• No results found

BA TAVIA - TELEFOON 564

In document ova le (pagina 25-45)

PINTOE BESAR

BA TAVIA - TELEFOON 564

."Tapi, tapi, maski sekarang akoe moesti menanggoeng seng-sara hati jang boekan enteng, biarlah akoe tanggoeng itoe sen-dirian. Akoe nanti oempetken itoe sampe kaoe berdoea tida mendapet taoe. Baek dengen perkata'an atawa dengen pengliatan kaoe berdoca tida nantl dapel liat dan tida nanti sangka jang akoe ada menjintaken Kim-han."

"Sekarang apa maoe dikata, biarlah akoe pikoel ini

kasoe-, I

sahan dan kadoekahan dengen tida ada saorang jang nanti dapel taoe. Djikaloe akoe tida bisa tahan ltoe, akoe nanti beladjar boeat tahanken sabrapa boleh dan sabrapa blsa."

- -- -- - - - - ,

TOKO

&

DRUKKERIJ

LIE TE LONG

PINTOE BESAR

BATAVIA - TELEFOON 564.

DJ LAEN PESTA. 43

IV

Di laen pesta.

Liwat satoe boelan sadari njonja Liang-boenbikinitoepesta dansa, orang sampe pada awalnja Tjapdjigwe.

Hoe waktoe firma Kim Beng Tjan di Semarang ada kirim soerat ada firma Kim Beng Tjan di Betawi, dalem mana ada diseboet minta satoe boekhouder boeat di Djawa Tenga, aken bantoe pakerdja'annja hoofdboekhouder jang sekarang ini ada dalem sakitan dan tida bisa oeroes kcrdja'annja dengen bctoel,

Socrat itoe djato pada Oei Tek-lin, jang sasoeda preksa lantas titahken Tjoe Kim-han pergi ka Semarang aken bantoe pakerdja'annja itoe hoofdboekhoudcr jang lagi sakit, dan prenta itoe tcntoe sadja ia moesti toeroet dengen tida boleh dipoengkir.

Sasoeda beresken ia poenja barang-baraugia pcrgi ka Kebon Djerock boeat membri taoe pada ia poenja le dan iethio, kamoe-dian ambil slamat tinggal pada ia poenja misanan dan kekasih jang tertjinta. Bagimana doekanja ia poenja hati itoelah tida ada orang jang taoe, sebab ia moesti berpisa djaoe dari itoe misanan jang tertjinta.

"Sampe kapan akoe batik kombali, itoelah.akoe tida taoe,"

kata ia pada Lee-tji, koetika nona itoe membri slamat djalan: "tapi akoe kapingin bisa lekas batik. Kaloe boleh memang akoe tida maoe pergi, tapi sebab thauwke jang prenta, manatah akoe boleh membanta, maski djoega hatikoe merasa berat boeat berpisa pada-moe, Lee-tjikoe jang tertjinta.U

Sah bisnja kata begitoe ia berlaloe dengen mengoetjoer aer. mata.

Koetika Kim-han brangkat ka Sernarang, djoestroe Tek-lin lagi bikin tempat pesta besar di Tanah-abang,jaitoe sabagimana boelan jang laloe Lee-tji ada omongin hal itoe pada ia poenja misanan. Tempat pesta itoe dibikin dengen ongkos besar, belon ada orang Tionghoa jang bikin satoe tempat pesta samatjem itoe.

Orang jang tida taoe tentoe kira lantaran Oei Tek-lin ada terlaloe rojal, maka soeda adaken itoe tempat pesta jang begitoe netjis. Tapi sabenernja adalah boeat membanggaken pada njonja Liang-boen dan gadisnja jang ia.soeda lamar, dan sebab taoe

jang itoe familie ada soeka dengen plesiran satjara Europa, dan ia poen memeng ada soeka sama itoe, djadi soeda kaloearken oewangnja sakalian jang, salaen boeat oendjoek karojalan, ia harep namanja nanti terpoedji dan bisa menarik hatinja orang-orang jang soeka den en kaplesiran.

Tapi tentang halnja Kim-han ada tjintaken Lee-tji, itoelah tida dapet dikatahoei oleh Oei Tek-lin,

Sasoedanja selese orang kerdjaken itoe tempat pesta,Tek-lin lantas beli barang-barang jang perloe boeat itoe, kamoedian blkiu tjatetan dari nama-naman]a orang jang bakal dioendang.

