• No results found

boekan djodonja

In document PWE SOEN LAN. (pagina 47-94)

Arkian adalah ditjeritaken tatkala karadjaän merk Taij Seng masi doedoek mamerenta dalem benoea Tiongkok, itoe waktoe di dalem residentie Hangtjioe ada tinggal saorang she Lauw nama Seng Gi, jang oleh pendoedoek di itoe kota anggep ia ada saorang jang mempoenjaken kapandean tinggi dalem ilmoe thabib.

Memang djoega itoe Lauw Seng Gi atawa orang seboet djoega Lauw Kong, ada toeroenan thabib-thabib jang terkenal di djaman doeloean.

la poenja istri jaitoe Giam Si, dari siapa ia ber-oleh doea anak satoe laki-laki dan satoe prampoean.

Anak jang lelaki dikasi nama Lauw P o k ; jang mana, telah dipertoendangken pada saorang famillie Soen di itoe tempat.

Sedari masi ketjil oleh ajahnja. Lauw Pok telah di kas! masoek ka dalem sekola aken toentoet peladjarän jang penting, maksoed mana njatalah telah berasi! dengen baek, sebab sasoedanja beroesia anem bias taon dan sebegi toe lama djoega ia toentoet djoega dalem ilmoe soerat Lauw Pok telah terkenal sebagi satoe moerid jang paling

pinter di antara ia poenja kawan, hal mana soeda tentoe sadja biicin Lauw Kong djadi girang sekali.

Brapa kali Lauw Seng Gi soeda boedjoek pada Lauw Pok aken brentiken ia poenja peladjaran dan kaloear dari dalem sekola serta prenta padanja toentoet lebi djaoe dalem hal ilmoe thabib dari penganliannja sang ajah. Tetapi Lauw P o k jang tiada setoedjoe dengen itoe saroepa ilmoe telah toelak prentanja itoe orang toea dan minta dengen sanget pada itoe ajah soepaja ia dibri idjin aken toentoet peladjaraän lebi djaoe di dalem sekola, hingga Lauw Seng Qi jang mendapet kanjataän niatnja sang anak ada sabegitoe roepa, tiada menjega lebi djaoe, hanja loeloesken perminta'annja sang anak itoe.-.

Hiang Nio, begitoelah ada nama dari anak prempoeannja Lauw Kong. Siotjia itoe roepanja ada eilok sekali dan tatkala itoe soeda beroesia lima bias taon; seperti djoega ia poeng Koko, Hiang Nio poen oleh ajahnja telah dikasi per-toendangan pada satoe djedjaka famillie Pwe, anaknja satoe toekang waroeng obat-obatan di itoe kota, hingga boeat nikaken pada itoe d o e a a n a k . Lauw Kong melaenken menoenggoe sadja d a -tengnja tempo baek.

Pada satoe hari, lantaran meliat anaknja soeda sampe oemoer, Lauw Kong laloe berdami pada Giam Si aken n i k a k e n pada Lauw Pok serta soeda

- 45 —

panggil djoega satoe tjomblang sebagi satoe o e -toesan aken bitjaraken lebi djaoe pada kaoem familiieSoen. Sedengbegitoe,djoestr«e itoewaktoe Pwe Kioe Lo poen telah kirim tjomblangnjaaken te-tepken hari kawinnjaia poenja anak pada HiangNio.

Setjara pantes Lauw Kong silaken itoe oetoesan berdoedoek serta soegoeken djoega thee padanja.

Kamoedian tjomblang itoe berkata: „Djika akoe soeda koendjoengken pada Lohoe, adalah a t a s prentanja Pwe Koalang jaitoe jang ingin minta dibri kapastian pernikaän antara Lohoe poenja Siotjia pada familiie Pwe, serta pesen djoega padakoe, soepaja dapet kabar jang menjenangken tentang

ini oeroesan."

„Boeat ini perkara boekin sekali akoe hendak menampik perminta'annja Pwe Sianseng," saoet Lauw Seng Gi: „sebab, selaennja akoe poenja siotjia oesianja masi begitoe moeda, hingga belon mem-poenjaken tjoekoep pikiran tjara begimana ia moesti rawat pada soeaminja, djoega, lebi doeloe dari akoe moesti nikaken doeloe pada anakkoe Jang lelaki. Itoe s e b i b , harep Sianseng soeka bri taoe begimana dengen akoe poenja pikiran tentang hal ini. Lagi poen Sianseng djoega tentoe taoe, perkara nika melangkain pada jang toea'an menoeroet atoeran ada melanggar pada atoeran oemoer; saoegini, akoe rasa tjoekoep boeat Sian­

seng hatoer kasi kabar pada Pwe-hoe."

