• No results found

Aanscherping van de normen van de Nijpelsautomaat

De uitkomsten van de Commissie-Nijpels zijn in het blauw onderstreept aangegeven.

Weg-gelaten is maatregel 14, die het sneller aanpassen van wet en regelgeving moet regelen

Eisen aan de inworp:

Inworp

Aanvang spel

Uitkomst spel

Spel

Uitbetaling

• Speler moet 18 jaar of ouder zijn

• 1 Credit kost € 0,20

30

(dus tenminste inworp € 0,20).

• De inwerking van spelproces pas na inworp van de speler.

• Het automatisch starten van een spel is niet toegestaan.

• Inworp moet in de vorm zijn van een geldige Nederlandse

munt.

• Inworp via bankbiljetten of creditcards is niet toegestaan.

• Het spelen met fiches e.d. is niet toegestaan.

Eisen aan de aanvang van het spel:

• Inzet per basis spel mag ten hoogste € 0,20 bedragen.

• Voor vervolgspelen met eerder gewonnen credits zijn

ho-gere inzetten toegestaan met een maximum van 20 punten

• Een nieuw spel kan pas beginnen als de startknop is

los-gelaten enweer is ingedrukt

• Het toevalskarakter moet op de automaat worden aangegeven

Eisen aan het spel:

• Voortdurende waarborging van het toevalskarakter via;

a. een statistische methode;

b. toetsing van deze methode door een keurende instantie.

• Speler mag door inzicht of behendigheid zijn positief resultaat vergroten, maar zonder

dit inzicht moet er een reële kans bestaan op een prijs.

• Spelproces moet verlopen zonder beïnvloeding door de speler anders dan nodig voor

keuze tussen beëindiging en onbeïnvloede voortzetting van het spel.

• Tijd die verstrijkt tussen start en eindresultaat en met een nieuw spel kan worden

ge-start, moet minimaal (het gemiddelde ligt op vier) drie en een halve seconden

bedra-gen.

• Er moet een speelinformatiesysteem zijn waarin het individuele speellimiet is

opge-nomen.

Eisen aan de uitkomst van het spel:

• Totale waarde van de uit te keren prijzen moet tenminste 60% van de totale waarde

van de inzet bedragen (in de praktijk is dit circa 80%).

• Speler mag per uur gemiddeld (over een periode van 100 uren of 100.000 spellen)

niet meer dan 40,- euro verliezen.

• Als er geen kredietmeter is dan moet de gewonnen prijs onmiddellijk aan de speler

ter beschikking worden gesteld en worden weggeschreven naar een winbank.

Inzet-ten vanaf de winbank is niet mogelijk.

• Indien er een kredietmeter aanwezig is dan moet de omvang van de gewonnen prijs

onmiddellijk door middel van die kredietmeter worden getoond en moet uitbetaling

plaatsvinden, zodra de speler het uitbetalingsmechanisme in werking stelt.

• De spaarconstructie wordt beperkt: aan het einde van het spel mogen niet meer dan

200 punten staan anders wordt tot automatische uitbetaling overgegaan.

30

Inzetten zijn i.v.m de invoering van de euro in 2002 verhoogd. Het verhogen van de inzet behoorde echter niet tot de punten van de commissie Nijpels.

• De som van de waarde van de prijzen die in één spel gewonnen kunnen worden,

mag niet meer dan 200 maal de inzet bedragen.

• Resultaten die direct inbaar zijn in combinatie met resultaten die dit niet zijn, mogen

niet meer dan 200 maal de inzet bedragen.

• In een periode van 100 uur voortdurende bespeling mag ten hoogste 10 maal een

pe-riode van 5 uur voorkomen waarbij de gemiddelde winst per uur meer dan 48,- euro

is of het gemiddelde verlies hoger dan 104,- euro is.

Eisen aan de uitbetaling:

• Een automaat moet altijd in staat zijn de hoofdprijs uit te betalen. Zo niet, dan moet

deze worden bijgevuld.

• Per spel mag niet meer worden uitgekeerd aan prijzen dan 200 maal de inzet (gezien

inzet maximaal 40 euro).

• Bij een waarde van 40 euro op de winbank wordt tot automatische betaling

overge-gaan.

• Bij een waarde gelijk aan de maximale prijs wordt tot automatische betaling

overge-gaan.

• Uitbetaling moet via de automaat zelf verlopen.

• Uitbetaling van prijzen mag slechts plaatsvinden in vorm van Nederlandse munten.

• Uitbetaling moet plaatsvinden door middel van een uitbetalingsmechanisme.