Antara orang-orang jang bakal dioendang, salaennj a orang-orang Europa, ada tertjatet djoega namanja familic Gan.

Tapi itoe pesta belon tentoe harinja, maski soeda ditetepkcn pada boelan Tjhiagwe.

Sigra djoega boelan Tjapdjigwe sampe pada achlrnja dan orang-orang Tionghoa merajahken hari taon baroedengen goem-blra.

Orang-orang jang ada poenja familie lebi toea lantas tjari familienja itoe boeat membri slamat taon baroe, sedeng sobat ande dan kenalan pergi tjari sobatnja boeat membri slamat pan-djang oemoer. Djikaloe jang tinggal di ternpat djaoe dan soesa boeat dikatemoeken, mengirim sadja kaartjis pembrian slarnat.

Begitoelah soeda terdjadi pada Tjoe Kim-han, lantaran ia ada di Semarang, pada Liang-boen ia tjoema kirim sadja kaartjis sama saroepa barang boeat katjintaannja.

ltoe hari, pagian dari taon baroe, salaennja banjak kaartjis jang dikirim dari mana-mana ternpat, boedjangnja Liang-boen trima djoega satoe pakket dari post jang terkirim dari Semarang, apa isinja iloelah belon kataoean, dan sebab madjikannja masi ada di dalem, pakket itoe ia taro sadja di medja bersama kaartjis-kaartjis pembrian slamat.

Koeiika itoe Tiauw-go kaloear doeloean, hatinja nona ini sabagimana kita taoe, ada tertindi dengen kadoekahan. Sadari toe mal eman pesta dansa ia dapet banjak soesa hati, sasoedanja meliat misanannja jang ia tjintaken, ada tjinta pada ia poenja

soedara.

Dan maski hatinja ada seperti digandoelin batoetimbangan, toch ia tida njataken. la tanggoeng sendiri itoe kasengsaraan

44 DI LAEN PESTA. DJ LAEN PESTA. 45

sampe tida ada saorang [ang dapet taoe. Djoega tida sekali ia merasa nglrl atawa bentji pada Hoe entji jang ditjintaken atawa membentji pada itoe misananjang rnenjlntaken soedaran]a, Tapi boeat kata djangandipikirin,itoelah tida bisa, sab malem ia inget dan seselken peroentoengan sendiri jang tida beroentoeng.

Sadari misananitoepergikaSernaranghatinjadjadi semingkin katarik dan inget-inget sadja, bebrapa kali ia harep bisa dapet kabar atawa ~eliat so~ratnja, tapl toch pertjoema sadja.

Sabetoelnja toch tida perloe mendapet Kirn-hanpoenja kabar, boekan? sebab djedjaka itoe boekan menjinta padanja, hanja pada soedaranja. Tapi toch ia harep.djoega begitoe, maski da-lem itoe soerat tida diseboet hal pertjintaan, ia kapingin bisa mellat itoe misanan poenja teekenan nama, jang brangkall diar.ggep sabagi katemoe pada orangnja.

Demikianlah pada itoe pagi dari harian Tjhiagwe Tjeit, sa-soedanja berpake-pake ia kaloear dan waktoe meliat di medja banjak soerat-soerat, ia lantas menghampirken boeat Iiat, apa itoc misanan ada kirim djoega kaartjis padanja atawa tida.

Tapi sabelonnja ia preksa itoe kaartjis-kaartjis jang bertoem-pock, matanja ada katarik dengen satoe deos kctjil, dan toelisan dari Hoe pakket ia lantas kcnalken ada toellsannja ia poenja mi-sanan, Tjoe Kim-h n.

Hatinja djadi merasa amat doeka, aer matauia djadi berketcl, koetika meliat jang Hoc ada dialamatken boeat soedaranja,

"Boekan boeat akoe," kata ia dcngen socara jang tida ka-dengeran.

Kamoedlan la preksa envelop-envelop dari Hoc kaartjis, jang sabegitoc banjak tjoema satoe jang dialamatken padanja, jaitoe dari nona Emma van Bruin.