— 46

-Mendenger Lauw Kong bilang begitoe, si tjom-blang tiada brani beri<ata-kata lebi djaoe, hanja laloe berfamitan pada toean roema dan balik poelang serta kasi taoe pada Pwe Kioe Lo pikiran apa ada diambil'pada fihaknja Lauw Kong.

Ini perkara soeda tentoe sadja membikin senget koerang senang pada Pwe Kioe Lo. Ia taoe dirinja itoe waktoe soeda toea dan melaenken mempoengoet satoe anak lelaki jang ia begitoe sajang hingga sebagi djoega moestika dan sabo-leh-boleh, ia ingin bisa liat pada ia poenjaanak sampe di itoe hari jang beroentoeng. Tapi siapa taoe, boeat boektiken itoe perkara Lauw Seng Gi soeda toelak permintaännja, hal'mana telah mem­

bikin ini orang toea djadi djengkel sekali.

„Satoe Siotjia jang soeda beroesia lima bias taon toch boekan teritoeng satoe anak ketjil,"

kata Pwe Kioe Lo pada itoe tjombang sasoedanja berdiam sakoetika lämanja. „Dari itoe, Sianseng baek sekarang kaoe balik poela pada Lauw-hoe dan bilang padanja, bahoea ia troesa koeatir anaknja djadi soesa dan- nanti akoe^tjinta pada Hiang Nio sebagi djoega pada anakkoe sendiri.

" Lâen dari itoe kaoe bri taoe djöega, boeat ini oeroesan akoe soeda atoer persedia'an lengkep, hingga bila ia menampik akoe poenja permintaan, s a s'oënggoenja ketjiwa sekali dengen persèdia a n -koe itoe. Nah, begitoe bri taoe pada Lauw Seng

— Al —

Gi dan tjepet kaoe bri kabar poela padakoe."

Si tjomblang menoeroet itoe tita, dan balik poela pada Lauw Kong dan toetoerken apa jang Pwe Kioe Lo soeda bilang, tapi Lauw Kong jang soeda ambil poetoesan tetep hendak nikaken lebi doeloe pada Lauw Pok telah keras toelak orang poenja permintaän, maski djoega itoe tjomblang soeda berbalik-balik aken minta itoe pernikaken didjadiken hingga kasoeda'annja Pwe Kioe Lo djadi apa boleh boeat toeroet kahendaknja Lauw Kong, maski djoega hal itoe ada melawan pada pengrasa'an hatinja.

Liwat bebrapa hari lamanja jaitoe sasoedanja menampik pada perminta'annja Pwe Kibe Lo, Lauw Kong telah prenta Thio Lak Sioe sebagi tjomblang pergi ka roemaiija famille Soen aken bitjaraken oeroesan nikanja Lauw Pok pada Soen Siotjia.

Sablonnja toetoerken apa jang Thio Lak Sioe bakal' bitjaraken itoe perkara pada famillie Soen, lebi doeloe baeklah kita tjari taoe asal-oesoelnja kaoem koelawarga itoe.

Soen Hoedjin jalah ada istrinja Soen Hoan.

Ini njonja jalah ada saorang famillie O u w ; sahg swami tiada beroentoeng, kerna sasoedanja ber­

oleh doea anak satoe lelaki dan satoe prampoean ia telah menoetöep mata, hingga sewates dari itoe waktoe itoe doea anak melaenken dapet

pimpi'n— '48

-nan dari iboenja. Anak jang paling besar jaitoe bernama Koei Nio, jalah ada atjinja Soen Giam, anak jang paling ketjil.

Soen Giam alias Giok Long jalah ada satoe djedjaka jang tjakap sekali, samentara ia poenja atji jang djoega ada satoe nona jang eilok, sedari masi ketjil telah dikasi bertoendangan pada Lauw Pok, jang sebagimana di atas ini ada di tjeritaken.

Selaennja tjakep, Giok L o n g a d a satoe djedjaka jang pinter dan berotak tadjem, hingga dalem il-moe soerat-menjoerat dan sair-menjair ia ada

pande sekali.

