• No results found

U bent bijna klaar met de tweede vragenlijst Als laatste vraag ik u nog het volgende te doen:

De laatse vragenlijst zult u over twee weken ontvangen. Vandaag hebt u het verhaal van de Barmhartige Samaritaan gelezen. Probeer a.u.b. om de goede Samaritaan in de komende twee weken als rolmodel te nemen:

1. te proberen om uw waarneming aan te scherpen voor mensen om u heen die uw hulp of onvoorwaardelijke liefde nodig hebben. en

2. probeer om minstens een keer gedurende deze twee weken net zo te gedragen als de Barmhartige Samaritaan.

Aanmerking: het gaat hierbij niet noodzakelijk om exact dezelfde situatie als bij de Barmhartige Samaritaan. Elke situatie waarin u iemand heeft kunnen helpen of uw onvoorwaardelijke liefde heeft kunnen tonen, telt.

U heeft de vragenlijst succesvol ingevuld, dank u wel.

Het laatste gedeelte van de vragenlijst wordt over twee weken per e-mail naar u gestuurd. Ik wil u vragen om in de tussentijd het volgende te doen:

Vandaag hebt u het verhaal van de Goede Samaritaan gelezen. Probeer a.u.b. om de goede Samaritaan in de komende twee weken als rolmodel te nemen: probeer om minstens een keer net zo te gedragen als de goede Samaritaan: probeer om u waarneming aan te scherpen voor mensen om u heen die uw hulp of onvoorwaardelijke liefde nodig hebben.

Met de laatste vragenlijst zal ik u vragen hoe u deze opdracht hebt ervaren.

Na het invullen van alle drie vragenlijsten maakt u kans op het winnen van één van de 10 VVV vouchers t.w.v. 10 Euro.

Met vriendelijke groet,

Ruth Gonschorrek

Appendix I – Debriefing

>>> For English see below >>>

Beste participant, Bedankt voor uw deelname aan het onderzoek. Voorafgaand aan het onderzoek werd aangegeven dat het onderzoek gericht was op de invloed van geloof op het wereldbeeld. Nu, na afloop van het onderzoek is het mogelijk om dit uitgebreid toe te lichten: de bedoeling van dit onderzoek is om te bekijken wat de invloed van geloof is op morele standaarden. In het bijzonder richt het onderzoek zich op de samenhang tussen religie en stigma. Hieronder vind u een korte uitleg over de achtergrond van het onderzoek:

Stigmatisering is het buitensluiten of slecht behandelen van mensen, die afwijken van de norm. Wanneer mensen afwijken van de normen van een groep en dit door de groep als negatief ervaren wordt, worden deze mensen dus vaak gestigmatiseerd. Voorbeelden zijn stigma’s tegenover zieken, armen, homoseksuelen, vrouwen etc. Eerder onderzoek toont aan, dat er een verband is tussen religie en stigma. Volgens dat onderzoek tonen religieuze mensen meer stigma nat niet-religieuze mensen. Maar ander onderzoek toont ook aan dat er een verband is tussen religie en prosoicaal gedrag. Volgens dat onderzoek zijn religieuze mensen behulpzamer en vrijgeviger dan niet-religieuze mensen. Deze bevindingen lijken elkaar tegen te spreken. Hoe kan religie gelijker tijd gerelateerd zijn aan prosociaal gedrag en aan stigmatisering? In het huidige onderzoek werd daarom onderzocht in welk geval religie samenhangt met meer of minder stigma. De verwachting was dat religieuze mensen minder stigmatiseren wanneer ze zich bewust zijn van prosociale aspecten van hun geloof. Om deze reden hebben de helft van de participanten de opdracht gekregen, zich met twee Bijbelverhalen bezig te houden (de boodschap van de Bijbelverhalen aan een vriend uit te leggen) die prosociale symbolen bevatten. Dit waren de Bijbelteksten ‘Wees barmhartig’ (Lucas, 6:36) en ‘De barmhartige Samaritaan’ (Lucas, 10:25). De andere helft van de participanten heeft zich beziggehouden met een ander Bijbelverhaal. De verwachting was dat de participanten die zich bezighielden met de prosociale symbolen weinig stigma zullen tonen omdat ze zich bewust zijn van hun prosociale waardes. Dankzij dit onderzoek zal het mogelijk zijn om meer duidelijkheid te verschaffen over stigma en hoe stigma tegengewerkt kan worden. Stigma is namelijk niet alleen onprettig voor het individu dat gestigmatiseerd wordt, het kan ook schadelijk zijn voor de groep mensen die stigmatiseren. Een goed voorbeeld hiervoor is stigma tegenover mensen met ziektes, zoals HIV: wanneer mensen met HIV bang zijn dat ze gestigmatiseerd worden, zullen ze geneigd zijn om hun positieve diagnose geheim te houden. Wanneer een positieve HIV status geheim gehouden wordt, kan dit echter leiden tot meer HIV infecties omdat geen voorzicht genomen wordt tijdens de alledaagse omgang met elkaar. Ik wil graag benadrukken dat participanten zich niet persoonlijk aangesproken moeten voelen met dit voorbeeld. In dit onderzoek wordt niet aangenomen dat sommige individuele participanten meer stigmatiseren dan anderen. Alle resultaten van het onderzoek gelden voor de gehele groep van