"Tjoema Emma sendiri jang inget kirim ia poenja pembrian slamat," kata ia sernbarl angkat-angkat itoe doos pakket jang Kirn-han kirim boeat Lee-t]l: "apatah ini begini enteng 7"

"Kim-han tjoemaingetsadja pada entjikoc, tapi loepaken sama sekali padakoe. Pada Lee-t]i bockan sadja ia ada kirim kaartiis.

tapi ada kirim djoega itoe pakket, jang akoe tida taoe apa isinja."

Sembari berkata hatinja seperti rasa ditrls-iris, dan soepaja tida menerbitkcn laen pcngrasaan, ia lautas masoek kombali.

Dan baroe sadja nona itoe masoek, Lee-tji kalocar dan koe-,

I

tika meliat itoe doos, la djadi amat girang, kerna itoe datengnja dari ia poenja katjintaan jang sekarang ada di tempat djaoe.

"Oh, apatah ini?" kata ia sembari teliktikin doos itoe : .ten-toe ada soeratn]a."

Hoe semoea kaartjis ia tida preksa lagi, kerna pikir itoe tentoe ada dari sobat-sobatnja ia pOe!lja ajah. Dengen hati gl-,rang ia ambil Hoe pakket dan bawa ka kamar sendiri, soepaja

bisa dibatja dengen senang dan tida ada orang jang Iiat.

Tapi sabelonnjamasock di kamar scndiri ia pergi ka kamarade-nja lebi doeloe, dan koetika itoe Tiauw-go betoelbaroe abis soesoet ia poenja aer rnata, ~lingga ia tida taoe kaloe adenja baroe abis

menangis. . .

..Tiauw-go, Tiauw-go, kace lagi bikin apa? Mari sini, mari slni," kata ia dengen soeara girang sembari bcrdjalan masoek:

"hajoc mari ka karnarkoe."

"Maoe apa?" tapi si ade sembari menengok dan liat tangan-nja itoe entji ada mamegang doos.

la kenalin [ang itoe ada doos pakket. Tapi in poera-poera tida taoe dan berkata poela :

"Apa itoe, Lec-tji?"

"Pakket. f-1ajoe ka kamarkoe, kita boeka ini dan Iiat apa isinja."

..Pakket apa?"

"Dari Kim-han, taoe apa ini dalemnja, mari kita boeka."

Ade itoe mengikoet dan sasampenja di kamarnja Lee-tji, doea soedara ini lantas berdoedoek, sedeng Lee-tji kaloearken satoe piso lepit dan potong talinja itoe doos dengen pelahan.

Tiauw-go mengawasi dengen hati bergontjang.

Doos itoe lantas terboeka, dalemnja ada poela satoe doos boender dan ketjil, jang matjemnja seperti doos obat. Koetika itoe diboeka, Lee-tji kalocarken treakan girang dan kamoedian angsoerken itoe barang boeat soedaranja liat.

"Oh, bagoes sekall, Tiauw-go. Kaoe liat, ini ada satoe tjintjin jang bagoesdan indah,satoe permatajang mahal harganja."

Tiauw-go sarnboeti, ia tida bisa pegang itoe barang, kerna hatinia rasa tertindi. Tapi ia paksaken djoega boeat meliat, dan , tjintjin Hoe sasoenggoenja ada bagoes sekali boeatann]a, njata soeda di'iket oleh toekan; jang pande.

46 Dl LAEN PESTA. Dl LAEN PESTA. 47

"Soenggoe indah sekali, Lee-tji," kata ia dengen soeara pelahan dan terpaksa: "akoe belon taoe Iiat iketan jang begini aloes, sabagimana ini tjintjin jang sekarang akoe ada Hat."

"Ja, akoe djocga maoe bilang begitoe," kata Lee-tji sembari mesem, dan waktoe Tiauw-go serahkenitoe tjintjin, ia samboeti dan kamoedian kasiken satoe portret ketjil sembari berkata:

" ."Kaoe liat ini portret, tidakah ada sama betoel dengen roe

-panja ?"

Tiauw-go tida menjaoet, ia pocnja leher rasa tertjekek, hatinja

.amat terharoe. Djikaloe tida takoet kentara di matanja itoe

soe-dara, itoe waktoe djoega tentoc ia soeda menangis, tapi ia tahan saboleh-boleh aer matanja jang maoe toeroen.