• Uitbetaling in de vorm van bankbiljetten of in vorm van prijzen in natura is niet

toege-staan.

• Na iedere automatische uitbetaling geldt een wachttijd van 15 seconden, waarin de

automaat niet meer bespeelbaar is en ook geen inworp mogelijk is

• Bij een structurele weigering van het uitbetalingsmechanisme moet de automaat

geen nieuw spel kunnen starten.

Overige (aanvullende) eisen

• Er moet een statische verlichting zijn bij het niet spelen

• Het geluid moet gelimiteerd zijn bij uitbetaling

Afkortingen

AG Anonieme Gokker

AGOG stichting Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers Nederland

BZ Binnenlandse zaken

Bkp behendigheidsautomaten met kleine prijsjes (automaten waarop het mogelijk

is kleine prijsjes te winnen met een maximum van bijvoorbeeld 4,5 €)

CAD’s Consultatiebureaus voor Alcohol en Drugs

CBB College van Beroep voor het bedrijfsleven

EZ Economische zaken

GGZ Gemeentelijke Gezondheidsdienst

NMi Nederlandse Meetinstituut

OG Omgeving Gokker

VAN Vereniging Automatenhandel Nederland

VNG Vereniging Nederlandse Gemeenten

WVC Welzijn Volksgezondheid en Cultuur

Literatuur

• Achterhuis, H., (1995), De moralisering van apparaten, in: Socialisme en Democratie, vol.

52 nr 1.

• Akrich, M., (1992), The De-scription of Technical Objects, in: Bijker &Law, Shaping

Tech-nology, Building Society, p205-244.

• Beek, W.J., A.P. de Wit, (1995), De grenzen van de illusie-economie, SMO uitgave, Den

Haag

• Bruin, D. de, F. Leenders, M. Fits, (2000), Vallen en opstaan; Zelfhulp en terugval bij de

AGOG, Centrum voor verslavingsonderzoek, Universiteit Utrecht, Utrecht.

• Callon, M., (1995), Technological Conception and Adoption Network; Lessons for the

CTA Practitioner, in: Managing Technology in Society p307-329.

• Commissie Kansspelautomaten (onder voorzitterschap van E.H.T.M Nijpels), (1995), Op

de kast gejaagd, Ministerie van Economische Zaken, Den Haag.

• Economische Zaken, (1986), De nieuwe Speelautomatenregeling; Herziening Wet op de

kansspelen, Den Haag.

• Fris, M.,(1999), Door het lot verbonden; een beschrijvend onderzoek naar zelfhulp bij

gokverslaving, Centrum voor verslavingsonderzoek, Universiteit Utrecht, Utrecht.

• Gomart, E., A. Hennion, (1999) A sociology of attachment; music amateurs, drug users,

in The editorial Board of Sociological Review p220-247, Oxford.

• Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK), (1994), rapport ‘Rendabel exploiteren’.

• Kingma, S.F., (1993), Risico-analyse kansspelen; onderzoek naar de aard en omvang

van gokverslaving in Nederland. Vakgroep Vrijetijdwetenschappen, Katholieke

Universi-teit Brabant, Tilburg

• Latour, B., (1995), De Berlijnse sleutel; en andere lessen van een liefhebber van

weten-schap en techniek, Amsterdam, vertaling van, La clef de Berlin, Parijs, (1993)

• Latour, B., (1996), Armis or the love of technology, Cambridge

• Moerland, H. en A. van ’t Veer, (1995), Gokken op speelautomaten, Arnhem.

• Oudshoorn, N., E. Rommes, M. Stienstra, (2001) Configuring the User as everybody;

Gender and Design Cultures in information and Communication Technologies, University

of Twente, Enschede.

• Utterback, J.M.,(1994), Mastering the dynamics of innovation, Boston (MA), Harvard

Business School Press. Hieruit : Chapter 1, “The dynamics of innovation in industry” en

Chaper 2, “Dominant desingns and the survival of firms”.

• Veer, A. van ‘t, (1998), Spelregels, Deventer.

• Veer, A. van ‘t, H. Moerland en C. Fijnaut.,(1993), Gokken in drievoud; facetten van

deel-name, aanbod en regulering, Arnhem.

• Verbeek, P.P.C.C., (2000), De daadkracht der dingen, Amsterdam

• Verschuren, P.J.M.,(1999), De probleemstelling voor een onderzoek, Nieuwegein

Vos, T. de, (1995), Gokverslaving; Hulpverlening en preventie, Lisse

Internet

• Landelijk Alcohol en Drugs Informatiesysteem (LADIS): www.sivz.nl/indexnl.html

• Eurocoin: www.eurocoin-int.nl