Pada satoe hari selagi ini kaoem koelawarga doedoek beromong-omong, djoestroe Thio Lak Sioe telah sampe di sitoe. Kamoedian, sasoe-danja silaken itoe tetamoe berdoedoek, Soen Khe-hoe ialoe menanjaken maksoed kadatengannja itoe.

„Akoe poenja dateng boekan laen oeroesan, hanja atas perentanja Lauw Seng Gi jaitoe jang minta ditetepken hari kawinnja ia poenja anak pada Hoedjin poenja Siotjia. Begimana dengen pikiran Hoedjin prihal ini perkara ?

„Ini perkara toch a d a dengen sapantesnja, h i n g ­ ga disaban waktoe akoe bisa loeloesken Lauwhoe poenja kahendak," saoet Soen Hoedjin. „Tjoema akoe harep Sianseng soeka bri taoe pada Lauw Hoe, akoe ini ada saorang djanda miskin. S a -ketjil-ketjilnja orang meng^winin, sedikitpoen

— 49 —

moesti pake onkost. Nah, begitoe kaoe bri laoe pada Lauw-hoe, tentoe djoega ia bisa mengarti."

„Oh, boeat itoe perkara inilah Hoedjin djangan koeatir;" saoet Thio Lak Sioe. „Akoe nanti bri taoe itoe semoea pada Lauw Kong."

Seabisnja berkata begitoe sang tjomblang la-loe berbangkit dari tempat doedoeknja. Kamoe-dian sasoedanja membri hormat satoe sama laen Thio Lak Sioe iantes berpamitan dan balik poe-lang ketemoeken pada Lauw Kong serta bri taoe permintaännja Soen Khehoe.

Lauw Kong djadi merasa girang sekali, la laloe prenta kaloearken barang-barang pesalin dan oewang, kamoedian prenta orang anterken itoe ka roemanja Soen Khehoe, serta tetepken hari ka-winnja Lauw Pok pada Koei Nio.

Djalannja hari ada tjepet sekali, dengen sabentaran sadja hari jang ditetepken telah ampir s a m -pe, hingga melaenken menoenggoe bebrapa hari sadja.

Maski djoega di itoe waktoe ia poenja anak, Koei Nio masi ada di dampingnja, tapi Soen Khe­

hoe saban hari menangis dan merasa berat aken berpisaän pada anaknja jang tertjinta, samentara s i nona poen tiada loepoet koetjoerken aer ma-tanja, maski ia taoe bakal djadi penganten dan bakal mempoenjaken temen.

Allah jang toelen 4.

— 50 —

Di sepandjang itoe tempo djanda Soen selaloe briken banjak nasehat pada Koei Nio jaitoe tjara begimana orang jang mendjadi istri poenja ka-wadjiban. Lebi djaoe, ia bri nasehat djoega tjara begimana satoe mantoe moesti berlakoe pada mertoeanja.

Sedeng di fihak prampoean ada begitoe roepa, maka baekiah kita balik meliat pada fihaknja Lauw Kong, jang itoe koetika, lantaran hari jang ditetepken soeda deket sekali sedeng repot me-ngatoer ini itoe aken goena merajaken pesta ka-winnja ia poenja anak.

Tetapi apa maoe, sedeng ini oeroesan tinggal djadinja sadja, mendadak Lauw Pok dapet sakit dan tiada bisa bangoen dari pembaringan, hingga ini perkara telah bikin Lauw Kong dan istrinja djadi iboek sekali.

Brapa Sinshe dan doekoen soeda dipanggil aken obatin pada Lauw Pok. Tapi itoe semoea tiada menoeioeng satoe apa, hingga Lauw Kong djadi bertamba koeatir.

Lauw Kong silaken istrinja dateng mengadep, pada siapa ia berkata: „Hiantje, dengen adanja ini halangan jang dateng dengen mendadak, ini perkawinan tentoe djoega tiada bisa dibikin s e -bagimana di itoe han jang soeda ditetepken.

Itoe sebab, toeruet ak j e poenja rasa baek hal ini k ta toenda doeloe dan toenggoe bila Lauw Pok

— 51

-soeda semboe baroe pili hari lagi aken djadikert ini nikaän. Begimana, apa kaoe rasa baek begitoe?"