Gambar itoe adalah portretnja Kim-han jang dibikin salagi doedoek mamegang boekoe, matanja [ang bagoes ada mengawasi pada Tlauw-go, bibirnja bersenjoem-senjoem, hingga membikin itoe nona rasaken hatinja rontok sama sekali.

"Bagimanatah kaoe poenja pengliatan dengen Hoe portret, soedarakoe?" begitoe Lee-tji oelangken pertanjaannja jang tadi :

"tidakah ada sama betoel?"

"Ja," saoet itoe ade jang tida bisa menjaoet lebi.

"la ada baek sekali, kasian sekarang ia ada di tempat djaoe, dimana ada soesa boeat akoe dapet katernoe. Belon taoe kapan ia poelang, tapi akoe kira ia tida poelang begitoe tjepet, maka ia kirimin ini gambar boeat akoe."

Sang ade tinggal berjiiam, lee-tji teroesken ia poenja per-kataan lebi djaoe:

""Akoe taoe ini tjintjin jang bagoes tentoe la beli dengen

harga mahal, jang lebi dari ia poenja kamampoean. Ini persenan soenggoe ada moelia sekali bagikoe dan akoe hargaken lebi dari jang laen-laen. Tjoema, tjoema, akoe koeatir kaloe iboe dapet Hat ini barang tentoe Ia maoe taoe dari mana akoe dapet, dan djika ia taoe datengnja dari Kim-han, pasti in boleh mendjad;

mara."

"Tapi kaoe djangan kasi taoe pada iboe, ja, Tiauw-go?"

begitoe ia toetoep bitjaranja sembari mamesen.

Tiauw-go memanggoet.

Kamoedian Lee-tji ambil itoegambar jang masi adadi tangan-nja ia poenja ade, dan tangan itoe dirasaken dingin seperti ijs

Sampe di itoe waktoe Tiauw-go masi berdiam sadja dan liat itoe portret dimasoeki dalem latji media rias, dimana ada banjak barang-barang berharga.

Begitoe djoega itoe tjintjin, sasoedanjadipandang beroelang-oelang ia masoeki kombali ka dalem doos boender, kamoedian taro itoe dalem latji bersama-sama gambarnja Kirn-han.

.Kenapa itoe tjintjin djoega kaoe simpen, Lee-tji? Boe kan-tah itoe ia persen padamoe boeat dipake?"

"Apa? Pake? - Ah, kaloe begitoe njatalah kaoe tida bisa pikir bagimana djadinja, kaloe akoe moesti pake initjintjin, Me mang tida sala katamoe, jang barang ini ia kasiken boeat akoe pake. Tapi akoe tida boleh pake ltoe, kaloe tida maoe dapet iboe poenja goesar. Boekantah kaoe taoe jang iboe poenja mata ada tadjem sekali dan ia tentoe dapet Hat kaloe akoe pake ini perhiasan. Djikaloe ia soeda Iiat tentoe djoega ia maoe taoe dari mana datengnja d an kamoedian pasti bakal dapet pertanjaan, Tapi boeat bisa singkiri itoe sagala pertanjaan, maski tjintjinini akoe kapingin pake, terpaksa akoe moesti simpen bersama-sama ia poenja gambar dalem ini latji jang terkoentjl."

.Betoel, akoe tida pikir sampe di sitoe."

Kadoea anak prampoean itoe lantas kaloear dari kamar, k a-moedian Lee-tji tanja pada aden]a, apa la tida maoe pergi ka Pasar Baroe, roemanja khothio.

"Apa kaoe maoe pergi?" tan]a sang ade : "tapi akoe rasa baek malem sadja,kernasekarang akoerasaken badankoe koerang sehat.U

"Kaloe begitoe baeklah kaoe pergi tidoer," kata lee-tji jang kira soedaranja itoe betoel ada koerang enak badan, sebab tadi waktoe mengambil portretnja Kim-han dari tangannja itoe ade, ia rasaken Tiauw-go poenja tangan ada dingin. Tapi dingin Hoe boekan sakit, hanja lantaran terharoenja hati, " \

Sasarnpenja dalem kamar Tiauw-go lepas ia poenja badan di atas pembaringan dan landjoetken pikirannja [ang sedi itoe sen-dirl-diri.