participanten en niet voor individuele participanten. Het oogmerk van de studie ligt op de vraag of het mogelijk is om stigma te reduceren door prosociale aspecten van religie bewust te maken. Ik wil hier graag een persoonlijke notitie aan toevoegen: sinds ik bij de Lifeword Christian Center kom, hebben alle leden van de community heel goed aan mij laten zien, hoe prosociaal iedereen ingesteld is. Ik heb vele warme, meedenkende, hartelijke, eerlijke en toegewijde mensen leren kennen die heel veel hebben geholpen, zonder er iets voor terug te verwachten. Ik ben onder de indruk van deze instelling en ik weet dat het geloof in God is, dat het voor u mogelijk maakt om zo te zijn en zo te gedragen. Ik wil iedereen van harte bedanken! Mocht u geïnteresseerd zijn in de uitkomsten van het onderzoek dan kunt u graag een mail sturen naar: lifewordonderzoek@gmail.com

Met vriendelijke groet, Ruth Gonschorrek

Masterstudent Sociale Psychologie Universiteit van Amsterdam

>>> English Version >>>

Dear participant, Thank you very much for taking part in this research. Before you started with the questionnaires, you got the information that this research focuses on the influence that religion has on worldviews. Today, after the research is completed, it is possible to give you some more in-depth information about the research. The aim of this research was to investigate on the influence of religion on moral standards. In particular, the research focused on the link between religion and stigma. In this letter you can find a short summary about the background of the study: Stigmatizing takes place whenever a group of people excludes or mistreats people who differ from the group norm in a way that is seen as negative. Whenever people differ from the norm of a group, and this is seen as a negative differentiation, these people are likely to be stigmatized. Examples of stigma’s which exist all over the world are stigma against sick people, poor people, homosexuals, women etc. Earlier research found a link between religiousness and stigma. In that research, religious people tended to stigmatize more than nonreligious people. But other research found a link between religiousness and prosocial behavior. In that research, religious people tended to be more helpful and generous than nonreligious people. These two findings seem to be contrary to each other. How can religion be linked to prosocial behavior and to stigma at the same time? The current research investigated on occasions in which religiousness is linked to less or more stigma. The expectation was that religious people show less stigma when they are conscious of prosocial aspects of their belief. For this reason, one half of the participants got a task that had to do with the two Bible texts ‘Be merciful’ (Luke, 6:36) and ‘The good Samaritan’ (Luke, 10:25). These two Bible texts contain symbols of prosocial behavior. This was to make the participants conscious of their prosocial aspects of their belief. The other half of the participants got a task with another Bible text, which didn’t specifically contain prosocial symbols. It

was expected, that the participants who were made conscious of prosocial aspects of their belief would show less stigma than the participants who were not made conscious. Stigma was measured by the questionnaires. This research might be helpful in finding ways to reduce stigma. After all, stigma is not only harmful for the individual that is stigmatized; it might be also harmful to the group that is stigmatizing. A good example is stigma against HIV: if people with HIV are afraid of being stigmatized, they will tend to withhold their positive status from their beloved ones. But if this information is withheld, it might cause more infections, because no extra care is taken when healthy and sick individuals interact. I want to emphasize that no participant should feel personally addressed by this example, nor by this research. For this research, it was not expected that some individuals would stigmatize more than others. The main focus of this research lies on the question if it is possible to reduce stigma by making prosocial aspects of the Bible conscious. I want to add the personal note that every one of the community of Lifeword Christian Center did a great job in showing me how prosocial the community is. I met many warm, thoughtful, honest, caring, committed people who helped me a lot without expecting anything in return. I am impressed by this attitude and I know you can be and act like this because of your faith in God. I want to thank all of you very much! If you are interested in the results of the research you can send an e-mail to: lifewordonderzoek@gmail.com. Kind regards,

Ruth Gonschorrek