„Ach, kaoe toch soeda taoe dan boekan teri-toeng anak-anak lagi!" Mfenjentak sang istri dengen roepa koerang senang. „Sakitnja kita poenja anak boekan dengen sawadjarnja, bila ini oeroesan nika didjadiken, akoe brani pastiken penjakitnja nanti mendjadi semboe."

— „Kaoe poenja alesan itoe memang betoel djoe-ga. Tapi lebi djaoe kaoe haroes pikir, sakitnja kita poenja anak ada lebi besar bahajanja dari pada kabaekannja, bila kita djadiken teroes ini nikaän, kamoedian kita poenja anak dapet hal­

hal jang tiada sedap, akoe rasa itoe semoea ka-soedaännja membikin orang poenja anak djadr telantar."

—„Dengen berlakoe begitoe, njatalah swamikoe perhatiken kaoentoengannja orang laen dan hen­

dak bikin roegi pada iihak sendiri. Menoeroet akoe poenja rasa, boeat ini oeroesan djangan dibikin oeroeng; biar kita poenja anak ada d i dalem sakit, ia poenja bakal istri moesti ada d i -sini, jaitoe toenggoe sampe ia djadi semboe dari sakitnja. Dengen tjara begini, semoea ada di dalem kita poenja kwasa,. Tapi bila toeroet kaoe poenja kahendak itoe, ini perkara kasoedaännja membikin roegi pada kita, jaitoe orang tiada d a ­ pet, doeit ilang."

—„Abis begimana kaoe hendak berboeat dalem ini oeroesan?"

— „Ini perkara, toeroet akoe poenja rasa, baek pesen poma-poma pada Thio Lak Sioe, aken djangan kasi taoe pada Soen Khehoe tentang kita

•poenja anak dapet sakit, hanja djadiken teroes ini nikaän d^n kirim orang boeat datang ambil pada anaknja famillie Soen. Djika itoe orang soeda ada disini, inilah ada oefoesan kita sendiri.

Tjoema ati-ati, ini perkara moesti dipegang resia dan djangan sampe kaoem koelawarga Soen da­

pet taoe."

Lauw Kong merasa setoedjoe sekali dengen omongan sang istri. Sigra ia silaken Thio Lak Sioe dateng mengadep dan toetoerken itoe p e r ­ kara satoe persatoe. Si tjomblang berdjandji nanti perhatikan itoe perkara.

Tetapi, sebagimana pribasa poen ada bilang:

„asep tiada boleh di toetoep," begitoe djoega ini perkara telah terdjadi pada Lauw Kong, maski ia sendiri pegang resia dengen rapet tentang hal sakitnja ia poenja> anak, tetapi laen orang soeda terangken ini perkara lantaran berhoeboeng d e ­ ngen perkara sakit hati.

Pembatja tentoe ingin taoe, siapatah orangnja jang soeda petjaken ini resia? Boeat dapet taoe hal ini baek kita moendoer sedikit dari ini tjerita.

Tiada djaoe dari roemanja Lauw Kong ada

- 53 —

tinggal saorang she Lie nama Eng. Ia ada dja-di kwasa goedang negri dja-di itoe kota, hingga orang namaken padanja Lie T o Koan. Pranginja Lie Eng ada dengki sekali dan soeka ambil taoe orang poenja oeroesan roema tangga. Laen dari itoe, ia soeka sekali plesir. la banjak kenal pen-doedoek di itoe kota teroetama pada Lauw Kong, dan sering-sering kadoea orang itoe doedoek beromong-omong di waktoe jang sempet.

Roepa-roepanja, lantaran ingin kasi liat ia poe­

nja kakajaän, Lie Eng minta pada Lauw Kong s o e -paja itoe roema jang Lauw Kong tinggaün didjoeal padanja, tapi Lauw Kong jang memang tiada niat djoeal ia poenja roema telah toelak itoe permin-taän dengen briken alesan jang pantas. Tetapi siapa taoe, Lie Eng jang dengki telah merasa koerang senang, dan sewates dari sitoe perso-batan kadoea orang itoe mendjadi poetoes.

Tentang apa jang terdjadi dalem oeroesan roema tangganja Lauw Kong teroetama tentang sakitnja Lauw Pok, Lie Eng telah dapet]^taoe de­

ngen terang. Boeat. mengoendjoek begimana dengki adanja ia poenja hati, dengen diam-diam ia pergi ka roemanja Soen Khe-hoe dan bri taoe hal apa telah kadjadian.