Ampat hari telah berlaloe.

**.

Kira-kira djam sapoeloe sapoe-langnja dari Patekoan njonja Liang-boen dapet trima satoe soerat dari post, jang satelahdiboeka,njatalahitoe ada soerat oendangan

dari Oei Tek-lin, .

48 DI LAEN P.ESTA.

l?1

LAEN PESTA. 49

"Hat apa?"

"Akoe kira ini semoea ada berhoeboeng dengen ia poenja lamaran pada Lee-tji, sebab ia taoe kita poenja anak ada soeka dengen pesta-pesta begitoe, djadi ia adaken itoe sakalian boeat membanggaken. Tidakah kaoe djoega ada pikir demikian?"

"Boleh djadi," kata si istri sembari memanggoet, dan baroe s,\dja ia m~oe njatake~ laen ~erkataan, dari dalem kaloear Lee-tji ber~ama Tlauw~go. hmgga itoe orang toea djadi simpangken sadja omongannja ka laen dloeroesan,

Kamoedian Liang-boen lantas tjeritaken pada kadoea anak-nja, bahoea ia dapet trima oendangannja Dei Tek-lin dan maoe adjak djoega itoe doea anak boeat pergi bersama-sama.

Lee-tji kaliatan girang, tapi adenja tida begitoe.

BeSok~ja" b:rsama ia poeuja istri dan kadoea anak, Liang-b~en per~1 ka itoe pesta, dan datengnja ini disamboet dengen girang hah oleh toean roerna, jang lantas silaken doedoek ber-sama laen-laen tetamoe jang dateng doeloean.

Selang satenga djam, sasoedanja minoem-minoem sedikit Tek-Iin lantas adjak tetamoenja pergi Iiat itoe tempat pesta, jang sasoenggoenja djoega ada netjis sekali.

Di sebla depan ada dirias dcngen roepa-roepa kembang soetra dan kembang betoel jang sanget indah, banjak poeta bendera-ben-dera ketjil dan tengloleng jang pating,menggelantoengdi sana-slnl.

Djoebinnja dari loear sampe ka dalem dipasangi permadani jang palin.g bagoes. Tempat doedoek dipisa dladibebrapa bagtan, dan rnaskl boekan boeat tetamoe berderadjat tinggi, toch diatoer sampe netjis.

Di sebla depan ada satoe baleon, dan itoelah disediaken boeat familie Oan. Kiri kanan ada diatoer banjak pigoera dan piriilg:piring koeno boeat djadi perhiasan, sedeng di atas medja ada ditaro bebrapa peti berisi tjoklat dan biskwit jang berharga mahal. Minoeman-minoeman aloes poen ada banjak di sitoe djadi tegesnja tida ada satoe apa [ang koerang. ' Tetamoe-tetamoe jang waktoe dikasi taoe bahoea itoe ada balconnja njonja Liang-boen bersama anak-anaknja, lantas men-_djadi heran, kerna tida mengarti mengapa Dei Tek-Iln boleh hormati

itoe njonja sampe begitoe.

Njonja Liang-boen bersama ia poenja soeami dan anak-anaknja ada dioendang ka,pesta dansa jang dibikin oleh itoe orang

har-tawan pada besokmalem, di roemanja, di Tanah-abang.

Koetika soeaminja dateng ia lantas kasi liat itoe soerat serajah berkata: /

,,,Akoe denger ini pesta bakal dibikin lebi besar sapoelce kali dari pada jang soeda-soeda, kerna dioendang banjak toean-toean dan nona-nona Olanda. Kabarnja, menoeroet tjerita orang jang taoe, itoe tempat pesta ada dibikin loear biasa sekali, tapi loear biasa bagimana, itoelah akoe tida taoe."

"Loear biasa netjisnja," kata Liang-boen sembari tertawa:

"ada dibikin banjak roewangan danbaleon-baleon boeat tetamoe.

Hoe tempat soeda dipikir sadari brapa boelan jang lalot', penga-toeran boeat bikin itoe ada diserahken pada doea orang Europa jang pande, dan tentoe sadja bakal djadi bagoes sekali.'

"Oh, begitoe?"

