met houtstructuur? Ik zie het als een middel om een natuurlijk element in onze maatschappij te houden. Bloemen behang thuis aan de muur, in een wachtkamer van een bedrijf is bomen behang zichtbaar alsof je je in het bos waant. Het is stadse natuur. Artificiële natuur die een rustgevende werking heeft omdat het verwijst naar de zondagse wandeling.
De serie gaat dus over natuurlijke en onnatuurlijke elementen, natuurlijke die onnatuurlijk lijken, onnatuurlijke die natuurlijk lijken. De manier waarop de mens de natuur ‘in huis haalt’.
De menselijke aanwezigheid in de beelden is steeds ondergeschikt maar wel voelbaar. Ook de mens is relaxed, de omgeving heeft die werking op de persoon. De serie gaat over de relatie tussen mens en zijn omgeving.
In het tweede gedeelte van mij eindexamen ga ik zoals ik al in de conclusie schreef mijn werkelijkheid een kans geven.
Ik wil me laten inspireren door de Nederlandse gecultiveerde natuur. Hoe is onze cultuur zichtbaar in het landschap?
Het Leeuwarder bos dat ik al fotografeerde voor mijn toelatingsexamen heeft een andere waarde gekregen. De vanzelfsprekendheid is veranderd in bewust kijken. Rijen bomen, voor de afwisseling een rode struik. Een paadje op een groenstrook tussen twee fietspaden in is aangelegd alsof je, net als in de jungle, je weg moet
zoeken. Het valt me op dat de mens het bos laat verwilderen, er grazen zelfs wat schotse hooglanders voor het ultieme natuur gevoel.
Ook in Flevoland heb ik al even rond gekeken. Belangrijk in dit project is mijn visie te geven op de Nederlandse gecultiveerde natuur, wat zie ik? Wat betekent dit voor mij? Wat kan ik veranderen zodat mijn visie duidelijk wordt?
Als een echte Europeaan zal ik mijn werkelijkheid van de Nederlandse gecultiveerde natuur geven.
Denise Collignon
Natuur in de stad, 2004
Denise Collignon
Natuur in de stad, 2004 Denise CollignonNatuur in de stad, 2004
Denise Collignon
Bibliografie
01: Geschiedenis van het landschap en de ontwikkeling van de mens
Boeken:
Lemaire, Ton: Filosofie van het landschap
Amsterdam , Ambo/Anthos uitgevers 2002 (1966,1996)
Burger, Jan Erik, Keessen, Jurjen, Kunst, Egbert, Middelhoff, Dolf: Visie op het landschap; geografie, fotografie, schilderkunst, industriële archeologie
Amsterdam, Op lemen voeten Nijmegen, Uitgeverij Dwarsstap
Honour, Hugh, Fleming, John: Algemene Kunstgeschiedenis
Amsterdam, Uitgeverij Meulenhoff 1999 (’88, ’89, ’92, ’93, ’95, ’96, ’98) Websites:
http://www.nederlandslandschap.nl/index.html Nederlands landschap
02. Land Art
Boeken:
Haveman, Mariëtte (hoofdred.), Overbeek, Annemiek (eindred.): Kunstschrift/ openbaar kunstbezit 4/03.
Land Art, krachtmeting met de natuur Zwolle, Waanders Drukkers 2003
Lörzing, Han: Landschapskunst kunstlandschap ’s-Gravenhage, Staatsuitgeverij 1986
Holt, Nancy(editing), Leider, Philip (introduction): The writings of Robert Smithson New York, New York University Press, 1997
Shapiro, Gary: Earthwards, Robert Smithson and Art after Babel Los Angeles, University of California Press, 1995
Van Duyn, Edna, Witteveen, Fransjozef: Boezem Bussum, Uitgeverij Thoth, 1999
Websites:
http://www.theartserver.nl/
http://www.robertsmithson.com/films/txt/spiral.html Land Art; Robert Smithson
http://www.flevolandbovenwater.nl/dcf/lsk/lsk03.html Marinus Boezem
03. Landschapsfotografie en cultuur
Boeken:
Apostel, Leo & Walry, Jenny met mdew van Bart Keunen: Hopenloos gelukkig, leven in de postmoderne tijd
Amsterdam,Uitgeverij Meulenhoff 1998 (1997)
De Visser, Ad: De tweede helft, beeldende kunst na 1945 Nijmegen, Uitgeverij Sun 1998
Kolen, Jan, Lemaire, Ton (red.): Landschap in meervoud. Perspectieven op het Neder- landse landschap in de 20ste/21ste eeuw
Utrecht, Uitgeverij Jan van Arkel 1999
Lemaire, Ton: Met open zinnen. Natuur, landschap, aarde Amsterdam, Ambo/Anthos Uitgevers 2002
Aarsman, Hans, Goossens, Marnix: Regarding Nature, natuur in Almere Amsterdam, Uitgeverij De verbeelding, 2001
Savenije, Hanneke, e.a.: Section One Amsterdam, Solar Initiative 2003 Documentaires:
Omrop Fryslân: De keunst fan it sjen, Portret van fotograaf Marnix Goossen, 31 novem- ber 2003
Websites: www.nrc.nl
Heijne, Bas: Kellendonk lezing 2003, Naar een nieuwe kunst www.owio.wau.nl/sociale%20geografie2/Webtekst/Place/Theorie/ Culturele%20geografie/POSTMODERNISME.doc
Het Postmodernisme
www.websophia.com/cultuur/postmodern.html
Ouweneel, Evert Jan: De drievoudige kracht van het postmoderne denken www.kunstbus.nl Postmoderne kunst http://artatlas.com/xs2art/artist-detail.cfm?id=4 http://www.solar.nl/pages/phtography/elspeth/frame1ed.html http://www.marnixgoossens.com/ marnix goosssens
http://www.moma.org/exhibitions/2001/gursky/
http://www.kunstbus.nl/verklaringen/andreas+gursky.html http://www.nrc.nl/cultuur/1013752204866.html
Andreas Gursky
http://www.nrc.nl/cultuur/1016777728781.html
De Jong, Sjoerd: De horizon is hoofdpersoon, maart 202 www.americanplaces.org/CAPgallery/goin/1.html http://petergoin.com/ Peter Goin http://photography.about.com/library/weekly/aa121602a.htm http://photography.about.com/library/weekly/aa121602b.htm http://www.billcharles.com/sternfeld/joelsternfeld_1.htm www.archined.nl/archined/3981.1html Joel Sternfeld http://www.schmitzbroers.tmfweb.nl/China/home.htm informatie over China
http://www.groene.nl/2004/0420/pvo_china.html
Van Os, Pieter: China groeit, in economie en kunst, mei 2004
http://bizart.w5.dvbbs.net/art_articles/hans_van_dijk_an_introduction_about_contempo- rary_chinese_art_en.htm
An Introduction about Contemporary Chinese Art http://www.frieze.com/review_single.asp?r=2083 http://www.auragallery.net/art/selected.asp?id=16 http://www.digischool.nl/ckv1/film/chinafoto/overzicht1.htm http://www.artnet.com/artist/147451/_Hong_Lei.html http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m1248/is_1_92/ai_112131306 Hong Lei http://www.absolutearts.com/portfolios/l/liuwei/ http://www.lwstudio.com/ http://www.lwstudio.com/photograph.htm Lui Wei