• No results found

Miles Dewey Davis III (1926-1991) was een Amerikaans jazzcomponist en jazztrom- pettist die beschouwd wordt als een van de belangrijkste en meest invloedrijke jazzmuzikanten van de twintigste eeuw. Tot de meest illustere formaties in de historie van de jazz behoren zijn beide kwintetten.

Het eerste kwintet, dat samenspeelde van 1955 tot 1958, kende naast Miles Davis op trompet John Coltrane op tenorsaxofoon, pianist Red Garland, Paul Chambers op con- trabas en drummer Philly Joe Jones. In deze periode nam Miles Davis zijn waarschijnlijk meest geroemde album en een klassieker in de jazz ‘Kind of Blue’ op. In het tweede kwintet, in de jaren 1964 tot 1968, speelde Miles met Wayne Shorter op tenorsaxofoon, contrabassist Ron Carter, drummer Tony Williams en Herbie Hancock op piano. Om deze Herbie Hancock gaat het nu. Meer precies, over een incident tussen Herbie Hancock en Miles Davis tijdens een concert van het Miles Davis Quintet in Stuttgart (Duitsland), vermoedelijk in 1963. In de clip vertelt Herbie Hancock over die avond in Stuttgart:

7(vanaf 2:07) And I remember we were playing ‘So What’, Miles’ composition from the late fifties I guess� And Tony Williams was playing drums, Ron Carter bass, Wayne Shorter saxophone� And it was a really hot night� The music was tight, it was powerful and it was innovative and fun, we had a lot of fun� And the music was on! Tony Williams was burning on his drums and … so, right in the middle of Miles’ solo, when he was playing one of his amazing solos,… right in the middle of his solo I played the wrong chord� It sounded completely wrong, it sounded like a big mistake� And Miles paused for a second, and then he played some notes that made my chord right� He made it correct, which 5 Je moet dan wel een QR-code scanner op je toestel hebben geïnstalleerd. Een QR-code scanner kun je

bijvoorbeeld vinden op https://www.scan.me/download/ 6 Zoek in YouTube op ‘herbie hancock on miles davis’ of ga naar:

https://www.youtube.com/watch?v=FL4LxrN-iyw. De hele clip duurt 5:35 en is zeer de moeite waard, het fragment uit de tekst begint op 2:07.

7 De tekst die ik hier citeer volgt is wat Hancock vanaf 2:07 vertelt. Ook het voorafgaande deel is de moeite waard, maar voor dit artikel gaat het me vooral om dit gedeelte uit de videoclip.

astounded me� I couldn’t believe what I heard� Miles was able to make some- thing that was wrong into something that was right� What I realize now, Miles didn’t hear it as a mistake, he heard it as something that happened� Just an event� And so, that was part of the reality of what was happening at that moment� And he dealt with it� Since he didn’t hear it as a mistake, he felt it was his responsibility to find something that fit� That taught me a very big lesson about not only music but about life� You know, we can look for the world to be as we would like it to be as individuals, make it easy for me, that idea� But I think the important thing is that we grow, and the only way we can grow is to have a mind that is open enough to be able to accept situations… to be able to experience situations as they are, and turn them into medicine, turn poison into medicine, take whatever situation we have and make something constructive happen with it� That’s what I learned from that situation with Miles� Wat gebeurt er tijdens dat concert in Stuttgart? Miles speelt een solo in zijn beroemde compositie ‘So What?’. Wie de compositie kent kan zich hierbij iets voorstellen en weet ook dat het erop aankomt wat de andere bandleden tijdens die solo in de bege- leiding ervan spelen. Al speelt Miles de solo, de andere bandleden zijn niet minder geconcentreerd in hun ondersteunend spel. Middenin de solo van Miles speelt pianist Herbie Hancock een verkeerd akkoord. Niet zomaar een verkeerd akkoord, maar een compleet fout akkoord. Miles stopt met spelen, pauzeert een moment en gaat ver- volgens door spelend met dat ‘foute’ akkoord. Het foute akkoord van Hancock klinkt als een goed akkoord!

… And he dealt with it� Since he didn’t hear it as a mistake, he felt it was his responsibility to find something that fit�

Dat was de les die Hancock van Miles leerde. Het foute akkoord was niet fout, het was wat het was. Het was deel van de werkelijkheid op dat moment en in dat moment en in dat foute akkoord werd als het ware impliciet de vraag gesteld, wat doe je ermee? En Miles Davis dealde ermee en zag het als zijn verantwoordelijkheid om iets te beden- ken dat klopte; het foute akkoord om te buigen naar een goed akkoord. Miles accepteerde de situatie die zich onverwacht voordeed, die niet was voorzien, en hij deed er iets constructiefs mee. Voor Miles was het foute akkoord geen fout, het was wat het was en het werd voor hem een prikkel er iets constructiefs mee te doen.

Tijdens de Unesco International Jazz Day in 2015 zegt Herbie Hancock tijdens een interview: When you are playing on the stage you are not judging what the other musi- cians play� What you have in mind is to be able to enhance it� Whatever a musician plays, it is your job and your desire to be able to help it to blossom�8

Wanneer je optreedt beoordeel je niet het spel van de anderen. Waar je aan denkt is hoe je dat spel kunt versterken. Wat iemand ook speelt, het is jouw taak en jouw wens om die ander te helpen zijn spel te laten groeien.

Wat je misschien zou verwachten tijdens het concert in Stuttgart is een vernietigende blik van Miles naar Hancock, een vloek, een verwensing, maar in plaats daarvan wist de leider van het kwintet een uitweg te vinden in een ogenschijnlijk onhoudbare situ- atie. Miles deed iets met dat wat niet was voorzien. Hij ging in het moment en vond van daaruit een nieuwe weg. Improvisatie pur sang. Letterlijk, hij deed iets met het on-voor-ziene, met im-pro-visatie.

Leiderschap als improvisatie. Improvisationeel leiderschap. Onvoorzien leiderschap. Onbedoeld leiderschap.