"Ja."

"Kaloe begitoe, tentoe bakal djadi satoe pesta dansa jang besar, dan boleh djadi djoega ada lebi bagoes dan lebi menang dari pestanja orang Olanda sendiri?"

"Tentae. Sebab boeat adaken itoe pesta boekan sedikit dikaloearken oewang. Orang-orang Olanda sendiri tentoe bakal me-moedji kaloe soeda liat bagimana netjis-pengatoerannjaitoe tempat pesta, jang boleh dibilang: inilah ada pertama kali pesta dansa begini bagoes dan besar jang dibikin oleh orang Tionghoa."

"Kaloe begitoe pantes djoega ia oendang banjak tetamoe Europa, djadi maksoednja tentoe maoe dapet poedjian dari itoe tetamoe-tetamoe Olanda."

"Poedjian? Oh, itoelah soeda lentoe, kerna siapa djoega jang meliat tentoe moesti memoedji."

"Akoc kira ini taon ia poenja toko-toko ada banjak oentoeng, apa tida, rnaka ia bikin pesta begitoe?"

"Ja, akoc denger kabar dari lada ia dapat oentoeng lebi sa-tenga miJIiocn, belon teritoeng dari bcras danlaen-laen dagangan."

"Kaloe begitce pantes ia trda sajang kaloearkcn oewang sampe begitoe banjak." •

"Tapi akoe kira ada lagilaenhat jang membikiniaadaken ini

pesta.". I Malem jllnis~ram ...

,

I

NjonjaLiang-boen bersama ia poenja soeami dan anak-anaknja ada dioendang ka.pesta dansa jang dibikin oleh itoe orang ha

r-tawan pada bcsok malem, di roemanja, di Tanah-abang.

Koetika soeaminja dateng ia lantas kasi Iiatitoe soerat serajah berkata: .I

,,,Akoe denger ini pesta bakal dibikin lebi besar sapoeloe kali dari pada jang soeda-soeda, kerna dioendang banjak toean-toean dan nona-nona Olanda. Kabarnja, menoeroet tjerita orang jang taoe, itoe tempat pesta ada dibikin loear biasa sekall, tapi loear biasa bagimana, itoelah akoe tida taoe."

..Loear biasa netjisn]a," kata Liang-boen sembari tertawa :

"ada dibikin banjak roewangan dan baleon-balcon boeat tetamoe.

ltoe tempat soeda dipikir sadari brapa boelan jang laloe, penga-toeran boeat bikin itoe ada diserahken pada doea orang Europa jang pande, dan tentoe sadja bakal djadi bagocs sekali."

"Oh, begitoe?"

J "

" a.

"Kaloe begitoe, tentoe bakal djadi satoe pesta dansa jang besar, dan boleh djadi djoega ada lebi bagoes dan lebi menang dari pestanja orang Olanda sendiri?"

"Telltoe. Sebab boeat adaken itoe pesta boekan sedikit dikaloearkenoewang. Orang-orangOlanda sendiritentoe bakal me-moedjikaloe soeda Iiat bagimananetjis-pengatoerannjaitoe tempat pesta, jang boleh dibilang : inilah ada pertarna kali pesta dansa begini bagoes dan besar [ang dibikinoleh orangTionghoa,"

"Kaloe begitoe pantes djoega ia oendang banjak tetamoe Europa, djadi maksoednja tentoe maoe dapet poedjian dari itoe tetamoe-tetamoe Olanda."

"Poedjian? Oh, itoelah soeda tentoe, kerna siapa djoega jang meliat tentoe mocsti memoedji."

"Akoc kira ini taon ia pocnja toko-toko ada banjakoentoeng, apa tida, maka ia bikin pesta begitoe?"

"Ja, akoe dengcr kabar dari lada ia dapat oentoeng lebi sa-tcnga millioen, belonteritoengdari beras dan laen-laendagangan.'

"Kaloe begitce pantes ia trda sajang kaloearken oewang sampe begitoe banjak." I

"Tapi akoe kira ada lagilaen hal jang membikin ia adaken ini

pesta.". Malem ian~ s~ram <t.

pesta.". Malem ian~ s~ram <t.

In document ova le (pagina 25-45)

GERELATEERDE DOCUMENTEN