Soeda tentoe sadja ini perkara telah membikin sänget iboek pada Soen Khe-hoe. Sigra djoega

- 54

-i a s-ilaken -ia poenja boedak bernama Jang N-io pergi panggil pada Tiiio Lak Sioe.

Jang dipanggil sigra dateng mengadep, dan koetika Lauw Khe-hoe tanjakan hal itoe kaliatan T h l o Lak Sioe djadi kamekmek. la hendak bi­

lang teroes terang jang sabenernja telah kadjadlan tentang Lauw Pok, ia koeatir Lauw Kong djadi goesar kerna lebi siang ia soeda pesen aken toetoep rapet itoe resia. Seballknja, ia hendak berdjoesta ia dapet liat Soen Khe-hoe soeda ber­

sedia aken mengompes padanja, hingga bilang teroes terang atawa berdjoesta di hadepan itoe njonja djanda, Thio Lak Sioe merasa doea-doea serba sala.

Soen Khe-hoe liat si tjomblang masi berlakoe inoendoer madjoe dan kaliatan sebagi orang goe-goep, djadi semingkin melit menanjaken lebi djaoe itoe perkara, hinga Thio Lak Sioe diadi apa boleh boeat petjaken djoega itoe resia serta berkata;

„Sakit, inilah memang betoel, sebab dalem be-brapa hari jang laloe Lauw Pok telah bergadang dan kena hawa djahat. Menoeroet akoe poenja rasa, itoe penjakit tiada membawa bahaja apa-apa, dan dalem bebrapa hari sadja tentoe semboe kombali."

Hm ! njatalah kaoe soeda berdjoesta dalem ini perkara!" berseroe Soen Khe-hoe. „Akoe taoe Lauw Kongtjoe dapet sakit berat dan berbahaja

bagi djiwanja; tapi itaoe selingkoeken itoe dan brani berdjoesta penjakitnja tiada berbahaja.

Kaoe taoe, akoe poenja Siotjia akoe sanget tjinta sebagi djoega moestika, hingga kaloe ada terdjadi hai apa-apa jang tiada enak, akoe nanti ambil djiwamoe sebagi gantinja ! "

Thio Lak Sioe tiada menjaoet, hingga Soen Khe-hoe teroesken bitjaranja: „Sekarang, baek kaoe poelang kasi taoe pada Lauw Koaiang, bila Lauw Kongtjoe poenja sakit ada berbahaja, lebi baek toenggoe sadja sampe penjakitnja djadi semboeh dan baroe pili hari lagi boeat nikaken padanja; lagi poen akoe poenja Siotjia oesianja misi moeda, hingga belon mendjadi kasep boeat ini oeroesan nika. Nah, sekarang kaoe balik bri taoe pada Lauw-hoe dan kamoedian bagi kabar poela padakoe."

Mendenger begitoe Thio Lak Sioe lantes ber-bangkit dan hendak berdjalan kaloear, tapi baroe sadja ia hendak melangka kaloear dari pintoe, Soen Khe-hoe panggil poela padanja, dengen berkata: „Akoe taoe, sasampenja di roema Lauw Kong tentoe kaoe bakal toetoerken perkara jang boekan sabenernja, maka itoe, akoe silaken kaoe adjak pada Jang Nio dan biar ia tjari taoe lebi djaoe.

Dengen Degini ini oeroesan baroe terang betoel."

Koetika denger Soen Khe-hoe hendak prenta J a n g Nio toeroet pergi ka roemanja Lauw Kong

56

-san^ tjomblang djadi bingoeng sekali, hingga dengen sänget goegoep ia berkata: „Ach, masa­

lah akoe brani bikin gagal hoedjin poenja oeroesan, akoe rasa, tiada perloe moesti ada orang äari sini, toch akoe sendiri nanti membri ketrangan

jang ijoekoep betoel pada hoedjin.

„Tida, tida! Moesti ada orang tjari taoe in»

perkara! saoet Soen K h e-hoe dengen aseran, serta prenta pada Jang Nio toeroet pada Thio Lak Sioe pergi ka roemanja Lauw Kong boeat tjari taoe leb! djaoe tentang halnja Lauw Pok.

