• No results found

Banken en bedrijven Baudouin Michiels

In document Oorlogserfgoed (pagina 172-176)

Belgacom Art is een jonge stichting, die nog maar zijn vijftiende ver- jaardag viert. Het voorgestelde aanbod is dus verre van volledig en de komende jaren zullen nog heel wat belangrijke en interessante kunste- naars de collectie aanvullen.

I N T EG R AT I E VA N K U N ST O P D E W E R KV LO E R

Belgacom Art wenst het personeel goed te informeren over de werken die in het bedrijf te zien zijn. Over elke kunstenaar publiceren we op intranet een informatiefiche, met een aantal biografische gegevens en een korte uitleg over de aangekochte werken. Er worden ook conferen- ties en geleide bezoeken georganiseerd, waarbij de deelnemers meer over hedendaagse kunst te weten kunnen komen. In de zomer organise- ren wij voor de kinderen van het personeel ook speciale geleide bezoe- ken met een workshop achteraf. Last but not least laten wij regelmatig een selectie van werken zien op de screensavers. Op die manier kunnen de medewerkers kennis maken met alle tentoongestelde werken.

Er waren natuurlijk nog andere redenen om kunst in onze vennoot- schap te integreren. Het is duidelijk dat elk initiatief op een culturele achtergrond moet berusten. Dit geldt voor onze familie, voor een ge- meenschap, voor een land en dus ook voor een bedrijf. Wat ook duide- lijk is, is het feit dat de aanwezigheid van hedendaagse kunst verschil- lende positieve connotaties geeft aan ons imago. Ik denk in het bijzonder aan creativiteit, kosmopolitisme, moderniteit, openheid, enzovoort. We mogen dus zeggen dat onze hoofdbedoeling erin bestaat Belgacom bij te staan in het bereiken van haar eigen objectieven.

Belgacom Art is een afzonderlijke vzw, totaal onafhankelijk van Belga- com. Een vennootschap zoals Belgacom zou kunnen overgenomen wor- den door een buitenlandse firma. Voor mij is het een belangrijk doel dat de collectie in België kan blijven. Wij hebben een raad van bestuur, voornamelijk samengesteld uit topmanagers van Belgacom, om zeker te zijn dat zij van zeer dichtbij betrokken worden bij onze initiatieven. Deze raad keurt de strategieën en de budgetten goed en controleert de algemene werking van Belgacom Art, waarvan de rekening door een extern auditbedrijf geauditeerd wordt. Theo Dilissen en Didier

Bellens, respectievelijk voorzitter en CEO van Belgacom, maken deel uit van onze raad.

K U N ST P R O F E S S I O N A L S A L S A A N KO O P C O M I T É

Een belangrijke reden van ons succes is het feit dat wij een aankoop- comité hebben samengesteld uit kunstprofessionals die perfect en con- stant op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen binnen de heden- daagse kunst. Het aankoopcomité is samengesteld uit Laurent Busine, Jef Cornelis, Moritz Küng en Eva Wittocx.

Om concreet te zijn, passen wij een zeer eenvoudige regel toe: indien ten minste drie van de vier leden van het aankoopcomité vinden dat een kunstwerk belangrijk en van hoge kwaliteit is en dit tegen een aan- vaardbare prijs, dan wordt het aangekocht. Indien er minder dan drie positief zijn, wordt de aankoop geweigerd. Het aankoopcomité ver- gadert vier keer per jaar.

Vandaag is Belgacom Art onder andere in het bezit van werken van de volgende kunstenaars: Pierre Alechinsky, Carl André, Nobuyoshi Araki, John Baldessari, Robert Barry, Bernd en Hilla Becher, Alighiero Boëtti, Christian Boltanski, Dirk Braeckman, Marcel Broodthaers, Angela Bulloch, Daniel Buren, Victor Burgin, Jean-Marc Bustamante, Alan Charlton, Francesco Clemente, Tony Cragg, Jan De Cock, Wim Delvoye, Rineke Dijkstra, Peter Downsbrough, Fischli en Weiss, Dan Flavin, Günther Förg, Michel François, Jef Geys, Dan Graham, Paul Graham, Rodney Graham, Jenny Holzer, Candida Höfer, Axel Hütte, Ann Veronica Janssens, Donald Judd, On Kawara, Imi Knoebel, Rosemary Laing, Sol Lewitt, Roy Lichtenstein, Richard Long, Robert Longo, Robert Mapplethorpe, Richard Misrach, Hans Op de Beeck, Gabriel Orozco, Giulio Paolini, Giuseppe Penone, Michelangelo Pistoletto, Sigmar Polke, Thomas Ruff, Andres Serrano, Beat Streuli, Thomas Struth, Hiroshi Sugimoto, Niele Toroni, Marijke Van

Warmerdam, Jan Vercruysse, Jeff Wall, Andy Warhol, Lawrence Weiner, James Welling, Franz West, Chen Zhen, Heimo Zobernig.

Van elk van deze kunstenaars hebben we minimum twee, drie of vier werken, om een kunstenaar te kunnen tonen in al zijn eigenheden.

At the Museum of London we think a lot about collecting as we hold a lot of objects — nearly 2 million (6 million if you include archaeological sherds). Our collections are our great asset, but they also, of course, raise many issues and problems, both theoretical and practical: hence the need for policies and strategies. Earlier this year we gave a lot of thought to our collections, as part of the exercise to revise the Museum’s collecting policy, which happens every six years. The collecting policy is an important document for us: it is signed off by our Board of Gover- nors and shapes the way we develop our collections both through acqui- sitions and disposals. Revising the policy generates a lot of thoughts about what we are collecting and why.

This talk is in two parts. Firstly I’ll describe the policy framework we work with at the Museum of London. And secondly, I’ll discuss some of the issues that we think about in relation to collecting. In doing both these things, I hope I will not give the impression that this is the ideal way of doing things. It’s very much a pragmatic response to the partic- ular nature of our Museum and our circumstances. At the moment it works for us in London.

To introduce the Museum of London first: we are first and foremost a city museum. We are regional in the sense that London is such a large metropolis that it forms a region all of its own. Within that region there are hundreds of smaller museums, run by a variety of bodies, from local borough councils, universities or specialist bodies. There are also a number of national museums in London whose money comes directly VERSLAG LEZING 28 OKTOBER 2011

Stads- en regiomusea

In document Oorlogserfgoed (pagina 172-176)