Jang Nio toeroet itoe prenta hingga Thio Lak Sioe tiada bisa membanta lebi djaoe. Kamoedian bersama itoe orang prempoean si tjomblang me-noedjoe ka roemhja Lauw Kong.

Tatkala ini doea orang sampe di roema jang hendak dipegiken, djoestroe koetika itoe Lauw Kong kebetoelan hendak berdjalan kaloear. Meliat begitoe, Thio Lak Sioe lantes berkata pada Jang Nio: „Niotjoe, tjoba kaoe toenggoe sabentar disini, akoe nanti ketemoeken lebi doeloe Lauw

Khoalang."

Sambil berkata begitoe si tjomblang berdjalan lebi tjepet dan satelah ia berdjoempa pada Lauw Kong ia laloe tarik tangannja itoe toean dan tomtoen padanja sampe disatoe podjok, di mana dengen perkataan aloes ia toetoerken tentang terpetjanja itoe resia. Lebi djaoe, ia bri taoe

— 57 —

djoega Soen Khe-hoe telah kirim Jang Nio aken serepin lebi djaoe itoe perkara.

Setelah dapet taoe Soen Khe-hoe ada kirim orang ka roemanja, Lauw Kong telah djadi 1 e r -kedjoet sekali, hingga dengen kaget ia berkata ;

„Ai.... ' ai kenapa kaoe adjak ia dateng kemari ? "

„Menjega toch akoe sampe, tapi begimana akoe bisa tahan kaloe ia inaoe ikoei dateng kemari ? "

saoet Thio Lak Sioe jang membenerken dirinja sendiri.

„Haja, abis begimâna sekarang kita moesti ber-boeat?" menanja poela Lauw Kong dengen roepa sänget koeatir. „Tjoba kaoe bilang, perkata'an apa akoe moesti omong padanja ? "

Sabelonnja abis oetjapken perkata'annja, itoe waktoe kaliatan Jang Nio soeda dateng mengham-pirken padanja, hingga dengen tersipoe-sipoe Thio Lak Sioe lantes berkata: „Niotjoe, kaoe kenal pada ini Lope, ijalah ada Lauw Kong sendiri?"

Mendenger begitoe Jang Nio membri hormat dengen oetjap sedikit perkata'an jang mana poen dibales oleh toean roema dengen menoeroetatoeran, dan silaken itoe njonja masoek ka dalem kamar peranti trima tetamoe. Kamoedian Lauw Kong berkata pada tjomblangnja : „Thio Sianseng, harep kaoe soeka doedoek sabentaran disini temenin , p a d a ini njonja, akoe nanti silaken iboenja Lauw

Pok dateng kemari ! "

Sa'abisnja berkata begitoe, Lauw Kong laloe berdjalan masoek, sedeng Thio Lak Sioe dan jang Nio doedoek menoenggoe di kamar terse-boet.

Dengen tindakan jang pesat Lauw Kong ber­

djalan ka roewangan dalem dan setelah bertemoe pada istrinja ia berkata ; „Kaoe taoe, Hiantje, bahoea boen Khe Hoe ada kirim Jang Nio tjàri taoe hal sakitnja kita poenja anak, hingga, akoe belon ada pikiran jang tetep tjara begimana

«loesti djawab atas sasoeatoe pertanja'annja. Tapi 'toeroet akoe poenja rasa, apatah hal ini baek kita bilang sadja dengen sabener-benernja, dan oeroengken doeloe ini nika'an selagi kita poenja

^nak belon semboe. Begimanatah dengen kaoe poenja pikiran ? "

„Ach, lagi-lagi akoe moesti bilang kaoe ini ada g e l o sekali, soeamikoe," saoet si istri, „la toch soeda trima kita poenja oewang pesalin, hingga boeat ini waktoe adalah itoe orang soeda men-djadi kita poenja orang sadalem roema. Dengen begitoe apatah jang kaoe hendak robah l a g i ? "

Sasoedanja berkata begitoe Qiam Si la­

loe panggil pada Koei Nio dan prenta ini anak sediaken barang makanan di satoe kamar jang bresi aken soegoeken pada tetamoenja.

loe panggil pada Koei Nio dan prenta ini anak sediaken barang makanan di satoe kamar jang bresi aken soegoeken pada tetamoenja.

In document PWE SOEN LAN. (pagina 47-94)

GERELATEERDE DOCUMENTEN